Ronde 796 van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 06-10-2021


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een

“Besloten” bijeenkomst van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle-,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL-manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….

Dat willen we graag zo houden

Onze rondeleiders zijn Frank PF1SCT

En Johan PD2JCW

 

 

*Veel blije gezichten na examens 2 oktober

03/10/2021/0 Reacties/in overheid /door redactie

Zaterdag 2 oktober organiseerde de Stichting Radio Examens (SRE) examens in Nieuwegein.

Voor het F-examen kwamen 10 kandidaten opdagen.

De helft van hen wist voldoende goede antwoorden te geven om te slagen.

Bij het N-examen mocht de SRE 21 kandidaten ontvangen.

Van hen kunnen er 19 (90,5%) zich binnenkort voor de eerste keer als radiozendamateur bij het Agentschap Telecom gaan registreren.

Dit jaar organiseert de SRE nog één keer examens, namelijk op woensdag 3 november in Nieuwegein.

De examendata voor de eerste helft van 2022 zijn inmiddels ook bekend:

woensdag 19 januari in Nijkerk,

woensdag 2 maart in Nieuwegein en zaterdag 21 mei in Leeuwarden.

Inschrijven voor een examen kan op www.radio-examen.nl.

https://hamnieuws.nl/  Edmond PA3E

 

 

*De 19e uitgave DARU-magazine

03/10/2021/0 Reacties/in verenigingen /door redactie

Vandaag is de negentiende uitgave van DARU-magazine naar de leden verzonden.

Het 57-pagina’s tellende digitale clubblad wordt net als voorganger DKARS-magazine vrij uitgegeven.

De vereniging doet niet aan copyright en alle artikelen kunnen

(tenzij anders vermeld) vrij gebruikt en verspreid worden.

Iedere geïnteresseerde ook niet leden kunnen het magazine gratis downloaden.

In dit magazine onder andere:

Met een Wokkel en een Cent. Oftewel: hoe koel je een ADF5355

Huff en Puff stabilisatie mbv Programeerbare Logica

Oplaadbare batterijen in radioapparatuur

Zelfbouw 5:1 Breedband RF Balun

Jan (PA0JMY) schrijft:

‘t Is weer voorbij, die mooie zomer en die mooie vakantie.

Hoewel: zo mooi was die zomer niet.

Eigenlijk was dat best goed: zolang het niet regende was de temperatuur hier in Nederland best aangenaam

en was het weer prima geschikt om wat aan de antennes te doen.

Ik zie mezelf niet, peentjes zwetend, bij een graad of 30 op het dak zitten.

Een graad of 20 tot 25 en af te toe een buitje om af te koelen daarop dat dak is prima.

Toch?

Behalve het weer lieten ook de zomercondities het afweten.

De VHF- en UHF-banden waren wat te rustig,

hoewel er best mogelijkheden waren om prachtige verbindingen te maken.

Zoals in het eerste weekend van september:

toen was er de IARU VHF contest op twee meter en, zeker op de zaterdag,

waren de condities prima.

De Tsjechen en Polen knalden eruit en waren ook met bescheiden middelen goed te werken:

je hebt echt geen kilowatt en vier gestackte yagi’s nodig om mooie verbindingen te maken hoor.

Op zondag hoorde ik meerdere stations die volgnummers ruim boven 1000 weggaven

en dat is toch een tijd niet meer voorgekomen.

Blijkbaar zijn er nog genoeg amateurs die met Phone of telegrafie op twee meter kunnen uitkomen.

Ja, het is natuurlijk zo dat een Tsjechisch station prachtig centraal in Europa zit

en dan kun je naar het zuiden de Italianen en naar het noorden de Zweden werken

maar ook door ons Nederlanders kon in alle richtingen mooie DX worden gewerkt.

Jammer dat alleen tijdens contesten de activiteit goed is,

daarbuiten hoor je veelal de eeuwige ruisvelden.

Het zou helemaal niet slecht zijn om de ons toegewezen frequentiebanden wat meer te gebruiken.

In oktober zal er weer een overleg plaatsvinden

tussen de amateurverenigingen en het Agentschap Telecom.

Deze keer met een nieuwe voorzitter aan de AT-zijde:

Niels Bredewout, die een paar jaar geleden de secretaris is geweest.

