Ronde 487 van de Onafhankelijke
Radioamateurs Brabant “ORB” 04-06-2014
*
Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst van de
vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….Dat
willen we graag zo houden
Onze
ronde leider. is vanavond weer Johan PD2JCW.
*NIEUWS
Rehabilitatie-robots geïnstalleerd (video)
De Sint Maartenskliniek in Nijmegen en het Roessingh rehabilitatiecentrum in Enschede
hebben
de Lopes II rehabilitatie-robot in gebruik genomen.
De
komende weken zullen de eerste patiënten in Nederland weer (beter) leren lopen
dankzij het apparaat.
Mensen
met een beschadiging aan bijvoorbeeld de wervelkolom kunnen vanaf nu oefenen met
de Lopes II robot.
Het
nieuwe aan deze robot is dat hij de patiënt tijdens de loopoefeningen alleen
ondersteunt wanneer nodig.
Lopes
II is ontwikkeld door een consortium bestaande uit de Universiteit Twente en de
mechatronica-bedrijven Moog en Demcon.
Klinische
input tijdens het ontwikkeltraject werd gegeven door Roessingh en de Sint
Maartenskliniek.
Lopen
met Lopes
De Lopes II is een herontworpen opvolger van de Lopes I,
die
werd ontwikkeld door de Universiteit Twente (Prof. dr. ir. Herman van der Kooij).
De Lopes I werd sinds 2007 gebruikt voor onderzoek.
Recentelijk heeft het consortium hard gewerkt om de overstap van researchfase naar de kliniek te maken.
Dit
is met de installatie van twee Lopes II-systemen nu bereikt.
Ondersteunen
waar nodig
De robot ondersteunt de loopbeweging van mensen die gedeeltelijk verlamd raakten
na
een beroerte of een beschadigde wervelkolom.
Lopes
II houdt de patiënt stevig vast rond de pelvis, het onderbeen en de voet.
Het apparaat meet continu hoe de patiënt loopt en biedt ondersteuning
zodra
de loopbeweging incorrect wordt uitgevoerd.
Een
fysiotherapeut stelt het apparaat af op de specifieke behoefte en manier van
bewegen van de patiënt.
Het
uitgangspunt is ‘ondersteun alleen wanneer nodig’.
Dit
moedigt de patiënt aan om een actieve bijdrage aan het lopen te leveren.
Eisen
rehabilitatie-robot
De
wensen van verschillende rehabilitatiecentra werden meegenomen in het ontwerp.
Jos Meuleman, werkzaam bij Moog en op voor zijn doctor schap aan de Universiteit Twente legt uit:
“Lopes
II is ontwikkeld om patiënten snel in en uit de apparatuur te krijgen.
Daarnaast krijgen therapeut en patiënt tijdens de training
steeds
feedback over de geleverde prestaties om het programma af te stemmen op het
individu.
Patiënten
hebben ook een behoorlijke bewegingsvrijheid zodat ze in een veilige omgeving
kunnen leren van hun fouten.
Aandrijvenenbesturen
PA2JDB
*DELFT,
26 mei 2014 Zuid-Hollandse industrie is Smart en wordt nog Smarter
De strategiemiddag Smart Industry in Zuid-Holland, gehouden op 21 mei bij YES!Delft,
was een groot succes met 70 deelnemers,
8
krachtige pitches en 16 projectideeën die ter plekke tot stand kwamen.
De totale lijst van plannen wordt aangeboden aan de commissie
die
het landelijke actieplan Smart Industry gaat opstellen.
Enkele
geselecteerde ideeën worden uitgewerkt met als doel die op korte termijn te
realiseren.
Dat wordt gefaciliteerd door de organisatoren van de middag: Gemeente Delft,
Holland
Instrumentation, InnovationQuarter, KvK en TNO.
TNO is mede-initiatiefnemer van Smart industry en zal in de naaste toekomst
met
partners nieuwe projecten gaan ontwikkelen in Nederland, de regio’s en in
Europees verband.
Koplopers
in de slimme industrie
Zuid-Holland blijkt te barsten van Smart Industry-producten, -bedrijven en -plannen.
Koplopers als Lely, Applikon, S&T maar ook Festo, Visser, Centric, Technolution en Exact
voeren al één of meer producten met Smart Industry elementen.
Diverse start-ups, binnen en buiten Yes!Delft, komen met revolutionaire ICT-oplossingen. TradeCloud,
Urban Heroes, KE-works en Dingify hebben plannen en producten die inkoop,
detailhandel, productontwerp en productontwikkeling grondig kunnen veranderen.
Typisch
aan de ‘Smart Industry’ in Zuid-Holland is de sterke ICT-component, zoveel
is duidelijk.
Nieuwkomers
Tegelijkertijd
is voor een groot aantal (maak)bedrijven ‘Smart Industry’ nog een relatief
nieuw begrip.
De implicaties van het gebruik van het internet en ICT op traditionele ontwerp-
en
maakprocessen en ook business modellen is besproken in zes subgroepen.
Kansen
en bedreigingen zijn geïdentificeerd.
Op basis daarvan zijn dus 16 zeer diverse projectideeën opgezet.
De
aanwezigen konden daar vervolgens op stemmen.
Dat
vormt de basis voor de selectie waarmee de vijf organisatoren een vervolg
opzetten.
Daarnaast wordt gewerkt aan een presentatie van de Zuid-Hollandse kampioenen
op
dit gebied en aan instrumenten om het MKB op weg te helpen in de wondere wereld
van Smart Industry.
De
bezoekers roemden het feit dat vijf organisaties de handen ineengeslagen hebben
om dit te organiseren.
Ook de organisatie zelf en de werkvormen kregen lof.
Dit
leidde tot veel energie en veel toezeggingen om in het vervolg een rol te
spelen.
Overigens
zullen ook Zuid-Hollandse bedrijven die niet aanwezig konden zijn daar nog alle
kans toe krijgen.
bron:
TNO
Aandrijvenenbesturen
PA2JDB
*Onderzoekers
nemen telefoons over via sms-bericht
Gepubliceerd:
28 mei 2014 10:39
Laatst
gewijzigd: 28 mei 2014 13:13
Beveiligingsonderzoekers hebben ontdekt hoe mobiele telefoons
met
een sms-bericht zijn over te nemen.
Aanleiding voor het onderzoek vormen de documenten van Edward Snowden,
die
grofweg beschrijven hoe zo'n aanval werkt.
In september 2013 bleek uit documenten van klokkenluider Edward Snowden
dat
telefoons door de NSA konden worden gehackt op modemniveau.
"Dat was een belangrijke aanwijzing, want dan zit je diep in de mobiele telefoon.
Wie daar ook kwaadaardige code in weet te krijgen heeft toegang tot het hele toestel",
vertelt Odd Helge Rosberg van beveiligingsbedrijf Rosberg.com tegenover NU.nl.
Om
de techniek van de NSA te repliceren werd het Nederlandse bedrijf MobiConsult
ingehuurd.
De hack werkt via een sms-bericht dat providers soms opsturen naar hun klanten
om
het internet op telefoons goed te configureren.
