Ronde 751
van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 09-09-2020
* Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een
“besloten”
bijeenkomst van de vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….
Dat
willen we graag zo houden
Onze
rondeleider is
Johan
PD2JCW
*Smartphone
helpt bij signaal identificatie .
Frank
Webmaster PI4RAZ
Geplaatst
op5 augustus 2020
Er
zijn een heleboel radiosignalen in de lucht.
Het
is onmogelijk om ze allemaal te kennen, laat staan ze te identificeren.
Dus
waarom zou je je niet laten ondersteunen door SignalID?
Op
dit moment herkent de app ongeveer twintig signalen (uitgebreide lijst staat
hieronder).
Binnen
de slechts 5 seconden opnametijd probeert het programma om het signaal te
herkennen.
Je
gebruikt de app als volgt:
Zet
de frequentie en bandbreedte correct.
Selecteer
het frequentiebereik. (0-30 MHz / anders)
Plaats
de microfoon van de telefoon in de buurt van de luidspreker.
(Hoe
stiller de omgeving is, hoe minder fouten er gemaakt worden).
Druk
op de grote dansende knop.
Wacht
5 seconden. (De tijd die nodig is voor de opname)
Tips
:
Het
algoritme is gebaseerd op frequentie, een foute afstemming van je radio/SDR
resulteert in een foute detectie.
De
opname is beperkt tot 5 seconden vanwege praktische redenen.
Het
herkennen van een signaal kan meerdere pogingen nodig hebben.
Vind
je bugs, heb je opmerkingen of suggesties, laat dan een commentaar achter.
Hier
is de niet-uitputtende lijst van signalen die herkend worden:
–
RTTY (Commercieel 85Hz, 170Hz, 450Hz, 850Hz, Amateur 170Hz)
–
PactorI (Standard, FSP, FEC, SELCALL)
–
ASCII (170Hz)
–
ALIS
–
Codan8580 (200Hz, 250Hz)
–
CIS36_50
–
CIS40_5
–
CIS50_50
–
STANAG 4285 (GEN, SYS3000 FEC, 8PSK, TFC, IDLE, SYS3000)
–
FT4
–
FT8
–
WEFAX (120, 240)
–
2G ALE
–
3G ALE
–
CHIP64
–
APRS (Burst)
En
meer! De complete lijst vind je in de applicatie.
De
app is open source !
https://github.com/Neosama/SignalID
https://www.youtube.com/watch?v=E-y1Ts1q2RU&feature=youtu.be
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tortillum.signalid
*De
belofte van lithium-zwavel-batterijen .
Frank
Webmaster PI4RAZ
Geplaatst
op6 augustus 2020
Wetenschappers werken aan manieren om dat een lithium-zwavelbatterij
meer
oplaadcycli te laten doorlopen, voordat de batterij kapot gaat.
Dit
is nodig om dit batterijtype een realistisch alternatief te maken voor de
huidige lithium-ion-batterijen.
De belangrijkste reden om deze nieuwe type batterijen te onderzoeken is
dat
ze veel meer energie kunnen opslaan dan vergelijkbare batterijen met lithium-ion
(Li-ion) technologie.
Daardoor
gaan ze aanzienlijk langer mee na een keer opladen.
Bovendien kunnen ze geproduceerd worden in fabrieken waar Li-ion-batterijen worden gemaakt
–
dus het zou relatief eenvoudig moeten zijn om ze in productie te nemen.
Lithium-zwavelbatterijen gebruiken geen kostbaar kobalt,
met kwetsbare wereldwijde toeleveringsketens,
maar
zwavel, een goedkope grondstof die beschikbaar is als bijproduct van de
olie-industrie.
En
de kosten per stroomeenheid kunnen aanzienlijke besparingen opleveren.
Dus
waar blijft deze technologie?
Het grootste probleem is dat de huidige lithium-zwavel (Li-S) -batterijen
niet
vaak genoeg opgeladen kunnen worden om ze commercieel interessant te maken.
Dat zit hem in de interne chemie: het opladen van een Li-S-batterij veroorzaakt
een ophoping van chemische afzettingen waardoor
de
elektrochemische cel degradeert, wat de levensduur verkort.
De afzettingen vormen dunne, boomachtige structuren die dendrieten
worden genoemd en die vertakken vanuit de lithiumanode
–
de negatieve elektrode in de batterij.
Deze dendrieten breken de anode en de elektrolyt,
het
medium waarin lithiumionen heen en weer pendelen, af.
Dit vermindert het vermogen dat de batterij kan leveren en het kan kortsluiting veroorzaken,
waardoor
de brandbare elektrolyt in de fik kan vliegen.
Dit
is een goed onderzocht probleem dat ook Li-ion-batterijen treft.
Daarom vereisen de veiligheidsvoorschriften van luchtvaartmaatschappijen
dat back-up power packs voor mobiele telefoons alleen in de handbagage worden vervoerd,
waar
rook of brand eerder wordt opgemerkt of gedetecteerd.
Rommelige
sprieten
Batterijontwikkelaars hebben moeite om bij het opladen van lithium-zwavelbatterijen
het lithium soepel en gelijkmatig terug bij de anode te krijgen,
in
plaats van in de rommelige sprieten.
Daardoor
blijven de huidige lithium-zwavelbatterijen blijven slechts 50 oplaadcycli lang
werken.
Ze hebben dus een aanzienlijke verbetering nodig om commercieel rendabel te worden in personenauto’s
– een belangrijke markt, zegt dr. Luis Santos,
onderzoeker
op het gebied van energieopslag bij het technische instituut Leitat in Barcelona,
Spanje.
Hij is de technische coördinator van het LISA-project,
dat werkt aan het optimaliseren van verschillende aspecten van lithium-zwavelbatterijen
om
ze compact en betrouwbaar genoeg te maken voor gebruik in kleine elektrische
auto’s.
Een
primair doel is om de lithiumanode goed te houden tijdens veel meer oplaadcycli.
Om dat te doen, gebruikt LISA-consortiumpartner Pulsedeon, uit Tampere in Finland,
lasers
om een keramische composiet op de anode af te zetten in lagen van slechts een
paar micron dik.
