Ronde 709
van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 28-08-2019
* Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst
van
de vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….
Dat
willen we graag zo houden
Onze
rondeleider is
Johan
PD2JCW.
*VEEL
RAPPORTEN SAQ
Geschreven
door Administrator van PI4RAZ Aug 21, 2019
Het Zweedse Alexanderson Alternator station SAQ zegt dat het 438 luisterrapporten ontvangen heeft
— “een ongelofelijk aantal”
—
van de uitzending van 30 juni op Alexanderson Day.
De
lijst bevat vijf rapporten uit Amerika en drie uit Canada.
De historische electro-mechanische zender, die stamt uit de 20-er jaren van de vorige eeuw,
zendt
regelmatig uit op 17.2 kHz
“We zijn heel dankbaar voor alle enthousiaste en positieve feedback, met foto's,
geluidsopnamen,
video's, en zelfs Morse ticker tapes,” zegt SAQ.
Het
station is een wereld erfgoed locatie in het Zweedse Grimeton.
Het bericht van SAQ dat op 30 juni uitgezonden werd herdacht de 100e verjaardag
van de eerste trans-Atlantische oost-west voice uitzending van het Marconi station in Ierland
naar Cape Breton Island, Nova Scotia. SAQ heeft een interactieve kaart online gezet
met de locaties van alle luisterstations die dit jaar een rapport ingestuurd hebben,
inclusief de uitzending van 30 juni,
en
een video van de Alexanderson Day uitzending is op
YouTube geplaatst.
PI4RAZ
PA3E
*FRANKRIJK
HOUDT VAST AAN 2M VOORSTEL
Geschreven
door Administrator van PI4RAZ Aug 26, 2019
Een Franse “annex” (bijlage) aan hun voorstel om de Aeronautical Mobile Service (AMS)
op 144 – 146MHz te delen met de radio amateurs komt erop neer dat het land vasthoudt
aan
het delen van dat spectrum met de AMS, zij het niet langer op primaire basis.
De bijlage werd ingediend net voor de Europese Conferentie
van de Telecommunications and Postal Administrations (CEPT)
Electronic Communications Committee (ECC)
Conference Preparatory Group (CPG) vergadering
die
op 26 augustus (vandaag) in Turkije gehouden wordt.
Deze vergadering gaat het CEPT ECC standpunt bepalen
voor
de World Radiocommunication Conference 2019 die komende herfst gehouden wordt.
In de bijlage bestrijdt Frankrijk de beweringen van de International Amateur Radio Union (IARU)
en
houdt vol dat spectrumdeling mogelijk is..
"Frankrijk erkent het brede scala aan amateur-toepassingen
die
worden gehost door de 144 - 146 MHz-band," zei het Franse bijlagendocument.
“De
band blijft beschikbaar voor al deze toepassingen na WRC-23.
Een duidelijk beeld van de bandsegmentatie per toepassing
en de bijbehorende bezettingsgraden is echter noodzakelijk voor de studies
voor
delen en compatibiliteit die tijdens de voorbereidingscyclus van de WRC-23
worden uitgevoerd.
Dergelijke studies zijn essentieel voor het beoordelen van de mogelijkheden van frequentie-uitwisseling
en, waar nodig, het vaststellen van de voorwaarden voor het delen van de frequenties
die
de continuïteit van de werking en de bescherming van bestaande diensten zullen
waarborgen. "
Sinds Frankrijk zijn eerste voorstel in juni heeft ingediend, hebben de IARU
en de regionale verenigingen van Regio 1 (Europa, Afrika en het Midden-Oosten)
deze
kwestie tot een topprioriteit gemaakt.
Als het Franse voorstel door ten minste 10 CEPT-landen
op de CPG-vergadering een positief advies krijgt
- met niet meer dan 6 tegenstemmers
- dan zou het voorstel op de agenda van WRC-19 en WRC-23 kunnen verschijnen,
waar
een definitief besluit zal worden genomen.
Volgens IARU-voorzitter Tim Ellam, VE6SH / G4HUA,
biedt het Franse voorstel geen onderbouwing waarom de amateurband
in de voorgestelde spectrumstudie opgenomen zou moeten worden,
en denkt de IARU dat het delen van het spectrum met luchtvaartsystemen
een extreme uitdaging zou zijn en tot beperkingen zou kunnen leiden
bij
de ontwikkeling van de amateur- en amateur-satellietdiensten.
"Als het wordt aanvaard als een WRC-23-agendapunt,
zou
dit voorstel 4 jaar lang studies van administraties vergen", benadrukt
Ellam.
