Ronde 796 van de Onafhankelijke
Radioamateurs Brabant “ORB” 06-10-2021
*
Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een
“Besloten”
bijeenkomst van de vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle-,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL-manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….
Dat
willen we graag zo houden
Onze
rondeleiders zijn Frank PF1SCT
En
Johan PD2JCW
*Veel
blije gezichten na examens 2 oktober
03/10/2021/0
Reacties/in overheid /door redactie
Zaterdag
2 oktober organiseerde de Stichting Radio Examens (SRE) examens in Nieuwegein.
Voor
het F-examen kwamen 10 kandidaten opdagen.
De
helft van hen wist voldoende goede antwoorden te geven om te slagen.
Bij
het N-examen mocht de SRE 21 kandidaten ontvangen.
Van
hen kunnen er 19 (90,5%) zich binnenkort voor de eerste keer als
radiozendamateur bij het Agentschap Telecom gaan registreren.
Dit
jaar organiseert de SRE nog één keer examens, namelijk op woensdag 3 november
in Nieuwegein.
De examendata voor de eerste helft van 2022 zijn inmiddels ook bekend:
woensdag 19 januari in Nijkerk,
woensdag
2 maart in Nieuwegein en zaterdag 21 mei in Leeuwarden.
Inschrijven
voor een examen kan op www.radio-examen.nl.
https://hamnieuws.nl/
Edmond PA3E
*De
19e uitgave DARU-magazine
03/10/2021/0
Reacties/in verenigingen /door redactie
Vandaag is de negentiende uitgave van DARU-magazine naar de leden verzonden.
Het
57-pagina’s tellende digitale clubblad wordt net als voorganger DKARS-magazine
vrij uitgegeven.
De vereniging doet niet aan copyright en alle artikelen kunnen
(tenzij
anders vermeld) vrij gebruikt en verspreid worden.
Iedere
geïnteresseerde ook niet leden kunnen het magazine gratis
downloaden.
In
dit magazine onder andere:
Met
een Wokkel en een Cent. Oftewel: hoe koel je een ADF5355
Huff
en Puff stabilisatie mbv Programeerbare Logica
Oplaadbare
batterijen in radioapparatuur
Zelfbouw
5:1 Breedband RF Balun
Jan
(PA0JMY) schrijft:
‘t
Is weer voorbij, die mooie zomer en die mooie vakantie.
Hoewel:
zo mooi was die zomer niet.
Eigenlijk was dat best goed: zolang het niet regende was de temperatuur hier in Nederland best aangenaam
en
was het weer prima geschikt om wat aan de antennes te doen.
Ik
zie mezelf niet, peentjes zwetend, bij een graad of 30 op het dak zitten.
Een
graad of 20 tot 25 en af te toe een buitje om af te koelen daarop dat dak is
prima.
Toch?
Behalve
het weer lieten ook de zomercondities het afweten.
De VHF- en UHF-banden waren wat te rustig,
hoewel
er best mogelijkheden waren om prachtige verbindingen te maken.
Zoals in het eerste weekend van september:
toen was er de IARU VHF contest op twee meter en, zeker op de zaterdag,
waren
de condities prima.
De Tsjechen en Polen knalden eruit en waren ook met bescheiden middelen goed te werken:
je
hebt echt geen kilowatt en vier gestackte yagi’s nodig om mooie verbindingen
te maken hoor.
Op zondag hoorde ik meerdere stations die volgnummers ruim boven 1000 weggaven
en
dat is toch een tijd niet meer voorgekomen.
Blijkbaar
zijn er nog genoeg amateurs die met Phone of telegrafie op twee meter kunnen
uitkomen.
Ja, het is natuurlijk zo dat een Tsjechisch station prachtig centraal in Europa zit
en dan kun je naar het zuiden de Italianen en naar het noorden de Zweden werken
maar ook door ons Nederlanders kon in alle richtingen mooie DX worden gewerkt.
Jammer dat alleen tijdens contesten de activiteit goed is,
daarbuiten
hoor je veelal de eeuwige ruisvelden.
Het
zou helemaal niet slecht zijn om de ons toegewezen frequentiebanden wat meer te
gebruiken.
In oktober zal er weer een overleg plaatsvinden
tussen
de amateurverenigingen en het Agentschap Telecom.
Deze keer met een nieuwe voorzitter aan de AT-zijde:
Niels
Bredewout, die een paar jaar geleden de secretaris is geweest.
