Ronde 768  van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 17-02-2021


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een

“besloten” bijeenkomst van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle-,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….

Dat willen we graag zo houden

Onze rondeleiders zijn Johan PD2JCW

En Frank PF1SCT

 

 

*Hoi Johan/Edmond,

Leek me leuk om eens te kijken of artikelen over communicatie tijdens oorlogen interessante kost is. 

Ik zelf vind dat sowieso interessant WO2 en ik denk vele met mij.

Er is heel veel info te vinden, vaak moet dat wel vertaald worden.

Ik kan er zo nu en dan wel eens 1 vertalen.

Ik weet niet of jullie dat iets vinden?

Ik kwam er 1 tegen van weerstation kurt.

Ik hoor het wel wat jullie er van vinden.

The Secret Nazi German Weather Station In Canada, Discovered 38 Years After It Was Built

https://www.warhistoryonline.com/world-war-ii/weather-station-kurt.html

Het geheime nazi-Duitse weerstation in Canada, 38 jaar na de bouw ontdekt.

3 april 2016 Nikola Budanovic, gastauteur

De Tweede Wereldoorlog bleek niet alleen een oorlog te zijn die werd uitgevochten om hulpbronnen, 

grondgebied en overheersing, maar ook een informatieoorlog.

Alle partijen van het conflict voerden inlichtingen- en contra-inlichtingenoperaties uit, 

maar de geallieerden en de Duitsers hadden in de vroege stadia van de oorlog 

iets meer basaal en absoluut noodzakelijk aan hun hoofd.

De weersvoorspelling boven de koude wateren van de Atlantische Oceaan was op dat moment cruciaal, 

want het bepaalde de omstandigheden van elke marine operatie.

Meteorologische gegevens waren belangrijk omdat ze de militaire planning 

en de routing van schepen en konvooien beïnvloedden.

In sommige omstandigheden was zichtbaarheid noodzakelijk 

(fotografische verkenning en bombardementen) en in andere gevallen verborgenheid 

(scheepsbewegingen geheim houden of vijandelijke luchtactiviteit onderdrukken).

De geallieerden hadden de overhand in de zogenaamde Noord-Atlantische weeroorlog, 

want in gematigde klimaten 

(zoals het gebied rond de Noordpool en het noorden van de Atlantische Oceaan) 

bewogen de weersystemen van west naar oost.

Het geallieerde netwerk van weerstations in Noord-Amerika, Groenland en IJsland, 

opgericht tijdens de eerste oorlogsjaren, 

stelde hen in staat om hun schepen veel betere weersvoorspellingen te bieden dan de Duitsers.

Zoals bij elke informatieoorlog, ging het erom dat je informatie verzamelt en ontzegt dat je tegenstander ze krijgt.

Omdat de Duitsers achter de geallieerden zaten in de race voor meteorologische gegevens, 

gebruikten ze speciaal aangepaste vliegtuigen, schepen en U-boten om weersinformatie op te halen.

Deze missies bleken echter behoorlijk gevaarlijk te zijn.

Duitse weerstation Kurt opgezet op het Hutton-schiereiland, Labrador, 

Newfoundland (nu Canada) op 22 oktober 1943. Door Bundesarchiv - CC BY-SA 3.0 de Foto.

De geallieerden zouden gemakkelijk een eenzaam weerschip of een opgedoken onderzeeër kunnen vernietigen of vangen.

De vliegtuigen waren ook niet erg nuttig.

Ze hadden een manier nodig om dezelfde hoeveelheid gegevens te verzamelen als de geallieerden, 

maar daarvoor hadden ze stations nodig op het Noord-Amerikaanse continent.

Wetenschappers van Siemens Company ontwikkelden een automatisch weerstation 

dat in staat was om elke drie uur data te versturen via radiogolven op 3940 kHz

Het heette Wetter-Funkgerät Land  (WFL).

Er zijn er 26 gemaakt.

Veertien van hen werden geplaatst in arctische en subarctische gebieden, 

waaronder het door de geallieerden bezette Groenland.

Vijf werden rond de Barentszzee geplaatst.

Twee waren bedoeld voor Noord-Amerika.

De WFL gebruikte een reeks gespecialiseerde meetinstrumenten.

Het was uitgerust met twee masten die de windmeter droegen 

die de windsnelheid registreerde en de richting afnam.

De WFL had een telemetrie-apparaat geïnstalleerd, 

zodat het automatisch gegevens kon registreren en via een zender kon verzenden.

Hij werd aangedreven door nikkelcadmiumbatterijen die oplaadbaar waren en kon tot zes maanden werken.

Type IXC / 40 onderzeeër U-537 voor anker in Martin Bay, Labrador, Newfoundland (nu Canada) op 22 oktober 1943.

Aan dek zijn bemanningsleden te zien die onderdelen van het weerstation Kurt in rubberen vlotten lossen.

Door Bundesarchiv - CC BY-SA 3.0 de foto .

Twee U-boten waren aangewezen om het automatische weerstation op Noord-Amerikaanse bodem te installeren.

De U-537 was de eerste en de enige die met succes de WFL, codenaam Kurt, inzet. 

De tweede onderzeeër, U-86, werd in 1944 tot zinken gebracht nabij de Noorse kust door een RAF-bommenwerper.

De U-537 stond onder bevel van kapitein Peter Schrewe op 18 september 1943.

Aan boord waren twee meteorologen - Dr. Kurt Sommermeyer en zijn assistent, Walter Hildebrant.

De reis zelf bleek riskant, niet vanwege de geallieerden die langs de kust patrouilleerden, maar vanwege het weer.

De onderzeeër kwam in een storm terecht, waarbij hij tegen een ijsberg botste.

De schade was aanzienlijk de U-boot verloor zijn luchtafweergeschut en de ijsberg veroorzaakte lekkage in de romp.

De onderzeeër was hulpeloos tegen een vijandelijke luchtaanval en kon niet duiken om detectie te vermijden.

Op 22 oktober arriveerde de U-537 voor de kust van Noord-Labrador. 

Kapitein Schrewe besloot dat het nodig was om het station 

zo ver mogelijk van bewoonde nederzettingen te installeren.

Hij oordeelde dat dit niet gemakkelijk zou worden aangezien deze delen 

werden bewoond door Inuit-mensen die vaak in het hoge noorden jaagden.

Voor de Duitsers was het essentieel dat het station zo lang mogelijk verborgen bleef. 

