Ronde 636
van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 01-11-2017
* Goedenavond zend, en
luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst
van
de vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….Dat
willen we graag zo houden
Onze
ronde leider.
is
vanavond de zelfde als vorige week
Johan
PD2JCW.
Nieuws;
Inhoudsopgave RAZzies november 2017 29/10/2017
door PH4X
RAZzies, in tegenstelling tot de Electron of de CQ-PA een minder bekend (digitaal) blad,
maar zeker een die de moeite waard is om elke maand door te lezen.
Maandelijks
verschijnt het eigen digitale magazine van PI4RAZ, dat ook voor niet leden
gratis beschikbaar is.
Het magazine is wellicht een van de leukste magazines als het op zelfbouw aankomt.
Deze
maand besteden zij onder andere aandacht aan:
Keuken
ontstoren
Maak
zelf een kerst ornament
Opa
Vonk: Neutrodynisatie
VFO
met DDS deel 2
From
Russia With Love antenne
Afdelingsnieuws
+ Jota verslag
Downloaden
van het magazine kan gratis op deze
website.
Hamnieuws
PA3E
*Fusion
2 update voor Yaesu FTM-400DR/E 29/10/2017
door PH4X
Sinds
gisteren is er nieuwe firmware beschikbaar voor de Yaesu FTM-400DR/E.
De nieuwe versie brengt ondersteuning voor de DG-ID functie voor System Fusion,
waarmee
System Fusion 2 mogelijk wordt.
De
firmware heeft versienummer 1.8 gekregen voor de FTM-400DR/E.
De firmware voor de FT-1D is ook bijgewerkt en heeft versienummer 2.04 gekregen.
Beiden
zijn te downloaden op de website van Yaesu.
Hamnieuws
PA3E
*
Novice her-ijking woensdag besproken 29/10/2017/13
door PH4X
Komende
woensdag vindt het 96e Amateur Overleg plaats tussen VERON, VRZA en Agentschap
Telecom.
In
de middag zullen enkele zaken besproken worden, waaronder het dossier
Novice Her-ijking.
Agentschap
Telecom gaf eerder al aan de gewogen resultaten niet blind te vertrouwen en ook
de ruwe data te willen zien.
Daarnaast
ligt het in de verwachting dat de half jaar geleden ingevoerde gedragslijn
vergunningen geëvalueerd gaat worden.
Enkele
hiaten
in het nieuwe vergunningstelsel zijn onder andere de identificatie die verplicht
in voice of CW moet.
Dit
kan tot problemen leiden bij APRS-stations.
Ook
staat het roepletters beleid, ook wel bekend als het ‘PA0-dossier’ als open
punt.
Hamnieuws
PA3E
*
Let op: Wintertijd handmatig controleren 29/10/2017
door PH4X
Bij
enkele transceivers moet de wintertijd handmatig gecontroleerd worden.
Dit is met name het geval bij digitale D-Star en DMR transceivers die een GPS-ontvanger hebben,
waaronder de Icom IC-2820 en ID-31, ID-51 en IC-7100,
maar
ook de Hytera MD785G, X1p en de PD785G dienen gecontroleerd te worden.
De instelling dient op GMT+1 gezet te worden om ervoor te zorgen dat (GPS) data die verzonden wordt
weer
goed weergegeven kan worden op de verschillende dashboards.
Hamnieuws
PA3E
*
LAATST LEVENDE BLETCHLEY PARK LUISTERAAR OVERLEDEN Oct 25, 2017
De laatste nog levende luisteraar van Bletchley Park, die Nazi berichten onderschepte
en
doorspeelde naar de geallieerde codebrekers in Bletchley Park, is overleden.
Alison Robins, 97, leerde zichzelf tijdens de tweede wereldoorlog morse code en Duits
en
bleef hele nachten op om te luisteren naar de berichten van de onderzeeboten
rond de Britse kust.
De veteraan uit de tweede wereldoorlog (ook wel Wren genoemd) vertelde haar kinderen:
"Iedereen
die je zegt dat zwarte koffie je wakker houdt, heeft het mis.
Het
enige dat je wakker houdt is de gedachte dat als je in slaap valt, er mensen
zullen sterven".
Alison
had de taak om berichten door de geven aan Station X - dat later Bletchley Park
bleek te zijn.
Ze sprak maar zelden over haar oorlogsjaren die doorgebracht werden op geïsoleerde locaties langs de kustlijn,
waarbij berichten van de vijandelijke schepen onderschept werden,
nadat
ze zich zowel morse code als Duits aangeleerd had.
Alison's
dochter denkt dat het de meest opwindende jaren van haar moeders leven geweest
zijn.
Jill Hazell zegt: "Ze was de laatste die nog over was
-
er waren er maar weinig die morse code en Duits beheerste: daar waren er maar
een hand vol van.
Ik
denk dat ze best intelligent geweest is - ze verliet school met bijna
niets".
"Ze
hielden zich aan de Official Secrets Act - zelfs nadat de film over Bletchley
Park uitkwam.
Ze
sprak er niet over."
Alison
leerde zichzelf morse code zodat ze haar baan als stewardess in kon ruilen voor
een dienstverband bij de wrens.
