Ronde 487 van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 04-06-2014


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….Dat willen we graag zo houden

Onze ronde leider. is vanavond weer Johan PD2JCW.

 

 

*NIEUWS Rehabilitatie-robots geïnstalleerd (video)

De Sint Maartenskliniek in Nijmegen en het Roessingh rehabilitatiecentrum in Enschede

hebben de Lopes II rehabilitatie-robot in gebruik genomen.

De komende weken zullen de eerste patiënten in Nederland weer (beter) leren lopen dankzij het apparaat.

Mensen met een beschadiging aan bijvoorbeeld de wervelkolom kunnen vanaf nu oefenen met de Lopes II robot.

Het nieuwe aan deze robot is dat hij de patiënt tijdens de loopoefeningen alleen ondersteunt wanneer nodig.

Lopes II is ontwikkeld door een consortium bestaande uit de Universiteit Twente en de mechatronica-bedrijven Moog en Demcon.

Klinische input tijdens het ontwikkeltraject werd gegeven door Roessingh en de Sint Maartenskliniek.

Lopen met Lopes

De Lopes II is een herontworpen opvolger van de Lopes I,

die werd ontwikkeld door de Universiteit Twente (Prof. dr. ir. Herman van der Kooij).

De Lopes I werd sinds 2007 gebruikt voor onderzoek.

Recentelijk heeft het consortium hard gewerkt om de overstap van researchfase naar de kliniek te maken.

Dit is met de installatie van twee Lopes II-systemen nu bereikt.

Ondersteunen waar nodig

De robot ondersteunt de loopbeweging van mensen die gedeeltelijk verlamd raakten

na een beroerte of een beschadigde wervelkolom.

Lopes II houdt de patiënt stevig vast rond de pelvis, het onderbeen en de voet.

Het apparaat meet continu hoe de patiënt loopt en biedt ondersteuning

zodra de loopbeweging incorrect wordt uitgevoerd.

Een fysiotherapeut stelt het apparaat af op de specifieke behoefte en manier van bewegen van de patiënt.

Het uitgangspunt is ‘ondersteun alleen wanneer nodig’.

Dit moedigt de patiënt aan om een actieve bijdrage aan het lopen te leveren.

Eisen rehabilitatie-robot

De wensen van verschillende rehabilitatiecentra werden meegenomen in het ontwerp.

Jos Meuleman, werkzaam bij Moog en op voor zijn doctor schap aan de Universiteit Twente legt uit:

“Lopes II is ontwikkeld om patiënten snel in en uit de apparatuur te krijgen.

Daarnaast krijgen therapeut en patiënt tijdens de training

steeds feedback over de geleverde prestaties om het programma af te stemmen op het individu.

Patiënten hebben ook een behoorlijke bewegingsvrijheid zodat ze in een veilige omgeving kunnen leren van hun fouten.

Aandrijvenenbesturen PA2JDB

 

*DELFT, 26 mei 2014 Zuid-Hollandse industrie is Smart en wordt nog Smarter

De strategiemiddag Smart Industry in Zuid-Holland, gehouden op 21 mei bij YES!Delft,

was een groot succes met 70 deelnemers,

8 krachtige pitches en 16 projectideeën die ter plekke tot stand kwamen.

De totale lijst van plannen wordt aangeboden aan de commissie

die het landelijke actieplan Smart Industry gaat opstellen.

Enkele geselecteerde ideeën worden uitgewerkt met als doel die op korte termijn te realiseren.

Dat wordt gefaciliteerd door de organisatoren van de middag: Gemeente Delft,

Holland Instrumentation, InnovationQuarter, KvK en TNO.

TNO is mede-initiatiefnemer van Smart industry en zal in de naaste toekomst

met partners nieuwe projecten gaan ontwikkelen in Nederland, de regio’s en in Europees verband.

Koplopers in de slimme industrie

Zuid-Holland blijkt te barsten van Smart Industry-producten, -bedrijven en -plannen.

Koplopers als Lely, Applikon, S&T maar ook Festo, Visser, Centric, Technolution en Exact

voeren al één of meer producten met Smart Industry elementen.

Diverse start-ups, binnen en buiten Yes!Delft, komen met revolutionaire ICT-oplossingen. TradeCloud,

Urban Heroes, KE-works en Dingify hebben plannen en producten die inkoop,

detailhandel, productontwerp en productontwikkeling grondig kunnen veranderen.

Typisch aan de ‘Smart Industry’ in Zuid-Holland is de sterke ICT-component, zoveel is duidelijk.

Nieuwkomers

Tegelijkertijd is voor een groot aantal (maak)bedrijven ‘Smart Industry’ nog een relatief nieuw begrip.

De implicaties van het gebruik van het internet en ICT op traditionele ontwerp-

en maakprocessen en ook business modellen is besproken in zes subgroepen.

Kansen en bedreigingen zijn geïdentificeerd.

Op basis daarvan zijn dus 16 zeer diverse projectideeën opgezet.

De aanwezigen konden daar vervolgens op stemmen.

Dat vormt de basis voor de selectie waarmee de vijf organisatoren een vervolg opzetten.

Daarnaast wordt gewerkt aan een presentatie van de Zuid-Hollandse kampioenen

op dit gebied en aan instrumenten om het MKB op weg te helpen in de wondere wereld van Smart Industry.

De bezoekers roemden het feit dat vijf organisaties de handen ineengeslagen hebben om dit te organiseren.

Ook de organisatie zelf en de werkvormen kregen lof.

Dit leidde tot veel energie en veel toezeggingen om in het vervolg een rol te spelen.

Overigens zullen ook Zuid-Hollandse bedrijven die niet aanwezig konden zijn daar nog alle kans toe krijgen.

bron: TNO

Aandrijvenenbesturen PA2JDB

 

*Onderzoekers nemen telefoons over via sms-bericht

Gepubliceerd: 28 mei 2014 10:39

Laatst gewijzigd: 28 mei 2014 13:13

Beveiligingsonderzoekers hebben ontdekt hoe mobiele telefoons

met een sms-bericht zijn over te nemen.

Aanleiding voor het onderzoek vormen de documenten van Edward Snowden,

die grofweg beschrijven hoe zo'n aanval werkt.

In september 2013 bleek uit documenten van klokkenluider Edward Snowden

dat telefoons door de NSA konden worden gehackt op modemniveau.

"Dat was een belangrijke aanwijzing, want dan zit je diep in de mobiele telefoon.

Wie daar ook kwaadaardige code in weet te krijgen heeft toegang tot het hele toestel",

vertelt Odd Helge Rosberg van beveiligingsbedrijf Rosberg.com tegenover NU.nl.

Om de techniek van de NSA te repliceren werd het Nederlandse bedrijf MobiConsult ingehuurd.

De hack werkt via een sms-bericht dat providers soms opsturen naar hun klanten

om het internet op telefoons goed te configureren.

