Ronde 655
van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 11-04-2018
* Goedenavond zend, en
luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer
wat
nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst
van
de vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….Dat
willen we graag zo houden
Weet
U al wie onze rondeleider is
U
raad het al
Johan
PD2JCW.
Nieuws:
Hallo Luisteraars
Deze
kwam ik tegen:
NASA
wil Mars verkennen met “robotbijen”
NASA heeft twee teams van wetenschappers de opdracht gegeven om een robotbij te ontwerpen
die
zal kunnen ingezet worden voor de verkenning van Mars.
De
piepkleine drones moeten een stuk handiger en voordeliger zijn dan de logge
Marsrovers.
Een onderzoeksteam aan de universiteit van Alabama werkt in opdracht van NASA samen
met
een groep van Japanse wetenschappers aan het ontwerp van de vliegende
microrobots.
NASA wil dat de ‘Mars bees’ of Marsbijen, zoals ze officieel genoemd worden,
gelanceerd
worden door een rover, die dienst zal doen as een soort van mobiele basis en
laadstation.
Het lichaam van de Marsbijen zal lijken op dat van een hommel, terwijl ze beweeglijke,
cicadenachtige vleugels krijgen; die zijn optimaal om stijgkracht te genereren in de dunne,
ijle
atmosfeer van de Rode Planeet.
De
zwaartekracht van Mars bedraagt immers slechts één derde van die van de aarde.
Dankzij hun beweeglijke vleugels zullen de minirobots lichter zijn
en
kunnen wetenschappers ook meer exemplaren tegelijkertijd inzetten.
De
bijen zullen bovendien in kleine zwermen worden uitgezet.
Als
één van de microdrones sneuvelt, is dat bijgevolg geen al te zwaar verlies.
De Marsbijen zullen niet alleen het terrein van Mars in kaart brengen,
maar ook stalen verzamelen van de ijle lucht van de planeet,
in
de hoop op methaangas – een mogelijk teken van leven – te stoten.
NASA’s Curiosityrover heeft in het verleden al kleine hoeveelheden van het gas gedetecteerd,
maar
voorlopig is nog onduidelijk of het van biologische oorsprong is.
Het onderzoek, dat op 30 maart door NASA werd bekendgemaakt,
zit momenteel in Fase 1, waarbij wordt gefocust op het ontwerp van de vleugels,
de
beweging van de drone en het optimale gewicht.
De eerste prototypes zullen getest worden in een vacuüm laboratorium
met
een luchtdichtheid die vergelijkbaar is met die op Mars.
In Fase 2 worden hun beweeglijkheid, windresistentie, stijg- en landingsvermogen,
energievoorziening
en teledetectie onder de loep genomen.
Het
zal nog jaren duren voor de technologische insecten aan hun ruimteverkenning
kunnen beginnen.
www.hln.be
PA3CAZ
*VOORZITTER
IARU REGIO 1 WAARSCHUWT VOOR STORING DOOR DRAADLOZE LADERS Apr
05, 2018
IARU Regio 1 voorzitter Don Beattie, G3BJ, maakt zich zorgen over de mogelijke storing
die draadloze oplaadtechnieken voor elektrische auto's, "Wireless Power Transfer for Electric Vehicles"
—
kortweg WPT(EV) — kunnen veroorzaken in het Amateur Radio spectrum.
WPT(EV), dat doorgaans frequenties in het LF en MF gebied gebruikt,
zorgt
ervoor dat de accu's van elektrische auto's geladen kunnen worden zonder er een
stekker in te steken.
“WPT(EV) heeft een hoge duty cycle, wordt opgesteld in bewoonde gebieden,
en de harmonischen zullen waarschijnlijk over een reeks frequenties te horen zijn,”
legt
Beattie uit in een document, Wireless Power Transmission for Electric Vehicles
– WPT(EV).
Beattie vreest dat WPT(EV) uiteindelijk geïnstalleerd gaat worden bij de huizen van elektrische auto bezitters,
waardoor
storingen veroorzaakt kunnen worden die de radiocommunicatie in en rond het huis
kunnen verstoren.
“Veel niet-radio apparaten verschijnen op de markt die hoge niveaus breedband ‘radio storing’ veroorzaken
die essentiële communicatie kan versluieren,” met als laatste technologie dus WPT(EV), zegt Beattie
in
een artikel op zijn website, The Threats to Radiocommunication.
“Het
is net een dikke mist waardoor je dingen op afstand niet meer ziet.
Als op die manier ook het radio spectrum wordt versluierd,
nemen
de mogelijkheden voor het gebruik van radiofrequenties dramatisch af als je er
niets aan doet.”
Beattie zegt dat hij in zijn rol als voorzitter van IARU Regio 1,
hij
betrokken is in discussies over deze technologie.
Hij wijst op een IARU Regio 1 white paper,
Unwanted Emissions in the Spurious Domain from Wireless Power Transfer
For Electric Vehicles on Frequencies Allocated to the Amateur Service,
waarbij de steun van andere landen gezocht wordt “om ervoor te zorgen
dat er limieten opgesteld worden voor WPT(EV), die bestaande radiodiensten
in
stedelijke woonomgevingen en voorsteden moet beschermen.”
De World Radiocommunication Conference (WRC-19) agenda paragraaf 9.1.6
roep op tot “dringende studies” van WPT(EV) om het effect daarvan op radiocommunicatiediensten
in te kunnen schatten en om tot geharmoniseerde frequenties te kunnen komen
waarmee
het effect op het radiospectrum geminimaliseerd wordt. In een rapport uit 2016,
Applications of wireless power transmission via radio frequency beam,
noemt
de International Telecommunication Union (ITU) WPT “speelveld veranderende”
technologie.
“We zullen verlost worden van ontbrekende elektrische energie
als
we het draadloos aan kunnen bieden,” zegt het rapport.
WPT(EV) gaat werken door middel van inductieve koppeling
vanuit
een laad “mat” op de grond onder het voertuig.
