Ronde 709  van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 28-08-2019


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst

van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….

Dat willen we graag zo houden

Onze rondeleider is

Johan PD2JCW.

 

 

 

*VEEL RAPPORTEN SAQ

Geschreven door Administrator van PI4RAZ Aug 21, 2019

Het Zweedse Alexanderson Alternator station SAQ zegt dat het 438 luisterrapporten ontvangen heeft 

— “een ongelofelijk aantal” 

— van de uitzending van 30 juni op Alexanderson Day.

De lijst bevat vijf rapporten uit Amerika en drie uit Canada.

De historische electro-mechanische zender, die stamt uit de 20-er jaren van de vorige eeuw, 

zendt regelmatig uit op 17.2 kHz

“We zijn heel dankbaar voor alle enthousiaste en positieve feedback, met foto's, 

geluidsopnamen, video's, en zelfs Morse ticker tapes,” zegt SAQ.

Het station is een wereld erfgoed locatie in het Zweedse Grimeton.

Het bericht van SAQ dat op 30 juni uitgezonden werd herdacht de 100e verjaardag 

van de eerste trans-Atlantische oost-west voice uitzending van het Marconi station in Ierland 

naar Cape Breton Island, Nova Scotia. SAQ heeft een interactieve kaart online gezet 

met de locaties van alle luisterstations  die dit jaar een rapport ingestuurd hebben, 

inclusief de uitzending van 30 juni, 

en een video van de Alexanderson Day uitzending is op YouTube geplaatst.

PI4RAZ   PA3E

 

 

*FRANKRIJK HOUDT VAST AAN 2M VOORSTEL

Geschreven door Administrator van PI4RAZ Aug 26, 2019

Een Franse “annex” (bijlage) aan hun voorstel om de Aeronautical Mobile Service (AMS) 

op 144 – 146MHz te delen met de radio amateurs komt erop neer dat het land vasthoudt 

aan het delen van dat spectrum met de AMS, zij het niet langer op primaire basis.

De bijlage werd ingediend net voor de Europese Conferentie 

van de Telecommunications and Postal Administrations (CEPT) 

Electronic Communications Committee (ECC) 

Conference Preparatory Group (CPG) vergadering 

die op 26 augustus (vandaag) in Turkije gehouden wordt.

Deze vergadering gaat het CEPT ECC standpunt bepalen 

voor de World Radiocommunication Conference 2019 die komende herfst gehouden wordt.

In de bijlage bestrijdt Frankrijk de beweringen van de International Amateur Radio Union (IARU) 

en houdt vol dat spectrumdeling mogelijk is..

"Frankrijk erkent het brede scala aan amateur-toepassingen 

die worden gehost door de 144 - 146 MHz-band," zei het Franse bijlagendocument.

“De band blijft beschikbaar voor al deze toepassingen na WRC-23.

Een duidelijk beeld van de bandsegmentatie per toepassing 

en de bijbehorende bezettingsgraden is echter noodzakelijk voor de studies 

voor delen en compatibiliteit die tijdens de voorbereidingscyclus van de WRC-23 worden uitgevoerd.

Dergelijke studies zijn essentieel voor het beoordelen van de mogelijkheden van frequentie-uitwisseling 

en, waar nodig, het vaststellen van de voorwaarden voor het delen van de frequenties 

die de continuïteit van de werking en de bescherming van bestaande diensten zullen waarborgen. "

Sinds Frankrijk zijn eerste voorstel in juni heeft ingediend, hebben de IARU 

en de regionale verenigingen van Regio 1 (Europa, Afrika en het Midden-Oosten) 

deze kwestie tot een topprioriteit gemaakt.

Als het Franse voorstel door ten minste 10 CEPT-landen 

op de CPG-vergadering een positief advies krijgt 

- met niet meer dan 6 tegenstemmers 

- dan zou het voorstel op de agenda van WRC-19 en WRC-23 kunnen verschijnen, 

waar een definitief besluit zal worden genomen.

Volgens IARU-voorzitter Tim Ellam, VE6SH / G4HUA, 

biedt het Franse voorstel geen onderbouwing waarom de amateurband 

in de voorgestelde spectrumstudie opgenomen zou moeten worden, 

en denkt de IARU dat het delen van het spectrum met luchtvaartsystemen 

een extreme uitdaging zou zijn en tot beperkingen zou kunnen leiden 

bij de ontwikkeling van de amateur- en amateur-satellietdiensten.

"Als het wordt aanvaard als een WRC-23-agendapunt, 

zou dit voorstel 4 jaar lang studies van administraties vergen", benadrukt Ellam.

