Ronde 751  van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 09-09-2020


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een

“besloten” bijeenkomst van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….

Dat willen we graag zo houden

Onze rondeleider is

Johan PD2JCW

 

 

*Smartphone helpt bij signaal identificatie .

Frank Webmaster PI4RAZ

Geplaatst op5 augustus 2020

Er zijn een heleboel radiosignalen in de lucht. 

Het is onmogelijk om ze allemaal te kennen, laat staan ze te identificeren.

Dus waarom zou je je niet laten ondersteunen door SignalID?

Op dit moment herkent de app ongeveer twintig signalen (uitgebreide lijst staat hieronder).

Binnen de slechts 5 seconden opnametijd probeert het programma om het signaal te herkennen.

Je gebruikt de app als volgt:

Zet de frequentie en bandbreedte correct.

Selecteer het frequentiebereik. (0-30 MHz / anders)

Plaats de microfoon van de telefoon in de buurt van de luidspreker.

(Hoe stiller de omgeving is, hoe minder fouten er gemaakt worden).

Druk op de grote dansende knop.

Wacht 5 seconden. (De tijd die nodig is voor de opname)

Tips :

Het algoritme is gebaseerd op frequentie, een foute afstemming van je radio/SDR resulteert in een foute detectie.

De opname is beperkt tot 5 seconden vanwege praktische redenen.

Het herkennen van een signaal kan meerdere pogingen nodig hebben.

Vind je bugs, heb je opmerkingen of suggesties, laat dan een commentaar achter.

Hier is de niet-uitputtende lijst van signalen die herkend worden:

– RTTY (Commercieel 85Hz, 170Hz, 450Hz, 850Hz, Amateur 170Hz)

– PactorI (Standard, FSP, FEC, SELCALL)

– ASCII (170Hz)

– ALIS

– Codan8580 (200Hz, 250Hz)

– CIS36_50

– CIS40_5

– CIS50_50

– STANAG 4285 (GEN, SYS3000 FEC, 8PSK, TFC, IDLE, SYS3000)

– FT4

– FT8

– WEFAX (120, 240)

– 2G ALE

– 3G ALE

– CHIP64

– APRS (Burst)

En meer! De complete lijst vind je in de applicatie.

De app is open source !

https://github.com/Neosama/SignalID

https://www.youtube.com/watch?v=E-y1Ts1q2RU&feature=youtu.be

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tortillum.signalid

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

*De belofte van lithium-zwavel-batterijen .

Frank Webmaster PI4RAZ

Geplaatst op6 augustus 2020

Wetenschappers werken aan manieren om dat een lithium-zwavelbatterij 

meer oplaadcycli te laten doorlopen, voordat de batterij kapot gaat.

Dit is nodig om dit batterijtype een realistisch alternatief te maken voor de huidige lithium-ion-batterijen.

De belangrijkste reden om deze nieuwe type batterijen te onderzoeken is 

dat ze veel meer energie kunnen opslaan dan vergelijkbare batterijen met lithium-ion (Li-ion) technologie.

Daardoor gaan ze aanzienlijk langer mee na een keer opladen.

Bovendien kunnen ze geproduceerd worden in fabrieken waar Li-ion-batterijen worden gemaakt 

– dus het zou relatief eenvoudig moeten zijn om ze in productie te nemen.

Lithium-zwavelbatterijen gebruiken geen kostbaar kobalt, 

met kwetsbare wereldwijde toeleveringsketens, 

maar zwavel, een goedkope grondstof die beschikbaar is als bijproduct van de olie-industrie.

En de kosten per stroomeenheid kunnen aanzienlijke besparingen opleveren.

Dus waar blijft deze technologie?

Het grootste probleem is dat de huidige lithium-zwavel (Li-S) -batterijen 

niet vaak genoeg opgeladen kunnen worden om ze commercieel interessant te maken.

Dat zit hem in de interne chemie: het opladen van een Li-S-batterij veroorzaakt 

een ophoping van chemische afzettingen waardoor 

de elektrochemische cel degradeert, wat de levensduur verkort.

De afzettingen vormen dunne, boomachtige structuren die dendrieten 

worden genoemd en die vertakken vanuit de lithiumanode 

– de negatieve elektrode in de batterij.

Deze dendrieten breken de anode en de elektrolyt, 

het medium waarin lithiumionen heen en weer pendelen, af.

Dit vermindert het vermogen dat de batterij kan leveren en het kan kortsluiting veroorzaken, 

waardoor de brandbare elektrolyt in de fik kan vliegen.

Dit is een goed onderzocht probleem dat ook Li-ion-batterijen treft.

Daarom vereisen de veiligheidsvoorschriften van luchtvaartmaatschappijen 

dat back-up power packs voor mobiele telefoons alleen in de handbagage worden vervoerd, 

waar rook of brand eerder wordt opgemerkt of gedetecteerd.

Rommelige sprieten

Batterijontwikkelaars hebben moeite om bij het opladen van lithium-zwavelbatterijen 

het lithium soepel en gelijkmatig terug bij de anode te krijgen, 

in plaats van in de rommelige sprieten.

Daardoor blijven de huidige lithium-zwavelbatterijen blijven slechts 50 oplaadcycli lang werken.

Ze hebben dus een aanzienlijke verbetering nodig om commercieel rendabel te worden in personenauto’s 

– een belangrijke markt, zegt dr. Luis Santos, 

onderzoeker op het gebied van energieopslag bij het technische instituut Leitat in Barcelona, ​​Spanje.

Hij is de technische coördinator van het LISA-project

dat werkt aan het optimaliseren van verschillende aspecten van lithium-zwavelbatterijen 

om ze compact en betrouwbaar genoeg te maken voor gebruik in kleine elektrische auto’s.

Een primair doel is om de lithiumanode goed te houden tijdens veel meer oplaadcycli.

Om dat te doen, gebruikt LISA-consortiumpartner Pulsedeon, uit Tampere in Finland, 

lasers om een keramische composiet op de anode af te zetten in lagen van slechts een paar micron dik.

Dit beschermt de lithiumanode tegen degradatie 

en voorkomt de groei van de weerbarstige dendrietsprieten.