“Hoewel de technologie nog in ontwikkeling is, zijn er al installaties
voor publieke voertuigen (bussen) in gebruik,
waarbij
laadfrequenties rond 20 kHz gebruikt worden,” zegt Beattie.
“Er starten nu discussies binnen de CEPT [European Conference of Postal and Telecommunications Administration],
CISPR [International Special Committee on Radio Interference], en de ITU
over
de introductie van Wireless Power Transmission for Electric Vehicles op brede
basis in heel Europa.”
Laders voor thuisgebruik krijgen waarschijnlijk een frequentie rond de 85 kHz,
en Beattie zegt dat dit een risico vormt voor radio communicatie als gevolg van de harmonischen
die
zo'n hoogvermogen WPT(EV) installatie gaat opwekken.
“Het is nog niet duidelijk hoeveel spurious WPT(EV) op gaat wekken,
maar het is wel duidelijk dat om voldoende bescherming te bieden aan de radiodiensten
in woonomgevingen, de bestaande limieten zeer aanzienlijk aangescherpt moeten worden,”
stelt
het white paper van de IARU Regio 1.
pi4raz.
PA3E
*
INTERNATIONAL MARCONI DAY Apr 06, 2018
Marconi
Day (IMD) viert het grote aandeel dat Guglielmo Marconi heeft gehad in de
uitvinding van de radio.
IMD is een 24 uur durend amateur radio event dat elk jaar gehouden
wordt
om de geboortedag van Marconi op 25 april 1874 te herdenken.
Het event wordt gewoonlijk gehouden op de zaterdag die het dichtst bij Marconi’s verjaardag ligt
en
in 2018 is dat op 21 april.
Het doel op die dag is voor radio amateurs over de hele wereld om verbinding te maken
met een historische Marconi site met het gebruik van communicatiemiddelen
die
overeenkomen met de middelen die Marconi zelf gebruikte.
Een
overzicht met tot nu toe aangemelde deelnemende stations vind je HIER
.
(Je hoeft je niet aan te melden als je als amateur mee wil doen,
alleen
als je als Historische Site mee wil doen!)
Meer
informatie op de site van de Cornish Radio
Amateur Club .
pi4raz.
PA3E
*SSTV
VANUIT ISS Apr 11, 2018
ARISS-Rusland zal Cosmonautics Day (Internationale Dag van de mens in de ruimte)
opluisteren
met speciale SSTV uitzendingen vanuit het International Space Station.
De uitzendingen beginnen vandaag 11 april om 1130 UTC (en dat is 1330 onze tijd)
en
gaan door tot 14 april 1820 UTC (2020 onze tijd).
Beelden uit de Interkosmos Project periode van het Russische ruimteprogramma
zijn opgeslagen op een computer aan boord van het ISS in het Russische segment,
en
deze worden via Amateur Radio naar de aarde gezonden met een Kenwood TM-D710E
transceiver.
Beelden
die ontvangen zijn kunnen gepost
en bekeken worden.
De uitzendingen, die afgestemd worden met het Amateur Radio on the International Space Station
(ARISS)
scheduling team, zullen plaatsvinden op 145.800 MHz via het PD-120 SSTV
protocol.
Zoals met andere activiteiten van deze soort, zijn de SSTV uitzendingen afhankelijk
van andere activiteiten, plannen en verantwoordelijkheden van de bemanning
aan
boord van het ISS en kunnen te allen tijde veranderen.
pi4raz.
PA3E
*
Call mutaties sinds vorige week;
Uitgegeven
Calls
PA0GLX
PA0IOI PA0MVB
PA1EMD
PA1HDG PA1LX
PA5N
PD0AF
PD0AMP PD0DKO PD0J PD0JG PD0WES
PD1CK
PD1JGW PD1JHS PD1WLM PD5LX PD8NEL
PE2A
PE2WD
Ingetrokken
Calls
PA1GLX
PA3BUK PA5SKY
PD1JAC
PD1RQ PD2WD PD9MP
PE1JIG
PG2MQ
Momenteel
zijn er 12484 actieve calls
pi4raz.
PA3E
*
Maritime Radio Day
Maritime
Radio Day wordt jaarlijks gehouden op 14 april, de dag dat de TITANIC zonk.
Slechts 712 van de 2200 opvarenden overleefden deze ramp.
Radio
communicatie speelde een belangrijke rol bij deze ramp.
Verscheidene schepen, die tamelijk ver verwijderd waren
hoorden
de noodkreten van de TITANIC en spoeden zich er heen.
Een
schip, de Californian, was slechts 15 mijlen verwijderd.
Dit schip had voor de fatale botsing met de ijsberg reeds aan de TITANIC geseind
dat
zij omringd waren door ijsschotsen en had daarna de radiohut verlaten.
Er was echter maar 1 marconist aan boord, daarom hoorde men op de Californian
de
uitgezonden noodseinen van de TITANIC niet en schoot de TITANIC niet te hulp.
Dit
had mogelijk vele levens gespaard.
Tot vlak voor de fatale ondergang bleef marconist Jack Phillips het CQD noodsignaal
gevolgd
door MGY en een opgave van de positie van het schip, uitzenden.
CQD
was het Marconi standaard noodsignaal en MGY was TITANIC's call sign.
Aan de M prefix die, vanaf 1 jan 1908, werd toegepast op alle Marconi call signs
kon
men dus afleiden dat men met een Marconi operator te doen had.
CQD
en SOS waren beide officiële noodsignalen ten tijde van TITANIC's eerste reis.
CQD werd gebruikt door de marconisten in dienst van Marconi,
terwijl
SOS door de rivaliserende Telefunken marconisten werd gebruikt.
Er
was destijds weinig bereidheid om elkaars boodschappen door te sturen.
Het duurde mede daarom geruime tijd voordat hulpschepen
de
TITANIC in aktie kwamen en konden bereiken.
Het eerste antwoord op de CQD-oproep was van een Duits schip,
de
FRANKFURT, dat weliswaar op ongeveer 200 km afstand een zeer sterk signaal had.