"Gezien de uitdagingen van het delen van spectrum met luchtvaartsystemen,

 lijkt het onvermijdelijk dat de conclusie van dergelijke onderzoeken zou zijn 

dat het delen van spectrum met een veelgebruikt deel van het amateur-spectrum 

teveel problemen oplevert om levensvatbaar te zijn."

In haar eigen inzending voor de CPG-vergadering van augustus 

beweert de IARU dat technische basisstudies "aantonen dat het delen van de huidige toewijzing 

van amateur-diensten met niet-veiligheidsgerelateerde [AMS] radiosystemen niet mogelijk is 

zonder een significante kans op wederzijdse interferentie." IARU noemt het voorstel 'ondeugdelijk'.

"Er is geen lange WRC-studiecyclus nodig om dit vast te stellen," zei de IARU, 

met het verzoek om het 144 - 146MHz spectrum terug te trekken 

uit het Franse WRC-23 non-safety AMS-voorstel.

IARU beweert dat er een passend alternatief spectrum bestaat in het VHF-bereik, 

maar Frankrijk zei dat deze visie "voorbijgaat aan het feit dat de effectiviteit 

van bestudeerde deelmogelijkheden afhangt van de kenmerken van de gevestigde diensten."

Frankrijk ging verder met te zeggen dat 

"Gebruik van technieken zoals dynamische frequentietoewijzing, 

antennebehandeling, vermogensbeheersing, duty cycle besturing,

 [en] spread spectrum overwogen kunnen worden. "

Frankrijk zei dat het doel van studies die nodig zijn tijdens de voorbereidingscyclus van de WRC-23 

"niet zal zijn om de bestaande primaire amateur-toewijzing in de band 144 - 146 MHz te wijzigen, 

maar om mogelijk delen van de band te bestuderen 

terwijl de bescherming van het amateur-gebruik wordt gewaarborgd."

Op dit moment blijft het Franse voorstel een zaak van ITU-regio 1 

en zullen acties tijdens de CEPT CPG-vergadering van 26 - 30 augustus bepalen 

of het voorstel op het wereldtoneel invloed zal krijgen.

Wij weten natuurlijk allemaal hoe dit gaan eindigen als de Fransen hun zin krijgen. 

Eerst beloven ze de amateurs te respecteren, 

vervolgens komen er klachten over storingen aan de AMS dienst, 

worden amateurs óf gedwongen technieken te gebruiken die niet te betalen zijn, 

óf krijgen beperkingen opgelegd, en uiteindelijk raken we de band kwijt.

Commercie gaat immers voor hobbyisten.

Hopelijk krijgen we de administraties 

(bij ons het AT, maar die is niet op voorhand tegen) 

zover dat ze dit voorstel niet gaan steunen.

PI4RAZ   PA3E

 

 

* RAZZIES SEPTEMBER 2019

Geschreven door Administrator van PI4RAZ  Aug 26, 2019

De RAZzies voor de maand September 2019 is uit!

Met deze maand:  - LoRa GPS tracker - Opa Vonk: Debouncing - 

Eenvoudige 40m SSB transceiver - Experimentjes met diodes - Afdelingsnieuws

Je kunt 'm HIER downloaden.

Veel leesplezier!

PI4RAZ   PA3E

 

 

*Hallo Luisteraars

Deze kwam ik tegen:

Voor het eerst een Russische humanoïde robot naar het ISS.

22 augustus 2019

Rusland heeft donderdagochtend een humanoïde robot 

naar het International Space Station (ISS) gestuurd.

De Fedor-robot moet daar gaan leren hoe hij mensen kan bijstaan.

De Fedor - kort voor Final Experimental Demonstration Object Research 

- is de eerste robot die Rusland de ruimte in stuurt, schrijft persbureau AFP.

De robot zal het ISS waarschijnlijk op zaterdag bereiken.

Soyuz-capsules zijn normaliter bemand, maar deze keer ging alleen de robot mee. 

Fedor is op een stoel in de capsule geplaatst, 

en houdt de hele reis een Russisch vlaggetje vast.

De robot zal waarschijnlijk op 7 september terugkeren op aarde. 

Ondertussen testen de Russische leden van de ISS-bemanning 

hoe de robot functioneert in een omgeving met weinig zwaartekracht.

Skybot F-850

Fedor is 1.80 meter hoog en weegt 160 kilo.

Zijn echte naam: 'Skybot F-850'.

De robot is zo ontworpen dat hij menselijke handelingen kan nadoen.

De bedoeling is dat dergelijke robots op termijn 

gevaarlijke operaties in de ruimte gaan uitvoeren.

De robot verscheen de afgelopen jaren al vaker in de media 

en heeft zijn eigen twitter- en Instagram-accounts.

Daarop is bijvoorbeeld te zien hoe de robot 

een flesje water leert open te maken en achter het stuur van een auto zit.

