Ronde 703  van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 26-06-2019


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst

van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….

Dat willen we graag zo houden

Onze rondeleider is

Johan PD2JCW.

 

 

 

*‘Vasthouden microfoon blijft toegestaan’

19/06/2019 door PH4X

Op 1 juli a.s. wijzigt de wet- en regelgeving.

Het vasthouden van een mobieltje tijdens het rijden mocht al niet, maar dat geldt straks voor alle bestuurders,

ook op de fiets.

Daar blijft het echter niet bij.

Hamnieuws schreef hier al eerder over.

Het vasthouden van ieder ‘mobiel elektronisch apparaat’ wordt verboden.

En dit leidde tot onduidelijkheid.

Want mag je nu wél of mag je nu niet een microfoon vasthouden tijdens het rijden.

De vraag is voorgelegd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Daar laat men weten:

Geachte heer,

In uw reactie op ons antwoord van 5 april heeft u een vraag gesteld over de situatie dat een mobilofoon,

geplaatst op het dashboard, wordt gebruikt in combinatie met een microfoon in de hand.

U betoogt dat de microfoon niet onder het verbod van het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat valt.

U voert hiervoor aan dat de microfoon geen mobiel elektronisch apparaat is, maar een passief onderdeel.

Het verbod op het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden

wordt per 1 juli 2019 opgenomen in artikel 61a

van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

In de toelichting op deze wijziging van artikel 61a RVV 1990,

wordt duidelijkheid verschaft over uw vraag.

De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon

of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.

Er zijn nog twee aspecten van belang.

Uiteraard moet iemand die zo’n spreeksleutel gebruikt op het verkeer blijven letten.

Er mogen geen gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers ontstaan.

Iemand die gevaar of hinder voor anderen veroorzaakt,

is strafbaar op grond van de artikelen 5 en/of 6 van de Wegenverkeerswet 1994.

En verder wordt het gewijzigde artikel 61a RVV 1990 over twee jaar geëvalueerd.

Daarbij zal ook specifiek gekeken worden naar het gebruik van een spreeksleutel.

Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen

dan kunt u dit mailen naar publiek@minienw.nl.

Met vriendelijke groet,

HJBZ Burgerbrieven

Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Hamnieuws PA3E

 

 

*Examen statistieken Verenigd Koninkrijk

22/06/2019 door PH4X

In het Verenigd Koninkrijk zijn er drie examens: Foundation, Intermediate en Full.

De eerste is een landelijk examen dat internationaal (nog) niet erkend wordt.

Het Intermediate examen is vergelijkbaar met het Nederlandse Novice examen,

al voldoet het niet aan de ECC(05)06 aanbeveling.

Het Full examen is gelijk aan het Nederlandse Full examen en voldoet aan de examensyllabus

zoals beschreven in de T/R 61-02 (HAREC) aanbeveling.

Vorig jaar zijn er in het Verenigd Koninkrijk 2592 examens afgenomen.

Van de deelnemers was 9% vrouw.

Het aantal deelnemers aan de Foundation examens lijkt met 2% per jaar af te nemen.

Het slagingspercentage voor het Intermediate examen ligt bijzonder hoog: 92%.

De gemiddelde leeftijd van de examinees ligt op 44 jaar.

De RSGB vraagt zich dan ook af of dit examen moet blijven bestaan als brug tussen Foundation en Full.

Ze gaat onderzoeken of het Full examen niet direct beschikbaar moet komen.

In het VK moet je de examens namelijk alle drie halen,

waar in tegenstelling tot Nederland je ineens voor het Full-examen op kunt gaan.

Dit jaar wil ze een consultatie gaan houden over de syllabus (inhoud) van de verschillende examens.

Het complete rapport is te downloaden op de website van de RSGB.

Hamnieuws PA3E

 

 

* Bijna 15.000 bezoekers bij HAMRADIO 2019

24/06/2019 door PH4X

Afgelopen weekend vond HAMRADIO 2019 plaats in Friedrichshafen.

Dit is de grootste beurs voor radiozendamateurs in Europa en werd voor de 44e keer georganiseerd.

In totaal kwamen er 14.300 betalende bezoekers uit meer dan 50 landen.

Dat is 400 meer dan vorig jaar.

Tel daarbij de 184 standhouders uit meer dan 32 landen bij inclusief de delegaties

en het aantal van 15.000 wordt ruim gehaald.

Onder de bezoekers waren ook veel Nederlanders te vinden.

Op het programma stonden er ook veel lezingen.

Zo was Joe Taylor (K1JT) te gast om te vertellen over de ontwikkelingen op FT4 en FT8 gebied.