Door zo'n sms na te bootsen kunnen instellingen worden aangepast,

zodat het internetverkeer via een andere route loopt.

Stille sms

Het is mogelijk om eerst een sms van een provider na te bootsen,

waarin wordt aangekondigd dat er nieuwe internetinstellingen worden doorgestuurd.

Als vervolgens op afstand de instellingen worden aangepast,

moeten gebruikers van veel moderne smartphones deze nog handmatig accepteren.

Omdat de voorgaande sms werkelijk afkomstig lijkt van de provider van de gebruiker,

ligt het echter voor de hand dat veel gebruikers de nieuwe instellingen zullen accepteren.

Op sommige telefoons kunnen instellingen zonder tussenkomst van de gebruiker worden aangepast.

Het nadoen van een sms-bericht is simpel en niet gemakkelijk te detecteren,

bleek eerder uit onderzoek van NU.nl.

Daarnaast wijzen de onderzoekers op de al bestaande mogelijkheid

om software-updates per sms te sturen en op het bestaan van stille sms-berichten,

die gebruikers niet opmerken als ze binnenkomen.

"Elke drie maanden wordt er wel een nieuwe kwetsbaarheid rond GSM's ontdekt."

Na het instellen van de proxy, een internetomleiding,

is het mogelijk om de mobiele telefoon te infecteren.

"Dat gebeurt meteen op het niveau van het modem,

waardoor er meteen toegang tot de hele telefoon is.

Maar het kan via de webbrowser, waar je kwaadaardige software injecteert", stelt Rosberg.

"Daarmee kun je bijvoorbeeld ook de microfoon en de luidspreker aansturen.

Wie dus versleuteld belt, denkt veilig te zijn, maar is dat vervolgens niet."

Android

Het injecteren van kwaadaardige code is niet op alle telefoons mogelijk,

omdat dit door sommige besturingssystemen kan worden tegengegaan.

Rosberg benadrukt dat er in de iets oudere Android-versie 4.2

nog zwakheden zitten die het mogelijk maken de hele telefoon over te nemen.

Meer dan 80 procent van alle Android-telefoons draait nog op versie 4.2 of ouder.

"In ieder geval beheer je de hele verbinding

en je merkt er als gebruiker helemaal niets van", zegt Rosberg.

MobiConsult heeft de hack aan NU.nl gedemonstreerd.

Te zien was dat daadwerkelijk al het verkeer van apps langskomt

en duidelijk wordt hoe deze communiceren.

Oplossing

Rosberg heeft ook aan een oplossing voor de problematiek gewerkt.

"Het probleem met deze aanval is dat er niet veel mis gaat.

De berichten zijn echt en correct.

Een aanval op het modem in de telefoon is niet te detecteren

door antivirus-software", stelt hij.

De ontwikkelde oplossing bestaat eruit dat alle SMS-berichten

worden afgevangen op de mobiele telefoon

en via internet naar een server worden doorgestuurd.

Daar wordt een analyse uitgevoerd op de berichten.

Vervolgens worden kwaadaardige berichten gestopt

en de goede berichten naar de app teruggestuurd.

Deze worden vervolgens op de mobiel afgeleverd als een sms-bericht.

Politie

Op deze manier wordt niet alleen de getoonde aanval gestopt,

 maar ook andere aanvallen worden tegengehouden.

MobiConsult erkent ook dat onmerkbare sms-berichten

op deze manier kunnen worden onderschept en gestopt.

Ook inlichtingendiensten en politie maken gebruik van dit soort berichten,

waardoor ze niet meer werken.

"Wij beheren de server, maar hij kan ook bijvoorbeeld door een telefoonprovider

of groter bedrijf worden beheerd.

Dan kun je alle klanten beschermen", betoogt Rosberg.

"Zo pak je het probleem aan bij de basis. sms is niet anders te beveiligen, denk ik."

Door: NU.nl/Brenno de Winter

Nutech PA3CAZ

 

*Ham-radio: Oude technologie krijgt opnieuw respect

Door Jonathan Serrie Gepubliceerd 19 mei 2014FoxNews.com

ATLANTA - Op zoek naar een betrouwbare back-up communicatie in een crisis,

nood-managers vinden nieuwe oplossingen in een oude techniek: ham radio.

"Het is gewoon een andere weg, een andere kans voor ons om te kunnen communiceren,"

zei Herb Schraufnagel, veiligheid kapitein publiek van het Emory University Hospital Midtown.

Emory HealthCare is onder een groeiend aantal ziekenhuizen systemen dat besluit om ham radio te nemen.

Ziekenhuis bestuurders en ambtenaren leerden een ​​les met de orkaan Katrina,

die sommige Gulf Coast medische centra geïsoleerd van de buitenwereld achter lieten,

toen vaste lijnen en mobiele verbindingen (gsm) mislukten.

Wanneer er geen stroom is, voor telefoon-en internetdiensten,

kan een batterij-aangedreven amateurradioset en draagbare antenne die cruciale schakel zijn naar de buitenwereld.

"Ham radio zal nooit sterven", zegt Barry Thomas, Sr,

een ham radio liefhebber en werknemer aan de Emory University Hospital Midtown.

"De snelste manier van communicatie is Morse Code.

Het aantal ham radio licenties is op een all-time high in de VS (723.182,

vanaf april, volgens de Federal Communications Commission (FCC)

gegevens verzameld door Joe Speroni van de Amateur Radio Education Website, ah0a.org.

http://www.foxnews.com/tech/2014/05/19/ham-radio-old-technology-gets-new-respect/

daar vindt u het hele verhaal waar ik een kleinstukje uit vertaalde (PA3E)

PA3CAZ

 

* Zendbeperkingen tijdens Dutch TT 28 MAY 2014 by PH4X

13cm_grid-antenneTijdens de Dutch TT die van maandag 23 juni tot en met zondag 28 juni plaatsvindt in Assen

gelden er zendbeperkingen voor radiozendamateus op de 13-cm band.

In een omtrek van 50 kilometer rond Assen is het niet toegestaan

de frequenties tussen 2330 en 2400 MHz te gebruiken

omdat er een vergunning is verleend aan een primaire gebruiker voor draadloze audio- en videoverbindingen.

Hamnieuws PA3E

 

*Inhoudsopgave Electron juni 2014 28 MAY 2014 by PH4X

Rond de 28e van de maand verschijnt de Electron weer op de deurmat van de Veron leden.

Deze maand heeft de redactie weer diverse onderwerpen samengesteld.

Bij de voorpagina

Het demonteren van de 3,7 m gaasantenne bij PA3DZL.

Van links naar rechts PA3DZL, PA7JB, PA2M.

Lima SDR

In dit artikel geeft het Lima-SDR team VERON-VRZA afdeling Twente

de lezer in het kort een indruk van wat SDR is

en wordt het bouwproject dat binnen deze afdeling is opgezet beschreven.