We hopen weer op een goede vergadering die na lange tijd weer eens fysiek gaat plaatsvinden,
tenzij
COVID opnieuw roet in het eten gooit.
Interessante onderwerpen zijn o.a. het delen van frequenties door amateurs
en
professionele gebruikers (sharing) en de kosten van de speciale vergunningen.
Een punt van zorg is ook de steeds groeiende storing van bijvoorbeeld zonnepanelen
en we gaan ervoor om ons sterk te maken om de veelheid aan breedbandige storingen
zoveel
mogelijk te beperken.
Nu we het toch hebben over zonnepanelen:
heb
je al gemerkt dat de condities op HF op sommige momenten fantastisch zijn?
Ik
heb al gezien dat het aantal zonnevlekken op een gegeven moment boven 120 was.
Als je dan je FT8 software activeerde en op 15 meter afstemde
dan zag je geen Europeanen meer maar alleen nog Zuid-Amerikanen en,
vroeg
in de ochtend, ook Australiërs en Nieuw-Zeelanders voorbijkomen.
Dat
smaakt naar meer.
Het is wel zo dat het aantal zonnevlekken een paar dagen later
was
gereduceerd tot precies nul. Hup, omhoog met die zonnevlekken!
De eerste fysieke amateurmarkt, die in Bentheim,
is
volledig verregend en helaas was er maar een zeer beperkt aantal kramen.
Het is echt te hopen dat er weer wat grotere radiomarkten
en
verenigingsavonden door kunnen gaan en dat we elkaar weer lijfelijk kunnen
ontmoeten.
Ook bij mij beginnen de voorraden aan onderdelen op te raken
en
je moet toch niet alles op Internet willen kopen.
Kijken naar en ruiken aan onderdelen op onze vertrouwde radiomarkten is gewoon nodig,
zeker
als je op zoek bent naar net dat rare onderdeel dat een keer niet op Ebay te
koop is.
Met
de invoering van de Btw-plichtig voor klein spul is het er allemaal niet
gemakkelijker op geworden.
Ik hoorde ook dat de kosten van containertransport ongeveer vertienvoudigd zijn
en
dat zal ongetwijfeld te merken zijn in de prijzen van de spullen uit China.
We
wachten het maar af.
Ik wens eenieder prachtige condities,
mooie
DX toe en tot ziens of tot werkens op HF, VHF of UHF of QO-100.
73,
Jan PA0JMY
En
uiteraard horen we ook nu graag weer of het magazine je bevalt.
Misschien
heb je tips, verfrissende ideeën of kopij voor het volgende nummer?
Mail
jouw reactie naar magazine@daru.nu
Word
ook lid van de DARU voor slechts €15,00 per jaar!
Aanmelden
kan
via deze link.
https://hamnieuws.nl/
Edmond PA3E
*Nieuwe
amateursatellieten worden vanuit ISS in de ruimte gebracht.
Frank
Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst
op 4 oktober 2021.
Als alles volgens plan verloopt worden in de ochtend van woensdag 6 oktober
vier Cubesats in de ruimte gezet die beschikken over amateur radioapparatuur;
één
van deze satellieten heeft zelfs mogelijkheden voor het werken op 76 GHz.
óp
het AMSAT Bulletin Board schrijft Masa JN1GKZ:
JAXA
kondigt vier Cubesats aan die op 6 oktober vanuit ISS in de ruimte gezet gaan
worden met J-SSOD.
De
satellieten zijn de Binar-1, Maya-3, Maya-4 en CUAVA-1.
Alle
satellieten werken in de amateurbanden.
De
planning voor het in de ruimte brengen is als volgt.
#1
0850-0940z Binar-1, Maya-3, Maya-4
#2
1030-1100z CUAVA-1
Het
in de ruimte zetten zal live te zien zijn op het JAXA YouTube kanaal.
