Ronde 451  van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 14-08-2013.


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….Dat willen we graag zo houden

Onze ronde leider. is vanavond weer Johan PD2JCW.

 

 

 

*NIEUWS*Bedankt voor jullie goede wensen ik moet a.s. woensdag nog 1 keer terug voor te dotteren.

Daarna hoop ik weer enige tijd mee te kunnen het was weer 10 jaar geleden sinds de laatste opname.

De beste wensen en tot de volgende orb avond, groetjes en nogmaals mijn dank,Louis Ackens PA1AC

 

*Vliegend ziekenhuis voor rampgebieden

Een vliegend ziekenhuis, opblaasbaar vleugelpak en slimme microvliegtuigjes die mensenlevens redden.

Studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek bedachten fascinerende innovaties voor hun vakgebied.

Ze deden dat tijdens de Ontwerp/Synthese-oefening aan de TU Delft, de afsluiting van hun bachelor.

Van een hoog gebouw springen en dankzij een vleugelpak als een vogel naar beneden zweven.

Volgens basejumpers is dit de ultieme kick.

Maar gevaarlijk is het ook; jaarlijks zijn er doden te betreuren.

Een studententeam bedacht een veiligere methode: de Advanced Wingsuit.

Dit imposante opblaasbare pak geeft springers een soort vleugels als een vliegende eekhoorn.

Volgens de studenten, die het pak in een windtunnel testten, is het veiliger dan de huidige vleugelpakken.

Schermafbeelding_2013-07-31_om_11.27.43 De Advanced Wingsuit. TU Delft

Naast de wingsuit bedachten zeventien andere team nieuwe toepassingen voor de lucht- en ruimtevaart.

“Studenten laten tijdens de Ontwerp/Synthese-oefening, de afsluiting van hun bachelor,

zien wat ze de afgelopen jaren geleerd hebben.

Bovendien dagen we ze uit om originele ideeën te brengen.

Vrijwel altijd is het verrassend wat ze bedenken en ook inspirerend voor de docenten”,

zegt docent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Joris Melkert (TU Delft).

Bij voorgaande edities bedachten studenten een vliegend platform voor evacuaties uit een wolkenkrabber,

de mens-aangedreven onderzeeër Wasub en het microvliegtuigje Delfly dat vliegt zoals insecten.

Vliegend ziekenhuis

Dit jaar viel met name het vliegend ziekenhuis op.

Het is een aangepast vliegtuig met een operatiekamer er in.

Daardoor is na een overstroming of aardbeving toch een operatiekamer snel beschikbaar in een afgelegen rampgebied.

De studenten pasten een Antonov-74 zo aan dat het geschikt werd als hospitaal en binnen 24 uur ter plaatse is.

Antonov_an-74tk__antonov_design_bureau_an0184242

De studenten bouwen een Antonov-74 om tot vliegend ziekenhuis.

 Leonid Faerberg – Russian AviaPhoto Team

“We hebben op de Antonov-74 onder meer nieuwe, krachtigere motoren gezet.

Daarbij passen we ook straalomkering toe, zodat bij het landen de stuwkracht vooruit gaat in plaats van achteruit.

Hierdoor hebben we maar tweehonderd meter nodig om te stijgen en driehonderd meter om te landen.

Dat is een voordeel van ruim 45 procent bij het stijgen en 28 procent bij het landen ten opzichte van de oude motoren.

De motoren zijn op de vleugel geplaatst, waardoor de wind het vliegtuig omhoog duwt en dus sneller stijgt”, zegt studente Britta Wilken.

Het vliegtuig kan een container met een operatiekamer meenemen, die wordt gemaakt door het Nederlandse bedrijf Hospitainer.

Het vliegtuig levert deze ter plaatse af, zodat chirurgen daar spoedoperaties kunnen uitvoeren.

Rode Kruis

Het Rode Kruis is geïnteresseerd in het ontwerp van de studenten.

“De studenten zijn creatief te werk gegaan, door een oud vliegtuig aan te passen, drukken ze de kosten.

Want het mag een hulporganisatie niet veel kosten natuurlijk”,

zegt docent Luchvaart- en Ruimtevaarttechniek en begeleider van het studententeam John Stoop.

Schermafbeelding_2013-07-31_om_11.50.20  Geschakelde operatiekamers in containers van Hospitainer.

 Hospitainer

Als er geen ramp is kan de operatiekamer gebruikt worden in een derde wereld land, benadrukken de studenten.

“En het vliegtuig kan ondertussen bijvoorbeeld vrachtvluchten uitvoeren.

Maar dat moet worden afgestemd op het snel inzetten van het vliegend hospitaal”, zegt Wilken.

Stoop is optimistisch dat het vliegende ziekenhuis er in de toekomst komt.

“Het is een heel goed idee om op die manier rampplekken goed bereikbaar te maken.

” Wilken vult aan: “Het kost 25 miljoen euro om zo’n vliegtuig te maken.

Dat is veel geld, tegelijkertijd moet je de vraag stellen wat mensenlevens waard zijn.

Als we hier mensen mee redden is het dan veel geld?”

Zwerm vliegtuigjes

Het is geen toeval dat het vliegend ziekenhuis door de studenten werd bedacht.

De afgelopen jaren zijn reddingsmissies populair bij het Ontwerp/Synthese-symposium.

Dit jaar was er nog een team dat in die categorie opviel.

Studenten ontwikkelden een zwerm van kleine,

wendbare vliegtuigjes die ingezet kunnen worden bij reddingsoperaties.

Schermafbeelding_2013-07-31_om_11.58.39 Het microvliegtuigje Morpheus.TU Delft

Met name het ontwerp van deze microvliegtuigen, door de studenten Morpheus genaamd, is bijzonder.

Ze stijgen namelijk op als een helikopter en vliegen vooruit als een vliegtuig.

“Daardoor kunnen ze stabiel in de lucht zweven en verticaal omhoog en omlaag gaan

en met hoge snelheid (50 km per uur) vooruit vliegen”, zegt studente Elisabeth van der Sman.

Morpheus heeft twee propellers.

Bij het stijgen en dalen staan ze net als bij een helikopter.

“Als een microvliegtuig vooruit gaat, dan draaien de propellers en het uiteinde van de vleugel

en zorgen op die manier voor de voortstuwing”, aldus Van der Sman.

Wedstrijd

Met Morpheus gaan de studenten ook mee doen aan een wedstrijd voor microvliegtuigjes

die in september in Frankrijk wordt gehouden.

Ze werken daarbij samen met het MAV-lab van de TU Delft.