Dit beschermt de lithiumanode tegen degradatie
en
voorkomt de groei van de weerbarstige dendrietsprieten.
‘Ik heb veel vertrouwen in deze anode’, zei dr. Santos.
‘We hebben zeer goede partners die hard werken en mogelijk
kunnen
we binnenkort goede resultaten behalen.’
De componenten van de lithium-zwavelcel moeten allemaal worden geoptimaliseerd
–
van de anode en de beschermende keramische laag tot het membraan, de elektrolyt
en de kathode.
En
de LISA-partners werken elk aan verschillende mogelijkheden.
Hoewel Li-S-cellen theoretisch maximaal vijf keer de energie van Li-ion-batterijen
in
massa kunnen opslaan, nemen ze meer ruimte in.
De
onderzoekers willen er daarom voor zorgen dat de verbeteringen zo compact
mogelijk zijn.
Hybride
elektrolyt
Een van de stappen die de LISA-onderzoekers zetten, is werken aan een vast elektrolyt
– het materiaal tussen de positieve en negatieve uiteinden van de batterij
dat
ionen (geladen atomen en moleculen) geleidt.
Conventionele lithium-ion-batterijen gebruiken meestal een elektrolytische gel of vloeistof,
maar deze kunnen zelfs bij lage temperaturen brandgevaar opleveren.
Daarom
werkt het LISA-consortium aan een elektrolyt die dat risico minimaliseert.
Momenteel experimenteert het met een combinatie van massieve keramische elementen
en
een buigzaam, flexibel polymeer.
Een andere benadering is om een ’chemische zekering’ in de cel te plaatsen.
Het idee hierbij is om een warmtegevoelig materiaal toe te voegen dat zich gedraagt
als
een soort aardlekschakelaar die de elektrische stromen stopt als de temperatuur
te sterk stijgt.
Dr. Santos denkt dat het LISA-project zal leiden tot substantiële verbeteringen
van
de lithium-zwavel technologie:
‘Zelfs als we geen eindproduct hebben voor personenauto’s,
zullen
we zeker enkele resultaten behalen die lithium-zwavelbatterijen kunnen
verbeteren’.
Veel van het LISA-werk bouwt voort op de bevindingen van een project genaamd ALISE,
dat werd geleid door Dr. Christophe Aucher, hoofdonderzoeker
op
het gebied van energieopslag bij Leitat.
Dr. Aucher zegt dat een opmerkelijke resultaat van ALISE
was dat autofabrikant SEAT aantoonde dat Li-S-technologie een 10% grotere actieradius biedt
dan lithiumiontechnologie voor een plug-in hybride elektrische auto (PHEV)
en ongeveer 2% meer voor een volledig elektrische voertuig (BEV)
–
met een accu die ongeveer 15% lichter is dan het lithium-ion equivalent.
‘Het was een verrassing dat het niet net zo goed werkte als lithium-ion,
maar
zelf een beetje beter,’ zegt Aucher.
‘We hebben het over een technologie die nog in de kinderschoenen staat,
dus
dat was best verbazingwekkend.’
Drones
Dat onderzoek toonde ook aanzienlijke potentiële kostenbesparingen,
waarbij Li-S mogelijk beschikbaar kan zijn voor ongeveer € 72 per kWh
–
30% minder dan vergelijkbare Li-ion-technologie.
Maar de batterijen van ALISE konden slechts circa 50 cycli doorlopen
voordat ze kapot gingen en volgens dr. Aucher zouden ze ongeveer
20
keer zoveel nodig hebben om rendabel te zijn voor kleine elektrische voertuigen.
Het zal nog enige tijd vergen om dit perfectioneren
en
om er een waardig massamarktproduct van te maken voor kleine voertuigen.
‘Voor
massa-integratie (in personenauto’s) hebben we het over ongeveer over tien
jaar,’ zegt Aucher.
In de tussentijd lijkt de technologie de moeite waard voor toepassingen
waar volume niet zo kritisch is als massa. OXIS Energy,
een partner van beide projecten en gevestigd in de buurt van Oxford in het VK,
werkt
samen met Mercedes-Benz om batterijen voor elektrische bussen te produceren,
Daar wordt het iets groter volume gecompenseerd door aanzienlijke gewichtsbesparingen,
waardoor
er meer passagiers vervoerd kunnen worden.
Daarnaast worden lithium-zwavelcellen al gebruikt in apparaten die lichtgewicht batterijen nodig hebben
en
lange tijd voort kunnen op één laadcyclus, zoals drones of satellieten.
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
Nieuw 2700km+ IARU Regio-1 tropo record .
Auteur
Frank Webmaster PI4RAZ
Geplaatst
op7 augustus 2020
Op 17 juli 2020 was er een tropo opening tussen de Canarische Eilanden
en
Engeland & Ierland op de VHF & UHF banden.
Op 1296 MHz werd een opmerkelijke verbinding gemaakt tussen EA8CXN en EI2FG,
dat
achteraf een nieuw IARU Regio-1 tropo record bleek te zijn voor de 23cm
microgolf band.
In tegenstelling tot andere recente records was de gebruikte mode nu eens niet FT8,
maar
SSB waarbij de rapporten 5/1 en 5/4 uitgewisseld werden.
De
afstand was een verbazingwekkende 2714 km.
Het
oude record van 2661 km werd in juli 2017 gevestigd met een verbinding tussen
EA8AVI en M0VRL.
Meer
informatie…
https://ei7gl.blogspot.com/2020/08/new-2700km-iaru-region-1-tropo-record.html
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
Icom kondigt ID-52 D-STAR digitale porto aan .
Auteur
Frank Webmaster PI4RAZ
Geplaatst
op11 augustus 2020
Icom
heeft details bekendgemaakt van de ID-52 D-STAR digitale porto.
De ID-52 VHF / UHF dualband digitale transceiver
is de nieuwste in een lange reeks D-STAR portables van Icom
en
is de opvolger van de populaire ID-51EPLUS2.
Halve
internet porto
Er zullen wereldwijd twee versies beschikbaar zijn,
de
ID-52A voor de VS en ID-52E voor Europa.