Eenvoudige SWR- beveiliging voor MOSFET-eindtrappen

Marc van Stralen DK4DDS heeft deze schakeling o.a. toegepast in zijn DK4DDS All IN ONE SDR TRX TM,

en denkt dat dit ontwerp voor veel radioamateurs eveneens een eenvoudige oplossing kan zijn

om tijdens het zenden en het tunen direct te kunnen beschikken over informatie over het uitgangs- vermogen en de reflectie daarvan.

2m-peilontvanger voor zelfbouw: de FOKZbox

Mischa van Santen PA1OKZ beschrijft in dit artikel een moderne 2-meter peil-ontvanger

met uitstekende eigenschappen en slimme functies en die, niet in de laatste plaats, prima na te bouwen is.

En verder…

- Uitnodiging weekend Dennenheul

- Amateur Overleg op 19 maart 2014 te Amersfoort

- Terugblik Landelijke Radio Vlooienmarkt

- 75ste vergadering van de VERON Verenigings Raad

- VERON Pinkster Kamp 2014

- SOTA vanaf Hitra IOTA EU 036

- PI4AA weer QRV

Hamnieuws PA3E

 

* Amsterdamse repeaters tijdelijk uit 29 MAY 2014 by PH4X

In navolging van het uitschakelen van PI2FLD in Almere

zijn nu ook de Amsterdamse repeaters PI2ASD en PI3ASD uitgeschakeld.

Piraten zouden de overhand genomen hebben op beide relaiszenders alsook muziek uitzenden via de repeaters.

Dat meldt de beheerder op de Facebook pagina.

Daarop is besloten de repeaters tijdelijk uit te schakelen.

Of de repeaters nog terug komen voor de huidige locatie verlaten moet worden is op het moment van schrijven niet bekend.

Bericht door Radio amateur repeaters amsterdam pi2asd pi3asd

Hamnieuws PA3E

 

* Nieuwe Scope Meter van Fluke Geplaatst 29 mei 2014 00:00:00

Fluke introduceert de eerste handheld 4-kanaals-oscilloscoop met een bandbreedte van 500 MHz bij een realtime-samplesnelheid van 5 GS/s.

De Fluke 190-504-serie II voldoet hiermee aan de behoeften van elektronicaspecialisten

die storingen onderzoeken in medische, communicatie-, navigatie- en militaire apparatuur.

Hierbij zorgt de snelle samplesnelheid van 5 GS/s (200 picoseconden) in combinatie met 4 kanalen voor een grotere nauwkeurigheid,

en voor duidelijkheid over vorm en amplitude van golfvormverschijnselen zoals transiënten, geïnduceerde ruis, ringmodulatie en reflecties.

De Fluke 190-504 is een aanvulling op de Fluke Scope Meters van de 190-serie II.

Deze beschikken over 2 of 4 onafhankelijk geïsoleerde ingangskanalen,

zijn stof- en druipwaterdicht conform IP51

en zijn verkrijgbaar met bandbreedtes van 500 MHz, 200 MHz, 100 MHz of 60 MHz.

De serie beschikt over een diep geheugen tot 10.000 samples per kanaal,

zodat de kleinste details van de golfvorm zichtbaar kunnen worden gemaakt.

De Scope Meters beschikken over innovatieve functies zoals intelligent automatisch triggeren

op snelle, langzame of zelfs complexe signalen.

De veiligheidsspecificatie van de 190-serie II is 1000 V CAT III/ 600 V CAT IV

(volgens de norm IEC 61010), waardoor er veilig van 500 mV tot 1000 V kan worden gemeten.

Elektor PA3E

 

*Robotmodules vormen meubels

Geplaatst 30 mei 2014

Onderzoekers van het Biorobotics Laboratory (BIOROB) van de Technische Universiteit van Lausanne

hebben robotmodules ontwikkeld die zich autonoom aan elkaar kunnen koppelen

waardoor meubels in verschillende vormen ontstaan.

Met deze robotmeubels die zich zelfstandig kunnen voortbewegen kan bijvoorbeeld

een kamer zich volgens een op een tablet ingevoerd ontwerp zelf inrichten.

De robotmodules (‘Roombots’) lijken op dobbelstenen en hebben afmetingen van ongeveer 22 x 22 x 22 cm.

Elke module bevat een accu, drie motoren en een draadloze communicatie-eenheid.

De modules hebben intrekbare ‘klauwen’ waarmee ze zich aan elkaar kunnen vastmaken.

Ook zijn er koppelstukken met gaten waar de klauwen van de modules inpassen.

Deze koppelstukken kunnen aan muren of andere meubelstukken worden vastgemaakt

waardoor ze een interface tussen de robotmodules en hun omgeving vormen.

Op deze manier kunnen ook passieve meubelelementen worden gevormd.

Een van de toepassingen die door de onderzoekers wordt genoemd is meubilair

dat zich automatisch kan aanpassen aan de behoeften van mensen met een fysieke beperking.

Elektor PA3E

 

* D-DAY SPECIAL EVENT STATIONS  May 28, 2014

Diverse special event stations zullen in de lucht komen om de 70e verjaardag van D-Day te gedenken

— de invasie van de geallieerde troepen aan de Franse Normandische kust

aan het eind van de tweede wereldoorlog.

In Frankrijk zal TM70JUN in de lucht zijn vanaf 6 juni — de eigenlijke verjaardag — tot 20 juni.

De gebruikte modes zijn SSB, CW, PSK, RTTY en JT65 op HF en 6 meter.

Special event station TM70BMC zal uitzenden vanuit Mont Canisy van 5-8 juni.

W9D gaat van 6 - 8 juni uitzenden in SSB, CW en AM op HF tot 6 meter

vanuit het First Division War Museum in Winfield, Illinois.

Jammer dat dat vanuit Amerika is, want vooral SRS-ers zouden het best leuk gevonden hebben

om met hun legerapparatuur in AM verbinding te maken met dit soort stations.

Maar vanwege de afstand is die kans niet erg groot.

VC3JUNO komt vanuit Canada in de lucht vanaf 6 juni tot 31 juli om de 70e verjaardag van D-Day te herdenken;

“Juno” was de codenaam voor het strand waar de Canadese troepen aan land kwamen.

De Riverway Amateur Radio Society zorgt voor het activeren van special event station GB70DDL

van 1 - 28 juni vanuit het Sea Cadet headquarters in Stafford, Engeland.

Op 6 juni 1944 landden 160.000 geallieerde soldaten op de 80km lange,

hevig versterkte Franse kustlijn om nazi Duitsland te bevechten op de Normandische stranden.

De aanval was een belangrijk keerpunt in de oorlog.

Meer dan 5000 schepen en 13.000 vliegtuigen ondersteunden de invasie,

waarin meer dan 9000 geallieerde soldaten gewond of gedood werden.

pi4raz PA3E

 

* FLEX-6300 May 29, 2014

Geschreven door Ron van den Brink

SDR-leverancier FlexRadio Systems komt met een nieuwe transceiver, de FLEX-6300.

