Ronde
451 van de Onafhankelijke
Radioamateurs Brabant “ORB” 14-08-2013.
*
Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst van de
vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….Dat
willen we graag zo houden
Onze
ronde leider. is vanavond weer Johan PD2JCW.
*NIEUWS*Bedankt
voor jullie goede wensen ik
Daarna
hoop ik weer enige tijd mee te kunnen het
was weer 10 jaar geleden sinds de laatste opname.
De
beste wensen en tot de volgende orb avond,
*Vliegend
ziekenhuis voor rampgebieden
Een vliegend ziekenhuis, opblaasbaar vleugelpak en slimme microvliegtuigjes die mensenlevens redden.
Studenten
Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek bedachten fascinerende innovaties voor hun
vakgebied.
Ze
deden dat tijdens de Ontwerp/Synthese-oefening aan de TU Delft, de afsluiting
van hun bachelor.
Van
een hoog gebouw springen en dankzij een vleugelpak als een vogel naar beneden
zweven.
Volgens
basejumpers is dit de ultieme kick.
Maar
gevaarlijk is het ook; jaarlijks zijn er doden te betreuren.
Een
studententeam bedacht een veiligere methode: de Advanced Wingsuit.
Dit
imposante opblaasbare pak geeft springers een soort vleugels als een vliegende
eekhoorn.
Volgens
de studenten, die het pak in een windtunnel testten, is het veiliger dan de
huidige vleugelpakken.
Schermafbeelding_2013-07-31_om_11.27.43
De
Advanced Wingsuit. TU Delft
Naast
de wingsuit bedachten zeventien andere team nieuwe toepassingen voor de lucht-
en ruimtevaart.
“Studenten laten tijdens de Ontwerp/Synthese-oefening, de afsluiting van hun bachelor,
zien
wat ze de afgelopen jaren geleerd hebben.
Bovendien
dagen we ze uit om originele ideeën te brengen.
Vrijwel altijd is het verrassend wat ze bedenken en ook inspirerend voor de docenten”,
zegt docent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Joris Melkert (TU Delft).
Bij voorgaande edities bedachten studenten een vliegend platform voor evacuaties uit een wolkenkrabber,
de
mens-aangedreven onderzeeër Wasub en het microvliegtuigje Delfly dat vliegt
zoals insecten.
Vliegend
ziekenhuis
Dit
jaar viel met name het vliegend ziekenhuis op.
Het
is een aangepast vliegtuig met een operatiekamer er in.
Daardoor
is na een overstroming of aardbeving toch een operatiekamer snel beschikbaar in
een afgelegen rampgebied.
De
studenten pasten een Antonov-74 zo aan dat het geschikt werd als hospitaal en
binnen 24 uur ter plaatse is.
Antonov_an-74tk__antonov_design_bureau_an0184242
De
studenten bouwen een Antonov-74 om tot vliegend ziekenhuis.
Leonid
Faerberg – Russian AviaPhoto Team
“We hebben op de Antonov-74 onder meer nieuwe, krachtigere motoren gezet.
Daarbij
passen we ook straalomkering toe, zodat bij het landen de stuwkracht vooruit
gaat in plaats van achteruit.
Hierdoor
hebben we maar tweehonderd meter nodig om te stijgen en driehonderd meter om te
landen.
Dat
is een voordeel van ruim 45 procent bij het stijgen en 28 procent bij het landen
ten opzichte van de oude motoren.
De
motoren zijn op de vleugel geplaatst, waardoor de wind het vliegtuig omhoog duwt
en dus sneller stijgt”, zegt studente Britta Wilken.
Het
vliegtuig kan een container met een operatiekamer meenemen, die wordt gemaakt
door het Nederlandse bedrijf Hospitainer.
Het
vliegtuig levert deze ter plaatse af, zodat chirurgen daar spoedoperaties kunnen
uitvoeren.
Rode
Kruis
Het
Rode Kruis is geïnteresseerd in het ontwerp van de studenten.
“De
studenten zijn creatief te werk gegaan, door een oud vliegtuig aan te passen,
drukken ze de kosten.
Want het mag een hulporganisatie niet veel kosten natuurlijk”,
zegt
docent Luchvaart- en Ruimtevaarttechniek en begeleider van het studententeam
John Stoop.
Schermafbeelding_2013-07-31_om_11.50.20
Geschakelde
operatiekamers in containers van Hospitainer.
Hospitainer
Als
er geen ramp is kan de operatiekamer gebruikt worden in een derde wereld land,
benadrukken de studenten.
“En
het vliegtuig kan ondertussen bijvoorbeeld vrachtvluchten uitvoeren.
Maar
dat moet worden afgestemd op het snel inzetten van het vliegend hospitaal”,
zegt Wilken.
Stoop
is optimistisch dat het vliegende ziekenhuis er in de toekomst komt.
“Het
is een heel goed idee om op die manier rampplekken goed bereikbaar te maken.
”
Wilken vult aan: “Het kost 25 miljoen euro om zo’n vliegtuig te maken.
Dat is veel geld, tegelijkertijd moet je de vraag stellen wat mensenlevens waard zijn.
Als
we hier mensen mee redden is het dan veel geld?”
Zwerm
vliegtuigjes
Het
is geen toeval dat het vliegend ziekenhuis door de studenten werd bedacht.
De
afgelopen jaren zijn reddingsmissies populair bij het
Ontwerp/Synthese-symposium.
Dit
jaar was er nog een team dat in die categorie opviel.
Studenten ontwikkelden een zwerm van kleine,
wendbare
vliegtuigjes die ingezet kunnen worden bij reddingsoperaties.
Schermafbeelding_2013-07-31_om_11.58.39
Het
microvliegtuigje Morpheus.TU Delft
Met
name het ontwerp van deze microvliegtuigen, door de studenten Morpheus genaamd,
is bijzonder.
Ze stijgen namelijk op als een helikopter en vliegen vooruit als een vliegtuig.
“Daardoor kunnen ze stabiel in de lucht zweven en verticaal omhoog en omlaag gaan
en
met hoge snelheid (50 km per uur) vooruit vliegen”, zegt studente Elisabeth
van der Sman.
Morpheus
heeft twee propellers.
Bij
het stijgen en dalen staan ze net als bij een helikopter.
“Als een microvliegtuig vooruit gaat, dan draaien de propellers en het uiteinde van de vleugel
en
zorgen op die manier voor de voortstuwing”, aldus Van der Sman.
Wedstrijd
Met Morpheus gaan de studenten ook mee doen aan een wedstrijd voor microvliegtuigjes
die
in september in Frankrijk wordt gehouden.
Ze
werken daarbij samen met het MAV-lab van de TU Delft.