Ze lieten het anker vallen in het noordoostelijke puntje van het schiereiland Labrador, bij Martin Bay.

Kort nadat een verkennend gezelschap de kust had gecontroleerd, begonnen de meteorologen, 

Sommermeyer en Hildebrant, vergezeld van matrozen 

met de montage van het 100 kg automatische weerstation.

Rondom de omtrek waren gewapende uitkijkposten opgesteld 

om ervoor te zorgen dat niemand de bouwpartij verrast.

Ondertussen kregen de andere bemanningsleden 

de taak om de beschadigde onderzeeër te repareren.

Opblaasbare rubberen vlotten op het achterdek van de Duitse U-537 in Martin Bay, 

Labrador, Newfoundland (nu Canada) op 22 oktober 1943.

De vlotten werden gebruikt om stukken weerstation Kurt aan land te brengen 

naar het Hutton-schiereiland. Door Bundesarchiv - CC BY-SA 3.0 de foto .

De WFL Kurt was gemarkeerd met een logo en een naam van een niet-bestaand bedrijf - 

Canadian Meteor Service.

Lege Amerikaanse sigarettenpakjes werden rond het station gegooid 

om het geloofwaardiger te maken.

In die tijd werden burgers op een strikte 'need-to-know'-basis gehouden, 

dus deze camouflage was echt logisch.

Door de Duitsers werd zelfs voorspeld dat de militaire staf van een lager niveau 

ook in de war zou raken en gewoon het station zou verlaten, 

zonder al te veel vragen te willen stellen.

Slechts 28 uur na het inschepen aan de Noord-Amerikaanse kust was de U-Boot op weg naar huis.

In het gebied van Grand Banks of Newfoundland kwamen ze een gevechtslucht- 

en bootpatrouille tegen en sloegen drie opeenvolgende aanvallen van Canadese vliegtuigen af, 

terwijl ze een terugtrekking uitvoerden.

Weerstation Kurt tentoongesteld in het Canadian War Museum de foto .

De U-537 wist te ontsnappen aan de Canadezen, maar bracht geen schepen tot zinken.

Op 8 december, na 70 dagen op zee, 

was de onderzeeër terug in de haven van Lorient in het door de nazi's bezette Frankrijk.

Zijn lot werd pas elf maanden later bezegeld toen het in Nederlands-Indië 

werd gezonken door een Amerikaanse onderzeeër, de USS Flounder.

Afgezien van het noodlot van de moederschepen, bleef het station lang na de oorlog onontdekt.

In 1977 deed een geomorfoloog, Peter Johnson, onderzoek in de buurt van Martin Bay, 

toen hij het weerstation van Kurt tegenkwam.

Hij dacht dat het een soort Canadese militaire buitenpost was 

en markeerde het gewoon "Martin Bay 7" op een kaart die hij bijhield tijdens het onderzoek.

Rond dezelfde tijd nam een ​​gepensioneerde Siemens-ingenieur, Franz Selinger, 

die een geschiedenis van het bedrijf schreef, 

de papieren van Sommermeyer door en hoorde van het bestaan ​​van het station.

Hij bracht het Canadese Ministerie van Defensie op de hoogte.

In 1981 werd de WFL Kurt officieel ontdekt, staande op dezelfde plek 

waar de Duitse bemanning hem 38 jaar geleden achterliet.

Weerstation Kurt werd ontmanteld en naar het Canadian War Museum in Ottawa gebracht, 

waar het tot op de dag van vandaag te zien is.

https://www.warhistoryonline.com/  Frank PF1SCT vertaald Edmond PA3E.

 

 

*Heeft DAB nog toekomst?

Frank Webmaster PI4RAZ .

Geplaatst op10 februari 2021.

In “DAB Advocates Celebrated Growth in 2020” 

en “Assembly Highlights Advances for WorldDAB” 

beweerde WorldDAB-president Patrick Hannon dat 2020 een goed jaar was voor DAB +.

Ik betwist dat.

Over de jaren heen is er bevooroordeelde of overdreven informatie over DAB verspreid.

Helaas is dergelijke informatie lukraak geaccepteerd door uitgevers in Europa en de VS.

De journalistieke missie zou moeten zijn om nepnieuws binnen de media-industrie te ontdekken.

Velen realiseren zich misschien niet dat WorldDAB een organisatie is die als doel heeft het merk 

“Digital Audio Broadcast” te promoten dat 25 jaar geleden 

werd geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zweden.

Zo’n vindingrijk lobbyorgaan zal ons natuurlijk nooit het volledige verhaal vertellen, 

compleet met alle ongemakkelijke feiten over DAB.

Dus, afgezien van de informatiebarrage door DAB-belanghebbenden, 

zijn er veel claims die in twijfel moeten worden getrokken en onderzocht.

WorldDAB heeft met succes gelobbyd voor een eis van de EU-communicatiecode 

dat autoradio-ontvangers in nieuwe personenauto’s niet in bussen en vrachtwagens 

in staat moeten zijn om “aardse digitale radio” te ontvangen.

“Maar het is GEEN vereiste om DAB + te ontvangen.”

Dit zou in strijd zijn met de EU-concurrentieregels, 

aangezien er ook andere oplossingen zijn voor aardse digitale radio, bijv. 

het DRM-systeem (ontwikkeld in India), 

HD Radio (gebruikt in de Verenigde Staten), 

het Chinese CDR en de opkomende wereldwijde technologie 5G Broadcast.

In feite heeft de Europese Unie nooit DAB of enig ander systeem aanbevolen 

of gedefinieerd als standaard voor aardse digitale radio.

En gaat dat waarschijnlijk ook nooit doen.

Waar zijn de DAB-luisteraars eigenlijk?

De introductie van DAB in een land betekent niet dat luisteraars FM en breedband zullen verlaten.

Met uitzondering van het VK heeft WorldDAB geen DAB-luistercijfers gepresenteerd. 

Geschat wordt dat minder dan 1% van de wereldbevolking tegenwoordig naar DAB-radio luistert.

In de meeste landen is “digitale radio” geen DAB, maar radio op internet.

Na het fiasco in Noorwegen zijn de DAB-belanghebbenden slim genoeg om alleen ‘digitaal luisteren’ te rapporteren, 

dat zowel DAB als online omvat.

Er worden grote pogingen gedaan om de waarheid te verbergen.

Maar de Noorse radioluisteraar is niet blij met de nationale overgang van FM naar DAB.

In het naburige Zweden bestaan nog steeds Dabuitzendingen, 

maar er zijn zeer weinig luisteraars.