Binar-1
1U
CubeSat Australia
Downlink
437.292 MHz, 435.810 MHz 19k2 GMSK
Uplink
435.810 MHz
http://www.amsatuk.me.uk/iaru/finished_detail.php?serialnum=730
Maya-3/4
– maakt deel uit van het BIRDS
Project 1U CubeSat Filippijnen
Downink
145.825 MHz APRS, 437.375 MHz CW, 4k8 GMSK
http://www.amsatuk.me.uk/iaru/finished_detail.php?serialnum=711
http://www.amsatuk.me.uk/iaru/finished_detail.php?serialnum=712
https://stamina4space.upd.edu.ph/upcoming-satellites/maya-3and4/
CUAVA-1
3U CubeSat Australië
Downlink
437.075 MHz 9k6 GMSK, 2440.000 MHz, 5840.000 MHz, 76.750 GHz high speed
Uplink
145.875 MHz, 2404.000 MHz, 5660.000 MHz, 76.750 GHz
(Dat wordt lachen. Die Japanse Z-SAT die op 1 oktober in de ruimte is gezet,
heeft
juist een morse baken op 145.875.
Gaan
die twee nou tegen elkaar kletsen?)
http://www.amsatuk.me.uk/iaru/finished_detail.php?serialnum=671
https://www.cuava.com.au/projects/cuava-1/
Probeer
ze eens te ontvangen.
Satellieten
jagen is een leuk onderdeel van de hobby.
https://www.pi4raz.nl
Edmond PA3E
*Even
een oudje voor de nieuwere amateurs onder ons.
Frank
Webmaster PI4RAZ.
2008.
Online
kortegolf luisteren
We
hebben allemaal weleens gehoord van Software Defined Radio.
Maar wat je er nog meer mee kunt dan via Windows een ontvanger bedienen,
wordt
duidelijk gemaakt door de TU Twente.
Die hebben sinds kort een internetpagina waarmee op 40
en
80 meter meegeluisterd kan worden.
Het
fraaie staaltje techniek maakt goed duidelijk wat met SDR allemaal mogelijk is.
Meerdere personen kunnen gelijktijdig de ontvanger bedienen
en
meeluisteren met wat er in Twente te horen is.
De
ontvanger is te vinden via deze link:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Vanuit
die pagina kan je meeluisteren met een kortegolfontvanger en deze zelfs
besturen.
In tegenstelling tot andere ontvangers die via het web bestuurd kunnen worden
(bijvoorbeeld die op www.dxtuners.com)
kan
deze ontvanger door meerdere gebruikers tegelijk afgestemd worden.
Dit
wordt mogelijk gemaakt dankzij Software-Defined Radio.
Dit
project is trouwens opgezet in verband met de radiotelescoop in Dwingeloo.
De software die voor het huidige project geschreven is
kan
in de toekomst ook gebruikt worden bij de radiotelescoop.
Het gebruiken van de tuner is erg simpel: Open de webpagina,
hierna
duurt het even voordat alles geladen is.
Daarna
is tunen mogelijk door met de muis het gele dingetje te verplaatsen.
Je
kunt tevens kiezen voor LSB of USB, of CW-bandbreedte.
Aan dat laatste heb je niet veel: het stukje waarover afgestemd kan worden is relatief smal,
zeker
op 80m, en ik kon de 40m ontvanger niet in het CW-deel krijgen.
Maar
als demonstratie van wat SDR kan is het een mooi stuk techniek.
Het
systeem werkt momenteel met een W3DZZ trap-dipool voor de 80- en 40 meter
banden.
Dit
geheel staat opgesteld bovenop het 40 meter hoge “Hogekamp”-gebouw van de TU
Twente.
Hier
is een Quadratuur-mixer op aangesloten die het signaal mixt met ongeveer 7080,7
kHz
Deze mixer is een zogenaamde ‘Quadrature Sampling Detector’,
een veelgebruikt circuit in veel Software Defined Radio’s
zoals
bijvoorbeeld de SDR-1000 en de SoftRock.
Er
is hiernaast nog zo’n mixer die werkt op 3600 kHz
Daar op aangesloten is een pc met een aantal geluidskaarten,
die
de signalen die uit de mixers komen verwerkt.
Deze PC doet wat digitale signaalverwerking en maakt de audiostreams
en
waterval-plaatjes voor de gebruikers op het web.
Bij de gebruikers draaien er dan een aantal kleine Java-applets in hun browser
waarmee
geluisterd en op een andere frequentie afgestemd kan worden.
https://www.pi4raz.nl
Edmond PA3E
Op
deze pagina staan er nog meer op . http://www.websdr.org/
EdmondPA3E
*Hallo
Luisteraars
Yaesu
heeft een nieuw dual band mobiel setje aangekondigd.
