Ronde 295 van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 26-05- 2010.


* Goedenavond zend, en luisteramateurs, 

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen. 

Elke éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst van de vriendenkring.  

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,

 Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing. 

En….Dat willen we graag zo houden.

                   Onze ronde leider is vanavond weer Johan PD2JCW.


 

 

 

 

*NIEUWS:

*Internet via LED-lampen

Wat een geweldige wereld zou het niet zijn als we niet via onhandige draadloze routers 

en kilometers ingegraven kabel het internet op zouden gaan, 

maar via de stralen van de lampen die in elk huis in elke kamer zijn...

Wetenschappers van de universiteit van Edinburgh hebben een manier uitgevonden 

om data via lampen te verzenden; een uitvinding die de manier waarop we Internetten revolutionair 

zou kunnen veranderen.

De ontdekking wordt D-Light (data licht) genoemd en gebruikt de nieuwe LED lampen waarvan verwacht wordt 

dat die uiteindelijk de oude gloeilamp gaat vervangen. 

In delen van de Europese gemeenschap wordt de traditionele gloeilamp al uitgefaseerd 

vanwege zijn slechte rendement.

Naast een revolutionaire manier van Internetten maakt deze oplossing meteen een eind aan de mogelijk 

schadelijke elektromagnetische vervuiling zoals deze uitgestraald wordt door draadloze routers, 

en biedt het alomtegenwoordige internet toegang, mogelijk gemaakt door straatlantaarns...

Het idee wordt zo belangrijk gevonden dat een winnaar van de Nobelprijs voor de natuurkunde 

deze oplossing geschaard heeft onder de 100 uitvindingen die het dagelijks leven in de komende 100 jaar 

gaan veranderen.

Dr Harald Haas, die college geeft in draadloze communicatie aan de universiteit van Edinburgh, leidt het project.

Volgens hem zou de uitvinding binnenkort al over de hele wereld gebruikt kunnen worden, 

wat voor grote economische betekenis zou kunnen zijn voor Schotland. 

En tevens wordt daarmee de rol van Schotland als een van de leidende landen waar het op wetenschappelijke 

innovatie aankomt, nog eens bevestigd.

Dr Haas zegt: “De invoering zou zo goedkoop moeten zijn dat het overal beschikbaar wordt. 

Door gebruik te maken van het zichtbare deel van het lichtspectrum, dat gratis is, 

kan je bestaande draadloze diensten mee laten liften met lichtarmaturen. 

Energiekabels waar je data over kunt transporteren liggen er al, 

dus alles wat je nodig hebt is een centraal modem die de data naar de lampen stuurt 

en vervolgens naar de draadloze apparaten in huis.”

Door de uitvinding wordt data via licht verstuurd door het licht te laten flikkeren - 

onzichtbaar voor het menselijk oog - waarmee 100 Mb/s verstuurd kan worden. 

Dat is twee maal zo snel als de huidige draadloze routers en komt overeen 

met de snelheid van het breedbandnetwerk wat tegen 2017 eveneens naar 100 Mb/s gebracht zou moeten worden.

Op die snelheid kan een hele speelfilm in een paar minuten via een lamp verstuurd worden. 

Maar Dr Haas hoopt om de snelheid op te kunnen voeren naar 1Gb/s, 

wat 10 maal sneller is dan het netwerk nu aankan.

Draadloze communicatie is een sector die exponentieel groeit, maar de infrastructuur worstelt met problemen 

om die groei bij te houden.

De komst van apparaten zoals de iPhone, waarmee multimedia content afgespeeld kan worden, 

betekent dat veel meer bandbreedte nodig is dan gewone telefoons gebruiken. 

En op dit moment is er niet genoeg bandbreedte om alle data te verzenden. 

Maar als data via lampen verstuurd kan worden, wordt dit lastige probleem opgelost.

Een ander voordeel van het systeem is dat het goedkoop genoeg is om overal te installeren. 

Dat heeft veiligheidsvoordelen, omdat terroristen geen vitale internetservices meer buiten werking kunnen stellen. 