"Gezien de uitdagingen van het delen van spectrum met luchtvaartsystemen,
lijkt het onvermijdelijk dat de conclusie van dergelijke onderzoeken zou zijn
dat het delen van spectrum met een veelgebruikt deel van het amateur-spectrum
teveel
problemen oplevert om levensvatbaar te zijn."
In haar eigen inzending voor de CPG-vergadering van augustus
beweert de IARU dat technische basisstudies "aantonen dat het delen van de huidige toewijzing
van amateur-diensten met niet-veiligheidsgerelateerde [AMS] radiosystemen niet mogelijk is
zonder
een significante kans op wederzijdse interferentie." IARU noemt het
voorstel 'ondeugdelijk'.
"Er is geen lange WRC-studiecyclus nodig om dit vast te stellen," zei de IARU,
met het verzoek om het 144 - 146MHz spectrum terug te trekken
uit
het Franse WRC-23 non-safety AMS-voorstel.
IARU beweert dat er een passend alternatief spectrum bestaat in het VHF-bereik,
maar Frankrijk zei dat deze visie "voorbijgaat aan het feit dat de effectiviteit
van
bestudeerde deelmogelijkheden afhangt van de kenmerken van de gevestigde
diensten."
Frankrijk ging verder met te zeggen dat
"Gebruik van technieken zoals dynamische frequentietoewijzing,
antennebehandeling, vermogensbeheersing, duty cycle besturing,
[en]
spread spectrum overwogen kunnen worden. "
Frankrijk zei dat het doel van studies die nodig zijn tijdens de voorbereidingscyclus van de WRC-23
"niet zal zijn om de bestaande primaire amateur-toewijzing in de band 144 - 146 MHz te wijzigen,
maar om mogelijk delen van de band te bestuderen
terwijl
de bescherming van het amateur-gebruik wordt gewaarborgd."
Op dit moment blijft het Franse voorstel een zaak van ITU-regio 1
en zullen acties tijdens de CEPT CPG-vergadering van 26 - 30 augustus bepalen
of
het voorstel op het wereldtoneel invloed zal krijgen.
Wij weten natuurlijk allemaal hoe dit gaan eindigen als de Fransen hun zin krijgen.
Eerst beloven ze de amateurs te respecteren,
vervolgens komen er klachten over storingen aan de AMS dienst,
worden amateurs óf gedwongen technieken te gebruiken die niet te betalen zijn,
óf
krijgen beperkingen opgelegd, en uiteindelijk raken we de band kwijt.
Commercie
gaat immers voor hobbyisten.
Hopelijk krijgen we de administraties
(bij ons het AT, maar die is niet op voorhand tegen)
zover
dat ze dit voorstel niet gaan steunen.
PI4RAZ
PA3E
*
RAZZIES SEPTEMBER 2019
Geschreven
door Administrator van PI4RAZ Aug
26, 2019
De
RAZzies voor de maand September 2019 is uit!
Met deze maand: - LoRa GPS tracker - Opa Vonk: Debouncing -
Eenvoudige
40m SSB transceiver - Experimentjes met diodes - Afdelingsnieuws
Je
kunt 'm HIER downloaden.
Veel
leesplezier!
PI4RAZ
PA3E
*Hallo
Luisteraars
Deze
kwam ik tegen:
Voor
het eerst een Russische humanoïde robot naar het ISS.
22
augustus 2019
Rusland heeft donderdagochtend een humanoïde robot
naar
het International Space Station (ISS) gestuurd.
De
Fedor-robot moet daar gaan leren hoe hij mensen kan bijstaan.
De Fedor - kort voor Final Experimental Demonstration Object Research
-
is de eerste robot die Rusland de ruimte in stuurt, schrijft persbureau AFP.
De
robot zal het ISS waarschijnlijk op zaterdag bereiken.
Soyuz-capsules zijn normaliter bemand, maar deze keer ging alleen de robot mee.
Fedor is op een stoel in de capsule geplaatst,
en
houdt de hele reis een Russisch vlaggetje vast.
De robot zal waarschijnlijk op 7 september terugkeren op aarde.
Ondertussen testen de Russische leden van de ISS-bemanning
hoe
de robot functioneert in een omgeving met weinig zwaartekracht.
Skybot
F-850
Fedor
is 1.80 meter hoog en weegt 160 kilo.
Zijn
echte naam: 'Skybot F-850'.
De
robot is zo ontworpen dat hij menselijke handelingen kan nadoen.
De bedoeling is dat dergelijke robots op termijn
gevaarlijke
operaties in de ruimte gaan uitvoeren.
De robot verscheen de afgelopen jaren al vaker in de media
en
heeft zijn eigen twitter- en Instagram-accounts.
Daarop is bijvoorbeeld te zien hoe de robot
een
flesje water leert open te maken en achter het stuur van een auto zit.
