Ronde 716  van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 16-10-2019


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst

van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….

Dat willen we graag zo houden

Onze rondeleider is vandaag vorige week en die weken er voor

U raad het al

Johan PD2JCW.

 

 

 

*Zoals je kunt lezen houd de DARC wel degen rekening met haar contest weekend en Jota stations

Groet Peter PA3P

04.10.19: Worked-All-Germany-Contest (WAG) 2019 am Wochenende 19./20.10.19

De Worked All Germany Contest (WAG) vindt plaats in het derde weekend van 19/20/10.

Het begint op zaterdag, 19.10., Om 1500z en duurt tot zondag, 20.10., 1459z (24 uur).

Bij deze wedstrijd zijn we op zoek naar Duitse zenders!

Voor niet-Duitse zenders zijn er alleen Duitse zenders!

Zelfs kleine stations kunnen prachtige opeenstapelingen maken.

De regels en andere informatie zijn beschikbaar op

http://www.darc.de/der-club/referate/conteste/worked-all-germany-contest/regeln/

 .

Let op de volgende paragraaf in de regels:

Met name om botsingen met deelnemers aan de JOTA te verminderen,

is wedstrijdoperatie niet toegestaan in de volgende gebieden :

80m: CW: 3560 kHz - 3800 kHz, SSB: 3650 kHz - 3700 kHz

40m: CW: 7040 kHz - 7200 kHz, SSB: 7080 kHz - 7140 kHz

20m: CW: 14060 kHz - 14350 kHz, SSB: 14100 kHz - 14125 kHz en 14280 kHz - 14350 kHz

15m: SSB: 21350 kHz - 21450 kHz

10m: SSB: 28225 kHz - 28400 kHz

De WAG-wedstrijd is als een mini-DX-peditie,

een groot genoegen omdat je eindelijk als Duits station wordt gezocht!

Dus laten we gaan!

jij 73

Hans, DK3YD

QRV:DB0NJ 438.775 MHz

DB0VM 438.975 MHz

Door dk3yd op 04.10.2019 - 10:18 | Wedstrijd | WAG

PA3P

 

 

*IC-9700 Firmware v1.20 beschikbaar

12/10/2019 door redactie Hamnieuws .

Icom heeft een firmware update uitgebracht voor de IC-9700 VHF/UHF zendontvanger.

Deze versie biedt vooral uitbreidingen voor het D-star protocol.

Daarnaast is de sturing van het PTT circuit verbeterd.

Added the Share Pictures function.

Added a Set mode item to detect the microphone PTT

while transmitting using other than the microphone PTT.

Added Reflector types “DCS” and “XLX”.

De update kan op de website van Icom Japan gedownload worden.

hamnieuws.nl PA3E

 

 

* Firmware update voor de Pluto SDR

12/10/2019 door redactie Hamnieuws.

De Pluto SDR heeft custom firmware update gekregen.

De update is dan ook niet ontwikkeld door Analog Devices maar door de Franse amateur F5OEO.

Met zijn aanpassingen wordt een schoner spectrum gegenereerd

en de schouders van het DVB-signaal zijn daarbij lager dan normaal met een PlutoSDR mogelijk is.

Ook is ondersteuning voor de CODEC2 spraak vocoder ingebouwd.

Deze SDR is bij zendamateurs vooral in gebruik om DVB-S te genereren.

Met een frequentiebereik van 70 MHz tot 6 GHz is deze 150 euro kostende SDR erg populair bij ATV-ers.

De Pluto SDR is daarbij een ideale stuurzender om over de Oscar 100 (Es’Hail 2) satelliet te werken

omdat deze videobeelden kan genereren met een lage bandbreedte.

De nieuwe firmware is te downloaden op deze website.

Wie meer over de Es’Hail-2 (Saudi Oscar 100) Satelliet wil weten

kan hiervoor ook terecht op de Dag voor de RadioAmateur in Zwolle.

Remco den Besten (PA3FYM) en Rene Stevens (PE1CMO)

zullen hier een lezing en enkele demonstraties geven.

hamnieuws.nl PA3E

 

 

* NIEUWE ENGELSE INSTAPLICENTIE VOORGESTELD 

Geschreven door Administrator   PI4RAZ Oct 09, 2019

Daar gaan we weer.

Hebben we leraren tekort, verlagen we de toegangseisen voor de PABO.

Hebben we zendamateurs tekort (wanneer heb je die tekort trouwens),

stellen we een nieuwe licentievorm voor met lagere eisen.

Alles voor de kwantiteit.

In Engeland heeft RSGB VHF Manager John Regnault G4SWX

een nieuw voorstel gepresenteerd voor een nieuwe instap radio amateur licentie.