Elke straatlantaarn kan immers data versturen.

Dr Haas werkt met een belangrijke speler in de vliegtuigbranche om de techniek te ontwikkelen voor toepassing 

in vliegtuigen, waar men nog steeds huiverig is voor toepassing van draadloos internet 

omdat het storing zou kunnen veroorzaken op de instrumenten van het toestel.

Scottish Enterprise steunt de ontwikkeling van de nieuwe techniek door het sponsoren 

van de Proof of Concept (Letterlijk: bewijs dat het idee werkt). 

Volgend jaar wordt het eerste prototype gebouwd.

Na de eerste tests wordt een aparte firma opgericht om de vinding te produceren.

Het idee heeft de steun van belangrijke mensen verworven. Dr Haas zei dat Nobel prijswinnaar 

hoogleraar natuurkunde Theodor Wolfgang Hänsch uit Duitsland, 

door de overheid gevraagd was om ideeën te zoeken waarvan verwacht wordt dat ze ons leven ingrijpend 

gaan veranderen, en deze in een boek op te nemen.

“Hij koos mijn zichtbaar-licht-communicatie als een van deze ideeën,” voegde Dr Haas daar aan toe.

Noot van de redactie: nu even met beide benen op de grond. Een paar kanttekeningen:

Het idee wordt als ik het goed lees gevoed via het lichtnet. Klinkt als: PLC. 

En daar hebben we inmiddels ervaring genoeg mee om te weten dat data via het lichtnet versturen, 

geen goed idee is. Dan kan je HF ontvangst wel vergeten.

In de presentatie van het idee wordt wel gesproken over het uitzenden van data door lampen 

(zoals straatlantaarns) maar de weg terug wordt nergens beschreven. 

Moet ik ook een LED-lamp aan mijn laptop knopen? En komt in elke straatlantaarn dan ook een ontvanger? 

Hoe gaat dat met roaming? (van de ene naar de andere lantaarn lopen bijvoorbeeld)

Over energie-zuinig gesproken: Moet ik overdag dan het licht in mijn huiskamer aan doen als ik wil internetten? 

En moeten de straatlantaarns dan ook aan blijven? Anders is mijn netwerk weg...

Wat blijft er van mijn data over als ik een dimmer op een dergelijk LED lamp zet? 

Of kan dat dan niet meer?

En wat dat veiligheidsaspect betreft: als terrorist zou ik een verdeelstation opblazen, 

en geen lossen lantaarns. Ik zie niet in wat lichtcommunicatie daaraan verbetert.

Nog een veiligheidsaspect: Wordt de data versleuteld? 

Als dat zo is, moet iedereen die dezelfde lantaarn gebruikt, toch dezelfde sleutel hebben. 

Kan je lekker meelezen met de persoon naast je...

100Mb/s klinkt leuk. Maar als er 10 man onder een lamp/lantaarn staan, moet je toch de datastream delen. 

Ik denk althans niet dat er een separate 100Mb verbinding naar elke lantaarn zal gaan...

Kortom: het klinkt geweldig, maar ik zie toch nog wel een paar kleine praktijkprobleempjes...

Gelezen op de pi4raz site door NL13349 uit Waalwijk

 

 

 

* In een lange open brief op de website van Apple haalt de topman van het technologiebedrijf fel uit naar Adobe, 

maker van de wijdverbreide Flash-software.  

Flash, een technologie om onder meer video's en interactieve elementen toe te voegen aan websites, 

wordt niet ondersteund door de iPhone, de iPod en de iPad. Apple krijgt daarop veel kritiek - 

niet in de laatste plaats van Adobe zelf, dat vindt dat klanten daardoor op de gadgets van Apple

"niet het volledige web" kunnen ervaren.

Economisch motief

Volgens Adobe is de weigering vooral ingegeven door economische motieven.

Apple zou zijn online softwarewinkel de App Store willen beschermen 

tegen de concurrentie van in Flash ontwikkelde webapplicaties.

Jobs weerspreekt die kritiek.