De
ruimtereis werd dan ook aangekondigd met een uitgebreide trailer op Twitter.
https://www.bright.nl/
Frans PA3CAZ
*
Hallo Luisteraars
Deze
kwam ik tegen:
Nieuw
zonnepaneel produceert direct waterstofgas uit de lucht
14-08-2019
De Belgische universiteit KU Leuven stelt met een speciaal zonnepaneel
waterstofgas
te kunnen maken uit vocht in de lucht.
Het
onderzoek heeft tien jaar geduurd, schrijft Installatie Journaal.
Het
zonnepaneel zou tot 250 liter waterstof per dag uit waterdamp kunnen produceren.
Johan
Martens van het onderzoeksteam noemt het een wereldrecord.
Twintig van deze zonnepanelen kunnen een gezin
een
jaar lang voorzien van voldoende stroom en warmte.
15
procent van het zonlicht kan rechtstreeks worden omgezet in waterstofgas.
In
2017 kwam de universiteit al naar buiten met een soortgelijk apparaat.
Overweeg
jij zonnepanelen te kopen?
Radar
zet op een rij waar je op moet letten:
Zonnepaneel
testen
Volgens onderzoeker Tom Bosserez kunnen20 panelen
ongeveer
160 kilogram waterstof per jaar produceren.
Omgerekend levert dit 2400 kilowattuur (kWh) warmte
en 2400 kWh elektriciteit op.
De
nieuwe zonnepanelen worden eerst getest in de gemeente Oud-Heverlee.
Duurzaam
en betaalbaar alternatief
'We wilden iets duurzaams ontwerpen dat betaalbaar is
en
overal kan worden ingezet.
We werken met goedkope grondstoffen en we hebben geen edelmetalen
of
andere dure componenten nodig', aldus Martens.
Ook In Nederland loopt een soortgelijk onderzoek naar zonnepanelen
om
direct waterstof te kunnen produceren uit waterdamp.
Radar+:
meer over zonnepanelen
Rijden
op groene energie
Al
decennia wordt er geroepen dat de toekomst van autorijden bij waterstof ligt.
Voor
een waterstofauto zijn immers minder grote accu's nodig en je kunt ze vlot
bijtanken.
Hoe
zit dit precies?
https://radar.avrotros.nl
Frans PA3CAZ
*AUTOMATISCHE
VERBINDINGEN NIET TOEGESTAAN
Geschreven
door Administrator van PI4RAZ Aug
27, 2019
Da's
nou ook wat.
Ga je andermans plezier vergallen door aan een contest mee te doen,
moet je nog zelf het werk doen
ook:
na aanwijzingen van de Raad van Bestuur van de
zijn de regels voor alle door de ARRL ondersteunde contesten en DXCC operaties aangepast,
waarbij
automatische QSO's verboden worden.
Dit verbod geldt ook voor het Worked All States (inclusief Triple Play en 5-Band WAS),
VHF/UHF
Century Club, en de Fred Fish, W5FF, Memorial awards.
Het
verbod geldt met onmiddellijke ingang.
Een besluit dat tijdens de vergadering van de Raad van Bestuur van de ARRL
genomen werd wijst op "een groeiende bezorgdheid
over de volledig geautomatiseerde verbindingen die gemaakt en geclaimd worden"
voor
contesten en DXCC credits.
De regels eisen nu dat elke geclaimde verbinding
een
gelijktijdige directe handeling van de operator aan beide kanten omvat.
Het
opzetten van een verbinding mag zowel lokaal als op afstand gebeuren.
Het is natuurlijk van de zotte dat je je computer aanzet
en vervolgens gaat claimen dat je verbindingen hebt gemaakt,
zonder
maar de computer of de zender aan te raken.
Wat
is je hobby dan nog...
Zie:
http://www.arrl.org/news/view/arrl-contest-and-dxcc-rules-now-prohibit-automated-contacts
PI4RAZ
PA3E
*
Hallo Luisteraars
Deze
kwam ik tegen:
Maak
kennis met een nieuw hemellichaam de plaan.
Caroline
Kraaijvanger 26-07-2019
Naast planeten en manen zijn er in het universum mogelijk ook planen te vinden:
grote,
uit hun systeem verbannen manen die voortaan als kleine planeten door het leven
gaan.
Afgaand
op wat we in ons eigen zonnestelsel zien, zijn manen een veelvoorkomend
verschijnsel.
De aarde heeft er één,
Saturnus
en Jupiter hebben er tientallen en zelfs dwergplaneetje Pluto bezit er vijf.
Je zou dan ook verwachten dat ook menig exoplaneet
– dat is een planeet buiten ons zonnestelsel
–
over manen beschikt.
