Ronde 781 van de Onafhankelijke
Radioamateurs Brabant “ORB” 26-05-2021
*
Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een
“Besloten”
bijeenkomst van de vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle-,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL-manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….
Dat
willen we graag zo houden
Onze
rondeleiders zijn Frank PF1SCT
En
Johan PD2JCW
*Boats on the Air combineert radio- en
vaarpassies.
Gepubliceerd: 22 mei 2021.
Op zaterdag 5 juni activeren leden van de San Francisco Amateur Radio Club (www.sfarc.org)
een zeilboot op de Baai van San Francisco van
13.00 tot 16.00 uur Pacific Time (PT).
Geïnspireerd door succesvolle programma's zoals SOTA, POTA en IOTA,
is het idee om een evenement te creëren dat
zowel amateurradio- als bootpassies deelt.
Dus nu ook BOTA - Boats On The Air.
Een mooi initiatief!
De zeilboot, Auriah, is een 37 voet lange
Beneteau Oceanis uit Sausalito, Californië.
“De hoofdregel van BOTA is dat de boot
onderweg moet zijn tijdens de activering.
Verankering, afmeren of vastbinden aan een
dok is niet toegestaan.
Het plan is dat we gedurende die tijd 100% onder zeilkracht varen” zegt Kent Carter,
AJ6NI, de initiatiefnemer voor het starten
van Boats on the Air.
Behalve dat het een leuke activiteit is, wordt gehoopt dat BOTA
de voorbereiding op noodsituaties en
experimenten met amateurradio zal bevorderen.
Ryan Connolly, N9PYL, heeft de website boatsontheair.com
opgezet om het evenement te ondersteunen.
Naast activeringsdetails worden foto's op de website geplaatst
en kunnen activators en chasers hun contacten
registreren.
Het toekomstige plan voor de site is om een platform te bieden voor andere activeringen
die kunnen worden gepost en geregistreerd, en
om maritieme ham radiobronnen aan te bieden.
Het activeringsplan voor 5 juni 2000 - 2300
uur UTC (13-16 uur lokale Pacific Daylight Time) ziet er als volgt uit:
2m FM 146.520
17m FT8 18.100
20m SSB 14.325
40 m CW 7.115
Neem voor vragen, of om uw eigen activering te plaatsen,
contact op met mailto:boatsontheair@gmail.com.
Activatoren:
Kent Carter, AJ6NI
Ryan Connolly, N9PYL
Richard Lesnick, KJ6PTX
Corey Siegal, KJ6LDJ
Dave Bullock, N3CUE
Dan Valins, KG6EWL
https://www.daru.nu/
Edmond PA3E
* NIEUWSBRIEF IARU MONITORING SYSTEM REGIO 1
Nieuwe maandelijkse IARU-MS-nieuwsbrief voor Regio 1Iedere maand
brengt het IARU Monitoring System een
uitgebreide nieuwsbrief uit.
Met daarin alle monitoring rapportage over de
afgelopen maand.
Zo resulteert dat ook deze maand weer in twintig goed gevulde pagina’s
met flink gedetailleerde informatie.
Het klinkt misschien heel saai maar het is
min of meer hetzelfde verhaal als afgelopen maanden.
Ook in de maand april waren de OTH radars
weer aanwezig.
Deze radars zijn goed voor 60% van de
meldingen.
Waarschijnlijk zijn het maar een paar stations die van frequentie wisselen
en maar een paar seconden uitzenden.
Maar de OTHR Contayner en Pluto zenden
langere periode uit.
Terug van weg geweest is de SuperDarn (Super Dual Auroral Radar Network)
een netwerk van internationale
wetenschappelijke radars.
Zeer goed overzicht en veel informatie
Ook bevat deze IARU-MS-nieuwsbrief een zeer goed overzicht van actuele
en reeds opgeloste storingen.
Maar ook informatie over indringers en ander
oneigenlijk gebruik van onze amateurbanden.
De nieuwsbrief over april
2021 is vanaf nu in PDF formaat beschikbaar.
Echter, het kan ook nuttig zijn ook de oudere nieuwsbrieven nog eens te raadplegen.
Bijvoorbeeld om meer over de aard en
progressie van langer lopende storingen te weten te komen.
Daardoor hebben wij een flinke verzameling
oudere maandrapporten aangelegd.
Dus dit archief beslaat ook vele voorgaande
jaren.
Op
deze pagina van ons VERON
Traffic Bureau is dit archief terug te vinden.
Het IARUMS (IARU Monitoring System)
In het IARUMS werken radioamateurs in een groot aantal landen
samen bij het signaleren van “intruders”
op de – vooral exclusieve – amateurbanden.
Voor Nederland is VERON als lid van de IARU
de uitvoerder van deze taak.
De uitvoering is ondergebracht bij het Traffic-Bureau/HF-commissie.
Maar de dagelijkse uitvoering ligt bij een
vaste groep van zes radioamateurs.
Deze groep monitort de amateurbanden en registreert
de waargenomen verstoringen door intruders
volgens een bepaald protocol.
Tevens worden eens per maand de waargenomen verstoringen samengevat
in een VERON-rapport dat dan naar de
IARUMS-coördinator gaat.
Vanaf oktober 2020 is Caspar Miró (EA6AMM)
aangesteld als IARUMS-R1 coördinator.
Peter Jost (HB9CET) geeft daarbij ondersteuning als vice-coördinator,
onder meer als samensteller van de
maandelijkse Newsletter.
https://www.veron.nl/
Edmond PA3E
* LED-verlichting: 60% voldoet niet aan EU-EMC-richtlijn
19/05/2021 door Erwin van der Linden (PE1CUP)
Van onderzochte Ledverlichting voldoet 60%
niet aan de EMC-richtlijn van de EU.
