Ronde
398 van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 18-07 -2012.
*
Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst van de
vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….Dat
willen we graag zo houden.
*NIEUWS: *Nauwkeurige accustroommeter voor elektrische auto’s
Nieuwe transducer verhoogt de actieradius en beperkt overdimensionering van de accu.
Publicatiedatum: 9 juli 2012
De Zwitserse transducerfabrikant LEM introduceert een zeer nauwkeurige stroomtransducer
waarmee fabrikanten van accupakketten voor elektrische voertuigen (EV’s)
en hybride elektrische voertuigen (HEV’s) een nieuw nauwkeurigheidsniveau kunnen behalen
bij het meten van de stroom die in of uit de accu vloeit.
Bouwers van auto’s hebben deze informatie nodig voor het maximaliseren van de actieradius
van het voertuig, om de accu in goede conditie te houden en om de optimale grootte
van het gebruikte accupakket te kunnen bepalen.
State-Of-Charge (SOC) is een kritische meetfunctie in EV’s en HEV’s.
Tijdens de rit drijft de accu het voertuig aan, of wordt de stroomrichting omgekeerd
tijdens regeneratief remmen of laden, waarbij er energie wordt teruggeleverd aan de accu.
Gedurende deze overgangscondities geeft de accuspanning geen goede indicatie
van de SOC – elke ladingseenheid (in Coulombs) die wordt geleverd door,
of wordt teruggevoerd aan de accu,
moet nauwkeurig worden geregistreerd hetgeen vraagt om nauwkeurige stroommetingen.
Met de nieuwe transducer (CAB) wordt de Coulomb-telfout
tijdens de rit gereduceerd tot minder dan 0,1%.
De transducer meet stromen tot ±400 A zonder stroom-meetweerstand
waardoor er geen verspilling optreedt in de vorm van warmte dissipatie of vermogensverlies.
elektor.nl PA3E
*FIJNSTOF METEN MET SMARTPHONE Jul 09, 201
Woon je dichtbij de snelweg of een industriegebied?
Het is binnenkort mogelijk om met je mobieltje te meten
hoe zwaar je longen het te verduren krijgen.
De iSPEX, een opzetstuk voor de camera van een mobiele telefoon
waarmee je fijnstof in de atmosfeer kunt meten,
is een van de drie finalisten van de Academische Jaarprijs 2012,
die uitgereikt wordt op 24 oktober.
Het apparaat en bijbehorende app zijn ontwikkeld door het KNMI,
de Nederlandse Onderzoeksschool voor Astronomie,
het RIVM, SRON en de Universiteit Leiden.
iSPEX gebruikt dezelfde techniek als het ruimte-instrument
SPEX (Spectropolarimeter for Planetary EXploration),
dat SRON voor een mogelijke Marsmissie in 2016 ontwikkelt.
Stofdeeltjes verstrooien zonlicht en veranderen de polarisatie
en het spectrum op een unieke manier.
Het instrument kan door het meten van deze veranderingen de grootte
en de hoeveelheid van de stofdeeltjes in de lucht bepalen.
Volgens de makers kan het apparaat nauwkeuriger stoffen onderscheiden
dan eerder mogelijk was.
Na het plaatsen van iSPEX en het inschakelen van de bijbehorende app
richt de gebruiker de telefoon op een helder deel van de lucht.
De meetgegevens en de gpslocatiegegevens komen in een centrale database
en worden vergeleken met data van het RIVM,
om
zeker te weten dat de iSPEX metingen kloppen.
De makers ontwikkelden al een prototype en als zij de Academische
Jaarprijs
van 100.000 euro winnen,
gaan ze ongeveer 10.000 iSPEX opzetstukken maken en die uitdelen aan het publiek.
Hiermee willen de instituten meewerken aan het vergroten van de kennis over fijnstof.
Zo zijn de gegevens te combineren tot een fijnstofkaart van Nederland.
PI4RAZ PA3E
*Energy harvester voor verschillende energiebronnen
Nieuwe chip is stap op weg naar accuvrije monitoringsystemen
Publicatiedatum: 10 juli 2012
Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT)
hebben een chip ontwikkeld die werkt op de energie van licht, trillingen en warmte.