Maar hoewel er inmiddels meer dan 4000
(kandidaat-)exoplaneten zijn ontdekt,
zijn
onderzoekers er nog niet in geslaagd om ook exomanen te vinden.
In
een nieuw paper denken onderzoekers dat wel te kunnen verklaren.
Hun simulaties wijzen namelijk uit dat veel van de tot op heden ontdekte exoplaneten
eventuele
manen al snel zouden verbannen.
En zo ontstaan ‘ploonets’ oftewel ‘planen’
–
een samentrekking van planeet en maan.
‘Planen’ zijn manen die niet langer in het gezelschap van een planeet zijn,
maar ‘promoveren’ tot mini-planeten die voortaan
– net als de planeet waar rond ze zijn ontstaan
–
op eigen houtje rond de moederster cirkelen.
Hete
Jupiters
De meeste planeten die tot op heden zijn ontdekt,
kunnen
gerekend worden tot de hete Jupiters.
Dat komt simpelweg doordat deze planeten
– met de technieken van vandaag de dag
–
het gemakkelijkst te detecteren zijn (zie kader).
Eerdere studies hebben al aangetoond dat je mag verwachten
dat
sommige van deze hete Jupiters over grote manen beschikken.
Maar zoals gezegd ontbreekt het aan overtuigend bewijs
voor
de aanwezigheid van zulke manen.
Volgens het nieuwe onderzoek is dat te verklaren
doordat
hete Jupiters sterk geneigd zijn om hun grote manen af te stoten.
Zo wordt de afstand tussen de maan en de hete Jupiter geleidelijk aan groter,
totdat
de maan aan de zwaartekracht van de hete Jupiter ontsnapt.
“Deze manen worden dan planetaire embryo’s
of zelfs volgroeide planeten met zeer excentrische banen,”
aldus
onderzoeker Jaime Alvarado-Montes.
De
detectie van hete Jupiters
De
meeste planeten zijn tot op heden ontdekt met de transit-methode.
Hierbij tuurt een telescoop langdurig naar sterren,
in
de hoop er getuige van te zijn dat de helderheid van zo’n ster regelmatig iets
afneemt.
Zo’n ‘dipje’ in de helderheid van een ster kan er namelijk op wijzen
dat rond de ster een planeet cirkelt die zo af en toe tussen de ster
en
de telescoop in komt te staan en daarbij een deel van het sterlicht tegenhoudt.
Dat deze detectiemethode in de ontdekking van veel hete Jupiters resulteert,
is
goed te verklaren.
Hete Jupiters zijn flinke planeten die op een heel kleine afstand van hun moederster staan
en
daardoor een korte omlooptijd (van slechts vaak enkele dagen) hebben.
Dat betekent dat deze planeten om de paar dagen voor hun ster langs bewegen
en de ster maar kort bestudeerd hoeft te worden om meerdere malen getuige te zijn
van
het feit dat een planeet voor de ster langs beweegt.
Ook planetenjagers die planeten opsporen door te kijken naar sterbewegingen
die ontstaan doordat de zwaartekracht van een planeet aan de ster trekt,
sporen
hete Jupiters gemakkelijk op.
Dat komt doordat de hete Jupiters dicht bij hun ster staan én een flinke massa hebben,
waardoor
het zwaartekrachtseffect op de ster ook relatief groot is.
Hoe
werkt het precies?
Dat grote manen losgeweekt worden van hun planeten,
is volgens onderzoeker Mario Sucerquia het resultaat
van
de getijdenwerking tussen hete Jupiters en hun manen.
De manen trekken met hun zwaartekracht aan de hete Jupiters,
waardoor
een zogenoemde ‘tidal bulge’ ontstaat.
Overdreven gezegd trekken de grote manen met hun zwaartekracht
zo
sterk aan de planeet dat deze ovaalvormig wordt (zie
afbeelding ).
Doordat de planeet sneller om zijn as draait dan de maan om de planeet cirkelt,
zorgt deze ‘tidal bulge’, terwijl deze met de planeet mee roteert en langzaam verdwijnt,
ervoor
dat de afstand tussen de planeet en de maan langzaam groter wordt (zie afbeelding
).
Hoe groter de maan is,
hoe
groter ook de ‘tidal bulge’ en hoe sterker de planeet terwijl deze roteert
de maan wegduwt.
“Zwaardere manen migreren dus sneller dan lichtere manen,”
vertelt
Sucerquia aan Scientias.nl.
En op een gegeven moment wordt de afstand tussen de zware maan
en zijn planeet zo groot dat er maar weinig nodig is
om
de maan aan de zwaartekracht van de planeet te onttrekken.
Als dat gebeurt, draait de maan niet langer om de planeet,
maar
gaat deze om de moederster cirkelen.
Een
plaan is geboren.