De ruimtereis werd dan ook aangekondigd met een uitgebreide trailer op Twitter.

https://www.bright.nl/  Frans PA3CAZ

 

 

* Hallo Luisteraars

Deze kwam ik tegen:

Nieuw zonnepaneel produceert direct waterstofgas uit de lucht

14-08-2019

De Belgische universiteit KU Leuven stelt met een speciaal zonnepaneel 

waterstofgas te kunnen maken uit vocht in de lucht.

Het onderzoek heeft tien jaar geduurd, schrijft Installatie Journaal.

Het zonnepaneel zou tot 250 liter waterstof per dag uit waterdamp kunnen produceren.

Johan Martens van het onderzoeksteam noemt het een wereldrecord.

Twintig van deze zonnepanelen kunnen een gezin 

een jaar lang voorzien van voldoende stroom en warmte.

15 procent van het zonlicht kan rechtstreeks worden omgezet in waterstofgas.   

In 2017 kwam de universiteit al naar buiten met een soortgelijk apparaat.

Overweeg jij zonnepanelen te kopen?

Radar zet op een rij waar je op moet letten:

Zonnepaneel testen

Volgens onderzoeker Tom Bosserez kunnen20 panelen 

ongeveer 160 kilogram waterstof per jaar produceren.

Omgerekend levert dit 2400 kilowattuur (kWh) warmte 

en 2400 kWh elektriciteit op. 

De nieuwe zonnepanelen worden eerst getest in de gemeente Oud-Heverlee. 

Duurzaam en betaalbaar alternatief

'We wilden iets duurzaams ontwerpen dat betaalbaar is 

en overal kan worden ingezet.

We werken met goedkope grondstoffen en we hebben geen edelmetalen 

of andere dure componenten nodig', aldus Martens.

Ook In Nederland loopt een soortgelijk onderzoek naar zonnepanelen 

om direct waterstof te kunnen produceren uit waterdamp.

Radar+: meer over zonnepanelen

Rijden op groene energie

Al decennia wordt er geroepen dat de toekomst van autorijden bij waterstof ligt.

Voor een waterstofauto zijn immers minder grote accu's nodig en je kunt ze vlot bijtanken.

Hoe zit dit precies?

Lees: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/zijn-elektrische-autos-wel-zo-milieuvriendelijk/

https://radar.avrotros.nl Frans PA3CAZ

 

 

*AUTOMATISCHE VERBINDINGEN NIET TOEGESTAAN 

Geschreven door Administrator van PI4RAZ  Aug 27, 2019

Da's nou ook wat.

Ga je andermans plezier vergallen door aan een contest mee te doen, 

moet je nog zelf het werk doen 

ook: na aanwijzingen van de Raad van Bestuur van de Amerikaanse amateurvereniging ARRL 

zijn de regels voor alle door de ARRL ondersteunde contesten en DXCC operaties aangepast, 

waarbij automatische QSO's verboden worden.

Dit verbod geldt ook voor het Worked All States (inclusief Triple Play en 5-Band WAS), 

VHF/UHF Century Club, en de Fred Fish, W5FF, Memorial awards.

Het verbod geldt met onmiddellijke ingang.

Een besluit dat tijdens de vergadering van de Raad van Bestuur van de ARRL 

genomen werd wijst op "een groeiende bezorgdheid 

over de volledig geautomatiseerde verbindingen die gemaakt en geclaimd worden" 

voor contesten en DXCC credits.

De regels eisen nu dat elke geclaimde verbinding 

een gelijktijdige directe handeling van de operator aan beide kanten omvat.

Het opzetten van een verbinding mag zowel lokaal als op afstand gebeuren.

Het is natuurlijk van de zotte dat je je computer aanzet 

en vervolgens gaat claimen dat je verbindingen hebt gemaakt, 

zonder maar de computer of de zender aan te raken.

Wat is je hobby dan nog...

Zie: http://www.arrl.org/news/view/arrl-contest-and-dxcc-rules-now-prohibit-automated-contacts

PI4RAZ   PA3E

 

 

* Hallo Luisteraars

Deze kwam ik tegen:

Maak kennis met een nieuw hemellichaam de plaan.

Caroline Kraaijvanger 26-07-2019

Naast planeten en manen zijn er in het universum mogelijk ook planen te vinden: 

grote, uit hun systeem verbannen manen die voortaan als kleine planeten door het leven gaan.

Afgaand op wat we in ons eigen zonnestelsel zien, zijn manen een veelvoorkomend verschijnsel.

De aarde heeft er één, 

Saturnus en Jupiter hebben er tientallen en zelfs dwergplaneetje Pluto bezit er vijf.

