Ronde 544
van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 19-08-2015
* Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer
wat nieuws te brengen.
Elke éérste dinsdag van de maand is er een
“besloten” bijeenkomst
van de vriendenkring.
Deze worden gehouden in het scoutinggebouw
van Rey de Carle,
Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk
karakter, waar we
Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon
gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat bijkletsen, met af toe een lezing.
En….Dat willen we graag zo houden
Onze ronde leider. is vanavond weer Johan
PD2JCW.
*NIEUWS* DMR-repeater PI1TBG uit de lucht 12,
AUG,
2015
bij PH4X
De Tilburgse DMR-repeater, PI1TBG, stopt met
uitzenden.
Gebruikers zijn nu aangewezen op de repeaters
van Utrecht, Zierikzee, Eindhoven of binnenkort Den Haag.
PI1TBG was aangesloten op het DMRplus netwerk
van Hytera.
De repeater is inmiddels verkocht en zal als
nieuw amateur relais actief worden in de regio Friesland.
hamnieuws.PA3E
*Inhoudsopgave QST september 2015 12, AUG,
2015 bij PH4X
De American Radio Relay League (ARRL) heeft
het augustus nummer van haar blad QST uitgebracht.
Leden kunnen het magazine digitaal online
bekijken.
Het papieren exemplaar zal met enkele dagen
in de bus belanden.
Deze maand bevat de QST onder andere deze
onderwerpen:
Build a multifunction “Go Box.”
Try FSQ, the new digital mode that’s ideal
for public service.
Make your power supply PowerPole compatible.
Build a portable 2-meter Yagi antenna that
deploys in less than 5 minutes.
De digitale versie bevat daarnaast:
See a video demonstration of the new Wouxun
KG-UV8D dual-band handheld transceiver.
Een lidmaatschap van de ARRL kost $39,- per
jaar (digitale QST) of $62,- per jaar (papieren en digitale QST).
hamnieuws.PA3E
* HACKERS TONEN LANGE-AFSTANDS WIFI RADIO PROXY Aug 10, 2015
Een presentatie over een op radio gebaseerd privacy apparaat genaamd ProxyHam
dat hackers in staat zou moeten stellen om te verbinden met Wifi netwerken over afstanden tot 4km
werd een paar weken geleden door zijn
bedenker abrupt van de DEF CON (een hackersconferentie -red.) agenda gehaald.
Het incident, waarover sommigen speculeren dat het een gevolg was van druk vanuit de FBI of de NSA,
leidde tot grote woede in de
beveiligingswereld.
Maar aangezien hackers niet van het makkelijk opgeverige type zijn,
kwamen ze al snel met een vervanging die in
veel opzichten nog beter is dan het origineel.
Het nieuwe apparaat met de naam HamSammich is het product van veiligheidsonderzoekers Robert Graham
en David Maynor en kan data proxy’en over de 900 MHz radio band over afstanden van meer dan 30 kilometer
met snelheden tot 56kbps — de
maximumsnelheid van een dial-up modem uit de 90-er jaren...
Het apparaat werd gepresenteerd op de DEF CON
hacking conferentie afgelopen vrijdag.
Het idee achter ProxyHam en HamSammich is dat een gebruiker het apparaat kan installeren in een publieke ruimte,
laat verbinden met een gratis Wifi hotspot en dan het signaal relayeert via de 900 MHz band
naar een computer die uitgerust is met een
forse antenne die gericht is op de locatie van het apparaat.
Daardoor lijkt het alsof de gebruiker fysiek
op een bepaalde locatie zit terwijl hij in werkelijkheid kilometers ver weg kan
zijn.
Het probleem met het ProxyHam concept is dat zijn bedenker, een onderzoeker met de naam Ben Caudill,
ervan overtuigd was dat niemand de 900 MHz band monitort, maar in feite is het signaal vrij makkelijk te zien
en te traceren volgens Graham en Maynor (Security
bij Obscurity noemen we dat).
De twee onderzoekers denken dat een meer voor de hand liggende verklaring voor het afzeggen
van de presentatie gelegen is in het feit dat Caudill’s activiteiten ontdekt zijn door de Federal Communications Commission
(de Amerikaanse Radio controle dienst) omdat
hij zendvermogens gebruikte die niet toegestaan zijn.
En in Amerika geven ze eerst $20.000 boete en
stellen dan pas vragen.
Daarnaast gebruikte hij versleutelde gegevens over de 900 MHz amateur (ham) radio band,
en dat is ook tegen de regels.
De FCC heeft mensen in dienst die radio frequenties in alle steden in de gaten houdt,
dus vermoedelijk hebben ze 'm opgespoord en een verklaring laten tekenen
om in de toekomst van dit soort activiteiten
af te zien, zegt Graham.
HamSammich benadert het probleem op een
andere manier.
Die gebruikt een heel zwak signaal, maar
spreidt dat uit door gebruik te maken van veel software-defined radio's.
Daardoor blijft het signaal onder de ruisvloer, met niveaus vergelijkbaar met natuurlijke storingen
zoals onweer en man-made apparaten — het
soort storing dat je hoort als je over de band draait.