John zegt het volgende: "Er is een hoop discussie gevoerd door o.a. amateurs

die vinden dat de hobby vooral niet moet veranderen omdat ze zich nou eenmaal prettig voelen

bij de manier waarop zij vinden dat dingen zouden moeten zijn!

Het is een gegeven feit dat deze terughoudendheid om te willen veranderen,

het niet inwilligen van de wens om radio clubs te betrekken in het examen proces,

en een aantal gekozen RSGB leden die bang zijn voor wat de leden ervan vinden,

de radio hobby tot een langzame dood brengen.

Ik vind het steeds moeilijker om onze VHF/UHF banden te rechtvaardigen

op basis van hun huidige gebruik.

Desondanks zijn er amateurs die beweren dat we meer repeater kanalen nodig hebben

terwijl veel operationele repeaters nauwelijks gebruikt worden.

Er is een groeiende behoefte om een groter aantal jonge mensen in de amateurradio te betrekken

(behoefte bij wie? -red).

Het huidige 3-traps licentiebeleid te weten Foundation, Intermediate en Full,

hoewel constant in aantallen,

heeft in de afgelopen jaren een dalende aanwas onder jonge mensen laten zien.

In 2006 was 25% van de Foundation examen kandidaten onder de 21 jaar,

en in 2013 was dat gedaald tot 14%, en nu zal dat nog wel lager zijn.

Ik ben zelf een zeer technische radio amateur,

maar ik zie genoeg plek in de hobby voor mensen

die helemaal geen technische aanleg hebben.

De amateur radio hobby omvat zowel technische aspecten

als de persoonlijke ontwikkeling van communicatieve vaardigheden.

Op dit moment eist het amateur examen van alle kandidaten

dat deze aan kunnen tonen te beschikken over kennis van radiotechniek,

wat te rechtvaardigen is omdat de amateur licentie

het bouwen en modificeren van zendapparatuur toestaat.

Deze technische eis kan een belangrijke drempel vormen voor jonge(re) mensen

die zich wel eens verder in radio communicatie zouden willen verdiepen

dan mogelijk is met vergunningsvrije CB of PMR446 transceivers.

Er zijn meer facetten aan de hobby en die gaan o.a. over communiceren

in plaats van het bouwen en modificeren van radio apparatuur.

Technische vaardigheden, net als gebruikerservaring, of zelfs Morse,

kunnen later altijd nog geleerd worden als iemand eenmaal verslaafd raakt aan de hobby.

Dus wat dacht je hiervan:

Een voorstel voor een Amateur licentie voor Beginners

Een laagvermogen VHF/UHF (144/430 MHz) starters licentie

Gericht op nieuwkomers dat ook de mogelijkheid biedt om jeugd organisaties erbij te betrekken.

Amateur roepnamen

Een relatief eenvoudig online examen

met een deelname certificaat dat uitgegeven wordt door de RSGB.

Een duidelijk pad waarbij het Beginners examen geaccepteerd wordt

als opstap en/of gedeeltelijke vrijstelling naar het Foundation examen

De apparatuur die gebruikt gaat worden wordt beperkt in vermogen,

5W output, <25W ERP, CE goedgekeurde VHF/UHF FM/Digital Voice transceivers.

(Om andere gebruikers van het VHF spectrum in Engeland en omringende landen te beschermen)

Apparatuur mag niet aangepast worden

Misbruik vastgesteld door AROS (Engelse RCD -red) leidt tot intrekken van de licentie

Uitgegeven roepnamen krijgen een extra letter om beginners te kunnen onderscheiden

‘Beginners’ licentiehouders mogen clubstations gebruiken

onder begeleiding van iemand met een full license.

Het proces wordt geadministreerd door de RSGB

met wekelijkse updates vanuit Ofcom (Engelse AT -red)

De start wordt geregeld door de RSGB inclusief de opdracht aan lokale radio clubs

om contact te leggen met jeugd organisaties.

RSGB moet gaan onderzoeken of de ‘Beginners’ amateur licentie

onderdeel gemaakt kan worden van persoonlijke ontwikkeling en training

door gevestigde jeugd organisaties (Scouts, Air Cadets etc)

Minimale administratiekosten voor Ofcom

De training en ontwikkeling van communicatieve vaardigheden door jonge mensen

die een ‘Beginners’ amateur licentie halen geven recht op extra mogelijkheden

bij het deelnemen aan het bedrijfsleven"

 Tot zover John's relaas.

Op het gevaar af zelf ook versleten te worden

voor vastgeroeste ouwe l*l heb ik hier toch wel bedenkingen bij.