De operator van dit schip raakte kennelijk in verwarring en herkende de ernst van de situatie niet,
want pas twintig minuten nadat hij de noodkreet van de TITANIC had ontvangen,
seinde
hij 'Wat is er aan de hand?'
Dit bleek te veel voor Phillips die terug snauwde met een bericht
dat
de operator van de FRANKFURT een dwaas was en van de frequentie af moest gaan.
De
scheepvaart-wereld werd door deze ramp wakker
geschut en spande zich
daarna in met het nemen van allerlei maatregelen en voorschriften op radiogebied
om
de veiligheid te verzekeren.
(PA0PHB)
RTTY
bulletin PI4WNO PA3E
*Kleinste
computer ter wereld
Computers worden steeds kleiner, maar IBM overtreft
zelfs
de meest compacte modellen met zijn nieuwste microchip.
Het
bedrijf dat ooit begon met de verkoop van enorme mainframe computers, is
nu
bezig met de kleinste computer ter wereld.
De microcomputer is een zogeheten system-on-a-chip (SoC)
met
een processor, geheugen, opslag en een communicatie module.
De chip is kleiner dan een korrel zout, maar beschikt over meer rekenkracht
dan
je zou verwachten van een chip van die grootte.
De processor bevat enkele honderdduizenden transistoren
en
beschikt over dezelfde prestaties als een x86-processor uit het jaar 1990.
De
microcomputer kan gegevens monitoren, analyseren en communiceren.
De
enkele honderdduizenden transistors zijn nauwelijks zichtbaar voor het menselijk
oog.
Met een totale grootte van een vierkante millimeter
kan
de IBM-microcomputer bijna overal worden ingebouwd. (smartbiz.be)
RTTY
bulletin PI4WNO PA3E
*
WIA Radio and Electronics Convention
Het
thema van de jaarlijkse conventie van het Wireless Institute of Australia is 'Beyond
2020'
Hebt u even genoeg van het Hollandse klimaat,
dan
is een tripje naar Sea World Resort aan de Gold
Coast van Queensland Australia te overwegen.
De
conferentie wordt gehouden in het weekend van 18 t/m 20 mei 2018.
Accommodatie is beschikbaar in het Sea World resort, evenals een aantal hotels,
caravanparken
en locaties in de nabijheid.
Zoals
de traditie is geworden, zal er op vrijdagavond een diner zijn.
Daarna zal op zaterdag een velddag worden gehouden
en
zondags vele unieke rondleidingen. (WIA)
RTTY
bulletin PI4WNO PA3E
*Elektrische
klokken nog steeds niet op tijd
De frequentie van het lichtnet werd geacht constant te zijn,
zodat
klokken daarop de tijd konden baseren.
Afgelopen
maand is gebleken dat dit niet het geval was.
Nederlandse en Europese wekkers en klokken, die hun tijd
op basis van de frequentie van het lichtnet synchroniseren
liepen sinds half januari tot zes minuten achter
en
nog steeds lopen de elektrische klokken nog niet op tijd.
De
oorzaak lag in een politiek conflict op de Balkan tussen Servie en Kosovo.
Volgens TenneT ligt de oorzaak in een elektriciteitstekort
in
de regio Servie, Macedonie en Montenegro.
Daar heeft men een politiek, juridisch, financieel conflict
en dat heeft zich sinds half januari onder meer geuit in het niet voldoen aan verplichtingen
om
300 MW aan capaciteit te leveren.
Elk
land is verplicht enkele honderden Megawatt aan stroom te leveren.
Toen
een of twee landen hun verplichting verzaakten daalde de 50 Hertz naar 49,99
Hertz.
Een
bijna niet waarneembaar verschil, maar wel een dat uiteindelijk een een
achterstand
van zo'n 6 minuten op de elektrische klokken veroorzaakte.
Hoe
kan een geschil over energie levering een frequentie instabiliteit veroorzaken?
Als er in totaal meer stroomverbruik dan productie is, dan vertraagt de generator
en
wordt de netfrequentie lager dan de standaard 50 Hz.
Het lokale regelsysteem zorgt er dan voor dat de generator een extra zetje krijgt.
Generatoren zijn zo ingesteld dat ze bij een lage netfrequentie bij schakelen
en
bij een hoge frequentie terugschakelen.
Door een fase verschuiving tussen generator spanning en stroom,
ontstaat
er blindvermogen waardoor de
geleverde energie af of toeneemt.
Daardoor
schommelt de netfrequentie altijd heel dicht rondom de 50 Hz.
Dat gaat altijd goed, behalve als er een bewust 'lek' is gemaakt, zoals in Kosovo.
Voor 6 minuten vertraging is er dus een vertraging van 6 minuten
maal 60 seconden per minuut maal 50 perioden per seconde is 18000 perioden
van
360 graden fase verloop opgetreden.
De
frequentie zakte daardoor tot 49.95 hertz.
Een minimaal verschil, waar geen enkele lamp of wasmachine iets van zal merken.
Maar wel de elektrische klokken die dus een achterstand
ten
opzichte van de kwarts uurwerken en televisie en smartphone aantoonden.
'Er is een procedure die is ontworpen voor incidenten en die gebruikt wordt
om een structureel probleem op te lossen' zegt Han Slootweg,
deeltijdhoogleraar
Smart Grids aan de TU/e.
'Het mechanisme is bedoeld om kortdurende verstoringen van het evenwicht
tussen elektriciteit productie en verbruik te corrigeren,
maar dat bleef nu maandenlang niet actief,
omdat
niemand de verantwoordelijkheid had genomen om de netfrequentie
weer
op te schroeven.
Tijdens die correctie periode, die nog enige tijd zal duren,
wordt
de netfrequentie gemiddeld iets hoger dan 50 Hz gehouden.
Op 3 april was de frequentie 50.021 Hz terwijl de klok
nog
een afwijking van 13.675 sec had.
Het zal wel duidelijk zijn dat van de netfrequentie
geen
goede frequentie standaard gemaakt kan worden.