De man van Alison, Maurice, sprak eveneens Duits en werd na de oorlog naar Duitsland gestuurd
om
vertaalwerk te doen als voorbereiding op de Neurenberg processen.
Toen hij terugkwam, begon het echtpaar hun eigen verzoeningsacties door de Duitse krijgsgevangenen
die
in hun tuin werkten kopjes thee te brengen, en ze uit te nodigen voor de lunch.
Alison
overleed op 15 oktober in een verzorgingstehuis in Bristol, waar ze verpleegd
werd vanwege dementie.
pi4raz
PA3E
*
EERSTE ZUID-AFRIKAANSE 10GHZ EME RECORD Oct 26, 2017
Op 22 oktober 2017 om 15:46 UTC noteerde Alex Artieda, ZS6EME,
het
allereerste Digitale EME QSO ooit op 10GHz met HB9Q.
Op
de IARU Regio 1 site schrijft Dennis Green ZS4BS:
Dit is het eerste Microgolf EME QSO op zo'n hoge band vanuit Zuid-Afrika
met
de nieuwe digitale mode QRA64D, waarbij slechts 50 Watt gebruikt werd op de feed
van zijn 1,5 meter schotel.
Later
op 23 oktober maakte Alex nog 10 meer EME QSO's op 10 GHz.
En tenslotte slaagde hij er op 24 oktober om 11.56 UTC in om het allereerste Digital EME QSO ooit in Zuid-Afrika te maken
op
5,7 GHz (6 cm) met PA3DZL, waarbij hij op dezelfde dag nog 7 meer QSO's op 5,7
GHz maakte.
Daarmee
heeft Alex Zuid-Afrika weer op de Microgolf kaart gezet: een fantastische
prestatie.
pi4raz
PA3E
*
Call mutaties sinds vorige week;
Uitgegeven
Calls
PA9D PD0JMK PD0LEO PE0DMX PE1NSI PF9DC
Ingetrokken
Calls
PA0AQ
PA0HPM PA0IC PA0LEY PA0NN PA0VS
PA1FDB
PA1MD PA1NSI PA3AJL PA3DXK PA3FOZ PA3GBI PA3GKD PA3HTW
PA7AP
PE1FHB
PE1HHK PE1FHB PE1HUN PE2AND PE2NEJ PE7MLE
PD0GGH
PD0HKF PD0MCL PD0NYI PD0NYU PD0OAN PD0OUK PD0PAC
PD2PVK
PD2RMA PD2WB PD3TB PD5BOB PF0MT PF9E
Momenteel
zijn er 12502 actieve calls
pi4raz
PA3E
Het
gaat hard met de PA0ers ik geloof nooit dat ze allemaal Silent Key zijn.
*
Test van asteroïde waarschuwingssysteem.
Een asteroide die op slechts 42.000 km afstand,
niet ver boven de banen van de communicatiesatellieten,
van
de Aarde zal passeren kan ons koude rillingen bezorgen.
Maar toen de 10 tot 20 m grote asteroïde, 2012 TC4,
in de vroege uren van 12 oktober 2017 passeerde,
leverde
dat de perfecte kans op om het wereldwijde
asteroïde
waarschuwingssysteem te testen.
TC4
werd voor het eerst waargenomen in 2012 een telescoop in Hawaï.
Hoewel het uit het zicht verdween, voordat een gedetailleerde studie kon worden uitgevoerd,
bleek
het nog mogelijk om zijn baan goed te plotten om deze
verschijning te voorspellen.
Volgens NASA toen zou de TC4 geen bedreiging voor de aarde betekenen
en
de komende eeuw en verder dat er ook geen andere asteroïde bedreigingen bekend
waren.
Ook
de Europese ESA kon de asteroide volgen met haar 8 meter telescopen van het
European Southern Observatory.
Toen de asteroïde dichter bij de aarde kwam,
gingen ook andere teams deelnemen aan de jacht
en
hebben daarbij telescopen in het golflengte gebied van zichtbaar naar
bijna-infrarood tot radar gebruikt.
Volgens NASA wordt het grootste deel van het werk gedaan door de grotere professionele telescopen,
omdat
de asteroïden van de grootte van TC4 zo klein zijn telescopen minimaal 0,5 m
moeten zijn.
Het
bleek een goede test voor het asteroïde waarschuwingssysteem te zijn.
Niet
alle telescopen werkten zoals gepland door technische problemen.
Een belangrijk onderdeel is het grote radar systeem in Arecibo, Puerto Rico,
die
niet functioneerde door schade veroorzaakt door de recente orkaan aldaar. (NASA
ESA)
RTTY
bulletin PI4WNO PA3E
*
Spookachtig internet
Wetenschappers zijn wereldwijd aan het werk om een niet af te luisteren internet te bouwen
gebaseerd
op verstrengeling van de onzichtbare kwantumfysische band tussen deeltjes.
Veilige
communicatie is een van de grootste uitdagingen in dit digitale tijdperk.
Draadloze
verbindingen, zoals onze radio verbindingen of Wifi netwerken zijn altijd af te
luisteren.
Om
een zeker mate van bescherming te bieden wordt het data
verkeer met geheime codes versleuteld.
Dat
is echter voor ons radioamateurs niet toegestaan.