Aan Joe Taylor werd tevens de Rudolf Horkheimer prijs uitgereikt voor zijn bijdragen

aan de ontwikkeling voor zendamateurs.

Aan deze prijs was tevens een geldbedrag van 2.500 euro verbonden.

Ook veel belangstelling was er voor de bijeenkomst over de Es’Hail-2 (AO-100) satelliet.

Rudy (PD0ZRY) gaf een presentatie over nieuwe features van het BrandMeister dashboard.

Daarbij liet hij een nieuwe functie zien die later het jaar beschikbaar komt:

een (spraak)verbinding maken met het DMR netwerk met je alleen een webbrowser.

Dit jaar vond de beurs helaas niet samen met de Maker Fair Bodensee.

De 45e editie zal plaatsvinden van 26 tot 28 juni 2020 en vindt wederom plaats in de Messe te Friedrichshafen.

Hamnieuws PA3E

 

 

* Raspberry Pi 4 krijgt een flinke update

25/06/2019 door PH4X

Inmiddels kent iedereen de Raspberry Pi wel.

Een microcomputer die een kleine 10 jaar geleden geïntroduceerd werd

voor een zeer aantrekkelijke prijs van enkele tientjes.

Deze week heeft de Raspberry Pi foundation een upgrade aangekondigd

op de eerder uitgebrachte versie.

De Raspberry Pi wordt door zendamateurs onder andere gebruikt als WSPR-zender

of als computer voor een RTL SDR stick.

Een andere inzet is als hotspot voor digitale modes zoals DMR, D-Star

of System Fusion of als APRS gateway

met een RTL-SDR of een TNC.

De nieuwe microcomputer krijgt de naam Raspberry Pi 4, model B en wijzigingen zijn onder andere:

1,5 GHz quad-core processor (was 1,4 GHz quad-core);

Twee (micro)HDMI uitgangen zijn nu beschikbaar;

Ondersteuning voor 4K displays en hardware matige HEVC codec;

Twee USB 3.0 en twee USB 2.0 poorten;

USB-C voor input power (5 Volt, 3 Ampère);

Ook versies met 2 en 4 Gbyte geheugen zijn nu beschikbaar.

Model 4B zal iets meer stroom verbruiken dan zijn voorganger dus een stabiele voeding is vereist.

Een 5 Volt – 1 Ampère USB lader is niet voldoende, dit zal minimaal 2 Ampère moeten zijn.

Er wordt nu gebruik gemaakt van een USB-C ingang,

waardoor een nieuwe voeding (of adapter set) noodzakelijk zijn.

Omdat er ook omgeschakeld is naar micro-HDMI connectors voor het scherm

is ook hiervoor een adapter noodzakelijk bij een upgrade.

De prijs is gelijk gebleven: In Nederland circa 40 euro en onder andere te bestellen bij SOS Solutions.

Hamnieuws PA3E

 

 

* Hallo Luisteraar

Deze kwam ik tegen: india-stuurt-volgende-maand-een-lander-naar-de-maan

17-06-2019 Vivian Lammerse

Wordt India het vierde land dat succesvol op onze natuurlijke satelliet gaat landen?

India heeft de start van hun volgende maanmissie bekend gemaakt.

Chandrayaan-2 zoals de naam van de missie luidt, zal tussen 9 en 16 juli gelanceerd worden

en vervolgens in ongeveer twee maanden tijd afreizen naar zuidpool van onze natuurlijke satelliet.

Verwacht wordt dat het vaartuig op 6 september bij de maan zal aan komen.

Chandrayaan-2

Het onbemande vaartuig bestaat uit drie verschillende modules;

een satelliet, een lander (Vikram) en een rover (Pragyan).

De satelliet en de lander zijn mechanisch aan elkaar gekoppeld

en zullen als één module worden ondergebracht in de GSLV MK-III-draagraket.

De rover is gehuisvest in de lander.

Eenmaal bij onze natuurlijke satelliet aangekomen,

moet de lander een zachte landing maken op de zuidpool van de maan.

Vervolgens zal er uit de lander een rover komen rollen,

die wetenschappelijke experimenten op het maanoppervlak gaat uitvoeren.

De satelliet zal de maan van bovenaf blijven bestuderen.

Deze satelliet zal ongeveer twee jaar werkzaam blijven,

terwijl het werk voor de lander en de rover er na ongeveer 14 dagen op zit.

Vorige missie

Het is niet de eerste keer dat ISRO (Indian Space Research Organisation)

een missie naar de maan onderneemt.

Zoals de naam van de huidige missie al doet vermoeden,

bestond er ook een Chandrayaan-1.

Een bijzondere missie, die bewees dat we India als ruimtevaartland zeker niet moeten onderschatten.