Dat blijkt uit een Europees onderzoek uit 2019/2020,
waarvan de resultaten onlangs bekend
werden.
Dat is weliswaar een duidelijke verbetering ten opzichte van een vergelijkbaar onderzoek uit 2011
– toen zelfs 83% van de onderzochte verlichting niet aan de EMC-richtlijn voldeed
– maar nog steeds een lage score.
Ook de naleving van de technische vereisten
verbeterde: van 62% in 2011 naar 75% in 2020.
Helaas overschrijdt dan nog steeds 25% van de Ledverlichting de emissiegrenzen.
Dat is 1 op de 4 apparaten.
Het belang
Elektronische apparaten die niet voldoen aan de EMC-richtlijn
kunnen storing veroorzaken in de
radio-ontvangst.
Dat is niet alleen een bron van ergernis voor radioamateurs,
maar ook voor andere EU-burgers.
Denk bijvoorbeeld aan storing in de ontvangst van DAB+, Digitenne, WiFi,
zelfrijdende auto’s, draadloze deurbellen, draadloze luidsprekers,
draadloze autosleutels en GPS.
Maar zelfs de luchtvaart ondervindt soms
problemen.
In 2020 viel bijvoorbeeld de communicatie tussen vliegtuigen
en de vluchtleiding bij Glasgow Airport
regelmatig volledig weg.
De oorzaak bleken enkele lampen te zijn van
een nietsvermoedende burger.
Het Britse Ofcom loste het probleem destijds
op.
Wij berichtten daar toen over: Torenhoge
radiostoring opgelost door Ofcom.
Het onderzoek naar Ledverlichting
De EMC Administrative Cooperation Working Group (EMC ADCO)
voert regelmatig onderzoek uit naar de elektromagnetische compatibiliteit van technische apparaten.
De EMC ADCO is een werkgroep van de
samenwerkende EMC-markttoezichthouders uit de verschillen EU-landen.
In de periode van 1 juli 2019 tot 31 maart
2020 onderzocht de EMC ADCO Ledverlichting.
Daaraan deden in totaal elf Europese toezichthouders mee,
waaronder de Nederlandse, Agentschap
Telecom (AT).
Met het onderzoek wilde men onder andere nagaan
of er een verbetering was ten opzichte een
vergelijkbaar onderzoek in 2011.
De werkgroep adviseerde de deelnemende toezichthouders
om elk tien verschillende Ledverlichtingen te
onderzoeken, maar het stond de deelnemers vrij daarvan af te wijken.
Tijdens een EMC-onderzoek test men of
producten zowel aan technische als aan administratieve vereisten voldoen.
Technische vereisten
Om de technische conformiteit met de van toepassing zijnde standaarden vast te stellen,
testten deelnemende toezichthouders de
volgende aspecten:
Uitgestraald storingsnivo in het
frequentiebereik van 9 kHz tot 30 MHz;
Uitgestraald storingsnivo in het
frequentiebereik van 30 tot 300 MHz;
Harmonische stroomemissie bij
verlichtingssystemen met een nominaal vermogen van meer dan 25 Watt
Daarnaast bekeken de toezichthouders op
vrijwillige basis de volgende aspecten:
Harmonische stroomemissie bij
verlichtingssystemen met een nominaal vermogen tussen de 5 en de 25 Watt;
Uitgestraald storingsnivo in het
frequentiebereik van 30 tot 1000 MHz;
Immuniteitsaspecten conform de
geharmoniseerde standaard EN 61547:2009
Om maximale consistentie te bereiken tussen de resultaten van verschillende testlaboratoria
en om rapportages te vereenvoudigen,
werden producten exact conform de beschreven
procedures in de relevante normen getest.
Administratieve vereisten
Naast technische eisen kent de EMC-richtlijn ook administratieve eisen,
die eveneens door de toezichthouders werden
getest.
Met name dient een installatie voorzien te zijn van een (correcte) CE-markering
en te beschikken over een (correcte) EU-conformiteitsverklaring
(DoC).
In een DoC verklaart de fabrikant onder meer
dat de installatie getest is volgens de van toepassing zijnde standaarden.
Zo’n DoC is een voorwaarde voor het mogen
voeren van een CE-markering.
Behalve eisen met betrekking tot de CE-markering en de DoC, bestaan
er ook eisen voor de technische documentatie
van een product.
Deelnemende toezichthouders beoordeelden die
op vrijwillige basis.
Onderzochte Ledverlichting
Om een zo breed mogelijk beeld te krijgen van Ledverlichtingen in Europa,
werd een quasi-willekeurige steekproef
uitgevoerd over alle prijsklassen en alle landen van oorsprong.
Deelnemende toezichthouders mochten daarbij
ook producten op het internet kopen (eBay, Amazon, Alibaba, enz.).
De deelnemende toezichthouders selecteerden uiteindelijke 97 verlichtingen,
waarvan er 47 afkomstig waren uit China, 17
uit de EU en 33 een onbekende herkomst hadden.
Resultaten
75% van de onderzochte Ledverlichtingen bleek
te voldoen aan de technische vereisten.
Dat is een betere score dan in 2011, toen 62%
van de systemen voldeed.
Ondanks de verbetering, produceert in 2020
dus nog steeds 1 op de 4 Ledverlichtingen te
veel storing.
De naleving van de administratieve vereisten verbeterde sterk t.o.v. het onderzoek in 2011:
in 2019/2020 voldeed 55% aan alle
administratieve vereisten, terwijl dat in 2011 slechts 29% was.