Over de hele wereld werken wetenschappers aan nieuwe methoden om echt veilige netwerken te realiseren,
gebaseerd
op de wetten van de kwantummechanica.
In zulke netwerken is het fundamenteel onmogelijk om ongemerkt afgeluisterd te worden,
maar het maken van sterke verbindingen in deze netwerken,
gebaseerd
op het krachtige maar kwetsbare principe van kwantum verstrengeling, is een
grote uitdaging.
Een
grote uitdaging is dat deze verstrengeling bij elk nieuw knooppunt zwakker
wordt.
Wetenschappers uit Delft en Oxford zijn er nu in geslaagd om een sterke verstrengelings verbinding te distilleren
uit
meerdere zwakkere verbindingen.
Deze doorbraak maakt het op korte termijn mogelijk om voor het eerst rudimentaire kwantumnetwerken te bouwen,
en
levert meteen een essentieel element voor een toekomstig kwantuminternet.
De onderzoeksgroep van Ronald Hanson bij QuTech is beroemd door het realiseren van verbindingen
gebaseerd
op kwantumverstrengeling.
Met behulp van lichtdeeltjes zijn de wetenschappers in staat om de kwantuminformatie te verbinden
over
grotere afstanden: tot ruim een kilometer.
Met
een belangrijke test lieten de wetenschappers eerder de kracht van zo'n
verbinding
zien: verstrengeling is onzichtbaar voor een tussenpersoon: de informatie kan
niet worden afgeluisterd.
Verstrengelde
elektronen gedragen zich als het ware als 1 electron, ongeacht de afstand.
Op welke manier je ook naar de elektronen kijkt,
ze
hebben altijd gedeelde informatie', vertelt professor Ronald Hanson.
Een meting op het ene deeltje, beïnvloedt direct een meting op het andere deeltje,
zelfs
wanneer ze lichtjaren van elkaar gescheiden worden.
Wetenschappers
zijn nu bezig om verstrengeling in te zetten voor radicaal nieuwe technologie.
De informatie bevindt zich als het ware op beide plekken tegelijkertijd
en gevoelige informatie hoeft daardoor geen weg af te leggen,
daarmee worden in de toekomst veilige netwerkverbindingen gebaseerd op verstrengeling voorzien:
een
kwantuminternet.
Volgens
de de staatsmedia heeft China reeds zijn eerste commerciële kwantumnetwerk in
zijn noordelijke provincie Shandong opgezet.
Binnen
vijf jaar wil men de vier grote steden in Nederland verbinden in een rudimentair
kwantumnetwerk. (TU Delft)
RTTY
bulletin PI4WNO PA3E
*
Radio en . . . Jan Sander, PA3GON
In de serie 'Radio en ...' vertelde Jan Sander, PA3GON,
op
de bijeenkomst van de Veron afd. 66
op 19 oktober 2017, hoe hij in de
radio hobby is beland.
Jan
Sander raakte al vroeg besmet met het radio virus..
Deze hobby is mede aanleiding geweest om de opleiding Avionica
aan de Anthony Fokkerschool in Den Haag te gaan volgen
en het gaf de doorslag dat hij werd aangenomen bij een bedrijf
dat
zich bezig houdt met
vliegtuigcomponenten en systemen voor kleinere vliegtuigen..
Ondanks
de QRM is radio nog steeds zijn grote hobby en op reis zit
er steevast een kleine (HF) transceiver in de bagage.
Lees
het hele verhaal op onze website.
Home
-> Vereniging -> Radio-en
(PA0PHB)
RTTY
bulletin PI4WNO PA3E
*Radiostoringen door Ledlampen 13 september 2017,
De DARC (Deutscher Amateur-Radio-Club) heeft in een recent verschenen persbericht geklaagd
over de duidelijk toenemende storingen in het radioverkeer,
draadloze
diensten en zelfs in de DAB-ontvangst.
Als
schuldige wijzen ze niet correct ontstoorde Ledlampen aan.
En
de politiek, die dit thema verwaarloost en geen goede voorschriften uitvaardigt.
Volgens DARC zijn hun bezwaren bij het tot stand komen
van
de wet over elektromagnetische communicatie eenvoudig genegeerd.
Het gevolg zou zijn, dat er Ledlampen verkrijgbaar zijn en ook gebruikt worden,
die
erg veel storende radiogolven opwekken.
Ook
de Bayerische Rundfunk heeft op dit probleem gewezen.
Slecht of te goedkoop ontworpen Ledlampen hebben een geïntegreerde schakelende regelaar,
die
door zijn snelle schakelflanken elektromagnetische straling met een breed
HF-spectrum uitstraalt.
Ook de zogenaamde „elektronische trafo’s“ voor verlichtingssystemen op laagspanning
zijn elektrisch gezien met geen pen te beschrijven, want ze genereren aan de uitgang blokgolven in het kHz-bereik,
die
via soms meterslange, als antenne werkende, aansluitdraden aan de lampen worden
aangesloten.
Zulke
minderwaardige producten zouden gewoon verboden moeten worden.
Daar komen dan nog de storingen bij die worden veroorzaakt door elektronische reclameborden
en
met LED’s uitgeruste verkeerslichten enzovoort.
De onwetende consument geeft de schuld voor slechte ontvangst ten onrechte aan de fabrikant van zijn radio.