Waarom zouden ze?

Sinds 1995 zijn er wereldwijd 82 miljoen DAB / DAB + -ontvangers verkocht.

Dit moet in het perspectief worden geplaatst dat er meer dan 6 miljard FM-ontvangers zijn 

en nu meer dan 2,5 miljard smartphones.

De verkoop van stand alone ontvangers neemt af, 

terwijl de smartphone / verbonden auto het enige toekomstige luisterplatform zal zijn dat FM-radio uitdaagt.

De BBC, een pionier in de ontwikkeling van DAB in de jaren negentig, 

beschouwt internet nu als het belangrijkste platform voor radio en televisie van de toekomst. 

BBC test al met succes 5G Broadcast in Schotland.

Pogingen om DAB op te nemen in smartphones zijn niet succesvol geweest.

Een DAB-ontvanger verbruikt meer energie dan een vergelijkbare FM-ontvanger.

Dit is een doorslaggevende reden voor het ontbreken van een wereldwijde consumentenmarkt voor DAB.

De vooruitzichten dat DAB een belangrijk luisterplatform voor radio zal worden in het Verenigd Koninkrijk of elders, zijn klein.

Dus waarom zou je het blijven proberen?

Er zijn geen tekenen dat DAB ooit wordt geaccepteerd in de elf grootste landen ter wereld, 

waaronder China, India, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Japan, 

die samen de helft van de totale wereldbevolking vertegenwoordigen.

Tegenwoordig zijn de meeste stand alone ontvangers die worden verkocht, 

inclusief autoradio, geschikt voor zowel FM als DAB.

In Zweden is een nieuwe auto een verbonden auto (met internet).

In een goed gedekt mobiel breedbandland biedt dit superieure keuzemogelijkheden 

en geluidskwaliteit voor radio online, ook in je auto.

FM is in de meeste landen (behalve Noorwegen) 

nog steeds beschikbaar als robuust noodalarmsysteem (EAS).

Finland heeft onlangs een nationale wet aangenomen die FM verplicht voor alle nieuwe auto’s.

Sommige landen zullen kiezen voor andere digitale systemen voor aardse radio, 

zoals DRM en HD Radio met een betere geografische dekking dan DAB.

Deze systemen gebruiken zowel de huidige frequentiebanden voor FM (VHF II) 

als die voor kortegolf en middengolf (HF).

Investeren in DAB-zenders met klein bereik zal te duur zijn buiten stedelijke gebieden.

In Australië, India, Brazilië en Rusland staat dit al op de agenda.

FM zal waarschijnlijk nog tientallen jaren blijven bestaan 

in de meeste van de 220 landen en gebieden ter wereld.

Noorwegen neemt een wereldwijd unieke positie 

in als het enige land waar FM is vervangen door DAB 

voor zijn nationale netwerk 

(FM wordt nog gebruikt voor lokale radio).

Zwitserland zou dit voorbeeld kunnen volgen in 2023.

In Australië wordt DAB gebruikt in grootstedelijke gebieden, 

maar AM en FM blijven behouden.

Onder de landen die eerder DAB hebben getest 

en / of overheidsinvesteringen op nationaal niveau hebben afgewezen, 

zijn Canada, Hong Kong, Taiwan, Portugal, Spanje, Letland, Hongarije, 

Finland, Zweden, Ierland en Nieuw-Zeeland.

Sommige digitale technologieën zijn van korte duur.

Onthoud de cd, de DAT-cassette.

En let op; Zwitserland sloot vorig jaar zijn aardse digitale televisienetwerk.

Gedurende de kwart eeuw dat DAB bestond, 

waren de kansen op een marktdoorbraak in de jaren negentig aanzienlijk groter dan nu.

Toen bestond het internet niet als een belangrijk mediaplatform 

en had DAB meer aantrekkingskracht door meer kanalen aan te bieden dan FM.

Tegenwoordig kan het systeem de radioluisteraar geen concurrentiele meerwaarde bieden 

wanneer mobiele en vaste breedband al overal aanwezig zijn.

En met FM nog steeds beschikbaar als wereldwijde standaard.

DAB probeerde FM te vermoorden, maar via de achterdeur kwam internet en vermoorde DAB.

Hier valt veel van te leren.

Ik kijk ernaar uit om diepgaande rapporten te lezen over DAB, 

maar wel gebaseerd op objectieve bronnen.

https://www.pi4raz.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Speciale roepnamen ter herdenking van de Griekse revolutie .

Frank Webmaster PI4RAZ .

Geplaatst op15 februari 2021.

In 2021 viert Griekenland de tweehonderdste verjaardag van de Griekse Revolutie van 1821 

na een periode van 400 jaar bezetting door de Ottomaanse Turken.

“De Griekse revolutie van 1821 is een belangrijk hoofdstuk in de Griekse

geschiedenis en ook een stukje in de puzzel van de wereldgeschiedenis.”

Naast de projecten en evenementen die officieel gepland en georganiseerd zijn in Griekenland 

en wereldwijd door staats- en particuliere organisaties, 

zullen Griekse radioamateurs in 2021 actief zijn met de volgende speciale roepnamen:

Radioamateurs met een licentie van Klasse 1 gebruiken het voorvoegsel SX200 

gevolgd door het achtervoegsel van hun roepnaam thuis, bijv. SV1XXX zal werken als SX200XXX.

Radioamateurs met een novice licentie gebruiken het voorvoegsel SY200 

gevolgd door het achtervoegsel van hun roepnaam thuis, bijv. SY1XXX zal werken als SY200XXX.

(Houd er rekening mee dat deze licentie beperkingen heeft met betrekking tot frequenties en modi.)

Clubstations gebruiken het voorvoegsel SZ200 

gevolgd door het achtervoegsel van hun roepnaam thuis, bijv. SZ1XXX zal werken als SZ200XXX.

https://www.pi4raz.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Wat leveren PV zonnepanelen mij op .

Tegenwoordig wordt je van alle kanten benaderd 

om mee te doen met collectieve aanschaf van PV zonnecellen.

Je bent een dief van jouw portemonnee zeggen ze als je niet mee doet.

Is dat zo?

De aanbieder heeft alvast bepaald dat jouw dak geschikt is voor plaatsing van je hun panelen.

En tevens worden hele mooie rendementen voor gespiegeld.

Let wel zoiets is een grote investering.

En ook de kosten en baten per kWh kunnen nog verrassingen geven in de toekomst. 