We hopen weer op een goede vergadering die na lange tijd weer eens fysiek gaat plaatsvinden,

tenzij COVID opnieuw roet in het eten gooit.

Interessante onderwerpen zijn o.a. het delen van frequenties door amateurs

en professionele gebruikers (sharing) en de kosten van de speciale vergunningen.

Een punt van zorg is ook de steeds groeiende storing van bijvoorbeeld zonnepanelen

en we gaan ervoor om ons sterk te maken om de veelheid aan breedbandige storingen

zoveel mogelijk te beperken.

Nu we het toch hebben over zonnepanelen:

heb je al gemerkt dat de condities op HF op sommige momenten fantastisch zijn?

Ik heb al gezien dat het aantal zonnevlekken op een gegeven moment boven 120 was.

Als je dan je FT8 software activeerde en op 15 meter afstemde

dan zag je geen Europeanen meer maar alleen nog Zuid-Amerikanen en,

vroeg in de ochtend, ook Australiërs en Nieuw-Zeelanders voorbijkomen.

Dat smaakt naar meer.

Het is wel zo dat het aantal zonnevlekken een paar dagen later

was gereduceerd tot precies nul. Hup, omhoog met die zonnevlekken!

De eerste fysieke amateurmarkt, die in Bentheim,

is volledig verregend en helaas was er maar een zeer beperkt aantal kramen.

Het is echt te hopen dat er weer wat grotere radiomarkten

en verenigingsavonden door kunnen gaan en dat we elkaar weer lijfelijk kunnen ontmoeten.

Ook bij mij beginnen de voorraden aan onderdelen op te raken

en je moet toch niet alles op Internet willen kopen.

Kijken naar en ruiken aan onderdelen op onze vertrouwde radiomarkten is gewoon nodig,

zeker als je op zoek bent naar net dat rare onderdeel dat een keer niet op Ebay te koop is.

Met de invoering van de Btw-plichtig voor klein spul is het er allemaal niet gemakkelijker op geworden.

Ik hoorde ook dat de kosten van containertransport ongeveer vertienvoudigd zijn

en dat zal ongetwijfeld te merken zijn in de prijzen van de spullen uit China.

We wachten het maar af.

Ik wens eenieder prachtige condities,

mooie DX toe en tot ziens of tot werkens op HF, VHF of UHF of QO-100.

73, Jan PA0JMY

En uiteraard horen we ook nu graag weer of het magazine je bevalt.

Misschien heb je tips, verfrissende ideeën of kopij voor het volgende nummer?

Mail jouw reactie naar magazine@daru.nu

Word ook lid van de DARU voor slechts €15,00 per jaar!

Aanmelden kan via deze link.

https://hamnieuws.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Nieuwe amateursatellieten worden vanuit ISS in de ruimte gebracht.

Frank Webmaster PI4RAZ.

Geplaatst op 4 oktober 2021.

Als alles volgens plan verloopt worden in de ochtend van woensdag 6 oktober

vier Cubesats in de ruimte gezet die beschikken over amateur radioapparatuur;

één van deze satellieten heeft zelfs mogelijkheden voor het werken op 76 GHz.

óp het AMSAT Bulletin Board schrijft Masa JN1GKZ:

JAXA kondigt vier Cubesats aan die op 6 oktober vanuit ISS in de ruimte gezet gaan worden met J-SSOD.

De satellieten zijn de Binar-1, Maya-3, Maya-4 en CUAVA-1.

Alle satellieten werken in de amateurbanden.

De planning voor het in de ruimte brengen is als volgt.

#1 0850-0940z Binar-1, Maya-3, Maya-4

#2 1030-1100z CUAVA-1

Het in de ruimte zetten zal live te zien zijn op het JAXA YouTube kanaal.