Je zou dan ook verwachten dat ook menig exoplaneet 

– dat is een planeet buiten ons zonnestelsel 

– over manen beschikt.

Maar hoewel er inmiddels meer dan 4000 

(kandidaat-)exoplaneten zijn ontdekt, 

zijn onderzoekers er nog niet in geslaagd om ook exomanen te vinden.

In een nieuw paper denken onderzoekers dat wel te kunnen verklaren.

Hun simulaties wijzen namelijk uit dat veel van de tot op heden ontdekte exoplaneten 

eventuele manen al snel zouden verbannen.

En zo ontstaan ‘ploonets’ oftewel ‘planen’

 – een samentrekking van planeet en maan.

‘Planen’ zijn manen die niet langer in het gezelschap van een planeet zijn, 

maar ‘promoveren’ tot mini-planeten die voortaan 

– net als de planeet waar rond ze zijn ontstaan 

– op eigen houtje rond de moederster cirkelen.

Hete Jupiters

De meeste planeten die tot op heden zijn ontdekt, 

kunnen gerekend worden tot de hete Jupiters.

Dat komt simpelweg doordat deze planeten 

– met de technieken van vandaag de dag 

– het gemakkelijkst te detecteren zijn (zie kader).

Eerdere studies hebben al aangetoond dat je mag verwachten 

dat sommige van deze hete Jupiters over grote manen beschikken.

Maar zoals gezegd ontbreekt het aan overtuigend bewijs 

voor de aanwezigheid van zulke manen.

Volgens het nieuwe onderzoek is dat te verklaren 

doordat hete Jupiters sterk geneigd zijn om hun grote manen af te stoten.

Zo wordt de afstand tussen de maan en de hete Jupiter geleidelijk aan groter, 

totdat de maan aan de zwaartekracht van de hete Jupiter ontsnapt.

“Deze manen worden dan planetaire embryo’s 

of zelfs volgroeide planeten met zeer excentrische banen,” 

aldus onderzoeker Jaime Alvarado-Montes.

De detectie van hete Jupiters

De meeste planeten zijn tot op heden ontdekt met de transit-methode.

Hierbij tuurt een telescoop langdurig naar sterren, 

in de hoop er getuige van te zijn dat de helderheid van zo’n ster regelmatig iets afneemt.

Zo’n ‘dipje’ in de helderheid van een ster kan er namelijk op wijzen 

dat rond de ster een planeet cirkelt die zo af en toe tussen de ster 

en de telescoop in komt te staan en daarbij een deel van het sterlicht tegenhoudt.

Dat deze detectiemethode in de ontdekking van veel hete Jupiters resulteert, 

is goed te verklaren.

Hete Jupiters zijn flinke planeten die op een heel kleine afstand van hun moederster staan 

en daardoor een korte omlooptijd (van slechts vaak enkele dagen) hebben.

Dat betekent dat deze planeten om de paar dagen voor hun ster langs bewegen 

en de ster maar kort bestudeerd hoeft te worden om meerdere malen getuige te zijn 

van het feit dat een planeet voor de ster langs beweegt.

Ook planetenjagers die planeten opsporen door te kijken naar sterbewegingen 

die ontstaan doordat de zwaartekracht van een planeet aan de ster trekt, 

sporen hete Jupiters gemakkelijk op.

Dat komt doordat de hete Jupiters dicht bij hun ster staan én een flinke massa hebben, 

waardoor het zwaartekrachtseffect op de ster ook relatief groot is.

Hoe werkt het precies?

Dat grote manen losgeweekt worden van hun planeten, 

is volgens onderzoeker Mario Sucerquia het resultaat 

van de getijdenwerking tussen hete Jupiters en hun manen.

De manen trekken met hun zwaartekracht aan de hete Jupiters, 

waardoor een zogenoemde ‘tidal bulge’ ontstaat.

Overdreven gezegd trekken de grote manen met hun zwaartekracht 

zo sterk aan de planeet dat deze ovaalvormig wordt (zie afbeelding ).

Doordat de planeet sneller om zijn as draait dan de maan om de planeet cirkelt, 

zorgt deze ‘tidal bulge’, terwijl deze met de planeet mee roteert en langzaam verdwijnt, 

ervoor dat de afstand tussen de planeet en de maan langzaam groter wordt (zie afbeelding ).

Hoe groter de maan is, 

hoe groter ook de ‘tidal bulge’ en hoe sterker de planeet terwijl deze roteert de maan wegduwt.

“Zwaardere manen migreren dus sneller dan lichtere manen,” 

vertelt Sucerquia aan Scientias.nl.

En op een gegeven moment wordt de afstand tussen de zware maan 

en zijn planeet zo groot dat er maar weinig nodig is 

om de maan aan de zwaartekracht van de planeet te onttrekken.