‘Ik heb veel vertrouwen in deze anode’, zei dr. Santos. 

‘We hebben zeer goede partners die hard werken en mogelijk 

kunnen we binnenkort goede resultaten behalen.’

De componenten van de lithium-zwavelcel moeten allemaal worden geoptimaliseerd 

– van de anode en de beschermende keramische laag tot het membraan, de elektrolyt en de kathode.

En de LISA-partners werken elk aan verschillende mogelijkheden.

Hoewel Li-S-cellen theoretisch maximaal vijf keer de energie van Li-ion-batterijen 

in massa kunnen opslaan, nemen ze meer ruimte in.

De onderzoekers willen er daarom voor zorgen dat de verbeteringen zo compact mogelijk zijn.

Hybride elektrolyt

Een van de stappen die de LISA-onderzoekers zetten, is werken aan een vast elektrolyt 

– het materiaal tussen de positieve en negatieve uiteinden van de batterij 

dat ionen (geladen atomen en moleculen) geleidt.

Conventionele lithium-ion-batterijen gebruiken meestal een elektrolytische gel of vloeistof, 

maar deze kunnen zelfs bij lage temperaturen brandgevaar opleveren. 

Daarom werkt het LISA-consortium aan een elektrolyt die dat risico minimaliseert.

Momenteel experimenteert het met een combinatie van massieve keramische elementen 

en een buigzaam, flexibel polymeer.

Een andere benadering is om een ​​’chemische zekering’ in de cel te plaatsen. 

Het idee hierbij is om een ​​warmtegevoelig materiaal toe te voegen dat zich gedraagt ​​

als een soort aardlekschakelaar die de elektrische stromen stopt als de temperatuur te sterk stijgt.

Dr. Santos denkt dat het LISA-project zal leiden tot substantiële verbeteringen 

van de lithium-zwavel technologie:

‘Zelfs als we geen eindproduct hebben voor personenauto’s, 

zullen we zeker enkele resultaten behalen die lithium-zwavelbatterijen kunnen verbeteren’.

Veel van het LISA-werk bouwt voort op de bevindingen van een project genaamd ALISE, 

dat werd geleid door Dr. Christophe Aucher, hoofdonderzoeker 

op het gebied van energieopslag bij Leitat.

Dr. Aucher zegt dat een opmerkelijke resultaat van ALISE 

was dat autofabrikant SEAT aantoonde dat Li-S-technologie een 10% grotere actieradius biedt 

dan lithiumiontechnologie voor een plug-in hybride elektrische auto (PHEV) 

en ongeveer 2% meer voor een volledig elektrische voertuig (BEV) 

– met een accu die ongeveer 15% lichter is dan het lithium-ion equivalent.

‘Het was een verrassing dat het niet net zo goed werkte als lithium-ion, 

maar zelf een beetje beter,’ zegt Aucher.

‘We hebben het over een technologie die nog in de kinderschoenen staat, 

dus dat was best verbazingwekkend.’

Drones

Dat onderzoek toonde ook aanzienlijke potentiële kostenbesparingen, 

waarbij Li-S mogelijk beschikbaar kan zijn voor ongeveer € 72 per kWh 

– 30% minder dan vergelijkbare Li-ion-technologie.

Maar de batterijen van ALISE konden slechts circa 50 cycli doorlopen 

voordat ze kapot gingen en volgens dr. Aucher zouden ze ongeveer 

20 keer zoveel nodig hebben om rendabel te zijn voor kleine elektrische voertuigen.

Het zal nog enige tijd vergen om dit perfectioneren 

en om er een waardig massamarktproduct van te maken voor kleine voertuigen.

‘Voor massa-integratie (in personenauto’s) hebben we het over ongeveer over tien jaar,’ zegt Aucher.

In de tussentijd lijkt de technologie de moeite waard voor toepassingen 

waar volume niet zo kritisch is als massa. OXIS Energy, 

een partner van beide projecten en gevestigd in de buurt van Oxford in het VK, 

werkt samen met Mercedes-Benz om batterijen voor elektrische bussen te produceren,

Daar wordt het iets groter volume gecompenseerd door aanzienlijke gewichtsbesparingen, 

waardoor er meer passagiers vervoerd kunnen worden.

Daarnaast worden lithium-zwavelcellen al gebruikt in apparaten die lichtgewicht batterijen nodig hebben 

en lange tijd voort kunnen op één laadcyclus, zoals drones of satellieten.

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* Nieuw 2700km+ IARU Regio-1 tropo record .

Auteur Frank Webmaster PI4RAZ

Geplaatst op7 augustus 2020

Op 17 juli 2020 was er een tropo opening tussen de Canarische Eilanden 

en Engeland & Ierland op de VHF & UHF banden.

Op 1296 MHz werd een opmerkelijke verbinding gemaakt tussen EA8CXN en EI2FG, 

dat achteraf een nieuw IARU Regio-1 tropo record bleek te zijn voor de 23cm microgolf band.

In tegenstelling tot andere recente records was de gebruikte mode nu eens niet FT8, 

maar SSB waarbij de rapporten 5/1 en 5/4 uitgewisseld werden.

De afstand was een verbazingwekkende 2714 km.

Het oude record van 2661 km werd in juli 2017 gevestigd met een verbinding tussen EA8AVI en M0VRL.

Meer informatie…

https://ei7gl.blogspot.com/2020/08/new-2700km-iaru-region-1-tropo-record.html

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* Icom kondigt ID-52 D-STAR digitale porto aan .

Auteur Frank Webmaster PI4RAZ

Geplaatst op11 augustus 2020

Icom heeft details bekendgemaakt van de ID-52 D-STAR digitale porto.

De ID-52 VHF / UHF dualband digitale transceiver 

is de nieuwste in een lange reeks D-STAR portables van Icom 

en is de opvolger van de populaire ID-51EPLUS2.

Halve internet porto

Er zullen wereldwijd twee versies beschikbaar zijn, 

de ID-52A voor de VS en ID-52E voor Europa.

De radio heeft een groot transflectief kleurendisplay wat buiten makkelijk afleesbaar is, 

zelfs in fel zonlicht. e grootte van het scherm is ook vergroot 

van 1,7 inch naar 2,3 inch, wat werd toegepast op de ID-51E.