Dat beperkt de overdrachtssnelheid
aanzienlijk, maar daardoor vergroot het wel het bereik.
En hoewel je het signaal met gespecialiseerde apparatuur nog steeds wel kunt zien,
is er een goede kans dat niemand dat doet.
Niemand gaat klagen als jouw signaal onder de achtergrondruis ligt, zegt Graham.
De verzonden data is niet versleuteld, maar dat is geen probleem als niemand weet dat het er is,
zegt hij (alweer: Security by Obscurity).
Caudill’s bedrijf, Rhino Security Labs, dat in juli aankondigde de presentatie af te zeggen,
reageerde niet op vragen om een reactie.
Maar, Caudill vertelde aan Wired
in een interview vorige maand dat de FCC er niets mee te maken had.
Op dit moment is de status dat Rhino Security gezegd heeft onmiddellijk te stoppen met de ontwikkeling van ProxyHam,
dat ze geen verdere details van het apparaat
vrij zullen geven en dat nog bestaande apparaten “vernietigd zullen worden.”
Toch FBI/NS
Die vinden versleuteling van data meestal
niet leuk.
Het wachten is op meer details van de
HamSammich.
Altijd handig als je DX locatie geen internet
heeft maar het hotel 10km verder wél...
pi4raz PA3E
ZENDBEPERKINGEN 13CM
11, Aug, 2015
Het is een tijdje stil geweest, maar er staat er weer een aan te komen: delen van de 13cm band moeten een weekje dicht
vanwege
Sail in Amsterdam (als dat überhaupt al doorgaat met die stakende agenten...)
Het zendverbond geldt voor een straal van 35km rondom Amsterdam, en wel van maandag 17 augustus 00:00
t/m dinsdag 25 augustus 23:59 (en dat is dus 9 dagen).
Het
gaat om de frequenties 2345, 2365 en 2375 MHz met een bandbreedte van 8 MHz.
pi4raz
PA3E
* WAT ER FOUT GING MET SAO 12,Aug , 2015
Op 28 juni 2015 waren er twee uitzendingen
gepland van de Zweedse machinezender SAQ in Grimeton.
Maar bij de eerste uitzending ging er iets
mis.
Aangezien we op weg naar onze Morokuliënexpeditie deze zender bezocht en bekeken hebben,
hebben we toch een beetje een zwak voor het
ding.
Er is gelukkig een hoop beeldmateriaal van,
en dat geeft een goed beeld van wat er allemaal gebeurde.
Wat ging er mis op 28-06 en er kon
uiteindelijk toch worden uitgezonden.
Bekijk de (langdurige) video van het
opstarten, het tunen van de alternator en de uiteindelijke uitzending.
De uitzending start rond de 10 minuten in de
video.
Helaas is het sleutelen door de operator net
niet goed zichtbaar.
Let op het oude uniform.
http://alexander.n.se/watch-the-saq-transmission-on-alexanderson-day-june-28-1200utc/?lang=en
http://alexander.n.se/technical-difficulties-on-alexanderson-day-transmission-2015/?lang=en
http://alexander.n.se/wp-content/uploads/2013/07/kalland.jpg
pi4raz PA3E
*Professor wil radiozender maken van oor op
zijn arm
Een oor op je arm: het is weer eens wat
anders dan een banaan in je oor.
De Australische professor en kunstenaar Stelios Arcadiou (beter bekend als Stelarc)
loopt er al bijna tien jaar mee rond.
Hij wil het oor nu gaan aansluiten op
internet, zodat de rest van de wereld kan meeluisteren.
Door: Thomas van der Kolk 12 augustus 2015,
15:59
Dat liet hij woensdag weten in een interview
met ABC News.
Het heeft heel wat tijd gekost om het oor te
krijgen zoals het nu is.
Het idee voor een oor op zijn arm kreeg hij al in 1996, maar het kostte vele jaren om een medisch team te vinden
dat hem wilde helpen om een mal van biologische polymeren in de vorm van een oorschelp
onder de huid van zijn arm te implanteren.
Oorlel
Vervolgens duurde het een jaar of tien
voordat de huid daadwerkelijk de vorm van een oor had gekregen.
De volgende stap is nu om een oorlel te
cultiveren uit zijn eigen stamcellen, aldus Stelarc.
Maar dan is hij er nog niet: het is de bedoeling dat zijn derde oor als microfoon en radiozender gaat fungeren,
die draadloos is verbonden met internet.
De hele wereld kan dan meeluisteren met wat
de professor zoal hoort.
Er is al eerder een microfoon aan het onvolgroeide oor bevestigd,
maar die veroorzaakte infecties en moest
worden verwijderen.
Nu het oor bijna volgroeid is, wil Stelarc
het opnieuw gaan proberen.
Het oor moet ook uitgerust worden met
GPS, zodat mensen kunnen zien waar hij uithangt.
'Dit oor is niet bedoeld voor mezelf, ik heb al een prima stel oren',
zegt Stelarc tegenover ABC News.'