Hypothetisch
Op dit moment is de ‘plaan’ nog een hypothetisch hemellichaam;
er
is er nog nooit één gespot.
Of misschien moeten we dat anders formuleren:
we
hebben er nog nooit één geïdentificeerd.
Want volgens Sucerquia kan niet worden uitgesloten
dat
planen zich gewoon in ons eigen zonnestelsel bevinden.
“Ons zonnestelsel heeft een paar vreemde kenmerken
die kunnen worden verklaard door de aanwezigheid van schadelijke,
rondzwervende planetaire embryo’s: de vreemde baan van Pluto,
die
excentrisch en iets gekanteld is, bijvoorbeeld.”
Maar Sucerquia denkt ook aan onregelmatige satellieten
– bijvoorbeeld te vinden rond Saturnus en Jupiter
–
met hellende, retrograde en/of excentrische banen.
“Deze onregelmatige satellieten zijn mogelijk
rond andere grote planeten tot stand gekomen,
daarvan
losgekomen en later door de gas reuzen weer ingevangen.”
En ook Theia – het hemellichaam dat mogelijk met de aarde botste,
waarna
de maan ontstond – kan een ‘plaan’ zijn geweest.
“Deze voorbeelden zijn geen direct bewijs voor planen,
maar de plaan-hypothese zou ze wel mooi kunnen verklaren,”
benadrukt
Sucerquia.
KIC
8462852
En ook buiten ons zonnestelsel zijn wel wat mysteries te vinden
die
mogelijk door planen kunnen worden opgelost.
Denk bijvoorbeeld aan het mysterieuze gedrag van KIC 8462852:
de
ster waarvan de helderheid onregelmatig afneemt.
Sommige onderzoekers hebben al voorgesteld dat de opmerkelijke lichtcurve
van
deze ster te verklaren is door grote exokometen.
“Het verwachte gedrag van een verbannen exomaan komt overeen
met
dat van een grote exokomeet,” aldus Sucerquia.
Mochten planen daadwerkelijk bestaan,
dan
lijkt het een kwestie van tijd voor we ze daadwerkelijk gaan detecteren.
Volgens Sucerquia zou de James Webb-ruimtetelescoop
(lancering staat gepland voor 2021)
in staat moeten zijn om met overtuigend bewijs voor het bestaan
van
planen op de proppen te komen.
Mocht dat daadwerkelijk lukken,
zal
vervolgens ook nog moeten blijken of die gekke term ‘plaan’ een blijvertje
is.
https://www.scientias.nl
Frans PA3CAZ
*
Hallo Luisteraars
Deze
kwam ik tegen:
Spacex
starhopper maakt-eerste-echte-testvlucht/
Caroline
Kraaijvanger 26-07-2019
En
dat gaat niet zonder slag of stoot.
Maar SpaceX zet door:
in het volgende decennium moet de eerste ruimtetoerist
in
een soortgelijk ruimtevaartuig plaatsnemen.
Op dit moment heeft SpaceX de beschikking
over
een Falcon 9-raket en ruimtecapsule Dragon.
Samen
hebben deze al heel wat voorraden in het internationale ruimtestation
afgeleverd.
En op korte termijn zal een aangepaste Dragon-capsule
– Crew Dragon
–
ingezet worden om ook astronauten naar het ISS te vervoeren.
Maar
SpaceX wil meer.
Het ruimtevaartbedrijf wil ruimtetoeristen rondjes rond de maan laten vliegen
en
uiteindelijk ook mensen op Mars zetten.
En
dat vraagt om een krachtigere opvolger van de Falcon 9-raket en een nieuw
ruimtevaartuig.
En
die komen er.
Een paar jaar geleden kondigde Elon Musk het Super Heavy-Starship aan:
een transportsysteem dat bestaat uit twee componenten:
ruimtevaartuig
Starship (zie de artistieke
impressie ) en raketbooster Super Heavy.
Ambitieuze
tijdlijn
Als het aan SpaceX ligt, neemt reeds in 2023 de eerste ruimtetoerist plaats
in dit gloednieuwe transportsysteem, om vervolgens richting de maan te worden gelanceerd
en
een paar rondjes rond onze natuurlijke satelliet te vliegen.
Het is een behoorlijk ambitieuze tijdlijn,
maar dat zijn we wel gewend van SpaceX.
Om de doelstelling binnen bereik te houden,
werd eind vorig jaar in een tijdbestek van slechts enkele weken
een soort miniatuur-versie van het Starship gebouwd
– Starhopper genaamd
–
waarmee SpaceX allerhande tests kan doen.
Onder deze Starhopper werd een eveneens door SpaceX
ontwikkelde Raptor-motor gehangen
(het
echte SuperHeavy-Starship zal naar verwachting tientallen van deze motoren
krijgen).