“Dan moeten de vliegtuigjes autonoom allerlei taken uitvoeren.

Zoals een balletje op een bepaald doel laten vallen, het demonstreren van een precisie-landing

en zo snel mogelijk vliegen door een gang van zes bij honderd meter.

De vliegtuigjes moeten samenwerken, daarom maken we ook software waardoor ze met elkaar communiceren.

De een vindt dan bijvoorbeeld het doel en een ander laat het balletjes daar op vallen.”

209273_276_1216736321539-delfly_micro

Een van de oude deelnemers was de Delfly.

Dat juist jonge studenten met innovaties komen, verbaast Wilken en Van der Sman niet.

“Ideeën van studenten zijn vaak origineel,

omdat wij ons minder laten afschrikken door wat niet kan”, zegt Wilken.

“Daarom denken we vaker nieuwe dingen, waarvan we laten zien dat het ook zo kan.

Want we hopen natuurlijk wel dat het uiteindelijk toegepast gaat worden.”

Kennislink PA3E

 

*Red Dragon 6K videobeelden tonen enorm dynamisch bereik (video)

04 augustus 2013 om 19:34 uur - Brisbane (Australië)

Cameraman Mark Toia heeft een korte impressie op internet gezet van beelden uit Red’s nieuwe ‘Dragon’ camera.

De camera, bedoeld voor professionele filmmakers kan beelden filmen in 6K-resolutie

(6144 x 3160 pixels) en met een dynamisch bereik van meer dan 16,5 stops.

Menig digitale camera in een gemiddelde smartphone

schiet tegenwoordig met gemak videobeelden in Full HD (1920 x 1080 pixels).

Het is geen wonder meer om zulke resoluties uit relatief kleine beeldsensoren te persen.

De Dragon camera doet het in 6K.

Maar waar camerafabrikant Red met de nieuwe Dragon camera vooral in uitblinkt

is op het gebied van dynamisch bereik.

Beter dan het blote oog

Veel digitale videocamera’s laten het afweten als ze een scène met hoog contrast moeten filmen.

Wil je als filmer veel detail laten zien in de schaduwen,

dan zijn de lichte delen overbelicht, wil je veel detail in de lichte delen laten zien,

dan slibben je schaduwen dicht.

De Dragon van Red maakt korte metten met dit probleem

en kan zich zonder meer meten met 35mm film (een prestatie op zich).

Daar houdt het echter niet op.

De beeldchip in de camera toont volgens filmmaker Mark Toia in sommige situaties

soms zelfs details die hij op het moment van filmen met het blote oog niet waar kon nemen.

Filmisch

Mark Toia kreeg van Red een pre-productie versie van de Dragon twee dagen te leen.

Op het forum van Reduser.net plaatste hij afgelopen zaterdag zijn ervaringen.

Toia: “Red Dragon heeft de beste hooglicht-gradaties die ik ooit bij een digitale camera heb waargenomen.

Beter dan film!”

Een sterke uitspraak, geeft hij eerlijk toe, maar na meer dan een decennium ervaring met film in telecine-workflows

(omzetten van filmmateriaal naar video)

komt hij tot de conclusie dat het dynamisch bereik dat van film makkelijk evenaart.

Scherp

De grootste vernieuwing is dus het grote spectrum aan detail wat deze camera uit donkere

en lichte delen van een shot kan toveren.

Niet onbelangrijk echter is ook de resolutie van de camera.

Met 6144 bij 3160 beeldpuntjes is het oplossend vermogen van de camera te vergelijken

met een fototoestel van pakweg 19 megapixels.

Dat lijkt weinig, maar als je bedenkt dat de Red Dragon dat kan met 100 beelden per seconde,

zonder verlies door beeldcompressie, dan weet je dat dit iets heel speciaals is.

Play it again, Sam

Met een prijskaartje voor enkel het brein van 29.000 Amerikaanse dollar

(voor een volledig uitgeruste Red Dragon mag je er nog 12.000 tot 28.000 dollar bij tellen)

is deze camera vooral bedoeld voor Hollywood.

Peter Jackson (The Hobbit, Lord of the Rings) heeft er bijvoorbeeld ook al mee mogen spelen.

Rond september hoopt Red de eerste definitieve productiemodellen beschikbaar te hebben.

Wij moeten het voorlopig doen met Toia’s testbeelden hieronder.

Onderstaand Vimeo-filmpje is ‘slechts’ in Full HD 1920 x 1080 te zien,

maar ook dat is al een feest voor de zintuigen.

Engineersonline PA2JDB

 

*Magnetisch veld van de zon staat op punt van ompoling

7 augustus 2013 door Olaf van Kooten

De heliospheric current sheet zal tijdens de ompoling meer gaan golven.

De zon gaat binnenkort een grote gebeurtenis meemaken.

Volgens metingen die verricht zijn door allerlei observatoria,

staat het magnetische veld van onze moederster op het punt om zich om te draaien.

Binnen drie of vier maanden zal het gehele magnetische veld ompolen,

waarvan sommige effecten in het hele zonnestelsel gevoeld kunnen worden

Zo’n ompoling is trouwens niets om je druk om te maken.

Het gebeurd namelijk iedere 11 jaar!

Het gebeurd altijd op het hoogtepunt van het zonnemaximum,

als gevolg van het compleet herschikken van de inwendige, magnetische dynamo van de zon.

Bij zo’n ompoling wordt het magnetische veld van de zon steeds zwakker,

om uiteindelijk helemaal te verdwijnen.

Vervolgens zal het veld weer verschijnen, maar dan aan de andere pool.

Dit alles kan de opmaat zijn voor ruig ruimteweer.

Tijdens de ompoling kunnen kosmische stralen makkelijker het zonnestelsel binnendringen.

Daarnaast zal ook de current sheet zich uiterst wispelturig gaan gedragen.

Dit is een dunne, elektrische laag dat vanuit de evenaar van de zon de ruimte in beweegt.

Hoewel de elektrische lading niet zo hoog is, is het elektrisch geladen gebied enorm.

Tijdens ompolingen, gaat de current sheet golven.

Hierdoor beweegt de aarde in en uit dit gebied, wat tot stormachtig ruimteweer kan leiden.

Ik kwam op YouTube nog een filmpje tegen over dit onderwerp:

Astroblogs PA3P

 

*10 nm chips maken met EUV-licht stap dichterbij

06 augustus 2013 om 11:03 uur - Veldhoven

ASML verwacht tegen het jaar 2015 machines productie klaar te hebben

die chips produceren met behulp van extreem ultraviolet (EUV) licht.