“Dan
moeten de vliegtuigjes autonoom allerlei taken uitvoeren.
Zoals een balletje op een bepaald doel laten vallen, het demonstreren van een precisie-landing
en
zo snel mogelijk vliegen door een gang van zes bij honderd meter.
De
vliegtuigjes moeten samenwerken, daarom maken we ook software waardoor ze met
elkaar communiceren.
De
een vindt dan bijvoorbeeld het doel en een ander laat het balletjes daar op
vallen.”
209273_276_1216736321539-delfly_micro
Een
van de oude deelnemers was de Delfly.
Dat
juist jonge studenten met innovaties komen, verbaast Wilken en Van der Sman
niet.
“Ideeën van studenten zijn vaak origineel,
omdat
wij ons minder laten afschrikken door wat niet kan”, zegt Wilken.
“Daarom denken we vaker nieuwe dingen, waarvan we laten zien dat het ook zo kan.
Want
we hopen natuurlijk wel dat het uiteindelijk toegepast gaat worden.”
Kennislink
PA3E
*Red
Dragon 6K videobeelden tonen enorm dynamisch bereik (video)
04
augustus 2013 om 19:34 uur - Brisbane (Australië)
Cameraman
Mark Toia heeft een korte impressie op internet gezet van beelden uit Red’s
nieuwe ‘Dragon’ camera.
De camera, bedoeld voor professionele filmmakers kan beelden filmen in 6K-resolutie
(6144
x 3160 pixels) en met een dynamisch bereik van meer dan 16,5 stops.
Menig digitale camera in een gemiddelde smartphone
schiet
tegenwoordig met gemak videobeelden in Full HD (1920 x 1080 pixels).
Het
is geen wonder meer om zulke resoluties uit relatief kleine beeldsensoren te
persen.
De
Dragon camera doet het in 6K.
Maar waar camerafabrikant Red met de nieuwe Dragon camera vooral in uitblinkt
is
op het gebied van dynamisch bereik.
Beter
dan het blote oog
Veel
digitale videocamera’s laten het afweten als ze een scène met hoog contrast
moeten filmen.
Wil je als filmer veel detail laten zien in de schaduwen,
dan zijn de lichte delen overbelicht, wil je veel detail in de lichte delen laten zien,
dan
slibben je schaduwen dicht.
De Dragon van Red maakt korte metten met dit probleem
en
kan zich zonder meer meten met 35mm film (een prestatie op zich).
Daar
houdt het echter niet op.
De beeldchip in de camera toont volgens filmmaker Mark Toia in sommige situaties
soms
zelfs details die hij op het moment van filmen met het blote oog niet waar kon
nemen.
Filmisch
Mark
Toia kreeg van Red een pre-productie versie van de Dragon twee dagen te leen.
Op het forum van Reduser.net plaatste hij afgelopen zaterdag zijn ervaringen.
Toia:
“Red Dragon heeft de beste hooglicht-gradaties die ik ooit bij een digitale
camera heb waargenomen.
Beter
dan film!”
Een sterke uitspraak, geeft hij eerlijk toe, maar na meer dan een decennium ervaring met film in telecine-workflows
(omzetten van filmmateriaal naar video)
komt
hij tot de conclusie dat het dynamisch bereik dat van film makkelijk evenaart.
Scherp
De grootste vernieuwing is dus het grote spectrum aan detail wat deze camera uit donkere
en
lichte delen van een shot kan toveren.
Niet
onbelangrijk echter is ook de resolutie van de camera.
Met 6144 bij 3160 beeldpuntjes is het oplossend vermogen van de camera te vergelijken
met
een fototoestel van pakweg 19 megapixels.
Dat lijkt weinig, maar als je bedenkt dat de Red Dragon dat kan met 100 beelden per seconde,
zonder
verlies door beeldcompressie, dan weet je dat dit iets heel speciaals is.
Play
it again, Sam
Met een prijskaartje voor enkel het brein van 29.000 Amerikaanse dollar
(voor een volledig uitgeruste Red Dragon mag je er nog 12.000 tot 28.000 dollar bij tellen)
is
deze camera vooral bedoeld voor Hollywood.
Peter
Jackson (The Hobbit, Lord of the Rings) heeft er bijvoorbeeld ook al mee mogen
spelen.
Rond
september hoopt Red de eerste definitieve productiemodellen beschikbaar te
hebben.
Wij
moeten het voorlopig doen met Toia’s testbeelden hieronder.
Onderstaand Vimeo-filmpje is ‘slechts’ in Full HD 1920 x 1080 te zien,
maar
ook dat is al een feest voor de zintuigen.
Engineersonline
PA2JDB
*Magnetisch
veld van de zon staat op punt van ompoling
7
augustus 2013 door Olaf van Kooten
De
heliospheric current sheet zal tijdens de ompoling meer gaan golven.
De
zon gaat binnenkort een grote gebeurtenis meemaken.
Volgens metingen die verricht zijn door allerlei observatoria,
staat
het magnetische veld van onze moederster op het punt om zich om te draaien.
Binnen drie of vier maanden zal het gehele magnetische veld ompolen,
waarvan
sommige effecten in het hele zonnestelsel gevoeld kunnen worden
Zo’n
ompoling is trouwens niets om je druk om te maken.
Het
gebeurd namelijk iedere 11 jaar!
Het gebeurd altijd op het hoogtepunt van het zonnemaximum,
als
gevolg van het compleet herschikken van de inwendige, magnetische dynamo van de
zon.
Bij zo’n ompoling wordt het magnetische veld van de zon steeds zwakker,
om
uiteindelijk helemaal te verdwijnen.
Vervolgens
zal het veld weer verschijnen, maar dan aan de andere pool.
Dit
alles kan de opmaat zijn voor ruig ruimteweer.
Tijdens
de ompoling kunnen kosmische stralen makkelijker het zonnestelsel binnendringen.
Daarnaast
zal ook de current sheet zich uiterst wispelturig gaan gedragen.
Dit
is een dunne, elektrische laag dat vanuit de evenaar van de zon de ruimte in
beweegt.
Hoewel de elektrische lading niet zo hoog is, is het elektrisch geladen gebied enorm.
Tijdens
ompolingen, gaat de current sheet golven.
Hierdoor
beweegt de aarde in en uit dit gebied, wat tot stormachtig ruimteweer kan
leiden.
Ik
kwam op YouTube nog een filmpje
tegen over dit onderwerp:
Astroblogs
PA3P
*10
nm chips maken met EUV-licht stap dichterbij
06
augustus 2013 om 11:03 uur - Veldhoven
ASML verwacht tegen het jaar 2015 machines productie klaar te hebben
die
chips produceren met behulp van extreem ultraviolet (EUV) licht.