Binar-1

1U CubeSat Australia

Downlink 437.292 MHz, 435.810 MHz 19k2 GMSK

Uplink 435.810 MHz

http://www.amsatuk.me.uk/iaru/finished_detail.php?serialnum=730

https://www.binarspace.com/

Maya-3/4  – maakt deel uit van het  BIRDS Project 1U CubeSat Filippijnen

Downink 145.825 MHz APRS, 437.375 MHz CW, 4k8 GMSK

http://www.amsatuk.me.uk/iaru/finished_detail.php?serialnum=711

http://www.amsatuk.me.uk/iaru/finished_detail.php?serialnum=712

https://stamina4space.upd.edu.ph/upcoming-satellites/maya-3and4/

CUAVA-1 3U CubeSat Australië

Downlink 437.075 MHz 9k6 GMSK, 2440.000 MHz, 5840.000 MHz, 76.750 GHz high speed

Uplink 145.875 MHz, 2404.000 MHz, 5660.000 MHz, 76.750 GHz

(Dat wordt lachen. Die Japanse Z-SAT die op 1 oktober in de ruimte is gezet,

heeft juist een morse baken op 145.875.

Gaan die twee nou tegen elkaar kletsen?)

http://www.amsatuk.me.uk/iaru/finished_detail.php?serialnum=671

https://www.cuava.com.au/projects/cuava-1/

Probeer ze eens te ontvangen.

Satellieten jagen is een leuk onderdeel van de hobby.

https://www.pi4raz.nl  Edmond PA3E

 

 

*Even een oudje voor de nieuwere amateurs onder ons.

Frank Webmaster PI4RAZ.

2008.

Online kortegolf luisteren

We hebben allemaal weleens gehoord van Software Defined Radio.

Maar wat je er nog meer mee kunt dan via Windows een ontvanger bedienen,

wordt duidelijk gemaakt door de TU Twente.

Die hebben sinds kort een internetpagina waarmee op 40

en 80 meter meegeluisterd kan worden.

Het fraaie staaltje techniek maakt goed duidelijk wat met SDR allemaal mogelijk is.

Meerdere personen kunnen gelijktijdig de ontvanger bedienen

en meeluisteren met wat er in Twente te horen is.

De ontvanger is te vinden via deze link:

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Vanuit die pagina kan je meeluisteren met een kortegolfontvanger en deze zelfs besturen.

In tegenstelling tot andere ontvangers die via het web bestuurd kunnen worden

(bijvoorbeeld die op www.dxtuners.com)

kan deze ontvanger door meerdere gebruikers tegelijk afgestemd worden.

Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij Software-Defined Radio.

Dit project is trouwens opgezet in verband met de radiotelescoop in Dwingeloo.

De software die voor het huidige project geschreven is

kan in de toekomst ook gebruikt worden bij de radiotelescoop.

Het gebruiken van de tuner is erg simpel: Open de webpagina,

hierna duurt het even voordat alles geladen is.

Daarna is tunen mogelijk door met de muis het gele dingetje te verplaatsen.

Je kunt tevens kiezen voor LSB of USB, of CW-bandbreedte. 

Aan dat laatste heb je niet veel: het stukje waarover afgestemd kan worden is relatief smal,

zeker op 80m, en ik kon de 40m ontvanger niet in het CW-deel krijgen.

Maar als demonstratie van wat SDR kan is het een mooi stuk techniek.

Het systeem werkt momenteel met een W3DZZ trap-dipool voor de 80- en 40 meter banden.

Dit geheel staat opgesteld bovenop het 40 meter hoge “Hogekamp”-gebouw van de TU Twente.

Hier is een Quadratuur-mixer op aangesloten die het signaal mixt met ongeveer 7080,7 kHz

Deze mixer is een zogenaamde ‘Quadrature Sampling Detector’,

een veelgebruikt circuit in veel Software Defined Radio’s

zoals bijvoorbeeld de SDR-1000 en de SoftRock.

Er is hiernaast nog zo’n mixer die werkt op 3600 kHz

Daar op aangesloten is een pc met een aantal geluidskaarten,

die de signalen die uit de mixers komen verwerkt.

Deze PC doet wat digitale signaalverwerking en maakt de audiostreams

en waterval-plaatjes voor de gebruikers op het web.

Bij de gebruikers draaien er dan een aantal kleine Java-applets in hun browser

waarmee geluisterd en op een andere frequentie afgestemd kan worden.

https://www.pi4raz.nl    Edmond PA3E

Op deze pagina staan er nog meer op . http://www.websdr.org/ EdmondPA3E

 

 

*Hallo Luisteraars

Yaesu heeft een nieuw dual band mobiel setje aangekondigd.