De ID-52 ondersteunt standaard Bluetooth-communicatie.

Je kunt draadloos verbinding maken met Android-apparaten 

door middel van de ST-4001A / ST-4001I Picture Utility Software 

als de RS-MS1A Remote Control Software geïnstalleerd is.

De optionele VS-3 Bluetooth-headset is ook beschikbaar voor handsfree bediening.

Lees meer op de Icom UK-website

https://icomuk.co.uk/Icom-Announces-ID-52E-D-STAR-Digital-Handheld-Transceiver/2/2295/

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* GB80CH – 80e verjaardag van de Radar .

Frank Webmaster PI4RAZ

Geplaatst op12 augustus 2020 .

In augustus komen twee GB80 Special Event Stations in de lucht, 

om de cruciale rol te benadrukken die radar speelde in de Battle of Britain 80 jaar geleden.

Halverwege augustus 1940, toen de oorlog zich in volle hevigheid ontwikkelde, 

kregen de radarstations zoals Ventor op het Isle of Wight 

het zwaar te verduren tijdens de eerste aanvallen, 

maar ze bleven ze in de lucht om hun ​​cruciale rol te spelen.

In tegenstelling tot zijn moderne tegenhangers, 

werkte het baanbrekende Chain Home Radar-systeem van HF tot VHF (~ 20-55 MHz).

GB80CH (Chain Home) zal werken vanuit Chelmsford in Essex, 

dat de meest complete overgebleven radartoren van de Battle of Britain heeft.

Oorspronkelijk gelegen in Canewdon nabij de kust van Essex, 

werd de 91 meter hoge Chain Home-mast verplaatst naar wat in de 50-er jaren 

het Marconi Research Center in Great Baddow was (nu BAE Systems), 

waar hij onlangs de status van beschermd monument heeft gekregen.

In de afgelopen tijd heeft het amateurexperimenten ondersteund op 160m en 472kHz.

De BAE Systems Great Baddow Amateur Radio Club,

met amateurcollega’s in lokale clubs, zal actief zijn op de HF + 6m-banden.

GB80BRS zal worden gebruikt om het Bawdsey Radar Station in Suffolk te herdenken, 

waar de radar eind jaren dertig werd ontwikkeld 

en wat de locatie was van ’s werelds eerste operationele radarstation.

Dit zal het laatste SES zijn na verschillende eerdere herdenkingen, 

waaronder in 2015 toen de 80ste verjaardag 

van de eerste demonstratie van werkende radar in het VK werd herdacht.

Er zal gewerkt worden op de banden van 10m tot 80m, in SSB, CW en FT8.

Let op: alleen elektronische QSL. 

Ze hebben geen QSL-kaarten.

Links:

https://www.qrz.com/db/GB80BRS 

https://www.qrz.com/db/MX5BAE

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* Eerste verbinding in de 725GHz amateurband

Frank Webmaster PI4RAZ

Geplaatst op18 augustus 2020

Op 20 juli maakten Michael, DB6NT, en zijn QSO-partner Andreas, DB2NP, 

een allereerste verbinding op 725 GHz over een afstand van 20 meter.

Om 12:30 UTC wisselden ze 529 rapporten uit.

De luchttemperatuur was 25 ° C, de relatieve vochtigheid 51% en het dauwpunt 13,7 °.

Deze voorwaarden komen overeen met een trajectdemping van 288 dB per kilometer.

Er geldt een vergelijkbare demping voor een EME-verbinding op 10 GHz 

– maar dan wel met een signaalafstand van 700.000 km…

De verbinding werd gedocumenteerd in twee video’s op YouTube [1, 2].

In een nieuwe reeks tests twee dagen later verhoogden de OM’s de afgelegde afstand tot 42 m.

Maar hoe kwamen deze pogingen op 725 GHz tot stand?

DB6NT beschrijft het als volgt:

“Nadat ik mijn tweede 241 GHz-station had voltooid, 

vroeg ik me af of de harmonischen van het transmissiesignaal nog te horen waren.

Ik keek toen naar de toewijzing van de amateursradiofrequentie voor de banden boven 300 GHz.

Het viel me op dat de derde harmonische van 241 GHz in het bereik van 711 tot 730 GHz valt, 

wat toegestaan is voor amateurradio.”

En hij vervolgt: “725 GHz is niet echt een goede band om op uit te zenden, 

maar het is een technische uitdaging op zich.

Dat blijkt al uit het feit dat de openingshoek van de antennes ruim onder de één graad ligt.

Voor de winter zijn verdere tests bij droog en koud weer gepland 

om de afstand van 42 m verder te vergroten.”

Ik vraag me serieus af hoe je op dat soort frequenties nog metingen kunt doen.

En wat de demping van je probe is als je die aan de 725GHz knoopt.

Daar zal vast geen RG58 tussen zitten.

Dat ze zich nog druk maken over het legaal zijn van de 725GHz band.

Ik denk niet dat je uitgepeild wordt door de Radiocontroledienst 

met een trajectdemping van 288dB/km…

Links:

[1] https://www.youtube.com/watch?v=iXSuJN0LVwQ 

[2] https://www.youtube.com/watch?v=gJsHpALTzNk

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

*IARU: HF Digital Mode Band Plan review .

Frank Webmaster PI4RAZ .

19 augustus 2020.

Voor de eerste keer in hun geschiedenis hebben alle drie de IARU-regio’s zich verenigd 

om de bandplanningsinspanningen rechtstreeks te coördineren 

om de explosieve groei in digitale HF-modi op te vangen

De aankondiging van de IARU-secretaris Dave Sumner K1ZZ luidt:

Omdat frequentietoewijzingen en operationele belangen van amateurradio’s 

in verschillende delen van de wereld verschillen, 

is de ontwikkeling van bandplannen 

– vrijwillige richtlijnen voor het gebruik van het spectrum 

dat beschikbaar is voor radioamateurs 

– een verantwoordelijkheid van de drie regionale IARU-organisaties. 