Volgens hem is het beleid gebaseerd op technische overwegingen.

Flash is volgens hem traag en instabiel, en het zou een grote aanslag vormen op de batterijduur 

van mobiele apparaten.

Alternatieven

Bovendien zijn volgens Jobs veel betere, moderne alternatieven beschikbaar. 

Videosite Youtube bijvoorbeeld biedt zijn filmpjes niet alleen in Flashformaat aan, maar ook in H.264, 

een nieuwe videostandaard die op de iPhone, iPod en iPad wel kan worden gebruikt.

Ook het gebruik van Flash voor interactieve elementen op websites is volgens Jobs achterhaald 

door moderne technieken, zoals HTML5, CSS en javascript.

Flash zou bovendien zich slecht verhouden met veel moderne apparatuur, die gebruik maakt van aanraakschermen.

De strijd tussen Apple en Adobe laaide onlangs opnieuw op, 

toen Apple de voorwaarden aanpaste voor ontwikkelaars van Apps voor de iPhone en de iPad.

Die stellen nu expliciet dat programmeurs die Apps bouwen, 

daarbij uitsluitend gebruik mogen maken van de programmeertalen Objective-C, C, C++ of javascript.

CS5

Die aanpassing trof onder andere Adobe hard.

Dat bedrijf stond toen juist op het punt een nieuwe versie uit te brengen van zijn Creative Suite, 

een set programma's waar onder andere beeldbewerkingprogramma Photoshop deel van uitmaakt.

Met die nieuwe versie, CS5, zouden ontwikkelaars Flash-toepassingen kunnen exporteren naar een versie 

die geschikt is voor de iPhone, maar daar heeft Apple met de recente wijzigingen een stokje voor gestoken.

Jobs verdedigt die stap echter.

Hij stelt dat gebruik van een extra tussenlaag bij softwareontwikkeling de kwaliteit van niet ten goede komt.

Hij adviseert Adobe om zich te storten op nieuwe technologieën als HTML5, 

en "Apple niet langer te kritiseren omdat het het verleden achter zich laat."

Bron NU.nl/Wieland van Dijk, gelezen door NL13349 en ja die leest ook soms computerzooi omdat het soms interessant is

 

 

* ‘Stekkers in plaats van tankpistolen’

De Duitse industrie is als geen ander in staat complete elektrische auto’s te produceren.

Alleen de batterijen vormen een hiaat.

‘De Duitse elektroindustrie kan al een groot deel van de voor elektrische mobiliteit benodigde 

componenten leveren’, zei Friedhelm Loh vorige week tijdens de Hannover Messe, 

de grootste beurs voor industriële techniek ter wereld.

Hij is president van het Zentralverband Elektrotechnik und Elektronikindustrie (ZVEI). 

Samen met de automobiel- en machinebouwindustrie heeft Duitsland alles in huis om succesvol te zijn 

in de omschakeling van verbrandings- naar elektromotoren.

Elektronmobiliteit was het belangrijkste thema van de Hannover Messe.

‘Stekkers in plaats van tankpistolen’ kopte een Duits dagblad in een voorbeschouwing.

De industriebeurs toonde ongeveer 25 elektrische auto’s van vooral Duitse producenten.

Zoals een door Fraunhofer omgebouwde Artega GT, met twee 55 kW sterke wielnaafmotoren in de achteras.

Verder de rond deze tijd in serieproductie gaande Stromos, gebaseerd op de Suzuki Splash, 

de opvallende Jetcar – een overdekte scooter op wielen met twee zitplaatsen achter elkaar – 

en een omgebouwde Audi A2 van 45.000 euro (Duitse prijs).

En ook nog tientallen elektrische motorfietsen, scooters en brommers-die-niet-meer-brommen.

Ook verschillende leveranciers van elektrische componenten en diensten toonden in Hannover hun kunnen.

Compact Dynamics uit Starnberg levert vermogenselektronica, evenals elektrische remmen en stuurinrichtingen.

Compact Power Motors uit Unterföhring bouwt compacte synchroonmotoren met ingebouwde regelelektronica.