Reeds in april maakte Starhopper zijn eerste testvluchten waarbij deze
–
vastgeketend aan het lanceringsplatform – enkele centimeters van de grond
kwam.
Nieuwe
testvlucht
En gisteren heeft Starhopper zijn eerste ongeketende testvlucht gemaakt,
waarbij deze zich zo’n twintig meter van de grond verhief
(zie ook de beelden )
om
vervolgens op geringe afstand van de lanceerplaats weer neer te komen.
Hoewel
de laatste testvlucht een succes was, verliep de aanloop ernaartoe moeizaam.
Zo werd de testvlucht vorige week uitgesteld, nadat er tijdens een test
van
de Raptor-motor een enorme vuurbal op het lanceerplatform ontstond.
Starhopper
– gemaakt van enorm sterk, roestvrij staal – bleef ongedeerd.
Na wat vervolgonderzoeken
– waaruit bleek dat een brandstoflek de boosdoener was
–
besloot SpaceX de testvlucht uit te stellen tot afgelopen woensdag.
Maar opnieuw hielden technische problemen Starhopper aan de grond,
waardoor
deze uiteindelijk pas gisteren het lanceerplatform verliet.
Vervolg
De
succesvolle testvlucht zal naar verwachting spoedig een vervolg krijgen.
Musk schrijft op Twitter dat hij verwacht dat Starhopper
binnen enkele maanden een testvlucht maakt waarbij deze
– uitgerust met een paar extra Raptor-motoren
–
naar een hoogte van zo’n 20 kilometer vliegt.
De
volgende stap is dan een heuse orbitale vlucht.
Mogelijk
vindt deze reeds volgend jaar plaats.
Een artistieke impressie laat zien
hoe
de Super Heavy-raket zich losmaakt van het Starship.
Wat natuurlijk opvalt, is dat dit Starship er heel anders uitziet
dan
de Starhopper waarmee geëxperimenteerd wordt.
Zo mist Starhopper de spitse neus,
waardoor deze meer op een watertoren lijkt.
Oorspronkelijk had Starhopper deze neus wel,
maar deze is in januari door toedoen van krachtige winden gesneuveld,
waarna
SpaceX besloot de neus weg te laten.
Het
‘echte’ Starship krijgt deze uiteindelijk wel.
Afbeelding:
SpaceX (via Wikimedia Commons).
En zo lijken de plannen om met SuperHeavy/Starship al in 2023
een
ruimtetoerist richting de maan te schieten, toch niet zo heel vergezocht.
Als het nieuwe transportsysteem af is en naar behoren werkt,
lijkt
het zonnestelsel aan de voeten van SpaceX te liggen.
Naast tripjes naar de maan, behoren ook het bevoorraden
en
bemannen van Mars tot de opties.
Dat SpaceX die mogelijkheden zal benutten, lijkt buiten kijf te staan;
Musk
heeft er nooit een geheim van gemaakt Mars te willen koloniseren.
Overigens is Starship niet alleen geschikt voor het vervoeren van astronauten;
Musk speelde eerder met het idee om het ruimteschip
ook in te zetten voor supersnelle internationale vluchten op aarde
(zie
het filmpje ).
Al
met al voldoende reden om SpaceX het komende decennium goed in de gaten te
houden!
https://www.scientias.nl
Frans PA3CAZ
*
Jezelf aanvallen is de beste verdediging
Zwakke
plekken vinden en dichten met een Redteam
Hackers vinden uiteindelijk altijd wel een manier
om
je bedrijfssystemen binnen te dringen.
Daarom moet je een aanval kunnen detecteren
en
er snel en adequaat op reageren. Hoe?
Door jezelf aan te vallen, vindt Wouter Otterspeer,
leider
van het Ethical Hacking & Redteam bij PwC.IDG INTERVIEW
Het is verstandig om er als bedrijf vanuit te gaan dat je ooit gehackt zult worden.
Natuurlijk tref je preventieve maatregelen om die kans zo klein mogelijk te maken,
maar volledig voorkomen kun je het niet in de huidige wereld
waar
hyperconnectiviteit, digitalisering en technologie de klok slaan.
Wouter
Otterspeer, leider van het Ethical Hacking & Redteam bij PwC
"Er zijn basismaatregelen die je in ieder geval moet treffen
om aanvallers zolang mogelijk buiten de deur te houden,"
benadrukt
Wouter Otterspeer.
"Maar omdat een hacker er ooit een keer doorheen kan komen,
moet
je daarnaast vooral je detectie en response goed op orde hebben.
Bedrijven hebben uitgebreide alarmsystemen om een fysieke inbraak te detecteren.