Hier meer info: https://www.yaesu.com/indexVS.cfm?cmd=DisplayProducts&ProdCatID=249&encProdID
=3BEE472B7584ACA7C6A71F41B8ADCEC9&DivisionID=65&isArchived=0
Frans
PA3CAZ
We
zijn verheugd om de nieuwe FTM-6000R - 50W VHF/UHF Dual Band FM mobiele
transceiver te introduceren.
De nieuwe FTM-6000R is een mobiele transceiver boordevol functies
met
een nieuwe gebruikersinterface - E2O-III (Easy to Operate - III).
De
FTM-6000R levert betrouwbare en stabiele 50W zendprestaties.
-
Het heavy-duty koellichaam is uitgerust met FACC (Funnel Air-Convection
Conductor).
- De luidspreker levert 3 W helder en helder ontvangstgeluid
dat
speciaal is afgestemd op radiocommunicatie.
- Het voorpaneel van de FTM-6000R is afneembaar en kan
op
de meest gewenste bedieningspositie worden gemonteerd.
- De nieuwe FTM-6000R ondersteunt optionele draadloze Bluetooth®-bediening
met
behulp van de SSM-BT10*-headset of een in de handel verkrijgbare Bluetooth®-headset*.
-
E2O-III biedt drie (3) gebruiker intuïtieve bedieningsmodi om functies en
instellingen toe te wijzen:
(1) De meest gebruikte functie kan worden geregistreerd onder de "F1"-toets
en
vervolgens worden opgeroepen met een enkele aanraking van de
"F1"-toets.
(2) Andere veelgebruikte functies kunnen worden toegewezen aan een functielijst
en vervolgens worden opgeroepen door simpelweg op de "F Menu"-toets te drukken
en
aan de draaiknop te draaien.
(3) Alle andere functies en items dan die zijn geregistreerd onder
"Meest frequent" of "Andere vaak", kunnen worden geselecteerd
door
de "F Menu"-toets ingedrukt te houden en aan de draaiknop te draaien.
Er
kunnen maximaal 5 kanalen worden geregistreerd in PMG (primair geheugen).
Groep).
Veelgebruikte PMG-frequenties kunnen worden weergegeven
in
een gemakkelijk te onderscheiden display door gewoon op de “PMG”-toets te
drukken.
- De MAG-functie (Memory Auto Grouping) groepeert automatisch geheugenkanalen,
zodat
ze gemakkelijk per band kunnen worden opgeroepen: alle geheugenkanalen;
AIR-band
(108 MHz – 137 MHz);
VHF-band
(137 MHz – 174 MHz);
UHF-band
(400MHz –480MHz);
en
andere banden (174MHz - 400MHz / 480MHz - 999,995MHz).
- Met de nieuwe FTM-6000R VFO Band Skip-functie kunnen ongebruikte banden
worden overgeslagen, terwijl de geregistreerde geheugenkanalen kunnen worden opgeroepen;
zelfs
als de frequentie zich in de overgeslagen band bevindt.
- Door op de “SQL BACK”-toets te drukken wanneer het geheugenkanaal wordt weergegeven,
kan de inhoud van het momenteel geselecteerde geheugenkanaal
worden
overgebracht naar het VFO-register.
Afhankelijk
van de bedrijfssituatie zijn ofwel de VFO- ofwel de
Geheugenkanaalbewerkingen
afzonderlijk bruikbaar.
-
Enkele van de andere kenmerken van de FTM-6000R zijn:
Breed
ontvangstbereik van 108MHz tot 999,995MHz;
1100
geheugenkanalen met alfanumerieke tags;
Meegeleverde
DTMF-microfoon - SSM-85D;
Scanfuncties
- VFO-scan, geheugenscan,
PMG-scan,
programmeerbare geheugenscan.
https://www.yaesu.com/
Edmond PA3E
*
Hallo Luisteraars
Deze
kwam ik tegen.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5258205/microsoft-windows-
11-vragen-antwoorden-gratis-update-vergeet-dit-niet
Frans
PA3CAZ
Gratis
update is er niet voor eenieder hij moet aan de eisen van Microsoft voldoen.
Is
mijn computer geschikt voor Windows 11?
Dat
is nog maar de vraag.
Voor het eerst in jaren heeft Microsoft de systeemeisen voor Windows verhoogd.
Microsoft
heeft een speciale
app waarmee je kan controleren of je huidige pc geschikt is voor Windows 11.