Automobil-Prüftechnik-Landau test aandrijflijnen en verricht rendementsmetingen.

Het elektrotechnische Siemens-concern, met op één van haar stands een geëlektrificeerde Porsche Cayenne, 

manifesteert zich nog nauwelijks op het gebied van elektrische mobiliteit.

Dr. Heinrich Hiesinger, ceo van Siemens Industrie, uitte zich echter positief over de toekomst van dit type auto.

‘Wij zien voor onszelf grote kansen in de elektronische besturing van de elektromotoren.

Dat kunnen we beter dan de auto-industrie.’

Normalisatie, een voorwaarde voor industriële productie, is nog ver te zoeken.

Alleen voor het laden van batterijen zijn er standaarden.

Twee jaar geleden riepen energieleverancier RWE en autoproducent Daimler concurrenten en toeleveranciers

bijeen om te voorkomen dat er vele stekkers, laadstations en autoaansluitingen in omloop zouden komen.

Inmiddels is er een genormaliseerde stekker (IEC 62196-2), een norm voor communicatie 

en afrekenen (ISO 15118), en een standaard voor het veilig laden van batterijen (IEC 61851).

Angela Merkel, vorige week maandag ook op de Messe, heeft zich ontpopt als groot supporter 

van de elektrische auto.

Ze mikt op één miljoen elektrische voertuigen in haar land in 2020.

De bondskanselier belegt op 3 mei een conferentie ter werving van miljarden euro’s voor verdere ontwikkeling 

van elektrische mobiliteit in Duitsland.

De Duitse industrie ondersteunt dat doel van harte, maar onderkent dat er nog veel moet gebeuren.

‘De kosten moeten zeker met een factor vijf omlaag en tegelijk moet de actieradius minimaal verdubbelen’, 

zei topman Hans-Jörg Bullinger van Fraunhofer.

Dit Duitse TNO, maar dan twee keer groter, doet in 33 van haar ruim 50 instituten onderzoek 

naar e-mobility (smart grids, energieopslag, elektrische auto) en trekt daar jaarlijks dertig miljoen euro voor uit.

De batterijen, de achilleshiel van de elektrische auto, 

vormen de zwakke plek in het leveringspalet van de Duitse industrie.

De litiumionaccu lijkt de standaard te worden van de ‘auto van de toekomst’, 

maar alleen Evonik uit Essen heeft beperkte ontwikkeling en productie van dit type batterijen.

Buitenlandse producenten domineren hier de markt.

Gelezen in Het Technisch Weekblad door NL13349 

 

 

 

* Nieuwe heli voor de Marine

In Italië namen vertegenwoordigers van de Marine de eerste nieuwe NH-90 helikopter in ontvangst.

Boven het fabrieksvliegveld van Agusta-Westland, in de nabijheid van Milaan, 

maakt hij luchtcapriolen als ware het een lichte politiehelikopter.

Maar de nieuwe NH-90 weegt meer dan tien ton. 

Eind april nam Defensie de eerste van een order van twintig van deze helikopters 

voor de Koninklijke Marine in ontvangst.

Twaalf daarvan zijn uitgerust voor de onderzeebootbestrijding en een reeks andere maritieme taken, 

acht hebben transport van materieel en personeel als hoofdtaak.

De NH-90 is in technologisch opzicht meer dan een generatie verder dan de Lynx-helikopters 

die vanaf het einde van de jaren zeventig in dienst zijn.

Zo bestaat de romp grotendeels uit vederlichte en sterke composiet materiaal, 

wat niet alleen gewichtbesparend werkt, maar ook het onderhoud vermindert.

Een ander belangrijk verschil met de vorige generatie helikopters is het fly-by-wire-systeem, 

dat op helikoptergebied voor het eerst wordt toegepast.

Daarbij is het hydraulische stuursysteem van leidingen onder druk vervangen door elektronische besturing.

Het vliegen zelf wordt vereenvoudigd door de verregaande automatisering van de stuurcommando’s 

aan de rotorbladen en de staartrotor.

