Ronde 444
van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 26-06-2013.
*
Goedenavond zend, en luisteramateurs,
U
kijkt weer naar de woensdagavond ronde.
En
wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Elke
éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst van de
vriendenkring.
Deze
worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,
Bladelstraat
2 in de wijk Reeshof te Tilburg.
Op
deze avonden is onze QSL manager aanwezig.
De
bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we
Ervaringen
kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.
Wat
bijkletsen, met af toe een lezing.
En….Dat
willen we graag zo houden
Onze
ronde leider. is vanavond weer Johan PD2JCW.
*NIEUWS*Vliegeren
voor windenergie:
Met nieuwe vliegertechnologie kunnen we schone stroom uit de lucht plukken.
Nieuwe
technologie zorgt voor een hoog rendement.
Toch zijn er nog weinig klanten voor deze 'schone' vorm van energieopwekking.
Is wind vliegeren luchtfietserij of wordt het een vederlichte bron van schone energie?
Tijd
voor een verkenningsvlucht boven de fanatiek rond snorrende ,energievliegers.
'Kitepower'
is een techniek om energie te winnen uit wind.
De wind drijft een generator aan die stroom opwekt; in de lucht of op de grond.
Energie
kites staken enkele jaren voor het eerst de kop op aan boord van vrachtschepen.
Er
zijn al installaties op het land die met minimale begeleiding energie opwekken;
speels maar erg functioneel.
Ook
hoogvlieger NASA bouwde een eigen energievlieger.
De
acrobatenstunts van kitesurfers op zee tonen elegantie en kracht, maar voor
constante 'power' moet je hogerop.
Op
500 meter hoogte staat misschien meer wind, soms wel 50 tot 100 % of meer dan
net boven de grond.
We
hebben een filmpje van een heliumballon met daarin een windturbine, net voor de
start.
Er
zijn twee soorten energievliegers. De 'flygen' is een vliegende generator die in
de kite in de lucht hangt (zoals hierboven).
De
opgewekte stroom gaat via een kabel naar het grondstation.
Iets
veiliger en populairder is de grondgenerator die beneden stroom opwekt terwijl
de vlieger vrolijk rond snort.
Maar
hoe maak je van de windkracht op de kite boven (de liftkracht), stroom beneden?
Voor
we wind gaanoogsten, kijken we natuurlijk eerst even op de wereldwindatlas.
Dynamo
op een karretje
Duitse onderzoekers van het bedrijf NTS
en
het Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation IPA
bouwden een kite op een spoorsysteempje.
Een
kabel brengt de kracht van de kite over naar karretjes op een spoorlijn.
Fraunhofer
Turbines op de wagonwielen vangen de stroom op.
De
vlieger beschrijft tijdens het opwekken een sinus-golf in de lucht en genereert
daarbij een trekkracht van maximaal 10 kilo Newton.
Sensoren
geven de windkracht en de hoek van de kabel en de vlieger aan.
De
onderzoekers van NTS GmbH hebben ambitie.
Ze
werken al aan een windfarm op grote hoogte.
Toekomstmuziek
voor vandaag
Het
idee voor een hoge windfarm of High-altitude wind power (HAWP) is een
toekomstvisie van John Etzler (1833).
Sindsdien
is er van alles bedacht om de wind uit de lucht te plukken; van vliegers tot
aerostats en zweefvliegtuigen.
Er
zijn meerdere oplossingen ontwikkeld om de stroom beneden te krijgen.
Er
is al een atlas voor hoge windenergie.
Het
is duidelijk; met wind hogerop komen spreekt tot de verbeelding.
Hoger
is meer wind is meer stroom
De
energieopbrengst van een kite op een paar honderd meter hoogte is veel hoger dan
die van windturbine op het land.
Volgens het Duitse bedrijf NTS kunnen 8 kites op een terrein van 300 m2
net
zoveel stroom genereren als 20 conventionele windturbines van 1 MW.
Directeur
Guido Lütsch van NTS GmbH:
'Een
NTS-system kan 30 turbines van 2 MW vervangen.
Daarmee
kunnen we 30.000 huishoudens van stroom voorzien.'
Vliegende
Kite-gen's
Wind
is zelfs op een hoogte van 500 meter niet altijd voldoende beschikbaar, maar:
'the sky is the limit'.
De
wind om de aarde valt te beschouwen als een vliegwiel vol energie.
Volgens
onderzoekers van Makani-Power staat er boven boorplatforms in de offshore een
uiterst stabiele wind.
Daar
willen ze hun wendbare vaste Kite-gens inzetten.
De
Kitepower-groep van de TU Delft ontwikkelde een radiografisch bestuurbare
vlieger die goed is voor 20 kilo watt.
De
vlieger is een geesteskind van Wubbo Ockels.
De
besturing van de vlieger en de synchronisatie van de kabel gebeurt automatisch
in het mobiele grondstation.
De
kabel naar het grondstation wordt om de twee minuten gevierd en weer
ingetrokken.
Hiermee
worden een trommel en een generator aangedreven.
De
werkhoogte bedraagt 3-400 m.
Het
lanceren gebeurt nog handmatig, maar aan automatisering van deze fase
wordt
gewerkt.
De
superlichte kite snort bij harde wind.
Windsnelheden
boven vijftien meter per seconde waren tijdens de demonstratie
op
de Maasvlakte geen enkel probleem.
Roland
Schmehl van Kitepower-groep van de TU Delft: 'De energie wordt opgeslagen in een
eigen batterij aan boord.
Je
zou energie ook op kunnen slaan door water omhoog te pompen of om er via
elektrolyse waterstof te maken.'
Vliegertechnologie
is de kinderschoenen ontgroeid.
De
techniek werkt, het rendement is hoger dan bij landturbines en toch komt er nog
geen schone vliegerstroom van grote hoogte.
Tijd
voorhttp://tinyurl.com/ckbn64n een paar serieuze experimenten?