Je kan zelf ook een indruk krijgen van de kosten en baten van zo’n PV installatie.

Op het internet zijn daarvoor meerdere ’gereedschappen’ te vinden.

Op de website: www.hellosun.nl bijvoorbeeld tref je een calculator aan waarbij veel met plaatjes wordt gewerkt.

Je kunt daarbij zelf spelen met diverse parameters, zoals bijvoorbeeld het aantal panelen 

en dan zien wat dat voor invloed heeft op de kosten, baten en terug verdien tijd.

Succes, (Pieter, PA0PHB).

RTTY bulletin PI4WNO  Edmond PA3E

 

 

*Recycling van Zonnecellen .

Circulaire economie is tegenwoordig in.

Vooraf aangeven wat er gebeurt als het product geen dienst meer hoeft te doen.

Hoe zit dat met de jongste mode: Jouw dak vol laten plakken met PV zonnepanelen. 

De levensduur van de huidige PV zonnecellen wordt geschat op 25 - 30 jaar.

Echter de het rendement van de zonnecellen degradeert met het aantal uren 

dat UV licht van de zon kans heeft gekregen om elke cel een beetje te beschadigen.

( De gebruiksduur kan dan aanzienlijk lager uitvallen.)

Op het internet zijn verschillende ’tools’ te vinden, waarmee je zelf een afweging kan maken.

Daarbij kan je ’spelen’ met parameters als dak bedekking, aantal panelen, terugverdientijd.

En vroeg of laat ontstaat de vraag: als wij ons dak moeten voorzien 

van nieuwe en veel betere panelen, wat gebeurt er met de oude?

Het International Renewable Energy Agency heeft voor 2016 

een ruwe schatting gemaakt voor dit afval: 40 -250 ton

Zij verwachten dat dit in 2050 opgelopen zal zijn tot zo’n 75 miljoen ton.

Kostbare en schaarste materialen naar de vuilnisbelt is daarom geen optie.

Recycling is essentieel Zonnepanelen kunnen op verschillende manieren worden gerecycled.

Het recyclingproces omvat drie stappen om silicium modules af te breken 

en de verschillende materialen terug te winnen, module-recycling, cel recycling en afvalverwerking,

De teruggewonnen metalen en Si zijn herbruikbaar voor de zonne-industrie 

en brengen rond 11 euro per module aan inkomsten tegen de huidige prijzen voor zilver en silicium.

Sommige zonnepanelen

(bijvoorbeeld: de eerste cadium-telluride, CdTe, zonnepanelen)

bevatten giftige stoffen zoals lood en cadmium die, wanneer ze breken, 

mogelijk in de bodem terechtkomen en het milieu kunnen verontreinigen.

De eerste recyclingfabriek voor zonnepanelen werd in 2018 geopend in Rousset, Frankrijk.

Daar zijn in 2020 reeds 280.000 zonnepanelen verwerkt.

Ook een Chinese firma maakt momenteel reclame op de Europese markt 

voor het verwerken van afgedankte zonnepanelen.

RTTY bulletin PI4WNO  Edmond PA3E

 

 

*VLF met EbNaut, een nieuw record met een nieuwe mode .

Joe Craig, VO1NA, rapporteerde op 11 jan jl. dat Stefan Schaefer, DK7FC, 

een bericht van 50 tekens opgevangen had dat VO1NA vanaf Newfoundland op 8,271 kHz had uitgezonden.

Daarbij werd gebruik gemaakt van EbNaut, een voor ons nieuwe mode.

Het uitgezonden vermogen was slechts 10 mw.

Dit was een nieuw record voor een trans-Atlantische VLF ( 3 - 30 kHz) amateurverbinding,

De gebruikte mode was EbNaut, ontwikkeld door Paul Nicholson.

VLF propagatie Signalen op VLF planten zich zeer goed voort.

De aarde en de ionosfeer gedragen zich op die frequenties als reflectoren met weinig verlies 

en de elektromagnetische golven blijven effectief gevangen in de holte 

tussen de aarde en de D- of E-lagen in de ionosfeer.

De uitgezonden golf breidt zich cilindrisch uit in deze holte.

Daarmee is het ontvangen vermogen ruwweg omgekeerd evenredig is met de afstand.

EM golven in dit frequentie gebied dringen 10-tallen meter door in zeewater 

en zijn daardoor in het verleden gebruikt voor onderzee communicatie.

De propagatie verliezen zijn relatief laag, variërend van 0,5 dB tot 8 dB per 1000 km, 

afhankelijk van frequentie, tijdstip, land of zeeweg en richting ten opzichte van het aardmagnetisch veld.

De trajecten zijn over het algemeen stabiel en reproduceerbaar, 

vaak met weinig of slechts langzame fading en de ontvangen signalen blijven soms urenlang stabiel. 

Hoewel de propagatie bij VLF tamelijk aantrekkelijk is voor communicatie over lange afstanden, 

levert de band aanzienlijke moeilijkheden op voor zowel zender als ontvanger.

Door de grote golflengte zijn praktische antenne afmetingen zeer klein ten opzichte van de golflengte 

en is hun stralingsweerstand zo klein dat er maar zeer weinig uitgestraalde vermogen kan worden verwacht.

Een kleine VLF-antenne kan een ERP, 

effectief uitgestraald vermogen, van 5 tot 20micro watt produceren, 

een grote vaste amateur installatie kan een paar honderd micro Watt halen 

en een paar milliwatt is haalbaar met een vliegerantennes.

Craig’s antennemast bevat een VLF draaibare L antenne op een gemiddelde hoogte van 10m 

met een horizontale lengte van 100 meter .

Militaire land antennes hadden een horizontale geleiders van wel honderd kilometer. 

De ontvanger wordt geconfronteerd met zeer hoge lokale interferentie niveaus. 

Voornamelijk harmonischen van de 50 Hz netfrequentie 

en de EMC storingen van de vele industriële ingebouwde digitale elektronica.

Naast de boven genoemde ’manmade’ storingen 

is de natuurlijke achtergrond bij VLF zeer hoog.

Mede omdat door onweer dat over zeer grote afstanden merkbaar is.

Electrische ontvang antennes moeten bij voorkeur zeer kort zijn 

om te voorkomen dat de stoorsignalen oversturing van de eerste versterker trappen veroorzaakt.

Idem als men loopantennes toepast.