Dit is voor andere mensen.
Zij kunnen meeluisteren met een conversatie die ik heb, of een concert dat ik bezoek.
Waar ik ook ben, waar jij ook bent... stel je voor dat ik kon horen met de oren van iemand in New York',
aldus de op Cyprus geboren en nu in Perth
gevestigde professor.
Het werk van Stelios Arcadiou richt zich voornamelijk op het uitbreiden
van de menselijke lichamelijke functies met
technologie.
Het menselijke lichaam is ouderwets, zo luidt
het concept waar hij zijn onderzoek op baseert.
https://youtu.be/fam73mQQhmk
https://youtu.be/XrV-ULw2L6w
volkskrant
PA3CAZ
*TU Delft
wereldkampioen Formula Student donderdag 6 augustus 2015
Met een razendsnelle bolide won de TU Delft afgelopen weekend het elektrische klassement
van de internationale racewedstrijd ‘Formula Student’ in Duitsland.
Daarmee kroonden
ze zich tot wereldkampioen.
Het elektrisch racemonster van de Delftse studenten blinkt uit door een vierwielaandrijving,
ingenieus
besturingssysteem en een ongekende acceleratie.
door Robert
Visscher
11856509
10152923002541104 1916633005646046803 o
De studenten van
de TU Delft werden afgelopen weekend in Duitsland de officieuze wereldkampioen.
Formula Student?
De Formula Student is een internationale racewedstrijd, die op meerdere continenten wordt gehouden,
en twee
klassementen kent: één voor elektrische en één voor brandstof aangedreven
auto’s.
De wedstrijd in Duitsland van afgelopen weekend kende het sterkste deelnemersveld
en wordt daarom
gezien als officieus wereldkampioenschap.
Ieder jaar werkt
een nieuw team van studenten aan de verschillende wagens.
TU Delft deed
dit keer mee met de DUT15.
De wedstrijd
kent een aantal onderdelen, waarop de jury punten toekent.
Ze beoordelen de
wagens op het ontwerp en het racen.
Bijvoorbeeld hoe snel de bolides optrekken, hoe rap ze bochten maken
en wie het
snelste 22 kilometer achter elkaar op het circuit rijdt.
Op het fameuze circuit van Hockenheim, waar ook de auto’s van de Formule 1 wedijveren,
sloegen de
studenten hun slag.
Ze vergaarden de
meeste punten en lieten de concurrentie achter zich.
“We hoopten
het natuurlijk wel van tevoren en we wisten dat we een goede auto hadden.
Eerder dit jaar
werden we al eerste op het circuit van Silverstone in Engeland.
Maar er kan nog
zoveel mis gaan tijdens het racen.
Gelukkig deden
we het uitstekend”, zegt teammanager en student werktuigbouwkunde Stijn
Pennings.
Bocht
uitslingeren
De studenten van
de TU Delft lieten de concurrentie onder meer achter zich door hun
vierwielaandrijving.
Ieder wiel werd
aangedreven door een eigen motor.
Pennings: “Dat
leverde een aantal voordelen op.
We verdeelden
het koppel over vier in plaats van twee wielen.
Dat maakte onze
auto sneller.
Bovendien konden
we vijf keer zoveel energie terugwinnen tijden het remmen.”
11235356
10152923218901104 3096371213001030563 o
Tijdens de bochten haalt de auto soms wel een snelheid van zestig kilometer per uur.
Versnellen van
nul naar honderd kilometer per uur lukt de bolide in twee seconden.
Met name in de
bochten had de race-auto profijt van de aandrijving.
“Onze
vierwielaandrijving zorgde ervoor dat een wagen minder snel de bocht uit
slingert.
Wij hebben zelf het besturingssysteem gebouwd, dat in de bocht precies bepaalt hoe hard ieder wiel gaat”,
zegt de student
werktuigbouwkunde.
Ook de enorme
vleugels van de wagen vallen op.
“Die zorgen
ervoor dat je als het ware op de grond blijft plakken en niet uit de bocht
glijdt”, weet de teammanager.
De auto deed het door deze foefjes op vrijwel alle wedstrijdonderdelen goed,
maar blonk met name uit in het rijden van het aangelegde bochtig parcours op het circuit.
De auto’s
moesten binnen de pionnen blijven.
Viel er toch een
om?
Dan was er een
tijdstraf.
De studenten
eindigden daar als eerste en knalden tegen geen enkele pion.
DUT15 in
actie op het circuit van Hockenheim. De auto moet binnen het circuit blijven
en mag de pionnen niet raken.
DUT15 reed
foutloos de snelste tijd.
Complex systeem
Ook in de duurproef scoorde het team veel
punten.
Daarbij moesten de deelnemers 22 kilometer
achter elkaar afleggen.
“Bij ons vielen twee motoren uit, omdat het
een vrij complex systeem is.
We werken met spanningen van zeshonderd volt,
die we aansturen via 24 volt.
Als er dan ergens een piekje is dan klapt de
motor er al snel uit.
