Ronde 486  van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB” 28-05-2014


* Goedenavond zend, en luisteramateurs,

U kijkt weer naar de woensdagavond ronde.

En wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Elke éérste dinsdag van de maand is er een “besloten” bijeenkomst van de vriendenkring.

Deze worden gehouden in het scoutinggebouw van Rey de Carle,

Bladelstraat 2 in de wijk Reeshof te Tilburg.

Op deze avonden is onze QSL manager aanwezig.

De bijeenkomsten hebben een vriendschappelijk karakter, waar we

Ervaringen kunnen uitwisselen, gewoon gezellig bij elkaar kunnen zijn.

Wat bijkletsen, met af toe een lezing.

En….Dat willen we graag zo houden

Onze ronde leider. is vanavond weer Johan PD2JCW.

 

 

*NIEUWS 20-06-2014 Amsterdamse repeaters verkassen

De analoge Amsterdams repeaters,PI3ASD PI2ASD en PI6ASD PI6ASD

zullen binnen 6 weken een nieuwe locatie moeten vinden, anders zullen ze verdwijnen.

De gemeente heeft laten weten dat zij de oude Shelltoren per 1 juli 2014 aan de nieuwe eigenaar wil overdragen.

Voor deze datum zal een groep Amsterdamse zendamateurs de apparatuur moeten verhuizen.

De digitale repeaters PI1RYS (D-star) en PI1AMS (DMR) zullen gewoon blijven werken,

omdat deze niet in beheer zijn door de groep achter de Shelltoren.

Beheerder Santino geeft aan momenteel nog in gesprek te zijn met een partij voor een locatie van de nieuwe repeaters.

hamnieuws PA3E

 

*Nieuwe frequentie voor PI2AMF 21 06 2014 by PH4X

De Amersfoortse UHF-repeater wisselt van frequentie.

Voorheen werd 430.1875 gebruikt vanaf het oude ziekenhuis in het zuiden van Amersfoort.

Omdat deze locatie afgebroken wordt, moesten de repeaters verhuizen.

Agentschap Telecom heeft een nieuwe frequentie toegewezen na de technische wijziging.

De nieuwe frequentie is 430.0500 MHz. en zal binnen enkele weken weer beschikbaar komen vanaf de nieuwe repeater locaties.

Hamnieuws schreef al eerder over de verhuizing van de repeaters.

hamnieuws PA3E

 

* Voorstel tot opheffen PWGN 21 May 2014 by PH4X

Het bestuur van de Packet Werkgroep Nederland heeft een voorstel ingediend tot opheffing van de vereniging.

In een nieuwsbrief aan de leden schrijft secretaris Hans Weijers (PA0X)

dat het bestuur voornemens is tot opheffing over te gaan zonder eerst een Algemene Leden Vergadering uit te schrijven,

hetgeen de vereniging volgens haar statuten verplicht is. Als reden wordt aangevoerd dat, naast het bestuur,

het aantal aanwezige leden op een hand te tellen is.

Enkele leden zijn het niet met deze actie eens en zijn op Facebook een actie begonnen.

Zij voelen zich gepasseerd omdat het bestuur de leden met ‘ex leden‘ uitgenodigd

terwijl het voorstel tot opheffen nog niet eens aangenomen is.

Daarnaast zijn ze boos omdat het bestuur twee ALV’s achter elkaar in de planning heeft staan.

Daarmee lijkt het bestuur min of meer al een keuze gemaakt te hebben, ongeacht wat de leden willen.

Dit blijkt ook aan de zinsnede “Indien wij (het bestuur, red.)

geen schriftelijke reactie ontvangen gaan wij er vanuit dat u instemt het met bestuur”.

Tijdens de 1e vergadering stelt het bestuur voor om tot opheffing van de vereniging over te gaan

en heeft hiervoor de instemming nodig van 50% van de leden + 1 lid.

Omdat dit een onmogelijke opgave lijkt, is er een pauze ingelast gevolgd door een tweede ALV.

Tijdens deze vergadering wordt hetzelfde punt op de agenda gezet alleen nu is de stem van 50% van de aanwezige leden (+1 lid) nodig

om tot opheffing over te gaan. Gezien de opkomst van de Algemene Leden vergaderingen

de laatste jaren, zou het zomaar kunnen dat het bestuur van de Packet Werkgroep tot opheffing van de vereniging over kan gaan.

De Packet Werkgroep Nederland is opgericht in 1991 en heeft met name in de beginjaren veel goeds gedaan voor het Packet netwerk in Nederland.

SysOps werden financieel en materieel ondersteund en er was een goed landelijk platform

voor overleg tussen gebruikers en beheerders, hetgeen bij nieuwe digitale netwerken als D-star en DMR ontbreekt.

Hoewel de werkgroep momenteel nog ruim 100 leden telt en deze leden het bestuur de opdracht hadden gegeven

om de naam Packet Werkgroep Nederland om te zetten in de Digitale Werkgroep Nederland

alsook breder te kijken dan packet radio alleen, lijkt het bestuur niet geslaagd in deze opdracht.