Bron:
http://tinyurl.com/ckbn64n PA3E
*AOR
komt met nieuwe
ontvanger
AOR heeft een nieuwe ontvanger aan haar catalogus toegevoegd, de AR-6000.
Deze
all-mode breedband-ontvanger heeft een bereik van 9 kHz tot 6 Ghz.
Naast
de gebruikelijke modes beschikt de ontvanger ook over (stereo) WFM.
Voor
het hoge spectrum tussen 3.15 en 6 GHz wordt gebruik gemaakt van down conversie.
De
ontvanger beschikt over diverse DSP-filters en de firmware is upgradable.
Ook
is er een optioneel digital I/Q data-uitgang beschikbaar om data op te slaan en
met software verder te decoderen.
Daarnaast
beschikt de ontvanger over een SD-kaart waar tot 240 uur aan audio opgenomen kan
worden.
Voor
bediening met de computer wordt gratis software meegeleverd.
Daarnaast zijn er diverse opties verkrijgbaar waaronder een ACPO P-25 decoder, een GPS-ontvanger,
een
ethernet controller en een 19″ rack-mount.
Een
folder met product informatie is hier te downloaden.
Hamnieuws
PA3E
*Nieuwe
frequentie voor PI1GLP
PI1GLP,
het D-star accesspoint in Geldrop (NB) krijgt een nieuwe frequentie.
Dat
laat beheerder Peter Smit (PA3GUU) weten, nadat de ATOF deze week verlengd is.
D-Star
hotspot Geldrop zendt voortaan uit op 144.9625 MHz en niet meer op 144.975 MHz.
PI1GLP
maakt gebruik van een Satoshi hotspot verbonden met een Yaesu FT-7800
transceiver en een groundplane antenne op circa 9 meter hoogte.
Het
bereik van het accesspoint bedraagt ongeveer 15 kilometer in de omtrek van
Geldrop.
Hamnieuws
PA3E
*Gezakt
door fout examencommissie
Het
nakijken van examens is mensenwerk, ook voor de vrijwilligers van Stichting
Radio Examens.
En
mensen maken wel eens fouten.
Zo kreeg een examen- kandidaat uit Rotterdam die dacht geslaagd te zijn voor zijn Novice examen
toch
een brief van Agentschap Telecom gezakt te zijn.
“Na aanvankelijk gedacht te hebben dat ik geslaagd was voor novice,
kreeg
ik afgelopen dinsdag bericht dat ik NIET geslaagd was.
Groot
was mijn verdriet en begon aan mijzelf te twijfelen.
Had
ik nu wel de correcte antwoorden op het duplicaat formulier gezet ???
Ja is het antwoord want had 3 keer gecontroleerd, of toch………..”,
zo
schrijft Michel Mulder op Facebook.
Na
ruggespraak met Agentschap Telecom werd een protest aangetekend.
Met
succes.
Vandaag
ontving de examenkandidaat een brief van Stichting Radio Examens met een excuus
en correctie.
Zij zullen de uitslag bij Agentschap Telecom corrigeren,
waarna
er alsnog een novice licentie aangevraagd kan worden.
Henk Vrolijk (PA0HPV) schrijft namens het bestuur van de Stichting Radio Examens
“Bedankt
voor de prettige manier waarop je ons op het spoor van de fout hebt gezet en
nogmaals onze excuses.
Heel
veel plezier met de hobby!”.
Een fout maken is een, je fout op een zeer nette manier oplossen is heel wat anders.
En
hoewel het aanvankelijk erg vervelend was voor Michel zijn alle partijen er
samen gelukkig goed uitgekomen.
Welkom
als nieuwe Novice amateur!
Hamnieuws
PA3E
*QRV
in all-mode op 6 en 4 meter
Veel commerciële zenders voor de 4-meter band zijn er niet, laat staan all-mode.
Alleen
de Icom IC-7100 biedt ondersteuning voor de 4-meter band, maar daarvoor moet wel
de 6-meter band opgegeven worden.
Noble Radio springt in dit gat door een all-mode dual-band VHF transceiver uit te brengen die op zowel 6 en 4 meter werkt,
zo
meldt cqdx.ru.
De
NR-6N4
werkt van 50 tot 52 Mhz en van 69,5 tot 70,5 Mhz met een maximaal vermogen van
circa 20 Watt PEP.
Het
eerste middenfrequent werkt op 10,7 Mhz. Het tweede IF op 25 Khz.
Daarmee
wordt meteen duidelijk dat er geen ondersteuning voor FM aanwezig is.
De
NR-6N4 zal enkel SSB (USB en LSB) en CW ondersteunen.
Volgens
cqdx.ru wordt de zender ontwikkeld in de Verenigde Staten en moet ca. $800
kosten.
Meer informatie dan dat is echter niet online te vinden, anders dan de website southgatearc.org,
waar
de specificaties ook te vinden zijn.
Hamnieuws
PA3P
*
PI6TEN tijdelijk uit de lucht
Wellicht is het niet bij iedereen bekend dat Nederland een repeater heeft in de 10-meterband.
PI6TEN
zend sinds eind 2009 uit vanuit Hilversum.
De ontvanger voor dit relais staat op de Alticom toren waar ook PI2NOS gevestigd is.
De zender staat sinds 2010 op een flat, waar ook ATV-relais PI6HVS is gevestigd.
Beide
locaties worden via een microwave-verbinding aan elkaar gekoppeld.
PI6TEN
kent een rijke historie die op de website te lezen is.
De
laatste tijd zijn er echter wat problemen met het relais.
Op zit moment voornamelijk aan de zenderzijde, waardoor de repeater momenteel buiten werking is,
zo
meldt Stichting Hobbyscoop op haar website.
De
crew van PI6HVS zoekt momenteel naar een oplossing en hoop snel weer on-air te
kunnen zijn.
PI6TEN
zend normaliter uit op 29,690 Mhz (ingang -100 kHz).