De politiek heeft het probleem onderschat,
omdat in hun opinie toch al bijna alle radio-omroep per kabel of satelliet gaat en gedigitaliseerd is.
De kritiek is vooral gericht tegen de huidige Duitse regering,
die
bij het tot stand komen van de wet een anders gebruikelijke hoorzitting met
neutrale experts heeft afgewezen.
Volgens
DARC schendt de Bondsregering daarmee het internationaal recht en overtreedt ook
nog het EU-handvest.
(Dit is niet een bericht van vandaag
maar
ik vind dat er maar niet genoeg over dit probleem kunnen hebben misschien
luistert Den Haag eens mee PA3E)
Elektormagazine
PA3E
*ZENDAMATEURS
& SYSOP Ton-PD4DFT BESLUITEN VANAF ZONDAG 29-10-2017:
PI1DFT-c4fm
alleen nog digitaal 438,025 MHz.
Vandaag rond 09.00 uur is PI1DFT C4FM alleen nog Digitaal te werken en geen mixmode meer,
dit
omdat we op locatie Delft ook een relais pi1dft-fm hebben.
(Sysop
PD4DFT-Ton)
Borrelronde
PA3E
*Opwarming
van de oceanen is mogelijk zorgwekkender dan gedacht 27 oktober 2017 Caroline
Kraaijvanger
De
huidige opwarming kent mogelijk
–
in ieder geval in de laatste 100 miljoen jaar
–
zijn weerga niet.
Tot
die conclusie komen onderzoekers in het blad Nature Communications.
De wetenschappers hebben zich voor hun studie nog eens kritisch gebogen
over
de wijze waarop wetenschappers de temperatuur die oceaanwater in het verleden
had, vaststellen.
Foraminiferen
Al
meer dan vijftig jaar laten onderzoekers zich daarbij leiden door foraminiferen.
Dat
zijn kleine mariene organismen wiens fossiele resten te vinden zijn in
sedimentkernen die in oceanen zijn opgeboord.
Foraminiferen
vormen kalkskeletjes waarin de isotopen zuurstof-18 en zuurstof-16 te vinden
zijn.
De verhouding tussen die twee isotopen verraadt welke temperatuur
de
wateren in de tijd dat deze foraminiferen leefden, hadden.
Dus door te kijken naar de gefossiliseerde resten van foraminiferen die in verschillende tijdperken leefden,
konden
onderzoekers de temperatuurverandering die het oceaanwater had doorgemaakt,
reconstrueren.
En dat onderzoek wees uit dat de temperatuur van dat oceaanwater
in
de afgelopen 100 miljoen jaar met zo’n 15 graden is afgenomen.
Niet
stabiel
Die conclusie is vanzelfsprekend gebaseerd op de aanname dat de verhouding
tussen
zuurstof-18 en zuurstof-16 alleen verandert door toedoen van veranderingen in
het oceaanwater.
Maar
dat is niet zo, zo suggereert het nieuwe onderzoek.
“Wat
altijd perfect geconserveerde fossielen leken, zijn dat in feite niet,” stelt
onderzoeker Sylvain Bernard.
“Wat
altijd perfect geconserveerde fossielen leken, zijn dat in feite niet”
Overschat
Bernard
en collega’s trekken die conclusies op basis van experimenten.
Uit die experimenten blijkt dat de verhouding tussen zuurstof-16 en zuurstof-18 kan veranderen
onder
invloed van de enorme warmte die gegenereerd wordt wanneer de organismen
bedolven worden onder sedimenten.
Volgens
onderzoekers hebben we de temperatuur diep in en aan het oppervlak van oceanen
dan ook overschat.
Ander
perspectief
De aanname dat de temperatuur van de oceanen in de afgelopen 100 miljoen jaar 15 graden is gedaald,
kan
volgens de onderzoekers wellicht van tafel.
Hun
bevindingen suggereren namelijk dat de watertemperaturen in deze periode
tamelijk stabiel zijn geweest.
En
daardoor komt de opwarming van die wateren die we op dit moment zien,
vanzelfsprekend in een heel ander licht te staan.
Die
opwarming lijkt – in ieder geval in de 100 miljoen jaar die achter ons ligt
– ongeëvenaard te zijn.
“Als we gelijk hebben, trekt onze studie decennia aan paleoklimatologisch onderzoek in twijfel,”
aldus
onderzoeker Anders Meibom.
“Oceanen
bedekken 70% van onze planeet.
Ze
spelen een cruciale rol in het klimaat van de aarde.
Begrijpen in welke mate hun temperaturen over lange tijd veranderd zijn,
is cruciaal als we willen begrijpen hoe ze zich gedragen en de consequenties
van
de huidige klimaatverandering accurate willen voorspellen.”
BRON
www.scientias.nl/
Borrelronde
PA3E
*Over
PI2NOS 28 oktober 2017
In
de nacht van zondag 28 oktober op maandag 29 oktober is PI2NOS opnieuw
geactiveerd.
Stichting Scoop Hobbyfonds doet met deze her ingebruikname een dringende oproep aan iedereen
die
van deze prachtige repeater wil genieten:
Het opnieuw inschakelen van Nederlands meest omvangrijke repeater
doet
Hobbyscoop met vertrouwen in de radioamateurdienst.