De satelliet voltooide 3000 rondjes rond de maan en maakte zo’n 70.000 foto’s van het maanoppervlak.

De missie leverde een hoop nieuwe inzichten op.

Eén van de belangrijkste ontdekkingen van Chandrayaan-1 was bijvoorbeeld dat er waterijs op de maan te vinden is.

India

Na deze succesvolle missie maakte de ISRO zich op voor een volgende maanmissie

die in 2013 van start had moeten gaan.

Wegens meerdere tegenslagen werd de missie echter keer op keer uitgesteld.

Maar nu gaat het dan echt gebeuren.

De missie is volledig in handen van India en bestaat ook uit enkele primeurs voor het ruimteagentschap.

Zo weegt het gehele vaartuig zo’n 3.890 kilogram; het zwaarste dat India ooit heeft gelanceerd.

Bovendien zal voor het eerst in de geschiedenis van de ISRO een vaartuig naar de zuidpool afreizen

en is India van plan om als vierde land ooit op het oppervlak te landen.

Experimenten

Aan boord van het vaartuig zullen zich meerdere instrumenten bevinden.

Om er maar een paar te noemen: een seismometer zal maanbevingen op de landingsplaats meten

om op die manier meer over de maankern te weten te komen.

Een thermische sonde zal de eerste metingen van de verticale temperatuur

en thermische geleidbaarheid uitvoeren.

Het meten van dit soort oppervlaktekenmerken van de maan is erg belangrijk,

omdat we op die manier meer te weten zullen komen over de oorsprong van onze natuurlijke satelliet.

De missie van India bewijst dat het land meedoet met de grote jongens,

zoals de Amerikaanse NASA, de Europese ESA, de Russische Roscosmos en de Chinese CNSA.

Alleen deze landen kunnen tot nu toe zeggen dat ze succesvol op het maanoppervlak zijn geland.

Israël was tot voor kort in de strijd om het vierde land te worden.

Maar helaas crashte vaartuig Beresheet, waardoor die hoop in rook opging.

Of het India wel gaat lukken?

We gaan het zien!

Scientias PA3CAZ

 

 

* 144 EN 1240 MHZ BAND - WRC-23 AGENDA ITEMS UPDATE

Geschreven door Administrator     Jun 24, 2019

IARU was aanwezig tijdens de vergadering van CEPT Project Team A

(verantwoordelijk voor sommige aspecten van de CEPT stellingname voor WRC-19),

die zojuist beëindigd is in Praag.

Van bijzonder belang waren de discussies over twee voorgestelde agendapunten voor de WRC-23,

die betrekking hebben op het delen van de 1240-1300 MHz band met het Galileo navigatie systeem

en het Franse voorstel om een reeks frequenties te bekijken voor toepassingen in de luchtvaartsector,

waaronder de 144 MHz amateur band.

De resultaten van het Project Team A (PTA) overleg is dat men niet verder gaat met het Galileo-voorstel,

maar het is waarschijnlijk dat verdere besprekingen zullen plaatsvinden

voorafgaand aan de bijeenkomst van de conferentie-voorbereidende groep in augustus.

Ondertussen zullen ook de werkzaamheden op dit gebied worden voortgezet in andere gespecialiseerde CEPT-fora.

IARU zal deze aanpak blijven ondersteunen en is van mening

dat dit de meest efficiënte methode is om de gedeelde richtlijnen te ontwikkelen

die nodig zijn om de Galileo-activiteiten tijdig te beschermen.

Voor wat betreft de nieuwe luchtvaart frequenties (inclusief 144-146 MHz)

werd er niet echt veel verzet tegen geboden door de administraties van de diverse landen

en daarom is het voorstel een niveau hoger getild naar de CEPT Conference Preparatory Group

(CPG) vergadering die in augustus plaats zal vinden voor definitieve goedkeuring.

IARU maakt zich ernstig zorgen over elk voorstel om de 144 MHz-band op te nemen

in het voorgestelde luchtvaart agendapunt en zal zich inspannen

om de belangen van amateurradio belangen volledig te beschermen

en in dit verband de steun van regelgevers te zoeken.

De band 144-146 MHz is wereldwijd op primaire basis toegewezen aan de amateur- en amateur-satellietdiensten.

Het is de enige wereldwijd geharmoniseerde VHF-band voor de amateur- en amateur-satellietdienst.

Als zodanig is het een belangrijk en veelgebruikt onderdeel van het amateurspectrum

met een uitgebreide installed base van zowel aardse / maritieme amateurgebruikers

en -systemen, en operationele satellietstations inclusief het International Space Station (ISS).