Computers van pakweg de laatste vier jaar zijn sowieso geschikt voor Windows 11.
Veel oudere computers kunnen Windows 11 ook installeren,
maar
zouden
volgens Microsoft dan vaker kunnen crashen.
Die computers krijgen de update dan ook niet automatisch aangeboden,
en
moeten handmatig upgraden.
En
de software van Win 10 moet een OEM versie zijn .
Edmond
PA3E
*Falkland
Islands.
Frank
Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst
op 5 oktober 2021.
Vanwege een administratief toezicht in de nieuwe Falkland Islands Communications verordening
die al in 2017 werd geïmplementeerd, waren er al enkele jaren geen nieuwe VP8-licenties
voor
gebruik in de voormalige Falkland Islands Dependencies meer beschikbaar.
Dit heeft aanzienlijke problemen veroorzaakt voor grote DX-pedities
en anderen die vanuit deze afgelegen regio’s willen opereren,
waaronder
de recente VP8PJ South Orkneys-operatie.
Na enkele maanden van langdurige onderhandelingen met Ofcom
(het Britse equivalent van het AT),
de Falkland Islands Communications Regulator en de regeringen van
zowel South Georgia & South Sandwich Islands als het British Antarctic Territory,
is er een grote doorbraak geweest en heeft Ofcom eindelijk toestemming gegeven
voor het gebruik van een nieuw prefix voor deze voormalige afhankelijkheden
als
een oplossing voor dit gemis.
Het nieuwe voorvoegsel is VP0 (Victor Papa Zero)
en zodra de wetgeving in de nabije toekomst van kracht wordt,
zal dit van toepassing zijn op de twee Britse overzeese gebiedsdelen
South Georgia & South Sandwich Islands
en
het British Antarctic Territory.
Het
bestaande VP8-voorvoegsel is dan uitsluitend van toepassing op de
Falklandeilanden.
Het
nieuwe VP0-voorvoegsel is van toepassing op de volgende DXCC-entiteiten:
1. Britse geclaimde sector van het Antarctische vasteland,
inclusief
het Antarctisch Schiereiland en nabijgelegen eilanden
2.
Zuid-Orkney-eilanden
3.
Zuidelijke Shetlandeilanden
4.
Zuid-Georgië
5.
Zuidelijke Sandwicheilanden
Voorgesteld wordt dat de Falkland Islands Communications Regulator
deze vergunningen zal beheren namens de regeringen van het Brits Antarctisch Territorium
en
South Georgia & South Sandwich Islands.
Er wordt ook voorgesteld dat licenties met de nieuwe prefix
alleen een suffix van drie letters krijgen (in tegenstelling tot de meer gebruikelijke methode
om
eerst roepnamen toe te kennen met achtervoegsels van een of twee letters).
VP8yz
zou bijvoorbeeld opnieuw worden toegewezen als VP0xyz, niet de verwachte VP0yz.
De redenen voor dit nogal vreemde voorstel blijven onduidelijk,
gezien
het zeer kleine aantal stations dat actief is vanuit deze regio’s.
In de tussentijd blijven alle bestaande VP8-roepnamen zoals eerder toegewezen
onder de oude Falkland Islands Communications Ordinance
voor gebruik in de voormalige afhankelijkheden (zoals VP8PJ) geldig voor gebruik
totdat de bijbehorende licenties opnieuw worden gevalideerd
en
nieuwe VP0-roepnamen worden toegewezen.
Zie voor meer informatie het ontwerpbeleid dat kan worden gedownload
op
de website van de regering van South Georgia & South Sandwich Islands op:
https://www.gov.gs/amateur-radio-licences-policy-consultation/
Leden van de amateurradiogemeenschap worden uitgenodigd om commentaar te leveren
op
het conceptbeleid en hebben tot 18 oktober de tijd om dit te doen via een link
op de webpagina.
Er is momenteel geen informatie over de kwestie beschikbaar
op de websites van de Britse Antarctische Territoriumoverheid
of
de Falkland Islands Communications Regulator.
https://www.pi4raz.nl
Edmond PA3E
*DMR
in Nederland tijdens de JOTA-JOTI 2021!
Posted
on 4 oktober 2021 bij Peter PA3PM
Er zijn al een aantal groepen die tijdens de JOTA-JOTI-gebruik maken van DMR om lokaal,
nationaal
en internationaal verbindingen te maken via het BrandMeister netwerk.