Over de afgelopen week is de stichting overstelpt met steunbetuigingen door radiozendamateurs en vele luisteraars
waardoor
wij ervan overtuigd zijn dat PI2NOS een belangrijke rol vervult in radiohobby
kringen.
Op
de achtergrond heeft Hobbyscoop een aantal veranderingen doorgevoerd waardoor we
hopen dat het een beetje beter gaat.
Het
grootste aandeel zal echter van de gebruikers van PI2NOS moeten komen.
De
volgende reactie die we tegenkwamen sprak ons erg aan, de spijker op z’n kop:
Dat PI2NOS uiteindelijk QRT is gegaan verbaast me niet,
een dergelijk repeater systeem met gigantisch bereik en enorm ‘grote oren’
trekt
nu eenmaal een diversiteit van personen aan..
Ik zie het als een soort afspiegeling van de huidige maatschappij waarbij er lieden zijn
die continu tegen de draad in gaan,
én
er personen zijn die iedereen en alles maar willen controleren, kleineren of
corrigeren.
Dat
botst!
Los daarvan werd PI2NOS een soort spreekbuis voor een select gezelschap amateurs
die zich misschien dan wel aan de machtigingvoorwaarden houden maar wel héél vaak
of lange periodes de repeater bezetten/bezitten zonder dat ze eigenlijk iets te vertellen hebben
of
met keer op keer dezelfde eindeloze discussies en/of onderwerpen.
Blijkbaar roept dit bij menig “gebruiker” irritatie, jaloezie
en
frustratie op en is een trigger tot geklier van sommigen.
Hierop wordt vervolgens weer “corrigerend” gereageerd
waardoor
de (anonieme) klier de aandacht en zijn zin heeft!
Wat mij (persoonlijk) nogal eens stoort in de diverse berichtgevingen is dat er een hele horde amateurs zijn
die zich geroepen voelen om vooral te schreeuwen en te roepen
hoe
ze deze verstoorders gingen opzoeken en aanpakken.
Bijna
een regelrechte uitdaging, die dit geklier alleen maar in de hand werkt.
Het is absoluut doodzonde om te zien dat zo’n mooi initiatief en technisch hoogstaand project,
waarin
gigantisch veel tijd en energie is gestoken, om zeep wordt geholpen door een
handjevol individuen.
Om
nu enkel het AT op zijn verantwoordelijkheden te wijzen is te kortzichtig.
Ik vind het heel jammer maar een deel van de ‘vaste’ dagelijkse gebruikers zal ik zeker niet missen.
Misschien
helpt het hierin dat ie een poosje uitgaat…
We leven in een tijd waarin verdraagzaamheid en flexibiliteit helaas
niet
langer de gewoonste zaak van de wereld is.
Toch
is onze radiohobby erg afhankelijk van het respect en de ruimte die we voor
elkaar hebben.
Hobbyscoop bouwt systemen omdat deze technisch innovatief zijn
en
ze onze radiohobby hopelijk een klein beetje leuker maken.
Wanneer iedere radiozendamateur PI2NOS op een bewuste manier weet te gebruiken
met
ware HAM-spirit en een voorliefde voor techniek kan iedereen nog lang van dit
bijzondere medium genieten…
Geheugensteuntje
nodig? Lees dan eens rustig onderstaande pagina’s door:
Hobbyscoop
PA3E
*Nieuwe
versie VHF Handbook online
30/10/2017
door PH4X
De IARU heeft vandaag de nieuwe versie van het VHF Handbook online gezet.
Inmiddels
is deze bij versie 8 aanbeland.
De nieuwste versie is bijgewerkt met de laatste wijzigingen en besluiten
die
onlangs op de IARU conferentie in Landshut genomen zijn.
Ook vindt je informatie over VHF, UHF en SHF-contesten, informatie over het locatorsysteem,
en
informatie over het werken via amateur satellieten.
Het
handboek is Engelstalig en telt 160 pagina’s.
Downloaden
kan op de website
van IARU Regio 1.
Hamnieuws
PA3E
*RSGB’s
onderzoek naar VDSL-storing 30/10/2017
door PH4X
RSGB heeft een onderzoek gedaan naar storingen die radiozendamateurs ondervinden aan de uitrol van VDSL,
als opvolger van ADSL. VDSL wordt ook in Nederland aangeboden op plekken waar geen glasvezel ligt
en biedt snelheden van rond de 100 Mbit uplink en 50 Mbit downlink,
mits
je binnen 2 kilometer van de telefooncentrale woont.
Aan
het Engelse onderzoek hebben circa 1200 zendamateurs deelgenomen.
De
helft van hen geeft aan tenminste 6 dB (1 S-punt) storing te ondervinden van
VDSL-signalen.
Een
kwart van de ondervraagden zelfs meer dan 12 dB (2 S-punten).
Alleen
geven aan dat de ‘upstream’ (modems bij mensen thuis, RtH) harder storen dan
de ruis uit de telefooncentrale.
Afstand
is hier een oorzaak van.
De RSGB gaat haar bevindingen delen met British Telecom,
dat
verantwoordelijk is voor de uitrol van VDSL in het Verenigd Koninkrijk.