Uiteindelijk voldeed 40% aan alle vereisten, wat een lage score is,
maar wel veel beter dan de score in 2011,
toen slechts 17% van de verlichtingssystemen voldeed.
Meer informatie
Het officiële verslag van het onderzoek uit 2019/2020: Report on the 12th joint cross-border
EMC
market surveillance campaign on LED lighting equipment (2019-2020)
Het officiële verslag van het onderzoek uit 2011: Electromagnetic Compatibility
–
Report on the Fourth Joint Cross-Border EMC Market Surveillance Campaign on LED
lamps (2011)
De van toepassing zijnde EU-EMC-richtlijn: RICHTLIJN 2014/30/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
https://www.veron.nl/
Edmond PA3E
*YOTA kondigt nieuwe contest aan: YOTA
Contest
21/05/2021 door Poll van der Wouw PA3BYV
YOTA Contest“Team YOTA” van de Youngsters on the Air in IARU Regio 1
kondigt een nieuwe contest aan: de YOTA
Contest.
Dit wordt een drie-keer-per-jaar evenement en
duurt telkens maar 12 uur.
De YOTA Contest staat open voor alle
radioamateurs.
YOTA wil hiermee de activiteit van jongere
radioamateurs een boost geven.
En uiteraard tevens YOTA ondersteunen.
De 12-uurs-periode is elke keer verschillend,
maar telkens op een zaterdag.
De eerste contest vindt plaats op zaterdag 22 mei 2021 van 08:00 tot 19:59 uur UTC.
De daaropvolgende zijn op 17 juli van 10:00
– 21:59 uur UTC en 30 december 12:00 – 23:59 uur UTC.
Categorieën
YOTA heeft acht verschillende
operator-categorieën vastgesteld.
Dat is inclusief subcategorieën voor
operators van 25 jaar en jonger.
Maar operators van elke leeftijd mogen
meedoen.
De toegestane modes en banden zijn CW en SSB op 80, 40, 20, 15 en 10 meter.
Wissel de leeftijd van de operator uit.
Die leeftijden doen namelijk dienst als
vermenigvuldigers.
Je mag elk station éénmaal per band werken.
Contacten op hetzelfde continent tellen voor
1 punt.
DX daarentegen krijgt 3 punten per
verbinding.
Hoe jonger de operator waar je mee werkt des
temeer punten krijg je.
Dus werk vooral de jongste operators.
YOTA Contest log robot
De IARU Regio 1 jongeren werkgroep werkt samen
met de Hongaarse radioamateurvereniging MRASZ
De vereniging is ook lid van de IARU.
MRASZ zal de onder andere de contest log
robot verzorgen.
Dien alleen Cabrillo logs in.
De winnaars van de contest worden bekendgemaakt
zodra alle binnengekomen logs gecheckt zijn
over de diverse categorieën.
De winnaars krijgen een YOTA Contest
plaquette.
Het contest committee bestaat uit de IARU Regio 1 Youth Working Group: Philipp (DK6SP),
voorzitter, Markus (DL8GM), vicevoorzitter en
de leden Csaba (HA6PX) en Tomi (HA8RT).
Neem contact op met het YOTA Contest
Committee voor vragen of verdere informatie (contest@ham-yota.com).
Coronamaatregelen
De officiële positie van de IARU Regio 1 is om multi-operator-contesten niet aan te moedigen,
vanwege de noodzakelijke afstandsmaatregelen.
Desondanks wil de Youth Working Group multi-operator-stations niet ontmoedigen.
Dit omdat jongeren vaak geen eigen
station hebben en daarvoor bij een ouder of bevriende amateur terecht moeten.
Ze raden echter af om met grote groepen
jongeren bijeen te komen, of grote conteststations te vormen.
Volg alsjeblieft de lokale en nationale
regels met betrekking tot de COVID-19-pandemie.
https://www.veron.nl/
Edmond PA3E
*Nederlandse zendamateur PA5X wint
prestigieuze prijs
22/05/2021 door Poll van der Wouw PA3BYV
Johannes Hafkenscheid, PA5X, wint voor zijn activiteiten in Mauritanië
als 5T5PA de prestigieuze prijs “Intrepid
Spirit Award” 2020.
De prijs werd aan 5T5PA uitgereikt door de
Intrepid-DX Group.
De
Intrepid-DX Group is een zeer vooraanstaande vereniging.
Deze groep heeft vele DX-pedities
georganiseerd.
Verder bereiden ze dit moment bijvoorbeeld de 3Y0J DXpeditie naar Bouvet voor.
Eerdere winnaars van deze Award waren onder andere JH1AJT (Yasuo “Zorro” Miyazawa),
RA9USU (Dmitri Zhikharev) en LA7GIA (Ken
Opskar).
Actief vanuit Mauritanië
Johannes, PA5X wint deze prestigieuze prijs
omdat hij de afgelopen 2 jaar zeer actief was
en is vanuit Mauritanië.
Ook heeft hij vele zendamateurs de mogelijkheid gegeven
om Mauritanië op alle HF-banden inclusief 50
MHz te werken.
Nieuwsbericht van de Intrepid-DX Group
Van de internationale DX-conventie:De Intrepid-DX Group is verheugd
de ontvanger van de jaarlijkse “Intrepid
Spirit Award” aan te kondigen.
We zijn verheugd dat we zoveel waardige
nominaties hebben ontvangen om te overwegen.
Dit jaar gaat de prijs naar een opmerkelijke DXer, namelijk Johannes Hafkenscheid 5T5PA,
die heel actief was terwijl hij in 2020 in
Mauritanië woonde en werkte.
