39e Uitzending van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” – 27 april 2005.

 


Goedenavond allemaal.

 

*U luistert naar de wekelijkse uitzending van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant,

een vriendenkring van luister en zendamateurs, onafhankelijk van een vereniging.

De ORB is elke woensdag met een ronde in de lucht, vanaf 20.30 uur op 145.400 MHz.

Meldt u zich gerust in of luister gezellig mee.

Op onze homesite kunt u alle gehouden ronden nalezen, en verder surfen.

 

*Elke eerste dinsdag van de maand houden wij een ORB bijeenkomst in het scoutinggebouw

van Rey de Carle in de wijk Reeshof te Tilburg.

Deze bijeenkomsten zijn uitsluitend toegankelijk voor de leden hoewel,

de leden mogen introducés meebrengen.

Nieuwe leden kunnen zich opgeven via  orb@o-r-b.nl 

Op dinsdag 3 mei wordt onze eerstvolgende bijeenkomst gehouden, lekker wat bijkletsen.

Heeft u nieuwtjes, wetenswaardigheden, interessante sites, of u kent iemand die een bijdrage kan leveren 

door het geven van een lezing betrekkinghebbende op onze hobby? 

Laat het ons weten. 

Voor een eventueel bezoek aan het Jan Corver museum in Budel, zijn op het moment 5 aanmeldingen binnen.

Over een bezoek aan het Mediapark te Hilversum hebben wij nog geen nieuws ontvangen.

 

*Ronde leiders Edmond – PA3E  en  Michel – PA3DGW.

We gaan nu eerst even luisteren naar de inmelders voor vanavond………..

 

BERICHTEN:

 

*Muziek downloaden met BitTorrent illegaal? 

Niet bij etree.org, waar talloze concertopnamen voor het oprapen liggen. 

Van bands als Los Lobos en Radiohead tot Greatful Dead en Pearl Jam. 

Een kleine 700 concerten, van enkele tot meer dan 30 liedjes. 

Breedbandverbinding is wel aanbevolen, want sommige downloads zijn ruim een gigabyte groot. 

De website is:  http://bt.etree.org

 

*Elektrosmog detector: 

Hoe sterk is de straling van het UMTS basisstation dat pas bij u in de buurt is geïnstalleerd? 

Hoe gevaarlijk is de DECT telefoon bij u in huis? 

Met welk vermogen staat uw WLAN netwerk uit te zenden? 

In de juni uitgave van Elektuur geeft men op al deze vragen een antwoord. 

Sterker nog, zij presenteren een handig meetapparaatje waarmee u zelf kunt nagaan of alles in orde is wat betreft de door al die apparatuur veroorzaakte “elektrosmog”.  

De gevoeligheid van de meetschakeling is speciaal ontworpen voor het meten van frequenties van 800 MHz tot 2,4 GHz en bevat 10 led’s voor het weergeven van de veldsterkte tot een maximale waarde van 10 V/m. 

Lees meer hierover op www.elektuur.nl of beter nog haal hem in huis.

 

*Open cockpitdagen tijdens de meivakantie in het Militaire Luchtvaart Museum: 

Gedurende de meivakantie stelt het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg een aantal cockpits van historische vliegtuigen en helikopters open voor het publiek. 

Een uitgelezen kans om de vliegtuigen van binnen te bekijken en plaats te nemen op de stoel van de vlieger. 

Van dinsdag 3 mei tot en met vrijdag 6 mei en zondag 8 mei krijgen de bezoekers de kans om zich een echte vlieger te voelen. 

Het publiek mag een exclusief kijkje nemen in de cockpits van 6 historische vliegtuigen die alleen tijdens deze dagen opengesteld worden. 

Jong en oud wordt de gelegenheid geboden om in de cockpit plaats te nemen en kennis te maken met de werkomgeving van bijvoorbeeld de jachtvlieger, de helikoptervlieger of de captain van een transportvliegtuig. 

Tijdens de open cockpitdagen geven medewerkers van het Militaire Luchtvaart Museum uitleg over de inrichting van de cockpit. 