Op twee motoren konden we prima doorrijden en
werden we tweede op dat onderdeel”, aldus Pennings.
De student geeft aan veel geleerd te hebben
van het afgelopen jaar waarin hij aan de wagen werkte.
“We hebben van het allereerste concept tot
aan de race alles zelf gedaan: het ontwerp, de auto bouwen en het testen.
Waar je normaal drie a vier jaar over doet,
hebben wij het gedurende het afgelopen jaar voltooid.
Ik heb veel geleerd.
Bijvoorbeeld hoe te presteren onder tijdsdruk, bij hoeveel slaap je nog goed functioneert,
en hoe je met conflicten in het team
omgaat.”
Volgende week volgt nog een wedstrijd in
Oostenrijk.
De studenten uit Delft zijn de torenhoge
favoriet.
“Daar doet de TU Delft pas sinds vorig jaar
aan mee en toen werden we tweede.
Dus we hebben nog wat recht te zetten”,
benadrukt Pennings.
kennislink.nl PA3E
*Slim kruispunt voorkomt botsingen
donderdag 6 augustus 2015
TNO werkt aan een intelligent kruispunt
Hoe voorkom je dat auto’s per ongeluk
voetgangers en fietsers aanrijden?
Wagens worden al uitgerust met steeds meer
technische foefjes om botsingen te voorkomen.
Maar wandelaars en tweewielers merken ze nog
maar lastig op.
Het slimme
kruispunt in Helmond biedt uitkomst.
door Robert Visscher
Dit is het laatste deel van een drieluik over
verkeersmanagement.
Het eerste deel gaat over technologie om
files te vermijden.
Het tweede deel bespreekt de vraag of
weggebruikers geautomatiseerde reisadviezen opvolgen.
Op het eerste gezicht zie je straks niets
opmerkelijks.
Het kruispunt even buiten de automotive campus van Helmond,
ziet er met de stoplichten en lantaarnpalen
net zo uit als de evenknieën in het land.
Maar schijn bedriegt.
Want vanaf eind dit jaar zit het straks vol
met kleine camera’s en radars die het verkeer haarfijn in beeld brengen.
In Helmond komt het allereerste intelligente
kruispunt van Nederland.
Radars en camera’s
Dat is hard nodig, benadrukt onderzoeker Olaf
op den Camp van TNO.
“Auto’s worden al steeds innovatiever.
Ze remmen bijvoorbeeld automatisch en
voorkomen botsingen.
Maar vaak merken de sensoren fietsers en voetgangers niet op omdat een andere auto,
een (lantaren)paal, heg of boom het signaal
van de sensor blokkeert.”
Het slimme kruispunt in Helmond moet het veiligste kruispunt van Nederland worden.
Hier testen de onderzoekers de komende jaren onder meer welke technieken
het beste weggebruikers in beeld brengen.
Ze gebruiken daarvoor radars en camera’s,
die ze bevestigen aan bijvoorbeeld
lantarenpalen en stoplichten.
Sam1658
hq edit Het slimme kruispunt in Helmond.
De
radar zendt een patroon van radiosignalen over de weg uit.
Vervolgens herkent deze sensor het type
weggebruiker aan de weerkaatsing daarvan.
Bovendien merkt het de snelheid op.
“Een radar wordt al veel gebruikt in
auto’s en heeft zich bewezen.
Het signaleert alleen minder goed
weggebruikers op grotere afstand”, weet Op den Camp.
Harde regen
Daarbij komen camera’s van pas.
“Bovenop een hoge paal geven ze een goed
overzicht”, aldus Op den Camp.
Maar ook deze techniek heeft een nadeel.
Camera’s geven geen goed beeld bij mist of
als het heel hard regent.
“We willen radar- en camerabeelden
combineren.
Zodat we heel zeker weten wat het kruispunt
nadert en met welke snelheid.
Bij harde regen vallen we terug op de radar.
Als we die goed plaatsen, verwachten we dat
we genoeg informatie ontvangen.
Maar dit gaan we uitgebreid testen.”
Zodra de sensoren een mogelijke botsing signaleren, zenden ze een signaal uit.
Bijvoorbeeld wanneer een fietser in de dode
hoek van een auto rijdt.
Maar hoe krijg je die informatie bij de
automobilist?
Nieuwe wagens hebben al geavanceerde communicatiesystemen,
die kunnen de signalen van het kruispunt
doorgeven aan automobilisten.
Bijvoorbeeld in de vorm van een piepje of
door automatisch te remmen.
TNO pleit voor een standaardprotocol voor communicatiesystemen in de automotive industrie,
zodat alle automerken de verzonden signalen ‘verstaan’ en kunnen interpreteren.
In Europees verband wordt daar al aan
gewerkt.
Het nadeel is dat oudere wagens niet zo’n
communicatiesysteem hebben.
“Je kunt ook denken aan het verzenden van
informatie via navigatiesystemen en smartphones.
Maar je wilt natuurlijk ook niet dat automobilisten een telefoon moeten raadplegen.