EUV heeft wat obstakels op de weg gehad,
maar
nu lijkt de techniek dan eindelijk rijp voor de praktijk.
Lange tijd hoopte de chipindustrie om licht met een kortere golflengte te kunnen gebruiken
om
chips te maken die goedkoper zijn en met een hogere dichtheid.
EUV maakt gebruik van plasma-lichtbronnen en nieuwe optische technieken
en
heeft flink wat vertraging gehad.
Vorige maand liet ASML op het Semicon West congres in San Francisco
een
plan zien waarmee EUV-machines in chipfabrieken zullen worden geïnstalleerd.
Er zijn nog wat aanpassingen te doen aan de kracht van de gebruikte lasers,
maar
ASML verwacht productiemachines te hebben tegen 2015.
Mooi
op tijd om de volgende generatie chips op 10 nanometer te kunnen produceren.
EUV-machines
Hedendaagse
machines doen hun lithografie op 193 nm.
EUV-machines
gebruiken 13,5 nm licht om veel kleiner te kunnen werken dan nu mogelijk is.
De
moeilijkheid zat hem echter in de lage helderheid van de lichtbron.
Hierdoor
was commercieel gebruik tot op heden lastig.
Hoe donkerder het licht, hoe langer elke wafer belicht moet worden
en
hoe langer het duurt om een chip te maken.
Productiviteit
ASML schat zelf dat de eerste machine, de NXE:3100, die dit jaar klaar is,
uiteindelijk
125 wafers per uur zal produceren.
Daarbij
verwacht ASML dat ongeveer 250 watt aan EUV licht nodig zal zijn.
Ondanks dat een preproductie-versie van de NXE:3100 nu nog pakweg 55 watt haalt,
verwacht Skip Miller, ASML's marketingmanager,
dat
dit verhoogd kan worden naar 250 watt.
Overname
leidt naar het licht
Cymer, een bedrijf dat specialiseert in lithografische lichtbronnen
werd
eerder dit jaar overgenomen door ASML.
Cymer heeft een techniek ontwikkeld die zogeheten ‘laser-produced plasma'
gebruikt
om EUV licht te maken.
Vallen druppels gesmolten tin worden daarbij verdampt door een kooldioxide laser.
Als het tin afkoelt en de elektronen ontspannen, wordt EUV-licht uitgestoten
en
gebruikt om patronen op een wafer te maken.
Volgens Miller wordt deze techniek steeds verbeterd en zal ASML
tegen
het eind van 2013 een machine kunnen demonstreren met 80 watt aan EUV-licht.
Engineersonline
PA2JDB
*‘Mini
Lisa’ dankzij nano-lithografie 06 augustus 2013 om 14:48 uur - Atlanta,
Georgia (VS)
De
‘Mini Lisa’ is ongeveer 30 micron breed
Het is ongetwijfeld het bekendste schilderij in de wereld: de Mona Lisa.
Onderzoekers aan het Georgia Institute of Technology hebben nu een reproductie weten te maken
op
een ‘doek’ dat ongeveer 30 micron breed is – een derde van een menselijke
haar.
De ‘Mini Lisa' is gemaakt met een techniek die mogelijk kan worden gebruikt
bij de nano-productie van apparaten omdat het is gelukt de oppervlakteconcentratie
van
moleculen te variëren op wel zo'n korte lengteschaal.
Gecontroleerde
reacties
Het beeld is gemaakt met een atoomkrachtmicroscoop en een proces dat luistert naar de naam
thermochemische
nano-lithografie (TCNL).
Pixel voor pixel is een verwarmde naald op het substraatoppervlak geplaatst
om
tot een serie begrensde chemische reacties op nano-schaal te komen.
Door per locatie slechts de warmte te variëren,
wist
promovendus Keith Carroll het aantal moleculen te controleren dat werd gecreëerd.
Hoe
meer warmte, des te hoger de lokale concentratie.
Meer
warmte leidt tot de lichtere grijstinten, zoals op het voorhoofd en de handen is
te zien.
Minder warmte geeft ‘kleur aan de donkere delen van het haar en de jurk,
als het moleculaire ‘doek' zichtbaar wordt gemaakt met behulp van een fluorescerende verf.
Elke
pixel meet 125 nm.
Nauwkeurig
"Door de temperatuur af te stemmen, heeft ons team de chemische reacties gemanipuleerd
om op nano-school tot variaties in de moleculaire concentraties te komen", zegt Jennifer Curtis,
universitair hoofddocent aan de School of Physics en de hoofdauteur van de studie
(Fabricating
Nanoscale Chemical Gradients with ThermoChemical NanoLithography).
"De ruimtelijke begrenzing van de reacties levert de nauwkeurigheid die nodig is
om
complexe chemische beelden te maken, zoals de Mini Lisa."
Grafeen
Het maken van chemische concentratiegradiënten en -variaties op sub-micrometerschaal
is lastig met andere technieken, ondanks de waaier aan toepassingen
die
het proces mogelijk zou kunnen maken.
Het Georgia Tech TCNL onderzoeksteam,
waar ook universitair hoofddocent research collaboration Elisa Riedo en ‘Regents Professor'
(de hoogste academische titel in het Amerikaanse universitaire systeem) Seth Marader
deel van uitmaken, heeft chemische gradiënten van aminegroepen gemaakt
maar
verwacht dat het proces kan worden uitgebreid voor gebruik met andere
materialen.
"We verwachten dat het met TCNL mogelijk zal zijn om gradiëntpatronen te maken
van
andere fysische of chemische eigenschappen, zoals de geleidbaarheid van
grafeen", zegt Curtis.
"Deze techniek moet het mogelijk maken een brede reeks experimenten en toepassingen uit te voeren
op
terreinen zo divers als nano-elektronica, opto-elektronica en
bio-engineering."
Gemeengoed
Een ander voordeel is volgens Curtis dat atoomkrachtmicroscopen redelijk gewoon zijn
en
de thermische controle relatief eenvoudig is.
Dit
maakt de techniek toegankelijk voor zowel academische als industriële
laboratoria.
Om de nanoproductie van apparaten mogelijk te maken met TCNL heeft het team recent nano-arrays
van
vijf thermisceh naalden geïntegreerd om de productiesnelheid op te voeren.
Omdat de techniek een hoge ruimtelijke resolutie mogelijk maakt met een snelheid
die veel hoger ligt dan bij bestaande methodes, zelfs met een enkele naald, hoopt Curtis dat TCNL
het mogelijk zal maken te printen op nanoschaal, geïntegreerd met de productie van grote hoeveelheden oppervlakken
van
alledaagse materialen met afmetingen die meer dan een miljard maal groter zijn
dan de TCNL-kenmerken zelf.