De radio heeft een groot transflectief kleurendisplay wat buiten makkelijk afleesbaar is,
zelfs in fel zonlicht. e grootte van het scherm is ook vergroot
van
1,7 inch naar 2,3 inch, wat werd toegepast op de ID-51E.
De
ID-52 ondersteunt standaard Bluetooth-communicatie.
Je kunt draadloos verbinding maken met Android-apparaten
door middel van de ST-4001A / ST-4001I Picture Utility Software
als
de RS-MS1A Remote Control Software geïnstalleerd is.
De
optionele VS-3 Bluetooth-headset is ook beschikbaar voor handsfree bediening.
Lees
meer op de Icom UK-website
https://icomuk.co.uk/Icom-Announces-ID-52E-D-STAR-Digital-Handheld-Transceiver/2/2295/
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
GB80CH – 80e verjaardag van de Radar .
Frank
Webmaster PI4RAZ
Geplaatst
op12 augustus 2020 .
In augustus komen twee GB80 Special Event Stations in de lucht,
om
de cruciale rol te benadrukken die radar speelde in de Battle of Britain 80 jaar
geleden.
Halverwege augustus 1940, toen de oorlog zich in volle hevigheid ontwikkelde,
kregen de radarstations zoals Ventor op het Isle of Wight
het zwaar te verduren tijdens de eerste aanvallen,
maar
ze bleven ze in de lucht om hun cruciale rol te spelen.
In tegenstelling tot zijn moderne tegenhangers,
werkte
het baanbrekende Chain Home Radar-systeem van HF tot VHF (~ 20-55 MHz).
GB80CH (Chain Home) zal werken vanuit Chelmsford in Essex,
dat
de meest complete overgebleven radartoren van de Battle of Britain heeft.
Oorspronkelijk gelegen in Canewdon nabij de kust van Essex,
werd de 91 meter hoge Chain Home-mast verplaatst naar wat in de 50-er jaren
het Marconi Research Center in Great Baddow was (nu BAE Systems),
waar
hij onlangs de status van beschermd monument heeft gekregen.
In
de afgelopen tijd heeft het amateurexperimenten ondersteund op 160m en 472kHz.
De BAE Systems Great Baddow Amateur Radio Club,
met
amateurcollega’s in lokale clubs, zal actief zijn op de HF + 6m-banden.
waar de radar eind jaren dertig werd ontwikkeld
en
wat de locatie was van ’s werelds eerste operationele radarstation.
Dit zal het laatste SES zijn na verschillende eerdere herdenkingen,
waaronder in 2015 toen de 80ste verjaardag
van
de eerste demonstratie van werkende radar in het VK werd herdacht.
Er
zal gewerkt worden op de banden van 10m tot 80m, in SSB, CW en FT8.
Let op: alleen elektronische QSL.
Ze
hebben geen QSL-kaarten.
Links:
https://www.qrz.com/db/GB80BRS
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
Eerste verbinding in de 725GHz amateurband
Frank
Webmaster PI4RAZ
Geplaatst
op18 augustus 2020
Op 20 juli maakten Michael, DB6NT, en zijn QSO-partner Andreas, DB2NP,
een
allereerste verbinding op 725 GHz over een afstand van 20 meter.
Om
12:30 UTC wisselden ze 529 rapporten uit.
De
luchttemperatuur was 25 ° C, de relatieve vochtigheid 51% en het dauwpunt 13,7
°.
Deze
voorwaarden komen overeen met een trajectdemping van 288 dB per kilometer.
Er geldt een vergelijkbare demping voor een EME-verbinding op 10 GHz
–
maar dan wel met een signaalafstand van 700.000 km…
De
verbinding werd gedocumenteerd in twee video’s op YouTube [1, 2].
In
een nieuwe reeks tests twee dagen later verhoogden de OM’s de afgelegde
afstand tot 42 m.
Maar
hoe kwamen deze pogingen op 725 GHz tot stand?
DB6NT
beschrijft het als volgt:
“Nadat ik mijn tweede 241 GHz-station had voltooid,
vroeg
ik me af of de harmonischen van het transmissiesignaal nog te horen waren.
Ik
keek toen naar de toewijzing van de amateursradiofrequentie voor de banden boven
300 GHz.
Het viel me op dat de derde harmonische van 241 GHz in het bereik van 711 tot 730 GHz valt,
wat
toegestaan is voor amateurradio.”
En hij vervolgt: “725 GHz is niet echt een goede band om op uit te zenden,
maar
het is een technische uitdaging op zich.
Dat
blijkt al uit het feit dat de openingshoek van de antennes ruim onder de één
graad ligt.
Voor de winter zijn verdere tests bij droog en koud weer gepland
om
de afstand van 42 m verder te vergroten.”
Ik
vraag me serieus af hoe je op dat soort frequenties nog metingen kunt doen.
En
wat de demping van je probe is als je die aan de 725GHz knoopt.
Daar
zal vast geen RG58 tussen zitten.
Dat
ze zich nog druk maken over het legaal zijn van de 725GHz band.
Ik denk niet dat je uitgepeild wordt door de Radiocontroledienst
met
een trajectdemping van 288dB/km…
Links:
[1]
https://www.youtube.com/watch?v=iXSuJN0LVwQ
[2]
https://www.youtube.com/watch?v=gJsHpALTzNk
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*IARU:
HF Digital Mode Band Plan review .
Frank
Webmaster PI4RAZ .
19
augustus 2020.
Voor de eerste keer in hun geschiedenis hebben alle drie de IARU-regio’s zich verenigd
om de bandplanningsinspanningen rechtstreeks te coördineren
om
de explosieve groei in digitale HF-modi op te vangen
De
aankondiging van de IARU-secretaris Dave Sumner K1ZZ luidt:
Omdat frequentietoewijzingen en operationele belangen van amateurradio’s
in verschillende delen van de wereld verschillen,
is de ontwikkeling van bandplannen
– vrijwillige richtlijnen voor het gebruik van het spectrum
dat beschikbaar is voor radioamateurs
– een verantwoordelijkheid van de drie regionale IARU-organisaties.
Elk van de drie gewesten heeft een commissie voor bandplanning
die
zich op dit werk concentreren.