Deze SDR zendontvanger is een uitgeklede versie van de eerder gelanceerde FLEX-6500.

De transceiver beschikt over 2 VFO’s.

Het vermogen is maximaal 10 Watt en de beschikbare banden zijn alle ham banden tussen 160 en 6-meter.

Meer specificaties zijn te vinden op de website van FlexRadio Systems.

De nieuwe zendontvanger heeft een adviesprijs van $2499 en de interne antennetuner kost $299 extra.

Optioneel is uitgebreide SDR-software voor de besturing verkrijgbaar voor $99.-.

Nederlandse prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend.

Article source: http://www.hamnieuws.nl/flexradio-komt-met-flex-6300/

Image

pi4raz PA3E

 

*Geen dak meer voor amateurradiostation 20 mei 2014

Uit gebreide informatie door Cursor

Dé nieuwssite voor de Technische Universiteit Eindhoven.

Geen onderdak, en geen dak, zal er nog zijn voor het amateurradiostation ESRAC

wanneer eind 2014 de faculteit Electrical Engineering gaat verhuizen van Potentiaal naar Flux.

Het station is in 1981 opgericht als dispuut van Electrical Engineerings studievereniging Thor

en staat de laatste jaren in de mondiale top 10 bij zendwedstrijden.

“Het einde van het amateurradiostation op de TU/e is doodjammer.”

In twee oude practicumlokalen op de dertiende verdieping van Potentiaal

komen nog enkele keren per week actieve leden van de Eindhovense studentenradioamateurvereniging bijeen.

De apparatuur waar zij mee zenden, is van hoge kwaliteit.

“Het is het best uitgeruste radiostation van Nederland, en misschien wel van Europa”,

zegt Sjoerd Ypma, medeoprichter en inmiddels gepensioneerd TU/e-medewerker.

“Het succes in de zendwedstrijden is mede te danken aan de hoogte van antenne;

die bereikt op het dak van Potentiaal 65 meter.”

Aan het einde van dit kalenderjaar is Potentiaal niet meer in handen van Electrical Engineering

maar van een koper die het gebouw zal renoveren tot een woonflat. Welke partij dat wordt, is nog niet bekend.

Wel bekend is dat in het nieuwe gebouw voor Electrical Engineering, Flux,

geen ruimte is gereserveerd voor ESRAC.

Op het dak mogen ook geen antennes worden geplaatst omdat daar zonnepanelen komen.

De geringste slagschaduw is van invloed op het rendement van dit energiesysteem.

“Het is doodjammer dat het radiostation opgeheven wordt.

Niet voor mezelf, hoewel ik er mijn ziel en zaligheid in heb gelegd, maar voor de TU/e”,

zegt station beheerder en oud-medewerker Steef Koenen.

Hij doelt op onderwijs, studenten en zelfs op PR voor de universiteit.

“Het station is de praktische invulling van een van de thema’s van Electrical Engineering;

Connected World.

Sjoerd Ypma heeft wel twintig studenten begeleid bij het afstuderen in deze hoek van telecommunicatie.

Het is ook jammer voor de vrijetijdsbesteding van studenten, er zijn zat zendamateurs.”

Als laatste noemt Koenen de functie van het radiostation in de PR van de TU/e.

“In de 35 jaar dat we zenden zijn er meer dan een half miljoen nationale

en internationale verbindingen gelegd.

Telkens zien ontvangers de naam Eindhoven University of Technology The Netherlands.”

Een van de hoogtepunten van ESRAC is de verbinding die ze in 2004 met het International Space Station legde.

André Kuipers heeft aan boord van dit ISS voor de TU/e en Philips enkele proeven uitgevoerd.

Daarom is er voor 25 april 2004 toestemming verleend aan een aantal Eindhovense schoolkinderen

en TU/e-studenten om via radioamateurcontact vragen te stellen aan de Nederlandse astronaut.

Hiervoor installeerde ESRAC op de TU/e een volgstation voor satellieten,

en is de verbinding met het ISS tot stand gebracht.

De laatste jaren doet ESRAC, sinds 2004 onder beheer van de Maxwell Foundation,

het bijzonder goed in zendwedstrijden.

In 2013 won ze de ARRL DX Contest door in 48 uur 3.500 verbindingen te leggen met circa 200 landen.

De bijbehorende beker zal een van de laatsten zijn.

Eind mei doet ESRAC nog mee aan de jaarlijkse WPX Contest

en daarna is haar wedstrijddeelname waarschijnlijk verleden tijd.

Ypma en Koenen doen nog een poging ESRAC onder te brengen bij de telecommunicatieopleiding van Fontys

of de Computerclub van Medical Systems in Best.

Uitgebreide informatie over de activiteiten is hier te bekijken.

cursor.tue.nl PA3E

 

*URE wil beste tweewiel aangedreven raceauto neerzetten 29 mei 2014

De beste tweewiel aangedreven elektrische raceauto

in de Formula Student-competitie moet de URE09 worden.

Woensdagavond onthulde University Racing Eindhoven (URE) in de markthal van MetaForum

haar nieuwste glimmend zwarte raceparel.

Volgens teammanager Bart Kienhuis moet de URE09 de top-vijf van het totaalklassement kunnen halen.

“Let niet op de rommel”, zo verontschuldigt Kienhuis zich dinsdagmiddag in de kelder van Gemini-Noord.

Toch gaat er, daags voor de onthulling van de URE09,

een opmerkelijke rust uit van de werkplaats en de leden die er-ieder gefocust

op hun eigen taken-aan het werk zijn.

“Het liep ook eigenlijk allemaal wel”,

blikt de teammanager terug op de maanden tussen de designpresentatie en de onthulling deze woensdag.

“We hebben onze teamleden dan ook nadrukkelijk ingezet op basis van ieders kwaliteiten.

En iedereen weet precies wat er moet gebeuren.”

Het vervaardigen van de URE09 was wat er bovenal moest gebeuren.

De wagen is grotendeels in eigen huis vervaardigd, waaronder de monocoque

(ofwel het chassis) en alle onderdelen van carbon.

Daarnaast zijn de complexe metalen onderdelen gefreesd en bewerkt

bij het Equipment & Prototype Center; de TU/e sponsort het team hierin met manuren en materialen.

De monocoque komt uit dezelfde mal als die van de URE08.

Hierdoor was het mogelijk om de vleugelset, één van de opvallendste nieuwe features van de URE09,

al op de vorige racewagen te testen.

De vleugels zorgen ervoor dat de auto, wanneer er lucht omheen stroomt, naar beneden wordt gedrukt.

Deze zogenoemde downforce zorgt voor meer grip op het wegdek -

een belangrijk focuspunt voor het team, meer dan bijvoorbeeld snelheid.

Al moet de URE09 de honderddertig kilometer per uur volgens Kienhuis prima kunnen halen.