De nieuwe chip is een stap op weg naar accuvrije monitoringsystemen
die kunnen worden gebruikt in onder andere biometrische apparatuur,
milieusensoren in afgelegen gebieden
en meetapparaten op moeilijk bereikbare plaatsen.
Tot nu toe werd in dit soort draadloze apparatuur omgeschakeld
tussen aparte chips voor verschillende energiebronnen.
Door deze in één chip te combineren kan de energievoorziening worden geoptimaliseerd.
Voor het combineren van de energie uit verschillende bronnen,
zoals het verschil tussen de lichaamstemperatuur
en de temperatuur van de buitenlucht of de trillingen die bij het lopen optreden,
is een geavanceerd regelsysteem nodig.
De onderzoekers gebruiken een combinatie van energieopslag
in condensatoren en een ‘bypass’-systeem
waarmee de energie van de bron direct kan worden gebruikt.
Hiermee kunnen de verschillende door de bronnen geleverde spanningen
(thermische bron: 0,02 V ... 0,15 V;
fotovoltaïsche bron: 0,2 V ...0,7 V;
trillingsbron: 5 V)
worden gecombineerd tot een constante output.
elektor.nl PA3E
* Nieuwe chips met actieve ruisonderdrukking
Betere geluidskwaliteit voor draadloze (Bluetooth) headsets
Publicatiedatum: 11 juli 2012
Ams introduceert twee nieuwe IC’s voor actieve ruisonderdrukking
(Active Noise Cancellation, ANC).
De AS3421 en AS3422 hebben geïntegreerde luidsprekerdrivers
en zijn geoptimaliseerd voor gebruik in draadloze Bluetooth headsets.
Via een ingebouwde microfoon wordt het omgevingsgeluid opgenomen
en verwerkt tot een ruisonderdrukkingssignaal.
Hierdoor kan met de draadloze headset,
die vaak in een lawaaiige omgeving wordt gebruikt,
tegen een vrijwel stille achtergrond naar een onvervormd audiosignaal worden geluisterd.
Met hun volledig analoge ontwerp zijn de nieuwe chips energiezuiniger
dan de gebruikelijke digitale luidsprekerdrivers,
waardoor een laag stroomverbruik en dus een langere acculevensduur mogelijk is.
Het stroomverbruik is 7 mA bij 1,5 V in stereomodus met ingeschakelde ruisonderdrukking.
In rust wordt minder dan 1 µA geconsumeerd.
Er is ook een ultrazuinige ANC-bypass-modus.
De AS3421 en AS3422 hebben differentiële stereo-ingangen
die volledig zijn aangepast aan de gebruikelijke Bluetooth-modules.
De AS3421 wordt geleverd in een QFN24-behuizing van 4 x 4 mm.
De AS3422 wordt geleverd in een QFN32-behuizing van 5 x 5 mm.
elektor.nl PA3E
* Zelf printen maken met de Elektor PCB Prototyper
Betaalbare professionele printfreesmachine
Publicatiedatum: 11 juli 2012
Met de PCB Prototyper biedt Elektor een compacte
professionele printfreesmachine aan,
die in staat is om binnen korte tijd een complete print-layout te frezen
met een hoge nauwkeurigheid.
Daarmee is de PCB Prototyper de ideale metgezel voor zelfstandige ontwerpers,
elektronicalabs en scholen die snel een prototype
van een schakeling moeten kunnen opbouwen.
U hoeft niet meer te wachten op een printfabrikant,
u kunt nog dezelfde dag aan de slag gaan!
Bovendien kan de PCB Prototyper nog veel meer dan printen frezen!
Er zijn diverse uitbreidingsmogelijkheden beschikbaar
voor het verrichten van andere taken.
Verschillende accessoires zijn nu al leverbaar.
De PCB Prototyper maakt gebruik van een innovatief,
door Colinbus ontwikkeld concept voor het aandrijfgedeelte en de freeskop.
De HF-graveermotor is in de freeskop geïntegreerd, evenals de stofafzuiging.
De meegeleverde gebruiksvriendelijke software garandeert
dat u in een mum van tijd met de PCB Prototyper aan de slag kunt.
Elektor heeft een kijkje genomen bij een bedrijf
dat al enige tijd werkt met deze machine
en daar bijzonder goede ervaringen mee heeft opgedaan.