Toezichthouder
OFCOM zal daarbij betrokken gaan worden, zo schrijft
de RSGB.
Hamnieuws
PA3E
*
APRS SATELLIET IN BAAN GEBRACHT Oct
30, 2017
Vrijdag om 0915 UTC is de QIKCOM-1 in zijn baan gezet vanuit het ISS,
bevestigd
aan het SIMPL ruimteschip.
Dit
is een APRS digipeater net als het ISS zelf.
Hoewel hij ook dezelfde ARISS alias ondersteunt als de ISS digipeater,
wordt je verzocht om ALIAS APRSAT te gebruiken in je uplinks
in plaats van ARISS zodat je alleen QIKCOM-1 activeert
met
je test uplinks tijdens deze eerste omlopen (1x per minuut zenden).
Je
kunt 'm ook direct aanspreken via de QIKCOM-1 call.
Met 4 Watt is deze satelliet ongeveer 10 dB sterker dan PSAT(84)
en
ongeveer net zo sterk als ISS en moet dus makkelijk te ontvangen zijn op de
145.825 downlink.
Alle potentiële IGates worden verzocht hun grondstations te controleren
en zich ervan te verzekeren dat men de IGate packets overal ter wereld kan ontvangen
tijdens
de eerste omlopen om de aarde.
Heb
je geen IGate, vang de packets dan op en email ze naar qikcom1@gmail.com
tot
we kunnen zien dat iedereen APRS-IS kan bereiken.
De
downlink is beschikbaar op http://pcsat.findu.com
en
ook op http://59.167.159.165/satreporter/index2.html
Omdat hij uit het ISS gezet is, zal QIKCOM-1 uiteraard dezelfde baanparameters hebben
als
het ISS totdat ze uit elkaar gaan drijven.
Dat betekent elke 90 minuten doorgangen over Amerika met aanvang om 0630 EDT
in
het zuidwesten en eindigend om 1440 PDT in Zuid Californië.
Zoals
gebruikelijk is QIKCOM-1 niet bedoeld voor ONBEMANDE BAKENS.
Hij
is alleen bedoeld voor live werken en experimenten.
Probeer
geen 2-weg verbindingen te maken tijdens de eerste reeks omlopen.
Zet alleen in je STATUS text je zendvermogen en antenne type en zendt alleen BEMAND
met
tussenpozen van 1 minuut zoals op de web pagina beschreven staat, tijdens deze
eerste omlopen.
Op
die manier kunnen statistische gegevens over de uplink kwaliteit verkregen
worden.
pi4raz.
PA3E
*
https://www.veron.nl/evenementen/evenementen-agenda/
2017
-November
N-/F-zendexamen
in Nieuwegein (1 november)
Dag
voor de Radio Amateur (DvdRA) (4 november)
VERON/IARU
Region I Marconi contest telegrafie (4-5 november)
ARRL
EME contest 50 MHz – 1,3 GHz, 2e deel (4-5 november)
Jaarlijkse
verkoping in Amersfoort (10 november)
Lezing
over LoRa in Arnhem (10 november)
PA
Beker contest (11-12 november)
Opendag
Radiozendamateurs Amsterdam (12 november)
Friese
11 Stedencontest 2017 (19 november)
Frankrijk
contest 144 MHz korte duur (F6GIF) (19 november)
Nachtfee
Seminar (25 november)
NOV-markt-topviewDecember
December
YOTA
maand (1-31 december)
47e
Dortmunder Amateurfunk markte (2 december)
KAR
Radiomarkt Bladel (17 december)
Opendag
Radiozendamateurs Amsterdam (17 december)
Veron
PA3E
*VELDWERK
VOOR BEGINNERS Oct 31, 2017
Julian
HO8STN krijgt regelmatig vragen over hoe je moet beginnen met portable
(veld)werk.
Om dat inzichtelijk te maken heeft hij daarom een video geproduceerd
waarin
hij nieuwkomers een paar ideeën aan de hand doet voor het starten met werken in
het veld.
Er
zijn natuurlijk een hoop manieren waarop je portable kunt werken.
Met de rugzak de natuur in, vanuit een camoer(Ik denk dat hij bedoeld Camper),
vanaf de motor of zelfs gedropt worden door een helikopter op een afgelegen locatie.
Hoe
je ook wil werken, deze tips zullen zeker bijdragen aan je eerste ervaringen in
het veld.
In de video wordt besproken wat je mee moet nemen aan apparatuur en wat niet,
hoe je een geschikte locatie kiest, wat voor vermogen je moet gebruiken
en
vragen die je jezelf moet stellen om je te helpen met het plannen van je
uitrusting.
Zie
de video:.
pi4raz.
PA3E
*Nog
één week voor de start van de DvdRA 2017
Posted
on 28 oktober 2017 by Peter PA3PM
Nog een weekje te gaan en dan gaan duizenden radioamateurs weer op weg
naar
de meeting van het jaar de Dag voor de Radio Amateur 2017 in Apeldoorn.
Zoals
vorige week al aangekondigd zijn wij op volle sterkte aanwezig op de stand van
HamDigitaal.
Naast
Guus, PE1PLM die met zijn DVMEGA multimode hotspot, MyDV en BlueDV en Bluestack.