Volgens mij wordt hier de oude Nederlandse D-machtiging voorgesteld,

en we weten allemaal dat dat niet gewerkt heeft, om de volgende redenen:

 Dat hele upgrade-pad en het idee achter opstap-licentie heeft nooit gewerkt.

In Nederland was het eerst 6 kanalen op 2m, voor maximaal 2 jaar,

maar die 2 jaar bleek voor een hoop amateurs niet haalbaar.

Toen was het de hele 2m, 70cm erbij, inmiddels 40, 20 en 10m

en het schreeuwen om meer gaat maar door,

zonder dat er een F-machtiging gehaald wordt.

Het idee van een opstaplicentie werkt dus niet,

omdat veel instappers blijven hangen op dat niveau.

Een relatief eenvoudig online examen.

Mag ik een teiltje?

Hoe ga je dan vaststellen dat degene die het examen heeft afgelegd,

ook degene is die de licentie krijgt?

Of gaan we dat examen afnemen in computerlokaaltjes,

onder toezicht van lokale clubs?

En als je toch niets technisch wil vragen, waar moet dat examen dan over gaan

als je toch alleen maar een prefab set mag gebruiken?

Oh ja, die apparatuur met beperkt vermogen.

Alsof er één N-amateur is die zijn 7300 terug regelt naar 25W.

Sterker nog, na het afnemen van de N-examens melden handelaren

een stijging in de verkoop van lineairs...

Apparatuur mag niet aangepast worden.

Keep on dreaming.

Hoe ga je dat vaststellen, laat staan handhaven?

Als de vliegtuigen uit de lucht vallen door ondeskundige modificaties?

Niet te doen.

Misbruik leidt tot intrekking van de machtiging.

Ik had even zuurstof nodig toen ik dit las.

Ik weet niet hoe ze in Engeland optreden,

maar ik hoef hier alleen maar PI2NOS te zeggen.

Opsporen van misbruik of wangedrag heeft helemaal geen prioriteit

zolang er geen overheids- civiele- en/of defensiecommunicatie gestoord wordt.

Intussen zitten amateurs met een puinhoop door het niveau van de nieuwe instap.

Min of meer verplichten aan jeugdorganisaties om hun aanhang een machtiging te laten halen.

Nee, daar zit de jeugd op te wachten.

Al WhatsAppend met hun neefje in Australië verplicht

naar een ruisende verbinding met het dorp verderop moeten luisteren.

Dat gaat het radio amateurisme redden.

Onder toezicht gebruik maken van clubstations mag in Nederland nu ook al.

Maar misschien in Engeland nog niet.

En dan nog wat: dat hele communicatie geneuzel is pas later in de radio amateur definitie gerommeld

om het aantal niet-technisch geïnteresseerden die met het onthouden

van veel eerdere examenvragen hun papiertje hebben gehaald, te rechtvaardigen.

In de kern was de basis van het radio amateurisme het doen van technische proeven.

Daarom hebben we zo'n hoop spectrum gekregen.

Wat mij betreft moet je als je in een rolstoel zit niet willen hordelopen.

Dat is dan jouw sport niet.

Zo ben ik van mening dat je niets op de amateurbanden te zoeken

hebt als je geen affiniteit met techniek hebt.

Ook met een ouwehoerlicentie kan je storing veroorzaken

als je niet begrijpt dat je mantelstroomfilter harmonischen kan produceren

als de toegepaste ringkern in de verzadiging wordt gestuurd

omdat die op de verkeerde plek zit.

Voor mij zit radio amateurisme in de kwaliteit, niet in de kwantiteit.

En jeugd min of meer dwingen om radio amateur te worden werkt al helemaal niet.

 Waar je misschien meer aan hebt, is om als onderdeel van al die introductiedingen

die aan scholieren aangeboden worden

(mijn kinderen kregen aanbiedingen voor schermen, boogschieten, crossfietsen,

alleen maar om te laten zien dat er meer is dan voetbal) ook techniek toe te voegen.

En dan bedoel ik niet een morsecursus

(zo star ben ik nou ook weer niet), maar misschien is het Internet of Things

wel een uitgelezen onderwerp om hun belevingswereld

(die zich voornamelijk op het internet afspeelt) te koppelen aan de onze (de radio).

Daar zie ik meer in dan wéér een tot mislukken gedoemde instaplicentie

met participatieverplichting voor jeugdorganisaties.

pi4raz.nl PA3E

 

 

* NIEUWE HOOGSPANNINGSMASTEN NA JAREN OFFICIEEL IN GEBRUIK GENOMEN

Geschreven door Administrator van PI4RAZ Oct 11, 2019

De nieuwe hoogspanningsverbinding door de Randstad, de 380 kV Noordring,

is donderdagochtend officieel in gebruik genomen.