Deze onderscheiding is ter erkenning van de buitengewone inspanningen
van Johannes om Mauritanië te activeren
tijdens de Covid-19 pandemie.
We erkennen de onzelfzuchtige daad van Johannes om deze uitdagende
en broodnodige entiteit namens een dankbare
Global DX Community te activeren.
In 2020 legde Johannes namelijk 35.000 contacten en heeft hij in totaal 192.514 contacten gelegd
tijdens zijn jarenlange activiteit vanuit
Mauritanië.
Intrepid Spirit Award
Om deze redenen eren we hem met onze Intrepid Spirit Award,
uitgereikt op de Internationale DX-conventie
op 16 mei 2021.
Deze “Intrepid Spirit Award” wordt uitgereikt ter nagedachtenis aan onze gevallen vriend
en lid, James McLaughlin, T6AF, die in april
2011 in Kabul, Afghanistan, werd vermoord.
Erkenning
De onderscheiding is bedoeld om die individuen of teams te erkennen
en te eren die moedig zeldzame entiteiten
activeren.
Entiteiten waar hun eigen persoonlijke veiligheid vaak ook ondergeschikt is
aan hun streven om contacten te leggen met de
DX-gemeenschap.
Hoewel we DX’ers niet aanmoedigen om in gevaar te komen,
erkennen we dat de omstandigheden dit soms
vereisen.
En we erkennen we die Intrepid DX’ers dan
ook met de Intrepid Spirit Award.
Paul S. Ewing-N6PSE, president en oprichter
van de Intrepid-DX Group.
Ook de webredactie feliciteert Johannes,
PA5X, graag met deze prestigieuze prijs.
https://www.veron.nl/
Edmond PA3E
*Nieuw 40MHz baken actief vanuit Ierland.
Frank Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst op19 mei 2021.
Een nieuw propagatiebaken voor 8 meter met de roepnaam EI1CAH is nu operationeel
vanuit het westen van Ierland en zendt uit op
een frequentie van 40.016 MHz.
Het nieuwe baken zendt uit in zowel CW- als PI4-mode
met een uitgangsvermogen van 25 Watt in een
horizontale dipool.
Dit nieuwe 40 MHz-baken is ontworpen om de mogelijkheid van VHF-paden
over de Atlantische Oceaan te verkennen, aangezien het zich ongeveer
halverwege tussen de 10m en 6m-banden
bevindt.
Gehoopt wordt dat het baken een zeer nuttige propagatie-indicator zal blijken te zijn
voor serieuze 50 MHz-stations in
Noord-Amerika die op zoek zijn naar mogelijke openingen naar Europa.
Verwacht wordt dat het baken het potentieel heeft om te worden gehoord in Noord-Amerika,
het Caribisch gebied en Zuid-Amerika tijdens het Sporadic-E-seizoen
dat elk jaar van mei tot juli loopt en ook rond de tijd van de piek
van de komende zonnevlekcyclus wanneer de MUF
tot ruim boven 30 MHz gaat.
Maar met goede condities moet het baken ook
hier wel te ontvangen zijn.
Hoewel wij niet op 40MHz/8m uit mogen komen,
kan het baken wel een mooie indicatie zijn
dat 6m open dreigt te gaan.
Met een RTL stick of SDR ontvanger kan je
deze frequentie vast wel monitoren.
https://www.pi4raz.nl/
Edmond PA3E
*Goede avond Edmond.
Weer een leuke bericht voor onze
belangstellende vrienden & vriendinnen van de O.R.B
SpaceX maakt Starlink-satellietinternet
beperkt beschikbaar voor België.
21-05-2021
De Starlink-satellietinternetdienst van het
Amerikaanse SpaceX is nu ook gedeeltelijk beschikbaar voor België.
Gebruikers kunnen een internetsnelheid van
tussen de 50 en 150Mbit/s verwachten.
De dienst wordt de komende tijd uitgebreid.
Vooralsnog is er nog geen dekking in heel
België.
Dat is te lezen in een mail die Starlink naar
klanten gestuurd heeft.
Daarin schrijft het bedrijf dat de komende maanden snelheden verwacht kunnen worden
van 50Mbit/s tot 150Mbit/s, maar dat er ook
periodes zullen zijn dat de dienst helemaal geen verbinding heeft.
SpaceX gaat de komende tijd meer grondstations bouwen,
de netwerksoftware updaten en meer
satellieten lanceren om de verbinding en de datasnelheid omhoog te krijgen.
Klanten en geïnteresseerden kunnen op de website van Starlink kijken
om te zien of er dekking is in hun regio.
Als dat nog niet zo is, dan kunnen zij een aanbetaling doen
om in de toekomst voorrang te krijgen op de
dienst.
Voor Brussel en Charleroi meldt Starlink op diens website bijvoorbeeld
dat er dekking zal zijn in midden of eind
2021.
Voor het centrum van Gent is er nu al
dekking.
Vorige week kregen Nederlandse klanten
dezelfde mail.
In het GoT-topic over het onderwerp meldden Nederlandse gebruikers
uit Den Bosch en Den Haag de dienst te kunnen
ontvangen.
De eerste gebruikers meldden daar nu al
snelheden tot 160Mbit/s.
Ook is er dekking in Amsterdam.
Er is nog geen dekking voor West-Brabant en
Friesland.
De Starlink-internetdienst kost 99 euro per
maand.
Daarnaast moeten kopers een hardwarekit
aanschaffen van 499 euro.
Hierbij krijgen klanten een phased-array user
terminal-antenne, een mounting-tripod en een wifirouter.