Met het gebruik van de huidige krachtige micro computers en digitale signaalverwerking 

en het gebruik van extreem smalle bandbreedtes en stabiele GPS-timing 

kan deze frequentie band geopend worden voor praktisch gebruik.

Het is niet zo moeilijk om een 10 micro W ERP-signaal te detecteren op 1000 km afstand 

met de juiste modulatie en foutcorrectiecodering.

Een VLF-signaal dat 40 dB onder ruis in een audiobandbreedte ligt, 

wordt omschreven als ’een spectaculair sterk signaal’.

Bijna alle amateurssignalen kunnen nog eens met 20 of 30 dB

lager uit de VLF-achtergrond ruis worden ontvangen.

EbNaut.

Het geheim van praktische communicatie op deze lage frequenties

zit hem in de codering van de signalen voor uitzending en decodering na ontvangst.

Het bovenstaande VLF record maakte gebruik van de EbNaut mode,

niet onbekend in VLF kringen, gepubliceerd op het internet door Paul Nicholson in december 2016.

EbNaut is een met GPS gesynchroniseerd BPSK-modus voor gebruik in VLF

en lage LF banden waardoor communicatie dicht bij theoretisch maximaal haalbare mogelijk is.

De uitleg van het codeer - decodeer proces is vrij ingewikkeld.

Maar voor de wiskunde koppen volgt hier de referentie: Conclusie:

Bent u in voor iets nieuws en zijn de microgolven niet aantrekkelijk genoeg,

overweeg dan eens om te experimenteren op de LF en VLF frequenties.

(Pieter PA0PHB)

RTTY bulletin PI4WNO  Edmond PA3E

 

 

* Berging radioapparatuur Titanic uitgesteld

11/02/2021 door Erwin van der Linden (PE1CUP).

RMS Titanic (RMST) is het bedrijf dat de bergingsrechten bezit van het scheepswrak van de Titanic.

Al vaker berichtten wij over de juridische complicaties

van het voornemen van het bedrijf om de radioapparatuur uit het wrak te bergen.

Nu meldt RMST dat zij de berging voor onbepaalde tijd uitstelt.

Als reden noemt het bedrijf de coronapandemie.

Berging radioapparatuur toch prioriteit

RMST geeft echter ook aan dat de berging van de radioapparatuur toch een topprioriteit blijft.

De Marconi-radioapparatuur zond de noodoproepen uit nadat de Titanic een ijsberg raakte en begon te zinken.

Dat gebeurde tijdens de eerste reis in 1912, zo’n 370 mijl voor de kust van Newfoundland.

Schepen die in de buurt waren, hoorden de noodsignalen en wisten daardoor ongeveer 700 passagiers te redden.

Helaas verloren er ook ongeveer 1.500 passagiers het leven bij de ramp.

Foto Marconi-radioapparatuur Titanic Huidige staat Marconi-radioapparatuur

Juridische strijd

RMST is in een voortdurende juridische strijd met de Amerikaanse regering geweest

over de vraag of de bergingsoperatie legaal zou zijn.

In mei 2020 gaf een Amerikaanse federale rechter in Virginia toch toestemming:

Federale rechter akkoord met bergen radioapparatuur uit Titanic.

Deze rechter oordeelde dat de radioapparatuur “aanzienlijke historische, educatieve,

wetenschappelijke en culturele waarde” heeft en binnenkort verloren

zou kunnen gaan in het snel in verval rakende wrak.

Daarom keurde de rechter het goed om een “minimale opening in het wrak te snijden”

om toegang te krijgen tot de radiokamer.

RMST gaf daarop aan dat zij zou proberen om snijden in het schip te voorkomen.

De radiokamer is namelijk mogelijk al bereikbaar via een al openstaand dakraam.

De National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) is overigens van mening

dat de bergingsoperatie nog steeds verboden is onder de Amerikaanse wetgeving.

Daarnaast is er een internationale overeenkomst tussen de VS

en het VK die de berging verbiedt, aldus NOAA.

Chirurgische ingreep

RMST vroeg toestemming voor het uitvoeren van een “chirurgische ingreep”

voor de verwijdering van de radioapparatuur uit het in slechte staat verkerende schip.

De berging zou de eerste keer zijn dat een voorwerp uit het wrak wordt gehaald.

Tot nu toe mocht namelijk niemand het schip ingaan.

Velen vinden dat het wrak met rust gelaten moeten worden,

omdat het de laatste rustplaats is van de slachtoffers van de maritieme ramp.

Het wrak bevindt zich op de oceaanbodem, ongeveer 4 kilometer

onder de zee oppervlakte en bleef tot 1985 onontdekt.

RMST wil overigens een ​​bemande onderzeeër gebruiken om het wrak te bereiken.

Vanaf die plek wil zij vervolgens een op afstand bestuurbare onderzeeër gebruiken om de radioapparatuur te “bevrijden”.

Meer informatie

Het oorspronkelijk artikel van ARRL: Plans to Retrieve Titanic Wireless Equipment Put on Indefinite Hold

1 juni 2020: Federale rechter akkoord met bergen radioapparatuur uit Titanic

6 februari 2020: Plan om radioapparatuur uit Titanic te bergen

https://www.veron.nl/  Edmond PA3E

 

 

* Nieuwe maandelijkse IARU-MS nieuwsbrief voor Regio 1

12/02/2021 door Johan Jongbloed PA3JEM .

Iedere maand brengt het IARU Monitoring System een uitgebreide nieuwsbrief uit.

Met daarin alle monitoring rapportage over de afgelopen maand.

Zo resulteert dat ook deze maand weer in negentien goed gevulde pagina’s met flink gedetailleerde informatie.

Het klinkt misschien heel saai maar het is min of meer hetzelfde verhaal als afgelopen maanden.

In aanvulling op de Russische OTH (over the horizon) radar waren er weer meer OTH radars uit China te horen.

Zeer goed overzicht en veel informatie

Ook bevat deze IARU-MS nieuwsbrief een zeer goed overzicht van actuele en reeds opgeloste storingen.

Maar ook informatie over indringers en ander oneigenlijk gebruik van onze amateurbanden.

De nieuwsbrief over januari 2021 is vanaf nu in PDF formaat beschikbaar.

Echter, het kan ook nuttig zijn ook de oudere nieuwsbrieven nog eens te raadplegen.

Bijvoorbeeld om meer over de aard en progressie van langer lopende storingen te weten te komen.

Daardoor hebben wij een flinke verzameling oudere maandrapporten aangelegd.

Dus dit archief beslaat ook vele voorgaande jaren.