Door zo'n sms na te bootsen kunnen instellingen worden aangepast,
zodat
het internetverkeer via een andere route loopt.
Stille
sms
Het is mogelijk om eerst een sms van een provider na te bootsen,
waarin
wordt aangekondigd dat er nieuwe internetinstellingen worden doorgestuurd.
Als vervolgens op afstand de instellingen worden aangepast,
moeten
gebruikers van veel moderne smartphones deze nog handmatig accepteren.
Omdat de voorgaande sms werkelijk afkomstig lijkt van de provider van de gebruiker,
ligt
het echter voor de hand dat veel gebruikers de nieuwe instellingen zullen
accepteren.
Op
sommige telefoons kunnen instellingen zonder tussenkomst van de gebruiker worden
aangepast.
Het nadoen van een sms-bericht is simpel en niet gemakkelijk te detecteren,
bleek
eerder uit onderzoek van NU.nl.
Daarnaast wijzen de onderzoekers op de al bestaande mogelijkheid
om software-updates per sms te sturen en op het bestaan van stille sms-berichten,
die
gebruikers niet opmerken als ze binnenkomen.
"Elke
drie maanden wordt er wel een nieuwe kwetsbaarheid rond GSM's ontdekt."
Na het instellen van de proxy, een internetomleiding,
is
het mogelijk om de mobiele telefoon te infecteren.
"Dat gebeurt meteen op het niveau van het modem,
waardoor
er meteen toegang tot de hele telefoon is.
Maar
het kan via de webbrowser, waar je kwaadaardige software injecteert", stelt
Rosberg.
"Daarmee kun je bijvoorbeeld ook de microfoon en de luidspreker aansturen.
Wie
dus versleuteld belt, denkt veilig te zijn, maar is dat vervolgens niet."
Android
Het injecteren van kwaadaardige code is niet op alle telefoons mogelijk,
omdat
dit door sommige besturingssystemen kan worden tegengegaan.
Rosberg benadrukt dat er in de iets oudere Android-versie 4.2
nog
zwakheden zitten die het mogelijk maken de hele telefoon over te nemen.
Meer
dan 80 procent van alle Android-telefoons draait nog op versie 4.2 of ouder.
"In ieder geval beheer je de hele verbinding
en
je merkt er als gebruiker helemaal niets van", zegt Rosberg.
MobiConsult
heeft de hack aan NU.nl gedemonstreerd.
Te zien was dat daadwerkelijk al het verkeer van apps langskomt
en
duidelijk wordt hoe deze communiceren.
Oplossing
Rosberg
heeft ook aan een oplossing voor de problematiek gewerkt.
"Het
probleem met deze aanval is dat er niet veel mis gaat.
De
berichten zijn echt en correct.
Een aanval op het modem in de telefoon is niet te detecteren
door
antivirus-software", stelt hij.
De ontwikkelde oplossing bestaat eruit dat alle SMS-berichten
worden afgevangen op de mobiele telefoon
en
via internet naar een server worden doorgestuurd.
Daar
wordt een analyse uitgevoerd op de berichten.
Vervolgens worden kwaadaardige berichten gestopt
en
de goede berichten naar de app teruggestuurd.
Deze
worden vervolgens op de mobiel afgeleverd als een sms-bericht.
Politie
Op deze manier wordt niet alleen de getoonde aanval gestopt,
maar
ook andere aanvallen worden tegengehouden.
MobiConsult erkent ook dat onmerkbare sms-berichten
op
deze manier kunnen worden onderschept en gestopt.
Ook inlichtingendiensten en politie maken gebruik van dit soort berichten,
waardoor
ze niet meer werken.
"Wij beheren de server, maar hij kan ook bijvoorbeeld door een telefoonprovider
of
groter bedrijf worden beheerd.
Dan
kun je alle klanten beschermen", betoogt Rosberg.
"Zo
pak je het probleem aan bij de basis. sms is niet anders te beveiligen, denk
ik."
Door:
NU.nl/Brenno de Winter
Nutech
PA3CAZ
*Ham-radio:
Oude technologie krijgt opnieuw respect
Door
Jonathan Serrie Gepubliceerd 19 mei 2014FoxNews.com
ATLANTA - Op zoek naar een betrouwbare back-up communicatie in een crisis,
nood-managers
vinden nieuwe oplossingen in een oude techniek: ham radio.
"Het is gewoon een andere weg, een andere kans voor ons om te kunnen communiceren,"
zei
Herb Schraufnagel, veiligheid kapitein publiek van het Emory University Hospital
Midtown.
Emory
HealthCare is onder een groeiend aantal ziekenhuizen systemen dat besluit om ham
radio te nemen.
Ziekenhuis bestuurders en ambtenaren leerden een les met de orkaan Katrina,
die sommige Gulf Coast medische centra geïsoleerd van de buitenwereld achter lieten,
toen
vaste lijnen en mobiele verbindingen (gsm) mislukten.
Wanneer er geen stroom is, voor telefoon-en internetdiensten,
kan
een batterij-aangedreven amateurradioset en draagbare antenne die cruciale
schakel zijn naar de buitenwereld.
"Ham radio zal nooit sterven", zegt Barry Thomas, Sr,
een
ham radio liefhebber en werknemer aan de Emory University Hospital Midtown.
"De
snelste manier van communicatie is Morse Code.
Het aantal ham radio licenties is op een all-time high in de VS (723.182,
vanaf april, volgens de Federal Communications Commission (FCC)
gegevens
verzameld door Joe Speroni van de Amateur Radio Education Website, ah0a.org.
http://www.foxnews.com/tech/2014/05/19/ham-radio-old-technology-gets-new-respect/
daar
vindt u het hele verhaal waar ik een kleinstukje uit vertaalde (PA3E)
PA3CAZ
*
Zendbeperkingen tijdens Dutch TT 28 MAY 2014 by PH4X
13cm_grid-antenneTijdens de Dutch TT die van maandag 23 juni tot en met zondag 28 juni plaatsvindt in Assen
gelden
er zendbeperkingen voor radiozendamateus op de 13-cm band.
In een omtrek van 50 kilometer rond Assen is het niet toegestaan
de frequenties tussen 2330 en 2400 MHz te gebruiken
omdat
er een vergunning is verleend aan een primaire gebruiker voor draadloze audio-
en videoverbindingen.
Hamnieuws
PA3E
*Inhoudsopgave
Electron juni 2014 28 MAY 2014 by PH4X
Rond
de 28e van de maand verschijnt de Electron weer op de deurmat van de Veron
leden.
Deze
maand heeft de redactie weer diverse onderwerpen samengesteld.
Bij
de voorpagina
Het
demonteren van de 3,7 m gaasantenne bij PA3DZL.
Van
links naar rechts PA3DZL, PA7JB, PA2M.
Lima
SDR
In dit artikel geeft het Lima-SDR team VERON-VRZA afdeling Twente
de lezer in het kort een indruk van wat SDR is
en
wordt het bouwproject dat binnen deze afdeling is opgezet beschreven.