Engineersonline
PA2JDB
*
Raceteam TU Delft grijpt opnieuw wereldtitel 06 augustus 2013 om 09:13 uur -
Delft
(Bron:
TU Delft)
Met een voorsprong van 9.5 punten op aartsrivaal ETH Zürich prolongeerde DUT Racing
afgelopen
weekend haar officieuze wereldtitel in de Formula Student competitie.
In
Duitsland gingen de studenten de strijd aan met 40 andere teams in de
elektrische klasse.
"De
wagen presteerde fantastisch, zowel de acceleratie als de endurance hebben we
dit weekend weten te winnen.
We
wisten dat het erg dicht op elkaar zat, zowel wij als het team uit Zürich
hebben essentiële punten laten liggen.
Zo
werden wij gediskwalificeerd bij het skidpad evenement, omdat de energiemeter
van de auto niet aan stond.
En
Zürich had grote problemen bij autocross.
Hun
motor viel binnen vier minuten ongeveer vijftien keer uit." vertelt
teamleider Marius Knol.
De elektrische en vierwielaangedreven DUT13 won de ontwerp- en racewedstrijd Formula Student Germany,
dat
bekend staat als het officieuze WK. In totaal deden 115 teams mee, waaronder
alle topteams uit de wereld.
DUT Racing won het WK al vier keer: in 2008 en in 2010 met een verbrandingsmotor,
en
in 2011 en 2012 in de elektrische klasse.
Het
team behoudt haar eerste plek op de wereldranglijst.
Ontwerpen,
bouwen, racen
Formula Student is een internationale ontwerp- en racecompetitie,
waarbij
teams van studenten een eigen racewagen moeten ontwerpen en bouwen.
Tijdens het wedstrijdweekend worden ze getest op verschillende proeven, zoals acceleratie,
skidpad
en de gevreesde endurance, een duurproef waar traditioneel veel wagens
uitvallen.
Wie
uiteindelijk op de verschillende proeven de meeste punten binnenhaalt, wint.
Zelden
was het officieuze wereldkampioenschap in Duitsland zo spannend.
De
verschillen waren dit jaar erg klein.
Veel
topteams, waaronder het Delftse DUT Racing Team, hebben veel punten laten
liggen.
Het
was tussen de teams onderling zeer onzeker wie er nou gewonnen had.
"Het
is moeilijk te zeggen wat de uitslag is.
Onze grootste concurrent, het team uit Zürich,
denkt
uit hun berekeningen op te maken dat wij gewonnen hebben.
Wij
denken echter het tegenovergestelde."
Aldus
teammanager Marius Knol, vóór de prijsuitreiking.
"DUT13 is onze eerste racewagen met grote voor- en achtervleugel",
zegt
teammanager Marius Knol.
"Door een reglementswijziging is de snelheid bij de afsluitende duurproef,
de
endurance, veel belangrijker geworden dan vorig jaar.
Daar
hebben we veel extra punten gepakt omdat we met de vleugels veel strakker door
de bochten kunnen.
Het scheelt een tiende seconde op de acceleratie,
maar
daar werden we nog steeds eerste met een tijd van 3,51 seconden over de 75 m.
Rijdende
computermuis
"Bijzonder aan de nieuwe auto is dat het eigenlijk een rijdende computermuis is."
Aldus
teammanager Marius Knol.
"Vanuit
het midden van de auto richten we een laserstraal op het wegdek.
Net
zoals in een optische muis meten we zo heel precies de beweging van de auto over
het asfalt.
Dat, met behulp van de boordcomputer en de vier in de wielen ingebouwde elektromotoren,
stelt
ons in staat ervoor te zorgen dat de auto heel precies doet wat de coureur
wil."
Formula
Student
Formula Student is een internationale ontwerpcompetitie waar wereldwijd
meer
dan 400 universiteiten aan deelnemen.
De race is oorspronkelijk opgezet vanuit de Amerikaanse auto-industrie,
waar
men behoefte had aan ingenieurs met meer praktische ervaring.
De studenten van de TU Delft presteren de laatste jaren altijd goed,
en
hebben een reputatie opgebouwd met een lijn superlichte racewagens.
Engineersonline
PA2JDB
*
Robotkrab loopt over oceaanbodem (video)
Het Korea Institute of Ocean Science and Technology (KIOST) heeft een robotkrab ontwikkeld
die
op de oceaanbodem kan zoeken naar scheepswrakken.
De
zes potige robot heeft onlangs zijn waterdoop gehad.
Oceaan-onderzoekers maken al langere tijd gebruik van autonome
en
op afstand bestuurbare onderzeeërs.
Deze onderwater voer- en vaartuigen hebben vaak het nadeel dat ze het zand
op
de bodem op laten dwarrelen, waardoor de zichtbaarheid verminderd.
Ook
kunnen ze vaak niet overweg met krachtige onderwaterstromingen.
Crabster
De
Koreaanse robot (Crabster gedoopt) is specifiek ontworpen om bovenstaande
problemen op te lossen.
KIOST heeft de robot zo gemaakt dat deze zijn houding kan aanpassen
om zo hevige stromingen te weerstaan en de voorzichtige tred van de robot
zal
geen grote hoeveelheden rommel op laten dwarrelen.
Crabster
wordt per kraan naar de zeebodem geleid en blijft vastzitten aan een kabel voor
stroom.
Dit
beperkt de robot in waar hij kan gaan en staan, maar zorgt wel dat hij altijd
operationeel is.
Vier bestuurders boven water besturen de robot en zorgen voor een goede beweging
en
bediening van camera, lichten en sonar.
Krab
van een halve ton
Op de zeebodem kan de robot troebel water verlichten met een zoeklicht,
de omgeving vastleggen met tien camera's en de twee voorste poten gebruiken
voor
het manipuleren van objecten.
De robot heeft een uitschuifbare bergruimte,
waar
kleine schatten in meegenomen kunnen worden uit bijvoorbeeld scheepswrakken.
Voor
grotere lasten kan de robot een sleepkabel bevestigen.
Pootjebaden
Pas geleden werd Crabster in de oceaan getest en binnenkort gaat hij weer op pad
om
200 meter beneden het zeeoppervlak te werken.
Uiteindelijk willen de engineers van Crabster de robot een eigen krachtbron geven
en
wellicht in- en uittrekbare poten, zodat de robot ook kan zwemmen
als het moet.
Engineersonline
PA2JDB
*15
september: Ballonvossenjacht 2013 – Een spannende jacht voor iedereen!
Op
zondag 15 september 2013 vindt alweer voor de 35e keer de landelijke
ballonvossenjacht plaats!
Tijdens dit veelbesproken evenement wordt een radiosonde opgelaten aan een
(weer)ballon
die na enkele uren een hoogte van omstreeks 30 kilometer bereikt.