Zo’n tien kilo extra gewicht brachten de aerodynamische vleugels met zich mee,

maar het team wist op andere componenten weer gewicht te besparen.

Zo is het chassis lichter dan dat van de URE08 en rijdt de nieuwe wagen op velgen van carbon in plaats van aluminium:

een besparing van achthonderd gram per wiel. Kienhuis verwacht dat het totaalgewicht onder de 210 kilo blijft.

Al moet de URE09 op dinsdag zijn eerste daadwerkelijke meters nog gaan maken,

spannend vindt de teammanager de laatste dagen voor de autopresentatie niet.

“Onze ruimte is altijd open, gaandeweg hebben al veel mensen met ons meegekeken.”

Als er al iets spannend is, dan is het koppelen en functioneren van alle elektronica aan boord, aldus Kienhuis.

Denk daarbij niet aan vele kilometers bedrading; het analoge systeem van de voorgaande racewagens

is in de URE09 namelijk vervangen door een digitaal CAN-netwerk (Controller Area Network)

van sensoren die met elkaar en de centrale computer communiceren.

Dit netwerk is volgens Kienhuis minder gevoelig voor storingen van buitenaf.

De komende weken hoopt het circa zestigkoppige team vooral veel proefmeters te maken met de URE09.

Begin juli is de eerste echte test op het circuit van het Engelse Silverstone.

Dit evenement wordt volgens Kienhuis beschouwd als de generale repetitie

voor de Formula Student in Duitsland vanaf 29 juli,

“dat wordt binnen deze competitie eigenlijk gezien als het WK”.

Vorig jaar reed URE niet op Silverstone,

“toen liepen we in Duitsland toch tegen wat kinderziektes aan”.

Het TU/e-team is met de URE09 niet uit op winst.

De tweewiel aangedreven wagen legt het qua snelheid sowieso af

tegen de vierwielaangedreven racewagens waarmee sommige andere teams aan de start verschijnen, aldus Kienhuis.

“Maar ik ben van mening dat we in de top-vijf moeten kunnen eindigen.

We willen in elk geval de beste tweewielaangedreven auto van de competitie neerzetten.”

Volgend jaar hoopt University Racing Eindhoven zelf óók voor het eerst

met een vierwielaangedreven auto op de circuits te verschijnen.

De afgelopen maanden werkte een handvol teamleden achter de schermen

“al meer dan parttime” aan de basis van deze URE10.

Begin juli wil URE het concept hiervan in Silverstone al laten zien en laten toetsen.

Volgens Kienhuis zorgt dat voor een mooie voorsprong

voor het volgende URE-team bij de start van het volgende collegejaar.

Volgens de huidige manager mikt het team met de URE10 op de top-drie in 2015.

cursor.tue.nl PA3E

 

* Het klimaat van de toekomst in Nederland woensdag 28 mei 2014

Nederland krijgt steeds vaker te maken met extreme buien, hagel en onweer.

Ook liggen langere periodes van droogte en meer hittegolven in het verschiet.

Het zal minder vaak vriezen, en het tempo waarmee de zeespiegel stijgt gaat omhoog.

Dat zijn een paar van de conclusies van het KNMI,

dat maandag de toekomstige klimaatscenario´s voor Nederland presenteerde.

Door Marlies ter Voorde

Wat zijn de weersomstandigheden waar we rekening mee moeten houden

aan het einde van deze eeuw?

Dat was de vraag die de klimaatdeskundigen probeerden te beantwoorden,

aan de hand van het jongste IPCC-rapport over de wereldwijde klimaatverandering,

dat eind 2013 verscheen.

Omdat niet alles even voorspelbaar is, werden vier scenario´s doorgerekend.

“In de twee warmste scenario´s zal een Amsterdamse winter in 2085 vergelijkbaar zijn

met de huidige winters in Bordeaux”,

vertelde Albert Klein Tank bij de presentatie van het rapport.

In de scenario´s waarbij de CO2-uitstoot wordt teruggedrongen

en de opwarming dus meevalt,

zullen de Hollandse winters eerder op die van Zuid-Engeland of Oost-Ierland gaan lijken.

Een Elfstedentocht zal er in 2050 dus waarschijnlijk niet meer in zitten.

Juist de dagen met strenge vorst zullen milder worden, is de verwachting.

Wel neemt in de zomer de kans op ‘aantrekkelijke recreatiedagen’ toe, belooft het rapport.

Meer strand- of zwembadweer, voor de zonaanbidder is het wél goed nieuws.

Temperatuurstijging

Naast de totale opwarming variëren de KNMI-scenario´s

in de mate waarin de luchtstroming boven Nederland verandert.

Dat de opwarming de luchtstroming verstoort is nagenoeg zeker,

maar hoe precies val niet te voorspellen.

Als de invloed groot is, zal de wind in de winter vaker uit het westen waaien dan nu,

en in de zomer juist vaker uit het oosten.

Dan worden de winters dus zachter en natter, en de zomers juist heter en droger.

Voor deze gevallen wordt een temperatuurstijging voor Nederland verwacht die 0,2 graden hoger ligt

dan het wereldwijde gemiddelde: in 2085 zal de temperatuur dan 1,7 tot 3,7 graden gestegen zijn.

Bij een kleine verandering van het luchtstromingspatroon

blijft de temperatuurstijging in Nederland juist iets achter bij het wereldwijde gemiddelde.

Voor- en nadelen

Natuurlijk zaten niet alleen fervente schaatsers en buitenzwemmers op het rapport te wachten.

De kustveiligheid, het gedrag van de rivieren, de landbouw,

de volksgezondheid – het zijn allemaal zaken die afhankelijk zijn van het klimaat.

Zo is het voor ons lage land van groot belang wat de zeespiegel gaat doen.

Die blijft stijgen, zegt het KNMI, maar bovendien zal dat steeds sneller gaan.

In het gunstigste geval komt er in de periode tot aan 2085 15 tot 30 centimeter bij,

in het ongunstigste geval bijna drie keer zo veel.

Ook neemt de kans op overstromingen van de Rijn, de Maas en kleinere rivieren toe,

door de toenemende neerslag in de winter in de bovenstroomse gebieden.

Voor de overige sectoren heeft de opwarming zowel voor- en nadelen.

Langere groeiseizoenen en hogere CO2-concentraties in de lucht kunnen tot hogere landbouwopbrengsten leiden –

maar extreme neerslag of lange droogteperiodes kunnen roet in het eten gooien,

en verzilting van het water wordt een steeds groter probleem.

Temperatuurstijging leidt tot minder sterfte in de winter, maar juist meer in de zomer.

De kans op gladde wegen neemt af en we krijgen minder mist,

maar op dagen met extreme neerslag zal de filedruk toenemen.

Tijdens een milde winter kan er veel energie bespaard worden op de verwarming van huizen,

maar in een hete zomer zal juist weer vraag zijn naar extra energie voor airconditioning.