Kinderen gaan niet met lege handen naar huis, want als herinnering krijgen ze een leuke instapkaart met een foto van het vliegtuig. 

Een unieke gelegenheid om kennis te maken met de wereld van de luchtvaart en de cockpit met eigen ogen van heel dichtbij te bewonderen. 

Ook dit jaar worden 6 toestellen opengesteld die behoren tot de omvangrijke collectie van het Militaire Luchtvaart Museum. 

In de Vreeburghal zijn de cockpits van de F-104 Starfighter, de NF-5B Freedom Fighter, de F-16 Fighting Falcon en de Aloutte 3 Grashopper open. 

Bij droog weer kan de bezoeker op het buitenterrein de Fokker F-27 Troopship en de C-47 Dakota van binnen bekijken. 

Bij regenachtig weer blijven deze 2 toestellen op het buitenterrein gesloten, maar wordt de Bölkow helikopter in de Vreeburghal opengesteld voor het publiek. 

Het museum is van dinsdag 3 mei tot en met vrijdag 6 mei geopend van 10.00 tot 16.30 uur en op zondag 8 mei van 12.00 tot 16.30 uur. 

Verder is het Militaire Luchtvaart Museum gesloten op maandag en zaterdag, Nieuwjaarsdag, eerste Paasdag, Koninginnedag, eerste Pinksterdag en beide Kerstdagen. 

De toegang tot het museum is gratis. 

Kijk even voor alle verdere informatie op de site:  www.militaireluchtvaartmuseum.nl

 

*http://www.surfopsafe.nl  is een site van het ministerie van Economische Zaken. 

Veiligheid voor alles, dus even kijken op deze site.

 

*Nieuwste Sober variant verspreidt zich snel: 

Sinds eind vorige week waart er weer een nieuwe Sober rond. 

Sober.N geeft zelf al aan de zoveelste variant te zijn: ICH BIN’S NOCHMAL staat er in de onderwerpsregel. 

Analysten van BitDefender waarschuwen voor de snelheid waarmee het virus zich verspreid, wat gebeurt via een geïnfecteerde attchment. 

De e-mail is geschreven in het Engels of het Duits, wat laat vermoeden dat de auteur van Duitse afkomst is, en komt met een van de volgende onderwerpen “FwD: Ich bin’s nochmal” letterlijk ik ben er nog een keertje, of “I’ve got your E-mail on my account”.

 

*Voor de zelfbouwer nog iets leuks in Elektuur: 

Tot nu toe was het niet mogelijk om zelf een GPS ontvanger te bouwen, omdat hiervoor de noodzakelijke hoog geïntegreerde module alleen in grote aantallen besteld konden worden. 

Dat is nu gelukkig anders en het wachten was de moeite waard. 

De nieuwste generatie GPS ontvangers is niet alleen zeer klein, maar is ook nog eens veel gevoeliger en dat bij een lager stroomverbruik. 

Iedereen met interesse in de techniek, watersporters, piloten, zendamateurs, automobilisten of trekkers, zowel privé als beroepsmatig, hebben op zijn minst wel eens een GPS ontvanger gezien of zich zelfs al eens vergaapt aan een GPS toepassing. 

Het GPS systeem is oorspronkelijk opgezet door het Amerikaanse ministerie van Defensie om wereldwijde navigatie voor het Amerikaanse leger mogelijk te naken. 

Er cirkelen 29 GPS satellieten om onze planeet die informatie naar beneden sturen en samen zorgen voor een vrijwel volledige werelddekking. 

Een enkele GPS ontvanger kan vanwege de kromming van de aarde nooit alle 29 satellieten tegelijk ontvangen. 

Maar dat is ook helemaal niet nodig, voor het gebruik op het land of op zee zijn steeds maar 3 satellieten nodig om de exacte positie “2D-navigatie” te berekenen. 

Als er meer dan 3 satellieten ontvangen worden, dan is het resultaat nauwkeuriger en kan ook de hoogte berekend worden “3D-navigatie”. 

Op de site  www.elektuur.nl kunt u er alles over lezen en een onbestukte print en onderdelenkit hiervoor bestellen, en is inclusief extra lange kabel en spatwaterdichte antennebehuizing.