Zelfs als deze Kosovo affaire achter de rug is, zal de netfrequentie
enigszins
variëren, om vermogens variaties op te vangen.
Op de website van het Zwitserse Elektriciteitsnet kunt u de actuele frequentie
en
de klokafwijking aflezen: www.swissgrid.ch/swissgrid/de/home/reliability/frequency.html
(PA0PHB)
RTTY
bulletin PI4WNO PA3E
*Antenne-meetdag
2018 Meppel
Ook
in 2018 wordt er weer een antenne-meetdag georganiseerd door de Veron afdeling
Meppel.
Dit
jaar willen we dit doen op zaterdag 16 juni.
Op
deze dag zullen we antennes meten in de 4-meter, 2-meter, 70-cm, 23-cm en de
13-cm banden.
Antenne-meetdag,
hoe en waar gaan we deze metingen voor u verrichten?
De
metingen worden, zoals reeds vele jaren, gehouden bij wegrestaurant De Lichtmis.
In het weiland tegenover het restaurant wordt door de ‘Antennemeetgroep’
weer
een antenne-meetstand ingericht.
De
bronantennes worden op 400 meter van de meetstand geplaatst.
Hierdoor verzorgen we een homogeen meetveld
en
worden eventuele reflecties te niet gedaan.
Onze nauwkeurig bestuurbare eigenbouw-rotor ,
die
voorzien is van een krachtige stappen-motor.
Deze zal ervoor zorgen dat de antennes gedraaid kunnen worden,
zodat
er een nauwkeurige aanwijzing van de openingshoek van de aangeboden antennes
wordt verkregen.
Met een netwerk- en spectrumanalyser wordt de versterking,
voor-achterverhouding
en staande golf gemeten.
Natuurlijk
wordt er van de hele meting een uitdraai gemaakt zodat U later het hele
stralingsdiagram
van de antenne nog eens rustig kunt bekijken.
Het hoeft niet beslist een eigenbouw antenne te zijn wat u laat meten,
nieuwsgierig
of de opgegeven fabrieksspecificatie van u antenne klopt geef u dan op.
Aanmelden
antenne-meetdag.
Wilt u iets laten meten dan is het noodzakelijk
dat
u dit tot uiterlijk 2 juni opgeeft via a32@veron.nl
of pe1rqy@veron.nl.
Ook als U niets te meten heeft bent U van harte welkom,
het
is altijd een zeer leerzame en ook gezellige dag.
Bij
onvoldoende opgaven gaan de metingen niet door.
Graag
tot ziens op deze bijzondere dag.
Routebeschrijving.
U
vindt Restaurant De Lichtmis langs de A28 bij afslag 22.
We hopen u te mogen verwelkomen op 16 juni!
door
Marthijn Soesbergen Aangeleverd door SjohniePC1TK
pronkjewailronde
PA3E
*60
meter band beschikbaar voor Israëlische radiozendamateurs
Voor een aantal jaren hebben de Israëlische zendamateurs toegang
tot
acht kanalen in de 60 meter band.
Deze
kanalen zijn 3 kHz breed en beschikbaar door middel van persoonlijke
vergunningen.
Er
worden wat dingen gewijzigd in voor de aanvraag van deze vergunningen.
Aanvankelijk was de
vergunning
geldig vanaf de datum van goedkeuring tot medio maart 2014. Vanaf nu kunnen de
verleende
vergunningen elk jaar in april worden verlengd.
Secundaire
status voor 60 meter band.
De werking heeft een secundaire status met een maximumvermogen
van
100 Watt PEP gemeten op de TX, dus niet EIRP.
Alle
modi zijn beschikbaar, maar op specifieke kanalen.
Het
gebruik van duplex niet toegestaan.
Voor verdere informatie, bezoekt u de wikipedia pagina over de 60 meter band
door
hier te klikken. door Marthijn Soesbergen aangeleverd door PC1TK
pronkjewailronde
PA3E
*
Allessandro Volta
Graaf Allesandro GuiseppeAntonio Anastasio Volta (18 februari 1745 – 5 maart 1827)
was een Italiaans natuurkundige die bekend is geworden
door
zijn ontdekking van de elektrische batterij ofwel de voltaïsche cel (Zuil van
Volta).
Hij werd in 1774 rector van het gymnasium en hoogleraar in de natuurkunde te Como
en
in 1779 hoogleraar in de natuurkunde te Pavia.
De
eenheid van spanning (volt) is naar hem genoemd.
Volta, telg uit een adellijke katholieke familie, werd geboren in stad Como
in
het toenmalige Oostenrijks-Lombardije, later het koninkrijk Lombardije-Venetië,
nu behorend tot Italië.
Zijn vader,Filippo Volta, was elf jaar novice bij de jezuïeten geweest voordat hij de vrome freule,
Maria
Maddalena dei Conti Inzaghi, huwde.
Alessandro
was één van hun negen kinderen, van wie er vijf zouden toetreden in kerkelijke
dienst.
Als
kleuter zag het er niet naar uit dat hij een wonderkind zou worden.
Tot zijn vierde jaar kon hij nog niet spreken
en
zijn familie was ervan overtuigd dat hij een achterblijver was.
Maar in zijn zevende jaar, na het overlijden van zijn vader,
begon
hij vooruit te
In
zijn geboortestad ging Volta ook naar de middelbare school waar taal en
literatuur centraal stonden.
Als
scholier schreef hij gedichten in het Frans en Italiaans en oden in het Latijn.
Volta raakte geïnteresseerd in elektriciteit, voerde experimenten uit
en
las alles wat hij daarover in handen kon krijgen.
Een bevriende kanunnik, Giulio Cesare Gattoni, verschafte hem de benodigde middelen
en
hij mocht gebruikmaken van diens laboratorium.
Op
18-jarige leeftijd correspondeerde hij al met hoogleraren en professoren over
elektriciteit.
De vi attractiva ignis electrici ac phaenomenis inde pendentibus (1769)
was
zijn eerste wetenschappelijke publicatie.