Alleen voor hooikoortspatiënten zijn de voordelen ver te zoeken.

Het aantal ‘allergiedagen’ neemt naar verwachting toe, en mogelijk verschijnen er nieuwe,

warmt minnende allergie veroorzakende planten in Nederland.

Bronnen:

KNMI, KNMI ‘14 klimaatscenario’s voor Nederland

KNMI website over de klimaatscenario´s

Kennislink PA3E

 

* Agentschap Telecom digitaliseert 01 JUN 2014 by PH4X

Agentschap Telecom heeft aanvraagformulieren voor veel diensten gedigitaliseerd.

Dit zodat de organisatie aanvragen in de backoffice efficiënter kan afhandelen.

Ook zendamateurs kunnen met de nieuwe procedure te maken krijgen wanneer zij bepaalde aanvragen doen,

bijvoorbeeld en ATOF voor onbemand gebruik of het aanvragen van roepletters voor een vereniging of contest station.

Naast het digitaliseren van de formulieren heeft het agentschap ook het gebruik van de digitale handtekening ingevoerd.

Hiermee kunnen formulieren veilig en gemakkelijk digitaal worden ondertekend.

Met de digitale handtekening hoeven formulieren niet meer uitgeprint te worden.

Het gebruik van de digitale ondertekening is overigens geen verplichting.

Wie wil kan het formulier ook nog op de ‘ouderwetse’ manier ondertekenen.

De Hamnieuws redactie heeft een formulier getest (Aanvraag ATOF) en merkt wel op dat deze enkel werken met Adobe Acrobat.

Andere PDF-lezers zoals de ingebouwde Preview applicatie op Mac OSX zijn niet geschikt om de formulieren in te vullen.

Hamnieuws PA3E

 

* RAZZIES JUNI 2014 May 31, 2014

De RAZzies voor de maand juni 2014 is uit!

Met deze maand: De Smeerpijp deel 1 - Opa Vonk: Spoelen wikkelen - Nostalgiehoek: Semafoon -

De Minima QRP transceiver deel 1.

Je kunt 'm HIER downloaden.

Veel leesplezier!

pi4raz PA3E

 

* Elektrische raceauto van University Racing Eindhoven krijgt vleugels

01 juni 2014 om 11:39 uur - Eindhoven

Studententeam University Racing Eindhoven (URE) van de TU Eindhoven

presenteerde onlangs zijn tiende raceauto.

Het meest opvallende verschil met de auto van vorig jaar zijn de grote vleugels,

die moeten gaan zorgen voor betere grip in scherpe bochten.

De auto heeft een fenomenale acceleratie: hij gaat van 0 tot 100 in 2,7 seconden,

sneller dan elke standaard Lamborghini of Ferrari.

URE neemt komende zomer deel aan races op Silverstone, Hockenheim en Barcelona-Catalunya.

University Racing Eindhoven is een team van ongeveer zestig studenten van de TU Eindhoven,

dat deelneemt aan de internationale Formula-Studentcompetitie.

Deelnemende teams moeten zelf een raceauto ontwerpen en bouwen,

die qua grootte zit tussen een Formule-1-auto en een kartwagen.

De auto's worden niet alleen beoordeeld op bijvoorbeeld hun acceleratie,

maar ook op zaken als het technische ontwerp, de kosten,

de efficiëntie en het rijden van een 22 kilometer lange ‘endurance'.

URE neemt voor het tiende jaar deel waarvan het vijfde jaar met een elektrische raceauto.

Downforce

De reden waarom de vleugels van de auto zo groot zijn,

is dat de snelheden waarmee gereden wordt, relatief laag zijn.

Daarom is er een uitzonderlijk groot oppervlak nodig om voldoende extra downforce te krijgen.

Bij 60 km/u leveren de vleugels zo'n 70 kilo aan extra downforce.

Die zijn vooral van belang in lange bochten van de autocross.

Nieuw op de auto is ook het digitale CAN-netwerk en de verbeterde traction control.

Verdere specificaties: de auto heeft zo'n 130 pk, een topsnelheid van 130 km/u, en weegt 210 kg.

Top-5

Teambaas en TU/e-student Bart Kienhuis hoopt met deze auto in de top-5 te eindigen.

"Daarmee zouden we de snelste tweewielaangedreven auto zijn in de competitie.

Het is moeilijk de vierwielaangedreven auto's te verslaan.

Daarom gaat URE komend jaar ook een auto ontwikkelen met aandrijving op alle wielen", aldus Kienhuis.

Het Eindhovense team neemt van 9 tot 13 juli deel aan de Formula Student competitie

op Silverstone, Engeland.

Van 29 juli tot 3 augustus is het team op de Duitse Hockemheimring -

het officieuze wk - en de seizoen afsluiter voor URE zijn de wedstrijden

op het circuit van Barcelona-Catalunya, van 28 tot 31 augustus.

Meer over URE is te lezen op http://www.universityracing.nl/

25 raceauto's in kolonne door Helmond

Donderdagavond rijdt een kolonne van 25 raceauto's

uit de Formula Studentcompetities door de binnenstad van Helmond.

Het zijn deelnemers aan de ‘Eindhoven Open',

een onofficiële Formula Studentwedstrijd, georganiseerd door oud-leden van University Racing Eindhoven.

Op dit toernooi komen teams met hun auto's van voorgaande jaren.

De deelnemers zijn onder meer URE, DUT uit Delft en verder vooral veel Duitse teams.

In totaal komen nemen zo'n 15 teams deel met in totaal 250 mensen.

De races vinden plaats op de Luitenant-generaal Bestkazerne

(de voormalige Luchtmachtbasis De Peel nabij Venraij), van 30 mei tot 1 juli.

Dat terrein staat niet open voor publiek, maar om de auto's toch te tonen,

rijden ze op donderdag 29 mei vanaf 19:00 uur een stuk door Helmond.

Ze vertrekken vanaf de kop van de Torenstraat, rijden over de Oostende,

en dan via de Kanaaldijk Noordoost naar het Kasteel, waar ze rond 19:15 uur zullen aankomen.

Engineersonline PA3E

 

* Tv-toren IJsselstein open voor publiek 01 JUN 2014 by PH4X

In navolging van de Tv-torens in Hoogersmilde en Markelo biedt stichting Happieview bezoekers

nu de mogelijkheid om de hoogste Tv-toren van ons land te beklimmen: de Gerbrandytoren in IJsselstein.

Dit is niet alleen het hoogste bouwwerk van Nederland, maar ook lange tijd het hoogste bouwwerk van Europa geweest.

De totale hoogte was oorspronkelijk 382,5 meter, maar in 1987 werd deze gereduceerd tot 375,7 meter.

Ter vergelijking: de Eiffel toren is slechts 324 meter hoog inclusief antennes.