Het is volgens TenneT een belangrijke slagader

voor de Nederlandse elektriciteitsvoorziening en voor de transitie naar duurzame energie.

De nieuwe verbinding is met een lengte van 60 kilometer

het grootste project van TenneT op land in Nederland.

Het sluitstuk waarmee een zogenoemde ringstructuur is gerealiseerd in de Randstad.

Mocht er een calamiteit optreden, dan kan de stroom via de andere kant worden getransporteerd.

Dat vergroot de leveringszekerheid, zegt de stroomleverancier.

Het project om van de 'traditionele' hoogspanningsmasten

over te schakelen op de 380kV was niet onomstreden.

De bouw van Randstad 380kV startte in augustus 2011.

Voor die tijd was er veel weerstand van mensen die langs het traject woonden

waar de hoogspanningsleiding bovengronds gebouwd zou worden.

Acties leidden ertoe dat ruim 10 kilometer hoogspanningskabel

tussen Delft en Pijnacker onder de grond werd aangelegd.

pi4raz.nl PA3E

 

 

* MYSTERIEUZE CHIRPS OP 80M

Geschreven door Administrator  

Oct 14, 2019 at 08:09 AM

iaruDe laatste nieuwsbrief van het IARU-R1 Monitoring Systeem meldt

mysterieuze chirps op 3510 kHz USB

die sinds 25 september elke avond waargenomen worden.

DK2OM en HB9CET rapporteren dat de signalen ongeveer 3 kHz breed zijn

en peilingen wijzen uit dat het signaal ergens uit de buurt van

Voronezh (???????) komt, in de Russische Federatie.

Het doel van de signalen is niet duidelijk.

De nieuwsbrief van het International Amateur Radio Union Monitoring Systeem (IARUMS)

Regio 1 van september 2019 is te vinden op

http://www.iarums-r1.org/iarums/news2019/news1909.pdf

Opnames van militaire uitzendingen zijn de vinden op de Signal Identification Guide Wiki

via  https://www.sigidwiki.com/wiki/Category:Military

Rapporten over Amateur Band intruders kunnen gelogd worden

via de IARU Regio 1 Monitoring System Logger op http://peditio.net/intruder/bluechat.cg.

Monitor de kortegolf banden on-line met een web based SDR ontvanger op

http://www.websdr.org/

IARU Monitoring System (IARUMS) https://www.iarums-r1.org/

pi4raz.nl PA3E

 

 

* OVERHEID WIL SPRAAKNETWERK C2000 IN 2020 VERNIEUWEN

Geschreven door Administrator van PI4RAZ  Oct 14, 2019

Het ministerie van Justitie en Veiligheid wil in het eerste kwartaal van volgend jaar

een volgende stap zetten in de vernieuwing van C2000.

Dan wordt het spraaknetwerk gemigreerd naar nieuwe apparatuur.

De operatie zou in november worden gedaan, maar dit uitstel hing al in de lucht.

Op 2 oktober heeft de stuurgroep Vernieuwing C2000,

waarin de operationele diensten vertegenwoordigd zijn,

een definitief advies over de migratiedatum van het nieuwe spraaknetwerk van C2000 geformuleerd.

De komende maanden zetten alle partijen in op het realiseren van deze migratie.

Minister Grapperhaus meldt dat die migratie

naar verwachting niet in één keer compleet kan worden uitgevoerd.

De vernieuwing van C2000 is in drie projecten verdeeld.

Het alarmeringsnetwerk P2000 is in juni 2018 vernieuwd.

Ook de radiobediening in de meldkamers wordt afzonderlijk vernieuwd.

Verder onderzoekt de overheid de opties om het C2000 systeem binnen enkele jaren te vervangen.

De AIVD heeft geadviseerd over de risico's van de keuze voor de Chinese leverancier Hytera.

pi4raz.nl PA3E

 

 

* Wijzigingen zendexamens.

Omdat het N-examen van 6 november bijna is volgeboekt,

wordt er een extra N-examen georganiseerd op 1 november.

Ook belangrijk om te weten is dat het reguliere examen van 6 november 2019 is

verplaatst van Nieuwegein naar Bunnik.

Op vrijdag 1 november, om 15.00 uur start dan een N-examen

in Nieuwegein (MeetingDistrict, Blokhoeve 2a Nieuwegein).

De inschrijving voor dit examen kon tot afgelopen 4 oktober.