Dat verklaart de luchtacrobatiek boven Milaan.

De sensoren, zoals de radar, de sonar en de infraroodapparatuur, 

van de NH-90 hebben een groter bereik en zijn nauwkeuriger dan die van vergelijkbare helikopters 

die al operationeel zijn.

De opgedane data kunnen bovendien via een datalink met schepen, andere vliegtuigen 

en eenheden op de grond worden uitgewisseld.

De toepassing van al deze nieuwe technologieën heeft wel een prijs gehad.

De levering van het eerste toestel liep een vertraging op van drie jaar.

Dat is ook de reden dat de eerste toestellen die naar Nederland komen, 

geproduceerd door een Europees consortium waarvan Agusta-Westland deel uitmaakt, 

niet volledig als boordhelikopter inzetbaar zullen zijn.

Sommige complexe missiesystemen zoals de radar zijn nog niet gecertificeerd 

en ze mogen niet vanaf marineschepen opereren.

Deze NH-90’s, met een zogeheten meaningful operational capability (MOC), 

kunnen wel al verschillende taken van de Lynx-helikopters overnemen.

Ook kan personeel worden opgeleid.

Gelezen in het Technisch Weekblad door NL13349

 

*Wij willen graag alle Nederlandse Radio Amateurs en SWL's attenderen op de volgende activatie: 

PC100AR (Premio Centinario 100 ALFA ROMEO) door Frans de Bles (PC2F)
Op 24 juni 1910 is het beroemde italiaanse automerk A.L.F.A.(Anonima Lombarda Fabbrica Automobili ), l

ater bekend als Alfa Romeo, opgericht. 

Om het 100 jarig bestaan van dit mooie auto merk te vieren zal PC2F van 29 mei tot 26 juni 2010 

de speciale call PC100AR op de HF-banden in de lucht brengen. Frans is naast radioamateur tevens fanatiek 

Alfa Romeo bezitter en liefhebber / verzamelaar van A.R. model auto's, 

A.R. postzegels en allerlei andere spullen. 

Een speciale QSL-kaart zal na de activatie periode worden gemaakt en via het buro worden verstuurt. 

Wees er zeker van de speciale kaart scoren en deze event call niet te missen (let op het DX-cluster). 

Gelezen op de Veron site door NL13349

 

 

 

*Amateurs als professionals? 

Als ik van buiten naar de zendamateurgemeenschap in de wereld kijk, 

zie ik een verbazingwekkende combinatie van individualisme, 

hobbyisme met een verregaande teamgeest, diepgaand technische kennis en organisatiegraad.

Organisatorisch gezien zijn aan de ene kant de zendamateurs veelal lid van een zend- 

of radioamateurvereniging.

Die vereniging is lid van de International Amateur Radio Union, de IARU. De IARU is lid van de de ITU.

De vereniging heeft daar weliswaar geen stemrecht, 

maar mag wel meedoen aan de discussies en stukken inbrengen.

De ITU is een agentschap van de Verenigde Naties.

Aan de andere kant moeten wettelijk gezien zendamateurs aan licentievoorwaarden voldoen 

die door de nationale overheden worden gesteld.

Nationale overheden zijn lid van de ITU en maken daar bindende afspraken.

Dit is dus goed professioneel tot aan de Verenigde Naties toe verankerd.

Een bepaalde groep zendamateurs zoekt het hogerop.

Die groep heeft niets met het vaste.

Deze zendamateurs zijn de high-flyers.

Ze bouwen bijvoorbeeld geheel in eigen beheer satellieten.

Nu is er geen enkele organisatie die houtje-touwtje toestaat in haar ruimtevoertuig, 

dus deze speeltjes moeten aan zeer grondige EMC-, trillings- en stabiliteitseisen voldoen.

Er zijn op dit moment meer dan tien van deze satellieten operationeel in orbit en 

er is een uitgebreid station op de ISS.

Die satellieten kunnen spraak, e-mail, televisie en foto’s in full-duplex aan.