Daarnaast zijn er nog leveringskosten van
zestig euro.
SpaceX zei eerder ruim een half miljoen
bestellingen of preorders voor Starlink te hebben ontvangen.
Volgens eerdere Speedtest-resultaten gaat het
bij de Starlink-abo's niet om symmetrische internetsnelheden.
73’ Ben ( 19HS1511 )
*Hallo Luisteraars
Deze kwam ik tegen: Minuscule antennes maken elektriciteit van warmte
Natuurkunde.
Warmte is straling die je met een antenne
kunt opvangen en omzetten in elektriciteit.
Maar dat klinkt makkelijker dan het is.
Dorine Schenk
19 mei 2021
Warmte is vaak een restproduct.
Warmte van ovens, fabrieken en de warmte die
het aardoppervlak ’s nachts de ruimte instraalt, gaat grotendeels verloren.
Daar kan verandering in komen dankzij
minuscule antennes die warmtestraling opvangen en omzetten in elektriciteit.
Door slim gebruik te maken van een bijzondere quantum eigenschap van elektronen
hebben onderzoekers van de Amerikaanse University of Colorado Boulder het voor elkaar gekregen
om hun zogeheten rectennes, die te klein zijn om met het blote oog te zien,
ruim 100 keer efficiënter te maken dan
vergelijkbare warmte-energie winnende apparaatjes.
Ze publiceerden hun resultaten dinsdag in
Nature Communications.
Rectennes werken net als radioantennes.
Maar in plaats van radiogolven vangen ze
warmtestraling op.
Die elektromagnetische golven veroorzaken elektrische wisselstromen in antennes.
Aan het einde van antennes zit een zogeheten diode die deze wisselstroom omzet in gelijkstroom,
wat je vervolgens kunt gebruiken voor je
computer, tv of andere apparaten.
Het klinkt eenvoudig maar is lastig.
Warmtestraling heeft namelijk een hoge
frequentie: een biljoen trillingen per seconde.
Om die hoogfrequente straling op te vangen,
moeten de antennes veel kleiner zijn en de diodes veel sneller.
„In ons onderzoek hebben we ons gericht op het maken van een zo snel mogelijke diode”,
vertelt Amina Belkadi, die onlangs
promoveerde op het rectenne-onderzoek.
Elektronen in een tunnel
De onderzoekers gebruiken minuscule rectennes
van een paar duizendste millimeter groot.
De diode is slechts enkele honderdduizendsten
van een millimeter groot.
„De diode bestaat uit twee metalen met
daartussen een isolerend materiaal”, vertelt Belkadi.
De elektronen waaruit de opgewekte stroom bestaat, moeten zich een weg banen
door de isolerende laag om bruikbare
gelijkstroom te leveren.
In de huidige diodes, waarbij de isolator uit één materiaal bestaat,
ervaren de elektronen veel weerstand waardoor
ze moeizaam bewegen en uiteindelijk weinig
elektriciteit opleveren.
Een paar decennia geleden voorspelden theoretici dat er een bijzonder quantum effect,
resonant-tunneling, optreedt als je de enkele
isolerende laag vervangt door twee of meer verschillende lagen.
„Als je meerdere lagen gebruikt, dan kunnen elektronen op bepaalde energieniveaus
bijna weerstand loos door het materiaal
schieten”, zegt Belkadi.
Het effect zorgt er als het ware voor dat er een ‘tunnel’ ontstaat waardoor
de elektronen gemakkelijk van de ene naar de
andere kant bewegen.
„De theorie voorspelde niet precies welke
materialen je moet gebruiken”, vervolgt Belkadi.
„Tijdens mijn promotie heb ik met
verschillende materialen van verschillende diktes gespeeld.
Uiteindelijk kwamen we uit bij een diode met twee isolerende lagen
van enkele miljoensten van een millimeter
dik: nikkeloxide en aluminiumoxide.”
Om het bijzondere quantum effect te testen maakten de onderzoekers
twee sets met elk een kwart miljoen rectennas.
De ene set had een enkele isolerende laag
nikkeloxide, de andere had de twee lagen.
Alleen de set met de twee lagen bleek in staat om uit warmtestraling
een meetbare hoeveelheid elektriciteit op te
wekken.
Het quantum effect werkte.
Al werd bij de test slechts een procent van
de warmte-energie omgezet in elektriciteit.
„Het is een mooie stap vooruit”, zegt Huib Visser,
hoogleraar aan de TU Eindhoven en niet
betrokken bij het onderzoek.
„Maar de weg naar commercialisatie zal nog
even duren.
Zo zal er ook aandacht nodig zijn voor het
verbeteren van de antennes.”
Belkadi beaamt dat: „De efficiëntie is nog lang niet wat we willen
en wat nodig is om een rendabel commercieel
apparaat te maken.
Maar we hebben dat doel wel dichterbij
gehaald.”
https://www.nrc.nl/
Frans PA3CAZ
*Coördinatie van zwermen robotjes.
Meerdere robotje gezamenlijk een taak laten
uitvoeren is een grote wens van automatiseerders.
Je kijkt naar de natuur en ziet dan een grote
overeenkomst bij de vlucht van zwermen vogels.
Kunnen we daarvan wat leren?
Menigeen heeft zich weleens afgevraagd welk mechanisme verantwoordelijk is
voor de schijnbaar gecoördineerde bewegingen
van zwermen vogels.
Als we te weten zouden kunnen komen hoe dat werkt,
dan zouden we ook groepen ’eenvoudige’
robotjes samen opdrachten kunnen laten uitvoeren.