Het
complete artikel kunt u gratis downloaden:
www.elektor.nl/110694
Meer
info en bestellen:
www.elektor.nl/PCBprototyper
elektor.nl PA3E
*Luchtdruksensor detecteert hoogteverschillen van 50 cm
Nauwkeurige navigatie mogelijk in parkeergarages met meer verdiepingen
Publicatiedatum: 12 juli 2012
Omron introduceert een absolute luchtdruksensor
waarmee hoogteverschillen van 50 cm kunnen worden gedetecteerd.
Door deze sensor in een fitness-monitor in te bouwen
kunnen ook activiteiten zoals het oplopen van trappen
en hellingen in een dagelijks oefenprogramma worden geregistreerd.
In navigatiesystemen kan met de druksensor het verschil
tussen een viaduct en een lager gelegen weg worden aangegeven.
In beveiligingssystemen van gebouwen kunnen
met de sensor luchtdrukveranderingen door het openen van een deur
of het breken van een raam worden gedetecteerd.
In een absolute luchtdruksensor wordt het drukverschil
tussen de omgevingslucht en vacuüm gemeten.
Dit gebeurt met behulp van piëzo-weerstandstechnologie
zoals die ook in bijvoorbeeld bloeddrukmeters wordt toegepast.
Door de integratie van het MEMS-gedeelte met CMOS-circuits
konden de afmetingen worden beperkt tot 3,8 x 3,8 x 0,92 mm.
Door het lage stroomverbruik tussen 0,5 µA en 9,5 µA
is de sensor geschikt voor accugevoede apparatuur.
Met een ingebouwde temperatuursensor kunnen de meetresultaten
worden gecompenseerd voor luchtdrukvariaties door temperatuurschommelingen.
De nieuwe sensor communiceert met de buitenwereld via een I²C-interface.
elektor.nl PA3E
*WIJZIGING FREQUENTIEGEBRUIK I Juli, 2012
In de Staatscourant van 30 mei 2012 is het aangepaste frequentieplan gepubliceerd.
Daarin staan een aantal zaken die voor ons amateurs van belang zijn:
met name het gebruik van de 500kHz band.
In bijlage 10, die handelt over zendamateurs, zijn drie wijzigingen doorgevoerd.
De eerste is in verband met de tijdens de World Radio Conferentie 2012
(WRC12) beschikbaar gestelde nieuwe frequentieband voor de radioamateurdienst.
Deze band 472-479 kHz moest per 1 januari 2014 beschikbaar zijn gesteld
voor de amateurdienst op secondaire basis.
Hiervoor wordt ook het Nationaal Frequentieplan 2005 aangepast.
In het jaar voorafgaand aan de WRC12 is de band 501-505 kHz
in Nederland tijdelijk ter beschikking gesteld aan de amateurdienst.
Deze aanwijzing is in het NFP vastgelegd tot 1 januari 2014.
De einddatum was gekozen in de verwachting
dat de uitkomsten van de WRC12
per die datum geïmplementeerd zouden moeten zijn.
Tijdens de conferentie is echter besloten
dat de nieuwe bepalingen per 1 januari 2013
in de nationale regelgeving moeten zijn geïmplementeerd.
Om hieraan te voldoen wordt nu deze wijziging,
gelijk met een wijziging van het Nationaal frequentieplan 2005 doorgevoerd.
De band 501-505 kHz is met ingang van 1 januari 2013
niet meer beschikbaar voor de amateurdienst.
Vanaf die datum mogen we dus gebruik maken van 472-479kHz.
De tweede wijziging in bijlage 10 is in verband de beperking
van het vermogen in de 7,1-7,2 MHz band.
De beperking in het vermogen tot 250 Watt stamt nog uit de tijd
dat de amateurdienst secondaire status in de band 7,1-7,2 MHz had.
Inmiddels heeft de amateurdienst de primaire status in deze band verkregen.
Daarmee vervalt de noodzaak voor de vermogensbeperking.
Overigens is het wel leuk om in dat staatscourant artikel eens te kijken
naar de limieten voor zelfbouw apparatuur:
Da's niet leuk... de limieten voor de 500kHz band zijn net zo streng als voor de VHF/UHF band: -60dBc!