Falend bestuur
Eind november vorig jaar stuurde het bestuur een nieuwsbrief waarin de leden met ‘ex leden

aangeschreven werden en gaf zij een opsomming van punten waarom de werkgroep opgericht zou moeten worden.

Kijkend naar de punten valt vooral op dat het bestuur zelf verzaakt heeft om een aantal zaken te regelen. 

In de lijst staan onder andere de bepaling van de strategie, het gebrek aan daadkracht om leiding te nemen,

er vrijwel geen contact met leden is en het bestuur er niet in geslaagd is om iets simpels

als een naamswijziging van Packet WerkGroep Nederland naar Digitale WerkGroep Nederland,

hetgeen enkel een ritje langs de notaris is, voor elkaar te krijgen.

Snel duidelijkheid
Komende zaterdag, 24 mei a.s. vinden de Algemene Leden Vergaderingen

van de Packet WerkGroep Nederland plaats in het Van der Valk hotel te Emmeloord.

Dan zal blijken of de vereniging opgeheven wordt en de enige winnaar het radiomuseum van Cor Moermans is,

die volgens voorstel de tegoeden van de vereniging, circa 13.000 euro,

krijgt overgemaakt of dat leden stemmen voor behoud van de vereniging,

een nieuw bestuur vormen en daadwerkelijk mee gaan met de tijd en de taakstellingen die liggen afmaken

en door gaan als ‘Digitale WerkGroep Nederland’.

Toekomst Digitale WerkGroep Nederland
Er is zeker een toekomst voor een Digitale WerkGroep in Nederland.

DMR wint aan populariteit en binnen de SysOps is veel overleg.

Het APRS-netwerk is nog steeds springlevend en packet is niet dood.

Hoewel de gewone zendamateur allang is overgegaan op internet, heeft DARES

een landelijk netwerk met WinLink packet-stations om bij calamiteiten in staat te zijn om berichten en bestanden uit te wisselen.

Daarnaast zou een DWGN initiator kunnen zijn van het uitrollen van een HAMNET netwerk,

een IP-based netwerk op 2,4 en 5 Ghz dat de backbone vormt voor D-star en DMR.

Bijkomend voordeel daarvan is dat de hoge banden weer eens een keer gebruikt gaan worden

omdat iedere zendamateur ziet dat de 2,4 GHz band vaker en langer ‘op slot’ gaan voor primaire gebruikers.

De aanwezige financiele middelen zouden gebruikt kunnen worden om een begin te maken

met de uitrol van deze moderne digitale netwerken.

hamnieuws PA3E

 

* DMR-repeater Zierikzee live 21 May 2014 PH4X

De eerder aangekondigde DMR-repeater voor Zeeland, die in Zierikzee staat, is afgelopen weekend geplaatst. 

De call is PI1ZLD en de uitgangsfrequentie 438.4000 MHz.

De repeater is van Hytera en sluit daarmee aan op het HYT-netwerk,

waar de meeste andere repeaters in Nederland op aangesloten zijn.

PI1ZLD gebruikt ColorCode 2. De ColorCode is een soort CTCSS systeem voor DMR-repeaters.

Martijn, PA9KM, was een van de mensen die de repeater die gesponsord is doro Flash-Services.nl,

geplaatst heeft en stuurde ons enkele foto’s. Ontvangstrapporten zijn welkom en kunnen naar PA9KM gestuurd worden.

hamnieuws PA3E

 

* Duitse repeater uit door piraterij 21 May 2014   PH4X

In het Duitse Recklinghausen,  niet ver over de grens bij de A12,

hebben beheerders van de DMR-repeater DB0SRE besloten de repeater uit te schakelen

nadat piraten via versleutelde verbindingen over de repeater werkten.

Met name in de avonden en nachten vonden deze gesprekken plaats in drie verschillende groepen,

waardoor amateur verkeer niet mogelijk was.

Uit de log van de repeater blijkt het niet om geregistreerde ID’s te zijn

die zijn toegewezen aan zendamateurs.

De beheerder laat in het midden of het piraten zijn of gebruikers, dat wil zeggen zendamateurs

die de regelgeving (versleutelde verbindingen zijn niet toegestaan) negeren,

al lijkt wel op te maken dat het laatste (ook) het geval is.

Omdat versleutelde verbindingen niet te blokkeren zijn in de repeaters zelf

en leverancier Hytera geen oplossing bood, hebben de beheerders besloten de repeater uit te schakelen.

In de tussentijd is een System Fusion repeater van Yeasu in de plaats gekomen van de DMR-repeater.

Deze maakt gebruik van C4FM-modulatie, een vrij nieuwe digitale spraak variant,

zo valt te lezen op de website   db0sre.de.

Mocht er later een oplossing komen om versleutelde gesprekken onmogelijk te maken

op het DMR-netwerk, komt de repeater mogelijk weer terug.

hamnieuws PA3E

 

* Dutch 4X team actief vanuit Israël 23 May 2014 bij PH4X

Op 2 juni is het weer zover en reist een nieuw Dutch-4X-team weer af naar Israël.