Hier meer info: https://www.yaesu.com/indexVS.cfm?cmd=DisplayProducts&ProdCatID=249&encProdID

=3BEE472B7584ACA7C6A71F41B8ADCEC9&DivisionID=65&isArchived=0

Frans PA3CAZ

 

We zijn verheugd om de nieuwe FTM-6000R - 50W VHF/UHF Dual Band FM mobiele transceiver te introduceren. 

 De nieuwe FTM-6000R is een mobiele transceiver boordevol functies

met een nieuwe gebruikersinterface - E2O-III (Easy to Operate - III).

De FTM-6000R levert betrouwbare en stabiele 50W zendprestaties.

 - Het heavy-duty koellichaam is uitgerust met FACC (Funnel Air-Convection Conductor).   

 - De luidspreker levert 3 W helder en helder ontvangstgeluid

dat speciaal is afgestemd op radiocommunicatie.   

 - Het voorpaneel van de FTM-6000R is afneembaar en kan

op de meest gewenste bedieningspositie worden gemonteerd. 

 - De nieuwe FTM-6000R ondersteunt optionele draadloze Bluetooth®-bediening

met behulp van de SSM-BT10*-headset of een in de handel verkrijgbare Bluetooth®-headset*.

 - E2O-III biedt drie (3) gebruiker intuïtieve bedieningsmodi om functies en instellingen toe te wijzen:

(1) De meest gebruikte functie kan worden geregistreerd onder de "F1"-toets

en vervolgens worden opgeroepen met een enkele aanraking van de "F1"-toets.

(2) Andere veelgebruikte functies kunnen worden toegewezen aan een functielijst

en vervolgens worden opgeroepen door simpelweg op de "F Menu"-toets te drukken

en aan de draaiknop te draaien.

(3) Alle andere functies en items dan die zijn geregistreerd onder

"Meest frequent" of "Andere vaak", kunnen worden geselecteerd

door de "F Menu"-toets ingedrukt te houden en aan de draaiknop te draaien.

Er kunnen maximaal 5 kanalen worden geregistreerd in PMG (primair geheugen). Groep).

Veelgebruikte PMG-frequenties kunnen worden weergegeven

in een gemakkelijk te onderscheiden display door gewoon op de “PMG”-toets te drukken.

 - De MAG-functie (Memory Auto Grouping) groepeert automatisch geheugenkanalen,

zodat ze gemakkelijk per band kunnen worden opgeroepen: alle geheugenkanalen;

AIR-band (108 MHz – 137 MHz);

VHF-band (137 MHz – 174 MHz);

UHF-band (400MHz –480MHz);

en andere banden (174MHz - 400MHz / 480MHz - 999,995MHz).

 - Met de nieuwe FTM-6000R VFO Band Skip-functie kunnen ongebruikte banden

worden overgeslagen, terwijl de geregistreerde geheugenkanalen kunnen worden opgeroepen;

zelfs als de frequentie zich in de overgeslagen band bevindt.  

- Door op de “SQL BACK”-toets te drukken wanneer het geheugenkanaal wordt weergegeven,

kan de inhoud van het momenteel geselecteerde geheugenkanaal

worden overgebracht naar het VFO-register.

Afhankelijk van de bedrijfssituatie zijn ofwel de VFO- ofwel de

Geheugenkanaalbewerkingen afzonderlijk bruikbaar. 

 - Enkele van de andere kenmerken van de FTM-6000R zijn:

Breed ontvangstbereik van 108MHz tot 999,995MHz;

1100 geheugenkanalen met alfanumerieke tags;

Meegeleverde DTMF-microfoon - SSM-85D;

Scanfuncties - VFO-scan, geheugenscan,

PMG-scan, programmeerbare geheugenscan.

https://www.yaesu.com/ Edmond PA3E

 

 

* Hallo Luisteraars

Deze kwam ik tegen.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5258205/microsoft-windows-

11-vragen-antwoorden-gratis-update-vergeet-dit-niet

Frans PA3CAZ

Gratis update is er niet voor eenieder hij moet aan de eisen van Microsoft voldoen.

Is mijn computer geschikt voor Windows 11?

Dat is nog maar de vraag.

Voor het eerst in jaren heeft Microsoft de systeemeisen voor Windows verhoogd.

Microsoft heeft een speciale app waarmee je kan controleren of je huidige pc geschikt is voor Windows 11.