Als dat gebeurt, draait de maan niet langer om de planeet, 

maar gaat deze om de moederster cirkelen.

Een plaan is geboren.

Hypothetisch

Op dit moment is de ‘plaan’ nog een hypothetisch hemellichaam; 

er is er nog nooit één gespot.

Of misschien moeten we dat anders formuleren: 

we hebben er nog nooit één geïdentificeerd.

Want volgens Sucerquia kan niet worden uitgesloten 

dat planen zich gewoon in ons eigen zonnestelsel bevinden.

“Ons zonnestelsel heeft een paar vreemde kenmerken 

die kunnen worden verklaard door de aanwezigheid van schadelijke, 

rondzwervende planetaire embryo’s: de vreemde baan van Pluto, 

die excentrisch en iets gekanteld is, bijvoorbeeld.”

Maar Sucerquia denkt ook aan onregelmatige satellieten 

– bijvoorbeeld te vinden rond Saturnus en Jupiter 

– met hellende, retrograde en/of excentrische banen.

“Deze onregelmatige satellieten zijn mogelijk 

rond andere grote planeten tot stand gekomen, 

daarvan losgekomen en later door de gas reuzen weer ingevangen.”

En ook Theia – het hemellichaam dat mogelijk met de aarde botste, 

waarna de maan ontstond – kan een ‘plaan’ zijn geweest.

“Deze voorbeelden zijn geen direct bewijs voor planen, 

maar de plaan-hypothese zou ze wel mooi kunnen verklaren,” 

benadrukt Sucerquia.

KIC 8462852

En ook buiten ons zonnestelsel zijn wel wat mysteries te vinden 

die mogelijk door planen kunnen worden opgelost.

Denk bijvoorbeeld aan het mysterieuze gedrag van KIC 8462852: 

de ster waarvan de helderheid onregelmatig afneemt.

Sommige onderzoekers hebben al voorgesteld dat de opmerkelijke lichtcurve 

van deze ster te verklaren is door grote exokometen.

“Het verwachte gedrag van een verbannen exomaan komt overeen 

met dat van een grote exokomeet,” aldus Sucerquia.

Mochten planen daadwerkelijk bestaan, 

dan lijkt het een kwestie van tijd voor we ze daadwerkelijk gaan detecteren.

Volgens Sucerquia zou de James Webb-ruimtetelescoop 

(lancering staat gepland voor 2021) 

in staat moeten zijn om met overtuigend bewijs voor het bestaan 

van planen op de proppen te komen.

Mocht dat daadwerkelijk lukken, 

zal vervolgens ook nog moeten blijken of die gekke term ‘plaan’ een blijvertje is.

https://www.scientias.nl  Frans PA3CAZ

 

 

 

* Hallo Luisteraars

Deze kwam ik tegen:

Spacex starhopper maakt-eerste-echte-testvlucht/

Caroline Kraaijvanger 26-07-2019

En dat gaat niet zonder slag of stoot.

Maar SpaceX zet door: 

in het volgende decennium moet de eerste ruimtetoerist 

in een soortgelijk ruimtevaartuig plaatsnemen.

Op dit moment heeft SpaceX de beschikking 

over een Falcon 9-raket en ruimtecapsule Dragon.

Samen hebben deze al heel wat voorraden in het internationale ruimtestation afgeleverd.

En op korte termijn zal een aangepaste Dragon-capsule 

– Crew Dragon 

– ingezet worden om ook astronauten naar het ISS te vervoeren.

Maar SpaceX wil meer.

Het ruimtevaartbedrijf wil ruimtetoeristen rondjes rond de maan laten vliegen 

en uiteindelijk ook mensen op Mars zetten.

En dat vraagt om een krachtigere opvolger van de Falcon 9-raket en een nieuw ruimtevaartuig.

En die komen er.

Een paar jaar geleden kondigde Elon Musk het Super Heavy-Starship aan: 

een transportsysteem dat bestaat uit twee componenten: 

ruimtevaartuig Starship (zie de artistieke impressie ) en raketbooster Super Heavy.

Ambitieuze tijdlijn

Als het aan SpaceX ligt, neemt reeds in 2023 de eerste ruimtetoerist plaats 

in dit gloednieuwe transportsysteem, om vervolgens richting de maan te worden gelanceerd 

en een paar rondjes rond onze natuurlijke satelliet te vliegen.

Het is een behoorlijk ambitieuze tijdlijn, 

maar dat zijn we wel gewend van SpaceX. 

Om de doelstelling binnen bereik te houden, 

werd eind vorig jaar in een tijdbestek van slechts enkele weken 

een soort miniatuur-versie van het Starship gebouwd 

– Starhopper genaamd 

– waarmee SpaceX allerhande tests kan doen.