EUV heeft wat obstakels op de weg gehad,

maar nu lijkt de techniek dan eindelijk rijp voor de praktijk.

Lange tijd hoopte de chipindustrie om licht met een kortere golflengte te kunnen gebruiken

om chips te maken die goedkoper zijn en met een hogere dichtheid.

EUV maakt gebruik van plasma-lichtbronnen en nieuwe optische technieken

en heeft flink wat vertraging gehad.

Vorige maand liet ASML op het Semicon West congres in San Francisco

een plan zien waarmee EUV-machines in chipfabrieken zullen worden geïnstalleerd.

Er zijn nog wat aanpassingen te doen aan de kracht van de gebruikte lasers,

maar ASML verwacht productiemachines te hebben tegen 2015.

Mooi op tijd om de volgende generatie chips op 10 nanometer te kunnen produceren.

EUV-machines

Hedendaagse machines doen hun lithografie op 193 nm.

EUV-machines gebruiken 13,5 nm licht om veel kleiner te kunnen werken dan nu mogelijk is.

De moeilijkheid zat hem echter in de lage helderheid van de lichtbron.

Hierdoor was commercieel gebruik tot op heden lastig.

Hoe donkerder het licht, hoe langer elke wafer belicht moet worden

en hoe langer het duurt om een chip te maken.

Productiviteit

ASML schat zelf dat de eerste machine, de NXE:3100, die dit jaar klaar is,

uiteindelijk 125 wafers per uur zal produceren.

Daarbij verwacht ASML dat ongeveer 250 watt aan EUV licht nodig zal zijn.

Ondanks dat een preproductie-versie van de NXE:3100 nu nog pakweg 55 watt haalt,

verwacht Skip Miller, ASML's marketingmanager,

dat dit verhoogd kan worden naar 250 watt.

Overname leidt naar het licht

Cymer, een bedrijf dat specialiseert in lithografische lichtbronnen

werd eerder dit jaar overgenomen door ASML.

Cymer heeft een techniek ontwikkeld die zogeheten ‘laser-produced plasma'

gebruikt om EUV licht te maken.

Vallen druppels gesmolten tin worden daarbij verdampt door een kooldioxide laser.

Als het tin afkoelt en de elektronen ontspannen, wordt EUV-licht uitgestoten

en gebruikt om patronen op een wafer te maken.

Volgens Miller wordt deze techniek steeds verbeterd en zal ASML

tegen het eind van 2013 een machine kunnen demonstreren met 80 watt aan EUV-licht.

Engineersonline PA2JDB

 

*‘Mini Lisa’ dankzij nano-lithografie 06 augustus 2013 om 14:48 uur - Atlanta, Georgia (VS)

De ‘Mini Lisa’ is ongeveer 30 micron breed

Het is ongetwijfeld het bekendste schilderij in de wereld: de Mona Lisa.

Onderzoekers aan het Georgia Institute of Technology hebben nu een reproductie weten te maken

op een ‘doek’ dat ongeveer 30 micron breed is – een derde van een menselijke haar.

De ‘Mini Lisa' is gemaakt met een techniek die mogelijk kan worden gebruikt

bij de nano-productie van apparaten omdat het is gelukt de oppervlakteconcentratie

van moleculen te variëren op wel zo'n korte lengteschaal.

Gecontroleerde reacties

Het beeld is gemaakt met een atoomkrachtmicroscoop en een proces dat luistert naar de naam

thermochemische nano-lithografie (TCNL).

Pixel voor pixel is een verwarmde naald op het substraatoppervlak geplaatst

om tot een serie begrensde chemische reacties op nano-schaal te komen.

Door per locatie slechts de warmte te variëren,

wist promovendus Keith Carroll het aantal moleculen te controleren dat werd gecreëerd.

Hoe meer warmte, des te hoger de lokale concentratie.

Meer warmte leidt tot de lichtere grijstinten, zoals op het voorhoofd en de handen is te zien.

Minder warmte geeft ‘kleur aan de donkere delen van het haar en de jurk,

als het moleculaire ‘doek' zichtbaar wordt gemaakt met behulp van een fluorescerende verf.

Elke pixel meet 125 nm.

Nauwkeurig

"Door de temperatuur af te stemmen, heeft ons team de chemische reacties gemanipuleerd

om op nano-school tot variaties in de moleculaire concentraties te komen", zegt Jennifer Curtis,

universitair hoofddocent aan de School of Physics en de hoofdauteur van de studie

(Fabricating Nanoscale Chemical Gradients with ThermoChemical NanoLithography).

"De ruimtelijke begrenzing van de reacties levert de nauwkeurigheid die nodig is

om complexe chemische beelden te maken, zoals de Mini Lisa."

Grafeen

Het maken van chemische concentratiegradiënten en -variaties op sub-micrometerschaal

is lastig met andere technieken, ondanks de waaier aan toepassingen

die het proces mogelijk zou kunnen maken.

Het Georgia Tech TCNL onderzoeksteam,

waar ook universitair hoofddocent research collaboration Elisa Riedo en ‘Regents Professor'

(de hoogste academische titel in het Amerikaanse universitaire systeem) Seth Marader

deel van uitmaken, heeft chemische gradiënten van aminegroepen gemaakt

maar verwacht dat het proces kan worden uitgebreid voor gebruik met andere materialen.

"We verwachten dat het met TCNL mogelijk zal zijn om gradiëntpatronen te maken

van andere fysische of chemische eigenschappen, zoals de geleidbaarheid van grafeen", zegt Curtis.

"Deze techniek moet het mogelijk maken een brede reeks experimenten en toepassingen uit te voeren

op terreinen zo divers als nano-elektronica, opto-elektronica en bio-engineering."

Gemeengoed

Een ander voordeel is volgens Curtis dat atoomkrachtmicroscopen redelijk gewoon zijn

en de thermische controle relatief eenvoudig is.

Dit maakt de techniek toegankelijk voor zowel academische als industriële laboratoria.

Om de nanoproductie van apparaten mogelijk te maken met TCNL heeft het team recent nano-arrays

van vijf thermisceh naalden geïntegreerd om de productiesnelheid op te voeren.

Omdat de techniek een hoge ruimtelijke resolutie mogelijk maakt met een snelheid

die veel hoger ligt dan bij bestaande methodes, zelfs met een enkele naald, hoopt Curtis dat TCNL

het mogelijk zal maken te printen op nanoschaal, geïntegreerd met de productie van grote hoeveelheden oppervlakken

van alledaagse materialen met afmetingen die meer dan een miljard maal groter zijn dan de TCNL-kenmerken zelf.