Hamnieuws
PA3E
*Internationale
primeur met energieconsument van de toekomst
17
juni 2013 om 23:45 uur - Groningen
Duurzamere
autobanden dankzij UT-onderzoek
Python
en SIG winnen Nationale ICT Award 2013
Staatssecretaris
Dekker stelt nationale supercomputer in gebruik
Zes Nederlandse bedrijven,
drie kennisinstellingen en 40 huishoudens starten een proef in Groningen en Hoogkerk,
waarbij
consumenten innovatieve, slimme energiediensten uittesten op het gebied van
duurzame energiekeuze en kostenbesparing.
Het doel is om te onderzoeken welke slimme energiediensten het beste aansluiten bij de wensen van de consument
teneinde
een duurzame en kosteneffectieve energievoorziening te realiseren.
Het is de eerste keer dat consumenten betrokken worden in een dergelijk onderzoek.
De proef is onderdeel van de tweede fase van PowerMatching City,
het
eerste totaalconcept slim energienet (‘smart grid') ter wereld in de praktijk.
Voor een goede afstemming tussen vraag en aanbod van energie zijn deze aan elkaar gekoppelde,
intelligent
(digitaal) gestuurde energienetten essentieel.
De tweede fase is nu geopend door Minister Kamp van Economische Zaken
tijdens
een feestelijke bijeenkomst met de deelnemers in de Groningse Thomsonstraat.
"Ik ben verheugd dat we vandaag met huishoudens, bedrijven
en kennisinstellingen een nieuwe belangrijke stap zetten naar het energiesysteem en de energieconsument van de toekomst",
aldus
Albert van den Noort, projectleider van PowerMatching City II.
"Veranderingen worden vaak bereikt door open innovatie waarin partijen vanuit verschillende achtergronden
en
disciplines met elkaar samenwerken. PowerMatching City is hiervan een goed
voorbeeld."
Slimme
energiediensten
In het kader van energiebesparing krijgen de deelnemers aan Power Matching City II
via
een tablet tot op vijf minuten nauwkeurig inzicht in hun eigen energieverbruik
en -opwekking.
Bovendien ontvangen zij maandelijks een digitale ‘energieschaduwrekening'
die
gebaseerd is op het daadwerkelijke energieverbruik.
In het huidige energiesysteem betalen consumenten een maandelijkse rekening,
die
gebaseerd is op het geschatte energieverbruik en wordt aan het eind van het jaar
de eindrekening opgemaakt.
Doordat de consument niet alleen een nauwkeurig inzicht krijgt in zijn energiegedrag,
maar
ook in de kosten die daaraan zijn verbonden, kan hij zijn eigen energieverbruik
op kosten sturen.
Onderzocht
wordt wat de consument hiermee kan besparen.
Daarnaast wordt gekeken in hoeverre de consument bereid is om,
als
onderdeel van een lokale gemeenschap, gezamenlijk zo veel mogelijk duurzame
energie te gebruiken.
In hoeverre duurzaamheid een drijfveer is voor hun energiegedrag wordt onderzocht.
De deelnemende huishoudens maken gebruik van een slim energiesysteem,
waarin vraag en aanbod van energie automatisch op elkaar worden afgestemd - niet alleen binnen de huishoudens zelf,
maar
ook tussen de deelnemende huishoudens onderling.
Energietransitie
mogelijk maken
De eerste fase van PowerMatching City was dusdanig succesvol
dat het eind 2012 tijdens de VN-conferentie voor duurzame ontwikkeling in Brazilië, Rio+20, is uitgeroepen
tot een van de honderd meest duurzame projecten ter wereld.
PowerMatching City I toonde de mogelijkheid aan om met bestaande technologieën
een
slim energienet te creëren, met bijbehorende marktmodellen.
De resultaten van PowerMatching City I zijn van groot belang,
omdat slimme energienetten onmisbaar zijn voor de transitie naar een duurzaam energiesysteem,
doordat deze de grootschalige integratie van duurzame energie mogelijk maken.
Deze doorbraak heeft onder meer geleid tot veel aandacht vanuit de internationale energiesector,
media
en overheidsorganisaties.
In PowerMatching City II gaat het onderzoek nog een stap verder:
niet
alleen het energiesysteem, maar ook de energieconsument van de toekomst en zijn
behoeften staan centraal.
Bovendien
worden de kosten en baten van slimme energienetten voor de verschillende
betrokkenen in de praktijk gevalideerd.
Met behulp van capaciteitsbeheer en gas wordt onderzocht hoe dit slimme energienet -
waarin de huishoudens volledig geautomatiseerd elektriciteit met elkaar kunnen uitwisselen -
als
geheel stabiel en betrouwbaar kan functioneren.
Over
PowerMatching City II
Het aantal huishoudens in PowerMatching City II is uitgebreid van 18 naar 40.
Daarnaast
zijn tien elektrische voertuigen aan de pilot toegevoegd.
Er wordt gebruik gemaakt van een breed scala aan innovatieve energietechnologieën
en apparatuur waaronder energieopslag, piekscheren, hybride warmtepompen, micro-WKKs (warmtekrachtkoppeling),
slimme
oplaadstations voor elektrisch vervoer en slimme huishoudelijke apparatuur.
Het consortium van Power Matching City bestaat uit de projectpartners DNV KEMA, Enexis, Essent, Gasunie,
ICT
Automatisering en TNO, en daarnaast uit de kennispartners TU Delft, TU Eindhoven
en de Hanze Hogeschool Groningen.
Engineersonline
PA3E
*Duurzamere
autobanden dankzij UT-onderzoek
17
juni 2013 om 16:29 uur - Enschede
Wereldwijd wordt jaarlijks een enorme afvalstroom van achthonderd miljoen gebruikte autobanden geproduceerd.
Daarmee
zou je een stapel kunnen maken die vijf keer de wereld rondgaat.
Dat
is niet alleen erg slecht voor het milieu, maar daarmee gaan ook grondstoffen
verloren die steeds schaarser worden.
UT-promovendus Sitisaiyidah Saiwari van de vakgroep Elastomer Technology and Engineering (faculteit CTW)
ontwikkelde
in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen een recyclingcyclus waarmee
deze problemen deels worden opgelost.