Computers van pakweg de laatste vier jaar zijn sowieso geschikt voor Windows 11.

Veel oudere computers kunnen Windows 11 ook installeren,

maar zouden volgens Microsoft dan vaker kunnen crashen.

Die computers krijgen de update dan ook niet automatisch aangeboden,

en moeten handmatig upgraden.

En de software van Win 10 moet een OEM versie zijn .

Edmond PA3E

 

 

*Falkland Islands.

Frank Webmaster PI4RAZ.

Geplaatst op 5 oktober 2021.

Vanwege een administratief toezicht in de nieuwe Falkland Islands Communications verordening

die al in 2017 werd geïmplementeerd, waren er al enkele jaren geen nieuwe VP8-licenties

voor gebruik in de voormalige Falkland Islands Dependencies meer beschikbaar.

Dit heeft aanzienlijke problemen veroorzaakt voor grote DX-pedities

en anderen die vanuit deze afgelegen regio’s willen opereren,

waaronder de recente VP8PJ South Orkneys-operatie.

Na enkele maanden van langdurige onderhandelingen met Ofcom

(het Britse equivalent van het AT),

de Falkland Islands Communications Regulator en de regeringen van

zowel South Georgia & South Sandwich Islands als het British Antarctic Territory,

is er een grote doorbraak geweest en heeft Ofcom eindelijk toestemming gegeven

voor het gebruik van een nieuw prefix voor deze voormalige afhankelijkheden

als een oplossing voor dit gemis.

Het nieuwe voorvoegsel is VP0 (Victor Papa Zero)

en zodra de wetgeving in de nabije toekomst van kracht wordt,

zal dit van toepassing zijn op de twee Britse overzeese gebiedsdelen

South Georgia & South Sandwich Islands

en het British Antarctic Territory.

Het bestaande VP8-voorvoegsel is dan uitsluitend van toepassing op de Falklandeilanden.

Het nieuwe VP0-voorvoegsel is van toepassing op de volgende DXCC-entiteiten:

1. Britse geclaimde sector van het Antarctische vasteland,

inclusief het Antarctisch Schiereiland en nabijgelegen eilanden

2. Zuid-Orkney-eilanden

3. Zuidelijke Shetlandeilanden

4. Zuid-Georgië

5. Zuidelijke Sandwicheilanden

Voorgesteld wordt dat de Falkland Islands Communications Regulator

deze vergunningen zal beheren namens de regeringen van het Brits Antarctisch Territorium

en South Georgia & South Sandwich Islands.

Er wordt ook voorgesteld dat licenties met de nieuwe prefix

alleen een suffix van drie letters krijgen (in tegenstelling tot de meer gebruikelijke methode

om eerst roepnamen toe te kennen met achtervoegsels van een of twee letters).

VP8yz zou bijvoorbeeld opnieuw worden toegewezen als VP0xyz, niet de verwachte VP0yz.

De redenen voor dit nogal vreemde voorstel blijven onduidelijk,

gezien het zeer kleine aantal stations dat actief is vanuit deze regio’s.

In de tussentijd blijven alle bestaande VP8-roepnamen zoals eerder toegewezen

onder de oude Falkland Islands Communications Ordinance

voor gebruik in de voormalige afhankelijkheden (zoals VP8PJ) geldig voor gebruik

totdat de bijbehorende licenties opnieuw worden gevalideerd

en nieuwe VP0-roepnamen worden toegewezen.

Zie voor meer informatie het ontwerpbeleid dat kan worden gedownload

op de website van de regering van South Georgia & South Sandwich Islands op:

https://www.gov.gs/amateur-radio-licences-policy-consultation/

Leden van de amateurradiogemeenschap worden uitgenodigd om commentaar te leveren

op het conceptbeleid en hebben tot 18 oktober de tijd om dit te doen via een link op de webpagina.

Er is momenteel geen informatie over de kwestie beschikbaar

op de websites van de Britse Antarctische Territoriumoverheid

of de Falkland Islands Communications Regulator.

https://www.pi4raz.nl    Edmond PA3E

 

 

*DMR in Nederland tijdens de JOTA-JOTI 2021!

Posted on 4 oktober 2021 bij Peter PA3PM

Er zijn al een aantal groepen die tijdens de JOTA-JOTI-gebruik maken van DMR om lokaal,

nationaal en internationaal verbindingen te maken via het BrandMeister netwerk.