Elk van de drie gewesten heeft een commissie voor bandplanning 

die zich op dit werk concentreren.

In de afgelopen jaren zijn er meer inspanningen geleverd 

om de regionale bandplannen waar mogelijk op één lijn te brengen.

De definitieve goedkeuring van herzieningen van het bandplan 

wordt over het algemeen gegeven door de regionale conferenties 

van de IARU-ledenverenigingen die om de drie jaar op een roterende basis worden gehouden.

Deze benadering van bandplanning heeft in het algemeen gelijke tred gehouden 

met de evolutie van het gebruik van amateurradio.

De explosieve groei op HF (onder 30 MHz) van digitale modi, 

met name FT8, heeft echter geleid tot een waargenomen overbevolking 

van de HF bandsegmenten voor digitale modi.

Daarom is er een werkgroep gevormd bestaande 

uit vertegenwoordigers van de drie regionale bandplanningscomités.

Dit is de eerste keer dat de drie regio’s zich verenigen 

om de bandplanning rechtstreeks te coördineren.

De werkgroep heeft al vruchtbare gesprekken gevoerd 

met de WSJT Development Group onder leiding van Joe Taylor, K1JT.

Aanvullende besprekingen, ook met andere HF-belanghebbenden, 

zullen worden gehouden als onderdeel van een fundamentele evaluatie 

van de verschillende digitale HF-modi en hoe deze het beste kunnen 

worden gecategoriseerd en gerangschikt 

om het beperkte beschikbare spectrum te delen.

Het belangrijkste doel is om oplossingen te ontwikkelen 

die congestie binnen zeer populaire modussegmenten verminderen 

en wederzijdse interferentie tussen incompatibele modi zoveel mogelijk voorkomen.

Hoewel de voorgestelde herzieningen van het bandplan moeten worden goedgekeurd 

door de aangesloten verenigingen in elke regio, 

betekenen recente administratieve wijzigingen dat de wijzigingen kunnen worden doorgevoerd 

zonder te hoeven wachten op de regionale conferenties.

Amateurs worden aangespoord om de voortgang te volgen via hun amateurvereniging 

en de respectievelijke IARU websites, die te vinden zijn via www.iaru.org

Je kunt je inschrijven voor de IARU News mailing list op

https://reflector.arrl.org/mailman/listinfo/iaru-news

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* Radioamateur aangehouden voor spionage.

Frank Webmaster PI4RAZ .

21 augustus 2020 .

Een buitengewone zaak werd behandeld door de politie van Rhodos, 

waarbij een Duitse toerist werd gearresteerd op verdenking van spionage 

nadat er zogenaamde spionage apparatuur in zijn auto gevonden was.

In een periode die toch al gevoelig ligt tussen Griekenland en Turkije 

en waarbij al verhoogde waakzaamheid geldt, 

werd op Rhodos een Duitse toerist gearresteerd wegens 

het overtreden van wet 4070/12 “regulering van elektronische communicatie, 

vervoer, openbare werken en andere bepalingen”.

In dit geval werd de 51-jarige Duitse staatsburger 

in de nacht van 9 augustus 2020 om 22.30 uur gearresteerd.

De politie van het sub-directoraat Veiligheid van Rhodos bracht 

de verdachten over vanuit Tholos, 

waar hij een Suzuki-auto had gehuurd en bestuurd.

Hierin vonden ze na onderzoek een CG3000-antenne met twee bundels kabels erop aangesloten, 

een witte antenne met het opschrift wwwDX-WlRE.

de mini 10m / 2018 / II, een YAESU MUSEN CO LTD draadloze set met nummer FT-891, 

een dc verteiler elektronisch apparaat 

en een BENQ JOYBOOK S73 SERIES laptop zonder vergunning 

van een bevoegde autoriteit, die werden gevoed en bediend door de auto-accu.

Zelf heeft hij, gisteren (10/8) voor de rechtbank zijn excuses aangeboden, 

en verklaard dat hij op vrijdag 7 augustus alleen op het eiland was aangekomen, 

een auto had gehuurd in Tholos waarin hij ook sliep 

en dat hij van plan was om gisterochtend om 11:15 naar huis zou gaan.

Hij verklaarde ook dat hij een legale amateurradiovergunning heeft 

en dat hij, omdat hij geen apparatuur op Rhodos heeft, 

met zijn radio en apparatuur overgekomen was 

en gedurende de twee dagen van zijn verblijf gesproken heeft met ongeveer 250 andere radioamateurs, 

voornamelijk uit Duitsland en op frequenties die wettelijk aan hem zijn toegewezen voor dit doel.

De voorzitter van de rechtbank vroeg zich af wat voor soort vakantie dit is, 

maar was van mening dat er onvoldoende bewijs was voor de subjectieve aard van de overtreding, 

ofwel de beschuldiging van spionage.

Rhodos is een van de eilanden die geclaimd wordt door Turkije 

en ligt slechts een tiental kilometers van het Turkse vasteland.

Daardoor is de beveiliging op het eiland behoorlijk scherp.

Soms verdient het aanbeveling om even te kijken waar je je radio mee naar toe sleept…

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* 80e verjaardag Battle of Britain .

Frank Webmaster PI4RAZ .

24 augustus 2020

Leden van de Royal Air Force Amateur Radio Society (RAFARS) 

zullen actief zijn met de call GB80BOB, een special event call voor de 80e verjaardag van The Battle of Britain.

Het station zal actief zijn tussen 1 en 28 september 2020.

Als gevolg van de door de Britse telecom organisatie opgelegde regels met betrekking tot publieke events 

en het daarbij behorende onderlinge afstand houden, zal de call uitsluitend gebruikt worden 

vanuit de QTHs van de participerende RAFARS leden.

Er zal op alle banden gewerkt worden voor zover de condities dat toelaten, in SSB en CW. 

Er is een speciale QSL kaart beschikbaar.

Details vind je op www.rafars.org/GB80BOB/ en QRZ.com

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* 144MHz DATV experiment een succes

Frank Webmaster PI4RAZ .

25 augustus 2020

VERON meldt dat het experiment om radioamateurs aan te moedigen 

Digital Amateur Television (DATV) te gebruiken in de 144 MHz-band een succes was.