Deze
mindset moet ook toegepast worden op digitale inbraken.
Want de snelheid waarmee je een hack detecteert en een aanval afslaat,
zijn
cruciaal om de impact en de schade zoveel mogelijk te beperken."
Onder
de radar werken
Hier
komt de inzet van een Redteam om de hoek kijken.
Dit team van ethische hackers kijkt naar de gebieden preventie,
detectie
en response.
Otterspeer: "Kortom, hoe sterk zijn je preventieve maatregelen
en
is je organisatie in staat om een cyberaanval te herkennen en te stoppen?"
"Met een gewone penetratietest van bijvoorbeeld een website,
test je alleen de preventieve maatregelen die je getroffen hebt
op
slechts een kleine schakel binnen de IT-omgeving."
Maar stel dat een onderzoeker een week later een zwakke plek ontdekt,
dan
ben je alsnog kwetsbaar.
"Zaken
als technologie en aanvalsmethoden veranderen continu.
Een eenmalige penetratietest is een momentopname
waarbij risico's onderzocht worden met de kennis en inzichten van dat moment,"
benadrukt
Otterspeer.
Continue
aandacht is nodig om zwakheden te signaleren en op te lossen.
Een
Redteam gaat veel verder.
Het
zijn ethische hackers die in het diepste geheim een gesimuleerde aanval op je
bedrijf uitvoeren.
"Ze werken volledig onder de radar en proberen om niet gedetecteerd te worden
door
de interne IT-organisatie, het Blueteam.
Net als in het leger, is een Redteam een zelfstandig opererende unit
die de organisatie uitdaagt door de rol op zich te nemen
van
een criminele tegenstander.
In
ons geval simuleren wij geavanceerde hackersgroepen."
Het Redteam past hierbij precies dezelfde tools,
tactieken en procedures toe als echte hackers
en
criminelen en gaan missiegeoriënteerde te werk.
"Een missie kan zijn het stelen van gevoelige bedrijfsdata,
of
het aantonen dat een fabriek lamgelegd zou kunnen worden.
Hierbij opereren we uiteraard binnen de kaders van de wet
en
brengen we in tegenstelling tot criminelen, geen schade toe.
Ons
doel is juist om samen te verbeteren."
Na
afloop wordt verslag gedaan van de bevindingen.
Hoe
sterk zijn de preventieve maatregelen?
Hoe goed was het Blueteam van de organisatie in staat
om
de aanval van het Redteam te detecteren en te stoppen?
"Daarnaast wordt samen gekeken hoe detectie
en
response verder verbeterd kunnen worden," gaat Otterspeer verder.
"Zodat
een volgende aanval wel gestopt kan worden."
Altijd
drie competenties
Nog een groot verschil met een penetratietest is dat een Redteam
net
als criminelen meerdere competenties combineert bij elke aanval.
"Er
zit allereerst altijd een stuk social enginering in.
Mensen die hier goed in zijn hebben vaak een achtergrond in psychologie,
dus
zij nemen dit gedeelte voor hun rekening.
Daarnaast is een stuk techniek nodig waarmee de ethische hackers
van het aanvalsteam de preventieve maatregelen
van
het bedrijf proberen te omzeilen en onder radar van het Blueteam blijven."
Als
derde is er het supportteam.
"Deze ethische hackers en ontwikkelaars zorgen ervoor
dat de infrastructuur voor de aanval operationeel is,
dat het Redteam anoniem kan opereren en dat de nieuwste tools,
technieken
en exploits beschikbaar staan."
Deze drie subteams worden aangestuurd
en
gecoördineerd door de Redteam Leader.
Gedetailleerd
informatieprofiel
Een
Redteam begint nooit zomaar aan een aanval, benadrukt Otterspeer.
"Daar
gaat altijd een diepgaand onderzoek aan vooraf."
Om wat voor soort bedrijf gaat het bijvoorbeeld en waar liggen eventuele zwakheden.
"Een
belangrijk element is het vergaren van threat intelligence.
Op basis van allerlei openbare bronnen en bronnen op het dark web,
wordt
zo een gedetailleerd informatieprofiel samengesteld van het doelwit."
Hierbij wordt onder andere gekeken wie de sleutelpersonen van het bedrijf zijn
en op basis van social media profielen
worden hun interesses en hobby's in kaart gebracht.
"Ook
openstaande vacatures zijn leerzaam.
Daar kun je vaak uit afleiden
welke technologieën een bedrijf gebruikt,
zoals
wanneer er een Java-ontwikkelaar gezocht wordt."
Al deze informatie en nog veel meer,
wordt doelgericht gebruikt om mensen
via een door psychologen slim opgestelde phishing-e-mail
te verleiden ergens op te klikken.