Dit jaar willen we het makkelijker maken om een QSO te maken met mede-scouts in het Nederlands!

De JOTA-JOTI 2021 vindt plaats van 15 tot en met 17 oktober.

Internationale JOTA Talkgroup 907

Voor internationale gesprekken bestaat de CQ-Talkgroup 907,

het ID is afgeleid van het oprichtingsjaar van Scouting, 1907.

Het idee is dat men een tegenstation vind op 907,

en dan het gesprek voorzet op een andere TG, bijvoorbeeld 9071 tot 9078.

Helaas hebben veel amateurs alleen 907 geprogrammeerd,

waarna ze dat kanaal bezet houden en andere gesprekken onmogelijk maken.

Nederlandse JOTA op Talkgroup 204907

Veel scouts vinden Engels best lastig of eng,

en het hiervoor genoemde probleem maakt een leuk QSO nog moeilijker.

In overleg met een aantal DMR-Sysops hebben we voor dit jaar

het volgende voorstel voor Nederlandse QSO’s:

Aanroep Talkgroup: 204907

Daarna uitwijken naar een van de bestaande kanalen,

die heeft bijna iedereen wel in zijn radio zitten.

Hieronder een klein overzicht van de bestaande groepen in Nederland,

en maak je geen zorgen, groepen zijn niet gebonden aan regio’s,

je kunt ook in Limburg gebruik maken van 2041 (Noord-Nederland) als je er even op zendt.

Zorg dus dat je veel talkgroups voorbereid hebt in je radio,

zodat het makkelijk is om een vrij kanaal te vinden wat het tegenstation ook heeft voorbereid!

Houd 204 vooral vrij voor de vaste gebruikers van die talkgroup.

Heb je een speciale tijdelijke JOTA-Call zonder ID?

Vraag deze dan via de volgende link alsnog snel aan via https://radioid.net/

Spreek af met andere dat ze ook op DMR actief worden!

Met dank aan Lennart PA3L @jotajoti_nl

https://www.hamdigitaal.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Kunststof zonnepaneelfabriek biedt soelaas voor lichte daken

06 oktober 2021 om 10:41 uur

De start-up Solarge start in voorjaar 2022 met de bouw

van een fabriek voor lichtgewicht kunststof zonnepanelen.

Dit soort panelen kunnen een oplossing bieden voor daken

waar traditionele zonnepanelen niet bruikbaar zijn.

Eerder vorige maand maakte Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

bekend dat veel dakprojecten die een subsidiebeschikking hebben gekregen

voor het opwekken van zonne-energie, uiteindelijk niet worden gerealiseerd.

Belangrijkste redenen voor de annulering zijn een slecht dak en een zwakke businesscase.

In 2020 bedroeg het totale vermogen van het aantal projecten

die wel een subsidiebeschikking hadden, maar nog niet gerealiseerd waren,

ongeveer 10 GWp. Daarvan is ongeveer 2,4 GWp gerealiseerd en 1,2 GWp niet.

Deze 1,2 GWp komt overeen met ongeveer 4 miljoen zonnepanelen.

"Naar schatting is veertig procent van de daken niet in staat

om het extra gewicht aan zonnepanelen te dragen", vertelt Jan Vesseur van Solarge.

"Solarge PV-modules doen wat betreft energieopbrengst niet onder voor conventionele glasmodules,

maar zijn vanwege het geringe gewicht geschikt voor bijna alle daken." 

Bovendien is de productie van Solarge modules veel minder belastend voor het milieu:

nu al komt bij de productie van Solarge modules 25 procent minder CO2 vrij.

Deze CO2-besparing wordt snel 75 procent, waardoor we met Solarge

een grote bijdrage gaan leveren aan de klimaatdoelen. 

Solarge startte begin 2018 met de ontwikkeling van lichtgewicht en circulaire PV-modules.

Waar conventionele zonnepanelen veel aluminium en glas bevatten,

zijn Solarge panelen ontworpen uit vezel versterkte thermoplastische polymeren van Sabic.

Dit maakt het recyclen van de panelen eenvoudig,

evenals het scheiden van de verschillende materialen.

Alle materialen van de Solarge panelen zijn 100% te recyclen.