Dus er mag maar 0,1mW rommel uit je 100W zender komen.
Wat wél leuk is, is dat het vermogen voor de 500kHz band
vastgesteld is op 100W PEP en dus niet als E(I)RP gespecificeerd is.
Dat heeft zijn voordelen en nadelen: een vermogensopgave in E(I)RP
stimuleer nou niet direct om een efficiënte zendantenne te maken.
Elke dB winst aan de antennekant moet er immers aan de zenderkant
weer uitgesloopt worden om niet boven die E(I)RP waarde te komen.
Maar als wij in Nederland dus een full size dipool neerzetten voor 500kHz,
dan mogen we er nog steeds 100W PEP inpompen.
Dat geeft ons 20dB (meer dan 3 S-punten) voordeel ten opzichte
van de landen die maar 1W ERP of EIRP mogen werken (t.o.v.
die laatste nog eens 2.2dB meer).
En dát maakt het nou weer leuk om gewoon een goede antenne te maken.
Voor stations die met grof geweld QRV waren op 500kHz
heeft het nadelen, want na de initiële vermogensbeperking van 5W EIRP
geldt nu dus gewoon een beperking in absoluut zendervermogen.
En als je dan eerst 650W stookte,
dan wordt de nieuwe situatie dus een stuk ongunstiger voor je...
Na 70MHz ligt hier dus voor ons weer een nieuwe uitdaging.
Onder meer door morse te gaan leren.
Want veel meer mag niet in die band...
PI4RAZ PA3E
* INTERVIEW MET PH9HB Jul 11, 2012
Onder de suffixen waar radio amateurs bekend mee zijn, is één zeldzame,
maar zeer tot de verbeelding sprekende.
We hebben het hier over /AM, Areonautical Mobiel,
wat in de praktijk neerkomt op een station met vleugels.
Sinds Icarus is de mensheid al gefascineerd door het door de lucht zweven,
en dat maakt het werken met zo'n station tot een fantasierijke ervaring.
Foto 1 Jeroen aan het werk Foto 2 QSL kaart Foto 3 QSL kaart
Niet alle landen staan het werken als /AM toe aan amateurs.
Sommigen echter wel, en daarom kan je deze suffix toch zo af en toe horen.
Onder de piloten die tevens houder zijn van een amateur machtiging
is Jeroen (Jerry in het Engels) van der Goot, PH9HB,
die in het dagelijks leven captain is van een Boeing 737NG
voor een maatschappij die gevestigd is op Amsterdam-Schiphol,
en hij is vaak /AM te horen tijdens zijn vluchten (ik werkte Jeroen in 2008 al terwijl hij boven Europa vloog).
Het maken van verbindingen tijdens het vliegen heeft zijn technische,
praktische en menselijke kanten:
interessant genoeg om eens wat vragen te stellen aan Jeroen.
Dus, riemen vast: we gaan een kijkje nemen in de /AM wereld.
Hoe (en wanneer) werd je radio amateur? en piloot?
En,
niet te vergeten, wanneer besloot je om die twee te combineren en /AM te gaan
werken?
Toen ik 12 was, was ik lid van de scouting.
In 1977 deed ik voor de eerste keer mee aan de JOTA (=Jamboree On The Air).
Dat was mijn eerste contact met onze fantastische hobby
en ik was onmiddellijk geïnfecteerd.
8 jaar later, op 1 april 1985 (geen grap!) haalde ik mijn examen.
Mijn eerste call was HB9SJL.
Na mijn opleiding kwam ik er achter dat van 9 tot 5 werken niet mijn ding is.
In
1987 ging ik naar Amerika en begon met mijn vliegopleiding om commercieel piloot
te worden.
Door mijn opleiding, werk en andere interesses was ik meer dan 20 jaar niet
actief als amateur.
Toen onze jongens (we hebben een tweeling) minder aandacht nodig hadden,
ging ik op
zoek naar een hobby die ik thuis kon beoefenen.
In de zomer van 2008 vroeg ik een Nederlandse call aan en die kreeg ik op 21
juli.
Ik krijg veel vragen over mijn prefix.
De meesten kennen PA natuurlijk wel,
maar zoals in veel andere landen heeft
Nederland meer dan dat!