Op deze pagina van ons VERON Traffic Bureau is dit archief terug te vinden.

Het IARUMS (IARU Monitoring System)

In het IARUMS werken radioamateurs in een groot aantal landen

samen bij het signaleren van “intruders” op de vooral exclusieve amateurbanden.

Voor Nederland is VERON als lid van de IARU de uitvoerder van deze taak.

De uitvoering is ondergebracht bij het Traffic-Bureau/HF-commissie.

Maar de dagelijkse uitvoering ligt bij een vaste groep van zes radioamateurs.

Deze groep monitort de amateurbanden en registreert

de waargenomen verstoringen door intruders volgens een bepaald protocol.

Tevens worden eens per maand de waargenomen verstoringen

samengevat in een VERON-rapport dat dan naar de IARUMS-coördinator gaat.

Tot oktober 2020 zal vice-coördinator Peter Jost (HB9CET) van IARUMS-R1 de taken van Wolf Hadel waarnemen.

Tevens ondersteunt Gaspar Miró (EA6AMM), URE-coördinator van de Spaanse Intruder Watch, hem daarbij.

https://www.veron.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Kort radioamateurnieuws – week 06, 2021

14/02/2021 door Erwin van der Linden (PE1CUP).

Deze week in ‘Kort radioamateurnieuws’:

Dirage 2021 gaat toch niet door

Morsecode in phishingmail

Hall of Flame

Kort radioamateurnieuws

1. Dirage 2021 gaat toch niet door

Eergisteren berichtten wij nog in onze nieuwsbrief dat Dirage 2021,

de internationale radioamateurbeurs in het Belgische Diest, plaats zou vinden op 5 april 2021.

Inmiddels weten we beter. Rony Plovie (ON6CQ) meldde ons dat het evenement toch niet doorgaat.

De locatie van de beurs, Den Amer in Diest,

is namelijk tot minstens eind september bezet als vaccinatiecentrum.

In deze onzekere tijden vinden de organisatoren het beter om deze editie

af te gelasten dan om op zoek te gaan naar een andere geschikte locatie.

Bovendien zijn er in de buurt van Diest niet veel alternatieve locaties

die voldoende groot zijn en tevens over voldoende parkeergelegenheid beschikken.

2. Morsecode in phishingmail

Phishingmails zijn e-mails die bedoelt zijn om mensen persoonlijke informatie te ontfutselen.

Vaak hebben dat soort e-mails een bijlage die tijdens het openen

een programma start waarmee de gebruiker vervolgens wordt misleid.

Spamfilters en virusscanners worden steeds beter in het herkennen

en verwijderen van dit soort e-mails.

Makers van phishingmails worden echter ook steeds inventiever in het maskeren van hun kwade bedoelingen.

Zo meldt de website Bleepingcomputer dat zij phishingmails hebben aangetroffen

die gebruikmaken van morsecode om virusscanners en spamfilters om de tuin te leiden.

Het webadres in de e-mailbijlage waar ontfutselde persoonlijke informatie

heen gestuurd zou moeten worden, was daarbij steeds in morse gecodeerd.

Zo stond er bijvoorbeeld ‘.-‘ in  plaats van ‘a’ en ‘-…’ in plaats van ‘b’.

Daardoor kon beveiligingssoftware het adres niet herkennen als verdacht adres.

Op het moment dat zo’n phishingprogramma dan startte, werd eerst het adres gedecodeerd,

waarna het programma alsnog zijn kwalijke werk kon uitvoeren

om daarna de buitgemaakte gegevens op het ‘juiste’ adres af te leveren.

Meer informatie: New phishing attack uses Morse code to hide malicious URLs

3. Hall of Flame

Veel radioamateurs maken in hun ‘carrière’ weleens

mee dat er tijdens het knutselen of het zenden iets flink misgaat.

Menigeen heeft bijvoorbeeld in het ‘buizentijdperk’ weleens een behoorlijke elektrische schok gehad.

Ook komt het voor dat, zeker bij liefhebbers van LF en MF, er brand ontstaat,

bijvoorbeeld in antennebekabeling of RF-spoelen.

Dat is natuurlijk allemaal zeer vervelend, maar kan desalniettemin ‘historische’ beelden opleveren.

Paul N1BUG verzamelt dat soort beelden en plaatst ze op zijn website: Hall of Flame!

https://www.veron.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Hoever mag je de knop draaien in SSB?

15/02/2021 door Poll van der Wouw PA3BYV.

Hoever mag je de knop draaien in SSB?

In een Q&A legt Tom, DF5JL uit tot hoever je kunt gaan in het opzoeken

van de grens van een band als je uitzendt in Single Side Band (SSB).

Die vraagt rijst namelijk geregeld.

Kun je de knop tot het einde van de band draaien?

Met de 60-m-band als voorbeeld bespreekt hij hoe het zit.

Volgens de WRC-15 is de 5 MHz band toegewezen aan radioamateurs op secundaire basis.

De band loopt daarbij van 5351.5 tot 5366.5 KHz

De vraag is dus, mag een radioamateur uitzenden op 5366.0 KHz in de WRC-15 60-m-band?

N​iet hoger dan 5363.0 kHz

De met de knop ingestelde en op het scherm weergegeven frequentie is slechts

die van de onderdrukte draaggolf in SSB.

Echter, de modulatie reikt tot 3 kHz hoger in Upper Side Band (USB).

Dat betekent dat je uitzending nu reikt tot 5366.0 + 3 kHz= 5369.0 kHz

Buiten de band dus.

Een groot deel van de modulatie ligt immers boven de 5366.5 kHz,

het einde van de aan ons toegewezen band.

Daarnaast ligt een deel van de uitzending in het deel gereserveerd voor “weak signals”.

Dit deel van het spectrum is speciaal voor “weak signal modes” zoals WSPR.

Hier zenden leidt dan ook tot interferentie.

De hoogste frequentie die we kunnen gebruiken voor USB is daarom 5363 kHz in de 60-m-band.

Alleen dan ligt het hele spectrum van het uitgezonden signaal binnen de band.

Ook blijft dan de laatste 500 Hz van de band vrij voor “weak signal narrow band modes”,

zoals afgesproken in het bandplan.

Plaatje

Ook voor andere banden

Dit zelfde geldt uiteraard ook voor andere banden.

Zo is de hoogste frequentie die je kunt instellen op de 20-m-band 14.347 MHz.

Dat is dus 3 kHz onder de bovenste bandgrens.