Bovendien kunnen ze worden geproduceerd met volledig gerecycled materiaal.

Projectontwikkelaar en bouwbedrijf Vorm heeft onlangs groeikapitaal ingebracht

via zijn investeringsmaatschappij Shape Capital.

Deze impuls voorziet in de realisatie van een 300 megawatt zonnepanelenfabriek in Nederland.

Directeur-eigenaar Daan van der Vorm:

"Om de energietransitie te versnellen moet er een oplossing komen

voor de vele vierkante kilometers dakoppervlak die met conventionele panelen niet te gebruiken zijn."

https://www.engineersonline.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Wereldprimeur: watertaxi op waterstof

20 september 2021 om 10:14 uur

Wereldprimeur: watertaxi op waterstof

In de scheepvaart zien we nog maar weinig toepassingen van waterstof.

Dat komt doordat waterstof veel duurder is dan bijvoorbeeld diesel;

het nog ontbreekt aan een goede infrastructuur zoals tankstations;

en omdat regelgeving er nog onvoldoende op ingericht is.

Enviu, Zepp.solutions en Flying Fish proberen het ecosysteem

van onderop te creëren en vraag en aanbod te stimuleren.

De productonderdelen voor hun watertaxi op waterstof zijn inmiddels binnen

en begin volgend jaar staat een eerste testvaart in de Maas gepland.

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft als doelstelling

om de uitstoot van CO2 in 2030 met 40%,

en in 2050 met 70% omlaag te brengen ten opzichte van 2008.

Om die ambitie te realiseren, zullen schepen moeten verduurzamen.

Elektrisch varen biedt een uitkomst, maar heeft een groot nadeel.

Gijsbert van Marrewijk, Flying Fish:

"Door zijn ligging in het water heeft een boot veel meer weerstand dan een auto.

Als je een groot gedeelte van de dag redelijk snel wilt varen, is een accu te beperkt.

Die moet je dan gedurende het varen vaak opladen en dat kost tijd en dus geld."

Waterstof is te gebruiken in een brandstofcel waar het elektriciteit opwekt

om een voertuig van stroom te voorzien en het bereik of de actieradius van het voertuig te vergroten.

Dergelijke toepassingen zijn echter nog nauwelijks te vinden.

Maarten Fonteijn van Enviu legt uit hoe dat komt:

"De grootste belemmering is niet de techniek, maar opschaling.

Je hebt meer toepassingen nodig om nieuwe technologieën competitief te maken.

Diesel is extreem goedkoop en compact,

een lastige concurrent als daar niet de juiste schaalbaarheid en/of beloning bij komt.

Daarnaast hebben zowel regelgevers

als passagiers weinig ervaring met waterstof als brandstof.

Dit leidt tot vragen over veiligheid en onduidelijkheid over eisen.

Je hebt pioniers nodig om aan te tonen hoe het kan werken."

Van Marrewijk: "Die hordes staan veel bedrijven in de weg.

Dingen onderzoeken en proberen te veranderen is tijdsintensief.

Een kleine partij als de onze heeft daarin meer flexibiliteit."

Van pleziervaart naar personenvervoer

Elektrische aandrijflijnen voor boten zijn er al langer en voor pleziervaart beschikbaar;

maar voor toepassingen zoals personenvervoer,

moet het systeem efficiënt, kostenaantrekkelijk en duurzaam zijn over de jaren heen.

Jonas Brendelberger van Zepp.solutions:

"Het belangrijkste is niet of het technisch mogelijk is,

maar aantonen dat we dezelfde prestaties kunnen halen alleen dan helemaal schoon.

Eigenlijk willen we dat de passagier er niets van merkt

en zich alleen afvraagt waar het geluid van de dieselmotor is gebleven."

 Regelgeving en veiligheid

De watertaxi heeft een scherp profiel.

Het is een kleine boot met maximaal 12 passagiers.

De eisen van de klant zijn heel duidelijk.

Daarnaast heeft Watertaxi Rotterdam de doelstelling om in 2030

met een volledige emissievrije vloot te varen. Fonteijn:

"Dit maakt de watertaxi een uitstekend afgebakend project.

Samen met het Havenbedrijf Rotterdam onderzoeken

we hoe het veiligheidspakket aangepast dient te worden.