Onder deze Starhopper werd een eveneens door SpaceX 

ontwikkelde Raptor-motor gehangen 

(het echte SuperHeavy-Starship zal naar verwachting tientallen van deze motoren krijgen).

Reeds in april maakte Starhopper zijn eerste testvluchten waarbij deze 

– vastgeketend aan het lanceringsplatform – enkele centimeters van de grond kwam.

Nieuwe testvlucht

En gisteren heeft Starhopper zijn eerste ongeketende testvlucht gemaakt, 

waarbij deze zich zo’n twintig meter van de grond verhief 

(zie ook de beelden

om vervolgens op geringe afstand van de lanceerplaats weer neer te komen.

Hoewel de laatste testvlucht een succes was, verliep de aanloop ernaartoe moeizaam.

Zo werd de testvlucht vorige week uitgesteld, nadat er tijdens een test 

van de Raptor-motor een enorme vuurbal op het lanceerplatform ontstond.

Starhopper – gemaakt van enorm sterk, roestvrij staal – bleef ongedeerd.

Na wat vervolgonderzoeken 

– waaruit bleek dat een brandstoflek de boosdoener was 

– besloot SpaceX de testvlucht uit te stellen tot afgelopen woensdag.

Maar opnieuw hielden technische problemen Starhopper aan de grond, 

waardoor deze uiteindelijk pas gisteren het lanceerplatform verliet.

Vervolg

De succesvolle testvlucht zal naar verwachting spoedig een vervolg krijgen.

Musk schrijft op Twitter dat hij verwacht dat Starhopper 

binnen enkele maanden een testvlucht maakt waarbij deze 

– uitgerust met een paar extra Raptor-motoren 

– naar een hoogte van zo’n 20 kilometer vliegt.

De volgende stap is dan een heuse orbitale vlucht.

Mogelijk vindt deze reeds volgend jaar plaats.

Een artistieke impressie laat zien 

hoe de Super Heavy-raket zich losmaakt van het Starship.

Wat natuurlijk opvalt, is dat dit Starship er heel anders uitziet 

dan de Starhopper waarmee geëxperimenteerd wordt.

Zo mist Starhopper de spitse neus, 

waardoor deze meer op een watertoren lijkt. 

Oorspronkelijk had Starhopper deze neus wel, 

maar deze is in januari door toedoen van krachtige winden gesneuveld, 

waarna SpaceX besloot de neus weg te laten.

Het ‘echte’ Starship krijgt deze uiteindelijk wel.

Afbeelding: SpaceX (via Wikimedia Commons).

En zo lijken de plannen om met SuperHeavy/Starship al in 2023 

een ruimtetoerist richting de maan te schieten, toch niet zo heel vergezocht.

Als het nieuwe transportsysteem af is en naar behoren werkt, 

lijkt het zonnestelsel aan de voeten van SpaceX te liggen.

Naast tripjes naar de maan, behoren ook het bevoorraden 

en bemannen van Mars tot de opties.

Dat SpaceX die mogelijkheden zal benutten, lijkt buiten kijf te staan; 

Musk heeft er nooit een geheim van gemaakt Mars te willen koloniseren.

Overigens is Starship niet alleen geschikt voor het vervoeren van astronauten; 

Musk speelde eerder met het idee om het ruimteschip 

ook in te zetten voor supersnelle internationale vluchten op aarde 

(zie het filmpje ).

Al met al voldoende reden om SpaceX het komende decennium goed in de gaten te houden!

https://www.scientias.nl  Frans PA3CAZ

 

 

* Jezelf aanvallen is de beste verdediging

Zwakke plekken vinden en dichten met een Redteam

Hackers vinden uiteindelijk altijd wel een manier 

om je bedrijfssystemen binnen te dringen.

Daarom moet je een aanval kunnen detecteren 

en er snel en adequaat op reageren. Hoe?

Door jezelf aan te vallen, vindt Wouter Otterspeer, 

leider van het Ethical Hacking & Redteam bij PwC.IDG INTERVIEW

Het is verstandig om er als bedrijf vanuit te gaan dat je ooit gehackt zult worden. 

Natuurlijk tref je preventieve maatregelen om die kans zo klein mogelijk te maken, 

maar volledig voorkomen kun je het niet in de huidige wereld 

waar hyperconnectiviteit, digitalisering en technologie de klok slaan.

Wouter Otterspeer, leider van het Ethical Hacking & Redteam bij PwC

"Er zijn basismaatregelen die je in ieder geval moet treffen 

om aanvallers zolang mogelijk buiten de deur te houden," 

benadrukt Wouter Otterspeer.

"Maar omdat een hacker er ooit een keer doorheen kan komen, 

moet je daarnaast vooral je detectie en response goed op orde hebben.