Engineersonline PA2JDB

 

* Raceteam TU Delft grijpt opnieuw wereldtitel 06 augustus 2013 om 09:13 uur - Delft

 (Bron: TU Delft)

Met een voorsprong van 9.5 punten op aartsrivaal ETH Zürich prolongeerde DUT Racing

afgelopen weekend haar officieuze wereldtitel in de Formula Student competitie.

In Duitsland gingen de studenten de strijd aan met 40 andere teams in de elektrische klasse.

"De wagen presteerde fantastisch, zowel de acceleratie als de endurance hebben we dit weekend weten te winnen.

We wisten dat het erg dicht op elkaar zat, zowel wij als het team uit Zürich hebben essentiële punten laten liggen.

Zo werden wij gediskwalificeerd bij het skidpad evenement, omdat de energiemeter van de auto niet aan stond.

En Zürich had grote problemen bij autocross.

Hun motor viel binnen vier minuten ongeveer vijftien keer uit." vertelt teamleider Marius Knol.

De elektrische en vierwielaangedreven DUT13 won de ontwerp- en racewedstrijd Formula Student Germany,

dat bekend staat als het officieuze WK. In totaal deden 115 teams mee, waaronder alle topteams uit de wereld.

DUT Racing won het WK al vier keer: in 2008 en in 2010 met een verbrandingsmotor,

en in 2011 en 2012 in de elektrische klasse.

Het team behoudt haar eerste plek op de wereldranglijst.

Ontwerpen, bouwen, racen

Formula Student is een internationale ontwerp- en racecompetitie,

waarbij teams van studenten een eigen racewagen moeten ontwerpen en bouwen.

Tijdens het wedstrijdweekend worden ze getest op verschillende proeven, zoals acceleratie,

skidpad en de gevreesde endurance, een duurproef waar traditioneel veel wagens uitvallen.

Wie uiteindelijk op de verschillende proeven de meeste punten binnenhaalt, wint.

Zelden was het officieuze wereldkampioenschap in Duitsland zo spannend.

De verschillen waren dit jaar erg klein.

Veel topteams, waaronder het Delftse DUT Racing Team, hebben veel punten laten liggen.

Het was tussen de teams onderling zeer onzeker wie er nou gewonnen had.

"Het is moeilijk te zeggen wat de uitslag is.

Onze grootste concurrent, het team uit Zürich,

denkt uit hun berekeningen op te maken dat wij gewonnen hebben.

Wij denken echter het tegenovergestelde."

Aldus teammanager Marius Knol, vóór de prijsuitreiking.

"DUT13 is onze eerste racewagen met grote voor- en achtervleugel",

zegt teammanager Marius Knol.

 "Door een reglementswijziging is de snelheid bij de afsluitende duurproef,

de endurance, veel belangrijker geworden dan vorig jaar.

Daar hebben we veel extra punten gepakt omdat we met de vleugels veel strakker door de bochten kunnen.

Het scheelt een tiende seconde op de acceleratie,

maar daar werden we nog steeds eerste met een tijd van 3,51 seconden over de 75 m.

Rijdende computermuis

"Bijzonder aan de nieuwe auto is dat het eigenlijk een rijdende computermuis is."

Aldus teammanager Marius Knol.

"Vanuit het midden van de auto richten we een laserstraal op het wegdek.

Net zoals in een optische muis meten we zo heel precies de beweging van de auto over het asfalt.

Dat, met behulp van de boordcomputer en de vier in de wielen ingebouwde elektromotoren,

stelt ons in staat ervoor te zorgen dat de auto heel precies doet wat de coureur wil."

Formula Student

Formula Student is een internationale ontwerpcompetitie waar wereldwijd

meer dan 400 universiteiten aan deelnemen.

De race is oorspronkelijk opgezet vanuit de Amerikaanse auto-industrie,

waar men behoefte had aan ingenieurs met meer praktische ervaring.

De studenten van de TU Delft presteren de laatste jaren altijd goed,

en hebben een reputatie opgebouwd met een lijn superlichte racewagens.

Engineersonline PA2JDB

 

* Robotkrab loopt over oceaanbodem (video)

Het Korea Institute of Ocean Science and Technology (KIOST) heeft een robotkrab ontwikkeld

die op de oceaanbodem kan zoeken naar scheepswrakken.

De zes potige robot heeft onlangs zijn waterdoop gehad.

Oceaan-onderzoekers maken al langere tijd gebruik van autonome

en op afstand bestuurbare onderzeeërs.

Deze onderwater voer- en vaartuigen hebben vaak het nadeel dat ze het zand

op de bodem op laten dwarrelen, waardoor de zichtbaarheid verminderd.

Ook kunnen ze vaak niet overweg met krachtige onderwaterstromingen.

Crabster

De Koreaanse robot (Crabster gedoopt) is specifiek ontworpen om bovenstaande problemen op te lossen.

KIOST heeft de robot zo gemaakt dat deze zijn houding kan aanpassen

om zo hevige stromingen te weerstaan en de voorzichtige tred van de robot

zal geen grote hoeveelheden rommel op laten dwarrelen.

Crabster wordt per kraan naar de zeebodem geleid en blijft vastzitten aan een kabel voor stroom.

Dit beperkt de robot in waar hij kan gaan en staan, maar zorgt wel dat hij altijd operationeel is.

Vier bestuurders boven water besturen de robot en zorgen voor een goede beweging

en bediening van camera, lichten en sonar.

Krab van een halve ton

Op de zeebodem kan de robot troebel water verlichten met een zoeklicht,

de omgeving vastleggen met tien camera's en de twee voorste poten gebruiken

voor het manipuleren van objecten.

De robot heeft een uitschuifbare bergruimte,

waar kleine schatten in meegenomen kunnen worden uit bijvoorbeeld scheepswrakken.

Voor grotere lasten kan de robot een sleepkabel bevestigen.

Pootjebaden

Pas geleden werd Crabster in de oceaan getest en binnenkort gaat hij weer op pad

om 200 meter beneden het zeeoppervlak te werken.

Uiteindelijk willen de engineers van Crabster de robot een eigen krachtbron geven

en wellicht in- en uittrekbare poten, zodat de robot ook kan zwemmen als het moet.

Engineersonline PA2JDB

 

*15 september: Ballonvossenjacht 2013 – Een spannende jacht voor iedereen!

Op zondag 15 september 2013 vindt alweer voor de 35e keer de landelijke ballonvossenjacht plaats!