In de afgelopen jaren zijn er meer inspanningen geleverd
om
de regionale bandplannen waar mogelijk op één lijn te brengen.
De definitieve goedkeuring van herzieningen van het bandplan
wordt over het algemeen gegeven door de regionale conferenties
van
de IARU-ledenverenigingen die om de drie jaar op een roterende basis worden
gehouden.
Deze benadering van bandplanning heeft in het algemeen gelijke tred gehouden
met
de evolutie van het gebruik van amateurradio.
De explosieve groei op HF (onder 30 MHz) van digitale modi,
met name FT8, heeft echter geleid tot een waargenomen overbevolking
van
de HF bandsegmenten voor digitale modi.
Daarom is er een werkgroep gevormd bestaande
uit
vertegenwoordigers van de drie regionale bandplanningscomités.
Dit is de eerste keer dat de drie regio’s zich verenigen
om
de bandplanning rechtstreeks te coördineren.
De werkgroep heeft al vruchtbare gesprekken gevoerd
met
de WSJT Development Group onder leiding van Joe Taylor, K1JT.
Aanvullende besprekingen, ook met andere HF-belanghebbenden,
zullen worden gehouden als onderdeel van een fundamentele evaluatie
van de verschillende digitale HF-modi en hoe deze het beste kunnen
worden gecategoriseerd en gerangschikt
om
het beperkte beschikbare spectrum te delen.
Het belangrijkste doel is om oplossingen te ontwikkelen
die congestie binnen zeer populaire modussegmenten verminderen
en
wederzijdse interferentie tussen incompatibele modi zoveel mogelijk voorkomen.
Hoewel de voorgestelde herzieningen van het bandplan moeten worden goedgekeurd
door de aangesloten verenigingen in elke regio,
betekenen recente administratieve wijzigingen dat de wijzigingen kunnen worden doorgevoerd
zonder
te hoeven wachten op de regionale conferenties.
Amateurs worden aangespoord om de voortgang te volgen via hun amateurvereniging
en
de respectievelijke IARU websites, die te vinden zijn via www.iaru.org
Je
kunt je inschrijven voor de IARU News mailing list op
https://reflector.arrl.org/mailman/listinfo/iaru-news
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
Radioamateur aangehouden voor spionage.
Frank
Webmaster PI4RAZ .
21
augustus 2020 .
Een buitengewone zaak werd behandeld door de politie van Rhodos,
waarbij een Duitse toerist werd gearresteerd op verdenking van spionage
nadat
er zogenaamde spionage apparatuur in zijn auto gevonden was.
In een periode die toch al gevoelig ligt tussen Griekenland en Turkije
en waarbij al verhoogde waakzaamheid geldt,
werd op Rhodos een Duitse toerist gearresteerd wegens
het overtreden van wet 4070/12 “regulering van elektronische communicatie,
vervoer,
openbare werken en andere bepalingen”.
In dit geval werd de 51-jarige Duitse staatsburger
in
de nacht van 9 augustus 2020 om 22.30 uur gearresteerd.
De politie van het sub-directoraat Veiligheid van Rhodos bracht
de verdachten over vanuit Tholos,
waar
hij een Suzuki-auto had gehuurd en bestuurd.
Hierin vonden ze na onderzoek een CG3000-antenne met twee bundels kabels erop aangesloten,
een witte antenne met het opschrift wwwDX-WlRE.
de mini 10m / 2018 / II, een YAESU MUSEN CO LTD draadloze set met nummer FT-891,
een dc verteiler elektronisch apparaat
en een BENQ JOYBOOK S73 SERIES laptop zonder vergunning
van
een bevoegde autoriteit, die werden gevoed en bediend door de auto-accu.
Zelf heeft hij, gisteren (10/8) voor de rechtbank zijn excuses aangeboden,
en verklaard dat hij op vrijdag 7 augustus alleen op het eiland was aangekomen,
een auto had gehuurd in Tholos waarin hij ook sliep
en
dat hij van plan was om gisterochtend om 11:15 naar huis zou gaan.
Hij verklaarde ook dat hij een legale amateurradiovergunning heeft
en dat hij, omdat hij geen apparatuur op Rhodos heeft,
met zijn radio en apparatuur overgekomen was
en gedurende de twee dagen van zijn verblijf gesproken heeft met ongeveer 250 andere radioamateurs,
voornamelijk
uit Duitsland en op frequenties die wettelijk aan hem zijn toegewezen voor dit
doel.
De voorzitter van de rechtbank vroeg zich af wat voor soort vakantie dit is,
maar was van mening dat er onvoldoende bewijs was voor de subjectieve aard van de overtreding,
ofwel
de beschuldiging van spionage.
Rhodos is een van de eilanden die geclaimd wordt door Turkije
en
ligt slechts een tiental kilometers van het Turkse vasteland.
Daardoor
is de beveiliging op het eiland behoorlijk scherp.
Soms
verdient het aanbeveling om even te kijken waar je je radio mee naar toe
sleept…
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
80e verjaardag Battle of Britain .
Frank
Webmaster PI4RAZ .
24
augustus 2020
Leden van de Royal Air Force Amateur Radio Society (RAFARS)
zullen
actief zijn met de call GB80BOB, een special event call voor de 80e verjaardag
van The Battle of Britain.
Als gevolg van de door de Britse telecom organisatie opgelegde regels met betrekking tot publieke events
en het daarbij behorende onderlinge afstand houden, zal de call uitsluitend gebruikt worden
vanuit
de QTHs van de participerende RAFARS leden.
Er zal op alle banden gewerkt worden voor zover de condities dat toelaten, in SSB en CW.
Er
is een speciale QSL kaart beschikbaar.
Details
vind je op www.rafars.org/GB80BOB/
en QRZ.com
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
144MHz DATV experiment een succes
Frank
Webmaster PI4RAZ .
25
augustus 2020
VERON meldt dat het experiment om radioamateurs aan te moedigen
Digital
Amateur Television (DATV) te gebruiken in de 144 MHz-band een succes was.
Op 14 juli verscheen op de website van VERON
het
eerste bericht met de aankondiging van het 2m DATV-experiment.