De examens van woensdag 6 november worden gehouden in

het BOVAGhuis in Bunnik (Kosterij 15, Bunnik).

Op deze dag worden zowel N- als F-examens gehouden.

Inschrijving voor dit examen kon tot 9 oktober. (Stichting Radio Examens)

RTTY bulletin PI4WNO. PA3E

 

*Zonneauto NunaX onthult geheim.

Nadat eerder het Solar Team Eindhoven en het Solar Team Twente

met tegenslagen kampten in de Bridgestone World Solar Challenge,

bleef ook het Delftse Vattenfall Solar Team niet gespaard voor onheil.

Tijdens een testrit op het circuit in Australia botste NunaX tegen een vangrail.

Daarbij liep de zonnewagen, waaronder de ’geheime sharkskin’, behoorlijk schade op.

Het team gaat de komende dagen alles op alles zetten om de auto op tijd af te

krijgen voor de race.

Op jacht naar haar achtste wereldtitel maakt het Vattenfall Solar Team

gebruik van een zogenoemde shark skin (haaien huid).

Op de auto wordt een folielaag bevestigd die bestaat uit heel smalle ribbels.

Deze ribbeltjes zorgen ervoor dat de luchtstroom soepeler langs

de zonneauto glijdt en haar dus sneller maakt.

Het team presenteerde haar geheime wapen

tijdens de officiële keuring van de zonneauto.

Het idee achter ribbeltjes komt uit de natuur.

Lange tijd ging men er intuïtief van uit dat aerodynamisch gezien een oppervlak

altijd zo glad mogelijk moet zijn voor de minste weerstand.

Maar toch voelt de huid van snel zwemmende haaien heel erg ruw aan.

Dat komt doordat de microscopisch kleine schubjes van de haaienhuid

in een bepaald patroon gerangschikt zijn.

Vanuit dat idee werd een driehoekig tweedimensionaal profiel ontwikkeld: de

shark skin. (Solar team)

RTTY bulletin PI4WNO. PA3E

 

 

*Nobelprijs 2019 voor onderzoekers van Li-Ion batterij .

Op 20 dec 2019 zal de Nobelprijs voor chemie 2019 uitgereikt worden

aan John Goodenough, Stanley Whittingham and Akira Yoshino.

Het onderwerp van hun prijs betreft de ontwikkeling van de hedendaagse bruikbare Li-Ion batterij.

Li-Ion, (Lithium-Ion), batterijen staan momenteel sterk in de belangstelling.

Ze worden steeds meer gebruikt voor draagbare elektronica

en elektrische voertuigen, militaire en ruimtevaart toepassingen.

Li-Ion batterijen waren en zijn nog lang niet zo betrouwbaar

als onze uit ontwikkelde zink-mangaan batterijen.

Bovendien wordt er in veel gevallen gebruik gemaakt van Cobalt, een grondstof

waarvan de winning in de Congo veel milieu schade veroorzaakt.

Al jaren wordt er daarom veel onderzoek gedaan om de Li-Ion batterij te verbeteren.

Onderzoeksgebieden zijn onder andere verlenging van de levensduur,

energiedichtheid, veiligheid,kostenreductie en laadsnelheid.

Daarin wordt onderzoek gedaan naar o.a. de ontvlambaarheid van elektrolyten

en de vluchtigheid van organische oplosmiddelen die in de elektrolyten worden gebruikt.

En naar verschillende uitvoeringsvormen zoals waterige lithium-ion batterijen,

keramische vaste en vloeibare elektrolyten, enz.

Belangrijke vooruitgang resulteerde in de jaren 1970 tot 1980

uit het onderzoek van onder anderen de drie genomineerden.

Dit leidde tot de commerciële toepassing door Sony en Asahi Kasei in 1991.

En dus uiteindelijk tot de komende uitreiking van de Nobelprijs

2019. (PA0PHB)

RTTY bulletin PI4WNO. PA3E

 

 

*Tijdseinstation WWV viert 100-jarig jubileum .

Op 1 oktober 2019 bestond het tijdseinstation WWV 100 jaar.

We kunnen gerust stellen dat elke radio amateur een of meerdere

malen WWV heeft gebruikt om zijn oscillator tegen te ijken.

WWV heeft een lange en legendarische geschiedenis die teruggaat

tot het allereerste begin van radio-uitzendingen.

De roepletters WWV werden in oktober 1919 toegewezen aan NIST

(toen het National Bureau of Standards genoemd).

Hoewel de oproepletters WWV nu synoniem zijn voor het uitzenden van tijdsignalen,

is het onbekend waarom toen die specifieke oproepletters waren gekozen of toegewezen.