 

*40 Meter uitbreiding en beginners licentie in Tsjechië: 

Voor onze OK vrienden is het met ingang van de eerste mei toegestaan om te werken in de uitgebreide 40 meterband 7100 – 7200 kHz met een maximaal vermogen van 250 watt. 

Er komt ook een beginnerlicentie, deze OK9 stations krijgen een drieletter suffix en mogen met 10 watt werken in de 160 – 80 – 15 – 10 band en 144 MHz en hoger.

 

*WiFi test in hogesnelheidstrein geslaagd: 

Op 22 april werd op de hogesnelheidstrein Thalys tussen Brussel en Parijs met succes een stabiele WiFi breedbandinternetaansluiting tot stand gebracht. Deze test kreeg de steun van het European Space Agency “ESA” en werd gerealiseerd door de Anglo-Belgische operator 21Net met Siemens als technologische partner. 

Siemens België integreerde het draadloos breedband WiFi netwerk in de wagons en ontwikkelde het volledige beheersysteem. 

De nieuwe satellietverbinding op de Thalys moet zowel zakenmensen als treinpersoneel en privé reizigers de kans bieden om snel en stabiel op het internet te surfen tijdens hun treinreis. 

De verbinding tussen trein en satelliet heeft een bandbreedte van maximaal 4 Mbit/s downstream en 2 Mbit/s upstream, vergelijkbaar met de kwaliteit van een ADSL verbinding, en biedt verschillenden business en entertainment toepassingen. 

Hiermee vestigt de Thalys een nieuw record. 

Het pilotproject loopt 3 maanden lang op één trein. 

Indien het succes heeft, zal Thalys zijn volledige vloot van 28 treinen op het traject Brussel – Parijs uitrusten met supersnel internet. 

De reiziger krijgt bij de aankoop van zijn kaartje een paswoord en een ID waarmee hij kan inloggen op de draadloze breedbandverbinding. 

Zodra hij inlogt, worden zijn authenticatiegegevens via satelliet doorgestuurd naar het centrale Network Operations Center (NOC) van Siemens in België. Daar bevindt zich het Network Management Center waar Siemens voor 21Net de authenticatie van de gebruikers beheert en de tijdgebaseerde facturatiegegevens verzamelt.

 

*Computervirus verwijdert muziekbestanden: 

Computerbeveiligers hebben een internetvirus ontdekt dat muziekbestanden verwijdert. 

De worm verspreidt zichzelf via uitwisselnetwerken zoals Kazaa en Bittorent, en doet zich voor als een DVD kopieerprogramma. 

De worm Nopir B richt zich volgens virusbestrijders bij informatiebeveiliger Sophos op muziekpiraten die gekopieerde muziekbestanden aanbieden. 

Het virus maakt echter geen onderscheid tussen legale en illegale muziek. 

Het aantal besmettingen was vorige week nog beperkt, aldus een woordvoerder. 

Deskundigen hebben het vermoeden dat de worm is gemaakt door een Franse computerkraker. 

Ze gaan er niet van uit dat hij handelde in opdracht van de muziekindustrie, omdat het gaat om een strafbaar feit. 

Van platenmaatschappijen is wel bekend dat ze doelbewust beschadigde muziekbestanden verspreiden op uitwisselnetwerken om het gebruik van illegale kopieën te ontmoedigen.

 

*http://www.dedigitalerevolutie.tv

Heb je een vraag op computergebied, log dan eens in bij het forum van bovenstaande site. 

Er is altijd wel iemand die informatie of een oplossing voor je heeft. 

 

*Hulpverlening slecht voorbereid op rampen: 

Hulpverleners zijn onvoldoende voorbereid op rampen en zware ongevallen. 

Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg “IGZ” in een onlangs verschenen rapport. 

Vooral de ambulancezorg beschikt over weinig routine, omdat die nauwelijks aan oefeningen meedoet. 

Dat komt door het tekort aan ambulances. 

De inspectie die 41 oefeningen bijwoonde, vindt dat onaanvaardbaar en eist dat de ambulancediensten en mobiele medische teams volwaardig aan de oefeningen deelnemen. 