Van 1776-77 richtte hij zich op de scheikunde,
ontdekte in 1778 het brandbare moerasgas methaan
en
deed er experimenten mee zoals het ontsteken van gassen met een vonk in een
gesloten vat.
In 1779 werd hij benoemd tot professor natuurkunde aan de universiteit van Pavia,
een
leerstoel die hij bijna 40 jaar zou bekleden.
Hier zette hij zijn werk voort op het gebied van statische elektriciteit
en
vond hij de naar hem vernoemde zuil uit.
Volta
maakte verscheidene reizen door Europa, o.a. naar Nederland.
Na
een van zijn reizen voerde hij in Lombardije de aardappelteelt in.
In 1775 verbeterde en populariseerde Volta de elektrofoor,
een
apparaat om statische elektriciteit te produceren.
Deze bestaat uit een diëlektrische plaat van eboniet
en
een losse metalen plaat met een geïsoleerd handvat.
Nadat de ebonieten plaat was opgeladen kon men er elektrische lading van onttrekken
zonder
dat de lading nvan de diëlektrische plaat verdwijnt.
Hoewel Volta vaak genoemd wordt als de uitvinder ervan,
was
het de Zweedse professor Johan Carl Wilcke die het instrument reeds in 1764
uitvond.
In 1786 kwam Italiaanse anatoom Luigi Galvani erachter
dat de spieren in de poten van een dode kikker gingen trillen
als
ze in contact kwamen met twee verschillende metalen.
Galvani dacht hierdoor dat elektriciteit een biologisch verschijnsel was
en
werd opgewekt in spieren.
Volta dacht echter dat elektriciteit anorganisch was
en
dat twee verschillende metalen voor stroom zorgen.
Om dit te bewijzen bouwde Volta in 1800 een toestel samengesteld uit
een aantal kommen, gevuld met een zoutoplossing,
die
waren doorverbonden met koperen en zinken draden.
Volta liet zien dat door een gesloten kring een stroom liep;
hij
had een apparaat gebouwd dat een ononderbroken elektrische stroom kon afgeven.
Later maakte hij een eenvoudiger ontwerp dat uit plaatjes koper en zink bestond,
gescheiden
door een schijfje karton gedrenkt in een zoutoplossing.
Deze kolom van metalen en karton werd de Zuil van Volta genoemd
(zie
afbeelding) en was de voorloper van de moderne batterij.
Volta stuurde een beschrijving van zijn uitvinding naar Joseph Banks,
voorzitter van de Royal Society in Londen en al snel gingen velen in Engeland het onderzoeken.
Zijn uitvinding leidde tot vele nieuwe ontdekkingen, van elektrolyse –
het scheikundig ontleden van stoffen door middel van elektriciteit –
tot
de uitvinding van de eerste elektromotor door Michael Faraday.
Van de Royal Society, waarvan hij sinds 1791 lid was,
kreeg Volta in 1794 de Copley Medal.
In 1810 maakte Napoleon hem graaf voor zijn verdiensten op het gebied van elektriciteit,
verleende hem de medaille van het Legioen van Eer
en benoemde hem tot senator van Lombardije.[1]
In 1814 werd hij uitpolitieke overwegingen uit het hoogleraarschap ontzet,
maar in 1815 werd hij benoemd tot directeur van de filosofische faculteit
van
de universiteit van Padua, welke functie hij tot 1819 vervulde.
Zijn bijdrage aan het begrip elektriciteit was zo belangrijk
dat
de eenheid van elektrische spanning, de volt, in 1881 naar hem werd vernoemd.
Ook
het mineraal voltaïet werd naar hem vernoemd.
Volta
stond afgebeeld op het Italiaanse bankbiljet van 10.000 lire.
Aangeleverd
door Johan CB1JWD
pronkjewailronde
PA3E
*Elektrische
scooter haalt 130 km/h
De
auto biedt comfort en veiligheid, maar met een motorfiets zoef je makkelijk
tussen de files door.
Diverse
pogingen zijn al ondernomen om de twee voertuigtypen te combineren, om zo het
fileprobleem te verminderen.
Een
nieuw ontwerp is het Electrified Light Vehicle (L5e).
De
L5e is een plug-in hybride tweezitter van de Franse PSA Groupe.
Het voertuig werd ontwikkeld onder de vlag van het Europese samenwerkingsconsortium
Efficient
Urban Light Vehicle (EU-LIVE).
Strak
inparkeren
De
L5e-scooter is vooral bedoeld voor gebruik in en rond steden.
Het voertuig is 2,4 m lang en slechts 85 cm breed,
waardoor
het makkelijk tussen het verkeer door kan manoeuvreren.
Ook inparkeren kan heel strak: de deuren scharnieren achterwaarts
en
blijven daarbij parallel aan de carrosserie.
De bestuurder en passagier zitten achter elkaar in de afgesloten
en
verwarmde cabine, die is voorzien van veiligheidsgordels en airbags.
Hoewel de scooter vier wielen heeft, wordt het voertuig geclassificeerd als driewieler.
De
achterwielen staan namelijk slechts 45,6 cm van elkaar.
Daardoor rijdt de L5e ook als een driewieler, waarbij de carrosserie
met
een hydraulisch kantelsysteem overhelt in de bochten.
Bereik
van 300 kilometer
De plug-in hybrideaandrijving bestaat uit een eencilinder-benzinemotor
en
twee elektrische naafmotoren, gekoppeld aan een accupakket.
Op
de elektromotoren kan de scooter emissievrij door de stad zoeven met snelheden
tot 70 km/h.
Op
buitenwegen en snelwegen neemt de benzinemotor het over om snelheden tot 130
km/h te kunnen halen.
Accu’s
en benzinetank leveren in combinatie met het regeneratieve remsysteem een
maximumbereik van 300 km.
pronkjewailronde
PA3E
*
Laatste activatie PG6N tijdens Reddingbootdag Noordwijk
09/04/2018/in
Aankondiging evenementen, Algemeen nieuws /door Bastiaan Mooijman (PA3BAS)
Vuurtoren
Noordwijk
https://www.veron.nl/wp-content/uploads/2018/04/Vuurtoren-Noordwijk.jpg
Amateurstation PG6N is voorlopig voor het laatst actief vanuit de vuurtoren in Noordwijk
tijdens
de Reddingbootdag op 28 april aanstaande.