Veel van de astro- en kosmonauten zijn zendamateurs en maken vanuit de ISS regelmatig verbindingen 

met zendamateurs thuis en op scholen.

Het blijft een hobby, maar hiervoor moet je echt van wanten weten.

Gewiekste onderhandelaars zijn ze ook.

Omdat een raket gemaakt is voor een bepaalde pay-load en de motor niet een tandje zachter kan, 

moet vaak ballast worden meegenomen.

Regelmatig gaat dus een amateursatelliet als ballast mee.

De kosten blijven beperkt tot de huur van de cleanroom en vibratietests.

Niet slecht toch voor een stelletje hobbyisten?

Laag bij de grond zijn er in vele landen groepen zendamateurs die noodcommunicatiediensten organiseren.

In sommige landen gaat dat zo ver dat de overheid er flink in investeert, 

of dat een reddingsdienst alle communicatieactiviteiten overdraagt aan de amateurs.

Die moeten dan wel heel professioneel aan de certificeringseisen voldoen. Internationaal 

wordt dit door de Global Amateur Radio Emergency Conference, Garec, 

die weer aan de IARU is gelieerd, gecoördineerd en gestuurd.

In Nederland is de Stichting DARES, na de erkenning door het ministerie van Binnenlandse Zaken 

en Koninkrijksrelaties, bezig formeel convenanten af te sluiten met de diverse lokale overheden, 

zoals de Veiligheidsregio’s en het LOCC.

Ook dit is dus stevig opgetuigd en verankerd.

Een mooie invulling van een technische hobby in het maatschappelijk bestel, 

waarbij door technisch onderlegde mensen communicatie kan worden gewaarborgd 

wanneer de bestaande systemen het bij rampen en/of calamiteiten, 

wanneer communicatie juist cruciaal is, het laten afweten.

Radiozendamateurs vind je in alle lagen van de bevolking.

Van eenvoudig tot hoogopgeleide mensen.

Beroemdheden als koning Hussein van Jordanië en Walter Cronkite, jarenlang nieuwslezer 

en anchorman bij CBS Evening News, waren zendamateurs en gewoon ‘on-air’ aanspreekbaar 

voor iedere zendamateur.

Alles bij elkaar geeft dit aan dat achter de term radiozendamateur meer schuilgaat 

dan het woord amateur doet vermoeden.

Het begrip amateur moet worden afgezet tegen dat van professional in die zin dat amateurs 

geen geld verdienen aan hun activiteiten en professionals wel.

Overigens zijn vele toepassingen die heden ten dage door de professional worden gebruikt, 

door amateurs uitgevonden en ontwikkeld, al dan niet in dienst van een in elektronica gespecialiseerd bedrijf.

Om eens over na te denken als je hoort dat radiozendamateurs hun diensten aanbieden 

aan professionele hulpverleningsdiensten voor ondersteuning op het gebied van communicatie.

Een burgerinitiatief dat alleen maar een win-winsituatie voor de Nederlandse bevolking oplevert.

Joop Verdoes (PA1JAV) is secretaris van de stichting DARES.

Gelezen op PI4RAZ door NL13349 uit Waalwijk

 

 

*Amateursatelliet op weg naar Venus

Op 20 mei werd de 15 kilogram zware Venus Amateur Radio Satelliet UNITEC-1 gelanceerd.
Ze is van het type Nanosat en is gebouwd door 20 universiteiten 

en scholen die verenigd zijn in het University Space Engineering Consortium, UNISEC.
UNITEC-1 is op weg naar Veunus en zal de eerste amateur satelliet zijn 

die zich buiten de baan van de maan begeeft.

 De belangrijkste missie is het uitvoeren van experimneten met de boordcomputers 

en testen uitvoeren met betrekking tot lange-afstand ruimte communicatie.

De transponder met een bandbreedte van 20 heeft een downlink frequentie van
De satelliet heeft een 5840 MHz amateur radiobaken aan boord.

Het uitgangsvermogen van twee maal 4.8 watt voedttwee microstrip antennes.