Eenvoudige
SWR- beveiliging voor MOSFET-eindtrappen
Marc van Stralen DK4DDS heeft deze schakeling o.a. toegepast in zijn DK4DDS All IN ONE SDR TRX TM,
en denkt dat dit ontwerp voor veel radioamateurs eveneens een eenvoudige oplossing kan zijn
om
tijdens het zenden en het tunen direct te kunnen beschikken over informatie over
het uitgangs- vermogen en de reflectie daarvan.
2m-peilontvanger
voor zelfbouw: de FOKZbox
Mischa van Santen PA1OKZ beschrijft in dit artikel een moderne 2-meter peil-ontvanger
met
uitstekende eigenschappen en slimme functies en die, niet in de laatste plaats,
prima na te bouwen is.
En
verder…
-
Uitnodiging weekend Dennenheul
-
Amateur Overleg op 19 maart 2014 te Amersfoort
-
Terugblik Landelijke Radio Vlooienmarkt
-
75ste vergadering van de VERON Verenigings Raad
-
VERON Pinkster Kamp 2014
-
SOTA vanaf Hitra IOTA EU 036
-
PI4AA weer QRV
Hamnieuws
PA3E
*
Amsterdamse repeaters tijdelijk uit 29 MAY 2014 by PH4X
In navolging van het uitschakelen van PI2FLD in Almere
zijn
nu ook de Amsterdamse repeaters PI2ASD en PI3ASD uitgeschakeld.
Piraten
zouden de overhand genomen hebben op beide relaiszenders alsook muziek uitzenden
via de repeaters.
Dat
meldt de beheerder op de Facebook pagina.
Daarop
is besloten de repeaters tijdelijk uit te schakelen.
Of
de repeaters nog terug komen voor de huidige locatie verlaten moet worden is op
het moment van schrijven niet bekend.
Bericht
door Radio amateur repeaters amsterdam
pi2asd pi3asd
Hamnieuws
PA3E
*
Nieuwe Scope Meter van Fluke Geplaatst 29 mei 2014 00:00:00
Fluke
introduceert de eerste handheld 4-kanaals-oscilloscoop met een bandbreedte van
500 MHz bij een realtime-samplesnelheid van 5 GS/s.
De Fluke 190-504-serie II voldoet hiermee aan de behoeften van elektronicaspecialisten
die
storingen onderzoeken in medische, communicatie-, navigatie- en militaire
apparatuur.
Hierbij zorgt de snelle samplesnelheid van 5 GS/s (200 picoseconden) in combinatie met 4 kanalen voor een grotere nauwkeurigheid,
en
voor duidelijkheid over vorm en amplitude van golfvormverschijnselen zoals
transiënten, geïnduceerde ruis, ringmodulatie en reflecties.
De Fluke 190-504 is een aanvulling op de Fluke Scope Meters van de 190-serie II.
Deze beschikken over 2 of 4 onafhankelijk geïsoleerde ingangskanalen,
zijn stof- en druipwaterdicht conform IP51
en
zijn verkrijgbaar met bandbreedtes van 500 MHz, 200 MHz, 100 MHz of 60 MHz.
De serie beschikt over een diep geheugen tot 10.000 samples per kanaal,
zodat
de kleinste details van de golfvorm zichtbaar kunnen worden gemaakt.
De Scope Meters beschikken over innovatieve functies zoals intelligent automatisch triggeren
op
snelle, langzame of zelfs complexe signalen.
De veiligheidsspecificatie van de 190-serie II is 1000 V CAT III/ 600 V CAT IV
(volgens
de norm IEC 61010), waardoor er veilig van 500 mV tot 1000 V kan worden gemeten.
Elektor
PA3E
*Robotmodules
vormen meubels
Geplaatst
30 mei 2014
Onderzoekers van het Biorobotics Laboratory (BIOROB) van de Technische Universiteit van Lausanne
hebben robotmodules ontwikkeld die zich autonoom aan elkaar kunnen koppelen
waardoor
meubels in verschillende vormen ontstaan.
Met deze robotmeubels die zich zelfstandig kunnen voortbewegen kan bijvoorbeeld
een
kamer zich volgens een op een tablet ingevoerd ontwerp zelf inrichten.
De
robotmodules (‘Roombots’) lijken op dobbelstenen en hebben afmetingen van
ongeveer 22 x 22 x 22 cm.
Elke module bevat een accu, drie motoren en een draadloze communicatie-eenheid.
De
modules hebben intrekbare ‘klauwen’ waarmee ze zich aan elkaar kunnen
vastmaken.
Ook zijn er koppelstukken met gaten waar de klauwen van de modules inpassen.
Deze koppelstukken kunnen aan muren of andere meubelstukken worden vastgemaakt
waardoor
ze een interface tussen de robotmodules en hun omgeving vormen.
Op
deze manier kunnen ook passieve meubelelementen worden gevormd.
Een van de toepassingen die door de onderzoekers wordt genoemd is meubilair
dat
zich automatisch kan aanpassen aan de behoeften van mensen met een fysieke
beperking.
Elektor
PA3E
*
D-DAY SPECIAL EVENT STATIONS May 28,
2014
Diverse special event stations zullen in de lucht komen om de 70e verjaardag van D-Day te gedenken
— de invasie van de geallieerde troepen aan de Franse Normandische kust
aan
het eind van de tweede wereldoorlog.
In
Frankrijk zal TM70JUN in de lucht zijn vanaf 6 juni — de eigenlijke verjaardag
— tot 20 juni.
De
gebruikte modes zijn SSB, CW, PSK, RTTY en JT65 op HF en 6 meter.
Special
event station TM70BMC zal uitzenden vanuit Mont Canisy van 5-8 juni.
W9D gaat van 6 - 8 juni uitzenden in SSB, CW en AM op HF tot 6 meter
vanuit
het First Division War Museum in Winfield, Illinois.
Jammer dat dat vanuit Amerika is, want vooral SRS-ers zouden het best leuk gevonden hebben
om
met hun legerapparatuur in AM verbinding te maken met dit soort stations.
Maar
vanwege de afstand is die kans niet erg groot.
VC3JUNO komt vanuit Canada in de lucht vanaf 6 juni tot 31 juli om de 70e verjaardag van D-Day te herdenken;
“Juno”
was de codenaam voor het strand waar de Canadese troepen aan land kwamen.
De Riverway Amateur Radio Society zorgt voor het activeren van special event station GB70DDL
van
1 - 28 juni vanuit het Sea Cadet headquarters in Stafford, Engeland.
Op 6 juni 1944 landden 160.000 geallieerde soldaten op de 80km lange,
hevig
versterkte Franse kustlijn om nazi Duitsland te bevechten op de Normandische
stranden.
De
aanval was een belangrijk keerpunt in de oorlog.
Meer dan 5000 schepen en 13.000 vliegtuigen ondersteunden de invasie,
waarin
meer dan 9000 geallieerde soldaten gewond of gedood werden.
pi4raz
PA3E
*
FLEX-6300 May 29, 2014
Geschreven
door Ron van den Brink
SDR-leverancier
FlexRadio Systems komt met een nieuwe transceiver, de FLEX-6300.