Met de hashtag #NotMoreOfTheSame werd de radioamateur uitgenodigd
om
out of the box te denken.
Het Agentschap Telecom (AT) geeft aan dat de amateurbanden er zijn
om
experimenteel radio-onderzoek te doen en dat ze Technologie Neutraal zijn.
Als er iets is bewezen, is het dat DATV in de 2 meter band werkt
en
goede resultaten oplevert.
In aanloop naar het 2m DATV Experiment werd al snel duidelijk
dat de software om de beelden te decoderen,
SDRAngel, anders werkt dan verwacht.
Er
zit ook een imperfectie in de software.
Om de software te laten decoderen, is het soms nodig
om
een tijdelijke wijziging aan te brengen.
Zoals
het wijzigen van de bandbreedte of frequentie.
Dus PE1ITR, Rob heeft snel een instructievideo gemaakt
en
deze gedeeld op het VERON YouTube-kanaal.
Het kwam allemaal een beetje langzaam op gang,
maar
uiteindelijk schreven 19 deelnemers zich van tevoren in.
Maar
alleen al via de website https://dxspot.batc.org.uk/
waren 27 deelnemers aanwezig.
Dit
ongeacht alle luisterende amateurs die hebben deelgenomen.
DXspot van de BATC-website werd door de deelnemers gebruikt als talkback-kanaal.
Tijdens dit experiment werden twee frequenties, 144.600 MHz en 145.300 MHz,
gebruikt om overlast voor de andere gebruikers op de band te minimaliseren.
Het
experiment was ook beperkt tot een duur van 4 uur (12:00 – 16:00 UTC).
Alle radioamateurs worden hierbij uitgenodigd om hun bevindingen
van
het 2m DATV Experiment naar datv-experiment@veron.nl
te sturen.
Als alle gegevens zijn verzameld en verwerkt, zal VERON over het experiment rapporteren
in het tijdschrift Electron.
Degenen
die aan dit experiment hebben deelgenomen, willen graag een vervolg doen.
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*Nieuwe
berggeiten .
Frank
Webmaster PI4RAZ .
26
augustus 2020
Wat hebben berggeiten met radio te maken zou je denken: nou, deze wel.
Jordan Harrop M3TMX en Ian Wareing GW8OGI hebben beiden de status van Mountain Goat behaald in het SOTA
–
Summits on the Air award programma.
Jordan M3TMX, uit Cumbrian maar momenteel werkend in Birmingham,
behaalde zijn 1000e SOTA activator punt met het activeren van de berg Fan Fawr GW/SW-005 in de Brecon Beacons,
als
onderdeel van vier activeringen op één dag.
Hij
werkte ook vanaf de Pen y Fan GW/SW-001,
Fan Gyhirych GW/SW-006
en Fan Nedd GW/SW-007.
Jordan
gebruikte een combinatie van 2m FM, 20m SSB en 40m SSB tijdens zijn expeditie.
Ian GW8OGI uit Abergele, North Wales,
vaak tijdens zijn SOTA activeringen vergezeld door zijn partner Eleri MW3NYR,
vergaarde
zijn laatste punten voor het vol maken van de 1000 op de top van de
Disgwylfa Fawr
GW/MW-038
na het activeren van diverse andere toppen in het Nant y Moch cluster tijdens
het weekend.
Je zou het misschien niet zeggen,
maar
ook Nederland heeft “bergen” die geregistreerd staan in de SOTA database.
Ik weet dat het er vroeger 5 geweest zijn, maar er staan er momenteel nog 2 geregistreerd:
de PA/PA-003 Observant (Sint Pietersberg) van 170 meter,
en
de PA/PA-006 Signaal
Imbosch van 110 meter.
Leuke
beginnersbergjes om je SOTA avonturen mee te beginnen.
Voor
meer informatie over SOTA, zie http://www.sota.org.uk
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
2m bandplan voorstel Canada.
Frank
Webmaster PI4RAZ
27
augustus 2020.
Zoals aangekondigd in The Canadian Amateur magazine,
heeft het RAC (Radio Amateurs of Canada) Band Planning Comité
het
nieuwe voorgestelde 2m-bandplan voltooid.
De bandplanningscomités van de Radio Amateurs of Canada coördineren de ontwikkeling
van
nationale bandplannen om begeleiding te bieden bij het gebruik van de Canadese
amateurbanden.
Deze
commissies zijn samengesteld uit vertegenwoordigers uit alle regio’s van
Canada.
De
commissies bereiden interim-bandplannen voor na overleg met Amateurs in het hele
land.
Deze plannen houden niet alleen rekening met de wensen van Canadese Amateurs,
maar worden ook gecoördineerd met bandgebruik in andere landen door lidmaatschap
van
de International Amateur Radio Union (IARU).
Een ontwerp van de bandplannen wordt op de RAC-website aangeboden
voor definitieve input voordat het ter goedkeuring
wordt
voorgelegd aan de Raad van Bestuur van het RAC.
Het
bandplan voorstel vind je op: https://www.rac.ca/proposed-two-metre-2m-band-plan/
Je ziet in de Canadese planning een paar eigenaardigheden vergeleken met onze plannen:
zo is hun gezamenlijke CW/SSB aanroepfrequentie 144.200,
waar
bij ons 144.300 als SSB aanroepfrequentie geldt.
Ze
merken wel op dat deze frequentie gebruikt kan worden voor transatlantische
aanroepen.
Daarnaast
houden ze 5kHz vrij ten weerszijde van de bakenband.
10kHz vrijhouden is best luxe met de schaarste in frequenties,
maar
ze hebben dan ook 2x zoveel 2m band als wij (tot 148MHz in plaats van onze
146MHz).
Overigens houden ze zelfs 10kHz vrij aan weerszijden van de satelliet band
die
van 145.800-146.000 loopt.
Ook
de APRS frequentie is daar anders, net zoals in Noord-Amerika: 144.390 in plaats
van 144.800.
Best
interessant om te zien hoe ze daar de band verdelen.
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
RAZzies september 2020
Frank
Webmaster PI4RAZ
29
augustus 2020.
De
RAZzies voor de maand September 2020 is uit!