De modulatie is AFSK/FM 1200 baud in het eerste gedeelte van de vlucht 

en zal overgaan in CW 1 bit per seconde gedurende de interplanitaire vlucht.
De eerste signalen van UNITEC-1 van drie honderd duizend km ver zijn reeds ontvangen op 5839.91 MHz. 

Het team roept de hulp in van radio amateurs wereldwijd om de ontvangst van de signalen te rapporteren.

Meer informatie

Soutgate nieuwsbericht

Hulp gevraagd

UNITEC-1 website

Filmpje van een 5.8 GHz ontvanger

Bron pa0phb  PA3E

 

 

 * Mastklimmen is riskant

Met de CW velddag in het verschiet is het misschien wel aardig om te zien wat er zoal bij komt kijken 

als je in de mast blijft steken. 

De volgende website toont dat met een filmpje. Men is dus gewaarschuwd.

Meer informatie Filmpje

Bron pa0phb  PA3E

 

 

 

 

* Drifting satellite threatens US cable programming

Duizenden kilometers boven de aarde is de TV satelliet, Galaxy 15, 

uit koers geraakt en dreigt daarmee in de baan van een andere communicatiesatelliet, AMC11, te geraken.

Die laatste bedient de kabel netwerken in de USA.
Beide satellieten blijven hun uitzendingen continueren en zullen elkaar 

daardoor gaan storen zo verwacht Yves Feltes, een woordvoerder voor AMC 11 

de eigenaar van SES World Skies.
Hoewel zij hun uiterste best doen om de storingen zoveel mogelijk te beperken 

zullen er TV station getroffen worden.

Feltes wilde geen indicatie geven welke TV maatschappijen getroffen werden. 

Diverse kabel en TV maatschappijen meldden echter dat hun service erg geen of nauwelijks last van zou ondervinden.

Meer informatie Ass. Press

Bron pa0phb  PA3E

 

 

* Satelliet heeft last van radiostoring

Amateur satellieten ondervinden reeds gedurende lange tijd radiostoring van van illegale zenders 

in het frequentiegebied dat primair aan de radio amateurdienst is toegewezen. 

Maar nu heeft ook ESA last van radiostoringen bij haar SMOS satelliet.
Een rapport van de BBC vermeldt het volgende:
De ESA SMOS, Soil Moisture and Ocean Salinity, satelliet zend waardevolle nieuwe gegevens 

naar aarde over de manier hoe water circuleert rondom de globe. 

Dit ondanks voortdurende interferentie.
De satelliet werd in november 2009 gelanceerd om de vochtigheid van aarde 

en zoutgehalte van de oceanen te volgen met behulp van een drie-armige microgolfantenne. 

Gedetailleerde kaarten beginnen nu bij de wetenschappers binnen te komen.
Maar in sommige delen van de wereld wordt SMOS verblind door radarnetwerken, 

TV en radiolinks. 

De radio interferentie is zeer frustrerend voor het missionteam. 

Het gedeelte van het radiospectrum waarin de satelliet werkt in uitsluitend voor Aardonderzoek gereserveerd.
Vooral in Zuid Europa, het Midden Oosten en Azie zijn de stoorbronnen daar problematisch. 

Zij zorgen er voor dat juist in die gebieden, waar water een schaars goed is, 

het onderzoek gehinderd wordt. (BBC)

Meer informatie Southgate   BBC NEWS

Bron pa0phb  PA3E

 

 

* CW en Zelfbouw

Wim is een ras zelfbouwer.

Zoals in de aankondiging van de lezing stond vermeld, 

weet hij van allerhande onderdelen verrassend leuke knutseltjes te bouwen.
Ons viel de eer te beurt om als test case voor zijn nieuwe lezing over CW zelfbouw projecten te dienen.
Dat hebben we geweten. In een aaneenschakeling van grappen, zinspelingen

en gevatte opmerkingen wist hij zijn gehoor met een uur durende slappelach aan zich te binden.
De kern van zijn betoog was de zelfontplooiing van de radioamateur.