Deze
SDR zendontvanger is een uitgeklede versie van de eerder gelanceerde FLEX-6500.
De
transceiver beschikt over 2 VFO’s.
Het
vermogen is maximaal 10 Watt en de beschikbare banden zijn alle ham banden
tussen 160 en 6-meter.
Meer
specificaties zijn te vinden op de website van FlexRadio Systems.
De
nieuwe zendontvanger heeft een adviesprijs van $2499 en de interne antennetuner
kost $299 extra.
Optioneel is uitgebreide SDR-software voor de besturing verkrijgbaar voor $99.-.
Nederlandse
prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend.
Article
source: http://www.hamnieuws.nl/flexradio-komt-met-flex-6300/
pi4raz
PA3E
*Geen
dak meer voor amateurradiostation 20 mei 2014
Uit
gebreide informatie door Cursor
Dé
nieuwssite voor de Technische Universiteit Eindhoven.
Geen onderdak, en geen dak, zal er nog zijn voor het amateurradiostation ESRAC
wanneer
eind 2014 de faculteit Electrical Engineering gaat verhuizen van Potentiaal naar
Flux.
Het station is in 1981 opgericht als dispuut van Electrical Engineerings studievereniging Thor
en
staat de laatste jaren in de mondiale top 10 bij zendwedstrijden.
“Het
einde van het amateurradiostation op de TU/e is doodjammer.”
In twee oude practicumlokalen op de dertiende verdieping van Potentiaal
komen
nog enkele keren per week actieve leden van de Eindhovense
studentenradioamateurvereniging bijeen.
De
apparatuur waar zij mee zenden, is van hoge kwaliteit.
“Het is het best uitgeruste radiostation van Nederland, en misschien wel van Europa”,
zegt Sjoerd Ypma, medeoprichter en inmiddels gepensioneerd TU/e-medewerker.
“Het succes in de zendwedstrijden is mede te danken aan de hoogte van antenne;
die
bereikt op het dak van Potentiaal 65 meter.”
Aan het einde van dit kalenderjaar is Potentiaal niet meer in handen van Electrical Engineering
maar
van een koper die het gebouw zal renoveren tot een woonflat. Welke partij dat
wordt, is nog niet bekend.
Wel bekend is dat in het nieuwe gebouw voor Electrical Engineering, Flux,
geen
ruimte is gereserveerd voor ESRAC.
Op
het dak mogen ook geen antennes worden geplaatst omdat daar zonnepanelen komen.
De
geringste slagschaduw is van invloed op het rendement van dit energiesysteem.
“Het
is doodjammer dat het radiostation opgeheven wordt.
Niet voor mezelf, hoewel ik er mijn ziel en zaligheid in heb gelegd, maar voor de TU/e”,
zegt
station beheerder en oud-medewerker Steef Koenen.
Hij
doelt op onderwijs, studenten en zelfs op PR voor de universiteit.
“Het station is de praktische invulling van een van de thema’s van Electrical Engineering;
Connected
World.
Sjoerd
Ypma heeft wel twintig studenten begeleid bij het afstuderen in deze hoek van
telecommunicatie.
Het
is ook jammer voor de vrijetijdsbesteding van studenten, er zijn zat
zendamateurs.”
Als
laatste noemt Koenen de functie van het radiostation in de PR van de TU/e.
“In de 35 jaar dat we zenden zijn er meer dan een half miljoen nationale
en
internationale verbindingen gelegd.
Telkens
zien ontvangers de naam Eindhoven University of Technology The Netherlands.”
Een
van de hoogtepunten van ESRAC is de verbinding die ze in 2004 met het
International Space Station legde.
André
Kuipers heeft aan boord van dit ISS voor de TU/e en Philips enkele proeven
uitgevoerd.
Daarom is er voor 25 april 2004 toestemming verleend aan een aantal Eindhovense schoolkinderen
en
TU/e-studenten om via radioamateurcontact vragen te stellen aan de Nederlandse
astronaut.
Hiervoor installeerde ESRAC op de TU/e een volgstation voor satellieten,
en
is de verbinding met het ISS tot stand gebracht.
De laatste jaren doet ESRAC, sinds 2004 onder beheer van de Maxwell Foundation,
het
bijzonder goed in zendwedstrijden.
In
2013 won ze de ARRL DX Contest door in 48 uur 3.500 verbindingen te leggen met
circa 200 landen.
De
bijbehorende beker zal een van de laatsten zijn.
Eind mei doet ESRAC nog mee aan de jaarlijkse WPX Contest
en
daarna is haar wedstrijddeelname waarschijnlijk verleden tijd.
Ypma en Koenen doen nog een poging ESRAC onder te brengen bij de telecommunicatieopleiding van Fontys
of
de Computerclub van Medical Systems in Best.
Uitgebreide
informatie over de activiteiten is hier
te bekijken.
cursor.tue.nl
PA3E
*URE
wil beste tweewiel aangedreven raceauto neerzetten 29 mei 2014
De beste tweewiel aangedreven elektrische raceauto
in
de Formula Student-competitie moet de URE09 worden.
Woensdagavond onthulde University Racing Eindhoven (URE) in de markthal van MetaForum
haar
nieuwste glimmend zwarte raceparel.
Volgens
teammanager Bart Kienhuis moet de URE09 de top-vijf van het totaalklassement
kunnen halen.
“Let
niet op de rommel”, zo verontschuldigt Kienhuis zich dinsdagmiddag in de
kelder van Gemini-Noord.
Toch gaat er, daags voor de onthulling van de URE09,
een opmerkelijke rust uit van de werkplaats en de leden die er-ieder gefocust
op
hun eigen taken-aan het werk zijn.
“Het liep ook eigenlijk allemaal wel”,
blikt
de teammanager terug op de maanden tussen de designpresentatie en de onthulling
deze woensdag.
“We
hebben onze teamleden dan ook nadrukkelijk ingezet op basis van ieders
kwaliteiten.
En
iedereen weet precies wat er moet gebeuren.”
Het
vervaardigen van de URE09 was wat er bovenal moest gebeuren.
De wagen is grotendeels in eigen huis vervaardigd, waaronder de monocoque
(ofwel
het chassis) en alle onderdelen van carbon.
Daarnaast zijn de complexe metalen onderdelen gefreesd en bewerkt
bij
het Equipment & Prototype Center; de TU/e sponsort het team hierin met
manuren en materialen.
De
monocoque komt uit dezelfde mal als die van de URE08.
Hierdoor was het mogelijk om de vleugelset, één van de opvallendste nieuwe features van de URE09,
al
op de vorige racewagen te testen.
De
vleugels zorgen ervoor dat de auto, wanneer er lucht omheen stroomt, naar
beneden wordt gedrukt.
Deze zogenoemde downforce zorgt voor meer grip op het wegdek -
een
belangrijk focuspunt voor het team, meer dan bijvoorbeeld snelheid.
Al
moet de URE09 de honderddertig kilometer per uur volgens Kienhuis prima kunnen
halen.