Als een deel van de weggebruikers zo’n
systeem heeft is er al een effect.
Omdat ze elkaar beïnvloeden”, weet Op den
Camp.
Slimme fiets
Maar niet alleen auto’s kunnen die signalen
oppikken.
TNO werkt ook aan een slimme fiets, die communiceert met het slimme kruispunt.
“Als een gevaarlijke situatie ontstaat aan
de linkerkant trilt het linker handvat.
Dreigt het rechts niet goed te gaan, dan
vibreert het aan die kant.
Problemen van achteren worden doorgegeven via
een trillend zadel.
Proefpersonen testen binnenkort dit onderzoek van collega Maurice Kwakkernaat.
We zijn benieuwd hoe fietsers reageren.
Ze moeten natuurlijk niet van schrik een
vibrerend stuur loslaten.”
Onderzoeker Maurice Kwakkernaat (TNO) toont
de slimme fiets.
Aan de voorkant zit een radar, die obstakels
detecteert.
De handvatten en het zadel kunnen vibreren en
waarschuwen voor gevaar.
Op de bagagedrager zit een box met
elektronica die de data verwerkt.
Het achterspatbord heeft een camera die werkt
als achteruitkijk assistent.
Voorop zit nog een draadloos display.
Eigendom TNO
Kruispunten die communiceren met fietsers, is
dat niet wat overdreven?
“Zeker niet.
Hiermee verwachten we ongelukken te
voorkomen.
Steeds meer oudere mensen hebben gelukkig de mogelijkheid om te blijven fietsen,
onder meer door de opkomst van de e-bike.
Een ongeluk heeft grote gevolgen voor hen.
Als ze vallen, breken ze gemakkelijk wat.”
Momenteel ontwikkelen de onderzoekers de
sensoren.
Vanaf oktober worden de eerste systemen geïnstalleerd.
Begin volgend jaar volgen tests op het
kruispunt, waar overigens iedere weggebruiker langs kan rijden.
Het onderzoek vindt plaats op de openbare
weg.
“We willen laten zien dat we kruispunten veiliger kunnen maken”, zegt Op den Camp.
“Dit systeem hoeft straks niet bij ieder
kruispunt te komen, maar alleen daar waar het nodig is.
Iedereen kent wel gevaarlijke en
onoverzichtelijke kruisingen, die veel veiliger kunnen.”
kennislink.nl PA3E
*32ste Radio Onderdelen Markt Assen zaterdag
10 oktober 2015
We hebben dit jaar besloten om onze
Radiomarkt te houden op 10 oktober 2015.
We hopen met deze datum weer tegemoet te
komen aan de wensen van zowel de bezoekers als de standhouders.
We rekenen weer op een grote opkomst.
Tevens zal er weer voldoende ruimte zijn voor
onderling QSO onder genot van een hapje en drankje.
De samenwerking met www.vitalisvlooienmarkten.nl
is gecontinueerd.
Hierdoor hebben we de toegangsprijs hebben
kunnen houden op € 3,50.
Dit geeft tevens toegang voor zowel onze
Radiomarkt als ook de grootste Vlooienmarkt van het Noorden.
Kinderen t/m 13 jaar gratis.
De markt worden weer gehouden in de veilinghallen van Flowerdome in Eelde
en wel aan de zijde van de ruime gratis
parkeerplaatsen waar ook de gedeelde ingang met Vitalis is.
De hal heeft een oppervlakte van 2500 - 3000 m2 is uitstekend verlicht / verwarmd
en bevindt zich op ca. 12 km. ten noorden van
Assen, en is direct aan de A28 gelegen.
Onze Radio markt is voor het publiek geopend van 9.30 tot maximaal 15.00 H.
Adres; Burgemeester J.G. Legroweg 80, 9761 TD,
EELDE.
Standruimte voor ca. 4 meter a € 30,-- en
ook een halve kraam is mogelijk voor shack opruiming enz.
Voor de standhouders is het mogelijk om al op
de vrijdagmiddag op te bouwen.
De organisatie is in handen van de st. Radio
Contest Groep Assen.
Voor informatie en standhuur: Eene de Weerd,
PA3CEG.
tel:
0592-613557
E-mail: eenedeweerd@hetnet.nl
of pa3ceg@hetnet.nl
PA3E
*Nederlandse DMR op de DNAT
Posted on 13 augustus, 2015 bij Peter PA3PM
Van 27 tot en met 30 augustus 2015 worden de
Deutsch-Niederländischen Amateurfunk-Tage georganiseerd in Bad Bentheim.
Tijdens dit treffen worden weer diverse activiteiten georganiseerd en natuurlijk de druk bezochte HAM-beurs
en HAM-vlooienmark op zaterdag 29 augustus.
Op zaterdag zal door een groep enthousiaste amateurs uit de achterhoek een repeater in de lucht brengen,
op 438.425 MHz shift -7.6 MHz en colorcode 1.
Deze repeater zal op een later tijdstip een
plaats krijgt in de achterhoek.