Op 14 juli verscheen op de website van VERON 

het eerste bericht met de aankondiging van het 2m DATV-experiment.

Met de hashtag #NotMoreOfTheSame werd de radioamateur uitgenodigd 

om out of the box te denken.

Het Agentschap Telecom (AT) geeft aan dat de amateurbanden er zijn 

om experimenteel radio-onderzoek te doen en dat ze Technologie Neutraal zijn.

Als er iets is bewezen, is het dat DATV in de 2 meter band werkt 

en goede resultaten oplevert.

In aanloop naar het 2m DATV Experiment werd al snel duidelijk 

dat de software om de beelden te decoderen, 

SDRAngel, anders werkt dan verwacht. 

Er zit ook een imperfectie in de software.

Om de software te laten decoderen, is het soms nodig 

om een ​​tijdelijke wijziging aan te brengen.

Zoals het wijzigen van de bandbreedte of frequentie.

Dus PE1ITR, Rob heeft snel een instructievideo gemaakt 

en deze gedeeld op het VERON YouTube-kanaal.

Het kwam allemaal een beetje langzaam op gang, 

maar uiteindelijk schreven 19 deelnemers zich van tevoren in.

Maar alleen al via de website https://dxspot.batc.org.uk/ waren 27 deelnemers aanwezig.

Dit ongeacht alle luisterende amateurs die hebben deelgenomen.

DXspot van de BATC-website werd door de deelnemers gebruikt als talkback-kanaal. 

Tijdens dit experiment werden twee frequenties, 144.600 MHz en 145.300 MHz, 

gebruikt om overlast voor de andere gebruikers op de band te minimaliseren. 

Het experiment was ook beperkt tot een duur van 4 uur (12:00 – 16:00 UTC).

Alle radioamateurs worden hierbij uitgenodigd om hun bevindingen 

van het 2m DATV Experiment naar datv-experiment@veron.nl te sturen.

Als alle gegevens zijn verzameld en verwerkt, zal VERON over het experiment rapporteren 

in het tijdschrift Electron. 

Degenen die aan dit experiment hebben deelgenomen, willen graag een vervolg doen.

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

*Nieuwe berggeiten .

Frank Webmaster PI4RAZ .

26 augustus 2020

Wat hebben berggeiten met radio te maken zou je denken: nou, deze wel. 

Jordan Harrop M3TMX en Ian Wareing GW8OGI hebben beiden de status van Mountain Goat behaald in het SOTA 

– Summits on the Air award programma.

Jordan M3TMX, uit Cumbrian maar momenteel werkend in Birmingham, 

behaalde zijn 1000e SOTA activator punt met het activeren van de berg Fan Fawr GW/SW-005 in de Brecon Beacons, 

als onderdeel van vier activeringen op één dag.

Hij werkte ook vanaf de Pen y Fan GW/SW-001,  Fan Gyhirych  GW/SW-006  en Fan Nedd  GW/SW-007. 

Jordan gebruikte een combinatie van 2m FM, 20m SSB en 40m SSB tijdens zijn expeditie.

Ian GW8OGI uit Abergele, North Wales, 

vaak tijdens zijn SOTA activeringen vergezeld door zijn partner Eleri MW3NYR, 

vergaarde zijn laatste punten voor het vol maken van de 1000 op de top van de  Disgwylfa Fawr 

GW/MW-038 na het activeren van diverse andere toppen in het Nant y Moch cluster tijdens het weekend.

Je zou het misschien niet zeggen, 

maar ook Nederland heeft “bergen” die geregistreerd staan in de SOTA database.

Ik weet dat het er vroeger 5 geweest zijn, maar er staan er momenteel nog 2 geregistreerd: 

de PA/PA-003 Observant (Sint Pietersberg) van 170 meter, 

en de PA/PA-006 Signaal Imbosch van 110 meter.

Leuke beginnersbergjes om je SOTA avonturen mee te beginnen.

Voor meer informatie over SOTA, zie http://www.sota.org.uk

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* 2m bandplan voorstel Canada.

Frank Webmaster PI4RAZ

27 augustus 2020.

Zoals aangekondigd in The Canadian Amateur magazine, 

heeft het RAC (Radio Amateurs of Canada) Band Planning Comité 

het nieuwe voorgestelde 2m-bandplan voltooid.

De bandplanningscomités van de Radio Amateurs of Canada coördineren de ontwikkeling 

van nationale bandplannen om begeleiding te bieden bij het gebruik van de Canadese amateurbanden.

Deze commissies zijn samengesteld uit vertegenwoordigers uit alle regio’s van Canada.

De commissies bereiden interim-bandplannen voor na overleg met Amateurs in het hele land.

Deze plannen houden niet alleen rekening met de wensen van Canadese Amateurs, 

maar worden ook gecoördineerd met bandgebruik in andere landen door lidmaatschap 

van de International Amateur Radio Union (IARU).

Een ontwerp van de bandplannen wordt op de RAC-website aangeboden 

voor definitieve input voordat het ter goedkeuring 

wordt voorgelegd aan de Raad van Bestuur van het RAC.

Het bandplan voorstel vind je op: https://www.rac.ca/proposed-two-metre-2m-band-plan/

Je ziet in de Canadese planning een paar eigenaardigheden vergeleken met onze plannen: 

zo is hun gezamenlijke CW/SSB aanroepfrequentie 144.200, 

waar bij ons 144.300 als SSB aanroepfrequentie geldt.

Ze merken wel op dat deze frequentie gebruikt kan worden voor transatlantische aanroepen.

Daarnaast houden ze 5kHz vrij ten weerszijde van de bakenband.

10kHz vrijhouden is best luxe met de schaarste in frequenties,

maar ze hebben dan ook 2x zoveel 2m band als wij (tot 148MHz in plaats van onze 146MHz).

Overigens houden ze zelfs 10kHz vrij aan weerszijden van de satelliet band

die van 145.800-146.000 loopt.

Ook de APRS frequentie is daar anders, net zoals in Noord-Amerika: 144.390 in plaats van 144.800.

Best interessant om te zien hoe ze daar de band verdelen.