Noot: Sommige landen hebben een grotere frequentiebereik toegewezen

aan de radioamateurdienst vanwege artikel 4 uit de Radio Regulations.

Bron: IARU: Q & A: How far you can turn the dial when transmitting in SSB voice mode?

https://www.veron.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Lezing Arduino voor de radioamateur 18 februari met YouTube livestream

16/02/2021 door Johan Jongbloed PA3JEM .

Op donderdag 18 februari 2021 geeft Cor PA0GTB een online lezing over Arduino.

Vanwege de grote belangstelling is deze presentatie ook via een livestream op ons YouTube kanaal te volgen.

Deze presentatie is juist bedoeld om te beginnen met Arduino-experimenten en zelfbouw.

Cor begint zijn verhaal helemaal bij het begin, wat is een Arduino en wat kun je ermee.

Maar vooral ook hoe begin je en waar is de informatie te vinden.

Want we willen natuurlijk graag dat u na de lezing ook zelf aan de slag kunt met experimenteren.

Zelfbouwprojecten van Cor zijn regelmatig in Electron te lezen en ook om na te bouwen.

In maart komt er weer een leuk bouwproject aan dat in Electron zal verschijnen.

Als er iemand is die u enthousiast kan maken voor het experimenteren met de Arduino dan is Cor PA0GTB dat wel.

Bouwen met bouwstenen zoals Arduino worden ook wel het nieuwe zelfbouwen genoemd.

Lezing Arduino inschrijving gesloten

Het aantal reacties en inschrijvingen heeft de PR-Commissie ook positief verrast.

Het maximum aantal van 250 deelnemers was in een paar dagen tijd gehaald.

De lezing zal ook opgenomen worden en na bewerking

op het VERON YouTube-kanaal worden geplaatst.

Livestream via YouTube

Ook zal de lezing Arduino voor de Radioamateur rechtstreeks op YouTube te zien zijn via een livestream.

De testen met het streamen van GoToMeeting

naar ons YouTube kanaal is gelukt en zal deze lezing een mooie test zijn.

Ons kanaal vind je op de volgende link: https://www.youtube.com/c/VeronNll.

Waarom vooraf inschrijven

Om de deelnemers te kunnen uitnodigen en een link te kunnen

sturen voor de online Lezing hebben wij uw e-mailadres nodig.

Dit om ongenode gasten buiten te kunnen houden.

Voor het inschrijven maakt de PR-Commissie gebruik van Google Forms.

De verstrekte gegevens worden alleen gebruikt voor het verzenden

van de uitnodiging en wordt na de lezing gewist.

Omdat het versturen van een massa e-mail niet ongestraft blijft maakt

de PR-Commissie gebruik van een speciale uitgave van de Nieuwsbrief.

Heeft u zich ooit uitgeschreven voor de VERON Nieuwsbrief

dan is het voor ons niet meer mogelijk u via deze weg te bereiken.

Lezing Arduino ook op YouTube

VERON heeft een licentie voor GoToMeeting.

Hierin zit de optie om een de lezing op te nemen.

Na het bewerken van de opname zal de lezing Arduino

ook via ons YouTube kanaal te zien zijn.

Wanneer

Donderdag 18 februari, start om 20.00 uur

Hiervoor gebruikt de PR-Commissie GoToMeeting

GoToMeeting kan op desktop, laptop, tablet en smartphone gebruikt worden.

Hiervoor wordt een app geïnstalleerd maar G2M is ook via Google Chrome te gebruiken.

Dat app installeren kan vooraf maar ook vlak voor de lezing.

Doe dat +/- 15 min van te voren.

Je neemt deel door op de link in de uitnodiging te klikken.

Link komt op 17 februari via een speciale uitgave van de VERON Nieuwsbrief.

Alleen de deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld ontvangen deze Nieuwsbrief

Via YouTube kijken kan ook via: https://www.youtube.com/c/VeronNll

https://www.veron.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Hallo Luisteraars

Er is een nieuwe software update uitgebracht voor de ICOM IC-705. 

Versie 1:20

Deze is hier te downloaden, hier staat ook wat er allemaal is veranderd.

Frans PA3CAZ

 

 

*Hoi Edmond,

Gladheidbestrijding is niet echt wat betreft onze hobby maar het treft ons allemaal.

De afgelopen weken hebben we te maken gehad met stevig vorst, ijzel en sneeuw.

Er was in 1 week tijd tweemaal sprake van een code rood.

Wanneer er sprake is een naderende winterse periode

worden de gladheidbestrijders onrustig, want ze gaan graag te veld.

In de gemeente Oisterwijk ben ik, samen met een heel team aan buitendienst medewerkers,

verantwoordelijk voor het coördineren van de gladheidsbestrijding.

We hadden dit jaar extra werk omdat de gemeente Haaren per 1 januari 2021 stopte met bestaan

en een deel van het grondgebied en het dorp Haaren bij de gemeente Oisterwijk hoorden.

Daarom moesten we nieuwe strooiroutes maken, materieel aanpassen en extra mensen consigneren.

Strooizout

Al in de zomer beginnen de voorbereidingen.

Er worden contracten afgesloten voor de inkoop van strooizout,

wat we overigens samen met de BAT en een aantal andere gemeenten doen.

De gemeente Oisterwijk koopt ongeveer 400.000 kilo strooizout in,

dat we in voorraad hebben liggen bij een leverancier.

Op afroep kunnen er vrachten van 20 tot 30 ton zout geleverd worden.

Per strooibeurt wordt er ongeveer 10 ton (10.000 kg) strooizout weg gestrooid.

De afgelopen week zal er circa 120.000 kilo zijn verbruikt.

Het strooizout is niet voor consumptie geschikt.

Er zijn verschillende soorten strooizout zoals zout uit mijnen (steenzout),

geproduceerd (chemisch) of via indrogen van zeewater.

Leveranciers zijn bijvoorbeeld Akzo en Eurosalt.

Je kunt in verschillende vormen zout strooien, namelijk droog (korrels),

nat (gemengd met water) of sproeien (opgelost in water).

Strooizout verlaagt als het ware de temperatuur waarbij sneeuw smelt.

Hoe kouder het is, des te minder werkt het strooizout.

Als het kouder is dan -10 dan is werkt het niet zo goed meer.

Om te voorkomen dat het zout klontert, wordt er anti-klontermiddel toegevoegd aan het droge zout.

Strooizout krijgt mede daardoor soms een wat gele kleur.