Met
deze maand:
–
Arduino Allband Radio met Si4735 (B)
–
Opa Vonk: Rekenen aan vermogen
–
Hoe ik een WSPR zender bouwde deel 1
–
PA3CNO’s Blog – Afdelingsnieuws
Je
kunt ‘m HIER
downloaden.
Veel
leesplezier!
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*
Wijziging in beleid rond meegeven van examenopgaven.
Gepubliceerd:
21 augustus 2020
Examen
De publicatie is inmiddels al weer een paar weken oud,
maar
toch goed om dit op onze website ook even te vermelden.
Op de website van de Stichting Radio Examens (SRE) staat een aankondiging
dat
er een wijziging in het beleid rond het meegeven van examenopgaven heeft
plaatsgevonden:
In het kader van de kwaliteitsborging heeft het Agentschap Telecom
(de toezichthouder op radio examens)
examinerende instellingen voor de examens voor maritieme radiocommunicatie
(Basiscertificaat Marifonie, Marcom B, Marcom A)
en de examens voor radiozendamateurs (Novice en Full)
geïnformeerd
dat het meegeven van examenopgaven niet langer is toegestaan.
In de toelichting is te lezen dat Agentschap Telecom al enige jaren voor grote uitdagingen staat
als
het gaat om het borgen en verbeteren van de kwaliteit van haar werkzaamheden
rondom examens.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het up-to-date houden van de examenvragenbank,
het
leveren van examens met voldoende kwaliteit en de snelheid van verwerking van de
examenresultaten.
ten behoeve van af te leggen examens,
waarmee
een vergelijkbaar en representatief beeld wordt verkregen van de kennis van de
kandidaten.
Het meegeven van de examenvragen maakt de vragen minder geschikt voor herhaald gebruik,
en vergt dat voor elk examen idealiter nieuwe vragen zouden moeten worden ontwikkeld,
of
in elk geval veel vaker dan nu het geval is en dan realistisch gezien haalbaar
is.
Dat is niet alleen bewerkelijk, tijdrovend en kostbaar,
maar
doet ook afbreuk aan de vergelijkbaarheid van de afgelegde examens.”
Het mogelijk stoppen met het meegeven van examenvragen aan de kandidaten
is
reeds in het Amateur Overleg van 25 april 2018 (AO-97) aangekondigd door
Agentschap Telecom.
De Stichting Radio Examens (SRE) past naar aanleiding van het besluit haar werkwijze aan:
kandidaten wordt aan het eind van een examen gevraagd
om
het formulier met antwoorden én de uitgereikte examenbundel in te leveren.
Het besluit heeft ook impact op DARU Magazine,
want als examenkandidaten de opgaven niet meer mee naar huis mogen nemen
stopt
onze rubriek "Spade & Archer lichten radioamateur examens door".
Da’s
bijzonder spijtig, want daarmee valt een boel interessante kopij weg.
We zullen daar in het komende nummer van DARU magazine
nog
wat uitgebreider bij stilstaan.
Hier de link naar de publicatie op de website van de SRE:
https://www.radio-examen.nl/examenuitslag---actuele-informatie
https://www.daru.nu/
PA3E
*
Bliksem
Momenteel
ondervinden we veel onweer met bliksem.
Jaarlijks
worden enkele mensen dodelijk door de bliksem getroffen en enkele
tientallen
mensen krijgen een tik van de bliksem mee.
Dat
kan leiden tot verwondingen, zoals gehoor- en gezichtsstoornissen
en
brandwonden.
Hoe
ontstaat de bliksem.
Een groep onderzoekers van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam,.
Hebben voor het eerst aangetoond hoe bliksem ontstaat,
door een samenspel van hagel en energierijke deeltjes uit de ruimte,
afkomstig
van exploderende sterren.
Zo
ontstaat bliksem.
Water of een vochtig oppervlakte van de aarde absorbeert de warmte van zonlicht.
Door
deze warmte verdampt het water.
De
waterdamp komt in de lucht terecht.
De
lucht die zich dicht bij de grond bevindt is warmer dan de lucht hogerop.
Warme
lucht is lichter dan koude lucht en stijgt daarom op.
Er
ontstaat dan een sterke opwaartse stroming van vochtige, warme lucht.
Als de warme lucht is opgestegen tot een hoogte van 3 - 10 km meter
koelt
de lucht snel af doordat de lucht in de omgeving veel kouder is.
Daarbij
ontstaan door condensatie weer waterdruppeltjes en vervolgens kleine
ijsdeeltjes.
Deze
ijsdeeltjes groeien uit tot hagelstenen.
Op
deze hagelstenen vriezen meteen weer kleine waterdruppels vast.
Dit
gaat zo snel dat er kleine ijs splinters van de hagelstenen afspringen,
Het
elektrisch veld in een onweerswolk is te laag voor het starten van een
ontlading.
Een
elektrische ontlading op een bepaalde hoogte kan pas starten als:
- de elektrische veldsterkte ter plaatse tenminste 15 procent
is
van de doorslag veldsterkte bij de daar heersend druk
-
en er ijspegels met een lengte van 6 cm aanwezig zijn
-
en er 100 vrije elektronen beschikbaar zijn per kubieke cm.
Uit simulatie berekeningen is hun gebleken dat bijvoorbeeld die condities
op 5,5 kilometer hoogte kan bestaan met invallende hoogenergetische deeltjes,
met
energieën van minstens 10 tot de macht 16 elektronvolt.
Bliksem
is gevaarlijk, zeker als de bui nabij is.
Er
bestaat een eenvoudig trucje om dat aan de weet te komen.
Het
geluid legt in drie seconden ongeveer 1 kilometer af.
Als de donderklap binnen 10 seconden na de bliksemflits te horen is,
dan
is het onweer gevaarlijk dichtbij.
De veiligste schuilplaats is dan een afgesloten auto
of
een metalen caravan.
Bij
een inslag wordt de lading van zo’n zogenaamde metalen kooi van Faraday direct
afgevoerd.
Wel is het van belang niet eerder uit te stappen dan het onweer echt voorbij is,
anders
loopt U risico om alsnog getroffen te worden.