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* RAZzies september 2020

Frank Webmaster PI4RAZ

29 augustus 2020.

De RAZzies voor de maand September 2020 is uit!

Met deze maand:

– Arduino Allband Radio met Si4735 (B)

– Opa Vonk: Rekenen aan vermogen

– Hoe ik een WSPR zender bouwde deel 1

– PA3CNO’s Blog – Afdelingsnieuws

Je kunt ‘m HIER downloaden.

Veel leesplezier!

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

* Wijziging in beleid rond meegeven van examenopgaven.

https://www.daru.nu/

Gepubliceerd: 21 augustus 2020

Examen

De publicatie is inmiddels al weer een paar weken oud,

maar toch goed om dit op onze website ook even te vermelden.

Op de website van de Stichting Radio Examens (SRE) staat een aankondiging

dat er een wijziging in het beleid rond het meegeven van examenopgaven heeft plaatsgevonden:

In het kader van de kwaliteitsborging heeft het Agentschap Telecom

(de toezichthouder op radio examens)

examinerende instellingen voor de examens voor maritieme radiocommunicatie

(Basiscertificaat Marifonie, Marcom B, Marcom A)

en de examens voor radiozendamateurs (Novice en Full)

geïnformeerd dat het meegeven van examenopgaven niet langer is toegestaan.

In de toelichting is te lezen dat Agentschap Telecom al enige jaren voor grote uitdagingen staat

als het gaat om het borgen en verbeteren van de kwaliteit van haar werkzaamheden rondom examens.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het up-to-date houden van de examenvragenbank,

het leveren van examens met voldoende kwaliteit en de snelheid van verwerking van de examenresultaten.

“De vragen voor de examens zijn bedoeld voor herhaald gebruik

ten behoeve van af te leggen examens,

waarmee een vergelijkbaar en representatief beeld wordt verkregen van de kennis van de kandidaten.

Het meegeven van de examenvragen maakt de vragen minder geschikt voor herhaald gebruik,

en vergt dat voor elk examen idealiter nieuwe vragen zouden moeten worden ontwikkeld,

of in elk geval veel vaker dan nu het geval is en dan realistisch gezien haalbaar is.

Dat is niet alleen bewerkelijk, tijdrovend en kostbaar,

maar doet ook afbreuk aan de vergelijkbaarheid van de afgelegde examens.”

Het mogelijk stoppen met het meegeven van examenvragen aan de kandidaten

is reeds in het Amateur Overleg van 25 april 2018 (AO-97) aangekondigd door Agentschap Telecom.

De Stichting Radio Examens (SRE) past naar aanleiding van het besluit haar werkwijze aan:

kandidaten wordt aan het eind van een examen gevraagd

om het formulier met antwoorden én de uitgereikte examenbundel in te leveren.

Het besluit heeft ook impact op DARU Magazine,

want als examenkandidaten de opgaven niet meer mee naar huis mogen nemen

stopt onze rubriek "Spade & Archer lichten radioamateur examens door".

Da’s bijzonder spijtig, want daarmee valt een boel interessante kopij weg.

We zullen daar in het komende nummer van DARU magazine

nog wat uitgebreider bij stilstaan.

Hier de link naar de publicatie op de website van de SRE:

https://www.radio-examen.nl/examenuitslag---actuele-informatie

https://www.daru.nu/   PA3E

 

 

* Bliksem

Momenteel ondervinden we veel onweer met bliksem.

Jaarlijks worden enkele mensen dodelijk door de bliksem getroffen en enkele

tientallen mensen krijgen een tik van de bliksem mee.

Dat kan leiden tot verwondingen, zoals gehoor- en gezichtsstoornissen

en brandwonden.

Hoe ontstaat de bliksem.

Een groep onderzoekers van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam,.

Hebben voor het eerst aangetoond hoe bliksem ontstaat,

door een samenspel van hagel en energierijke deeltjes uit de ruimte,

afkomstig van exploderende sterren.

Zo ontstaat bliksem.

Water of een vochtig oppervlakte van de aarde absorbeert de warmte van zonlicht.

Door deze warmte verdampt het water.

De waterdamp komt in de lucht terecht.

De lucht die zich dicht bij de grond bevindt is warmer dan de lucht hogerop.

Warme lucht is lichter dan koude lucht en stijgt daarom op.

Er ontstaat dan een sterke opwaartse stroming van vochtige, warme lucht.

Als de warme lucht is opgestegen tot een hoogte van 3 - 10 km meter

koelt de lucht snel af doordat de lucht in de omgeving veel kouder is.

Daarbij ontstaan door condensatie weer waterdruppeltjes en vervolgens kleine ijsdeeltjes.

Deze ijsdeeltjes groeien uit tot hagelstenen.

Op deze hagelstenen vriezen meteen weer kleine waterdruppels vast.

Dit gaat zo snel dat er kleine ijs splinters van de hagelstenen afspringen,

Het elektrisch veld in een onweerswolk is te laag voor het starten van een ontlading.

Een elektrische ontlading op een bepaalde hoogte kan pas starten als:

- de elektrische veldsterkte ter plaatse tenminste 15 procent

is van de doorslag veldsterkte bij de daar heersend druk

- en er ijspegels met een lengte van 6 cm aanwezig zijn

- en er 100 vrije elektronen beschikbaar zijn per kubieke cm.

Uit simulatie berekeningen is hun gebleken dat bijvoorbeeld die condities

op 5,5 kilometer hoogte kan bestaan met invallende hoogenergetische deeltjes,

met energieën van minstens 10 tot de macht 16 elektronvolt.

Bliksem is gevaarlijk, zeker als de bui nabij is.

Er bestaat een eenvoudig trucje om dat aan de weet te komen.

Het geluid legt in drie seconden ongeveer 1 kilometer af.

Als de donderklap binnen 10 seconden na de bliksemflits te horen is,

dan is het onweer gevaarlijk dichtbij.

De veiligste schuilplaats is dan een afgesloten auto

of een metalen caravan.

Bij een inslag wordt de lading van zo’n zogenaamde metalen kooi van Faraday direct afgevoerd.