Deze intensief gebruikte band ondersteunt een groot aantal repeaterstations,

segmenten voor zwak-signaal communicatie over lange afstand en EME (aarde-maan-aarde)

communicatie, satelliet- en ISS-gebruik, datadiensten,

maar ook conventionele aardse en troposferische communicatie.

De primaire status van de band heeft ook een aantal amateur-aeronautische toepassingen mogelijk gemaakt,

waaronder op bemande vluchten en hoogvliegende ballonnen.

Dit alles ondersteunt een breed scala aan commerciële en experimentele apparatuur,

variërend van ultra-lage ruisvoorversterkers voor gevoelige ontvangers,

software defined radio's en zendsystemen die hoge EIRP-niveaus kunnen leveren

wanneer dat nodig is om communicatietrajecten met veel verlies te overbruggen.

Gezien de propagatie van/naar een vliegtuig op hoogte is het heel goed mogelijk

dat schadelijke interferentie bij gevoelige amateur- en amateur-satellietontvangers

zal worden veroorzaakt over een straal van 1.000 km van een enkel vliegtuig.

(Volgens mij was de aanvraag niet voor toepassingen in de lucht, maar voor op de grond.

Dit argument telt dus niet -red.)

De IARU zal binnenkort een brief sturen aan de leden-verenigingen en andere geïnteresseerde partijen,

en hen vragen om het Franse voorstel ruim vóór de augustus CEPT-CPG vergadering

met hun administraties te bespreken (bij ons dus het AT.

Zijn we wakker, VERON/VRZA??)

Het is mogelijk dat Frankrijk zal proberen om hetzelfde voorstel

om de 144-146 MHz-band te overwegen voor luchtvaartdoeleinden,

in te dienen bij andere regionale telecommunicatieorganisaties (RTO).

IARU zal binnenkort een beknopt overzicht geven om de bescherming van deze amateur-spectrumtoewijzing

voor vertegenwoordigingen van administraties in landen onder deze RTO's mogelijk te maken.

PI4RAZ PA3E

 

 

* MINISTERIE VAN JUSTITIE KIJKT AL NAAR OPVOLGER VAN NIEUW C2000

Geschreven door Administrator     Jun 24, 2019

Als het vertraagde C2000-netwerk van Hytera in de lucht komt,

zal het waarschijnlijk niet langer dan vijf jaar functioneren,

schrijft verbinding.tv. Minister Grapperhaus (Justitie & Veiligheid)

heeft in de Tweede Kamer gezegd dat er wordt gekeken naar ‘een nieuw nieuw netwerk’.

Binnen vijf jaar moet dat ‘nieuwe nieuwe net’ er staan.

De AIVD heeft in april in zijn jaarrapport de situatie met Chinese leveranciers expliciet benoemd.

De dienst vindt het onwenselijk dat de Rijksoverheid voor gevoelige informatie

en vitale processen afhankelijk is van ICT-systemen uit landen waarvan is vastgesteld

dat ze een offensief cyberprogramma voeren tegen Nederlandse belangen.

Daarom adviseert de AIVD om zo snel mogelijk over te gaan op een oplossing

waarbij deze afhankelijkheid is geminimaliseerd.

Op advies van de AIVD werkt Justitie aan een traject van specificatie,

aanbesteding en realisatie voor een communicatiesysteem dat niet of minder draait op het Chinese Hytera.

Dat leidt tot versnelde afschrijvingen en hogere kosten.

De Tweede Kamer wordt daarover na de zomer geïnformeerd.

PI4RAZ PA3E

 

 

* AUSTRALIË PAST 30M BANDPLAN AAN   

Geschreven door Administrator     Jun 25, 2019

De RASA (Radio Amateur Society of Australia) heeft een herindeling van het Australische bandplan voorgesteld.

Australië is een van de weinige landen die het werken met SSB toestaat op 30m.

In het bestaande band plan mag er met SSB gewerkt worden van 10125-10135 kHz,

terwijl de digitale toewijzing geldt van 10130-10150 kHz

Deze overlapping veroorzaakt QRM tussen de SSB en digitale gebruikers,

in het bijzonder aan de meest populaire digitale mode, FT8 – waarvan de frequentie 10136 kHz is.

Het voorstel is om het SSB deel 5 kHz naar beneden te schuiven: van 10120-130 kHz –

dat lost het QRM probleem op terwijl er nog genoeg ruimte overblijft om CW te doen.

De reacties op dit voorstel zijn tot nu toe onverdeeld positief.

De RASA heeft het Wireless Institute of Australia (hun AT) aangeschreven

om tot een gezamenlijk standpunt over dit voorstel te komen.