Door
de afgenomen luchtdruk klapt de ballon en daalt deze aan parachutes naar
beneden.
De landingsplaats is van tevoren natuurlijk nooit bekend zodat het op gezonde peiltechniek
en
een klein beetje geluk aankomt om de sonde als eerste terug te vinden.
Historisch
evenement
De ballonvossenjacht is al in de vroege zeventiger jaren ontstaan rondom
het
beroemde radioprogramma NOS Hobbyscoop.
Indertijd werd een eenvoudige 2-meter sonde opgelaten in samenwerking
met
het KNMI in de Bilt (zie ook www.hobbyscoop.nl).
Binnen zendamateur kringen was het evenement altijd groots,
mede doordat er veel media aandacht voor bestond en diverse instanties aan het evenement meewerkten.
Zo was het verloop van de jacht te volgen via het NOS radioprogramma ‘langs de lijn’,
maar ook Het ‘Air Operations and Control Station’ (het commandocentrum van de Koninklijke Luchtmacht,
callsign
Bandbox) werkte mee door de exacte locatie van de sonde te bepalen via de
luchtverkeersradar.
In 1993 viel het doek voor het radioprogramma Hobbyscoop en werd de ballonvossenjacht voortgezet
door
de hieruit voortgekomen Stichting Scoop Hobbyfonds en later de Stichting VRZA
Radiokamp.
Inmiddels heeft deze laatste de activiteit afgestote en wordt de ballonvossenjacht georganiseerd door
De
onlangs opgerichte stichting ‘Radio Club ’t Gooi’.
Multimediaal
De ballonvossenjacht is in de loop van de jaren uitgegroeid
tot
een veelzijdig multimediaal evenement.
Zo worden gedurende de zondag de repeaters PI2NOS
en PI3UTR gebruikt voor verslaggeving van het verloop van de jacht én als inpraatstation
waarmee
een QSO gemaakt kan worden.
Daarnaast is in de sonde een transponder beschikbaar die tijdens de jacht gebruikt wordt
voor
spectaculaire verbindingen die de landsgrenzen ver overschrijdt.
Behalve
de sonde met al zijn technische snufjes is de jacht tevens te volgen via
internet en ATV.
Middels de eigen website, twitter, facebook en verschillende ATV en streaming audio sites
kunnen
alle activiteiten door iedereen op een gemakkelijke manier gevolgd worden.
De
ballonvossenjacht wordt richting de buitenwereld centraal gecoördineerd vanuit
Nieuwegein.
Hiervandaan worden door de vrijwilligers de beide repeaters ‘bemand’
en
wordt een voortdurende rapportage gedaan van het verloop van de jacht via alle
hiervoor beschikbare media.
De
sonde
De
vroegere 2-meter sonde is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een veelzijdig
technisch kunststukje.
Behalve het primaire baken op 145.450MHz bevinden zich ook nog een complete crossband transponder,
een
complete ATV zender met camera én een GPS met telemetrie downlink voor de
organisatie in de sonde.
Verder kan de organisatie desgewenst live mededelingen doen via het 2-meter baken
om
de vossenjagers van informatie te voorzien.
Ondanks de veelheid aan techniek en de hierbij behorende accu capaciteit
is
de sonde erg compact en heeft deze een gewicht van slechts ca. 2 kilo.
Evengoed is natuurlijk een aanzienlijke hoeveelheid helium benodigd
om
dit gewicht de lucht in te brengen.
De ballon heeft hierdoor een diameter van wel 2 meter op de grond
en
wel het tienvoudige op haar maximale hoogte.
De
sonde wordt vandaag de dag nog steeds opgelaten bij het KNMI in de Bilt.
Meedoen
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de vossenjacht en meedoen is héél gemakkelijk.
Als je in het bezit bent van een (eenvoudige) vossenjacht ontvanger en een dosis gezond verstand
maak
je al een goede kans om de sonde als eerste te vinden!
De afgelopen jaren hebben we heel wat verschillende peilmethodes voorbij zien komen.
Van
eenvoudige handpeilers tot zelfs verschillende, met elkaar gekoppelde, doppler
radiopeilers.
Ook zijn er deelnemers die hun eigen modellen hebben gecreëerd aan de hand van beschikbare meteo data
om
de landingsplaats te voorspellen.
Ondanks de soms geavanceerde technieken zien we ieder jaar opnieuw
dat
de eenvoudigste middelen vaak leiden tot het beste resultaat.
Het
is ook leuk om te zien dat de ballonvossenjacht voor veel deelnemers een familie
evenement is.
Voor iedereen is er wel een taak, immers, een goede equipe heeft behalve een vossenjager
en een bestuurder ook een navigator nodig én iemand die nauwlettend de informatie
via
de beschikbare frequenties en internet in de gaten houdt.
De ballonvossenjacht is daarmee een veelzijdig evenement die voor iedere geïnteresseerde toegankelijk is,
ook
als je geen gelicentieerd zendamateur bent…
Inschrijven
voor de jacht is niet nodig.
Je kunt vanaf het KNMI de ballon gaan volgen (toegang tot het terrein
zelf
is helaas niet mogelijk) maar ook vanuit je woonplaats.
De
eerste drie binnenkomers worden na afloop van de jacht bij de landingsplaats
beloond met een beker.
Dit jaar hebben we voor het eerst voor iedere deelnemende groep ook een aandenken
als beloning voor succesvolle deelname en het vinden van de sonde.
Hiervoor
moet je wel op de landingsplaats verschijnen natuurlijk!
Deze
landingsplaats wordt na enige tijd bekend gemaakt zodat iedereen het
uiteindelijk kan vinden!
Verdere
informatie
Verdere
aankondigingen, frequenties, informatie vooraf, etc. zijn te vinden via de
volgende media:
Ballonvossenjacht
Website:
www.ballonvossenjacht.nl
Ballonvossenjacht
op Facebook:
www.facebook.nl/ballonvossenjacht
(like de pagina)
Ballonvossenjacht
op Twitter:
www.twitter.com/ballonvosjacht
(volg de pagina)
Tenslotte
De organisatie van de ballonvossenjacht mag zich al vele jaren gelukkig prijzen
met
een steeds groter aantal deelnemers.
We
hopen dat deze trend zich onverminderd doorzet.
Laat gerust een berichtje achter op (bijvoorbeeld) onze facebook pagina
en
we hopen ook jou te zien bij de finish van de ballonvossenjacht 2013!
Tot
15 september!
PA2JDB
*
Special event station PA6SAIL
PA6SAIL
Met de call PA6SAIL zullen radioamateurs actief zijn in de periode van
19
augustus tot 10 september 2013 vanuit de shack van de VRZA-afdeling in
Vlissingen.