Bedrijven hebben uitgebreide alarmsystemen om een fysieke inbraak te detecteren. 

Deze mindset moet ook toegepast worden op digitale inbraken.

Want de snelheid waarmee je een hack detecteert en een aanval afslaat, 

zijn cruciaal om de impact en de schade zoveel mogelijk te beperken."

Onder de radar werken

Hier komt de inzet van een Redteam om de hoek kijken.

Dit team van ethische hackers kijkt naar de gebieden preventie, 

detectie en response.

Otterspeer: "Kortom, hoe sterk zijn je preventieve maatregelen 

en is je organisatie in staat om een cyberaanval te herkennen en te stoppen?"

"Met een gewone penetratietest van bijvoorbeeld een website, 

test je alleen de preventieve maatregelen die je getroffen hebt 

op slechts een kleine schakel binnen de IT-omgeving."

Maar stel dat een onderzoeker een week later een zwakke plek ontdekt, 

dan ben je alsnog kwetsbaar.

"Zaken als technologie en aanvalsmethoden veranderen continu.

Een eenmalige penetratietest is een momentopname 

waarbij risico's onderzocht worden met de kennis en inzichten van dat moment," 

benadrukt Otterspeer.

Continue aandacht is nodig om zwakheden te signaleren en op te lossen.

Een Redteam gaat veel verder.

Het zijn ethische hackers die in het diepste geheim een gesimuleerde aanval op je bedrijf uitvoeren.

"Ze werken volledig onder de radar en proberen om niet gedetecteerd te worden 

door de interne IT-organisatie, het Blueteam.

Net als in het leger, is een Redteam een zelfstandig opererende unit 

die de organisatie uitdaagt door de rol op zich te nemen 

van een criminele tegenstander.

In ons geval simuleren wij geavanceerde hackersgroepen."

Het Redteam past hierbij precies dezelfde tools, 

tactieken en procedures toe als echte hackers 

en criminelen en gaan missiegeoriënteerde te werk.

"Een missie kan zijn het stelen van gevoelige bedrijfsdata,

of het aantonen dat een fabriek lamgelegd zou kunnen worden.

Hierbij opereren we uiteraard binnen de kaders van de wet

en brengen we in tegenstelling tot criminelen, geen schade toe.

Ons doel is juist om samen te verbeteren."

Na afloop wordt verslag gedaan van de bevindingen.

Hoe sterk zijn de preventieve maatregelen?

Hoe goed was het Blueteam van de organisatie in staat

om de aanval van het Redteam te detecteren en te stoppen?

"Daarnaast wordt samen gekeken hoe detectie

en response verder verbeterd kunnen worden," gaat Otterspeer verder.

"Zodat een volgende aanval wel gestopt kan worden."

Altijd drie competenties

Nog een groot verschil met een penetratietest is dat een Redteam

net als criminelen meerdere competenties combineert bij elke aanval.

"Er zit allereerst altijd een stuk social enginering in.

Mensen die hier goed in zijn hebben vaak een achtergrond in psychologie,

dus zij nemen dit gedeelte voor hun rekening.

Daarnaast is een stuk techniek nodig waarmee de ethische hackers

van het aanvalsteam de preventieve maatregelen

van het bedrijf proberen te omzeilen en onder radar van het Blueteam blijven."

Als derde is er het supportteam.

"Deze ethische hackers en ontwikkelaars zorgen ervoor

dat de infrastructuur voor de aanval operationeel is,

dat het Redteam anoniem kan opereren en dat de nieuwste tools,

technieken en exploits beschikbaar staan."

Deze drie subteams worden aangestuurd

en gecoördineerd door de Redteam Leader.

Gedetailleerd informatieprofiel

Een Redteam begint nooit zomaar aan een aanval, benadrukt Otterspeer.

"Daar gaat altijd een diepgaand onderzoek aan vooraf."

Om wat voor soort bedrijf gaat het bijvoorbeeld en waar liggen eventuele zwakheden.

"Een belangrijk element is het vergaren van threat intelligence.

Op basis van allerlei openbare bronnen en bronnen op het dark web,

wordt zo een gedetailleerd informatieprofiel samengesteld van het doelwit."

Hierbij wordt onder andere gekeken wie de sleutelpersonen van het bedrijf zijn

en op basis van social media profielen

worden hun interesses en hobby's in kaart gebracht.

"Ook openstaande vacatures zijn leerzaam.

Daar kun je vaak uit afleiden

welke technologieën een bedrijf gebruikt,

zoals wanneer er een Java-ontwikkelaar gezocht wordt."