De ontwikkelde cyclus past goed binnen het plaatje Cradle to Cradle,
een
visie van chemicus Michael Braungart en architect William McDonough.
Zij zijn van mening dat grondstoffen beter hergebruikt kunnen worden dan wat nu vaak gebeurt:
recycling
op een laag niveau of zelfs als afval weggegooid.
"Wat er voorheen met gebruikte autobanden gebeurde,
kan
je beter omschrijven als Cradle to Grave, zegt supervisor Wilma Dierkes.
"Gebruikte autobanden worden nu hooguit gerecycled in meer laagwaardige producten zoals vloermatten,
voetbalvelden
met rubbergranulaat of verkeersmeubilair zoals rubberen bumpers.
Oftewel: downcycling.
In
sommige onderdelen van nieuwe banden kan nu hooguit vijf procent rubber gebruikt
worden.
Wij proberen dat vulkanisatieproces terug te draaien,
waardoor
zo'n veertig procent in nieuwe banden verwerkt kan worden.
Een
grote vooruitgang."
Minder
verlies van grondstoffen
In het proefschrift Post-consumer tires back into new tires, de-vulcanization and re-utilization of passenger car tires beschrijft Saiwari,
afkomstig
uit Thailand, hoe in het recyclingproces alleen de zogenaamde zwavelbruggen
worden opengebroken.
Het
polymeer, als molecuul verantwoordelijk voor de meest kritieke eigenschappen van
rubber, wordt niet aangetast.
"Natuurlijk blijven we wereldwijd dezelfde hoeveelheid gebruikte autobanden produceren,
maar
dankzij dit proces gaan er veel minder grondstoffen verloren.
Nu worden de banden verbrand en wordt daarmee in feite alleen energie gewonnen.
Het
milieu is bij dit nieuwe proces dus ook een grote winnaar."
Meer
informatie
Het promotieonderzoek Post-consumer tires back into new tires,
de-vulcanization and re-utilization of passenger car tires van Sitisaiyidah Saiwari
valt binnen het project Development of a continuous process for high-quality reclaim,
based on whole passenger car tire material,
dat
uitgevoerd wordt door de Universiteit Twente en de Rijksuniversiteit Groningen.
Het
onderzoek is volledig gefinancierd door RecyBEM, de uitvoeringsorganisatie van
het Besluit Beheer Autobanden.
De
ontwikkelde technologie is geoctrooieerd.
Engineersonline
PA3E
*
Datateams ontkrachten mythes in het onderwijs
17
juni 2013 om 16:24 uur - Enschede
Examenresultaten
worden steeds slechter omdat leerlingen niet gemotiveerd zijn om te leren’.
‘Slechte
resultaten in de onderbouw worden veroorzaakt door slecht presterende
basisscholen’.
‘Er
blijven meer jongens dan meisjes zitten’.
Zomaar
wat veronderstellingen die op iedere school leven.
Maar
kloppen ze wel?
Of
blijken het hardnekkige mythes te zijn?
Datateams
van verschillende Carmelscholen kwamen na grondig onderzoek tot soms verrassende
conclusies.
Deze
presenteren zij binnenkort op een openbare ontmoetingsmiddag.
In een gezamenlijk project van de Universiteit Twente
en de Stichting Carmelcollege onderzochten tien teams van docenten en schoolleiders
-
zogenoemde datateams - dit soort veronderstellingen.
Doel
van het project is uiteindelijk verbetering van het onderwijs.
Anderhalf jaar lang onderzochten zij een zelfgekozen probleem dat speelde op hun school,
variërend van tegenvallende examenresultaten tot te veel zittenblijvers.
Veronderstellingen over deze problemen werden meetbaar gemaakt en met behulp van data onderzocht
(het
zgn. ‘opbrengstgericht werken').
Hierbij
kregen scholen ondersteuning van de Universiteit Twente.
Heel
wat mythes zijn op deze wijze ontkracht.
Er doubleren niet meer jongens dan meisjes, de adviezen van basisscholen
bleken vaak wel goed aan te sluiten bij het niveau van de leerling
en
de toenemende taligheid van wiskunde bleek niet de daling van rapportcijfers in
de brugklas te veroorzaken.
Maatregelen
Verschillende datateams hebben inmiddels oorzaken van hun probleem boven tafel gekregen
en kunnen nu gericht maatregelen nemen om het probleem op te lossen.
Voorbeelden van maatregelen zijn: extra mentoruren voor zittenblijvers,
het
verbeteren van de doorlopende leerlijn, strenger absentiebeleid en meer maatwerk
in de klas.
Docenten geven aan veel van de datateammethode geleerd te hebben
en
nemen daardoor vaker beslissingen op basis van data in plaats van op basis van
intuïtief en gevoel.
Op
donderdag 20 juni komen de datateams bij elkaar tijdens een ontmoetingsmiddag.
Ze gaan in op hetgeen ze onderzocht hebben, de resultaten ervan,
de
maatregelen die ze genomen hebben of gaan nemen en wat het ze heeft opgeleverd.
Het belooft een boeiende middag te worden waar verschillende scholen samenkomen
en
opgedane kennis met elkaar gaan delen.
Ook
andere geïnteresseerden zijn welkom.
Voor
meer informatie: http://www.datateams.nl/.
Engineersonline
PA3E
Nasa
investeert in pizza producerende 3D-printer (video)
Astronautenvoeding heeft geen goede naam. Integendeel,
menig
gemalen prakje wat geserveerd wordt in onze ziekenhuizen wordt in de volksmond
'astronautenvoeding' genoemd.
Nasa
heeft echter geïnvesteerd in een nieuw project.
Doel
van het project: het ontwikkelen van een 3D printer die astronauten pizza kan
serveren.
Het bedrijf Systems and Materials Research Corporation (SMRC)
heeft
van Nasa een bedrag van 125.000 dollar toegezegd gekregen voor het ontwikkelen
van een prototype.
Engineer
Anjan Contractor heeft de schone taak zich over het ontwerp te buigen.