Zo’n tien kilo extra gewicht brachten de aerodynamische vleugels met zich mee,
maar
het team wist op andere componenten weer gewicht te besparen.
Zo is het chassis lichter dan dat van de URE08 en rijdt de nieuwe wagen op velgen van carbon in plaats van aluminium:
een
besparing van achthonderd gram per wiel. Kienhuis verwacht dat het totaalgewicht
onder de 210 kilo blijft.
Al moet de URE09 op dinsdag zijn eerste daadwerkelijke meters nog gaan maken,
spannend vindt de teammanager de laatste dagen voor de autopresentatie niet.
“Onze
ruimte is altijd open, gaandeweg hebben al veel mensen met ons meegekeken.”
Als
er al iets spannend is, dan is het koppelen en functioneren van alle elektronica
aan boord, aldus Kienhuis.
Denk daarbij niet aan vele kilometers bedrading; het analoge systeem van de voorgaande racewagens
is in de URE09 namelijk vervangen door een digitaal CAN-netwerk (Controller Area Network)
van
sensoren die met elkaar en de centrale computer communiceren.
Dit
netwerk is volgens Kienhuis minder gevoelig voor storingen van buitenaf.
De
komende weken hoopt het circa zestigkoppige team vooral veel proefmeters te
maken met de URE09.
Begin
juli is de eerste echte test op het circuit van het Engelse Silverstone.
Dit evenement wordt volgens Kienhuis beschouwd als de generale repetitie
voor de Formula Student in Duitsland vanaf 29 juli,
“dat
wordt binnen deze competitie eigenlijk gezien als het WK”.
Vorig jaar reed URE niet op Silverstone,
“toen
liepen we in Duitsland toch tegen wat kinderziektes aan”.
Het
TU/e-team is met de URE09 niet uit op winst.
De tweewiel aangedreven wagen legt het qua snelheid sowieso af
tegen
de vierwielaangedreven racewagens waarmee sommige andere teams aan de start
verschijnen, aldus Kienhuis.
“Maar
ik ben van mening dat we in de top-vijf moeten kunnen eindigen.
We
willen in elk geval de beste tweewielaangedreven auto van de competitie
neerzetten.”
Volgend jaar hoopt University Racing Eindhoven zelf óók voor het eerst
met
een vierwielaangedreven auto op de circuits te verschijnen.
De afgelopen maanden werkte een handvol teamleden achter de schermen
“al
meer dan parttime” aan de basis van deze URE10.
Begin juli wil URE het concept hiervan in Silverstone al laten zien en laten toetsen.
Volgens Kienhuis zorgt dat voor een mooie voorsprong
voor
het volgende URE-team bij de start van het volgende collegejaar.
Volgens
de huidige manager mikt het team met de URE10 op de top-drie in 2015.
cursor.tue.nl
PA3E
*
Het klimaat van de toekomst in Nederland woensdag 28 mei 2014
Nederland
krijgt steeds vaker te maken met extreme buien, hagel en onweer.
Ook
liggen langere periodes van droogte en meer hittegolven in het verschiet.
Het
zal minder vaak vriezen, en het tempo waarmee de zeespiegel stijgt gaat omhoog.
Dat zijn een paar van de conclusies van het KNMI,
dat
maandag de toekomstige klimaatscenario´s voor Nederland presenteerde.
Door
Marlies ter Voorde
Wat zijn de weersomstandigheden waar we rekening mee moeten houden
aan
het einde van deze eeuw?
Dat was de vraag die de klimaatdeskundigen probeerden te beantwoorden,
aan de hand van het jongste IPCC-rapport over de wereldwijde klimaatverandering,
dat
eind 2013 verscheen.
Omdat
niet alles even voorspelbaar is, werden vier scenario´s doorgerekend.
“In de twee warmste scenario´s zal een Amsterdamse winter in 2085 vergelijkbaar zijn
met de huidige winters in Bordeaux”,
vertelde
Albert Klein Tank bij de presentatie van het rapport.
In de scenario´s waarbij de CO2-uitstoot wordt teruggedrongen
en de opwarming dus meevalt,
zullen
de Hollandse winters eerder op die van Zuid-Engeland of Oost-Ierland gaan
lijken.
Een
Elfstedentocht zal er in 2050 dus waarschijnlijk niet meer in zitten.
Juist
de dagen met strenge vorst zullen milder worden, is de verwachting.
Wel
neemt in de zomer de kans op ‘aantrekkelijke recreatiedagen’ toe, belooft
het rapport.
Meer
strand- of zwembadweer, voor de zonaanbidder is het wél goed nieuws.
Temperatuurstijging
Naast de totale opwarming variëren de KNMI-scenario´s
in
de mate waarin de luchtstroming boven Nederland verandert.
Dat de opwarming de luchtstroming verstoort is nagenoeg zeker,
maar
hoe precies val niet te voorspellen.
Als de invloed groot is, zal de wind in de winter vaker uit het westen waaien dan nu,
en
in de zomer juist vaker uit het oosten.
Dan worden de winters dus zachter en natter, en de zomers juist heter en droger.
Voor deze gevallen wordt een temperatuurstijging voor Nederland verwacht die 0,2 graden hoger ligt
dan
het wereldwijde gemiddelde: in 2085 zal de temperatuur dan 1,7 tot 3,7 graden
gestegen zijn.
Bij een kleine verandering van het luchtstromingspatroon
blijft
de temperatuurstijging in Nederland juist iets achter bij het wereldwijde
gemiddelde.
Voor-
en nadelen
Natuurlijk
zaten niet alleen fervente schaatsers en buitenzwemmers op het rapport te
wachten.
De kustveiligheid, het gedrag van de rivieren, de landbouw,
de
volksgezondheid – het zijn allemaal zaken die afhankelijk zijn van het
klimaat.
Zo
is het voor ons lage land van groot belang wat de zeespiegel gaat doen.
Die
blijft stijgen, zegt het KNMI, maar bovendien zal dat steeds sneller gaan.
In het gunstigste geval komt er in de periode tot aan 2085 15 tot 30 centimeter bij,
in
het ongunstigste geval bijna drie keer zo veel.
Ook neemt de kans op overstromingen van de Rijn, de Maas en kleinere rivieren toe,
door
de toenemende neerslag in de winter in de bovenstroomse gebieden.
Voor
de overige sectoren heeft de opwarming zowel voor- en nadelen.
Langere groeiseizoenen en hogere CO2-concentraties in de lucht kunnen tot hogere landbouwopbrengsten leiden –
maar extreme neerslag of lange droogteperiodes kunnen roet in het eten gooien,
en
verzilting van het water wordt een steeds groter probleem.
Temperatuurstijging leidt tot minder sterfte in de winter, maar juist meer in de zomer.
De kans op gladde wegen neemt af en we krijgen minder mist,
maar
op dagen met extreme neerslag zal de filedruk toenemen.
Tijdens een milde winter kan er veel energie bespaard worden op de verwarming van huizen,
maar
in een hete zomer zal juist weer vraag zijn naar extra energie voor
airconditioning.