Omdat PA niet uniek is, koos ik voor PH,
mede omdat alle in Nederland geregistreerde vliegtuigen daar ook mee beginnen.
Na meer dan 30 jaar in Zwitserland gewoond te hebben,
moest HB9 er ook in verwerkt
worden en dus werd het PH9HB.
Kan je je het eerste QSO van boven de wolken herinneren?
Op
welke band, en vanuit welk vliegtuig was dat?
Mijn eerste QSO vanuit een Boeing 737 was op 25 juli 2008 om 21:38Z
terwijl ik over Belgrado vloog, op 14.173MHz.
We zaten op 11000 meter boven zeeniveau,
en ik had een verbinding met RV9LM,
Alex in west Siberië.
Je bent piloot op passagiersvluchten,
en ongetwijfeld komt veiligheid op de eerste plaats.
Onder
welke voorwaarden is het toegestaan om /AM te mogen werken?
Nederland is een van de weinige landen
die het niet verbiedt om vanuit vliegtuigen te werken.
Uiteraard komen werk en veiligheid op de eerste plaats.
Daarom gebruik ik de HF radio alleen als de dienst het toelaat.
Dat betekent gewoonlijk als we op kruissnelheid vliegen
onder rustige omstandigheden
en alleen op langere vluchten.
Kan je een beschrijving geven van de apparatuur
waarmee je werkt vanuit het vliegtuig?
Wat zijn de voornaamste verschillen met een gewone set,
en de beperkingen, als die
er zijn?
De apparatuur aan boord bestaat uit twee Collins HFS900D's
met 400 W PEP en die bestrijken 2-30 MHz in 1 kHz stappen.
De antenne is gemonteerd aan de schuine zijde van de staartvin,
en is van het shunt-fed-slotted type [waarover hier wat meer info].
Normaal gebruiken we HF om met air traffic control (ATC) in contact te komen
als er geen bereik is op VHF,
bijvoorbeeld boven de Atlantische oceaan of over delen van Afrika en Azië.
De set beschikt over AM en USB en dat is alles!
De filters zijn niet gemaakt voor amateur gebruik,
en daarom als veel stations tegelijk me aanroepen
kan ik er onder die omstandigheden niet veel van maken!
Ik zou willen dat meer amateurs
zich aan de Dx Code of Conduct zouden houden
maar dat lijkt helaas een grote droom!
Voor wat propagatie betreft,
wat merk je met je /AM ervaring ten opzichte van het werken op HF vanaf de grond?
Heeft
werken op die hoogte altijd voordelen?
De propagatie lijkt veel op die op de grond.
In theorie zou ik vanaf 11 km alles moeten kunnen werken
in een straal van ongeveer
450 km, maar dat is niet altijd het geval.
Hoeveel QSOs kan je per vlucht maken?
Gemiddeld zo'n 40 contacten per vlucht,
afhankelijk van het werk, de vluchtduur
en niet onbelangrijk: de propagatie!
Wat is de grootste afstand dat je tot nu toe gemaakt hebt vanuit een vliegtuig?
En heb je tijdens je vluchten wel eens met andere /AM stations,
of een /MM station
gewerkt?
Ik denk dat het verste wat ik gewerkt heb tot nu toe VK/ZL is.
Ik spreek ook regelmatig met Cyril, DF1CHB/am,
als we toevallig op het zelfde
moment in de lucht zitten en in de lucht zijn.
Hoe kan een amateur die een verbinding met je wil maken
op de hoogte blijven van
je /AM activiteiten?
Iedereen die mij volgt op Twitter krijgt updates over mijn /am activiteiten.
Ik gebruik een paar frequenties waar ik dan op te vinden ben:
14.325 14.165 18.165 en heel soms USB kanaal 7.185 MHz.
Niet veel amateurs zijn tegenwoordig nog bekend met deze specifieke USB-kanalen
Gewoonlijk hebben piloten een hoop sterke cockpit verhalen te vertellen.
Heb
je er een met betrekking tot amateurradio?
Toen ik mijn eerste QSO had met Eddy, YU9XMC,
vloog ik toevallig net over zijn huis.
Het werd net donker en hij had moeite om ons te zien tegen de lucht,
dus heb ik snel de landingslichten even aangedaan...