Tijdens dit veelbesproken evenement wordt een radiosonde opgelaten aan een

(weer)ballon die na enkele uren een hoogte van omstreeks 30 kilometer bereikt.

Door de afgenomen luchtdruk klapt de ballon en daalt deze aan parachutes naar beneden.

De landingsplaats is van tevoren natuurlijk nooit bekend zodat het op gezonde peiltechniek

en een klein beetje geluk aankomt om de sonde als eerste terug te vinden.

Historisch evenement

De ballonvossenjacht is al in de vroege zeventiger jaren ontstaan rondom

het beroemde radioprogramma NOS Hobbyscoop.

Indertijd werd een eenvoudige 2-meter sonde opgelaten in samenwerking

met het KNMI in de Bilt (zie ook www.hobbyscoop.nl).

Binnen zendamateur kringen was het evenement altijd groots,

mede doordat er veel media aandacht voor bestond en diverse instanties aan het evenement meewerkten.

Zo was het verloop van de jacht te volgen via het NOS radioprogramma ‘langs de lijn’,

maar ook Het ‘Air Operations and Control Station’ (het commandocentrum van de Koninklijke Luchtmacht,

callsign Bandbox) werkte mee door de exacte locatie van de sonde te bepalen via de luchtverkeersradar.

In 1993 viel het doek voor het radioprogramma Hobbyscoop en werd de ballonvossenjacht voortgezet

door de hieruit voortgekomen Stichting Scoop Hobbyfonds en later de Stichting VRZA Radiokamp.

Inmiddels heeft deze laatste de activiteit afgestote en wordt de ballonvossenjacht georganiseerd door

De onlangs opgerichte stichting ‘Radio Club ’t Gooi’.

Multimediaal

De ballonvossenjacht is in de loop van de jaren uitgegroeid

tot een veelzijdig multimediaal evenement.

Zo worden gedurende de zondag de repeaters PI2NOS

en PI3UTR gebruikt voor verslaggeving van het verloop van de jacht én als inpraatstation

waarmee een QSO gemaakt kan worden.

Daarnaast is in de sonde een transponder beschikbaar die tijdens de jacht gebruikt wordt

voor spectaculaire verbindingen die de landsgrenzen ver overschrijdt.

Behalve de sonde met al zijn technische snufjes is de jacht tevens te volgen via internet en ATV.

Middels de eigen website, twitter, facebook en verschillende ATV en streaming audio sites

kunnen alle activiteiten door iedereen op een gemakkelijke manier gevolgd worden.

De ballonvossenjacht wordt richting de buitenwereld centraal gecoördineerd vanuit Nieuwegein.

Hiervandaan worden door de vrijwilligers de beide repeaters ‘bemand’

en wordt een voortdurende rapportage gedaan van het verloop van de jacht via alle hiervoor beschikbare media.

De sonde

De vroegere 2-meter sonde is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een veelzijdig technisch kunststukje.

Behalve het primaire baken op 145.450MHz bevinden zich ook nog een complete crossband transponder,

een complete ATV zender met camera én een GPS met telemetrie downlink voor de organisatie in de sonde.

Verder kan de organisatie desgewenst live mededelingen doen via het 2-meter baken

om de vossenjagers van informatie te voorzien.

Ondanks de veelheid aan techniek en de hierbij behorende accu capaciteit

is de sonde erg compact en heeft deze een gewicht van slechts ca. 2 kilo.

Evengoed is natuurlijk een aanzienlijke hoeveelheid helium benodigd

om dit gewicht de lucht in te brengen.

De ballon heeft hierdoor een diameter van wel 2 meter op de grond

en wel het tienvoudige op haar maximale hoogte.

De sonde wordt vandaag de dag nog steeds opgelaten bij het KNMI in de Bilt.

Meedoen

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de vossenjacht en meedoen is héél gemakkelijk.

Als je in het bezit bent van een (eenvoudige) vossenjacht ontvanger en een dosis gezond verstand

maak je al een goede kans om de sonde als eerste te vinden!

De afgelopen jaren hebben we heel wat verschillende peilmethodes voorbij zien komen.

Van eenvoudige handpeilers tot zelfs verschillende, met elkaar gekoppelde, doppler radiopeilers.

Ook zijn er deelnemers die hun eigen modellen hebben gecreëerd aan de hand van beschikbare meteo data

om de landingsplaats te voorspellen.

Ondanks de soms geavanceerde technieken zien we ieder jaar opnieuw

dat de eenvoudigste middelen vaak leiden tot het beste resultaat.

Het is ook leuk om te zien dat de ballonvossenjacht voor veel deelnemers een familie evenement is.

Voor iedereen is er wel een taak, immers, een goede equipe heeft behalve een vossenjager

en een bestuurder ook een navigator nodig én iemand die nauwlettend de informatie

via de beschikbare frequenties en internet in de gaten houdt.

De ballonvossenjacht is daarmee een veelzijdig evenement die voor iedere geïnteresseerde toegankelijk is,

ook als je geen gelicentieerd zendamateur bent…

Inschrijven voor de jacht is niet nodig.

Je kunt vanaf het KNMI de ballon gaan volgen (toegang tot het terrein

zelf is helaas niet mogelijk) maar ook vanuit je woonplaats.

De eerste drie binnenkomers worden na afloop van de jacht bij de landingsplaats beloond met een beker.

Dit jaar hebben we voor het eerst voor iedere deelnemende groep ook een aandenken

als beloning voor succesvolle deelname en het vinden van de sonde.

Hiervoor moet je wel op de landingsplaats verschijnen natuurlijk!

Deze landingsplaats wordt na enige tijd bekend gemaakt zodat iedereen het uiteindelijk kan vinden!

Verdere informatie

Verdere aankondigingen, frequenties, informatie vooraf, etc. zijn te vinden via de volgende media:

Ballonvossenjacht Website:                www.ballonvossenjacht.nl  

Ballonvossenjacht op Facebook:        www.facebook.nl/ballonvossenjacht  (like de pagina)

Ballonvossenjacht op Twitter:              www.twitter.com/ballonvosjacht  (volg de pagina)

Tenslotte

De organisatie van de ballonvossenjacht mag zich al vele jaren gelukkig prijzen

met een steeds groter aantal deelnemers.

We hopen dat deze trend zich onverminderd doorzet.

Laat gerust een berichtje achter op (bijvoorbeeld) onze facebook pagina

en we hopen ook jou te zien bij de finish van de ballonvossenjacht 2013!

Tot 15 september!