Als we dat weten, kunnen we daarna naar regelgeving voor andere schepen kijken.

Bij bestaande regelgeving moet je echt het lef hebben om kritische vragen te stellen.

Het is eenvoudig om te zeggen dat het niet kan, omdat het niet aan de huidige regels voldoet."

Van Marrewijk: "En juist dit soort dingen kunnen we in dit project goed onderzoeken.

Zo staan bijvoorbeeld in de veiligheidseisen details

over een brandblusser voor vloeistofbranden,

die niet op waterstof van toepassing zijn.

Ook staat in de voorschriften dat de afstand van een waterstoftank

tot de buitenkant van het schip groter moet zijn dan wat past in een watertaxi.

Wij brengen in kaart welke aanpassingen van de regels gedaan kunnen worden

om minimaal dezelfde veiligheid en prestaties te borgen."

Tankstation nodig

Zoals gezegd zijn de ontwerpen klaar en de meeste bootonderdelen binnen.

De planning is dat er dit najaar nog getest wordt met een prototype op accu,

begin 2022 zal de eerste test op waterstof zijn.

Om daarna op te schalen, is een tankstation nodig. Fonteijn:

"We verkennen met het Havenbedrijf Rotterdam

of er een tankstation aan de RDM-campus zou kunnen komen

en zoeken andere partijen die hiervan gebruik willen maken, om het rendabel te maken."

Brendelberger: "Hoe geaccepteerder de technologie wordt,

hoe aantrekkelijker het wordt om op te schalen.

Bij waterstof is echt een enorme hoeveelheid aan applicaties mogelijk.

Als het tankstation aan de kade ligt, kun je wellicht

ook waterstofbussen en -vrachtwagens hier laten tanken.

Dit project is klein en afgebakend, maar de impact reikt veel verder dan vervoer over water.

Er is een enorme cross-sectorale impact mogelijk die verder reikt dan maritiem en haven."

Hoe meer toepassingen van waterstof zullen volgen, hoe groter de behoefte aan de brandstof,

hoe goedkoper deze wordt.

Fonteijn: "Wij hebben met Enviu in andere sectoren gezien dat het werkt

om dit soort grootschalige transities in gang te brengen door klein en concreet te beginnen.

Wat kunnen we vandaag doen?

Wat valt daaruit te leren?

Welke business case kunnen we op basis daarvan creëren?

Om innovaties in de markt te krijgen, zul je moeten doen.

Dat een icoon als de watertaxi voorop gaat in de noodzakelijke transitie op het water maakt het super tastbaar." 

Bron: Innovation Quarter

https://www.engineersonline.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Onze mop van de Week:

Een Engelse lord zet een advertentie in de krant voor een echte Engelse butler.

Op donderdagavond zit hij in zijn bibliotheek een krantje te lezen, gaat de bel.

De lord staat op, loopt naar buiten, over de oprijlaan.

Staat er een dronken vent tegen het hek geleund.

"Wat komt u doen?" vraagt de lord.

De dronken vent zegt:

"U had toch een advertentie gezet?"

"Inderdaad," zegt de lord, "ik zoek een typisch Engelse butler.

Kunt u misschien goed chaufferen?"

"Chaufferen?" zegt de man, "ik ben al tien jaar mijn rijbewijs kwijt,

en ik denk niet, dat ik het ooit nog terugkrijg."

"Kunt u dan misschien goed kokkerellen?" vraagt de lord.

"Kokkerellen?" zegt de man, "ik kan nog geen ei bakken."

"Kunt u dan wellicht goed tuinieren?" vraagt de lord.

"Tuinieren?" vraagt de man, "ik woon op 13 hoog; ik kan nog geen cactus in leven houden."

"Tja," zegt de lord, "wat kom je dan eigenlijk hier doen?"

Zegt de man:

"Ik dacht: ik zal je even vertellen dat je op mij niet hoeft te rekenen." 

https://www.lachjekrom.com/ Edmond PA3E

 

 

*Heeft ook u iets te koop.

 

 

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres

Wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen*

Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 796e ronde.

Johan PD2JCW, en Frank PF1SCT

En Edmond PA3E die maakte dat Johan en Frank wat te lezen hadden HI.

En onze vast copy leveranciers,

Wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende ronde maar weer.

Het ORB TEAM


Terug naar de Ronde