Dat is de basis van de argumentatie van de overheid om aan amateurs frequentieruimte ter beschikking te stellen.
Zijn verhaal werd opgebouwd rondom twee rode draden.

Het eerste draad betrof de zelfbouw.

Hoe begin je er mee, wat moet je wel en wat niet doen.

De tweede rode draad was CW. Waarom CW, de voordelen en hoe en wat je er aan kunt meten.
Plezier aan radio beleef je door dingen zelf te maken, dus geen blikken japanse doos te kopen,

maar zelf te doen.
Begin met een eenvoudig bouwontwerp, bij voorkeur zonder printje.

Dan te hopen dat ie het niet doet, want dan kun je pas echt gaan uitpluizen hoe zoiets werkt.

Je gaat dan eens wat snuffelen in tijdschriften of het internet over schakelingen

en dan zelf een schema maken en dat circuit opbouwen op een plaatje gaatjesboard

en een kastje maken om het netjes af te werken.

Het hoogste nivo in de kunst van zelfbouw bereik je als je losse
projecten bijvoorbeeld uit applicatie notes van firma's gaat combineren tot een geheel eigen ontwerp.

Je kijkt naar wat de schaarse handel nog te bieden heeft en struint de rommelmarkten af

voor wat bijzondere onderdelen.

Veel bewaren dus.
Dan krijg je de geest, pakt de rommeldoos van de zolder keert hem om een bouwt er iets moois mee op.
Van die laatste fase demonstreerde Wim ons diverse apparaatjes

die allerlei parameters van de CW transmissie konden meten.

Al die apparaatjes hadden met elkaar gemeen, dat ze gebouwd werden met een minimaal aantal onderdelen

en in een net kastje zaten gemonteerd.
Het hart van elke schakeling was een 40 pens microprocessor met daarom heen een simpele voeding,

een digitaal naar analoog convertor om geluid te maken en een ingangscircuit

om een morse of seinsleutel signaal om te zetten naar een digitale spanning.

Op het kastje een luidspreker en of display en een paar knopjes.
Zo liet hij ons zien 'De Speller', een buitengewoon nuttig apparaatje om morse te leren.
De 'QSO machine' waarmee je het maken van QSO's kunt oefenen.
De 'Morse TX', een generator voor morse berichten,

waarmee ook onregelmatig schrift na gebootst kan worden.
De 'Kujer2' een meer uitgebreide Speller, met opslag van 3000 woorden instelbare snelheid

en woordspatie en mogelijkheid tot herhaling van woorden.

Een zeer nuttig apparaat.
Een 'Fistmeter', een apparaatje om telegraafvervorming te meten.
Een 'Morse keyboard' Waarmee morse gemaakt kan worden voor hoge snelheden
De 'RedRacer', een apparaat om de werking van diverse soorten seinsleutels te testen.
De 'BugDebugger' een apparaat als de RedRacer,

maar het kan ook mechanisch een sleutel bedienen en daarmee de betrouwbaarheid te testen.
Als laatste, voor de gehele familie, een 'Morse verjaardagsklok'.

Een klok die elke twee uur in morse de eerstvolgende familiegebeurtenissen laat horen.

Bron pa0phb  PA3E

 

*500 kHz baken in Noorwegen

Het tijdelijke amateurbaken LA1ASK/B zendt nog uit tot midden juni op 509 kHz in CW.
De 35 meter hoge antenne wordt gevoed met een vermogen van 5 watt.
De locatie is het eiland Toftoy vlakbij de stad Bergen in het zuidwesten van Noorwegen.
Een mooie gelegenheid om ook eens op deze band te gaan fluisteren

Meer informatie LA1SK

Bron pa0phb  PA3E

 

*Tekoop kijkt a.u.b. voor meer informatie bij TE-KOOP  

 

*Heeft ook u iets te koop. 

 Of weg te geven of u zoekt iets. 

Misschien hebt u informatie nodig? 

Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen

*Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 295e ronde. 

Johan PD2JCW,

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende week. 


retour ronde