Alleen
voor hooikoortspatiënten zijn de voordelen ver te zoeken.
Het aantal ‘allergiedagen’ neemt naar verwachting toe, en mogelijk verschijnen er nieuwe,
warmt
minnende allergie veroorzakende planten in Nederland.
Bronnen:
KNMI,
KNMI ‘14 klimaatscenario’s voor Nederland
KNMI
website over de klimaatscenario´s
Kennislink
PA3E
*
Agentschap Telecom digitaliseert 01 JUN 2014 by PH4X
Agentschap Telecom heeft aanvraagformulieren voor veel diensten gedigitaliseerd.
Dit
zodat de organisatie aanvragen in de backoffice efficiënter kan afhandelen.
Ook zendamateurs kunnen met de nieuwe procedure te maken krijgen wanneer zij bepaalde aanvragen doen,
bijvoorbeeld
en ATOF voor onbemand gebruik of het aanvragen van roepletters voor een
vereniging of contest station.
Naast
het digitaliseren van de formulieren heeft het agentschap ook het gebruik van de
digitale handtekening ingevoerd.
Hiermee
kunnen formulieren veilig en gemakkelijk digitaal worden ondertekend.
Met
de digitale handtekening hoeven formulieren niet meer uitgeprint te worden.
Het
gebruik van de digitale ondertekening is overigens geen verplichting.
Wie
wil kan het formulier ook nog op de ‘ouderwetse’ manier ondertekenen.
De
Hamnieuws redactie heeft een formulier getest (Aanvraag ATOF) en merkt wel op
dat deze enkel werken met Adobe Acrobat.
Andere
PDF-lezers zoals de ingebouwde Preview applicatie op Mac OSX zijn niet geschikt
om de formulieren in te vullen.
Hamnieuws
PA3E
*
RAZZIES JUNI 2014 May 31, 2014
De
RAZzies voor de maand juni 2014 is uit!
Met deze maand: De Smeerpijp deel 1 - Opa Vonk: Spoelen wikkelen - Nostalgiehoek: Semafoon -
De
Minima QRP transceiver deel 1.
Je
kunt 'm HIER downloaden.
Veel
leesplezier!
pi4raz
PA3E
*
Elektrische raceauto van University Racing Eindhoven krijgt vleugels
01
juni 2014 om 11:39 uur - Eindhoven
Studententeam University Racing Eindhoven (URE) van de TU Eindhoven
presenteerde
onlangs zijn tiende raceauto.
Het meest opvallende verschil met de auto van vorig jaar zijn de grote vleugels,
die
moeten gaan zorgen voor betere grip in scherpe bochten.
De auto heeft een fenomenale acceleratie: hij gaat van 0 tot 100 in 2,7 seconden,
sneller
dan elke standaard Lamborghini of Ferrari.
URE
neemt komende zomer deel aan races op Silverstone, Hockenheim en
Barcelona-Catalunya.
University Racing Eindhoven is een team van ongeveer zestig studenten van de TU Eindhoven,
dat deelneemt aan de internationale Formula-Studentcompetitie.
Deelnemende teams moeten zelf een raceauto ontwerpen en bouwen,
die
qua grootte zit tussen een Formule-1-auto en een kartwagen.
De auto's worden niet alleen beoordeeld op bijvoorbeeld hun acceleratie,
maar ook op zaken als het technische ontwerp, de kosten,
de
efficiëntie en het rijden van een 22 kilometer lange ‘endurance'.
URE
neemt voor het tiende jaar deel waarvan het vijfde jaar met een elektrische
raceauto.
Downforce
De reden waarom de vleugels van de auto zo groot zijn,
is
dat de snelheden waarmee gereden wordt, relatief laag zijn.
Daarom
is er een uitzonderlijk groot oppervlak nodig om voldoende extra downforce te
krijgen.
Bij
60 km/u leveren de vleugels zo'n 70 kilo aan extra downforce.
Die
zijn vooral van belang in lange bochten van de autocross.
Nieuw op de auto is ook het digitale CAN-netwerk en de verbeterde traction control.
Verdere
specificaties: de auto heeft zo'n 130 pk, een topsnelheid van 130 km/u, en weegt
210 kg.
Top-5
Teambaas
en TU/e-student Bart Kienhuis hoopt met deze auto in de top-5 te eindigen.
"Daarmee
zouden we de snelste tweewielaangedreven auto zijn in de competitie.
Het
is moeilijk de vierwielaangedreven auto's te verslaan.
Daarom
gaat URE komend jaar ook een auto ontwikkelen met aandrijving op alle
wielen", aldus Kienhuis.
Het Eindhovense team neemt van 9 tot 13 juli deel aan de Formula Student competitie
op
Silverstone, Engeland.
Van 29 juli tot 3 augustus is het team op de Duitse Hockemheimring -
het officieuze wk - en de seizoen afsluiter voor URE zijn de wedstrijden
op
het circuit van Barcelona-Catalunya, van 28 tot 31 augustus.
Meer
over URE is te lezen op http://www.universityracing.nl/
25
raceauto's in kolonne door Helmond
Donderdagavond rijdt een kolonne van 25 raceauto's
uit
de Formula Studentcompetities door de binnenstad van Helmond.
Het zijn deelnemers aan de ‘Eindhoven Open',
een onofficiële Formula Studentwedstrijd, georganiseerd door oud-leden van University Racing Eindhoven.
Op
dit toernooi komen teams met hun auto's van voorgaande jaren.
De
deelnemers zijn onder meer URE, DUT uit Delft en verder vooral veel Duitse
teams.
In
totaal komen nemen zo'n 15 teams deel met in totaal 250 mensen.
De races vinden plaats op de Luitenant-generaal Bestkazerne
(de
voormalige Luchtmachtbasis De Peel nabij Venraij), van 30 mei tot 1 juli.
Dat terrein staat niet open voor publiek, maar om de auto's toch te tonen,
rijden
ze op donderdag 29 mei vanaf 19:00 uur een stuk door Helmond.
Ze vertrekken vanaf de kop van de Torenstraat, rijden over de Oostende,
en
dan via de Kanaaldijk Noordoost naar het Kasteel, waar ze rond 19:15 uur zullen
aankomen.
Engineersonline
PA3E
*
Tv-toren IJsselstein open voor publiek 01 JUN 2014 by PH4X
In navolging van de Tv-torens in Hoogersmilde en Markelo biedt stichting Happieview bezoekers
nu
de mogelijkheid om de hoogste Tv-toren van ons land te beklimmen: de
Gerbrandytoren in IJsselstein.
Dit
is niet alleen het hoogste bouwwerk van Nederland, maar ook lange tijd het
hoogste bouwwerk van Europa geweest.
De
totale hoogte was oorspronkelijk 382,5 meter, maar in 1987 werd deze gereduceerd
tot 375,7 meter.
Ter
vergelijking: de Eiffel toren is slechts 324 meter hoog inclusief antennes.