Fietsers of wandelaars doen er bij naderend onweer verstandig aan een schuilplaats te zoeken,
ergens
binnen of in een auto.
In
de praktijk lukt dat vaak niet.
Wie in het open veld wordt overvallen door onweer en niet tijdig wegkomt
kan
zich het best zo klein mogelijk maken, door op de hurken te gaan zitten.
Belangrijk
daarbij is, dat de voeten tegen elkaar gedrukt moeten zijn.
Bij een inslag in de buurt loopt de stroom dan onder de voeten door,
in
plaats van een weg te kiezen door het lichaam.
Een alleenstaande boom is een voor de hand liggende prooi voor de bliksem.
Wanneer
een boom wordt getroffen ontstaat een spanningsveld rond de boom.
Schuil
daarom nooit in de buurt van zo’n boom of bij een metalen hek of onder een
paraplu.
Ook
tijdens kamperen moet U daarop bedacht zijn.
Een
metalen tentstok vergroot het risico.
Natuurlijk is zwemmen, surfen en varen gevaarlijk,
niet
alleen vanwege de bliksem, maar ook door het geweld waarmee de wind kan
toeslaan.
Maar
niet alleen buitenshuis kan het misgaan, ook binnen in huis kan schade
ontstaan
aan elektronische apparaten.
Een
bliksem inslag in de grond kan grote inductie stromen in waterleiding en
grondkabels induceren.
Het is raadzaam om tijdig
en dus NIET TIJDENS ONWEER TV’s telefoons met netvoeding
en
computers met modem los te koppelen.
(PA0PHB)
RTTY
bulletin PI4WNO. PA3E
*
Zoutwater batterij, opslagmedium voor zonnepanelen
Na een tankbeurt bij een Shell pompstation kon ik een autootje,
zoiets
als een Dinky Toy, aanschaffen dat op zoutwater zou lopen.
Leuk
voor mijn buurjongetje van 2 jaar.
Maar
bij thuiskomst en nadere bestudering van het speeltje bleek dit een zeer
geavanceerd
stukje techniek te bevatten, een zoutwater batterij.
De opslag van zonne-energie in batterijen lijkt een serieuze zaak te worden.
Belangrijke
kandidaten zijn momenteel de lithium-ion, loodgel accu's en zoutwater
batterijen.
Momenteel
is de belangrijkste kandidaat de lithium-ion batterij.
Zij
bieden een grote energiedichtheid en zijn relatief compact.
Een
systeem met een opslagcapaciteit van 4 tot 6 kWh, het meest gangbare, is
tamelijk compact.
Lithium-ion
kent geen geheugeneffect, is onderhoudsvrij en heeft een lange levensduur.
Nadelen
zijn echter de prijs en het brandgevaar.
De
gel lood batterij is een gewone loodaccu waarbij zich gel tussen de platen
bevindt.
De levensduur van gel accu's is echter langer,
tot
wel 8 jaar, en ze zijn beter bestand tegen diepe ontladingen.
Ze
zijn er ook met opslag capaciteiten van meer dan 10 kW uur.
Maar
ze zijn niet bepaald lichtgewicht.
Ter
vergelijk: een camping batterij weegt zo'n 30 kg.
De
thuisbatterij op basis van zeewater is een vrij nieuwe ontwikkeling.
Wereldwijd wordt er momenteel volop gewerkt aan de ontwikkeling
van
zoutwater-accu's / batterijen.
'Elk huishouden zijn eigen accu' voor opslag van zonne-
en
windenergie t.b.v. de aandrijving van de elektrische auto is het doel.
Zo brengt Tesla accu's uit voor de thuismarkt, de Powerwall,
maar
ook bij BMW en Ikea kun je al terecht.
In Delft wordt gewerkt aan de mogelijke oplossing
voor
veel opslag problemen: de waterbatterij.
De waterbatterij van de start-up AquaBattery op de TU Delft campus
is
de meest milieuvriendelijke batterij die je kunt bedenken.
De batterij gebruikt geen zuren, chemicaliën of metalen,
maar alleen zout en zoet water en een actief membraan dat alleen zoutionen doorlaat,
maar
geen water.
Deze batterijen kunnen duizenden malen op- en ontladen,
maar
vergen wel meer ruimte.
Het Oostenrijkse Greenrock heeft een modulaire thuisbatterij ontwikkeld
op
basis van zoutwater, zeezout zelfs.
Het is volgens de Belgisch/Nederlandse importeur de meest milieuvriendelijk vorm
van
energieopslag en de mooie groene batterijen zijn onderhoudsvrij.
Zoutwater fungeert als elektrolyt tussen de mangaan-kathode
en
koolstof-titanium-anode.
Het systeem is leverbaar in capaciteiten van 5 tot 30 kWh
en
schaalbaar tot grotere systemen.
Een
batterij kan zo’n 5000 keer ontladen en opgeladen worden.
Volgens de importeur is een zeezout-batterij goedkoper
dan
een vergelijkbaar opslagsysteem met lithium-ion.
Het Shell autootje gebruikt geen membraan om de positieve
en
negatieve ionen van elkaar te scheiden.
Zij
doen dit met behulp van chemische reacties zowel aan de kathode als aan de anode
kant.
Dit
beperkt de levensduur aanzienlijk.
Daarom
wordt er een extra batterij meegeleverd.
Sinds de batterij van Bagdad -zie vorig bulletin
-blijft
de ontwikkeling van batterijen een 'voortdurend proces'. (PAoPHB)
RTTY
bulletin PI4WNO. PA3E
*Accu’s
gestolen uit zender locatie.
Frank
Webmaster PI4RAZ
31
augustus 2020.
Recentelijk is er twee maal ingebroken in een radio locatie die gelegen is op de berg Mt. Cann,
ook
wel bekend als Mt. Bemm, in de Australische staat Victoria.
De VHF marifoon zenderlocatie op Mt. Cann/Mt. Bemm
aan de oostkust van de Australische staat Victorian,
is
binnen een aantal weken twee maal slachtoffer geworden van een inbraak en
diefstal.
Tijdens de eerste inbraak werden er zo’n 10 accu’s uit de accukamer meegenomen,
met
een gewicht van 62kg per stuk.