PA2JDB

* Special event station PA6SAIL

PA6SAIL

Met de call PA6SAIL zullen radioamateurs actief zijn in de periode van

19 augustus tot 10 september 2013 vanuit de shack van de VRZA-afdeling in Vlissingen.

Deze speciale roepletters worden geactiveerd in verband met het maritieme evenement SAIL de Ruyter Vlissingen.

Naast activiteiten op de HF-banden zullen er ook activiteiten zijn op de 6-meter en 2-meter band indien de condities dit toelaten.

Verbindingen worden beloond met een speciale QSL-kaart (via PA3GEO).

Op zaterdag 24 augustus zal de shack ook toegankelijk zijn voor bezoekers.

Tussen 10.00 en 18.00 uur (lokale tijd) zijn geïnteresseerden welkom aan de

Prins Hendrikweg 10, 4382NS te Vlissingen.

Naast de reguliere activiteiten zal Robert (PA3GEO) een ATV-demonstratie verzorgen.

Hamnieuws PA3E

 

* MM-applicaties worden open-sourcemmtty

De man achter MMTTY, MMVARI and MMSSTV, Mako Mori (JE3HHT)

heeft de broncode van zijn programma’s vrijgegeven.

Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de LGPL open source licentie.

Hierdoor kunnen derden, waaronder bijvoorbeeld Ham Radio Deluxe,

deze applicaties integreren binnen hun software.

Het maakt daarbij niet uit of de software die gebruik maakt van de MM-code zelf open source is of niet.

Op de website mm-open.org is de broncode te downloaden.

Hamnieuws PA3E

 

* LF BAND TOEGEWEZEN IN AMERIKA  Aug 08, 2013 at 02:04 PM

Spectrum Bericht van Bob, WG2XRS/4: "Misschien heb je al gehoord

dat een aantal van ons een machtiging hebben ontvangen voor het bandje van 68 tot 76 kHz met 10 W ERP

voor bijna alle modes inclusief SSB!

De toestemming kwam gisteren binnen en er zijn al verbindingen gemaakt

met QRSS met heel goede signalen op 72.4 kHz.

Dit schrijvende ben ik druk bezig om de apparatuur in orde te krijgen

om mee te doen. Bob, WG2XRS/4."

Dat is interessant nieuws.

Hoewel het maken van 10W ERP een behoorlijke uitdaging is op 73kHz,

gingen er begin 2000 wel zwakkere signalen over de oceaan in de tijd dat de 73kHz band gebruikt

mocht worden door Engelse houders van een speciale machtiging voor die band.

Zonder twijfel zullen een aantal Amerikaanse stations wel gehoord gaan worden in Europa

gedurende het komende DX-seizoen.

Er zijn natuurlijk sinds de eerste paar jaren van deze eeuw een aantal zwakke-signaal modes geïntroduceerd

zoals WSPR2, WSPR15 en OPERA.

Daarnaast is het met GPS gelockte systemen door de uitmuntende frequentiestabiliteit mogelijk

om heel trage CW en DFCW modes te gebruiken.

Doordat je exact weet waar de zender zit, kan de ontvanger binnen een paar micro-Hertz bandbreedte

het signaal in een periode van soms uren uit de ruis peuteren.

De vraag is of er in Europa landen zijn die een speciale machtiging voor 73kHz af willen geven.

Deze band is niet algemeen toegewezen in Amerika; je hebt een speciale onderzoek licentie nodig,

net als nodig is voor gebruik van 500kHz en 136kHz in Amerika.

Het agentschap daar (FCC) is een beetje traag in de toewijzing zoals 472kHz.

Vooralsnog zijn er dus slechts een handvol amateurs actief op deze nieuwe band.

pi4raz PA3E

 

*Een vijfde deel Ziggo kost UPC miljard euro  03 augustus 2013

Liberty Global – het Amerikaanse moederbedrijf van UPC Nederland –

heeft voor het aandelenpakket van 19,8 procent van Ziggo ruim één miljard euro betaald..

Dat blijkt uit kwartaalcijfers van het Amerikaanse bedrijf.

Het aandelenpakket werd in de afgelopen maanden versnipperd door Liberty Global gekocht.

Intussen is het belang van Liberty Global in het Nederlandse kabelbedrijf Ziggo tot 28,5 procent vergroot.

Als Liberty Global meer dan dertig procent van de Ziggo-aandelen in bezit heeft,

dient men een geheel overnamebod op Ziggo te doen.

Als we Liberty Global-topman Mike Fries moeten geloven dan zit een verplicht overnamebod er op korte termijn niet in.

GEEN PROBLEMEN MET ACM VERWACHT

Liberty Global verwacht bij een overname van Ziggo geen problemen

met de Nederlandse mededingingsautoriteit ACM mocht deze situatie zich ooit voordoen.

"Nederlandse toezichthouders zijn rationeler dan in andere Europese landen”, aldus Fries.

Totaaltv PA3E

 

*‘Online’ elektrische stadsbus kan zonder laadpauzes (video)

07 augustus 2013 om 12:10 uur - Gumi (Zuid-Korea)

Eerder deze week – op 6 augustus – zijn in het Zuid-Koreaanse Gumi

de eerste twee OLEV-stadsbussen de straat op gegaan.

OLEV staat voor Online Electric Vehicle.

Het concept is ontwikkeld door het Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST).

Een OLEV kan in stilstand maar ook al rijdend worden opgeladen.

De elektrische bus hoeft de dienstregeling dus niet te onderbreken

om aan een oplaadpunt te worden gekoppeld.

De OLEV wordt draadloos opgeladen met de aan het Koreaanse instituut

ontwikkelde SMFIR-technologie: Shaped Magnetic Field in Resonance.

Elektrische voertuigen kunnen met SMFIR draadloos elektriciteit overdragen.

Het vermogen wordt geleverd door elektrische kabels die onder de weg liggen

en een magnetisch veld opwekken.

Een ontvanger aan de onderzijde van de OLEV zet de energie uit de velden om in elektriciteit.

De kabeldelen onder de weg hebben in totaal een lengte van ongeveer 5 tot 15% van de weg,

zodat de weg maar ten dele opnieuw hoeft te worden aangelegd - met de kabels.

Vermogen

Een OLEV heeft een kleine accu die een derde van het formaat heeft van een accu

zoals die in reguliere elektrische voertuigen wordt toegepast.

De OLEV voldoet wat het elektromagnetisch veld (EMF) betreft aan de internationale normen

en blijft met 62 mG, binnen de gezondheidsmarges.

De weg herbergt bovendien een ‘intelligente' functie en maakt onderscheid tussen OLEVs en gewone voertuigen.