Wel is het van belang niet eerder uit te stappen dan het onweer echt voorbij is,

anders loopt U risico om alsnog getroffen te worden.

Fietsers of wandelaars doen er bij naderend onweer verstandig aan een schuilplaats te zoeken,

ergens binnen of in een auto.

In de praktijk lukt dat vaak niet.

Wie in het open veld wordt overvallen door onweer en niet tijdig wegkomt

kan zich het best zo klein mogelijk maken, door op de hurken te gaan zitten.

Belangrijk daarbij is, dat de voeten tegen elkaar gedrukt moeten zijn.

Bij een inslag in de buurt loopt de stroom dan onder de voeten door,

in plaats van een weg te kiezen door het lichaam.

Een alleenstaande boom is een voor de hand liggende prooi voor de bliksem.

Wanneer een boom wordt getroffen ontstaat een spanningsveld rond de boom.

Schuil daarom nooit in de buurt van zo’n boom of bij een metalen hek of onder een paraplu.

Ook tijdens kamperen moet U daarop bedacht zijn.

Een metalen tentstok vergroot het risico.

Natuurlijk is zwemmen, surfen en varen gevaarlijk,

niet alleen vanwege de bliksem, maar ook door het geweld waarmee de wind kan toeslaan.

Maar niet alleen buitenshuis kan het misgaan, ook binnen in huis kan schade

ontstaan aan elektronische apparaten.

Een bliksem inslag in de grond kan grote inductie stromen in waterleiding en grondkabels induceren.

Het is raadzaam om tijdig

en dus NIET TIJDENS ONWEER TV’s telefoons met netvoeding

en computers met modem los te koppelen.

(PA0PHB)

RTTY bulletin PI4WNO.  PA3E

 

 

* Zoutwater batterij, opslagmedium voor zonnepanelen

Na een tankbeurt bij een Shell pompstation kon ik een autootje,

zoiets als een Dinky Toy, aanschaffen dat op zoutwater zou lopen.

 Leuk voor mijn buurjongetje van 2 jaar.

Maar bij thuiskomst en nadere bestudering van het speeltje bleek dit een zeer

geavanceerd stukje techniek te bevatten, een zoutwater batterij.

De opslag van zonne-energie in batterijen lijkt een serieuze zaak te worden.

Belangrijke kandidaten zijn momenteel de lithium-ion, loodgel accu's en zoutwater batterijen.

Momenteel is de belangrijkste kandidaat de lithium-ion batterij.

Zij bieden een grote energiedichtheid en zijn relatief compact.

Een systeem met een opslagcapaciteit van 4 tot 6 kWh, het meest gangbare, is tamelijk compact.

Lithium-ion kent geen geheugeneffect, is onderhoudsvrij en heeft een lange levensduur.

Nadelen zijn echter de prijs en het brandgevaar.

De gel lood batterij is een gewone loodaccu waarbij zich gel tussen de platen bevindt.

De levensduur van gel accu's is  echter langer,

tot wel 8 jaar, en ze zijn beter bestand tegen diepe ontladingen.

Ze zijn er ook met opslag capaciteiten van meer dan 10 kW uur.

Maar ze zijn niet bepaald lichtgewicht.

Ter vergelijk: een camping batterij weegt zo'n 30 kg.

De thuisbatterij op basis van zeewater is een vrij nieuwe ontwikkeling.

Wereldwijd wordt er momenteel volop gewerkt aan de ontwikkeling

van zoutwater-accu's / batterijen.

'Elk huishouden zijn eigen accu' voor opslag van zonne-

en windenergie t.b.v. de aandrijving van de elektrische auto is het doel.

Zo brengt Tesla accu's uit voor de thuismarkt, de Powerwall,

maar ook bij BMW en Ikea kun je al terecht.

In Delft wordt gewerkt aan de mogelijke oplossing

voor veel opslag problemen: de waterbatterij.

De waterbatterij van de start-up AquaBattery op de TU Delft campus

is de meest milieuvriendelijke batterij die je kunt bedenken.

De batterij gebruikt geen zuren, chemicaliën of metalen,

maar alleen zout en zoet water en een actief membraan dat alleen zoutionen doorlaat,

maar geen water.

Deze batterijen kunnen duizenden malen op- en ontladen,

maar vergen wel meer ruimte.

Het Oostenrijkse Greenrock heeft een modulaire thuisbatterij ontwikkeld

op basis van zoutwater, zeezout zelfs.

Het is volgens de Belgisch/Nederlandse importeur de meest milieuvriendelijk vorm

van energieopslag en de mooie groene batterijen zijn onderhoudsvrij.

Zoutwater fungeert als elektrolyt tussen de mangaan-kathode

en koolstof-titanium-anode.

Het systeem is leverbaar in capaciteiten van 5 tot 30 kWh

en schaalbaar tot grotere systemen.

Een batterij kan zo’n 5000 keer ontladen en opgeladen worden.

Volgens de importeur is een zeezout-batterij goedkoper

dan een vergelijkbaar opslagsysteem met lithium-ion.

Het Shell autootje gebruikt geen membraan om de positieve

en negatieve ionen van elkaar te scheiden.

Zij doen dit met behulp van chemische reacties zowel aan de kathode als aan de anode kant.

Dit beperkt de levensduur aanzienlijk.

Daarom wordt er een extra batterij meegeleverd.

Sinds de batterij van Bagdad -zie vorig bulletin

-blijft de ontwikkeling van batterijen een 'voortdurend proces'. (PAoPHB)

RTTY bulletin PI4WNO.  PA3E

 

 

*Accu’s gestolen uit zender locatie.

Frank Webmaster PI4RAZ

31 augustus 2020.

Recentelijk is er twee maal ingebroken in een radio locatie die gelegen is op de berg Mt. Cann,

ook wel bekend als Mt. Bemm, in de Australische staat Victoria.

De VHF marifoon zenderlocatie op Mt. Cann/Mt. Bemm

aan de oostkust van de Australische staat Victorian,

is binnen een aantal weken twee maal slachtoffer geworden van een inbraak en diefstal.

Tijdens de eerste inbraak werden er zo’n 10 accu’s uit de accukamer meegenomen,

met een  gewicht van 62kg per stuk.