De locatie zal op een later tijdstip bekend
gemaakt worden.
Op de HAM-beurs zal ook Arjan, PE1SCX
aanwezig zijn met een stand vol DMR apparatuur.
Het programma vind je hier!
http://ham-dmr.nl/ PA3E
*Transconductantie in buizenversterkers door
Harry Baggen 12 augustus 2015
In zijn nieuwe boek "Vanderveen Trans Buizenversterkers" beschrijf buizenspecialist Menno van der Veen
hij één van zijn recente onderzoeken.
Zou het mogelijk zijn om fouten in buizen en
uitgangstransformatoren grondig te compenseren?
In de vorige eeuw werden veel manieren
ontwikkeld om dat doel te bereiken.
Eén van die methoden is in de vergeethoek
geraakt.
Daarbij werd transconductie toegepast, wat de
omzetting betekent van stroom in spanning en omgekeerd.
Menno laat deze methode herleven.
De achtergronden en eigenschappen worden
zorgvuldig beschreven, evenals de valkuilen.
Stuk voor stuk worden deze opgelost.
Uiteindelijk resulteert dit in een lijst van
strikte voorwaarden.
Met dit gereedschap ontwikkelt hij nieuwe Trans-versterkers,
te beginnen met twee gemakkelijk nabouwbare DC-gekoppelde single ended buizenversterkers
met ongekend fraaie eigenschappen.
Daarna wordt Trans toegepast op versterkers
met groter vermogen.
Via vallen en opstaan ontstaat de “Vanderveen-Trans-30”,
waarin het goede van Trans is geoptimaliseerd.
Elektormagazine
PA3E
*Windows 10 IoT
Core uit testfase 13 augustus 2015 door Martin Cooke
Na de introductie van de ‘preview-versie’ van Windows 10 voor IoT-toepassingen in april van dit jaar,
heeft Microsoft
nu de definitieve versie vrijgegeven.
Windows 10 IoT Core is bedoeld voor de ‘maker’-gemeenschap en draait op de Raspberry Pi 2
en Intel’s
MinnowBoard Max.
Deze definitieve
versie bevat onder andere ondersteuning voor WiFi en Bluetooth.
De definitieve
versie van Windows 10 IoT Core bevat:
• Verbeterde
ondersteuning voor Python en Node.js, inclusief een nieuw project-template voor
Express Node.js;
• 8 tot 10
keer snellere Raspberry Pi 2 GPIO-prestaties;
•
Ondersteuning voor analoog-digitaal-converters (ADC) en pulsbreedtemodulatie (PWM)
via break-out-boards en IC’s;
• Nieuwe Universal Windows Platform (UWP) API’s waarmee apps eenvoudig wijzigingen kunnen aanbrengen
in
systeeminstellingen zoals tijdzone en netwerkverbindingen.
Microsoft biedt
de ‘maker’-gemeenschap ondersteuning bij veel open-source-toepassingen.
Alle
IoT-toepassingsvoorbeelden zijn inclusief documentatie, bibliotheken en
helper-tools beschikbaar op Github.
De projectsysteem- en runtime ondersteuning voor Python en Node.js is ook open-source op Github beschikbaar
en als
toepassingsvoorbeelden uitgroeien tot volwassen projecten zullen deze op
Hackster.io worden gepubliceerd.
Elektormagazine
PA3E
*Composteerbare
elektronica 14 augustus 2015 door Martien Jansen
Een groep jonge onderzoekers van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) houdt zich sinds kort bezig
met de
ontwikkeling van printbare elektronica die is gemaakt van natuurlijke biologisch
afbreekbare grondstoffen.
Hiermee kunnen wegwerpproducten zoals interactieve verpakkingen
en intelligente
pleisters worden gemaakt die minder belastend zijn voor het milieu.
De huidige
geprinte elektronische onderdelen (ook de ‘organische’) zijn voor het
merendeel milieubelastend.
Zo worden alle
kunststoffen op koolstofbasis met de term ‘organisch’ aangeduid, maar dit
zegt niets over de milieubelasting.
De draagfolie
van OLED’s is bijvoorbeeld gemaakt van hetzelfde plastic als frisdrankflessen.
Het
onderzoeksteam gebruikt als draagfolie uitsluitend materialen die in de natuur
voorkomen zoals zetmeel, cellulose of chitine.
De elektronische
onderdelen worden op deze folie geprint met inkten die de functies van deze
onderdelen bepalen.
Inplaats van
kleurstoffen zijn in deze inkten geleidende, halfgeleidende of isolerende
materialen opgelost.
Het onderzoek
richt zich nu op het verbeteren van de composteerbare eigenschappen van de
inktsoorten.
De onderzoekers
verwachten dat composteerbare organische elektronica binnen de komende drie jaar
op de markt zal verschijnen.
Elektormagazine
PA3E
*
200 Hackers
in gevangenis (om de zorg te verbeteren)13 augustus 2015
Ruim tweehonderd creatievelingen laten zich vrijwillig dertig uur opsluiten
in de oude
Blokhuispoortgevangenis in Leeuwarden.