Is amateurradio populair in de luchtvaartwereld?
Heb je veel contact met andere piloten als /AM?
Heb
je er ooit over nagedacht om een club op te richten voor vliegende amateurs?
Er zijn een paar piloten die /am werken maar die worden zeldzaam
omdat veel luchtvaartmaatschappijen de HF radio's eruit gooien
als de routes waarop ze
vliegen het niet vereisen.
Hoe voelt het om op HF te werken op een hoogte van 11.000 meter?
Het is natuurlijk geweldig om te kunnen hobby-en tijdens het werk
en er nog voor
betaald te worden ook!!!
Volgens je QRZ.com profiel lijk je ook vanaf de grond behoorlijk actief te zijn.
Wat
zijn in dat geval je favoriete modes?
Ik gebruik het liefst zoveel mogelijk talen,
en daarom geef ik de voorkeur aan werken in phone.
Misschien ga ik nog wel eens een keer digimodes of CW proberen,
maar het gebruiken van
zoveel mogelijk talen interesseert me het meest!
Ik ben oprichter en QSL-manager van ons contest team PA6NH.
We zijn radioactief tijdens sommige grote HF contests en de PACC,
en
vertegenwoordigen dan de provincie NH (=Noord Holland).
Wat zijn de drie voornaamste redenen waarom iemand radio amateur zou moeten
worden
Om te beginnen vind je daar nog steeds de goeie ouwe ham-spirit.
Daarnaast is het geweldig om mensen van over de hele wereld te spreken
die dezelfde interesse hebben.
Tenslotte is het beste van alles het vrienden maken
via de radio en ze op een dag persoonlijk te leren kennen!
PI4RAZ PA3E
*Dunste antennespoel voor draadloze energieoverdracht
Ook extreem dunne smartphones kunnen nu draadloos worden geladen
Publicatiedatum: 13 juli 2012
TDK heeft de tot nu toe dunste antennespoel ontwikkeld
voor draadloze energieoverdracht bij smartphones
en andere draagbare elektronische apparaten.
Met een dikte van slechts 0,57 mm maakt deze spoel
het voor ontwerpers mogelijk om ook extreem dunne smartphones
van de mogelijkheid voor draadloos opladen te voorzien.
Omdat smartphones steeds meer functies bevatten
is het noodzakelijk om de accu regelmatig op te laden.
Wereldwijd wordt gewerkt aan een standaard infrastructuur
waarmee draadloos opladen overal en altijd mogelijk is.
Het Wireless Power Consortium heeft hiervoor de ‘Qi’-standaard ontwikkeld.
Ondanks de geringe afmetingen voldoet
de nieuwe antennespoel aan de eisen van deze standaard.
Voor de nieuwe spoel werd door TDK
een zeer dunne magnetisch metalen plaat ontwikkeld
die ervoor zorgt dat de spoel niet alleen licht van gewicht is maar ook tegen een stootje kan.
Daarnaast is er een speciaal wikkelpatroon toegepast voor optimale energieoverdracht.
De door de antennespoel geleverde stroom ligt tussen 0,5 A en 0,6 A.
Een nog dunnere uitvoering (0,5 mm) is in ontwikkeling.
Massaproductie hiervan wordt in 2013 verwacht.
elektor.nl PA3E
*Drie radioamateurs naar ISS
Samenvatting
Radioamateurs opgelet. Radiocontact met het ISS
blijft ook na de periode Andre Kuipers
mogelijk
Drie radioamateurs naar ISS
NASA VluchtIngenieur Sunita Willams, KD5PLB,
samen met de Russische Cosmonaut Yuri Malenchenko,
RK3DUP en astronaut Akihiko Hoshide, KE5DNI,
van de Japanse Aerospace Exploration Agency,
zijn bezig met hun voorbereidingen voor hun
laatste Soyuz Ruimtevlucht.
Zij zullen op 16 juli aankomen bij het ISS
en zich voegen bij NASA vluchtingenieur Joe Acaba, KE5DAR,
en twee Russische cosmonauten, Expedtie 32 commandant Gennady Padalka,
RN3DT en vluchtingenieur Serei Revin, RN3BS.
Pasalka en Ravin zijn reeds sinds half-mei aan boord van ISS.