PI4RAZ PA3E

 

 

* WAT ER ECHT MIS GING MET 112    

Geschreven door Administrator     Jun 26, 2019

Alles buitelt over elkaar heen om schande te roepen hoe een "softwarefout"

op 4 systemen tegelijk op kan treden en de minister oppert in zijn totale onwetendheid

dat er een tweede provider moet komen voor 112 om dit in de toekomst te voorkomen.

Feit is dat het helemaal geen softwarefout was, en een tweede provider

het 112 probleem ook niet had weten te voorkomen.

Wat er echt mis ging, lees je in deze publicatie .

Het is een beetje technisch, maar waar het op neer komt is het volgende:

Iets vinden op internet gebeurt bij de gratie van adressen, net als in het echte leven.

Als ik ergens naar toe wil, stel ik mijn navigatie in op mijn einddoel,

en hoe nauwkeuriger ik dat doe, hoe dichter ik bij mijn einddoel eindig.

Om te voorkomen dat er ellenlange tabellen met adressen bijgehouden moeten worden

(stel je voor dat er bij Utrecht al mijn huisadres op de borden zou staan - de borden zouden te klein zijn

om alle adressen op te zetten) worden adressen eerst geaggregeerd.

Dus: als ik uit Arnhem kom, zegt de navigatie eerst: ga richting Utrecht.

Daarna: ga richting Den Haag.

Dan: neem de afslag Zoetermeer. Enzovoorts.

Internet werkt net zo.

Je volgt eerst de grote lijnen, tot je steeds dichter bij je einddoel komt.

Wat is er nou gebeurd: een bedrijf had een handig apparaatje gekocht

dat je al veel eerder naar de juiste bestemming stuurt,

door meer gedetailleerde informatie over de weg ernaartoe te verstrekken

(Zeg maar: de ANWB borden bij Utrecht even vervangen door "betere" routes).

En op internet geldt: wie het beter weet, mag het oplossen.

Het gevolg was dat grote delen van het internet (vergelijk het met de 5-baans A2

tussen Utrecht en Amsterdam) een achterafsteegje in Boerenkoolstronkeradeel in gestuurd werd.

Dat was iets teveel van het goede en dus liep het daar muurvast.

Dan hebben we het over 15% van het totale wereldwijde internet verkeer wat even helemaal stuk was.

Er was dus veel meer aan de hand dan dat alleen 112 niet bereikbaar was: maar 112 viel natuurlijk het meeste op.

Er waren problemen bij alle providers: delen van het internet waren niet bereikbaar

en mijn (Vodafone) telefoon had b.v. geen dataverbinding meer.

Kon KPN daar iets aan doen?

Nee.

Als iemand bij Utrecht zegt dat Zoetermeer het best te bereiken is via Zoutelande

kan je Zoetermeer niet kwalijk nemen dat je een paar uur extra onderweg bent.

Had een tweede provider dat opgelost?

Ook niet.

Om dezelfde reden: als iemand onderweg de routebordjes vervangt, is ook een tweede provider de weg kwijt.

Hoe dan wel?

Het artikel heeft het daar meer gedetailleerd over.

Het was natuurlijk niet alleen dat een klein bedrijfje de verkeerde routes in het internet injecteerde.

De grote jongens daarachter hadden daar geen controle op staan, wat je van een grote partij wel mag verwachten,

en hadden ook geen filtering aan staan, wat je ook mag verwachten.

Daarnaast bestaan er protocollen als RPKI waarbij geadverteerde routes digitaal ondertekend moeten zijn

om de rechtmatigheid van de routes te kunnen controleren.

Dit soort grote problemen komen nooit door een op zichzelf staand probleem,

maar altijd door minstens 3 dingen die tegelijk fout gaan.

Het internet heeft er vast van geleerd.

Nederland ook: er zal vast nog wel een evaluatie van het noodscenario plaatsvinden (NL-Alert veel te laat,

de tiplijn van de Telegraaf als noodnummer adverteren - dat kan beter),

plus een onderzoek of het niet mogelijk is de routebordjes in het Nederlandse netwerk aan te passen

als een buitenlandse organisatie daar een fout in maakt.

Wat dit mijns inziens pijnlijk duidelijk heeft gemaakt,

is dat als ik kwaad wil, ik door het injecteren van verkeerde routes in het internet de hele zaak zo onderuit kan trekken.

Feitelijk zouden de gespreksaanvragen die nu in de file in Boerenkoolstronkeradeel terecht kwamen

waardoor 112 niet werkte, helemaal nooit het land uit moeten.

Daar zou je permanente routes op kunnen zetten in plaats van dynamisch via BGP (Gratis consultancy, overheid).

Dat vergt een goede administratie, maar is niet onmogelijk.