Deze
speciale roepletters worden geactiveerd in verband met het maritieme evenement
SAIL de Ruyter Vlissingen.
Naast
activiteiten op de HF-banden zullen er ook activiteiten zijn op de 6-meter en
2-meter band indien de condities dit toelaten.
Verbindingen
worden beloond met een speciale QSL-kaart (via PA3GEO).
Op
zaterdag 24 augustus zal de shack ook toegankelijk zijn voor bezoekers.
Tussen 10.00 en 18.00 uur (lokale tijd) zijn geïnteresseerden welkom aan de
Prins
Hendrikweg 10, 4382NS te Vlissingen.
Naast
de reguliere activiteiten zal Robert (PA3GEO) een ATV-demonstratie verzorgen.
Hamnieuws
PA3E
*
MM-applicaties worden open-sourcemmtty
De man achter MMTTY, MMVARI and MMSSTV, Mako Mori (JE3HHT)
heeft
de broncode van zijn programma’s vrijgegeven.
Daarvoor
wordt gebruik gemaakt van de LGPL open source licentie.
Hierdoor kunnen derden, waaronder bijvoorbeeld Ham Radio Deluxe,
deze
applicaties integreren binnen hun software.
Het
maakt daarbij niet uit of de software die gebruik maakt van de MM-code zelf open
source is of niet.
Op
de website mm-open.org is de broncode te downloaden.
Hamnieuws
PA3E
*
LF BAND TOEGEWEZEN IN AMERIKA Aug
08, 2013 at 02:04 PM
Spectrum Bericht van Bob, WG2XRS/4: "Misschien heb je al gehoord
dat een aantal van ons een machtiging hebben ontvangen voor het bandje van 68 tot 76 kHz met 10 W ERP
voor
bijna alle modes inclusief SSB!
De toestemming kwam gisteren binnen en er zijn al verbindingen gemaakt
met
QRSS met heel goede signalen op 72.4 kHz.
Dit schrijvende ben ik druk bezig om de apparatuur in orde te krijgen
om
mee te doen. Bob, WG2XRS/4."
Dat
is interessant nieuws.
Hoewel het maken van 10W ERP een behoorlijke uitdaging is op 73kHz,
gingen er begin 2000 wel zwakkere signalen over de oceaan in de tijd dat de 73kHz band gebruikt
mocht
worden door Engelse houders van een speciale machtiging voor die band.
Zonder twijfel zullen een aantal Amerikaanse stations wel gehoord gaan worden in Europa
gedurende
het komende DX-seizoen.
Er zijn natuurlijk sinds de eerste paar jaren van deze eeuw een aantal zwakke-signaal modes geïntroduceerd
zoals
WSPR2, WSPR15 en OPERA.
Daarnaast is het met GPS gelockte systemen door de uitmuntende frequentiestabiliteit mogelijk
om heel trage CW en DFCW modes te gebruiken.
Doordat je exact weet waar de zender zit, kan de ontvanger binnen een paar micro-Hertz bandbreedte
het
signaal in een periode van soms uren uit de ruis peuteren.
De
vraag is of er in Europa landen zijn die een speciale machtiging voor 73kHz af
willen geven.
Deze band is niet algemeen toegewezen in Amerika; je hebt een speciale onderzoek licentie nodig,
net
als nodig is voor gebruik van 500kHz en 136kHz in Amerika.
Het agentschap daar (FCC) is een beetje traag in de toewijzing zoals 472kHz.
Vooralsnog
zijn er dus slechts een handvol amateurs actief op deze nieuwe band.
pi4raz
PA3E
*Een
vijfde deel Ziggo kost UPC miljard euro 03
augustus 2013
Liberty Global – het Amerikaanse moederbedrijf van UPC Nederland –
heeft
voor het aandelenpakket van 19,8 procent van Ziggo ruim één miljard euro
betaald..
Dat
blijkt uit kwartaalcijfers van het Amerikaanse bedrijf.
Het
aandelenpakket werd in de afgelopen maanden versnipperd door Liberty Global
gekocht.
Intussen
is het belang van Liberty Global in het Nederlandse kabelbedrijf Ziggo tot 28,5
procent vergroot.
Als Liberty Global meer dan dertig procent van de Ziggo-aandelen in bezit heeft,
dient
men een geheel overnamebod op Ziggo te doen.
Als
we Liberty Global-topman Mike Fries moeten geloven dan zit een verplicht
overnamebod er op korte termijn niet in.
GEEN
PROBLEMEN MET ACM VERWACHT
Liberty Global verwacht bij een overname van Ziggo geen problemen
met de Nederlandse mededingingsautoriteit ACM mocht deze situatie zich ooit voordoen.
"Nederlandse
toezichthouders zijn rationeler dan in andere Europese landen”, aldus Fries.
Totaaltv
PA3E
*‘Online’
elektrische stadsbus kan zonder laadpauzes (video)
07
augustus 2013 om 12:10 uur - Gumi (Zuid-Korea)
Eerder deze week – op 6 augustus – zijn in het Zuid-Koreaanse Gumi
de
eerste twee OLEV-stadsbussen de straat op gegaan.
OLEV
staat voor Online Electric Vehicle.
Het
concept is ontwikkeld door het Korea Advanced Institute of Science and
Technology (KAIST).
Een
OLEV kan in stilstand maar ook al rijdend worden opgeladen.
De elektrische bus hoeft de dienstregeling dus niet te onderbreken
om
aan een oplaadpunt te worden gekoppeld.
De OLEV wordt draadloos opgeladen met de aan het Koreaanse instituut
ontwikkelde
SMFIR-technologie: Shaped Magnetic Field in Resonance.
Elektrische
voertuigen kunnen met SMFIR draadloos elektriciteit overdragen.
Het vermogen wordt geleverd door elektrische kabels die onder de weg liggen
en
een magnetisch veld opwekken.
Een
ontvanger aan de onderzijde van de OLEV zet de energie uit de velden om in
elektriciteit.
De kabeldelen onder de weg hebben in totaal een lengte van ongeveer 5 tot 15% van de weg,
zodat
de weg maar ten dele opnieuw hoeft te worden aangelegd - met de kabels.
Vermogen
Een OLEV heeft een kleine accu die een derde van het formaat heeft van een accu
zoals
die in reguliere elektrische voertuigen wordt toegepast.
De OLEV voldoet wat het elektromagnetisch veld (EMF) betreft aan de internationale normen
en
blijft met 62 mG, binnen de gezondheidsmarges.
De
weg herbergt bovendien een ‘intelligente' functie en maakt onderscheid tussen
OLEVs en gewone voertuigen.