De segmenten reguleren het benodigd vermogen door de kabelsegmenten

alleen dan van elektriciteit te voorzien als zich een OLEV-bus boven dat deel van de weg bevindt

en ze uit te schakelen voor gewone voertuigen.

Dat verlaagt het standby-energieverbruik en voorkomt

onnodige blootstelling van ander voertuigen aan een magnetisch veld.

De SMFIR-technologie kan op dit moment een OLEV stabiel en constant van 180 kW@60 kHZ voorzien.

Alternatief

Op commerciële basis rijden er al OLEV-trams - die dus geen pantograaf hebben

om hun elektriciteit uit kabels boven het traject te halen - in een pretpark in Seoul

en OLEV-shuttle-bussen op de KAIST-campus.

De twee OLEV-bussen die nu in gebruik zijn genomen zullen in Gumi

een rondje van 24 km gaan rijden tussen het treinstation en het In-dong district.

De bus ontvangt 100 kW/20 kHz aan vermogen met een rendement van 85%;

de onderkant van de bus bevindt zich op 17 cm boven de weg.

Van de OLEVs en de SMFIR-technologie wordt verwacht dat ze de ontwikkeling

van volledig elektrische voertuigen als volwaardig alternatief voor toekomstige transportsystemen,

of het nu gaat om privéauto’s of openbaar vervoer.

Troeven zijn de oplossing voor technologische zaken die de commercialisering van elektrische voertuigen in de weg staan,

volgens het instituut, zoals prijs, massa, volume, actieradius en het ontbreken van een oplaadinfrastructuur.

Doorbraak

Volgens Dong-Ho Cho, professor electrical engineerining

en het hoofd van het Center for Wireless Power Transfer Technology Business Development aan het KAIST

is het opmerkelijk dat het OLEV-project is geslaagd en nu bussen voor regulier stadsvervoer heeft opgeleverd.

OLEV kan volgens hem nu een commerciële en geaccepteerde vorm van dagelijks personenvervoer worden.

Bij gebleken succes aan het einde van dit jaar is het de bedoeling

dat in Gumi tegen 2015 nog tien OLEV-bussen rondrijden.

Engineersonline PA3E

 

*USB-momentschroevendraaier

Eenvoudig testen van schroefverbindingen

Publicatiedatum: 9 augustus 2013

Te weinig draaimoment kan de oorzaak zijn van lostrillende schroeven,

terwijl een te hoog moment de levensduur van schroefverbindingen en schroefdraad negatief kan beïnvloeden.

Met de mini-USB-momentschroevendraaier van Futek kunnen schroefverbindingen eenvoudig en snel worden getest.

De schroevendraaier (TAT200) behoort tot de TAT-serie van draaimomentsensoren

die voor meet- en testdoeleinden zijn ontwikkeld.

Deze reeks omvat tien verschillende uitvoeringen, van miniatuuruitvoering tot zwaargewicht,

die zijn voorzien van uiteenlopende meetbereiken.

De momentsensoren werken met rekstrookjes waardoor ze compatibel zijn met de USB-kit van de fabrikant.

Voor de gegevensverwerking kan het meet- en testsoftwarepakket Sensit worden gebruikt

dat beschikt over verschillende functies zoals datalogging,

realtime weergave en een tool voor het uitvoeren van berekeningen.

Met deze software kunnen de gegevens van zestien sensoren tegelijk worden verwerkt. 

Elektor PA3E

 

 *Eerste 3D NAND-flashgeheugen in massaproductie

Nieuwe technologie maakt stapeling tot 24 lagen mogelijk

Publicatiedatum: 12 augustus 2013

Eerste 3D NAND-flashgeheugen in massaproductie

Samsung is gestart met de massaproductie

van het eerste ‘3D Verticaal NAND Flash’ geheugen.

Met deze nieuwe ontwikkeling worden de huidige capaciteitsbeperkingen van NAND-flashtechnologie doorbroken.

De nieuwe V-NAND-chips hebben een opslagcapaciteit van 128 Gb

dankzij de fabriekseigen 3D Charge Trap Flash (CTF) technologie

in combinatie met verticale verbindingen tussen de geheugencellen.

De geheugendichtheid wordt hierdoor twee keer zo groot

als bij de conventionele 20 nm-klasse planar NAND-flashtechnologie.

De afgelopen 40 jaar is flashgeheugen gebaseerd geweest op tweedimensionale structuren met drijvende gates.

Bij het steeds kleiner worden van deze structuren kan interferentie tussen de geheugencellen ontstaan.

Bij de nieuwe V-NAND-structuur worden cellen verticaal gestapeld,

waarbij een speciaal etsproces tot 24 lagen met elkaar kan verbinden.

Ook is de drijvende gate vervangen door een ‘opslagkamer’ van siliciumnitride

waardoor de interferentie tussen cellen wordt tegengegaan.

Elektor PA3E

 

* Ultradunne stroomdraden van grafeendraad

Met alsmaar ingewikkelder wordende elektronica is betere stroomgeleiding een vereiste.

Grafeen, een tweedimensionaal netwerk van koolstofatomen in honinggraatstructuur,

is door zijn unieke elektrische eigenschappen een veelbelovend materiaal voor gebruik in toekomstige computers.

Het maken van kontakten is daarbij een op te lossen probleem.

Scheikundigen van de Universiteit Utrecht zijn er in geslaagd om elektrisch contact te maken

met minuscule grafeendraden via één enkele chemische verbinding.

Ultradunne stroomdraden van grafeendraad

Scheikundigen van de Universiteit Utrecht zijn er in geslaagd om elektrisch contact te maken

met minuscule grafeendraden via één enkele chemische verbinding.

Om een op grafeen gebaseerde computer te maken zullen minuscule grafeendraden gebruikt

moeten worden met afmetingen die smaller zijn dan tien nanometer.

Een enkel atoom is slechts 0,2 nm groot, dus zo’n grafeendraad zal niet breder zijn dan enkele atomen.

Het is dus van belang om een goede manier te vinden om elektrisch contact met die draden te maken.

Solderen werkt niet want daarvoor zijn de deeltjes te klein.

Dr. Ingmar Swart is er, in samenwerking met zijn team van het Debye Instituut voor Nanomaterialen

van de Universiteit Utrecht en collega’s van de Aalto Universiteit in Finland,

in geslaagd om een elektrisch contact te maken met een grafeendraad via één enkele chemische verbinding.

Bij deze kleien afmetingen is een grote precisie nodig.

Swart en zijn team bereikten dat door gebruik te maken van een scanning tunneling microscoop (STM)

en een atomaire kracht microscoop (AFM).