Hij
heeft al een proefmachine klaar die chocola op een koekje kan printen.
Voedsel
printen in de ruimte
Het plan van Contractor is om een machine te ontwikkelen die eerst deeg print,
waarna
vervolgens tijdens het bakken saus en andere toppings worden geprint.
De
bedoeling is om er een volledige 3D printer van te maken.
Er wordt dus geen kant-en-klaar voedsel op de pizza gelegd,
maar
alle toppings worden gefabriceerd vanuit hun afzonderlijke ingrediënten.
30
jaar houdbaar
Dit
fabricageproces is belangrijk in de ruimte, waar de houdbaarheid van voedsel
heel erg lang moet zijn.
Een digitaal recept zal gebruikt worden om verschillende poeders met proteïnes,
koolhydraten
en oliën te combineren en zo eten te maken met een dezelfde structuur, smaak,
geur en voedingswaarde als echt eten.
Contractor: "Alle koolhydraten, proteïnes en macro- en micro-voedingsstoffen bestaan in poedervorm.
We
halen het vocht eruit en in die vorm kan het wellicht 30 jaar lang houdbaar
zijn."*
Engineersonline
PA3E
*
Studenten vernieuwen touwtrekken
Op dinsdag 18 juni nemen 60 teams van eerstejaarsstudenten Werktuigbouwkunde van de TU Delft
het tegen elkaar op in de finale van de jaarlijkse ontwerpwedstrijd.
De studenten bouwen dit jaar mens aangedreven voertuigen die op rails gaan touwtrekken.
Het
voertuig dat zijn tegenstander het snelst 7 meter naar zich toe trekt, wint.
De studenten kregen dit jaar de opdracht een voertuig te bouwen
waarmee ze op rails de tegenstander over een streep trekken.
Het team dat zijn tegenstander het snelst zeven meter naar zich toe trekt, wint.
Extra complicatie is dat het eigen railvoertuig daarbij maar maximaal 5 meter mag worden verplaatst.
Dit
betekent dus dat het voertuig extra touw moet binnenhalen.
De teams worden ingedeeld per gewichtscategorie.
Daarbij is het gecombineerde gewicht van het railvoertuig met het gewicht van de persoon die dit aandrijft, bepalend.
Niet
een hoog gewicht, maar de verhouding aandrijfkracht/gewicht is dus van belang.
Prijsuitreiking
nieuwe categorie: Green Award
De ontwerpwedstrijd voor eerstejaarsstudenten Werktuigbouwkunde aan de TU Delft
maakt deel uit van het reguliere onderwijsprogramma.
Naast studiepunten kunnen de studenten met hun voertuig geldprijzen verdienen.
Behalve de prijs voor de beste prestatie zijn er prijzen te winnen in drie categorieën.
Nieuw dit jaar is de categorie lichtgewicht construeren, de Green Award genoemd.
Prijzen zijn er ook voor het technisch best uitgevoerde ontwerp, de zogenaamde Constructeursprijs,
en
een prijs voor het meest innovatieve ontwerp, de Science Centre award.
Robotkelners
De ontwerpwedstrijd vindt dit jaar voor de twintigste keer plaats.
Vorig jaar bouwden studenten een verticale fiets die langs een kabel 12 meter omhoog fietste.
Eerder ontwierpen studenten onder meer een robotkelner die hen van drankjes voorzag,
een ‘gekkomaat', die studenten voor een dag tot spiderman maakte,
en
een mechanische dartwerper, die het talent van Raymond van Barneveld overtrof.
Leeghwater
De Ontwerpwedstrijd wordt georganiseerd door de opleiding Werktuigbouwkunde van de TU Delft,
in samenwerking met Gezelschap Leeghwater, de studievereniging van Werktuigbouwkunde.
Deze vereniging nam ooit het initiatief tot de ontwerpwedstrijd, als aanvulling op het onderwijsprogramma.
De ontwerpwedstrijd werd een vast onderdeel van het reguliere eerstejaars studieprogramma,
toen
bleek dat dit concept een zeer nuttige en enthousiasmerende oefening voor de
studenten bleek te zijn.
Programma
De wedstrijddag begint om 09.00 uur in het Mekelpark voor de faculteit Werktuigbouwkunde gelegen aan de Mekelweg 2.
De
finale is om 16.00 uur gevolgd door de prijsuitreiking.
Meer
informatie: http://www.touwtrekkenoprails.nl/
Engineersonline
PA3E
*
TU Delft ontwikkelt lichtste handprothese ooit (video)
De huidige protheses voor handen hebben grote nadelen.
Onderzoeker Gerwin Smit ontwikkelde een sterk verbeterd alternatief.
Hij
promoveerde onlangs op dit onderwerp aan de TU Delft.
Het vervangen van een ontbrekende menselijke hand door een kunsthand,
is een van de grootste uitdagingen op het gebied van revalidatie.
Wereldwijd draagt ongeveer 30% van de prothesegebruikers een zogenoemde lichaamsbekrachtigde prothese.
Die wordt bediend door aan een kabeltje te trekken (vergelijkbaar met een remkabel van je fiets).
Dit kabeltje zit aan een band die je om je tegenoverliggende schouder doet.
Door bewegingen van de arm met de prothese en de tegenoverliggende schouder,
spant
de kabel aan en wordt de prothese gesloten.
Een andere veel gebruikte prothese is de elektrische prothese.
Deze wordt wereldwijd door ongeveer 40% van de mensen gedragen.
Daarnaast
zijn er nog cosmetische prothesen.
Nadelen
Hoewel er veel verschillende handprothesen beschikbaar zijn,
gebruikt 27% van de handprothesedragers de prothese niet actief en draagt ruim 20% zelfs helemaal geen prothese.
‘Daar zijn verschillende redenen voor', zegt Gerwin Smit. "
Bijvoorbeeld het lage draagcomfort (te zwaar, te warm),
te
weinig functioneel voordeel en een gebrek aan sensorische feedback."
Er moeten dus dingen verbeterd worden.