De segmenten reguleren het benodigd vermogen door de kabelsegmenten
alleen dan van elektriciteit te voorzien als zich een OLEV-bus boven dat deel van de weg bevindt
en
ze uit te schakelen voor gewone voertuigen.
Dat verlaagt het standby-energieverbruik en voorkomt
onnodige
blootstelling van ander voertuigen aan een magnetisch veld.
De
SMFIR-technologie kan op dit moment een OLEV stabiel en constant van 180 kW@60
kHZ voorzien.
Alternatief
Op commerciële basis rijden er al OLEV-trams - die dus geen pantograaf hebben
om hun elektriciteit uit kabels boven het traject te halen - in een pretpark in Seoul
en
OLEV-shuttle-bussen op de KAIST-campus.
De twee OLEV-bussen die nu in gebruik zijn genomen zullen in Gumi
een
rondje van 24 km gaan rijden tussen het treinstation en het In-dong district.
De bus ontvangt 100 kW/20 kHz aan vermogen met een rendement van 85%;
de
onderkant van de bus bevindt zich op 17 cm boven de weg.
Van de OLEVs en de SMFIR-technologie wordt verwacht dat ze de ontwikkeling
van volledig elektrische voertuigen als volwaardig alternatief voor toekomstige transportsystemen,
of
het nu gaat om privéauto’s of openbaar vervoer.
Troeven zijn de oplossing voor technologische zaken die de commercialisering van elektrische voertuigen in de weg staan,
volgens
het instituut, zoals prijs, massa, volume, actieradius en het ontbreken van een
oplaadinfrastructuur.
Doorbraak
Volgens Dong-Ho Cho, professor electrical engineerining
en het hoofd van het Center for Wireless Power Transfer Technology Business Development aan het KAIST
is
het opmerkelijk dat het OLEV-project is geslaagd en nu bussen voor regulier
stadsvervoer heeft opgeleverd.
OLEV
kan volgens hem nu een commerciële en geaccepteerde vorm van dagelijks
personenvervoer worden.
Bij gebleken succes aan het einde van dit jaar is het de bedoeling
dat
in Gumi tegen 2015 nog tien OLEV-bussen rondrijden.
Engineersonline
PA3E
*USB-momentschroevendraaier
Eenvoudig
testen van schroefverbindingen
Publicatiedatum:
9 augustus 2013
Te weinig draaimoment kan de oorzaak zijn van lostrillende schroeven,
terwijl
een te hoog moment de levensduur van schroefverbindingen en schroefdraad
negatief kan beïnvloeden.
Met
de mini-USB-momentschroevendraaier van Futek kunnen schroefverbindingen
eenvoudig en snel worden getest.
De schroevendraaier (TAT200) behoort tot de TAT-serie van draaimomentsensoren
die
voor meet- en testdoeleinden zijn ontwikkeld.
Deze reeks omvat tien verschillende uitvoeringen, van miniatuuruitvoering tot zwaargewicht,
die
zijn voorzien van uiteenlopende meetbereiken.
De
momentsensoren werken met rekstrookjes waardoor ze compatibel zijn met de
USB-kit van de fabrikant.
Voor de gegevensverwerking kan het meet- en testsoftwarepakket Sensit worden gebruikt
dat beschikt over verschillende functies zoals datalogging,
realtime
weergave en een tool voor het uitvoeren van berekeningen.
Met
deze software kunnen de gegevens van zestien sensoren tegelijk worden verwerkt.
Elektor
PA3E
*Eerste
3D NAND-flashgeheugen in massaproductie
Nieuwe
technologie maakt stapeling tot 24 lagen mogelijk
Publicatiedatum:
12 augustus 2013
Eerste
3D NAND-flashgeheugen in massaproductie
Samsung is gestart met de massaproductie
van
het eerste ‘3D Verticaal NAND Flash’ geheugen.
Met
deze nieuwe ontwikkeling worden de huidige capaciteitsbeperkingen van
NAND-flashtechnologie doorbroken.
De nieuwe V-NAND-chips hebben een opslagcapaciteit van 128 Gb
dankzij de fabriekseigen 3D Charge Trap Flash (CTF) technologie
in
combinatie met verticale verbindingen tussen de geheugencellen.
De geheugendichtheid wordt hierdoor twee keer zo groot
als
bij de conventionele 20 nm-klasse planar NAND-flashtechnologie.
De
afgelopen 40 jaar is flashgeheugen gebaseerd geweest op tweedimensionale
structuren met drijvende gates.
Bij
het steeds kleiner worden van deze structuren kan interferentie tussen de
geheugencellen ontstaan.
Bij de nieuwe V-NAND-structuur worden cellen verticaal gestapeld,
waarbij
een speciaal etsproces tot 24 lagen met elkaar kan verbinden.
Ook is de drijvende gate vervangen door een ‘opslagkamer’ van siliciumnitride
waardoor
de interferentie tussen cellen wordt tegengegaan.
Elektor
PA3E
*
Ultradunne stroomdraden van grafeendraad
Met
alsmaar ingewikkelder wordende elektronica is betere stroomgeleiding een
vereiste.
Grafeen, een tweedimensionaal netwerk van koolstofatomen in honinggraatstructuur,
is
door zijn unieke elektrische eigenschappen een veelbelovend materiaal voor
gebruik in toekomstige computers.
Het
maken van kontakten is daarbij een op te lossen probleem.
Scheikundigen van de Universiteit Utrecht zijn er in geslaagd om elektrisch contact te maken
met
minuscule grafeendraden via één enkele chemische verbinding.
Ultradunne
stroomdraden van grafeendraad
Scheikundigen van de Universiteit Utrecht zijn er in geslaagd om elektrisch contact te maken
met
minuscule grafeendraden via één enkele chemische verbinding.
Om een op grafeen gebaseerde computer te maken zullen minuscule grafeendraden gebruikt
moeten
worden met afmetingen die smaller zijn dan tien nanometer.
Een
enkel atoom is slechts 0,2 nm groot, dus zo’n grafeendraad zal niet breder
zijn dan enkele atomen.
Het
is dus van belang om een goede manier te vinden om elektrisch contact met die
draden te maken.
Solderen
werkt niet want daarvoor zijn de deeltjes te klein.
Dr. Ingmar Swart is er, in samenwerking met zijn team van het Debye Instituut voor Nanomaterialen
van de Universiteit Utrecht en collega’s van de Aalto Universiteit in Finland,
in
geslaagd om een elektrisch contact te maken met een grafeendraad via één
enkele chemische verbinding.
Bij
deze kleien afmetingen is een grote precisie nodig.
Swart en zijn team bereikten dat door gebruik te maken van een scanning tunneling microscoop (STM)
en
een atomaire kracht microscoop (AFM).
De
AFM meet de minuscule kracht tussen een zeer scherpe naald en de atomen van het
grafeen.