De dieven keerden een paar weken later terug om de resterende 38 accu’s mee te nemen, (is toch zo'n 2356 KG)

ondanks aangescherpte veiligheidsmaatregelen die in de tussentijd genomen waren.

In beide gevallen heeft de politie onderzoek gedaan.

De dieven beschadigden hekken en deuren tijdens het forceren van een toegang naar de locatie.

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

*Zonnevlekkenminimum was waarschijnlijk december 2019 .

Frank Webmaster PI4RAZ

1 september 2020

Het “Zonnevlekkenindex en langetermijnzonnewaarnemingen” (SILSO) in België zei deze maand

dat het minimum tussen zonnecycli 24 en 25 “hoogstwaarschijnlijk” afgelopen december plaatsvond.

SILSO, een onderdeel van de Koninklijke Sterrenwacht van België en voorheen bekend als SIDC,

noemde als bewijs de toename in januari 2020 van het 13-maanden gemiddelde aantal zonnevlekken

– de eerste opleving sinds het maximum van Cyclus 24 in april 2014.

“Op dit moment is deze laatste gemiddelde waarde in januari 2020

het allereerste punt dat wijst op een stijging van de activiteit.

Dus de datum van het minimum heeft de komende maanden

nog een volledige bevestiging nodig, ”zei SILSO op haar website.

“Voorlopig duiden voorlopige gemiddelde waarden,

beperkt tot minder dan 13 maanden, op stijgende waarden in de komende maanden.

Als de stijgende trend zich inderdaad voortzet,

wordt deze datum [december 2019] volledig definitief. ”

SILSO zei dat een andere indicatie van de overgang tussen de twee zonnecycli

kan worden ontleend aan het tellen van individuele zonnevlekkengroepen

die tot de oude of nieuwe zonnecyclus behoren.

“Terwijl de meeste zonnevlekkengroepen tot september 2019 tot de laatste zonnecyclus [cyclus 24] behoorden,

veranderde de dominantie in november 2019 naar groepen van de nieuwe cyclus”, zei SILSO.

SILSO zei dat in termen van het aantal actieve regio’s het minimum

tussen cyclus 24 en cyclus 25 in oktober 2019 valt.

“Dit is dichtbij december 2019”, zei SILSO.

Het schrijft het verschil toe aan drie factoren:

Het aantal zonnevlekken houdt ook rekening met het totale aantal vlekken

en dus met de grootte van de opkomende actieve regio’s.

De tijd van het minimum hangt af van de respectievelijke trends van de dalende fase

van de afgelopen cyclus, en van de stijgende fase van de nieuwe cycli,

gedurende de 12 maanden rond het minimum.

De datum van het minimum heeft een aanzienlijk onzekerheidsbereik.

Rond het minimum varieert de activiteit nauwelijks

en ligt gedurende enkele maanden dicht bij dat minimum.

“De datum van het minimum is dus altijd minder scherp gedefinieerd

dan de datum van het maximum van een cyclus, dat een scherpere piek vertoont”, legt SILSO uit.

“Deze recente opwaartse trend zal naar verwachting de komende maanden versnellen”, voorspelde SILSO.

“Dus wees voorbereid op een meer uitbarstende en interessante zon!”

SILSO bewaart het langste historie van zonneactiviteit, dat zich uitstrekt over de afgelopen 4 eeuwen.

https://www.pi4raz.nl/  PA3E

 

 

 

*47 Geslaagden tijdens examens Veldhoven

04/09/2020/0 Reacties/in overheid /door redactie

Woensdag 2 september jl. deden 27 kandidaten het F-examen in Veldhoven.

Hiervan slaagden er 16 ofwel 59,2 %.

Daarna was de examenzaal gevuld met 34 kandidaten voor het N-examen.

Hiervan slaagden er 31, ofwel 91,2 %.

Een mooi aantal en voor een N-examen ook een normaal percentage geslaagden.

Deze opgave is uiteraard nog onder het voorbehoud van goedkeuring

van de examens door Agentschap Telecom.

Het kan enkele weken duren voordat de Stichting Radio Examens

de vaststellingsbrief van Agentschap Telecom ontvangt

en wij de kandidaten op de hoogte kunnen brengen van de uitslag.

Wachten op de uitslag

Veel kandidaten vragen zich af waarom het lang duurt

voor de uitslag verwerkt is bij Agentschap Telecom. ]SRE geeft hier een toelichting op:

Agentschap Telecom ontvangt van de Stichting Radio Examens

binnen twee dagen de scores van de deelnemers en het vereiste ‘Rapport van Bevindingen’.

AT gaat van elke geslaagde, via de gemeentelijke basisadministratie,

na of de persoonsgegevens kloppen.

Daarna worden deze gegevens ‘klaargezet’ in het gebruikersregister,

zodat de software van het register een geslaagde,

die voor het eerst inlogt, ook als zodanig herkent.

Inloggen in het gebruikersregister voordat de herkenning gegevens

 zijn ingevoerd heeft geen zin.

Dit invoerproces duurt meestal enkele weken,

afhankelijk van het aantal deelnemers en van andere (maritieme) examens

waar men bij AT ook veel werk aan heeft.

Als de gegevens zijn ingevoerd en er geen fouten zijn geconstateerd

en als de SRE ook de juiste procedure blijkt te hebben bewandeld,

worden de examens officieel ‘vastgesteld’.

De SRE ontvangt dan de ‘vaststellingsbrief’ van AT.

Wij sturen dan aan iedereen een mailtje dat de vaststelling is ontvangen

en dat de brieven met de uitslag er aan komen.

Degenen die zeker weten dat ze geslaagd zijn, kunnen dan al inloggen.

De brieven met de uitslag worden zo snel mogelijk na ontvangst van de vaststelling verzonden.

Voor de geslaagden zit er ook het certificaat van de SRE bij.”

Meer informatie is te vinden op de website radio-examen.nl.

https://hamnieuws.nl/  PA3E

 

 

*Heeft ook u iets te koop.

 

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen*

Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 751e ronde.

Johan PD2JCW,

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende ronde maar weer.

Het ORB TEAM


Terug naar de Ronde