Het testen van het station begon in mei 1920 in Washington,

met de uitzending van vrijdagavond muziekconcerten die duurden van 8:30 tot 23:00 uur.

Daarbij werd een 50 W zender op een golflengte van 500 m, 600 kHz, gebruikt.

Deze frequentie, aan het eind van de omroepband

kon met alle toenmalige commerciële omroep ontvangers

tot op een afstand van 40 km worden beluisterd.

Een belangrijke gebeurtenis - het eerste commerciële omroep station, KDKA uit Pittsburgh,

Penn, kwam pas op 2 november 1920 in de lucht.

Op 15 dec 1920 werd gedurende een half jaar een 2 kW vonkenzender

op 750 kHz ingezet om landbouw berichten te verspreiden.

Dat bereik was 300 km.

In december 1922 werd besloten om van WWV een frequentie standaard te maken,

in de lijn van de doelstellingen van de organisatie.

De eerste tests werden uitgevoerd op 29 en 30 januari 1923

en omvatten de uitzending van frequenties van 200 tot 545 kHz

In mei 1923 zond WWV wekelijks frequenties uit van 75 tot 2000 kHz.

De nauwkeurigheid van de uitgezonden frequentie werd geciteerd

als ’beter dan drie tienden van een procent.’

Het uitgangsvermogen van het station was 1 kW.

In januari 1931 werd het station verplaatst van Washington

naar de nabijgelegen stad College Park, Maryland.

Eerst werd een 5 MW zender van 150 W gebruikt,

maar het vermogen werd tegen het volgende jaar weer verhoogd tot 1 kW.

Door toepassing van een kristal gestuurde oscillator,

werd de frequentie stabiliteit zeer sterk verbeterd tot 2 in 10 miljoen.

In 1932 verhuisde het station naar Beltsville, Maryland,

waar vandaan in april 1933 de uitzendingen op de gehele frequenties 5, 10

en 15 MHz plaats vonden met een vermogen van 20 kW.

Deze frequenties worden ook heden ten dage nog gebruikt met toevoeging van 2.5 en 20 MHz.

Door continue verbeteringen aan de kristal gestuurde oscillator

wordt nu een frequentie nauwkeurigheid bereikt van 1 deel op 10 biljoen (13 nullen).

In oktober 1945 werd de tijdsignalen morse code werd toegevoegd

en gesproken aankondigingen van de tijd begonnen op 1 januari 1950.

In 1966 verhuisde WWV naar de huidige locatie, nabij Fort Collins, Colorado,

dicht bij het NIST laboratorium in Boulder.

Het LF-station WWVB ging in de lucht in juli 1963.

In april 1967 begon het station Greenwich Mean Time (GMT) uit te zenden in plaats van lokale tijd.

De tijdaankondigingen werden vanaf in juli 1971 elke minuut gedaan.

WWV is om meerdere reden waardevol om nog lang te mogen blijven

functioneren. (NIST)

RTTY bulletin PI4WNO. PA3E

 

 

* Hallo Luisteraars

Deze kwam ik tegen:

Van New York naar Tokio in 30 minuten? Het moet kunnen (met een raket).

Met gebruikelijk ongeduld presenteert hightechpionier Elon Musk zijn jongste speeltje: Starship.

Het ruimtevaartuig, geschikt voor honderd passagiers,

moet mensen naar de maan en Mars brengen.

Hans van Zon  13-10-19

Waar hij ook is, Elon Musk geeft altijd gas.

Of het nu gaat om een nieuwe uitvoering van zijn elektrische auto, Tesla,

een Falcon-draagraket, de supersnelle hyperloop of de ‘ruimtebus’ Starship,

Musk is altijd verder in de tijd.

Voor hem is de onthulling van Starship, nabij Brownsville (Texas),

meteen al oud nieuws.

Hij praat al over de eerste testvluchten

en stelt daarbij eisen die medewerkers vaak te boven gaan.

,,Over een of twee maanden kunnen we buiten de dampkring vliegen en weer terugkeren’’,

aldus de baas van de ruimtevaartorganisatie SpaceX. Onbemand,

tot een hoogte van bijna 20 kilometer.

Musk: ,,En ik denk dat we volgend jaar de eerste bemande vlucht kunnen maken.’’

Zijn team kan met deze deadlines de borst weer natmaken,

als de overheid ten minste haast maakt en de vereiste vergunningen op tijd afgeeft.

En daarmee houdt het niet op.

,,Binnen enkele jaren landen we op de maan of op Mars’’,

voegt de bevlogen ondernemer eraan toe.

Met het laatste zou zijn grootste droom uitkomen.