De dieven keerden een paar weken later terug om de resterende 38 accu’s mee te nemen, (is toch zo'n 2356 KG)
ondanks
aangescherpte veiligheidsmaatregelen die in de tussentijd genomen waren.
In
beide gevallen heeft de politie onderzoek gedaan.
De
dieven beschadigden hekken en deuren tijdens het forceren van een toegang naar
de locatie.
*Zonnevlekkenminimum
was waarschijnlijk december 2019 .
Frank
Webmaster PI4RAZ
1
september 2020
Het “Zonnevlekkenindex en langetermijnzonnewaarnemingen” (SILSO) in België zei deze maand
dat
het minimum tussen zonnecycli 24 en 25 “hoogstwaarschijnlijk” afgelopen
december plaatsvond.
SILSO, een onderdeel van de Koninklijke Sterrenwacht van België en voorheen bekend als SIDC,
noemde als bewijs de toename in januari 2020 van het 13-maanden gemiddelde aantal zonnevlekken
–
de eerste opleving sinds het maximum van Cyclus 24 in april 2014.
“Op dit moment is deze laatste gemiddelde waarde in januari 2020
het
allereerste punt dat wijst op een stijging van de activiteit.
Dus de datum van het minimum heeft de komende maanden
nog
een volledige bevestiging nodig, ”zei SILSO op haar website.
“Voorlopig duiden voorlopige gemiddelde waarden,
beperkt
tot minder dan 13 maanden, op stijgende waarden in de komende maanden.
Als de stijgende trend zich inderdaad voortzet,
wordt
deze datum [december 2019] volledig definitief. ”
SILSO zei dat een andere indicatie van de overgang tussen de twee zonnecycli
kan worden ontleend aan het tellen van individuele zonnevlekkengroepen
die
tot de oude of nieuwe zonnecyclus behoren.
“Terwijl de meeste zonnevlekkengroepen tot september 2019 tot de laatste zonnecyclus [cyclus 24] behoorden,
veranderde
de dominantie in november 2019 naar groepen van de nieuwe cyclus”, zei SILSO.
tussen
cyclus 24 en cyclus 25 in oktober 2019 valt.
“Dit
is dichtbij december 2019”, zei SILSO.
Het
schrijft het verschil toe aan drie factoren:
Het aantal zonnevlekken houdt ook rekening met het totale aantal vlekken
en
dus met de grootte van de opkomende actieve regio’s.
De tijd van het minimum hangt af van de respectievelijke trends van de dalende fase
van de afgelopen cyclus, en van de stijgende fase van de nieuwe cycli,
gedurende
de 12 maanden rond het minimum.
De
datum van het minimum heeft een aanzienlijk onzekerheidsbereik.
Rond het minimum varieert de activiteit nauwelijks
en
ligt gedurende enkele maanden dicht bij dat minimum.
“De datum van het minimum is dus altijd minder scherp gedefinieerd
dan
de datum van het maximum van een cyclus, dat een scherpere piek vertoont”,
legt SILSO uit.
“Deze
recente opwaartse trend zal naar verwachting de komende maanden versnellen”,
voorspelde SILSO.
“Dus
wees voorbereid op een meer uitbarstende en interessante zon!”
SILSO
bewaart het langste historie van zonneactiviteit, dat zich uitstrekt over de
afgelopen 4 eeuwen.
https://www.pi4raz.nl/
PA3E
*47
Geslaagden tijdens examens Veldhoven
04/09/2020/0
Reacties/in overheid /door redactie
Woensdag
2 september jl. deden 27 kandidaten het F-examen in Veldhoven.
Hiervan
slaagden er 16 ofwel 59,2 %.
Daarna
was de examenzaal gevuld met 34 kandidaten voor het N-examen.
Hiervan
slaagden er 31, ofwel 91,2 %.
Een
mooi aantal en voor een N-examen ook een normaal percentage geslaagden.
Deze opgave is uiteraard nog onder het voorbehoud van goedkeuring
van
de examens door Agentschap Telecom.
Het kan enkele weken duren voordat de Stichting Radio Examens
de vaststellingsbrief van Agentschap Telecom ontvangt
en
wij de kandidaten op de hoogte kunnen brengen van de uitslag.
Wachten
op de uitslag
Veel kandidaten vragen zich af waarom het lang duurt
voor
de uitslag verwerkt is bij Agentschap Telecom. ]SRE geeft hier een toelichting
op:
Agentschap Telecom ontvangt van de Stichting Radio Examens
binnen
twee dagen de scores van de deelnemers en het vereiste ‘Rapport van
Bevindingen’.
AT gaat van elke geslaagde, via de gemeentelijke basisadministratie,
na
of de persoonsgegevens kloppen.
Daarna worden deze gegevens ‘klaargezet’ in het gebruikersregister,
zodat de software van het register een geslaagde,
die
voor het eerst inlogt, ook als zodanig herkent.
Inloggen in het gebruikersregister voordat de herkenning gegevens
zijn
ingevoerd heeft geen zin.
Dit invoerproces duurt meestal enkele weken,
afhankelijk van het aantal deelnemers en van andere (maritieme) examens
waar
men bij AT ook veel werk aan heeft.
Als de gegevens zijn ingevoerd en er geen fouten zijn geconstateerd
en als de SRE ook de juiste procedure blijkt te hebben bewandeld,
worden
de examens officieel ‘vastgesteld’.
De
SRE ontvangt dan de ‘vaststellingsbrief’ van AT.
Wij sturen dan aan iedereen een mailtje dat de vaststelling is ontvangen
en
dat de brieven met de uitslag er aan komen.
Degenen
die zeker weten dat ze geslaagd zijn, kunnen dan al inloggen.
De
brieven met de uitslag worden zo snel mogelijk na ontvangst van de vaststelling
verzonden.
Voor
de geslaagden zit er ook het certificaat van de SRE bij.”
Meer
informatie is te vinden op de website
radio-examen.nl.
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen*
Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 751e
ronde.
Johan
PD2JCW,
en
onze vast copy leveranciers
wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot
de volgende ronde maar weer.
Het
ORB TEAM
Terug
naar de Ronde