Maar al het geblaat over softwarefout op 4 systemen tegelijk en een mogelijke tweede provider is de massa tevreden houden.

Het eerste is niet waar en het tweede lost het probleem niet op.

Werk voor een goede netwerk architect.

PI4RAZ PA3E

 

 

* GIBRALTAR SPECIAL EVENT

Geschreven door Administrator     Jun 20, 2019

Leden van de Gibraltar Amateur Radio Society (GARS) zullen van 1 - 31 juli actief zijn met de roepnaam ZB2IG19.

De aanleiding is de viering van de XVIII International Island Games die in Gibraltar gehouden worden tussen 6 en 12 juli.

De activiteiten vinden plaats op diverse HF banden en 6 meter, in de modes CW, SSB, FT8, en FM via de satellieten.

PI4RAZ PA3E

 

 

* INTERNET VIA LICHT

Geschreven door Administrator     Jun 20, 2019

Signify gaat zijn internet-product Trulify na een pilot bij 30 bedrijven de komende tijd verder uitrollen.

Trulify werkt niet met WiFi (radiogolven), maar met een voor het menselijk oog onzichtbare

lichtfrequentie om draadloos internet mogelijk te maken.

De technologie bestaat al langer maar moet nu commercieel beschikbaar komen.

Een Trulify-router of hotspot kan meerdere gebruikers tegelijk bedienen,

maar werkt wel met een relatief nauwe lichtstraal.

Voordeel is dan weer dat de communicatie (nog) niet onderschept kan worden.

Signify ziet onder meer praktische toepassingen in ziekenhuizen,

waar steeds meer draadloze apparatuur wordt gebruikt.

Radiogolven kunnen de werking van gevoelige medische apparatuur verstoren.

Daarnaast wordt gemikt op retail en de hospitality-sector en op bepaalde industriële toepassingen.

De LiFi-verbinding wordt gemaakt met een aparte USB-dongel,

omdat de meeste notebooks en tablets geen geschikte technologie hebben om deze verbinding te leggen.

Momenteel is er volgens Signify een maximale verbinding van 150 Mbps mogelijk.

Signify is een verzelfstandigd bedrijfsonderdeel van Philips.

Het levert onder meer het Philips Hue connected lichtportfolio

en andere connected licht- en IoT-systemen zoals Interact.

PI4RAZ PA3E

 

 

* Record magneetveld

Het hoogste continue magnetische veld ooit gemaakt in een laboratorium is bereikt door natuurkundigen in de VS.

Een magneetveld van 45,5 Tesla werd gemaakt met behulp van HTS, hoge temperatuur, supergeleiders.

Om dat even in perspectief te plaatsen, de enorme industriële hefmagneten gebruiken

een magneetveld van ongeveer 2 Tesla.

De magneet genaamd ’Little Big Coil’ , werd gemaakt door Seungyong Hahn

en collega’s van het National High Magnetic Field Laboratory in Tallahassee, Florida.

Ze gebruikten een spoel gemaakt van een relatief nieuw type hoge temperatuur supergeleider

genaamd barium koperoxide (REBCO), een zeldzame aarde,

waardoor ze een zeer compact apparaat konden maken.

Sterke magnetische velden worden op veel gebieden gebruikt,

zoals in de geneeskunde (MRI, magnetische resonantie beeldvorming),

de farmacie en chemie (NMR, nucleaire magnetische resonantie), deeltjesversnellers

(zoals bij de Large Hadron Collider bij CERN ) en fusie-experimenten

(bijvoorbeeld bij ITER,de Internationale Thermonucleaire Experimentele Reactor),

en voor andere wetenschappelijke en industriele toepassingen.

Supergeleidende magneten worden veel gebruikt vanwege hun lage vermogens vereisten.

Gedurende bijna twee decennia was 45 tesla (450 kGauss),

het hoogst bereikte stationair (DC) magnetisch veld.

Een dergelijk veld maak je door binnen een ’gewone’ 33,6 Tesla magneet

een 11,4 supergeleidende magneet te monteren.

Zo tellen, op de ’hartlijn’, de beide magneetvelden bij elkaar op.

Hoewel de supergeleidende magneet zelf geen vermogen opneemt vraagt

de ’moeder magneet’ wel 31 MWatt aan vermogen.

Daarbij valt het voor de koeling van de supergeleidende magneet benodigde vermogen in het niet.

Voor het nieuwe record is geen gewone, Niobium of Niobium-Tin, supergeleidende spoel gebruikt,

maar een spoel die gewikkeld is van HTS, Hoge Temperatuur Supergeleider, band.