Dit wegens de geplande restauratie van de Vuurtoren
tijdens
de zomer van 2018 in opdracht van Rijkswaterstaat.
Bezoek
en rondvaart voor donateurs
Bezoek is alleen mogelijk voor donateurs (Redders) van de KNRM,
die
ook de gelegenheid krijgen voor een rondvaart met de Paul Johannes.
PG6N
zal actief zijn op de meeste amateurbanden.
Lokaal
twee meter 145,3875 MHz en zeventig centimeter 433,5125 Mhz.
Lighthouse
en Lightship weekend 2018
Voor deelname in augustus aan het International Lighthouse and Lightship
Weekend
zal dan uitgeweken worden naar een andere locatie.
Wat
is reddingbootdag?
Op zaterdag 28 april 2018 stelt de KNRM haar deuren open voor haar donateurs
en
andere bezoekers om een kijkje te nemen in de keuken van de Redding
Maatschappij.
Reddingbootdag is dé dag voor donateurs om actief kennis te maken met het werk,
de
professionele vrijwilligers en het materieel van de KNRM.
Reddingbootdag wordt door alle 45 reddingstations van de KNRM georganiseerd,
het
programma duurt van 10:00 tot 16:00 uur.
Maak
kennis met de vrijwilligers van de KNRM
Bij de KNRM draait alles om vrijwilligerswerk,
het
reddingswerk kan niet bestaan zonder de 1.300 vrijwilligers.
Met hart en ziel zijn velen al jaren verbonden aan hun reddingstation.
365
dagen per jaar staan ze klaar.
Niet
elke dag voor een redding, maar wel 24 uur per dag beschikbaar.
Voor
échte reddingen en dankbare hulpverleningen.
De vrijwilligers kunnen hun werk doen door de vrijwillige bijdragen van mensen
die
de Redding Maatschappij een warm hart toedragen.
En
voor die mensen is Reddingbootdag.
Want deze Redders aan de wal, zoals de KNRM haar donateurs noemt,
steunen de redders niet alleen met een vaste vrijwillige bijdrage,
maar
daarnaast vormen zij een morele achterban voor de redders.
Meer
informatie:
Meer
informatie is te vinden op de website van de KNRM:
Borrelronde
PA3E
*
T-Mobile wint opnieuw P3-test van mobiele netwerken dinsdag 10 april 2018
T-Mobile
heeft de hoogste score gehaald in de jaarlijkse test van P3 van mobiele
netwerken.
Vodafone
is tweede, KPN derde en Tele2 vierde.
T-Mobile
kwam ook als beste uit de test in 2017 en in 2016.
T-Mobile en Vodafone krijgen het testoordeel ‘Uitstekend’, KPN en Tele2 zijn
‘Zeer Goed’. T-Mobile haalde 977 punten uit een maximale 1.000,
de
hoogste score ooit in een P3-meting.
Dit jaar scoort Vodafone gelijk met T-Mobile op de test van mobiel bellen:
396
punten uit een mogelijke 400.
T-Mobile wint ook de datatest, terwijl KPN hierin dit jaar
net
iets beter presteerde dan Vodafone.
Alle
vier de operators behoren tot de beste netwerken in Europa.
Tele2, in deze test op de laatste plaats, haalde meer punten
dan
de winnaar van de P3-test in Duitsland, T-Mobile.
Deze
test is in november 2017 gepubliceerd.
Voor
het eerst te voet gemeten
De operators kijken elk jaar vol spanning naar de netwerktest,
die
geldt als uitdagend.
Het Duitse consultancybureau P3 toert met twee auto’s vol smartphones
dwars
door Nederland om metingen te doen voor mobiel bellen en internet.
Dit
jaar hebben testers voor het eerst te voet gemeten in zeven steden (G4, Almere,
Nijmegen en Tilburg).
Deze
testers namen de trein tussen deze steden en ook die naar Maastricht, Lelystad,
Leeuwarden en Groningen.
Ook
de dekking in de trein is op hoog niveau.
BRONhttps://www.telecompaper.com/
Borrelronde
PA3E
*
Eiwit ontdekt waarmee vogels mogelijk het aardmagnetisch veld waarnemen
9
april 2018 Caroline Kraaijvanger
De
ontdekking suggereert dat mogelijk alle dieren magnetische velden kunnen
waarnemen.
Sommige
vogels leggen enorme afstanden af.
Zonder
te twijfelen vliegen ze van de ene naar de andere eindbestemming.
We weten al een tijdje dat ze daarbij gebruik maken van het aardmagnetisch veld.
Maar
hoe nemen ze dat nu precies waar?
Een nieuw onderzoek in het blad Journal of the Royal Society Interface
geeft
daar iets meer duidelijkheid over.
Eiwitten
Eerdere studies suggereerden dat de receptoren waarmee vogels
het
aardmagnetisch veld waarnemen zich in de ogen bevinden.
Onderzoekers bestudeerden daarom verschillende eiwitten
die
voorkomen in de ogen van zebravinken.
Daarbij
stuitten ze op één exemplaar dat zich duidelijk onderscheidde van de rest.
De mate waarin dit ene eiwit in het oog voorkwam, bleek –
in tegenstelling tot de mate waarin andere eiwitten in het oog te vinden waren
–
door de dag heen niet te fluctueren.
Cry4
Het eiwit in kwestie draagt de naam Cry4. “Cry4 is een ideale magnetoreceptor
aangezien
het niveau van dit eiwit in de ogen constant is,” legt onderzoeker Atticus
Pinzón-Rodríguez.
“Dit
is iets wat we zouden verwachten van een receptor die ongeacht het tijdstip
gebruikt wordt.”