Heb je nog wat strooizout over?

Het werkt prima tegen onkruid.

Het weer

Om te weten wanneer we moeten gaan strooien en wat de actuele wegdeksituatie is,

sluiten we een contract af met een meteodienst.

Via een app kunnen we de actuele weerssituatie bekijken.

We kunnen inloggen op een meetstation dat met sensoren de temperatuur van het weg,

het dauwpunt (erg belangrijk voor condensatie),

de hoeveelheid zout en nog meer informatie aan ons doorgeeft.

Een meetstation zie je bijvoorbeeld staan als je bij de Druiventros de N65 oprijdt

richting Den Bosch, je ziet meetlussen in het wegdek

en er staat een witte paal met een wat aparte vorm.

Wanneer er zich bijzondere omstandigheden voor doen

dan kunnen wij de weerkamer bellen en vice versa.

Wij maken gebruik van een meetstation van gemeente Tilburg,

deze ligt in de Heikantsebaan te Berkel-Enschot (achter Mac. Donalds / Lei Ping)

De hoeveelheid strooizout op de weg meten we met de zogenaamde geleidbaarheid (weerstand).

Zout geleid stroom, dus een weg met zout heeft minder weerstand

in de detectielussen dan een weg zonder zout.

Dat kunnen we dus meten.

Je kunt bijvoorbeeld ook goed zien dat het zout wegspoelt na een regenbui, geleidbaarheid neemt af.

Personeel

Gemeentelijke personeel neemt deel in de strooiploegen, aangevuld met mensen die we inhuren.

De chauffeurs dienen een speciale winterdienst training te volgen.

In die training krijgen ze aanvullende informatie

over de bijzondere weersomstandigheden.

Daarnaast hebben de chauffeurs een antislip training gehad.

Dat doen wij op een rijvaardigheidscentrum bij het voormalige Autotron,

waar ook de radiobeurs gehouden wordt.

Mensen worden door ons zelf getraind door in een vroeg stadium

een soort stage of reserve dienst te draaien zodat ze langzaam ervaring op kunnen bouwen.

De coördinatoren hebben extra opleidingen over meteorologie,

zodat ze beter kunnen inschatten wat het weer doet.

De mensen roepen we op door ze te bellen en tegenwoordig

kan met een carkitt gemakkelijk iedereen tijdens de rit met elkaar communiceren.

In de periode voor de gsm werd met via een pager gealarmeerd

en waren er ook ‘bakkies’ in de voertuigen.

Veelal 70cm frequenties die nu nog gebruikt worden voor lokaal radioverkeer.

De zendmast staat nog op de gemeentewerf.

Materieel

Ruim voor de start van het strooiseizoen testen we ons materieel.

Dat is meestal begin oktober.

We bouwen alle strooiers op  (die zetten we op de voertuigen

of hangen ze erachter) en kijken of alle bedieningen nog werken.

De sneeuwschuif of sneeuwborstels worden ook getest.

Het materiaal wordt voorzien van een onderhoudsbeurt en keuring.

Het meeste materieel hebben wij zelf in eigendom,

maar we huren voor een aantal taken ook aannemers in.

Een groot deel van de aansturing van de zoutstrooier verloopt met afstandsbedieningen

zodat vanuit de cabine ingesteld kan worden hoeveel zout er per m2 gestrooid wordt.

Daarnaast kan ook de worpbreedte van het zout worden ingesteld.

De sneeuwschuiven en -borstel kunnen we ook op afstand bedienen.

We rijden normaal gesproken met 2 vrachtwagens en 3 kleine voertuigen de strooiroutes.

De afgelopen week zijn daar 1 vrachtwagen en 2 tractoren aan toegevoegd

en hebben we op een aantal plekken een shovel in moeten zetten.

Ik kan er nog veel meer over vertellen maar hopelijk heb ik toch

een kleine inkijk kunnen geven in het wereldje van gladheidbestrijding.

Frank Molenschot PF1SCT

 

 

*Onze moppen van deze week :

Een man staat dakpannen op zijn dak te leggen, maar valt door een misstap naar beneden.

Omstanders bellen meteen de politie en een ambulance.

Als de agent gearriveerd is, vraagt hij de man: "Wat is er gebeurd?"

De man mompelt: "Dat weet ik ook niet, ik lig hier nog maar net."

 

Het afdelingshoofd ontving van de teamcoördinator

het volgende evaluatieverslag over medewerker Janssen:

Jan is tot op heden een

zeer gedreven medewerker gebleken die iedere

klootzak die continu aan ieders kop staat te zeuren

aanpakt en deze telkens bij mijn aangeeft

en dus zeer zeker een kandidaat is

voor promotie en schaalverhoging en niet, zoals enkelen,

om ontslagen te worden.

Even later ontvangt het afdelingshoofd een tweede e-mail:

Chef, die rotzak van een Janssen stond achter me toen ik de vorige e-mail verzond.

Lees a.u.b. uitsluitend regels 1, 3, 5 en 7 van mijn verslag!

 

De baas klaagde in de stafvergadering dat hij te weinig gerespecteerd werd.

De volgende dag bracht hij een plakkaatje mee waarop stond: 'Ik ben De Baas !'

Hij plakte het op de deur van zijn bureau.

Toen hij na de middag terugkwam van de lunch,

zag hij dat iemand daaraan een berichtje geplakt had.

Daarop stond: 'Uw vrouw heeft gebeld, ze wil haar plakkaat terug !'

 

De telefoonrekening is extra hoog.

Vader roept het ganse gezin bij elkaar.

'Zo'n telefoonrekening, dat kan niet meer.

Wat steken jullie uit?

Ik ben het niet, ik telefoneer bijna altijd vanop het werk.'

Moeder reageert: 'Ja maar, ik gebruik ook altijd de telefoon op mijn werk.

Ik ben het ook niet.'

Waarop de dochter zegt: 'Ik zeker niet,

ik doe mijn gesprekken met de telefoon op mijn stageplaats.'

Alle blikken wenden zich naar de kuisvrouw

(ff voor de ollanders des de poetsvrouw HI),

waarop die reageert : ' Wat scheelt er nu plots?

Iedereen belt hier toch van op zijn werk !'

https://www.lachjekrom.com/  Edmond PA3E

 

 

*Heeft ook u iets te koop.

 

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres

wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen*

Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 768e ronde.

Johan PD2JCW, en Frank PF1SCT

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende ronde maar weer.

Het ORB TEAM


Terug naar de Ronde