Wij zendamateurs kennen de Gerbrandytoren vooral als PI3UTR,

die zowel een antenne in de top van de toren heeft staan alsook een antenne op circa 220 meter hoogte

nét boven het kraaiennest halverwege de buismast, waar ook de apparatuur is gevestigd.

De tour van Heppieview beperkt zich omwille veiligheidsredenen

echter tot het betonnen deel van de toren op circa 100 meter hoogte.

Bezichtigingen staan gepland op zaterdag 14 en zondag 15 juni aanstaande.

Tickets zijn nog voldoende verkrijgbaar en kosten 10 euro per stuk.

Bestellen kan online via de webshop op de website heppieview.nl,

waar ook meer informatie over de doelstelling van de stichting te vinden is.

Hamnieuws PA3E

 

 

*MORSE TRAINING CURSUS OP 80 mtr  Jun 01, 2014

Met als doel het aantrekken van een nieuwe lichting amateurs die morse willen doen,

start Carlos Mourato CT4RK op dinsdag 3 juni met de eerste les van de 'CW ON THE AIR' Morse code cursus.

De cursus wordt uitgezonden tijdens de normale clubuitzendingen, elke dinsdag,

woensdag en donderdag, in de 80m band op 3743 kHz +/- 10 kHz, zo rond 20:26 UTC en dat is 22.26 lokale tijd.

Elke uitzending, in het totaal 54, richt zich op een groepje tekens

die met afnemende pauzes verstuurd zullen worden met een constante snelheid van 10 WPM

De trainingsdocumentatie is op het volgende adres te downloaden:

http://www.arla.org.pt/ficheiros/M%C...0THE%20AIR.rar

De "CW ON THE AIR" cursus wordt ondersteund en gepromoot door 4 amateur radio verenigingen:

ARLA - Associação de Radioamadores do Litoral Alentejano;

NRA - Núcleo de Radioamadores da Armada;

ARVM - Associaçãode Radioamadores da Vila de Moscavide

en REP - Rede dos Emissores Portugueses.

Dus wil je beginnen met morse, of deze weer een beetje oppoetsen, dan is dit je kans.

Mits de condities op 80m vanuit Portugal dat toelaten natuurlijk.

pi4raz PA3E

 

*Je smartphone opladen in 11 seconden: het kan met algen

Gepost op 31-05-2014

Algen gaan accu's krachtiger maken.

Sterker nog, deze organismen zorgen er ook nog voor dat de accu’s i

n je telefoon, laptop of hybride een stuk krachtiger worden.

Het is al een tijdje bekend dat algen in theorie geschikt zijn om te gebruiken

voor batterijen, maar niemand wist hoeveel je er precies nodig had

om een iPhone of Tesla van stroom te voorzien.

Onderzoeker Alan Freeman werkt nu aan een idee om de techniek

zo snel mogelijk toepasbaar te maken, zo vertelt hij tegenover Techcrunch.

Freeman ziet veel voordelen voor de nieuwe accusoort

ten opzichte van de bestaande lithium-ion-batterijen.

Deze batterijen gebruiken zeldzame aardmetalen,

die vaak erg moeilijk te winnen zijn en daardoor erg duur worden.

De algenaccu is goedkoper, krachtiger en laadt sneller op,

omdat de lading dragende ionen dankzij de algen veel soepeler kunnen bewegen.

De onderzoeker voorziet dat de nieuwe accu’s uiteindelijk sterk genoeg zullen zijn

om een elektrische auto, zoals de Tesla Model S, aan te drijven.

Hij heeft slechts één probleem: het financiële plaatje.

Freeman zegt een werkend prototype te kunnen bouwen voor 1100 euro

en wil de techniek voor 3700 euro extra nog deze zomer klaarmaken voor productie.

apparata.nl PA3CAZ

 

*‘Beam me up, data'

01 juni 2014 om 12:58 uur - Delft

Mensen teleporteren zoals in de sciencefictionfilm Star Trek, is volgens de natuurwetten niet mogelijk.

Maar informatie teleporteren kan wel degelijk, dankzij de bijzondere wereld van de kwantummechanica.

Onderzoekers van het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft

zijn er als eersten in geslaagd om informatie in een kwantumbit trefzeker te verplaatsen naar een ander qubit 3 meter verderop,

zonder dat de informatie door de tussenliggende ruimte reisde: teleportatie.

De ontwikkeling is een belangrijke stap op weg naar een kwantumnetwerk

voor de communicatie tussen toekomstige supersnelle kwantumcomputers - een kwantum-internet.

Kwantumcomputers zullen bepaalde rekenproblemen waar supercomputers nu jaren over doen,

in een oogwenk oplossen.

Het kwantum-internet moet een netwerk van kwantumcomputers met elkaar verbinden.

Daarnaast biedt het kwantum-netwerk de mogelijkheid om informatie volledig veilig te versturen.

Onopgemerkt afluisteren is in zo'n netwerk fundamenteel onmogelijk.

Einstein

De wetenschappers maken daarbij gebruik van een bijzonder fenomeen: verstrengeling.

"Verstrengeling is misschien wel het vreemdste en meest intrigerende gevolg

van de wetten van de kwantummechanica", stelt onderzoeksleider prof. Ronald Hanson.

"Als twee deeltjes verstrengeld zijn, smelten hun identiteiten samen:

hun gezamenlijke toestand is exact bepaald, maar de identiteit van elk afzonderlijk is verdwenen.

De verstrengelde deeltjes gedragen zich als één, ook als ze ver van elkaar verwijderd zijn.

In ons geval was dat drie meter,

maar dat zou in theorie ook de andere kant van het universum kunnen zijn.

Einstein geloofde deze voorspelling niet en noemde dit ‘spooky action at a distance',

maar talloze experimenten hebben laten zien dat de verstrengeling echt is.'

100 %

De groep van Hanson slaagde er als eerste in de wereld in om informatie te teleporteren

tussen kwantumbits in verschillende computerchips, door de beide kwantumbits te verstrengelen.

‘Het bijzondere aan de methode die wij gebruiken, is dat de teleportatie met 100% zekerheid werkt.

De informatie komt altijd aan, zogezegd.

Daarnaast heeft de methode de potentie om ook met 100% nauwkeurigheid te werken', zegt Hanson.

Diamant

De onderzoeksgroep van Hanson maakt kwantumbits met behulp van elektronen in diamant.

"We gebruiken diamant, omdat daarin ‘mini-gevangenisjes' voor elektronen worden gevormd

als er een stikstofatoom op de plaats van één van de koolstofatomen zit.

Omdat we deze gevangenisjes individueel kunnen bekijken,

is het mogelijk om een individueel elektron en zelfs één atoomkern te bestuderen en te controleren.

We kunnen de spin (draairichting) van deze deeltjes in een vooraf bepaalde toestand klaarzetten,

die spin controleren en vervolgens ook uitlezen.

Dit alles doen we in materiaal waarvan chips gemaakt kunnen worden.

Dat is belangrijk want velen geloven dat we alleen chip-based systemen

kunnen opschalen naar een praktische technologie", licht Hanson toe.