Terwijl de gebruikelijke supergeleiders gekoeld moeten worden

met vloeibaar helium tot vlak boven het absolute 0-punt,

minus 273 graden Celsius, zijn HTS materialen al supergeleidend

bij temperaturen van minus 135 graden Celsius.

Beneden die zogenaamde kritische temperatuur zijn die materialen weerstand loos.

Echter worden ze in een magneetveld geplaatst - bijvoorbeeld het eigen opgewekte veld

dan daalt de kritisch temperatuur en zouden ze dus weer gewoon geleidend worden.

Voor het record experiment werd de binnen spoel gemaakt van renium-barium-koperoxide,

een keramisch HTS materiaal.

Om op deze hoge magnetische veldsterkte toch supergeleidend te blijven moest

de spoel wel met vloeibaar helium op cryogene temperatuur, lager dan 4,2 K, gehouden worden.

De spoel bestond uit 12 pancakes, platte spoelen, elk met 225 windingen van 4 mm breed,

40 micro dun, tape, de dikte van een strip op een printplaat, waardoor 250 ampère werd gestuurd.

De spoel quenchte op het toppunt van het magneetveld en is daarna gedemonteerd.

Verder onderzoek naar de oorzaak van dit plotseling uit supergeleiding vallen,

moet een bijdrage leveren aan de zoektocht naar HTS materialen

die supergeleidend zijn rond kamertemperatuur.

- Quenchen betekent dat de spoel plotseling gewoon geleidend wordt,

waardoor de stroom in die grote weerstand plotseling zeer veel energie stopt,

hetgeen vaak een explosie veroorzaak.

Anti-quench maatregelen zijn daarom zeer belangrijke ontwerp parameters voor supergeleidende magneten.

(Nature)

RTTY bulletin PI4WNO PA3E

 

 

* AIS data als VHF propagatie monitor.

Om betere informatie te krijgen over te verwachten condities op de 2 meter band is D4C,

op de Kaap Verdi eilanden, begonnen met het monitoren van AIS gegevens van schepen.

AIS, Automatic Identification System, is een transponder systeem

waarmee de veiligheid van scheepvaart op zee en het binnenwater verhoogd wordt.

Het is bedoeld om overzicht en informatie te bieden via interactie tussen de schepen

onderling en met instanties aan de wal.

Het is in 2003 voor de zeevaart ingevoerd.

Op het binnenwater gebruikt men Inland-AIS.

Voor het gebruik van AIS-apparatuur kan in Nederland volstaan worden met een

marifoon-basiscertificaat.

De apparatuur dient te worden aangemeld bij het Agentschap Telecom.

AIS-apparatuur valt binnen dezelfde categorie als de marifoon.

AIS is een maritieme NMEA-standaard, waarbij schepen continu signalen uitzenden

met ongeveer 12,5 watt in een ground-plane antenne.

De evaluatie van de AIS positie gegevens

– die bijvoorbeeld kunnen worden gevisualiseerd op de website DXMaps onder "AIS"

- laat zien wanneer en hoe periodes van bijzondere voortplanting condities zich voordoen, in realtime.

Daarom worden loggegevens van succesvolle radioverbindingen niet gebruikt, maar

eerder ontvangen signalen op de 2 AIS-kanalen op 162 MHz (+ - 25 KHz).

Om AIS-signalen te ontvangen op de Kaapverdische eilanden werd een afspraak gemaakt

met het bedrijf Vesseltracker.com, waardoor zij hun AIS ontvangst apparatuur gratis ontvingen.

Met behulp van de AIS signalen werd in 2018 meerdere malen het IARU R1

Troposcatter record gebroken - afstanden van 4100 tot 4430 km.

Een AIS-station bestaat over het algemeen uit een VHF transceiver

(1 zender met 2 ontvangers) en een GNSS-ontvanger voor positie locatie.

Het AIS-signaal wordt op 161.975 MHz en 162.025 MHz uitgezonden,

dit zijn de marifoonkanalen 87Hoog en 88Hoog.

Hoe vaak het wordt verstuurd is afhankelijk van de snelheid van het schip,

hoe langzamer het schip vaart, hoe langer het interval tussen twee berichten mag zijn,

met een maximum van 3 minuten.

Zeer snelle schepen zenden hun gegevens om de 2 - 3 seconden uit.

Schepen die afgemeerd liggen of voor anker zenden slechts 1x per 6 minuten uit.

Een historisch contact werd gemaakt op zondag 16 juni 2019

toen de Atlantische Oceaan - van uit Kaap Verdie - voor het eerst werd op 144 MHz overbrugd.

D41CV slaagde erin FG8OJ in Guadeloupe op 144,174 MHz te werken met behulp van de FT8 digitale modus.

De afstand was maar liefst 3.867 km.