Williams, Malenchenko en Hoshide zullen midden november terugkeren naar Aarde.
(ARRL)
Referenties en meer informatie:
NASA => Expeditie 32
Foto
1
Van links naar rechts: vluchtingenieur Akihiko Hoshide, Yuri Malenchenko,
Sunita Williams en Joe Acaba, Commander Gennady Padalka
en vluchtingenieur Sergei Revin. Photo credit: NASA
PI4WNO PA3E
*Nieuw type OLED is gebaseerd op elektronenspin
Veelbelovende stap in de richting van heldere,
goedkope en milieuvriendelijke displays Publicatiedatum: 16 juli 2012
Wetenschappers van de University of Utah
hebben een nieuw type organische LED (OLED) ontwikkeld
dat werkt op basis van de spin van elektronen.
De nieuwe OLED kan in principe meer licht produceren
dan de gebruikelijke OLED’s,
en de onderzoekers verwachten dat deze onder andere zal worden toegepast
in toekomstige heldere, goedkope en milieuvriendelijke displays.
De nieuwe spin-OLED bestaat uit een halfgeleidende organische laag
die is ingeklemd tussen twee ferromagnetische elektroden.
Op één van deze elektroden is een zeer dunne laag lithiumfluoride aangebracht
waardoor het mogelijk wordt om tegelijkertijd negatief geladen elektronen
en positief geladen ‘gaten’ in het halfgeleidermateriaal te injecteren.
Onder invloed van een magnetisch veld worden de spins van deze elektronen
en gaten zodanig gemanipuleerd dat deze gaan recombineren en daarbij licht uitstralen.
Voordat de spin-OLED op grote schaal kan worden toegepast
moeten er nog twee problemen worden opgelost:
de kleur van het licht is nu alleen nog maar oranje,
en de OLED werkt alleen bij een temperatuur lager dan -33 graden celsius.
elektor.nl PA3E
* Do.12-7-2012: Radio Monique & Radio Marina op AM 1485 kHz
Radio Monique en Radio Marina
zijn vanaf 15 juli te beluisteren via de middengolf 1485 AM.
Dat is tenminste de geplande startdatum volgens de website van Radio Monique.
Op de website van Radio Marina wordt geen startdatum genoemd,
maar meldt men "dat de uitzendingen niet al te lang meer op zich zullen laten wachten".
Volgens beide websites wordt het signaal van 1485 AM
uitgezonden vanaf het zendschip Jenni Baynton,
dat ook gebruikt wordt door Radio Waddenzee en Radio Seagull.
Radio Marina is dé regionale gouwe ouwe zender voor Friesland,
Groningen, Drenthe, Noord-West Overijssel, Flevoland
en grote gedeelten van Noord-Holland.
Radio Monique brengt het geluid van de voormalige zeezender
uit de jaren '80, met als doelgroep luisteraars tussen 40 en 60 jaar.
Bronnen: Radio Monique & Radio Marina
Borrelronde PA3E
* Vr.13-6-2012: Evenementenzenders Radio 024 Nijmegen en SLeM Radio Petten on-air
Wederom een aantal evenementenzenders on-air in deze periode.
Van 14 juli tm 15 juli isSLeM Radio in de ether via 106.1 MHz FM
op de Hondsbossche en Pettemer Zeewering voor het project "Monstergolf".
Dit
wordt georganiseerd door de Stichting Landschapstheater en Meer - SLeM.
Via 88.0 MHz FM is in de regio Nijmegen het internetstation Radio
024 in de ether.
Vrijdag 13 juli werd de tijdelijke zendinstallatie geplaatst.
De antenne vond een plekje op een 55 meter hoge kraan.
De uitzendingen zijn bedoeld voor de deelnemers van de Nijmeegse vierdaagse
van 14
t/m 20 juli.
Klik afbeelding voor audio-videostream.
Bron ProFM.
Vr.13-7-2012: Strijd om lokale omroep in Achtkarspelen
Voor het eerst in 25 jaar werd vanmiddag in Buitenpost een hoorzitting
op locatie gehouden door het Commissariaat van de Media (CvdM).
De afgelopen 25 jaar werden de zittingen altijd gehouden in Hilversum.