Maar ook Musk weet dat hij met zijn gedurfde voorspellingen vaak veel te optimistisch is.

Hoe zit Starship in elkaar?

De eerste blik op Starship zet menig belangstellende op het verkeerde been.

Het lijkt een wat hoog uitgevallen graansilo.

Of een verticaal opgestelde airbus.

En ook doet het gevaarte denken aan de raket uit het stripverhaal Mannen op de maan van Kuifje.

Of is het een raket uit de vorige eeuw die flink is opgepoetst?

Het vaartuig is namelijk gemaakt van glimmende platen roestvrij staal.

Aanvankelijk was gekozen voor veel lichtere koolstofcomposieten.

,,Maar staal van type 301 kan veel beter tegen hoge temperaturen.

Daardoor hoeft het alleen aan de buitenkant te worden beschermd

met lichte keramische tegels tegen de hitte die ontstaat bij de terugkeer in de atmosfeer,

met een snelheid van 25 keer het geluid.

Deze raket van roestvrij staal is de oplossing met het kleinste gewicht.

En veel goedkoper’’, zegt Musk vol trots. ,,Ik ben heel blij dat we deze keuze hebben gemaakt.

Dit is een van de meeste inspirerende dingen die ik ooit heb gezien.’’

Man van het juiste moment

Elon Musk is ook een man van het juiste moment.

Hij onthult zijn Starship elf jaar na de allereerste lancering door SpaceX.

,,Toen lachte het geluk ons toe met de lancering van de Falcon-1’’, zegt de Amerikaanse durfal.

Sindsdien brengt zijn ruimtevaartbedrijf met grote regelmaat kunstmanen in een baan om de aarde.

Ook zorgt zij voor de bevoorrading van het internationale ruimtestation ISS.

Zijn Starship, aangedreven door een zogenoemde superheavy booster, is 50 meter hoog.

De romp heeft een diameter van ruim 9 meter.

Aanvankelijk zou hij landen op de uiteinden van zijn vleugels, nu heeft hij zes uitklapbare poten.

Het laadvermogen bedraagt 150 ton, 150.000 kilo.

Met deze indrukwekkende cijfers kan hij de vergelijking aan met de Saturnus 5-raket,

het werkpaard dat vijftig jaar geleden de astronauten naar de maan bracht.

Alleen Starship keert wel terug voor hergebruik, de Saturnus 5 niet.

‘Er is nog geen commerciële markt voor’

Starship is eigenlijk een intercontinentale ballisti­sche raket.

Maar dan een zonder kernbom en met een landing

Elon Musk, SpaceX

Of er met het ruimtevaartuig meteen veel geld is te verdienen, is nog onduidelijk.

Musk geeft toe dat er ‘nog geen commerciële markt voor is’.

Mogelijk gebruikt SpaceX Starship eerst zelf om eigen kunstmanen uit te zetten,

onder meer voor zijn Starlink internetservice.

Op een ideale dag zou het ruimtevaartuig meerdere keren kunnen worden gelanceerd.

Musk onderzoekt ook de kansen voor snelle reizen over de wereld.

Voor bijvoorbeeld een trip van New York naar Tokio. In 30 minuten!

Passagiers moeten wel veel geld hebben.

Project Crew Dragon

Door tegensla­gen met de Crew Dragon ging het voornemen

om in 2016 de eerste astronauten te vervoeren in rook op

Dat Musk vol gaat voor de ontwikkeling van Starship roept vragen op bij NASA,

de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie.

Een ander project van SpaceX, de Crew Dragon

(voor het vervoer in de ruimte van astronauten), loopt ernstige vertraging op.

 SpaceX bevoorraadt al sinds 2012 het ISS met zijn andere ruimteschip, Cargo Dragon.

Vijf jaar geleden tekende het bedrijf een contract van 2,6 miljard dollar

voor het verzorgen van bemande vluchten voor NASA.

Door tegenslagen met de Crew Dragon ging het voornemen om in 2016

de eerste astronauten te vervoeren in rook op.

Pas begin dit jaar maakte de Crew Dragon zijn eerste testvlucht naar het ISS,

met aan boord pop Ripley, volgehangen met sensoren om de krachten op de mens te meten.

Tijd om te leveren

Na de testvlucht is het tot verdriet van de hoogste baas van NASA,

Jim Bridenstine, weer stil geworden rond het project.

Hij grijpt de presentatie van Starship aan om te wijzen op de vertraging met de Crew Dragon.

,,Gezien alle investeringen van de belastingbetaler wordt het tijd om te leveren’’, aldus Bridenstine.