De onderzoekers denken dan ook dat vogels zonder dit eiwit niet aan de hand
van
het aardmagnetisch veld zouden kunnen navigeren.
Cryptochroom
Cry4
is een zogenoemde cryptochroom.
Normaal
gesproken reguleren dergelijke eiwitten de biologische klok.
Maar eerder vermoedden onderzoekers al dat ze belangrijk waren
voor
het detecteren van het aardmagnetisch veld.
Dit
onderzoek lijkt dat voorzichtig te onderschrijven.
De onderzoekers denken dat Cry4 ervoor zorgt dat vogels in staat zijn
om het aardmagnetisch veld waar te nemen, terwijl andere cryptochromen
– die gedurende de dag in verschillende hoeveelheden in het lichaam worden aangetroffen
–
van belang zijn voor de biologische klok.
Vorig jaar bleek uit onderzoek al dat niet alleen migrerende vogels in staat zijn
om
aan de hand van het aardmagnetisch veld te navigeren.
Zelfs vogels die er in de lente en herfst niet op uittrekken,
kunnen
het aardmagnetisch veld waarnemen en gebruiken om te navigeren.
Pinzón-Rodríguez
gaat nu nog een stap verder in zijn conclusies.
“De resultaten van dit en vorig jaar wijzen erop dat andere dieren
– misschien zelfs alle dieren
–
magnetische receptoren hebben en magnetische velden op kunnen pikken.”
BRON
https://www.scientias.nl/
Borrelronde
PA3E
*Zelfs 's werelds grootste hoog Arctische meer is niet opgewassen
tegen
de opwarming 9 april 2018 Caroline Kraaijvanger
Het
meer is de afgelopen tien jaar al drastisch veranderd.
Dat
blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de universiteit van Alberta.
Hun
studie draait om Lake Hazen.
Dit
meer ligt hoog in Canada, op Ellesmere-eiland.
Het gebied is het afgelopen decennium flink opgewarmd,
waarbij
de temperatuur een aantal zomers op rij zelfs 1 graad Celsius hoger uitviel dan
normaal.
En
die temperatuurstijging heeft een kettingreactie teweeg gebracht die het hele
meer enorm beïnvloed heeft.
Verrassend
De
resultaten verrasten de onderzoekers flink.
“We dachten oorspronkelijk dat Lake Hazen – vanwege het flinke volume
– relatief goed bestand was tegen de effecten van de opwarming,”
legt
onderzoeker Igor Lehnherr uit.
“De ontdekking dat dat niet het geval was, was alarmerend,
omdat het Arctisch gebied het snelst opwarmende gebied op aarde is;
conservatieve schattingen voorspellen dat het tegen het eind van de eeuw
zo’n vier graden Celsius warmer is.”
Dat kleinere meren heftig op de opwarming zouden reageren,
hadden
onderzoekers wel verwacht.
Maar
van grotere meren werd aangenomen dat ze veel trager zouden reageren op de
opwarming.
“Lake Hazen is zo groot als in dergelijke omgevingen
maar
kan en laat nu – in minder dan tien jaar tijd – veranderingen in het
complete ecosysteem zien.”
En
dan is het gebied nog maar één graad opgewarmd.
Laat
staan wat er gebeurt als het gebied vier graden warmer wordt.
Smeltwater
en algen
Maar
welke veranderingen zien we dan precies in Lake Hazen?
De
opwarming heeft allereerst geleid tot meer smeltwater.
Dat
smeltwater stroomt het meer in.
“Omdat het smeltwater van gletsjers is, is de hoeveelheid fijn sediment
dat
in het meer verdwijnt ook dramatisch toegenomen,” vertelt onderzoeker Mark
Sharp.
“En dat beïnvloedt weer hoeveel licht er in de waterkolom kan komen,
wat
weer van invloed is op de biologische productiviteit in het meer.”
De kettingreactie heeft – heel concreet –
gezorgd
voor algenbloei en grote veranderingen in de populatie trekzalmen.
IJsvrij
Daarnaast wijst het er sterk op dat meren zoals Lake Hazen
afstevenen
op zomers waarin ze ijsvrij zijn.
“IJs op het meer is belangrijk, omdat het voorkomt dat licht in het meer terechtkomt
en dat (licht, red.) is wat fytoplankton nodig heeft om aan fotosynthese te doen,”
legt
onderzoeker Kyra St. Pierre uit.
“Dus als we minder ijs op het meer hebben of langere ijsvrije perioden hebben,
dringt er meer licht het meer in, wat kan leiden tot een toegenomen
productiviteit in het meer, een heel ander scenario
dan
wat we in het verleden hebben gezien.”
Het onderzoek herinnert ons er weer aan dat klimaatverandering
op
heel veel verschillende manieren van invloed kan zijn op ecosystemen.
Vaak
ligt de focus nabij de polen op het smelten van gletsjers en stijgende
zeespiegels.
“Maar wat deze ontdekking omtrent Lake Hazen ons verteld,
is dat er ook vrij substantiële effecten kunnen zijn in op het land gelegen waterlichamen
die
direct verbonden zijn met gletsjers,” aldus Sharp.
“Dus
er zijn andere dingen waar we aan moeten denken als het gaat om
klimaatimpact.”
De komende tijd zal Lake Hazen hoe dan ook goed in de gaten worden gehouden.
“We
zijn geïnteresseerd in hoe dit uitpakt.
Of
dit een korte verstoring is (…) of dat dit het begin is van iets groters.
Dat
is een interessante vraag.”
BRON
https://www.scientias.nl/
Borrelronde
PA3E
*Schijn
bedriegt: ‘zonnetornado’s’ wervelen niet vrijdag 6 april 2018
Royal
Astronomical Society
Deze ‘zonnetornado’ is op 31 augustus 2012 vastgelegd
door
de Solar Dynamics Observatory. (NASA/SDO/GSFC )
http://www.allesoversterrenkunde.nl/media/medialibrary/2018/04/prominence.jpg
Ondanks hun uiterlijke verschijning roteren zogeheten zonnetornado’s niet,
zo
blijkt uit onderzoek door een team van Europese wetenschappers.