De hoorzitting vanmiddag in het gemeentehuis in Buitenpost
ging over de kwestie RTV Kanaal 30 (RTV K30) uit Burgum
en RTV Noord-Oost Friesland (RTV
NOF) uit Zwaagwesteinde.
Lees
hier verder
Borrelronde PA3E
* Zo.15-7-2012: Brand in zendmasten - een jaar later
In de zendmasten van Lopik en Hoogersmilde
is het vandaag een jaar geleden dat er brand uitbrak.
In de zendmast van Hoogersmilde leidde dit er toe
dat het bovenste deel van de zendmast instortte.
Een jaar na dato wordt er nog steeds hard gewerkt
om de getroffen zenders weer op
het juiste vermogen terug te brengen.
Oorzaak
Over de oorzaak van de brand is nog steeds geen duidelijkheid.
Een onderzoek in opdracht van zendmastbeheerder NOVEC
gaf aan dat op 14 juli 2011 vlak voor middernacht de zenders
die Broadcast Partners in beheer (onder andere de publieke zenders en Q-music)
heeft grotendeels uitvielen.
Het automatische systeem, VSWR,
dat dit moet constateren, werkte niet.
De zenders bleven volop toevoer krijgen,
waardoor er op de vroege ochtend brand ontstond.
Als reactie op het uitvallen, werden de zenders in Hoogersmilde
rond middernacht op een hoger vermogen gezet naar het zuiden.
Daardoor ontstond ook daar in de loop van de dag brand.
Door de brand stortte de mast in. Broadcast Partners is het oneens
met dit onderzoek
en vindt dat NOVEC haar eigen straatje schoon veegt.
Nieuwe Mast
In de eerste helft van de maand mei is er door een helikopter van Heliswiss
hard gewerkt om de mast weer op te bouwen.
In twee weken heeft de helikopter 52 mastdelen omhoog gehesen
en is de zendmast in
Smilde weer op hoogte (303 meter).
Dit keer is er gekozen voor een open 3D-stalen vakwerkmast
in plaats van de gesloten mast die er eerder was.
Momenteel wordt er hard gewerkt met kabels
en antennes om de boel volgende maand weer on air te brengen.
Dan zal ook de noodmast in Assen verdwijnen.
Borrelronde PA3E
* Vr.6-7-2012: Wet Nationale Politie "is er door"
De eerste kamer heeft, met vele wijzigingen,
de wet op de Nationale Politie
goedgekeurd.
Er komt één Nationale Politie met 10 regionale eenheden.
De mapping van bestaande zelfstandige korpsen,
naar de 10 regionale eenheden van de
Nationale Politie lijkt er zo uit te gaan zien:
1. Noord-Nederland: Groningen, Friesland, Drenthe
2. Oost-Nederland: IJsselland, Twente, Noord-en Oost-Gelderland,
Gelderland-midden Gelderland-Zuid
3. Flevoland-Utrecht: Utrechts land, Gooi & Vechstreek, Flevoland
4. Noord-West-Holland: Noord-Holland Noord, Zaanstreek-waterland,
Kennemerland
5. Amsterdam: Amsterdam-Amstelland
6. Haaglanden: Haaglanden, Hollands-midden
7. Rotterdam-Rijnmond: Rotterdam-Rijnmond, Zuid-Holland Zuid
8. Zeeland-West-Brabant: Zeeland, Midden- en WestBrabant
9. Oost-Brabant: Brabant-Noord, BrabantZuid-Oost
10.Limburg: Limburg-Noord, Zuid Limburg
Bij een andere gelegenheid heeft de Minister van V en J, Ivo Opstelten,
gezegd geen reden te zien om iets aan het aantal Veiligheidsregio's te doen.
Hierdoor verandert er niets ten aanzien van de doelgroep van DARES
met betrekking tot het
afsluiten van convenanten.
jav 2012-07-06
(dares) Borrelronde PA3E
*Te koop kijkt a.u.b. voor meer informatie bij TE-KOOP
*Heeft ook u iets te koop.
Of weg te geven of u zoekt iets.
Misschien hebt u informatie nodig?
Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.
Misschien kan een medeamateur u helpen
*Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 398e ronde.
Johan PD2JCW,
en onze vast copy leveranciers
wensen u nog een prettige avond verder.
Tot de volgende week.
Retour Ronde