Wij zendamateurs kennen de Gerbrandytoren vooral als PI3UTR,
die zowel een antenne in de top van de toren heeft staan alsook een antenne op circa 220 meter hoogte
nét
boven het kraaiennest halverwege de buismast, waar ook de apparatuur is
gevestigd.
De tour van Heppieview beperkt zich omwille veiligheidsredenen
echter
tot het betonnen deel van de toren op circa 100 meter hoogte.
Bezichtigingen
staan gepland op zaterdag 14 en zondag 15 juni aanstaande.
Tickets
zijn nog voldoende verkrijgbaar en kosten 10 euro per stuk.
Bestellen kan online via de webshop op de website heppieview.nl,
waar
ook meer informatie over de doelstelling van de stichting te vinden is.
Hamnieuws
PA3E
*MORSE
TRAINING CURSUS OP 80 mtr Jun 01,
2014
Met als doel het aantrekken van een nieuwe lichting amateurs die morse willen doen,
start
Carlos Mourato CT4RK op dinsdag 3 juni met de eerste les van de 'CW ON THE AIR'
Morse code cursus.
De cursus wordt uitgezonden tijdens de normale clubuitzendingen, elke dinsdag,
woensdag
en donderdag, in de 80m band op 3743 kHz +/- 10 kHz, zo rond 20:26 UTC en dat is
22.26 lokale tijd.
Elke uitzending, in het totaal 54, richt zich op een groepje tekens
die
met afnemende pauzes verstuurd zullen worden met een constante snelheid van 10
WPM
De
trainingsdocumentatie is op het volgende adres te downloaden:
http://www.arla.org.pt/ficheiros/M%C...0THE%20AIR.rar
De
"CW ON THE AIR" cursus wordt ondersteund en gepromoot door 4 amateur
radio verenigingen:
ARLA
- Associação de Radioamadores do Litoral Alentejano;
NRA
- Núcleo de Radioamadores da Armada;
ARVM
- Associaçãode Radioamadores da Vila de Moscavide
en
REP - Rede dos Emissores
Portugueses.
Dus
wil je beginnen met morse, of deze weer een beetje oppoetsen, dan is dit je
kans.
Mits
de condities op 80m vanuit Portugal dat toelaten natuurlijk.
pi4raz
PA3E
*Je
smartphone opladen in 11 seconden: het kan met algen
Gepost
op 31-05-2014
Algen
gaan accu's krachtiger maken.
Sterker nog, deze organismen zorgen er ook nog voor dat de accu’s i
n
je telefoon, laptop of hybride een stuk krachtiger worden.
Het is al een tijdje bekend dat algen in theorie geschikt zijn om te gebruiken
voor batterijen, maar niemand wist hoeveel je er precies nodig had
om
een iPhone of Tesla van stroom te voorzien.
Onderzoeker Alan Freeman werkt nu aan een idee om de techniek
zo
snel mogelijk toepasbaar te maken, zo vertelt hij tegenover Techcrunch.
Freeman ziet veel voordelen voor de nieuwe accusoort
ten
opzichte van de bestaande lithium-ion-batterijen.
Deze batterijen gebruiken zeldzame aardmetalen,
die
vaak erg moeilijk te winnen zijn en daardoor erg duur worden.
De algenaccu is goedkoper, krachtiger en laadt sneller op,
omdat
de lading dragende ionen dankzij de algen veel soepeler kunnen bewegen.
De onderzoeker voorziet dat de nieuwe accu’s uiteindelijk sterk genoeg zullen zijn
om
een elektrische auto, zoals de Tesla Model S, aan te drijven.
Hij
heeft slechts één probleem: het financiële plaatje.
Freeman zegt een werkend prototype te kunnen bouwen voor 1100 euro
en
wil de techniek voor 3700 euro extra nog deze zomer klaarmaken voor productie.
apparata.nl
PA3CAZ
*‘Beam
me up, data'
01
juni 2014 om 12:58 uur - Delft
Mensen
teleporteren zoals in de sciencefictionfilm Star Trek, is volgens de
natuurwetten niet mogelijk.
Maar
informatie teleporteren kan wel degelijk, dankzij de bijzondere wereld van de
kwantummechanica.
Onderzoekers van het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft
zijn er als eersten in geslaagd om informatie in een kwantumbit trefzeker te verplaatsen naar een ander qubit 3 meter verderop,
zonder
dat de informatie door de tussenliggende ruimte reisde: teleportatie.
De ontwikkeling is een belangrijke stap op weg naar een kwantumnetwerk
voor
de communicatie tussen toekomstige supersnelle kwantumcomputers - een
kwantum-internet.
Kwantumcomputers zullen bepaalde rekenproblemen waar supercomputers nu jaren over doen,
in
een oogwenk oplossen.
Het
kwantum-internet moet een netwerk van kwantumcomputers met elkaar verbinden.
Daarnaast
biedt het kwantum-netwerk de mogelijkheid om informatie volledig veilig te
versturen.
Onopgemerkt
afluisteren is in zo'n netwerk fundamenteel onmogelijk.
Einstein
De
wetenschappers maken daarbij gebruik van een bijzonder fenomeen: verstrengeling.
"Verstrengeling is misschien wel het vreemdste en meest intrigerende gevolg
van
de wetten van de kwantummechanica", stelt onderzoeksleider prof. Ronald
Hanson.
"Als twee deeltjes verstrengeld zijn, smelten hun identiteiten samen:
hun
gezamenlijke toestand is exact bepaald, maar de identiteit van elk afzonderlijk
is verdwenen.
De
verstrengelde deeltjes gedragen zich als één, ook als ze ver van elkaar
verwijderd zijn.
In ons geval was dat drie meter,
maar
dat zou in theorie ook de andere kant van het universum kunnen zijn.
Einstein geloofde deze voorspelling niet en noemde dit ‘spooky action at a distance',
maar
talloze experimenten hebben laten zien dat de verstrengeling echt is.'
100
%
De groep van Hanson slaagde er als eerste in de wereld in om informatie te teleporteren
tussen
kwantumbits in verschillende computerchips, door de beide kwantumbits te
verstrengelen.
‘Het
bijzondere aan de methode die wij gebruiken, is dat de teleportatie met 100%
zekerheid werkt.
De
informatie komt altijd aan, zogezegd.
Daarnaast
heeft de methode de potentie om ook met 100% nauwkeurigheid te werken', zegt
Hanson.
Diamant
De
onderzoeksgroep van Hanson maakt kwantumbits met behulp van elektronen in
diamant.
"We gebruiken diamant, omdat daarin ‘mini-gevangenisjes' voor elektronen worden gevormd
als er een stikstofatoom op de plaats van één van de koolstofatomen zit.
Omdat we deze gevangenisjes individueel kunnen bekijken,
is
het mogelijk om een individueel elektron en zelfs één atoomkern te bestuderen
en te controleren.
We kunnen de spin (draairichting) van deze deeltjes in een vooraf bepaalde toestand klaarzetten,
die
spin controleren en vervolgens ook uitlezen.
Dit
alles doen we in materiaal waarvan chips gemaakt kunnen worden.