Vermindering
van de massa heeft daarbij voor de gebruiker de hoogste prioriteit.
Smit: "Het gaat om de drie C's: cosmetiek, comfort en controle.
De prothese moet mooi zijn om te zien, comfortabel om te dragen en moet gemakkelijk te bedienen zijn.
Mijn doel was het ontwerpen en testen van een lichtgewicht
en mechanisch efficiënte lichaamsbekrachtigde handprothese met scharnierende vingers.
Een lage massa verbetert het comfort; mechanische efficiëntie zal de benodigde bedieningskracht verlagen
en het bedieningscomfort verhogen.
Ook zal de hand hierdoor harder kunnen knijpen.
De scharnierende vingers maken het mogelijk om zowel de pincetgreep als de cilindergreep te vormen.
Hierdoor
kan een breed scala aan verschillende objecten worden vastgehouden."
Hydraulisch
Smit vergeleek de bestaande handprotheses en kwam met een kansrijk alternatief:
een lichaamsbekrachtigde handprothese met scharnierende vingers,
hydraulisch aangestuurd met miniatuur cilinders die zo klein zijn dat ze in een vinger passen.
De hand wordt bediend door subtiele bewegingen van de schouder
en de bovenarm via een schouderbandage.
Dit
is door de gebruiker snel aan te leren.
De ontwikkelde prothese heet de Delft Cylinder Hand.
En daar blijkt de gebruiker zeer goed mee over weg te kunnen:
schrijven en een pincet hanteren zijn bijvoorbeeld geen probleem.
Smit somt de andere voordelen op.
" De Delft Cylinder Hand is ruim 50 procent lichter dan de lichtste elektrische prothese,
minder dan 217 gram.
De knijpkracht is groter dan 30 newton.
De gebruiker hoeft veel minder energie te leveren om de hand te bedienen
dan bij de huidige lichaamsbekrachtigde handen.
En
ook de kosten liggen niet hoger dan bij elektrische protheses."
" We hebben de Delft Cylinder Hand uitgebreid getest binnen de TU Delft
met proefpersonen en prothesegebruikers.
Hij is nu klaar om buiten deze muren te worden beproefd, in klinische testen.
Ik
verwacht dat deze prothese over vijf jaar klaar kan zijn voor toepassing."
Filmpjes
van de Delft Cylinder Hand zijn te bekijken via de website van het Delft
Institute of Prosthetics and Orthotics.
Engineersonline
PA3E
*Bij een onderzoek van NASA in 2009 bleek dat de maan waterstof bevat -
iets wat astronomen niet hadden verwacht. Nu hebben Amerikaanse wetenschappers een mogelijke verklaring.
Deze
verschijnt in geologisch vakblad Journal of Geophysical research.
Een paar jaar terug besloot NASA om de donkere kant van de maan te bombarderen.
Dat deed de ruimtevaartorganisatie om te onderzoeken waaruit de maan precies bestaat.
Door het stof dat door de ontploffing omhoog spoot met allerlei apparaten te bekijken,
leerden
de onderzoekers veel over de maan.
Zo werd er water gevonden, waarvan de wetenschappers al vermoedden dat het op de maan bestond.
Maar daarnaast zagen ze iets verrassends: waterstof.
Hoe het kan dat dit gas op de maan aanwezig is, was tot nu toe een raadsel.
Maar
astronomen van de University of New Hampshire hebben nu een verklaring gevonden:
kosmische straling.
Die straling zou door het oppervlakte van de maan kunnen dringen en daar het water,
dat in het maangesteente vastzit, uit elkaar kunnen trekken.
Als
je water uit elkaar haalt, ontstaan twee nieuwe stoffen: waterstof en zuurstof.
Geen
stroom op de maan
Maar water valt niet zomaar uit elkaar; daar is veel energie voor nodig.
Op aarde kan je waterstof maken met behulp van elektriciteit;
door een stroompje door water heen te leiden, ontstaan de twee andere stoffen.
Maar
op de maan is geen stroom, dus moest er een andere oorzaak te vinden zijn voor
het waterstof.
De onderzoekers dachten meteen aan kosmische straling als een mogelijk oorzaak.
Dus gebruikten ze een satelliet in de buurt van maan om te kijken hoeveel kosmische straling op de maan viel,
en
of dat genoeg was om het water kapot te maken.
Dat bleek het geval - hoewel het nog steeds onduidelijk is hoeveel procent van het gevonden waterstof
daadwerkelijk verklaard kan worden met deze theorie.
Om dat te onderzoeken zijn er experimenten nodig in een deeltjesversneller - zoals de LHC in Geneve.
De
ruimte is een te onrustige plek om dat soort specifieke metingen te doen.
nl13349
*Het
is 23 januari 1931.
Een zekere kandidaat-zendamateur, heeft morse-examen gedaan:
de
8 woorden per minuut-eis van de P.T.T.
Hij
is daarin echter niet geslaagd.
Derhalve
richt hij zijn betoog vooral tegen de heer Keeman van den P.T.T.
De
heer Keeman, zo zegt hij, is blijkbaar iemand, wien het woord “examen” niet
vreemd is.
Nu is een examen voor nerveuze menschen een verstoorder van de endogene rust,
waardoor
de uitslag vaak minder goed wordt.
Bovendien is het examen een intellectueele blokkade voor hen,
die
overigens genoeg en goed kunnen opnemen.
De kandidaat-zendamateur echter, durft verzekeren, dat zijn technische kennis voldoende is,
maar hij kon niet met 8 á 10 woorden snelheid “telegraafkantoortje” spelen,
zo zegt hij, hetgeen hij voor ernstig experimenteeren niet nodig acht…….
(Natuurlijk
geldt dat voor de P.T.T. echter wel)
Op een mooien zomerschen dag moest deze zendamateur dus,
examen doen, maar zijn soundvaardigheid werd te licht bevonden
en hij werd, afgewezen voor den tijd van 12 maanden,
wat een harde slag was omdat hij zijn proeven,
die waarschijnlijk voor hem zeer grootte maatschappelijke waarde konden hebben,
moest
staken, (hij had al clandestien heel wat ervaring opgedaan).