Dit jaar willen we het makkelijker maken om een QSO te maken met mede-scouts in het Nederlands!
De
JOTA-JOTI 2021 vindt plaats van 15 tot en met 17 oktober.
Internationale
JOTA Talkgroup 907
Voor internationale gesprekken bestaat de CQ-Talkgroup 907,
het
ID is afgeleid van het oprichtingsjaar van Scouting, 1907.
Het idee is dat men een tegenstation vind op 907,
en
dan het gesprek voorzet op een andere TG, bijvoorbeeld 9071 tot 9078.
Helaas hebben veel amateurs alleen 907 geprogrammeerd,
waarna
ze dat kanaal bezet houden en andere gesprekken onmogelijk maken.
Nederlandse
JOTA op Talkgroup 204907
Veel scouts vinden Engels best lastig of eng,
en
het hiervoor genoemde probleem maakt een leuk QSO nog moeilijker.
In overleg met een aantal DMR-Sysops hebben we voor dit jaar
het
volgende voorstel voor Nederlandse QSO’s:
Aanroep
Talkgroup: 204907
Daarna uitwijken naar een van de bestaande kanalen,
die
heeft bijna iedereen wel in zijn radio zitten.
Hieronder een klein overzicht van de bestaande groepen in Nederland,
en maak je geen zorgen, groepen zijn niet gebonden aan regio’s,
je
kunt ook in Limburg gebruik maken van 2041 (Noord-Nederland) als je er even op
zendt.
Zorg dus dat je veel talkgroups voorbereid hebt in je radio,
zodat
het makkelijk is om een vrij kanaal te vinden wat het tegenstation ook heeft
voorbereid!
Houd
204 vooral vrij voor de vaste gebruikers van die talkgroup.
Heb
je een speciale tijdelijke JOTA-Call zonder ID?
Vraag
deze dan via de volgende link alsnog snel aan via https://radioid.net/
Spreek
af met andere dat ze ook op DMR actief worden!
Met
dank aan Lennart PA3L @jotajoti_nl
https://www.hamdigitaal.nl/
Edmond PA3E
*Kunststof
zonnepaneelfabriek biedt soelaas voor lichte daken
06
oktober 2021 om 10:41 uur
De start-up Solarge start in voorjaar 2022 met de bouw
van
een fabriek voor lichtgewicht kunststof zonnepanelen.
Dit soort panelen kunnen een oplossing bieden voor daken
waar
traditionele zonnepanelen niet bruikbaar zijn.
Eerder vorige maand maakte Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
bekend dat veel dakprojecten die een subsidiebeschikking hebben gekregen
voor
het opwekken van zonne-energie, uiteindelijk niet worden gerealiseerd.
Belangrijkste
redenen voor de annulering zijn een slecht dak en een zwakke businesscase.
In 2020 bedroeg het totale vermogen van het aantal projecten
die wel een subsidiebeschikking hadden, maar nog niet gerealiseerd waren,
ongeveer
10 GWp. Daarvan is ongeveer 2,4 GWp gerealiseerd en 1,2 GWp niet.
Deze
1,2 GWp komt overeen met ongeveer 4 miljoen zonnepanelen.
"Naar schatting is veertig procent van de daken niet in staat
om
het extra gewicht aan zonnepanelen te dragen", vertelt Jan Vesseur van
Solarge.
"Solarge PV-modules doen wat betreft energieopbrengst niet onder voor conventionele glasmodules,
maar
zijn vanwege het geringe gewicht geschikt voor bijna alle daken."
Bovendien is de productie van Solarge modules veel minder belastend voor het milieu:
nu al komt bij de productie van Solarge modules 25 procent minder CO2 vrij.
Deze CO2-besparing wordt snel 75 procent, waardoor we met Solarge
een
grote bijdrage gaan leveren aan de klimaatdoelen.
Solarge
startte begin 2018 met de ontwikkeling van lichtgewicht en circulaire PV-modules.
Waar conventionele zonnepanelen veel aluminium en glas bevatten,
zijn
Solarge panelen ontworpen uit vezel versterkte thermoplastische polymeren van
Sabic.
Dit maakt het recyclen van de panelen eenvoudig,
evenals
het scheiden van de verschillende materialen.
Alle
materialen van de Solarge panelen zijn 100% te recyclen.
Bovendien
kunnen ze worden geproduceerd met volledig gerecycled materiaal.