Al deze informatie en nog veel meer,

wordt doelgericht gebruikt om mensen

via een door psychologen slim opgestelde phishing-e-mail

te verleiden ergens op te klikken.

 "Waarna de software van het Redteam toeslaat in een gesimuleerde aanval."

Na Red en Blue volgt Purple

Nadat de onaangekondigde aanval in het diepste geheim

heeft plaatsgevonden en de bevindingen gerapporteerd zijn,

is het vormen van een Purple Team een belangrijke vervolgstap.

Ditmaal werken het Redteam en het Blueteam intensief

samen en is bij iedereen bekend wanneer en wat er getest wordt.

Otterspeer: "Het Redteam vertelt het Blueteam

wat de aanvalsstrategie is en welke technieken toegepast worden.

Het Blueteam kan vervolgens live met de aanval meekijken

en gericht bekijken wat wel of niet gedetecteerd wordt.

Ons doel van een Redteam-test is altijd om samen

cybersecurity-risico's te identificeren en op te lossen,

voordat criminelen er misbruik van kunnen maken."

"Wij hebben ook een aantal eigen Blueteam-mensen in ons cybersecurity team zitten.

Ze zijn specialist in het verdedigen,

daarom betrekken wij ze graag bij onze aanvallen.

Allereerst omdat wij willen weten of onze aanvallen wel slim genoeg zijn

en om een inschatting te maken

van de capaciteiten van Blueteam van een organisatie."

Daarnaast draaien deze specialisten mee in het Purple Team

om het Blueteam van een organisatie te helpen

bij het verbeteren van de verdediging.

"Zo krijg je het beste van twee werelden,

want zowel Red als Blue hebben technieken waar je veel van kunt leren.

Het gaat immers om aanval versus verdediging."

Bewapend tegen elk type hacker

Heb je preventie, detectie en response op orde,

dan heb je de juiste middelen om je te wapenen tegen cybercriminelen.

"Het gros van de criminelen is nogal lui," benadrukt Otterspeer.

"Van alle hacks wordt ongeveer tachtig procent

uitgevoerd door opportunistische hackers.

Deze groep gaat op basis van bekende zwakheden

op zoek naar bedrijven die voor een specifiek probleem kwetsbaar zijn,

waarbij de eerste de beste die gevonden wordt een aanval te verduren krijgt."

Bij de overige twintig procent gaat het om gerichte aanvallen

door gemotiveerde en goed opgeleide groepen.

"Dat zijn gerichte aanvallen op specifieke bedrijven.

Om wat ze zijn, waar ze voor staan, of vanwege de data die ze hebben.

Deze tweede groep hackers doet de meeste moeite om binnen te dringen,

waar een lange periode overheen kan gaan

voordat deze groep succesvol is geïnfiltreerd.

Met Redteaming bestrijd je beide soorten hackers tegelijk."

PwC kan u helpen met ethical hacking en red teaming.

Kijk op de site voor meer informatie

https://cio.nl  PA3E

 

 

*Onze moppen van de week:

Baas tegen medewerker :

"Je bent deze week al voor de vierde keer te laat !

Wat concludeer je daaruit ?"

"Dat het Donderdag is!"

 

Het afdelingshoofd ontving van de teamcoördinator

het volgende evaluatieverslag over medewerker Janssen:

Johan is tot op heden een

zeer gedreven medewerker gebleken die iedere

klootzak die continu aan ieders kop staat te zeuren

aanpakt en deze telkens bij mijn aangeeft

en dus zeer zeker een kandidaat is

voor promotie en schaalverhoging en niet, zoals enkelen,

om ontslagen te worden.

Even later ontvangt het afdelingshoofd een tweede e-mail:

Chef, die rotzak van een Janssen stond achter me toen ik de vorige e-mail verzond.

Lees a.u.b. uitsluitend regels 1, 3, 5 en 7 van mijn verslag!

 

De telefoonrekening is extra hoog.

Vader roept het ganse gezin bij elkaar.

'Zo'n telefoonrekening, dat kan niet meer.

Wat steken jullie uit?

Ik ben het niet, ik telefoneer bijna altijd vanop het werk.'

Moeder reageert: 'Ja maar, ik gebruik ook altijd de telefoon op mijn werk.

Ik ben het ook niet.'

Waarop de dochter zegt: 'Ik zeker niet,

ik doe mijn gesprekken met de telefoon op mijn stageplaats.'

Alle blikken wenden zich naar de kuisvrouw, waarop die reageert :

' Wat scheelt er nu plots?

Iedereen belt hier toch van op zijn werk !'

https://www.lachjekrom.com PA3E

 

 

*Heeft ook u iets te koop.

 

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen*

Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 709e ronde.

Johan PD2JCW,

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende ronde maar weer.

Het ORB TEAM


Terug naar de Ronde