Toegevende dat, dat voorkomen moet worden, dat het een janboel wordt,
is
de aankomende zendamateur toch geneigd tot scherpe kritiek te hebben op het
“blokkeererend examen” zoals hij het noemt.
Zonder
ooit aan 8 woorden toe te komen, heeft hij niettemin vroeger mooie QSO’s
gemaakt, zo zegt hij……
Hij
protesteert tegen de uitlating van den heer Keeman die het over “goede
amateurs” had, die liever niet met een “kruk” werken…….
Dat
zou geen mooie karaktertrek wezen, want men moet elkander helpen in deze wereld,
toch!
De
kandidaat-amateur eindigt met het uitspreken van de hoop, dat vele nederige
amateurs hem zullen bijvallen.
(Blijkbaar
is de heer Keeman van de P.T.T. is de kwade genius, maar was hij toen geslaagd,
was hij waarschijnlijk de hemel ingeprezen……….
Later
schijnt onze kandidaat toch nog geslaagd te zijn).
28
januari 1927.
Wat
men vroeger al niet uitvond…………..De zeeschelp-luidspreker.
De
heer J.Braakschma schrijft, Buitengewone resultaten heb ik verkregen bij proeven
met een nieuw model luidsprekerhoorn.
Ik
bezit namelijk een klein model Brown-luidspreker, welke mij tot voor kort, niet
in alle opzichten voldeed.
Bij
eenigzins sterk geluid begon hij onaangenaam te schetteren, zoodat ik niet
anders dacht dan dat hij was overbelast.
Dit
blijkt nu achteraf, niet het geval te zijn.
Ik besloot eens een anderen hoorn te nemen, en gebruikte hiervoor een zeeschelp,
zooals
er veel als pronkstuk gebruikt worden in huiskamers.
De punt hiervan sleep ik op een natten slijpsteen af, tot er een gat ontstond,
groot
genoeg om den hals van den weergever door te laten.
Vervolgens
kitte ik het vast, en klaar was kees.
Het
resultaat was verbluffend.
Van
schetteren of resoneren geen sprake meer!
Alles
komt klaar en helder uit de schelp.
Een
meer ideale luidsprekerhoorn laat zich moeilijk denken!
Het
was vroeger in januari 1927 geen pretje naar de radio te luisteren……….
De
telefonie van Scheveningen-haven.
Het
storend karakter der telefonie van Scheveningen-haven lijkt in de loop der
laatste week vooral te zijn toegenomen.
Dat
is een verontrustend verschijnsel.
Is
de energie geleidelijk opgevoerd?
Wordt
er sterker gemoduleerd?
Of
wordt er sterker gekoppeld?
We
weten het niet, maar het feit van sterk verergerde storing is er!
Zoo worden er pogingen om de ontvangtoestellen aan te passen
aan den miserabelen toestand van een zendcentrale in de bebouwden kom eener groten stad,
ten
slotte weer stilletjes vruchteloos gemaakt.
Men laat de menschen zeefkringen aanschaffen; juist verheugen zij zich,
dat deze eenigermate helpen en dan wordt er iets veranderd,
of
er veranderd van zelf iets, dat men niet in den hand heeft.
Conclusie;
de nieuw gekochte radio-ontvanger is zo waardeloos.
Het
heeft iets geniepigs en verraderlijks en het ergert des te meer.
Meer
kilowatten voor Hilversum, zou dat helpen?
CQPA
06-2013 nl13349
*
UHF repeater Averbode (B) terug.
De
UHF repeater in het Belgische Averbode is weer terug.
Met een vermogen van 50 Watt in een 10-elements antenne richting het Noorden
is
dit goed voor een 500 Watt ERP vermogen richting Nederland.
Tel
daarbij de hoogte van circa 100 meter boven zeeniveau en je hebt een krachtige
repeater.
De
UHF repeater ON0ZK in Averbode zendt uit op 439,200 MHz en gebruikt CTCSS code
131,8 Hz.
Begin
dit jaar is de repeater defect gegaan.
In
de behuizing waren enkele gaten gemaakt om ervoor te zorgen dat de elektronica
gekoeld kon worden.
Helaas
bleek een duif zijn behoefte boven een dezer gaten gedaan te hebben.
Na enkele maanden hebben de uitwerpselen
de
nodige schade veroorzaakt aan de elektronica waardoor de repeater defect is
geraakt.
“De repeater is nu vervangen door een Ericsson RS9044 met 50 watt
op een 10 elements beam richting Eindhoven, dus een goeie 500 W ERP
vanuit
de abdijtoren van Averbode exact op het knooppunt van de drie provincies.
Op dezelfde plek staat ook 145,6375 met 131,8 CTCSS
Westbound
met remote RX te Brussel”, zo schrijft beheerder Pedro (ON7WP) op
zendamateur.com.
Rapporten
kunnen naar hem verzonden worden. Bron: hamnieuws.nl
CQPA
06-2013 nl13349
*
Datum ballon vossenjacht bekend.
De
organisatie van de ballon vossenjacht heeft de datum voor 2013 bekend gemaakt.
Dit jaar zal de ballon vos, uiteraard weer voorzien van FM transponder,
ATV zender en baken, op zondag 15 September 2013 de lucht in gaan,
zo
maakt PA1OKZ bekend op de website.
Tijdens de jaarlijkse ballon vossenjacht wordt met medewerking van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut,
het
K.N.M.I., een met helium gevulde stratosfeerballon opgelaten.
Deze
ballon zal een radiosonde omhoog brengen welke door radio-zendamateurs gebouwd
is.
De
ballon wordt opgelaten vanaf het terrein van het K.N.M.I. in De Bilt.
De vluchtleiding is ook in 2013 te gast in het kantoor van Rohde & Schwarz Nederland B.V.,
gevestigd
te Nieuwegein.