Deze gecoördineerde acties komen we zeer
veel in de natuur tegen.
Naast de zwermen vogels kennen we ook de
scholen van vissen.
Die in zeer dichte clusters gezamenlijk
kunnen bewegen.
En hoe kunnen zwermen bijen gezamenlijk een
potentiele vijand aanvallen?
Ook Albert Einstein vroeg zich dit reeds in 1949 af,
zoals te lezen in een brief die hij aan de
Britse radaronderzoeker Glyn Davys stuurde.
Hij geloofde dat nieuwe inzichten in de
fysica zouden kunnen voortkomen uit het bestuderen van dierennavigatie.
Het is denkbaar dat het onderzoek naar het gedrag van trekvogels en postduiven ooit zal leiden
tot het begrijpen van een fysiek proces dat
nu nog niet bekend is.
Het is verbazingwekkend dat hij deze mogelijkheid bedacht, decennia voordat empirisch bewijs onthulde
dat verschillende dieren inderdaad magnetische velden kunnen waarnemen
en dergelijke informatie kunnen gebruiken
voor navigatie.
Met betrekking tot postduiven, laten gedragsstudies zien dat individuele geblindeerde vogels,
die een lange afstand hebben afgelegd, zich toch kunnen oriënteren binnen 2 km van hun hok
door magnetische velden te detecteren, hoewel
ze het zonder zicht zelfs niet precies kunnen lokaliseren
De navigatie van trekvogels onthult het mogelijke gebruik van meerdere sensorische signalen zoals sterren,
zon, aardmagneetveld en gepolariseerd licht voor oriëntatie.
Vanwege de grote afstanden die veel vogels vliegen om elk jaar terug te keren naar een specifieke broedplaats,
is dit een taak die een nauwkeurige
berekening van de bestemming vereist met weinig marge voor fouten.
Ondanks veel recent onderzoek naar de biofysische principes die dergelijke lange afstand navigatie mogelijk maken,
is er nog steeds veel discussie over het
exacte mechanisme dat een dergelijke prestatie mogelijk maakt.
En de precieze natuurkundige principes die aan zo’n dierlijke perceptie ten grondslag liggen,
zijn nog steeds een onderwerp van intensief
onderzoek.
Omdat Einstein de principes van quantum effecten in de natuurkunde wel onderschreef maar er niet in geloofde,
onderschreef hij wel dat er een
’spookachtig effect op afstand heden ten dage verstrengeling genoemd bestond.
En het denkbaar was dat het onderzoek naar het gedrag van trekvogels en postduiven ooit zal leiden
tot het begrijpen van een of ander fysiek
proces dat nog niet bekend is.
Uit onderzoek naar de navigatie van trekvogels bleek het mogelijke gebruik van meerdere sensor signalen zoals sterren,
zon, aardmagneetveld en gepolariseerd licht
ten behoeve van oriëntatie.
Het magnetische kompas blijkt dagelijks gekalibreerd te worden ten opzichte van de stand van de zon
tijdens de zonsondergang en/of schemering om hoekveranderingen
ten opzichte van de huidige positie te
compenseren.
Vanwege de grote afstanden die veel vogels elk jaar vliegen om terug te keren naar een specifieke broedplaats,
is dit een taak die een nauwkeurige
berekening van de bestemming vereist met een kleine marge voor fouten.
Ondanks veel onderzoek naar de biofysische principes die dergelijke lange afstand navigatie mogelijk maken,
is er nog steeds veel discussie over het exacte mechanisme dat een dergelijke prestatie mogelijk maakt.
Ironisch genoeg wordt ook verondersteld dat het mechanisme een voorbeeld is van niet-triviale
biologische kwantum effecten op nanometer en sub nanometer schaal,
die expliciet gebruik maken van de willekeurigheid van kwantum effecten en zelfs kwantumverstrengeling,
vreemde processen waar wij radioamateurs nog
niet mee te maken hebben gekregen.
Het indrukwekkende gebruik van multisensor informatie door dieren om complexe
om gedragsrelevante beslissingen te nemen,
vereist een complexe en energiezuinige verwerking.
Als deze wetenschap en onderzoeken, toegepast op robotsystemen pleitte voor het gebruik van zwermen van robots,
kan redundant gebruik een lagere
storingsgevoeligheid opleveren.
Zodat uitval ven enkele robotjes geen effect
heeft op het gedrag van het systeem als totaal.
Naast het dus redundant uitvoeren van meetopdrachten kunnen ook delen van de verwerking programmatuur
gedistribueerd worden over de zwerm.
Elk robotje vervuld dan zowel een collectieve
als een specifieke taak.
Door het gebruik van een zwerm robotjes kan
kunnen kleine robots opereren met laag energie gebruik.
De energiebehoefte van elk element in de zwerm kan daardoor zeer laag worden gehouden,
zelfs is het dan mogelijk om zelfstandig om
de eigen energie te kunnen opwekken.
Dit soort applicaties worden via
computerprogramma’s gesimuleerd.
Het zal hopelijk nu duidelijk zijn dat
hiervoor geavanceerde software AI (Kunstmatige Intelligentie) nodig is.
AI-software is tegenwoordige ook al tot onze moderne radioapparatuur doorgedrongen afgezien
de steeds minder begrijpelijke instructie
sets die ons toestaan om onze transceivers naar eigen inzicht te kunnen
configureren.
AI gaat voorlopig nog aan ons voorbij.
Maar het zal ons blijven prikkelen en wie
weet in de toekomst onderdeel van een zelfbouw project blijken te zijn (Pieter,
PA0PHB)
RTTY-bulletin PI4WNO. Edmond PA3E
*Nieuwe CubeSat met door amateurs te bedienen
licht.