Projectontwikkelaar en bouwbedrijf Vorm heeft onlangs groeikapitaal ingebracht
via
zijn investeringsmaatschappij Shape Capital.
Deze
impuls voorziet in de realisatie van een 300 megawatt zonnepanelenfabriek in
Nederland.
Directeur-eigenaar Daan van der Vorm:
"Om de energietransitie te versnellen moet er een oplossing komen
voor
de vele vierkante kilometers dakoppervlak die met conventionele panelen niet te
gebruiken zijn."
https://www.engineersonline.nl/
Edmond PA3E
*Wereldprimeur:
watertaxi op waterstof
20
september 2021 om 10:14 uur
Wereldprimeur:
watertaxi op waterstof
In
de scheepvaart zien we nog maar weinig toepassingen van waterstof.
Dat komt doordat waterstof veel duurder is dan bijvoorbeeld diesel;
het nog ontbreekt aan een goede infrastructuur zoals tankstations;
en
omdat regelgeving er nog onvoldoende op ingericht is.
Enviu, Zepp.solutions en Flying Fish proberen het ecosysteem
van
onderop te creëren en vraag en aanbod te stimuleren.
De productonderdelen voor hun watertaxi op waterstof zijn inmiddels binnen
en
begin volgend jaar staat een eerste testvaart in de Maas gepland.
De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft als doelstelling
om de uitstoot van CO2 in 2030 met 40%,
en
in 2050 met 70% omlaag te brengen ten opzichte van 2008.
Om
die ambitie te realiseren, zullen schepen moeten verduurzamen.
Elektrisch
varen biedt een uitkomst, maar heeft een groot nadeel.
Gijsbert van Marrewijk, Flying Fish:
"Door
zijn ligging in het water heeft een boot veel meer weerstand dan een auto.
Als je een groot gedeelte van de dag redelijk snel wilt varen, is een accu te beperkt.
Die moet je dan gedurende het varen vaak opladen en dat kost tijd en dus geld."
Waterstof is te gebruiken in een brandstofcel waar het elektriciteit opwekt
om
een voertuig van stroom te voorzien en het bereik of de actieradius van het
voertuig te vergroten.
Dergelijke
toepassingen zijn echter nog nauwelijks te vinden.
Maarten Fonteijn van Enviu legt uit hoe dat komt:
"De
grootste belemmering is niet de techniek, maar opschaling.
Je hebt meer toepassingen nodig om nieuwe technologieën competitief te maken.
Diesel is extreem goedkoop en compact,
een
lastige concurrent als daar niet de juiste schaalbaarheid en/of beloning bij
komt.
Daarnaast hebben zowel regelgevers
als
passagiers weinig ervaring met waterstof als brandstof.
Dit
leidt tot vragen over veiligheid en onduidelijkheid over eisen.
Je
hebt pioniers nodig om aan te tonen hoe het kan werken."
Van
Marrewijk: "Die hordes staan veel bedrijven in de weg.
Dingen
onderzoeken en proberen te veranderen is tijdsintensief.
Een
kleine partij als de onze heeft daarin meer flexibiliteit."
Van
pleziervaart naar personenvervoer
Elektrische aandrijflijnen voor boten zijn er al langer en voor pleziervaart beschikbaar;
maar voor toepassingen zoals personenvervoer,
moet
het systeem efficiënt, kostenaantrekkelijk en duurzaam zijn over de jaren heen.
Jonas Brendelberger van Zepp.solutions:
"Het belangrijkste is niet of het technisch mogelijk is,
maar
aantonen dat we dezelfde prestaties kunnen halen alleen dan helemaal schoon.
Eigenlijk willen we dat de passagier er niets van merkt
en
zich alleen afvraagt waar het geluid van de dieselmotor is gebleven."
Regelgeving
en veiligheid
De
watertaxi heeft een scherp profiel.
Het
is een kleine boot met maximaal 12 passagiers.
De
eisen van de klant zijn heel duidelijk.
Daarnaast heeft Watertaxi Rotterdam de doelstelling om in 2030
met een volledige emissievrije vloot te varen. Fonteijn:
"Dit
maakt de watertaxi een uitstekend afgebakend project.
Samen met het Havenbedrijf Rotterdam onderzoeken
we
hoe het veiligheidspakket aangepast dient te worden.
Als we dat weten, kunnen we daarna naar regelgeving voor andere schepen kijken.