Heilige Graal

Deze zomer is Hanson van plan het experiment te herhalen over een afstand van 1300 meter,

met chips die in verschillende gebouwen op de campus van de TU Delft staan.

Dat experiment zou het eerste ter wereld kunnen worden

dat voldoet aan de criteria van de loophole-free Bell test.

Zo'n experiment zou het ultieme bewijs van Einstein's ongelijk over verstrengeling kunnen leveren.

Verschillende onderzoeksgroepen, waaronder die van Hanson,

jagen om als eerste een loophole-free Bell test te realiseren.

De test geldt binnen de kwantummechanica als Heilige Graal.

‘Unconditional quantum teleportation between distant solid-state quantum bits',

W. Pfaff1, B. Hensen1, H. Bernien1, S.B. van Dam1, M.S. Blok1, T.H. Taminiau1,

M.J. Tiggelman1, R.N. Schouten1, M. Markham2, D.J. Twitchen2, en R. Hanson1 Science, online May 29 2014.

1Kavli Institute of Nanoscience Delft, Delft University of Technology, PO box 5046, 2600 GA Delft, The Netherlands

2Element Six, Ltd., Kings Ride Park, Ascot, Berkshire SL5 8BP, United Kingdom

http://hansonlab.tudelft.nl/

http://www.sciencemag.org/

engineersonline PA2JDB

 

*Lichtscherm met hoge resolutie 27 mei 2014

Voor het identificeren van onderdelen en het bepalen van posities heeft Balluff

een hoge-resolutie-lichtscherm ontwikkeld voor optische objectdetectie,

met een breedte van 50 mm en een bereik van maximaal 2 meter.

Het systeem bestaat uit een zender met een hoogwaardige rode laser en een ontvanger.

Het scherm werkt geheel zelfstandig zonder extra accessoires zoals PC of speciale software.

Inregeling vindt plaats via een display op de ontvanger.

De hoge resolutie van 0,01 mm opent vele toepassingsmogelijkheden.

Niet alleen wordt de lichthoeveelheid van het uitzonderlijk homogene rode laserlicht bepaald,

maar ook de positie binnen het lichtscherm.

Verder zijn de zender en ontvanger ingebouwd in een robuuste industriële behuizing

en kunnen deze gemakkelijk en snel worden uitgelijnd met behulp van het real-time grafische display.

De gebruiker kan via de knoppen maximaal zes verschillende objecten invoeren

en kan obstructies in het meetveld verbergen (blanking).

Op deze wijze kunnen verschillende objecten betrouwbaar worden gedetecteerd,

vergeleken en gesorteerd op basis van minimale verschillen in grootte.

Andere toepassingen zijn aanwezigheid- en hoogtecontrole.

Het resultaat van de controle is daarbij beschikbaar op twee analoge en drie digitale uitgangen.

Etotaal PA2JDB

 

*Slim systeem gaat filedruk rond Amsterdam verminderen 26 mei 2014

Deze zomer gaat in en rond Amsterdam een unieke proef van start,

waaraan naar verwachting zo'n zestigduizend automobilisten meedoen.

Via slimme systemen op de weg en in de auto (in-car) krijgt de bestuurder

realtime informatie over de op dat moment handigste en snelste route.

De Praktijkproef Amsterdam (PPA) moet straks leiden tot een forse afname

van de filedruk en tot een betrouwbare reistijd.

TNO vormt met ARS Traffic & Transport Technology een van de twee consortia die de in-car proef gaan uitvoeren.

Ze richten zich op systemen in de auto die de automobilist van op maat gesneden reisinformatie voorzien.

‘Je moet je voorstellen dat enkele tienduizenden mensen in de auto

via hun smartphone realtime informatie krijgen over bijvoorbeeld een ongeluk

dat op de route heeft plaatsgevonden of een forse regenbui

die een paar kilometer verder is losgebarsten.

Op basis hiervan ontvangt de automobilist onmiddellijk de beste alternatieve route voor dat moment.

De huidige systemen komen niet verder dan automobilisten

op dat weggedeelte allemaal te adviseren de volgende afslag te nemen.

Gevolg: het loopt daar vast.

Wij zijn in staat al die bestuurders verschillende reisadviezen te geven,

gegeven dezelfde omstandigheden en locatie.

Hierdoor wordt het verkeer over de regio verspreid en blijft de doorstroming gegarandeerd.

Dat bestaat nog nergens', aldus Marco Duijnisveld, PPA-projectleider binnen TNO.

Betere spreiding door ‘Smart routing'

De automobilist voert een rittenagenda in het systeem en die laat vóór vertrek

steeds weten wat het ideale moment is om in de auto te stappen

en welke route het slimst is om tijdig op de plaats van bestemming te komen.

Tijdens de rit worden alternatieven doorgegeven, zodra zich onverwachte situaties voordoen.

‘In onze aanpak combineren we allerlei informatiebronnen,

zoals lussen in en camera's langs de weg, het actuele en te verwachten weer,

historische file-informatie en meer.

Het systeem rekent alles door en is zo in staat enerzijds voorspellingen te doen

tot drie uur vooruit en anderzijds op elk moment het reisadvies te actualiseren.

Omdat de adviezen individueel zijn en op hetzelfde weggedeelte per automobilist kunnen verschillen,

ontstaat er een veel betere spreiding op de weg.

Dit principe noemen we ‘smart routing'.

Overigens voedt de automobilist het systeem via ingebouwde sensoren ook met informatie over zijn reis.

Al die gegevens zijn van belang om steeds het beste reisadvies

aan iedere automobilist te kunnen geven.'

Technologie en gedrag

Tijdens de proef gaat het om veel meer dan alleen slimme technologie.

Gedragsbeïnvloeding is een minstens zo belangrijke component.

Bij TNO werken daarom experts op het gebied van techniek, mobiliteit

en menselijk gedrag samen met experts van ARS Traffic & Transport Technology.

Ook bestuderen zij hoe de informatie op de meest gebruikersvriendelijke

en veilige manier is te presenteren.

De proef heeft inmiddels grote belangstelling vanuit het buitenland getrokken,

waaronder China.

Ook is de PPA genomineerd voor een iMobility Award 2014.

‘Dat geeft al aan dat we in Nederland erkend worden als koploper

met intelligente transportsystemen', aldus Duijnisveld.

De PPA is een initiatief van Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam,

de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam.

Zij werken samen met de TU Delft en verschillende bedrijven.

Zo draagt PPA bij aan het actieprogramma Connecting Mobility

van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Etotaal PA2JDB

 

*Te koop kijkt a.u.b. voor meer informatie bij TE-KOOP

 

*Heeft ook u iets te koop.

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen

*Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 487e ronde.

Johan PD2JCW,

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende Ronde maar weer.

En die is niet op woensdag 11-06-2014 maar op 18-06-2014.


Terug naar de Ronde