De AFM meet de minuscule kracht tussen een zeer scherpe naald en de atomen van het grafeen.

Zo kan het apparaat de structuur van de nanodraden met atomaire precisie meten.

Als er een spanning wordt aangelegd tussen de naald en het oppervlak

waarop de draden liggen, kan er een klein stroompje gaan lopen.

Door dit stroompje te meten kunnen de elektrische eigenschappen van de draad bepaald worden.

Door de naald vervolgens boven een bepaald atoom te positioneren

en een korte spanningspuls te geven konden de wetenschappers een chemische binding maken

op een door hen gekozen positie. (Univ. Utrecht)

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB)

Referenties, informatie: Univ Utrecht =>Ultradunne stroomdraden van grafeen

PI4WNO PA3E

 

* GPS ondersteunt weersvoorspelling

Om voorbereid te zijn op orkaan seizoen hebben wetenschappers van het

National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA)

en ruimtevaartorganisatie NASA satelliet ontvangststations geplaatst in de Golf van Mexico.

Door het meten van de raiosignalen van de GPS satellieten hopen zij

een betere voorspelling van de baan en omvang van naderende orkanen te kunnen geven.

GPS ondersteunt weersvoorspelling

Tot voor kort werden windsnelheid en richting bepaald door sondes die vanuit vliegtuigen

in een orkaan werden gegooid.

Tijdens hun val werden lokaal windsnelheid en richting bij verschillende hoogtes gemeten.

Dit is een vrij dure meetmethode.

Het NOAA - NASA team is er nu in geslaagd om doormiddel van het meten

van de verstrooiing van GPS radiogolven aan het zee oppervlak

met een redelijke nauwkeurigheid de windsnelheid te bepalen.

Radiogolven afkomstig van de GPS satellieten worden door het zee oppervlak verstrooid.

De mate van verstrooiing is afhankelijk van de golfhoogte en -lengte,

die zelf weer worden bepaald door onder meer de windsnelheid.

Dit effect verstoort de nauwkeurigheid van positie bepaling,

waarvoor het GPS uit eindelijk voor is ontworpen.

De wetenschappers zijn er nu in geslaagd om dit negatieve effect

voor plaatsbepaling te gebruiken voor weersvoorspelling.

Door de mate van verstrooiing van de gereflecteerde signalen te meten

kan de windsnelheid met een nauwkeurigheid van 5 m/s bepalen.

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB)

Referenties, informatie:

The Engineer => Hurricane hunters measure wind speed using GPS signals

NOAA => NOAA Sends Innovative Instrument Packages Offshore to Improve Hurricane and Other Forecasts

NOAA => GPS for Storms, Climate, More

PI4WNO PA3E

 

* Aantonen gaten in beveiliging wordt niet op prijs gesteld

Het gebruik van electronische sleutels is gemeengoed geworden.

Diverse personen en instanties proberen zwakke schakels bloot te leggen

of daarmee hun 'voordeel' te behalen.

Het vroegtijdig ontdekken en melden van deze lekken

zou dus door de fabrikanten op prijs worden gesteld.

Niet dus.

Aantonen gaten in beveiliging wordt niet op prijs gesteld

Lekken in computersystemen zijn dagelijks terugkerende zaken.

In Windows programmatuur worden wij daarmee geconfronteerd

als we weer een virus hebben opgelopen.

Die systemen moeten dus beschermd worden met antivirus software.

Op veel meer gebieden wordt software beveiliging toegepast.

Het gebruik van radiogolven om beveiligde boodschappen over te brengen

opent de mogelijkheid om deze berichten te onderscheppen en te decoderen.

Reeds jaren bestaan er elektronische sleutels voor onze automobielen, bijvoorbeeld.

Moderne autosleutels zijn voorzien van een unieke code,

zonder deze code kan de auto niet gestart worden, de zogeheten immobiliser.

Enige jaren geleden meldden wij reeds in onze bulletins dat een hacker claimde

autodeur te kunnen ontgrendelen via detectie van de radiocommunicatie van de autosleutels.

Het melden van deze 'gaten' in elektronische beveiliging wordt meestal niet op prijs gesteld,

rechtszaken zijn vaak het gevolg.

In juli 2008 bepaalde de voorzieningenrechter in Arnhem dat prof. dr. B. Jacobs,

hoogleraar Computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit Nijmegen

zijn artikel over de Mifare Classic Chip mocht publiceren.

Eerder dat jaar toonden onderzoekers van de Radboud Universiteit

aan dat de Mifare Classic Chip zoals die wordt gebruikt in toegangspassen

en de OV-chipkaart tekortkomingen vertoonde.

De onderzoekers hadden bewust geen details over de onvolkomenheden van de chip bekend gemaakt

om belanghebbenden, waaronder NXP, de kans te geven de nodige maatregelen te nemen.

Publicatie van het wetenschappelijk artikel was voorzien in oktober 2008.

Het artikel was echter in juni onder geheimhouding naar NXP verzonden

zodat NXP eventueel het oordeel van de rechter kon vragen.

Opnieuw is een lek in een belangrijk beveiligingssysteem aangetoond.

Volkswagens eigen systeem, Megamos Crypto, schijnt gekraakt te zijn door een team

van onderzoekers van de Universiteit van Birmingham,

dat hierbij samen werkte met een tweetal academici van de Radboud Universiteit Nijmegen,

Baris Ege en Roel Verdult.

Zij wilden hierover publiceren, maar de rechter stak hier,

na een kort geding van VW, een stokje voor.

In een reactie op de uitspraak zal een bodemprocedure worden aangespannen.

Zo lang het juridische getouwtrek loopt kunnen er inhoudelijk weinig mededelingen gedaan worden.

Het is verder onduidelijk of dit Megamos Crypto-systeem in elk model van de VW-groep wordt toegepast,

of in een deel van de range.

Ondertussen zijn hackers met minder nobele bedoelingen geattendeerd op het bestaan van zwakke plekken

 in beveiligingssysteem.

(o.a. The Gaurdian)

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB)

Referenties, informatie:

The Guardian => Scientist banned from revealing codes used to start luxury cars

RTTY bulletin => Hacker claimt autodeur te kunnen ontgrendelen via sms

RTTY bulletin => Gemak kent zijn prijs

PI4WNO PA3E

 

 

*Te koop kijkt a.u.b. voor meer informatie bij TE-KOOP

 

*Heeft ook u iets te koop.

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen

*Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 451e ronde.

Johan PD2JCW,

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende week.


Terug naar de ronde