Vanuit dit commando centrum zullen de landelijke 2 mtr repeater PI3UTR
en
70 cm repeater PI2NOS worden aangestuurd.
Daarnaast
zal de informatievoorziening verlopen via via de kortegolf, ATV en Internet.
Dit zogenaamde commando centrum zal dienen om de jagers te voorzien van informatie
waarmee
zij de ballon kunnen vinden.
Organisatorische wijziging: Het initiatief voor dit evenement berust bij medewerkers
van
de landelijke ballon vossenjacht.
In het verleden was de ballon vossenjacht verbonden aan het radioprogramma Hobbyscoop,
waaruit
later de Stichting Scoop Hobby fonds is ontstaan.
In 2004 is de organisatie overgegaan naar de Stichting VRZA radio kamp.
In 2013 heeft de deze stichting besloten zich nog uitsluitend te richten op haar kerntaak,
namelijk
de organisatie van de radio kampweek op
De
Jutberg, waardoor de ballon vossenjacht als activiteit afgestoten is.
Vanaf 2013 is de organisatie van de ballon vossenjacht ondergebracht
bij
een groep radio zendamateurs die de afgelopen jaren al intensief betrokken is
bij de organisatie.
Op dit moment wordt achter de schermen hard gewerkt aan het vormen van een nieuwe organisatie
om
dit beroemde evenement ook voor de komende jaren zeker te stellen.
Meer
informatie is te vinden op de website ballonvossenjacht.nl .
Bron:
hamnieuws.nl
CQPA
06-2013 nl13349
* ontvangen in de
goudse rtty ronde door nl13349
DIGITALE
MODES:
ER ZIJN ONDERTUSSEN
TALRIJKE DIGITALE MODES IN GEBRUIK DOOR
RADIOZEND- EN
LUISTERAMATEURS. GEZIEN DE HOEVEELHEID MODES IS
HET NIET ALTIJD EVEN
GEMAKKELIJK OM DE JUISTE DIGI MODE ER UIT
TE VISSEN. ALS U NAAR
DE VOLGENDE SITE GAAT KUNT U ER EEN
FLINK AANTAL HAM EN
NIET HAM DIGI MODES BELUISTEREN:
HTTP://TINYURL.COM/C3V2JEU
KIJK DAN OOK EENS OP DE SITE VAN
WB8NUT:
WWW.WB8NUT.COM/DIGITAL OOK HIER KAN MEN E.E.A. VINDEN.
ALS U OP DE VOLGENDE
SITE GAAT KIJKEN DAN KUNT U MEER DAN 100
DIGI MODES GAAN
AANHOREN: HTTP://WWW.KB9UKD.COM/DIGITAL
WWW.W1HKJ.COM.
OOK LEUK OM E.E.A. TE
HOREN ZIJN HELE KORTE 'BURSTEN' EN ZIJN
TE BELUISTEREN OP:
WWW.QSL.NET/DK3XT/MSOUND.HTM
ALS U NOG MEER WILT
ZIEN EN DOWNLOADEN KIJK DAN EENS OP:
HTTP://WWW.W1HKJ.COM/DOWNLOAD.HTML
VEEL PLEZIER GEWENST.
BRON: QST 2-2013, BLZ.
80
*Deze
soort batterij hebben we nog niet in de ronden gehad HI.
*Houten
batterij?
23
juni 2013 om 16:12 uur - College Park, Maryland (VS)
Met een strookje hout dat is bekleed met tin zou je een kleine, duurzame,
efficiënte
en milieuvriendelijke batterij kunnen maken.
Maar probeer het nog maar niet thuis - de componenten in zo'n batterij, die is beproefd
op
de University of Maryland, zijn duizend maal dunner dan een vel papier.
Door het gebruik van natrium in plaats van lithium, zoals bij veel herlaadbare batterijen,
is
de batterij milieuvriendelijk.
Natrium slaat energie niet zo efficiënt op als lithium, dus deze batterij zal niet worden gebruikt in mobieltjes,
maar
hij is goedkoop en de gebruikte materialen zijn overal beschikbaar.
Hij
is ideaal voor het in een keer opslaan van grote hoeveelheden energie, zoals
zonne-energie in een energiecentrale.
Gangbare batterijen zijn vaak gemaakt op een stijve basis en zijn te broos om het zwellen en krimpen te weerstaan
dat
optreedt als elektronen in de batterij worden opgeslagen of worden gebruikt.
Liangbing Hu, Teng Li en hun team ontdekten dat houtvezels soepel genoeg zijn
voor
meer dan 400 laadcyclussen met hun natrium-batterij - en daarmee behoort hij tot
de ‘langst levende' Nano batterijen.
"Onze
inspiratie kwam van de bomen", verklaart Hu, assistent -professor
materiaalwetenschappen.
"De houtvezels waarvan de boom is gemaakt bevatten mineraalrijk water
en
zijn daarom ideaal voor het opslaan van vloeibare elektrolyten.
Zo
vormen zij niet alleen de basis, maar ook een actief deel van de batterij."
Hongli Zhu en andere teamleden constateerden dat na honderden malen laden en ontladen van de batterij,
het
hout weliswaar was gekreukeld, maar nog wel intact gebleven.
Uit computermodellen bleek dat de kreukels zorgen voor een effectieve ontspanning van de stress
gedurende
laden en ontladen, waardoor de batterij lang kan meegaan.
"Het persen van natriumionen door anodes van tin verzwakt vaak de hechting van het tin aan het basismateriaal",
zegt mechanica-wetenschapper Li, "maar de houtvezels zijn zo zacht dat ze werken als mechanisch buffer
en
dat ze zich aanpassen aan de veranderingen van het tin.
Dat
is de sleutel tot onze duurzame natrium-ion batterijen".
Engineersonline
PA2JDB
*Te
koop kijkt a.u.b. voor meer informatie bij TE-KOOP
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen
*Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 444e ronde.
Johan
PD2JCW,
en
onze vast copy leveranciers
wensen
u nog een prettige avond verder.
Tot
de volgende week.
Terug
naar de ronde