Zo kan het apparaat de structuur van de nanodraden met atomaire precisie meten.
Als er een spanning wordt aangelegd tussen de naald en het oppervlak
waarop
de draden liggen, kan er een klein stroompje gaan lopen.
Door
dit stroompje te meten kunnen de elektrische eigenschappen van de draad bepaald
worden.
Door de naald vervolgens boven een bepaald atoom te positioneren
en een korte spanningspuls te geven konden de wetenschappers een chemische binding maken
op
een door hen gekozen positie. (Univ. Utrecht)
(Pieter
J.T.Bruinsma, PA0PHB)
Referenties,
informatie: Univ
Utrecht =>Ultradunne stroomdraden van grafeen
PI4WNO
PA3E
*
GPS ondersteunt weersvoorspelling
Om voorbereid te zijn op orkaan seizoen hebben wetenschappers van het
National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA)
en
ruimtevaartorganisatie NASA satelliet ontvangststations geplaatst in de Golf van
Mexico.
Door het meten van de raiosignalen van de GPS satellieten hopen zij
een
betere voorspelling van de baan en omvang van naderende orkanen te kunnen geven.
GPS
ondersteunt weersvoorspelling
Tot voor kort werden windsnelheid en richting bepaald door sondes die vanuit vliegtuigen
in
een orkaan werden gegooid.
Tijdens hun val werden lokaal windsnelheid en richting bij verschillende hoogtes gemeten.
Dit
is een vrij dure meetmethode.
Het NOAA - NASA team is er nu in geslaagd om doormiddel van het meten
van de verstrooiing van GPS radiogolven aan het zee oppervlak
met
een redelijke nauwkeurigheid de windsnelheid te bepalen.
Radiogolven
afkomstig van de GPS satellieten worden door het zee oppervlak verstrooid.
De mate van verstrooiing is afhankelijk van de golfhoogte en -lengte,
die
zelf weer worden bepaald door onder meer de windsnelheid.
Dit effect verstoort de nauwkeurigheid van positie bepaling,
waarvoor
het GPS uit eindelijk voor is ontworpen.
De wetenschappers zijn er nu in geslaagd om dit negatieve effect
voor
plaatsbepaling te gebruiken voor weersvoorspelling.
Door de mate van verstrooiing van de gereflecteerde signalen te meten
kan
de windsnelheid met een nauwkeurigheid van 5 m/s bepalen.
(Pieter
J.T.Bruinsma, PA0PHB)
Referenties,
informatie:
The
Engineer => Hurricane hunters measure wind speed using GPS signals
NOAA
=> NOAA Sends Innovative Instrument Packages Offshore to Improve
Hurricane and Other Forecasts
NOAA
=> GPS for Storms, Climate, More
PI4WNO
PA3E
*
Aantonen gaten in beveiliging wordt niet op prijs gesteld
Het
gebruik van electronische sleutels is gemeengoed geworden.
Diverse personen en instanties proberen zwakke schakels bloot te leggen
of
daarmee hun 'voordeel' te behalen.
Het vroegtijdig ontdekken en melden van deze lekken
zou
dus door de fabrikanten op prijs worden gesteld.
Niet
dus.
Aantonen
gaten in beveiliging wordt niet op prijs gesteld
Lekken
in computersystemen zijn dagelijks terugkerende zaken.
In Windows programmatuur worden wij daarmee geconfronteerd
als
we weer een virus hebben opgelopen.
Die
systemen moeten dus beschermd worden met antivirus software.
Op
veel meer gebieden wordt software beveiliging toegepast.
Het gebruik van radiogolven om beveiligde boodschappen over te brengen
opent
de mogelijkheid om deze berichten te onderscheppen en te decoderen.
Reeds jaren bestaan er elektronische sleutels voor onze automobielen, bijvoorbeeld.
Moderne autosleutels zijn voorzien van een unieke code,
zonder
deze code kan de auto niet gestart worden, de zogeheten immobiliser.
Enige jaren geleden meldden wij reeds in onze bulletins dat een hacker claimde
autodeur
te kunnen ontgrendelen via detectie van de radiocommunicatie van de
autosleutels.
Het melden van deze 'gaten' in elektronische beveiliging wordt meestal niet op prijs gesteld,
rechtszaken
zijn vaak het gevolg.
In juli 2008 bepaalde de voorzieningenrechter in Arnhem dat prof. dr. B. Jacobs,
hoogleraar Computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit Nijmegen
zijn
artikel over de Mifare Classic Chip mocht publiceren.
Eerder dat jaar toonden onderzoekers van de Radboud Universiteit
aan dat de Mifare Classic Chip zoals die wordt gebruikt in toegangspassen
en
de OV-chipkaart tekortkomingen vertoonde.
De onderzoekers hadden bewust geen details over de onvolkomenheden van de chip bekend gemaakt
om
belanghebbenden, waaronder NXP, de kans te geven de nodige maatregelen te nemen.
Publicatie
van het wetenschappelijk artikel was voorzien in oktober 2008.
Het artikel was echter in juni onder geheimhouding naar NXP verzonden
zodat
NXP eventueel het oordeel van de rechter kon vragen.
Opnieuw
is een lek in een belangrijk beveiligingssysteem aangetoond.
Volkswagens eigen systeem, Megamos Crypto, schijnt gekraakt te zijn door een team
van onderzoekers van de Universiteit van Birmingham,
dat hierbij samen werkte met een tweetal academici van de Radboud Universiteit Nijmegen,
Baris
Ege en Roel Verdult.
Zij wilden hierover publiceren, maar de rechter stak hier,
na
een kort geding van VW, een stokje voor.
In
een reactie op de uitspraak zal een bodemprocedure worden aangespannen.
Zo
lang het juridische getouwtrek loopt kunnen er inhoudelijk weinig mededelingen
gedaan worden.
Het is verder onduidelijk of dit Megamos Crypto-systeem in elk model van de VW-groep wordt toegepast,
of
in een deel van de range.
Ondertussen zijn hackers met minder nobele bedoelingen geattendeerd op het bestaan van zwakke plekken
in
beveiligingssysteem.
(o.a.
The Gaurdian)
(Pieter
J.T.Bruinsma, PA0PHB)
Referenties,
informatie:
The
Guardian => Scientist banned from revealing codes used to start luxury
cars
RTTY
bulletin => Hacker claimt autodeur te kunnen ontgrendelen via sms
RTTY
bulletin => Gemak kent zijn prijs
PI4WNO
PA3E
*Te
koop kijkt a.u.b. voor meer informatie bij TE-KOOP
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen
*Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 451e ronde.
Johan
PD2JCW,
en
onze vast copy leveranciers
wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot
de volgende week.
Terug
naar de ronde