Frank Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst op25 mei 2021.
NASA heeft een CubeSat geselecteerd die in een baan om de aarde een commando kan ontvangen van iedereen
met een amateurradio machtiging en een amateurradio, waarmee een xenonlamp op het ruimtevaartuig ingeschakeld kan worden
die vanaf de grond zichtbaar zal zijn.
De 1U CubeSat met de naam Light Cube, ongeveer zo groot als een broodrooster,
is ontworpen, gebouwd en getest door een interdisciplinair team van studenten,
adviseurs en ingenieurs van verschillende
organisaties aan de Arizona State University.
De planning is om de Cubesat naar het International Space Station (ISS) te sturen
als een extra lading aan boord van een raketlancering tussen 2022 en 2025.
Eenmaal in de ruimte gebracht, zal de CubeSat reageren met een flits met behulp
van ingebouwde xenon-flitsbuizen die zichtbaar zijn voor het blote oog
van degene die het commando stuurt.
“Het publiek zal de Light Cube-satelliet kunnen volgen met een app
en vervolgens met een amateurradio naar de
satelliet kunnen zenden.
Zodra het signaal is ontvangen, zien ze een flits van de satelliet aan de nachtelijke hemel”,
aldus hoofdonderzoeker Jaime Sanchez de la
Vega van Vega Space Systems.
Volgens de website van CubeSat is het doel van de missie “om een licht te produceren
dat zichtbaar is voor het blote oog van waarnemers op aarde”,
evenals om “te inspireren en een
leerervaring te bieden aan mensen over de hele planeet Aarde”.
“Dit is een op onderwijs gebaseerde missie”, zegt Danny Jacobs,
assistent-professor aan ASU’s School of
Earth and Space Exploration en de associate director van het initiatief.
“Ons doel bij het bouwen en lanceren van een ruimtevaartuig dat door het publiek kan worden bestuurd,
is om iedereen te inspireren om meer te weten te komen over telecommunicatie,
ruimtevaartontwerp, atmosferische en
klimaatwetenschap en orbitale mechanica.”
Het ruimtevaartuig zal een UHF-antenne bevatten
onder leiding van het CETYS Universidad-team in Baja California, Mexico,
xenonflitsbuizen, zonnepanelen, een boordcomputer,
een zendontvanger en een inzetbare
zwaartekrachtgradiënt die het licht naar de aarde richt.
Lees het hele verhaal op
https://www.pi4raz.nl/
Edmond PA3E
*Wereldwijd Kidsday zaterdag 19 juni 2021
25/05/2021 door Poll van der Wouw PA3BYV.
Kinderen maken radioverbindingen
Op zaterdag 19 juni 2021 is de dag waarop vele amateurs tijdens Kidsday jeugd
en jongeren voor de transceivers laat
plaatsnemen om verbindingen te maken met leeftijdsgenoten.
Het is dan ook een ideaal moment om jongeren
en jeugdigen in contact te brengen met radiotechniek en onze hobby.
Leeftijdsgenoten maken contact met elkaar
tijdens Kidsday
Het hele jaar mogen niet-amateurs onder
begeleiding van een gemachtigde zendamateur verbindingen maken.
Echter op 2 januari is de kans om jongeren
tegen te komen op een gezamenlijke frequentie.
Want het is natuurlijk veel leuker om met je
eigen leeftijdsgenoten contact te hebben.
Aanbevolen frequenties voor Kidsday IARU-R1
De aanbevolen frequenties door IARU R1 voor
Kidsday zijn de volgende:
80m: 3,650 tot 3,750 MHz.
40m: 7,080 tot 7,120 MHz.
20m: 14,270 tot 14,300 MHz.
15M: 21,360 tot 21,400
10m: 28,350 tot 28,400 MHz.
2m: 145.350 MHz.
Aanbevolen frequenties Kidsday ARRL
Andere frequenties, aanbevolen door ARRL
zijn:
80m: 3,740 tot 3,940 MHz.
40m: 7,270 tot 7,290 MHz.
17m: 18,140 tot 18,145 MHz.
12m: 24,960 tot 24,980
De Jeugd- en jongeren commissie wenst
eenieder veel succes en radioplezier.
Deel je ervaring en schrijf een artikel voor
Electron.
Stuur dit naar redactie@electron.nl
Hendrik Dijkstra – PA0HDI Voorzitter jeugd-
en jongeren commissie.
https://www.veron.nl/
Edmond PA3E.
*Examentraining en oefenboek voor de
radiozendamateur door PA4TON.
26/05/2021 door Johan Jongbloed PA3JEM.
Na 20 jaar cursus geven voor het examen van radiozendamateur vindt Tonny PA4TON
het tijd om het stokje door te geven.
Maar in de periode van 20 jaar heeft Tonny wel even enkele honderden radiogeïnteresseerde geholpen
bij het behalen van het examen voor radiozendamateur.
Ook neemt Tonny geen afscheid zonder een
oefenboek voor de aankomende F-radioamateur achter te laten.
Voor zelfstudie en examentraining
Het boek heeft een compact formaat van 180 x
240 x 34 mm en is bedoeld voor zelfstudie en of examentraining.
Maar dit boek is ook een overzichtelijk
naslagwerk voor de aspirant en geregistreerde zendamateur.
Het boek heefteen harde omslag en bevat ruim
430 pagina’s met:
Inhoudsopgave
Studie- en examentips
Ruim 1300 uitgewerkte techniekvragen
opgedeeld in 25 hoofdstukken
Ruim 100 voorschriftvragen
Regelgeving en voorschriften
Trefwoordenregister
Veel voorkomende formules
Een boek door maar vooral voor
radiozendamateurs
In dit oefenboek zijn vragen uit F-examens
van de afgelopen 20 jaar gesorteerd in 25 modules per onderwerp.