Yentel, ON3YH zal Brand Meister vertegenwoordigen en vele sysops zullen aanwezig zijn
om
het BrandMeister netwerk te promoten.
Rob, PD0DIB die met custom software voor TYT en Retevis
en
een demo opstelling van de PiStar | MMDVM zal ook aanwezig zal zijn.
Op
deze dag zal het ID-team olv William, PE1BMM “on the fly” CSS7 ID’s
verstrekken.
Koop
je een DMR set op de beurs dan kan je dus met een kant en klaar systeem naar
buiten lopen!
Robert,
PD0PVL zal aanwezig zijn met zijn gloednieuwe RFinder M1 UHF DMR Android radio.
Speciaal voor de HamDigitaal stand zal Bob Greenberg, W2CYK uit New York overkomen
zodat
hij de RFinder Android DMR smartphone porto’s kan promoten.
Wij
kijken er naar uit! Tot volgende week!
http://www.hamdigitaal.nl/
PA3E
*Hallo
Luisteraars
Deze
vond ik ook wel een leuke:
Slimme
auto heeft last van domme bestuurder
VEILIGHEIDSSYSTEMEN
Moderne auto’s zitten tjokvol veiligheidssystemen,
maar
de bestuurders maken er nauwelijks gebruik van.
Niet
omdat ze niet willen, maar omdat ze domweg niet weten welke slimme snufjes hun
auto heeft.
Ton
Voermans 01-11-17
Dat blijkt uit onderzoek van Connecting Mobility, een projectbureau
van
het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
In samenwerking met de RAI Vereniging, de branchevereniging van autofabrikanten
en -importeurs en de Vereniging Zakelijke Rijders werd onderzocht wat auto’s
van
maximaal 5 jaar oud aan veiligheidsvoorzieningen hebben en wat bestuurders ermee
doen.
Die moderne leasebakken van gemiddeld bijna 40.000 euro blijken al vol slimme systemen te zitten
om
het autorijden zo veilig mogelijk te maken.
Die
zogeheten Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS) corrigeren tal van
menselijke fouten.
Slimme auto’s kunnen bijvoorbeeld een zetje aan het stuur geven
als
de auto uit de rijbaan gaat zonder dat het knipperlicht werd aangezet.
Als
een botsing dreigt, kan een slimme auto een noodstop maken.
Sommige
types herkennen verkeersborden waardoor de auto nooit harder rijdt dan
toegestaan.
Rijtaakondersteuning
Teni
Stepanosian © Alaïa Fonk
De vertrouwde cruise control kan ook een variant hebben
waarbij altijd de goede afstand wordt gehouden tot de voorligger; adaptive cruise control
–
de auto houdt zelf in en geeft zelf weer gas als het kan.
Er zijn zelfs systemen die meekijken op een kruising.
De
onderzoekers turfden 50 verschillende rijtaakondersteunende systemen.
20
procent van het Nederlandse wagenpark heeft al één of meer van die
hulpmiddelen.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zegt
dat
deze systemen kunnen bijdragen aan meer verkeersveiligheid.
Zo
kunnen adaptive cruise control en dodehoekverklikkers leiden tot 7 procent
minder ongevallen.
Adaptive
cruise control?
90
procent van de automobilisten doet er niks mee.
Distance
alert?
70
procent gebruikt het niet.
Verkeersbordenherkenning?
30
procent heeft geen flauw benul dat het in de auto zit.
Alleen
de navigatie en de cruise control worden door bijna iedereen wel eens gebruikt.
Op
tweede plaats
Rijles
in auto die bijna alles zelf doet
De
Utrechtse rijschool Veronica geeft sinds kort les in een Opel Astra die tjokvol
hulpmiddelen zit.
Sinds 1 januari 2016 is het gebruik van ondersteunende systemen toegestaan
tijdens
het praktijkexamen voor het B-rijbewijs, zolang de techniek maar niet de
volledige rij taak overneemt.
,,Ik
wil de discussie op gang brengen: hoe moeten we op het rijexamen omgaan met
ADAS-voorzieningen?
Wat
wordt er wel en niet toegestaan?” zegt directeur Ernest Alvares.
Hij
stelt dat autorijles steeds meer een ict-training wordt.
,,Vroeger was het heel technisch.
Nu
leer je hoe je de systemen bedient en wat ze wel en vooral níet kunnen.’’
Blogger
en vlogger Teni Stepanosian is een van de mensen die lest in de slimme auto.
Ze
schrijft erover en maakt video’s over haar rijlessen.
,,Ik
ben 27-jaar.
Autorijden
was nooit nodig met mijn ov-kaart en vrienden met rijbewijs.
Opel
vroeg me om dit te gaan doen.
Deze
auto kan alles wat een Tesla ook kan.
Hij
parkeert bijvoorbeeld automatisch in.
Magisch!
Ik
kijk hoe de auto het doet en kan het daarna zelf proberen.
En ook heel handig, de auto zegt welke versnelling ik moet rijden,
want
daar heb ik absoluut geen feeling voor.''
Volgens de RAI zijn de autokopers in de dealershowroom met andere zaken bezig.
,,Het
esthetische deel voert de boventoon bij de aanschaf van een auto.
De
kleur lak, de velgen en de stoelen.