"Waarna
de software van het Redteam toeslaat in een gesimuleerde aanval."
Na
Red en Blue volgt Purple
Nadat de onaangekondigde aanval in het diepste geheim
heeft plaatsgevonden en de bevindingen gerapporteerd zijn,
is
het vormen van een Purple Team een belangrijke vervolgstap.
Ditmaal werken het Redteam en het Blueteam intensief
samen
en is bij iedereen bekend wanneer en wat er getest wordt.
Otterspeer: "Het Redteam vertelt het Blueteam
wat
de aanvalsstrategie is en welke technieken toegepast worden.
Het Blueteam kan vervolgens live met de aanval meekijken
en
gericht bekijken wat wel of niet gedetecteerd wordt.
Ons doel van een Redteam-test is altijd om samen
cybersecurity-risico's te identificeren en op te lossen,
voordat
criminelen er misbruik van kunnen maken."
"Wij
hebben ook een aantal eigen Blueteam-mensen in ons cybersecurity team zitten.
Ze zijn specialist in het verdedigen,
daarom
betrekken wij ze graag bij onze aanvallen.
Allereerst omdat wij willen weten of onze aanvallen wel slim genoeg zijn
en om een inschatting te maken
van
de capaciteiten van Blueteam van een organisatie."
Daarnaast draaien deze specialisten mee in het Purple Team
om het Blueteam van een organisatie te helpen
bij
het verbeteren van de verdediging.
"Zo krijg je het beste van twee werelden,
want
zowel Red als Blue hebben technieken waar je veel van kunt leren.
Het
gaat immers om aanval versus verdediging."
Bewapend
tegen elk type hacker
Heb je preventie, detectie en response op orde,
dan
heb je de juiste middelen om je te wapenen tegen cybercriminelen.
"Het
gros van de criminelen is nogal lui," benadrukt Otterspeer.
"Van alle hacks wordt ongeveer tachtig procent
uitgevoerd
door opportunistische hackers.
Deze groep gaat op basis van bekende zwakheden
op zoek naar bedrijven die voor een specifiek probleem kwetsbaar zijn,
waarbij
de eerste de beste die gevonden wordt een aanval te verduren krijgt."
Bij de overige twintig procent gaat het om gerichte aanvallen
door
gemotiveerde en goed opgeleide groepen.
"Dat
zijn gerichte aanvallen op specifieke bedrijven.
Om
wat ze zijn, waar ze voor staan, of vanwege de data die ze hebben.
Deze tweede groep hackers doet de meeste moeite om binnen te dringen,
waar een lange periode overheen kan gaan
voordat
deze groep succesvol is geïnfiltreerd.
Met
Redteaming bestrijd je beide soorten hackers tegelijk."
PwC
kan u helpen met ethical hacking en red teaming.
Kijk
op
de site voor meer informatie
https://cio.nl
PA3E
*Onze
moppen van de week:
Baas tegen medewerker :
"Je
bent deze week al voor de vierde keer te laat !
Wat
concludeer je daaruit ?"
"Dat
het Donderdag is!"
Het afdelingshoofd ontving van de teamcoördinator
het
volgende evaluatieverslag over medewerker Janssen:
Johan
is tot op heden een
zeer
gedreven medewerker gebleken die iedere
klootzak
die continu aan ieders kop staat te zeuren
aanpakt
en deze telkens bij mijn aangeeft
en
dus zeer zeker een kandidaat is
voor
promotie en schaalverhoging en niet, zoals enkelen,
om
ontslagen te worden.
Even
later ontvangt het afdelingshoofd een tweede e-mail:
Chef, die rotzak van een Janssen stond achter me toen ik de vorige e-mail verzond.
Lees
a.u.b. uitsluitend regels 1, 3, 5 en 7 van mijn verslag!
De
telefoonrekening is extra hoog.
Vader
roept het ganse gezin bij elkaar.
'Zo'n
telefoonrekening, dat kan niet meer.
Wat
steken jullie uit?
Ik
ben het niet, ik telefoneer bijna altijd vanop het werk.'
Moeder
reageert: 'Ja maar, ik gebruik ook altijd de telefoon op mijn werk.
Ik
ben het ook niet.'
Waarop de dochter zegt: 'Ik zeker niet,
ik
doe mijn gesprekken met de telefoon op mijn stageplaats.'
Alle blikken wenden zich naar de kuisvrouw, waarop die reageert :
'
Wat scheelt er nu plots?
Iedereen
belt hier toch van op zijn werk !'
https://www.lachjekrom.com
PA3E
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen*
Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 709e
ronde.
Johan
PD2JCW,
en
onze vast copy leveranciers
wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot
de volgende ronde maar weer.
Het
ORB TEAM
Terug
naar de Ronde