Ook is aangegeven wanneer dus hoe vaak de
vragen zijn voorgekomen.
Omdat de examenvragen niet meer na het afgenomen examen mogen worden mee genomen
is dit een welkome aanvulling op de voorbereiding van een examen.
Natuurlijk voorziet het ook als naslag en voor antwoorden op technische problemen
waar een zendamateur mee te maken kan hebben.
Bestellen bij PA3TON
Kosten zijn in verband met sponsering voor
dit mooi vormgegeven boek laag gehouden.
Afhaalexemplaar € 20,-
Verzenden met track en tracé is €26,25
thuisbezorgd.
Voor bestelling graag een e-mail met naam en
adres gegevens naar: pa4ton@amsat.org
Cursusmateriaal N- en F-registratie
Radiozendamateurs maken niet alleengebruik van goedgekeurde koopapparatuur
maar mogen als enige ook apparatuur gebruiken
die geen CE-markering heeft conform de EU-regelgeving.
Maar ook om radioapparatuur op de juiste manier te gebruiken
is gedegen kennis van techniek en regelgeving
noodzakelijk.
Daarom moet iemand die gebruik wil maken van de amateurbanden bewijzen
dat hij of zij over voldoende kennis beschikt
van techniek en (internationale)regelgeving.
Zo kunnen radiozendamateurs hun experimenteel radio-onderzoek veilig doen
zonder daarbij storing bij overige gebruikers
te veroorzaken.
Om te bewijzen dat u als radiozendamateur voldoende kennis heeft van techniek
en regelgeving dient u een examen af te
leggen.
Dit examen is een formeel Staatexamen dat door de Stichting Radio-examens wordt afgenomen
onder verantwoording van Agentschap Telecom.
In de VERON-webshop is cursusmateriaal te
vinden waarmee u zich optimaal kunt voorbereiden op een van de examens.
Cursusboek
voor de N-registratie
Examentraining gedaan nu examen doen
De SRE (Stichting
Radio Examens) is een initiatief van VERON en VRZA.
Via deze onafhankelijke SRE stellen wij u in
staat het examen Radiozendamateur N of F af te leggen.
En na een behaald examen kunt u zich bij het Agentschap
Telecom registreren als radiozendamateur.
De examens worden samengesteld door het
Agentschap Telecom.
En de SRE is erkend als examinerende
instelling.
Zo verricht zij de uitvoerende taken van het
examineren.
Op de SRE-website
vindt u een internetformulier waarmee u zich kunt aanmelden voor een examen.
Ook treft u op die website enige, door het Agentschap Telecom vervaardigde,
documenten aan ten aanzien van de
regelgeving.
Ook een proefexamen
is beschikbaar.
https://www.veron.nl/
Edmond PA3E
*Mop van de Week:
Een Amerikaan reist door Engeland per trein
en vindt in de overvolle trein een coupe met nog een plaatsje.
Die lege plek wordt echter ingenomen door een
klein hondje.
De Amerikaan vraagt vriendelijk aan de eigenares van het hondje of hij mag zitten.
"Nee." antwoordt de vrouw.
Dus die Amerikaan zegt: "Maar mevrouw, de trein is overvol, ik wil graag zitten."
"Nee." zegt de vrouw weer.
Die Amerikaan wordt nu toch wel een beetje geïrriteerd en houdt vol:
"Ik heb betaald voor een plaats en nu
wil ik zitten!"
"Nee." antwoordt de vrouw resoluut.
Dus die Amerikaan wordt nu echt pissig, schuift het raam open, pakt het hondje op,
pleurt die het raam uit en gaat rustig
zitten.
Een Engelsman tegenover hem: "Jullie Amerikanen doen ook alles verkeerd!"
"Hoezo dat dan?" vraagt de
Amerikaan.
Zegt de Engelsman: "Nou, je hebt de
verkeerde teef het raam uitgegooid!"
Twee Japanners komen elkaar tegen op het
vliegveld.
"Jij bent naar Europa geweest.
Hoe was het?"
Zegt de andere Japanner:
"Dat weet ik niet...
... ik heb de foto's nog niet bekeken."
Louis is op vakantie in Egypte.
Hij krijgt er de kans om kameel te leren
rijden.
“Het is zeer eenvoudig”, zegt de leraar.
“Om te starten of te versnellen zeg je
‘oef!’ en om te stoppen ‘karriekie’.
Zo eenvoudig is het!”
Zogezegd zo gedaan.
Louis gaat op de kameel zitten en roept:
“Oef!”
De kameel zet zich in beweging.
Opnieuw roept Louis ‘oef’, en de kameel
versnelt de pas.
Na nog een paar keren ‘oef’ gaat het vrij
snel met de rit.
Maar plots ziet Louis in de verte een ravijn.
“Hoe was dat stopwoord nu weer?”, vraagt
hij zich angstig af.
Nog net op tijd valt het hem te binnen. “Karriekie”,
roept hij.
Met een ruk blijft de kameel staan, precies
op de rand van het ravijn.
“Oef”, zegt Louis opgelucht.
https://www.lachjekrom.com/
Edmond PA3E
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres
wij
nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen*
Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 781e
ronde.
Johan
PD2JCW, en Frank PF1SCT
En
onze vast copy leveranciers,
wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot
de volgende ronde maar weer.
Het
ORB TEAM
Terug
naar de Ronde