Een nieuwe analyse van deze structuren, die aanzienlijk groter zijn dan de aarde,
wijst erop dat ze hun verkeerde benaming te wijten hebben aan het feit
dat
ze tot nu toe alleen zijn onderzocht aan de hand van 2-dimensionale
(‘platte’) beelden.
Zonnetornado’s worden al sinds het begin van de 20ste eeuw waargenomen,
maar danken hun bekendheid vooral aan filmbeelden
die
met de NASA-satelliet Solar Dynamics Observatory zijn gemaakt.
Op deze ultravioletbeelden doen de structuren sterk denken aan de windhozen
zoals
we die op aarde kennen.
Met behulp van het dopplereffect hebben de wetenschappers
nu gemeten welke snelheden de hete gassen in de zonnetornado’s
hebben
en in welke richting ze bewegen.
Uit
die metingen blijkt dat de tornado-achtige vorm op een projectie-effect berust.
Dit
effect is vergelijkbaar met het condensspoor van een straalvliegtuig aan de
hemel.
Hoewel zo’n vliegtuig doorgaans op gelijke hoogte blijft vliegen,
zien we dat spoor boven ons hoofd breed beginnen
en
naar de horizon toe steeds smaller worden, totdat het ‘verdwijnt’.
Waar aardse tornado’s uit snel bewegende lucht bestaan en heel mobiel zijn,
bestaan zonnetornado’s uit plasma – heet gas bestaande uit geladen deeltjes
–
dat door magnetische velden in bedwang wordt gehouden.
De zonnetornado’s zitten hierdoor als het ware verankerd aan het zonsoppervlak. (
EE)Giant
solar tornadoes put researchers in a spin
BRON
& Meer over Zon/Zonnestelsel
http://allesoversterrenkunde.nl/_search/?tag=Zon/Zonnestelsel
Borrelronde
PA3E
*SPREUK
VAN DE MAAND:
WILT
GIJ BLIJVEN EEN MOOI KIND?
HOED
U DAN VOOR MAARTSE ZON EN APRILSE WIND!
Aprillertje
zoet, geeft nog wel eens een witte hoed.Grasmaands gril is hooimaands wil.
April
veel regen, brengt grote zegen.
Aprilvlokjes
brengen meiklokjes
De
heren en aprillen, bedriegen wie ze willen.
De
vrouwen en aprillen, ze hebben beide hun grillen.
Als
het in april regenen wil, blijven de boeren niet stil.
Borrelronde
PA3E
*
Een muntstukje van 20 cent sterft en gaat naar de hemel.
Daar
aangekomen verbaast ze zich over de feestelijke ontvangst die haar te beurt
valt.
Alle engelen en Sint-Pieter begroeten haar met een hartelijke handdruk
en
drie dikke kussen en ze krijgt de beste plaats op de mooiste VIP-wolk.
Ze krijgt daarbovenop ook nog eens twee persoonlijke butlers
die
haar bedienen als een koningin, en haar op haar wenken bedienen.
Weinig
later sterft een biljet van 500 euro en komt ook aan in de hemel.
Maar
het onthaal is duidelijk veel minder warm.
Een van de engelen kijkt even op van zijn schrijfwerk
en
wijst dan het biljet van 500 koeltjes een plaats op een klein oncomfortabel
grijs wolkje.
Iedereen
laat hem links liggen en niemand spreekt tegen hem.
En
dat terwijl iedereen zich de benen van onder het lijf loopt voor het muntje van
20 cent.
Na
een tijdje stelt het 500 euro-biljet toch de vraag aan Sint-Pieter:
"Sint-Pieter, hoe komt het dat het stuk van 20 cent een vorstelijke behandeling krijgt
en
ik, het biljet van 500 euro, zo stiefmoederlijk behandeld word?"
Sint-Pieter
antwoordt droogjes :"Tja... we hebben U ook niet vaak gezien tijdens de
mis."
Een
vader ging met zijn slimme, goed studerende zoon op campingtrip naar de
Ardennen.
In
een open vlakte zetten zij hun tent op en vielen even later uitgeput van de
lange wandeling in slaap.
Na
enkele uren maakt de vader zijn zoon wakker en zegt: "Kijk eens naar de
hemel en vertel me wat je zoal ziet?"
De
zoon staart naar het heelal en antwoordt: "Ik zie miljoenen sterren."
"Wat
maakt je dat eigenlijk duidelijk mijn zoon?" vroeg de vader vervolgens.
De
zoon; "Astronomisch, maakt me dat duidelijk dat er miljoenen galaxy's en
planeten in het heelal aanwezig zijn."
De
vader geeft zijn zoon een klap tegen het hoofd en zegt:"Wel nee idioot,
iemand heeft onze tent gestolen!"
Een
man is helemaal fanatiek van voetbal en is zeer benieuwd of er in de hemel ook
wordt gevoetbald.
Dus
de man gaat naar de kerk en vraagt aan de pastoor of ze in de hemel ook aan
voetbal doen.
Zeker
omdat het nu ook met het WK het gesprek van de dag is.
"Nou,"
zegt de pastoor, "ik zal het vragen.
Als
u morgen terugkomt zal ik het antwoord daarop geven."
Dus
de man komt de volgende dag weer bij de pastoor.
"En?
Wordt er in de hemel gevoetbald?"
"Ik
heb goed nieuws en ik heb slechts nieuws," zegt de pastoor, "wat wil
je als eerste horen?"
"Doe
maar eerst het goede nieuws."
"Nou,"
zegt de pastoor, "er wordt inderdaad gevoetbald in de hemel."
"Maar
wat is dan het slechte nieuws?" vraagt de man.
"Je
staat overmorgen opgesteld." antwoord de pastoor.
Lachjekrom
PA3E
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen*
Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 655e
ronde.
Johan
PD2JCW,
en
onze vast copy leveranciers
wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot
de volgende ronde maar weer.
Het
ORB TEAM
Terug
naar de Ronde