Dat is belangrijk want velen geloven dat we alleen chip-based systemen
kunnen
opschalen naar een praktische technologie", licht Hanson toe.
Heilige
Graal
Deze zomer is Hanson van plan het experiment te herhalen over een afstand van 1300 meter,
met
chips die in verschillende gebouwen op de campus van de TU Delft staan.
Dat experiment zou het eerste ter wereld kunnen worden
dat
voldoet aan de criteria van de loophole-free Bell test.
Zo'n
experiment zou het ultieme bewijs van Einstein's ongelijk over verstrengeling
kunnen leveren.
Verschillende onderzoeksgroepen, waaronder die van Hanson,
jagen
om als eerste een loophole-free Bell test te realiseren.
De
test geldt binnen de kwantummechanica als Heilige Graal.
‘Unconditional quantum teleportation between distant solid-state quantum bits',
W. Pfaff1, B. Hensen1, H. Bernien1, S.B. van Dam1, M.S. Blok1, T.H. Taminiau1,
M.J.
Tiggelman1, R.N. Schouten1, M. Markham2, D.J. Twitchen2, en R. Hanson1 Science,
online May 29 2014.
1Kavli
Institute of Nanoscience Delft, Delft University of Technology, PO box 5046,
2600 GA Delft, The Netherlands
2Element
Six, Ltd., Kings Ride Park, Ascot, Berkshire SL5 8BP, United Kingdom
engineersonline
PA2JDB
*Lichtscherm
met hoge resolutie 27 mei 2014
Voor het identificeren van onderdelen en het bepalen van posities heeft Balluff
een hoge-resolutie-lichtscherm ontwikkeld voor optische objectdetectie,
met
een breedte van 50 mm en een bereik van maximaal 2 meter.
Het
systeem bestaat uit een zender met een hoogwaardige rode laser en een ontvanger.
Het
scherm werkt geheel zelfstandig zonder extra accessoires zoals PC of speciale
software.
Inregeling
vindt plaats via een display op de ontvanger.
De
hoge resolutie van 0,01 mm opent vele toepassingsmogelijkheden.
Niet alleen wordt de lichthoeveelheid van het uitzonderlijk homogene rode laserlicht bepaald,
maar
ook de positie binnen het lichtscherm.
Verder zijn de zender en ontvanger ingebouwd in een robuuste industriële behuizing
en
kunnen deze gemakkelijk en snel worden uitgelijnd met behulp van het real-time
grafische display.
De gebruiker kan via de knoppen maximaal zes verschillende objecten invoeren
en
kan obstructies in het meetveld verbergen (blanking).
Op deze wijze kunnen verschillende objecten betrouwbaar worden gedetecteerd,
vergeleken
en gesorteerd op basis van minimale verschillen in grootte.
Andere
toepassingen zijn aanwezigheid- en hoogtecontrole.
Het
resultaat van de controle is daarbij beschikbaar op twee analoge en drie
digitale uitgangen.
Etotaal
PA2JDB
*Slim
systeem gaat filedruk rond Amsterdam verminderen 26 mei 2014
Deze zomer gaat in en rond Amsterdam een unieke proef van start,
waaraan
naar verwachting zo'n zestigduizend automobilisten meedoen.
Via slimme systemen op de weg en in de auto (in-car) krijgt de bestuurder
realtime
informatie over de op dat moment handigste en snelste route.
De Praktijkproef Amsterdam (PPA) moet straks leiden tot een forse afname
van
de filedruk en tot een betrouwbare reistijd.
TNO
vormt met ARS Traffic & Transport Technology een van de twee consortia die
de in-car proef gaan uitvoeren.
Ze
richten zich op systemen in de auto die de automobilist van op maat gesneden
reisinformatie voorzien.
‘Je moet je voorstellen dat enkele tienduizenden mensen in de auto
via hun smartphone realtime informatie krijgen over bijvoorbeeld een ongeluk
dat op de route heeft plaatsgevonden of een forse regenbui
die
een paar kilometer verder is losgebarsten.
Op
basis hiervan ontvangt de automobilist onmiddellijk de beste alternatieve route
voor dat moment.
De huidige systemen komen niet verder dan automobilisten
op
dat weggedeelte allemaal te adviseren de volgende afslag te nemen.
Gevolg:
het loopt daar vast.
Wij zijn in staat al die bestuurders verschillende reisadviezen te geven,
gegeven
dezelfde omstandigheden en locatie.
Hierdoor
wordt het verkeer over de regio verspreid en blijft de doorstroming
gegarandeerd.
Dat
bestaat nog nergens', aldus Marco Duijnisveld, PPA-projectleider binnen TNO.
Betere
spreiding door ‘Smart routing'
De automobilist voert een rittenagenda in het systeem en die laat vóór vertrek
steeds weten wat het ideale moment is om in de auto te stappen
en
welke route het slimst is om tijdig op de plaats van bestemming te komen.
Tijdens
de rit worden alternatieven doorgegeven, zodra zich onverwachte situaties
voordoen.
‘In onze aanpak combineren we allerlei informatiebronnen,
zoals lussen in en camera's langs de weg, het actuele en te verwachten weer,
historische
file-informatie en meer.
Het systeem rekent alles door en is zo in staat enerzijds voorspellingen te doen
tot
drie uur vooruit en anderzijds op elk moment het reisadvies te actualiseren.
Omdat de adviezen individueel zijn en op hetzelfde weggedeelte per automobilist kunnen verschillen,
ontstaat
er een veel betere spreiding op de weg.
Dit
principe noemen we ‘smart routing'.
Overigens
voedt de automobilist het systeem via ingebouwde sensoren ook met informatie
over zijn reis.
Al die gegevens zijn van belang om steeds het beste reisadvies
aan
iedere automobilist te kunnen geven.'
Technologie
en gedrag
Tijdens de proef gaat het om veel meer dan alleen slimme technologie.
Gedragsbeïnvloeding
is een minstens zo belangrijke component.
Bij TNO werken daarom experts op het gebied van techniek, mobiliteit
en
menselijk gedrag samen met experts van ARS Traffic & Transport Technology.
Ook bestuderen zij hoe de informatie op de meest gebruikersvriendelijke
en
veilige manier is te presenteren.
De proef heeft inmiddels grote belangstelling vanuit het buitenland getrokken,
waaronder
China.
Ook
is de PPA genomineerd voor een iMobility Award 2014.
‘Dat geeft al aan dat we in Nederland erkend worden als koploper
met
intelligente transportsystemen', aldus Duijnisveld.
De PPA is een initiatief van Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam,
de
provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam.
Zij
werken samen met de TU Delft en verschillende bedrijven.
Zo draagt PPA bij aan het actieprogramma Connecting Mobility
van
het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Etotaal
PA2JDB
*Te
koop kijkt a.u.b. voor meer informatie bij TE-KOOP
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen
*Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 487e ronde.
Johan
PD2JCW,
en
onze vast copy leveranciers
wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot de volgende Ronde maar weer.
En
die is niet op woensdag 11-06-2014 maar op 18-06-2014.
Terug
naar de Ronde