Brainstormen,
concepten verzinnen, vormgeven, programmeren; zelf noemen ze het liever
'hacken'.
Dit jaar staat
de Dutch Health Hackathon in het teken van de geestelijke gezondheidszorg.
Louwra Weisfelt, manager marketing, communicatie en innovatie bij GGZ Friesland:
"Eén op de
vier Nederlanders krijgt in zijn of haar leven te maken met psychische
problemen.
Innovatie is hard nodig om de kwaliteit van leven van deze mensen te verbeteren!
We dagen alle
hackers van Nederland uit om ons te verbluffen met hun innovatieve ideeën."
De Dutch Health
Hackathon 2015 wordt georganiseerd in het weekend van 5 en 6 september.
Het doel is de
geestelijke gezondheidszorg in Nederland te verbeteren. Louwra Weisfelt:
"Door hackers, innovators, zorgprofessionals en patiënten samen te brengen
worden er
innovatieve concepten tot stand gebracht.
Het is een
perfect voorbeeld hoe co-creatie bijdraagt aan innovatieve en betere zorg."
Vakidioten en
andere creatievelingen
Bij de hackathon gaan teams in een zeer korte tijdsduur (meestal 24 tot 48 uur)
aan de slag met
het realiseren van een innovatief concept.
Bijvoorbeeld een
mobiele applicatie, een website of een game.
Een groep deelnemers bestaat meestal uit een mix van programmeurs, vormgevers,
vakidioten en
andere creatievelingen.
Het winnende
concept krijgt een prijs van € 5000.
Foppe Hemminga,
jurylid en adviseur business- en klantinnovatie van De Friesland
Zorgverzekeraar:
"De wisselwerking tussen de verschillende disciplines en invalshoeken,
is de manier
waarop échte innovatie tot stand komt.
Er hebben zich
al veel teams aangemeld, maar er is nog ruimte voor meer creatievelingen."
Verrassingen
Het hele weekend
worden er inspirerende presentaties en workshops gehouden door mensen uit het
werkveld.
Een van de sprekers is Nederlands grootste ethische hacker Mischa van Geelen
en socialmedia
deskundige Gerard Duursma uit hoe de deelnemers gebruik kunnen maken van de
'digitale snelweg'.
Daarnaast zijn
de nieuwste gadgets en technieken te bewonderen.
Het hele weekend
lopen professionals, zorgdeskundigen en patiënten rond om de deelnemers te
ondersteunen.
Daarnaast zijn
er het hele weekend tussentijdse verrassingen en activiteiten om het energiepeil
hoog te houden.
Deelnemen
Deelnemers en
groepen kunnen zich gratis aanmelden voor de hackathon via http://www.dhh2015.nl/.
Elk deelnemend
team bestaat uit maximaal zes personen.
Aanmelden kan
als team of individueel.
Individuele aanmeldingen worden in teams
geplaatst waar hun vaardigheden het best tot zijn recht komen.
Geïnteresseerden zijn welkom om langs te
komen tijdens de Dutch Health Hackathon.
De keynotes en presentaties zijn deze dagen gratis toegankelijk en
er worden tevens masterclasses georganiseerd
om te leren programmeren.
Engineersonline PA3E
*Groot-Brittannië experimenteert met
'oplaadwegen' voor elektrische auto's 14/08/15,
De elektrische auto belooft het einde van
rokende uitlaten.
Maar menig chauffeur heeft geen zin in
oplaadpunten, de afstand daarnaar en de rijen ervoor.
De Britse regering gaat daarom experimenteren
met 'oplaadwegen'.
Groot-Brittannië trekt de komende vijf jaar 500 miljoen pond uit om ervoor te zorgen
dat zij met deze technologie voorop blijven
lopen.
De regering stopte eerder al 200.000 pond in
een onderzoek naar de haalbaarheid van de oplaadweg.
Omdat de uitkomst gunstig was, start de
regering nu een experiment dat achttien maanden duurt.
'Keerpunt in de geschiedenis'
Zuid-Korea heeft al twee jaar een weg van twaalf kilometer
die elektrische auto's oplaadt als zij
eroverheen rijden.
Toen deze weg werd geopend, noemde de initiatiefnemer Dong-Ho Cho
dit een 'keerpunt in de geschiedenis van de
elektrische auto'.
Draadloos opladen is nu al mogelijk voor
telefoons en ook voor bussen.
De technologie die hiervoor gebruikt wordt
heet SMFIR - dat staat voor shaped magnetic field in resonance.
Via magnetische velden die in spoelen in zowel de weg als de auto zitten,
wordt de auto opgeladen.
Het eind van het oplaadpunt?
Is de gebruiker van de elektrische auto over een aantal jaar niet meer gebonden
aan dat dekselse oplaadpunt?
Daarover verschillen de meningen.
Hoewel de effectiviteit van draadloos opladen is bewezen,
klinkt er nog veel kritiek: zo makkelijk als
het lijkt, is het geenszins.