De inspectie heeft ook kritiek op de brandweer, die meestal als eerste ter plekke is bij ernstige ongelukken en levens moet redden. 

Volgens het rapport houdt de brandweer die vaardigheden niet goed bij, ook al heeft elke brandwacht een certificaat levensreddend handelen. 

Verder zijn de brandweer en de medische hulpverlening niet goed getraind om grote groepen mensen te kunnen ontsmetten bij chemische of nucleaire rampen. 

Evaluaties van de oefeningen zijn nauwelijks beschikbaar, waardoor anderen niet van de ervaringen kunnen leren.

 

*De Belgische sectie OSA – Expositie “een baken in de duisternis” vanaf 1 juni: 

Tussen 1 juni en 31 oktober 2005 wordt een tentoonstelling georganiseerd in het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen met als titel “een baken in de duisternis” de geschiedenis van lichtschepen en vuurtorens in België. 

Deze wordt aangevuld met fotopanelen over de geschiedenis van vuurtorens en lichtschepen uit Schotland, Engeland, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Noorwegen. 

Het museum stelde OSA de vraag om ter gelegenheid van de tentoonstelling zoveel mogelijk vuurtorens en lichtschepen in België en in de omliggende landen te activeren tussen genoemde periode. 

Ook de Westhinder III zal tijdens de tentoonstelling extra in de belangstelling staan. 

Omdat de Antwerpse UBA sectie OSA al enkele jaren gebruik mogen maken van het museumschip Westhinder III tijdens special events was het logisch dat de Antwerpse radioamateurs hun medewerking toezegden, ze zullen dan ook te horen zijn met de speciale call ON9BD van op de Westhinder III in het Bonapartedok te Antwerpen. 

Ook Schotland, Engeland, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Noorwegen zullen te zien zijn op de tentoonstelling, zij doen een beroep op de radioamateurs in deze landen.

Zij vragen om tussen 1 juni en 31 oktober zoveel mogelijk vuurtorens en lichtschepen te activeren. 

Alle vuurtorens en lichtschepen zijn echter niet toegankelijk dus een station zo dicht mogelijk in de buurt is ook oke. 

Respecteer andermans eigendommen en de wettelijke bepalingen. 

Werk een dagje mobiel, portabel of waarom niet QRP. 

Er is een MSN groep gestart om aan iedereen de gelegenheid te geven vlot contact te houden en op de hoogte te blijven van alle laatste nieuwtjes. 

Surf naar  westhinderIII@groups.msn.com  en laat daar berichten en info voor andere geïnteresseerden achter.

Heb je een vuurtoren of lichtschip geactiveerd stuur dan een foto van de locatie, uiteraard met vuurtoren en deelnemers, en een kopie van de log naar on4awt@pandora.be  

Ben je niet in de mogelijkheid om een vuurtoren of lichtschip te activeren probeer dan zoveel mogelijk stations nabij vuurtorens te werken, of voor SWL’s te loggen tussen 1 juni en 31 oktober. 

Stuur de log in voor het einde van het jaar, er is een mooi diploma beschikbaar. 

Wil je een bezoek brengen op de Westhinder III, dan kan dat natuurlijk ook, kijk daarvoor op de internetkalender, daar kun je de data vinden wanneer er radioamateurs op het schip aanwezig zijn. 

Voor vragen kun je terecht bij de sectievoorzitter Gaëtan – on4gdb@telenet.be  of bij Fons – on4awt@telenet.be  of kijk regelmatig naar de website  http://osa.uba.be

 

TE KOOP / TE KOOP GEVRAAGD:  (zie ook de rubriek “te koop” op onze website)

 

 

*U luisterde naar de 39e ORB uitzending. 

Wij zijn terug in de lucht op woensdag 4 mei, vanaf 20.30 uur op 145.400 MHz.

Wij danken u voor de getoonde belangstelling en sluiten de ronde af met de vraag of er nog inmelders zijn 

met opmerkingen, vragen of misschien suggesties. Wij luisteren………

 

*Mede namens Michel en Edmond prettige avond verder, en tot volgende week woensdag.


retour ronde