De
veiligheidsvoorzieningen komen helaas vaak op de tweede plaats’’, zegt RAI
voorzitter Steven van Eijck.
De RAI weet niet precies hoe dat komt en wil laten onderzoeken waarom de dealer
bij
de verkoop niet veel meer nadruk op de veiligheid van de auto legt.
Van
Eijck: ,,De persoonlijke en maatschappelijke impact van een (dodelijk)
verkeersongeval is enorm.
Nieuwe
technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het
verschil gaan maken.
Die
systemen zijn juist ontwikkeld om de veiligheid te vergroten, maar dan moeten ze
wel optimaal worden benut.
De grootste uitdaging is niet de technologie, maar de aanschaf en het gebruik ervan.
Wij moeten samen als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan
om
de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten.’’
dat
de veiligheidssystemen niet worden gebruikt.
,,Het
is geen onwil van de automobilist.
Ze
weten niet dat het in de auto zit.
De
systemen staan opgesomd in een lange lijst met opties en vaak staat er niet bij
wat het doet.’’
Volgens
haar geeft de dealer onvoldoende instructie.
En
de namen van de veiligheidssystemen zijn vaak cryptisch.
,,
Als dan ook iedere fabrikant er een andere naam voor heeft, wordt de bekendheid
er niet beter op. B
ij
de een is het lane keeping, bij de ander lane assist.
Daar
zou wel enige uniformiteit in mogen komen.’’
De veiligheidssystemen zijn u nog veelal voorbehouden aan duurdere auto’s,
maar
volgens de industrie komen ze ook in rap tempo beschikbaar voor goedkope
auto’s.
Ad
Frans PA3CAZ
* Moppen van de week:
De
volgende dag telefoneert er bij hen een klantenadviseur van ELECTRABEL i. v. m.
een onbetaalde factuur.
«
U bent mevrouw Tilleul ? »
«
Ja »
«
Mevrouw, U bent een maand overtijd. »
«
Maar hoe weet jij dat ? »
«
Wij hebben computers, het is ingeschreven in onze gegevensbank. »
«
Wablieft ? Ingeschreven in uw computers ? »
«
Zeker weten ! »
‘s Avonds vertelt mevrouw dit verhaal aan haar echtgenoot,
die
, wild van woede, zich de volgende dag naar de hoofdzetel van de elektriciteitsmaatschappij
begeeft.
«
Wat is dat hier voor een toestand, jullie schrijven in de computer dat mijn
vrouw een maand overtijd is ?
Met
wat bemoeien jullie zich ? »
«
Luister, zegt de klantenadviseur, blijf kalm, het Is niet zo erg.
Ze
is nog niet voldaan. »
«
Niet voldaan ?
Wat
zeg jij nu ?
Voldaan
of niet voldaan, jij moet je daar niet mee bemoeien ! »
«
In dat geval moet ik je verwittigen dat hij zal worden afgesneden. »
«
Wat ? Afgesneden ?
Maar
jij bent gek !
En
wat gebeurt er dan met mijn vrouw ? »
«Dat
weet ik niet zij zal zich van een kaars moeten bedienen !
Een man was zijn gazon aan het maaien toen hij zijn aantrekkelijke blonde buurvrouw buiten zag komen
en
in snel tempo naar haar brievenbus liep.
Ze
opende de bus, sloeg ze weer dicht en stormde terug naar binnen.
Even
later kwam ze terug buiten, ging weer naar de brievenbus, opende ze en sloeg ze
brutaal dicht.
Duidelijk
boos liep ze terug naar binnen...
Toen de man zich klaarmaakte om de kantjes te maaien kwam het blondje voor de derde keer buiten,
liep
weer naar haar bus, opende ze en sloeg ze nog harder dicht dan ervoor.
"Is
er iets mis?" vroeg de man verbaasd.
"Zeer
zeker is er iets mis.
Mijn
stomme computer blijft maar melden: ER IS POST VOOR U!!!"
Een
man gaat een avondje uit met een blondje.
Aan
het eind van de avond zitten ze in zijn auto ergens in een bos.
Ze
beginnen te vrijen en alles "ziet er goed uit."
De
man denkt dat er misschien wel wat meer uit te halen valt en zegt:
"Heb
je misschien zin om op de achterbank te gaan zitten?"
"Nee",
zegt ze.
"Ok?
denkt hij, "misschien is ze er nog niet helemaal klaar voor."
Hij trekt haar trui en jeans uit, de ramen beginnen te beslaan en hij vraagt opnieuw:
"Heb
je misschien zin om op de achterbank te gaan zitten?"
Weer
is haar antwoord: "Nee."
Hij
maakt haar BH los, zij heeft zijn rits al open en ze zweten allebei als otters.
"NU",
denkt hij.
"Nu
moet het gaan gebeuren!
Heb
je nu zin om op de achterbank te gaan zitten?"
"Neehee",
zegt ze opnieuw.
Totaal
gefrustreerd vraagt hij: "Waarom niet?"
Waarop
zij antwoordt: "Omdat ik liever gezellig bij jou blijf........"
Lachjekrom
PA3E
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen*
Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 636e
ronde.
Johan
PD2JCW,
en
onze vast copy leveranciers
wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot
de volgende ronde maar weer.
Het
ORB TEAM
Terug
naar de Ronde