Wil een elektrische auto al rijdend worden opgeladen, dan is extra apparatuur nodig.
Dat kost veel geld. "In deze technologie zit veel potentie voor publiek vervoer,
maar voor elektrische personenauto’s zijn de kosten van het aanbrengen van dergelijke systemen
in auto's en wegen onbetaalbaar," zei
Paul Nieuwenhuis van de Cardiff University tegen de BBC.
Voor de Bitse overheid lijken die kosten,
gezien de bedragen, in ieder geval het probleem niet.
trouw.nl PA3CAZ
*WEBSDR SUPPORT METEOR SCATTER FANS 14, Aug
,2015
De SUWS WebSDR, een populaire site voor de Amateur Satelliet en 434 MHz High Altitude Balloon volgers,
is recent aangepast zodat deze ook VLF en
49.990 MHz ondersteunt voor Meteor Scatter waarnemingen.
Het SUWS team hoopt dat deze nieuwe banden de mogelijkheden van de WEB SDR verder zullen vergroten,
die nu al een groot deel van de 2m, 70cm en
3cm amateur banden bestrijkt.
De banden zijn toegevoegd in een poging het werk dat al verzet is door Dr David Morgan 2W0CXV te reproduceren
en de SDR beschikbaar te maken als online
bron voor anderen die geïnteresseerd zijn in het waarnemen van dit soort
fenomenen.
http://amsat-uk.org/2015/06/09/the-generation-of-vlf-emissions-by-meteors/
De prestaties op de VLF banden zijn nu best goed, maar er is toch nog wel wat storing van andere apparatuur
op de site en van atmosferische bronnen
(bliksem) vanaf ongeveer 4 kHz en hoger.
plus wat verder weg gelegen amateur stations
tijdens Sporadische E-openingen.
Dus is het een goede indicatie van de band condities,
maar is hij op het moment waarschijnlijk niet gevoelig genoeg voor het waarnemen
van de wat zwakkere meteor pings die afkomstig zijn van de BRAMS CW radar op 49.97 MHz
en de IEPR CW radar op 49.99 MHz
Echter 143 MHz werkt goed en de Pings vanuit Graves op 143.05 MHz
kunnen regelmatig waargenomen worden.
Hier
is een voorbeeld van hoe WEB SDR gebruikt kan worden voor het detecteren van
meteoren.
Dat is mogelijk door van een PC geluidskaart de ingang en uitgang aan elkaar te knopen
terwijl je een web browser gebruikt waarmee Spectrum Lab een waterval weergeeft
van het geluid dat van de PC afkomstig is.
Door dan meerdere WEB SDR ontvangers in de browser te starten, daar USB in te kiezen
en elke SDR op een iets andere frequentie in te stellen en de doorlaatfilters af te regelen is het mogelijk
om gelijktijdige plots van
VLF signalen zoals, IEPR, BRAMS en GRAVES naast elkaar op één scherm
weer te geven.
Omdat dezelfde PC, browser en internet
verbinding gebruikt wordt voor alle signalen, zijn te plots nagenoeg
tijdsynchroon.
Het SUWS team hoopt dat deze nieuwe verbeteringen voor de gebruikers een welkome verbetering zijn,
en verwacht nog meer verbeteringen aan te
brengen in de komende maanden.
De SUWS WebSDR is te vinden op
http://websdr.suws.org.uk/
Hoe begin ik met Amateur Radio Meteor Scatter
(MS)
http://www.geekshed.co.uk/getting-started-in-meteor-scatter-ms/
AMSAT-UK http://amsat-uk.org/
Twitter https://twitter.com/AmsatUK
Facebook https://facebook.com/AmsatUK
YouTube https://youtube.com/AmsatUK
pi4raz. PA3E
*Hallo Edmond
Hier nog een leuke
De wijkhulp ziet bij een 80 jarige vrouw op
de kast een doosje staan met daarin
strips met de pil erin.
Waarop de wijkhulp aan haar vraagt:
Waar gebruikt U deze voor???
Waarop zij antwoord:
Om rustiger te kunnen slapen.....
Nou zegt de wijkhulp.
Deze dienen alleen om een zwangerschap te voorkomen
en bevatten geen enkel bestanddeel om beter
van te kunnen slapen.
En zwanger worden op uw leeftijd is ook niet meer mogelijk,
dus waarom slaapt U hier dan beter van??
Nou zegt ze:
Ikzelf gebruik deze niet maar ik verstop ze in het eten van mijn
kleindochter
Sindsdien in dat doe slaap ik een stuk
beter.......
Gr. Frans
PA3CAZ
*Heeft ook u iets te koop.
Of weg te geven of u zoekt iets.
Misschien hebt u informatie nodig?
Laat het weten via het ORB e-mailadres wij
nemen het dan op in de ronde.
Misschien kan een medeamateur u helpen
*Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van
deze 544e ronde.
Johan PD2JCW,
en onze vast copy leveranciers
wensen u nog een prettige avond verder.
Tot de volgende Ronde maar weer.
Terug naar de Ronde