Tropo voorspellingen tonen een traject recht over de Atlantische Oceaan

en suggereren dat nog meer van dit soort contacten mogelijk zijn. (SouthGate)

RTTY bulletin PI4WNO  PA3E

 

 

* AMSAT bestaat 50 jaar .

AMSAT, de Radio Amateur Satellite Corporation, op 3 maart 1969 opgericht

als een non-profit, educatieve organisatie geregistreerd in het District of Columbia, USA.

Sinds de oprichting heeft AMSAT 20 amateurradiosatellieten met succes in de baan van de aarde gebracht

- gebouwd en met de hulp van internationale en commerciële instanties met succes gelanceerd.

Om dit jubileum - 50 jaar Amateur-radio in de ruimte te vieren ,

heeft AMSAT een 50th Anniversary Awards-programma aan gekondigd.

Gedurende 2019 kunnen uw satelliet- en HF QSO’s u in aanmerking komen

voor een van de volgende ’special awards’:

- 50th Anniversary AMSAT OSCAR Satellite Communications Achievement Award

- 50th Anniversary AMSAT Satellite Friends of 50 Award

- AMSAT on HF 50th Anniversary Award

Voor meer informatie en voorwaarden zie hun website:

www.amsat.org (AMSAT)

RTTY bulletin PI4WNO PA3E

 

 

*Onze moppen van de week:

Het is ook nooit goed

Kom je te laat op je werk, dan geef je een slecht voorbeeld.

Kom je te vroeg, dan ben je een rondneuzer, of blij thuis weg te zijn.

Blijf je overwerken, dan ben je een uitslover.

Ga je op tijd weg, dan heb je geen hart voor de zaak.

Pleeg je overleg, dan durf je zelf niet te beslissen.

Doe je het niet, dan ben je eigenwijs.

Neem je iemand apart, dan schep je onderonsjes.

Doe je het niet, dan ben je onpersoonlijk.

Ben je aardig, dan wil je de getapte man uithangen.

Houd je afstand, dan heb je verbeelding.

Kom je met nieuwe ideeën, dan ben je een nieuwlichter.

Maar als je ze niet hebt, dan gaat er niets van je uit.

Laat je anderen iets voor je doen, ben je een afschuiver.

Pak je het zelf aan, dan ben je eigengereid.

Hou je je stipt aan de voorschriften, dan ben je lastig.

Als je het niet doet, ben je een slappeling.

Heb je succes, dan heb je geluk gehad.

Loopt het mis, dan weet iedereen het je te vertellen.

Als je er niet meer bent, Dan was je een geweldige kerel!

 

Een bouwvakker krijgt een nieuwe werkkracht op zijn werf.

De nieuwe blijkt bovendien een een donkere huidskleur te hebben.

Hij legt hem de instructies uit die gebruikelijk zijn bij het werken boven op de stelling:

Wanneer ik een vinger toon breng je cement naar boven,

Wanneer ik twee vingers toon breng je bakstenen naar boven,

en wanneer ik drie vingers toon, breng je me ne goeie koude Leffe.

Na een tijdje werken toont de bouwvakker aan de werkkracht drie vingers.

De werkkracht kijkt naar boven en toont eerst zijn handpalm

en dan de buitenkant van zijn hand.

De bouwvakker toont nogmaals drie vingers,

en terug laat de werkkracht de buitenkant van zijn hand zien en dan zijn handpalm.

De bouwvakker begrijpt er niets van en gaat razend naar beneden

"Awel idioot, ik had toch duidelijk gezegd dat als ik drie vingers toon,

dat je me een koude Leffe moet brengen !"

"Jawel, zegt de werkkracht , maar ik vraag je gewoon nen donkere of nen bleken".

 

Ik wou timmerman worden maar dat is niet doorgegaan.

Want ik had plankenkoorts...

 

Sam komt Moos tegen.

Zegt Sam tegen Moos: `He Moos, wat zie jij er slecht uit.`

Zegt Moos: `Ja vind je het gek. Werk in de haven, sjouwen,

om vijf uur beginnen, om drie uur weer thuis...`

Vraagt Sam: `Goh Moos, hoe lang doe je dat al?`

Zegt Moos: `Ik moet maandag beginnen.`

 

Zegt de ene ondernemer tegen de andere:

"Waarom zijn jouw medewerkers altijd op tijd?"

"Heel eenvoudig! 30 medewerkers en slechts 20 parkeerplaatsen!"

.lachjekrom. PA3E

 

 

*Heeft ook u iets te koop.

 

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen*

Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 703e ronde.

Johan PD2JCW,

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende ronde maar weer.

Het ORB TEAM


Terug naar de Ronde