Bij bestaande regelgeving moet je echt het lef hebben om kritische vragen te stellen.
Het
is eenvoudig om te zeggen dat het niet kan, omdat het niet aan de huidige regels
voldoet."
Van Marrewijk: "En juist dit soort dingen kunnen we in dit project goed onderzoeken.
Zo staan bijvoorbeeld in de veiligheidseisen details
over een brandblusser voor vloeistofbranden,
die
niet op waterstof van toepassing zijn.
Ook staat in de voorschriften dat de afstand van een waterstoftank
tot
de buitenkant van het schip groter moet zijn dan wat past in een watertaxi.
Wij brengen in kaart welke aanpassingen van de regels gedaan kunnen worden
om
minimaal dezelfde veiligheid en prestaties te borgen."
Tankstation
nodig
Zoals
gezegd zijn de ontwerpen klaar en de meeste bootonderdelen binnen.
De planning is dat er dit najaar nog getest wordt met een prototype op accu,
begin
2022 zal de eerste test op waterstof zijn.
Om daarna op te schalen, is een tankstation nodig. Fonteijn:
"We verkennen met het Havenbedrijf Rotterdam
of er een tankstation aan de RDM-campus zou kunnen komen
en
zoeken andere partijen die hiervan gebruik willen maken, om het rendabel te
maken."
Brendelberger: "Hoe geaccepteerder de technologie wordt,
hoe
aantrekkelijker het wordt om op te schalen.
Bij
waterstof is echt een enorme hoeveelheid aan applicaties mogelijk.
Als het tankstation aan de kade ligt, kun je wellicht
ook
waterstofbussen en -vrachtwagens hier laten tanken.
Dit
project is klein en afgebakend, maar de impact reikt veel verder dan vervoer
over water.
Er
is een enorme cross-sectorale impact mogelijk die verder reikt dan maritiem en
haven."
Hoe meer toepassingen van waterstof zullen volgen, hoe groter de behoefte aan de brandstof,
hoe
goedkoper deze wordt.
Fonteijn: "Wij hebben met Enviu in andere sectoren gezien dat het werkt
om
dit soort grootschalige transities in gang te brengen door klein en concreet te
beginnen.
Wat
kunnen we vandaag doen?
Wat
valt daaruit te leren?
Welke
business case kunnen we op basis daarvan creëren?
Om
innovaties in de markt te krijgen, zul je moeten doen.
Dat
een icoon als de watertaxi voorop gaat in de noodzakelijke transitie op het
water maakt het super tastbaar."
Bron:
Innovation Quarter
https://www.engineersonline.nl/
Edmond PA3E
*Onze
mop van de Week:
Een
Engelse lord zet een advertentie in de krant voor een echte Engelse butler.
Op
donderdagavond zit hij in zijn bibliotheek een krantje te lezen, gaat de bel.
De
lord staat op, loopt naar buiten, over de oprijlaan.
Staat
er een dronken vent tegen het hek geleund.
"Wat
komt u doen?" vraagt de lord.
De
dronken vent zegt:
"U
had toch een advertentie gezet?"
"Inderdaad,"
zegt de lord, "ik zoek een typisch Engelse butler.
Kunt
u misschien goed chaufferen?"
"Chaufferen?" zegt de man, "ik ben al tien jaar mijn rijbewijs kwijt,
en
ik denk niet, dat ik het ooit nog terugkrijg."
"Kunt
u dan misschien goed kokkerellen?" vraagt de lord.
"Kokkerellen?"
zegt de man, "ik kan nog geen ei bakken."
"Kunt
u dan wellicht goed tuinieren?" vraagt de lord.
"Tuinieren?"
vraagt de man, "ik woon op 13 hoog; ik kan nog geen cactus in leven
houden."
"Tja,"
zegt de lord, "wat kom je dan eigenlijk hier doen?"
Zegt
de man:
"Ik
dacht: ik zal je even vertellen dat je op mij niet hoeft te rekenen."
https://www.lachjekrom.com/
Edmond PA3E
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres
Wij
nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen*
Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 796e
ronde.
Johan
PD2JCW, en Frank PF1SCT
En
Edmond PA3E die maakte dat Johan en Frank wat te lezen hadden HI.
En
onze vast copy leveranciers,
Wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot
de volgende ronde maar weer.
Het
ORB TEAM
Terug
naar de Ronde