Volgens Musk werkt maar 5 procent van zijn bedrijf aan Starship

en krijgt de Crew Dragon veel meer aandacht.

Maar het valt wel op dat hij in het geval van de Crew Dragon geen harde deadlines stelt.

Musk houdt zich liever met nieuwe projecten bezig.

Hij leeft in de toekomst, niet in het heden.

In zijn dromen landt hij nu al op Mars.

Met zijn Starship.

Bekijk met deze link de video hoe Elon Musk zijn ruimtevaartuig  presenteert:

https://www.ad.nl/  PA3CAZ

 

 

*Onze Moppen van de Week:

Ik had het allemaal"......

Deze morgen zat ik op een bank in het park naast een vreemde zwerver.

"Vorige week had ik nog alles." zei hij.

Een kok maakte mijn eten klaar,

mijn kamer werd gepoetst,

mijn kleren werden gewassen

en ik had een dak boven het hoofd.

Ik had toegang tot het internet,

beschikte over een fitnessruimte

en kon regelmatig een stapje in de wereld zetten.

Als ik eens een dagje lekker wilde niksen deed ik dat gewoon."

"Maar wat is er dan eigenlijk gebeurd?", vroeg ik,

"Drugs? Gokken? Een vrouw?"

"Neen", antwoordde hij,

"Ik werd ontslagen uit een Nederlandse gevangenis."

 

Een huurdoder wil een nieuwe kijker voor zijn sluipschuttersgeweer.

Hij gaat naar zijn vaste wapenleverancier en die toont hem enkele modellen.

''Dit type vizier'': zegt hij ''is zo goed dat je van hier

mijn huis ginder ver op de heuvel in detail kunt bekijken''.

De huurling neemt het geweer met vizier en bekijkt de berg in de verte.

Na enige tijd schiet hij in een kramp van het lachen.

''Wat valt er zo te lachen?'' vraagt de verkoper.

''Geloof het of niet, maar ik zie een blote vent en een blote vrouw door je huis lopen''

De handelaar neemt de kijker over, bekijkt zijn huis,

neemt 2 kogels en geeft ze aan de huurdoder en zegt in een vlammende colere:

''Ik geef je dit vizier gratis als je met deze 2 kogels mijn vrouw haar hoofd

en die vent zijn ballen eraf schiet''.

De man kijkt nog eens goed door de kijker en zegt dan:

''Ik denk dat ik met ene kogel ga toekomen..''.

 

Zegt een kerel in het café tegen z'n vrienden:

"Toen ik hier gisteren tot laat in de nacht in het café zat,

is er een inbreker in ons huis geweest.

Maar mijn vrouw kwam hem tegen en ze heeft hem twee blauwe ogen,

twee gebroken tanden en twee gekraakte noten bezorgd."

"Zo...", zeggen de vrienden, "jouw vrouw weet wel van aanpakken!"

"Ja...", zegt de man, "ze dacht dat ik het was, die weer dronken thuis kwam."

lachjekrom.com PA3E

 

 

*Heeft ook u iets te koop.

 

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen*

Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 716e ronde.

Johan PD2JCW,

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende ronde maar weer.

Het ORB TEAM  


 

Rondes 2004    Rondes 2005   Rondes 2006  Rondes 2007  Rondes 2008  Rondes 2009   Rondes 2010    Rondes 2011  Rondes 2012   Rondes 2013   Rondes 2014   Rondes 2015   Rondes 2016   Rondes 2017 Rondes 2018

Januari 2019

02-01

09-01

16-01

23-01

30-01Geen ronde

 

 

 

 

Februari 2019

06-02

13-02

20-02 

27-02

 

 

 

 

 

 

Maart 2019

06-03Geen ronde

13-03Geen Ronde

20-03

27-03

 

 

 

April 2019

03-04

10-04

17-04

24-04 

 

 

 

 

 

Mei 2019

01-05 

 08-05

15-05

22-05

29-05

 

 

 

 

 

 

Juni  2019

05-06

12-06

19-06

26-06

 

 

 

 

 

 

Juli 2019

03-07Geen Ronde

10-07

17-07

24-07

31-07Geen Ronde

 

 

Augustus 2019

07-08Geen Ronde

14-08

21-08

28-08

 

 

 

 

 

 

 

September 2019

04-09

11-09

18-09

25-09 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oktober 2019

02-10

09-10

16-10

23-10

30-10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

November 2019

06-11

13-11

20-11

27-11

 

 

 

 

 

 

 

 

December 2019

04-12

11-12

18-12

25-12 Kerst Geen Ronde

01-01-2020 Geen ronde Nieuwjaar