De vorige keer waren ze twee weken te vroeg om optimaal te genieten van Es condities

en daarom deze keer de activiteit vanaf begin juni.

De eerste week verblijven ze in Rishon LeZion KM71jw en de tweede week verblijven ze in Sharona in KM72rr.

Deze twee locatie doen ze, omdat de deelnemers ook graag iets willen zien van dit historische land.

Ze hopen nog om op het laatste moment bijzondere roepletters te krijgen met de wens 4X8PA,

maar als dit niet lukt zijn het 4X/PA3CGJ, 4X/PA9LUC en 4X/PA7DA.

Ze zijn dan actief op 6- en 2 meter, maar luisteren ook uit op 4 meter (70.190 MHz), want ze mogen daar op die band niet uitkomen.

Ook zullen ze met regelmaat actief zijn op HF.

Op 16 juni keren ze weer huiswaarts.

Voor meer informatie zie: http://dutch-4x-team.blogspot.nl/

hamnieuws PA3E

 

* Repeater PI2FLD uitgeschakeld 26 May 2014  bij PH4X

De 70-cm repeater in Almere, PI2FLD is na overleg tussen beheerder PE1NSL

en Agentschap Telecom voor enkele weken uitgeschakeld.

Divers wangedrag van amateurs en piraten is hier de oorzaak van.

Het is niet de eerste keer dat deze repeater uitgeschakeld wordt.

Enkele jaren geleden werd hetzelfde gedaan.

Agentschap Telecom is op de hoogte gesteld.

Over de status en toekomst van de repeater wordt op korte termijn een beslissing genomen.

Mobiele stations kunnen gebruik maken van PI2NOS, PI2ASD of één van de 2 meter repeaters.

hamnieuws PA3E

 

 

* Radio-examens in Vlaardingen  26 May2014  bij PH4X

Afgelopen vrijdag, 23 mei jl. hield Stichting Radio Examens weer een sessie.

Deze keer werden de examens afgenomen in Vlaardingen.

Met ruim 100 deelnemers werden de kandidaten verdeeld in twee ronden.

Om 13.00 uur werd een gecombineerde F/N ronde afgenomen, gevolgd door een N-ronde om 15.00 uur.

Op het forum zendamateur.com melden de eerste kandidaten zich die geslaagd zijn.

Hamnieuws heeft het 1e N-examen beschikbaar ter download.

Mochten lezers het 2e N-examen hebben dan kunnen deze gemaild worden naar redactie@hamnieuws.nl.

Henk Vrolijk (PA0HPV), bestuurder van de Stichting Radio Examens, meldt de volgende cijfers:
Aan het F-examen deden 41 kandidaten mee. Met 24 geslaagden komt het percentage op 58.5%.
Aan het 1e N-examen deden 11 kandidaten mee. Met 7 geslaagden komt het percentage op 63,6%.
Aan het 2e N-examen deden 47 kandidaten mee. Met 35 geslaagden komt het percentage op 74,5%.

Download het F-examen van 13.00 uur.

Download het N-examen van 13.00 uur.

Download het N-examen van 15.00 uur.

De volgende examens vinden plaats op woensdag 3 september in Eindhoven 

en op woensdag 5 november in Amersfoort. 

Aanmelden kan tot 30 dagen voor het examen via de website van de SRE.

hamnieuws PA3E

 

 

* Nederlandse DXpeditie vanuit Malawi 27 May2014  bij PH4X

Op dit moment is Remco, PA3FYM, actief als 7QNL vanuit Malawi in Afrika.

De afgelopen dagen zijn de antennes opgebouwd en de eerste verbindingen gemaakt.

De oplettende amateur heeft Remco al voorbij zien komen op het DX-cluster.

Malawi is een gewild land, en staat op de 119e plek van de ‘Most wanted DXCC’. Ruim 85%

van de zendamateurs heeft nog nooit een verbinding met dit Afrikaanse land gemaakt.

Remco kan dus een flinke pile-up verwachten.

Eerder was hij al actief vanuit Madagascar.

Er is activiteit op alle HF-banden tussen de 80-meter en 10-meter band inclusief de WARC-banden.

Daarnaast probeert Remco actief te zijn op de 6-meter band indien de condities (TEP en eS) dit toelaten.

Voor de lage banden maakt hij gebruik van beverage antennes.

De DXpeditie is enkele dagen geleden, op 18 mei van start gegaan en duurt tot 9 juni a.s.

QSL kaarten kunnen verzonden worden aan QSL-manager Alex, PA1AW.

Meer informatie en foto’s over de DXpeditie is te vinden op de website: malawihf.org.

hamnieuws PA3E

 

* 6-meter activiteit vanuit Duitsland 27 May2014  bij PH4X

Het is in Duitsland niet voor iedere zendamateur toegestaan uitzendingen te doen op de 6-meter band.

Hamnieuws schreef hier al eerder over.

Vorig jaar is deze band voor meer zendamateurs bij wijze van proef open gesteld en toezichthouder

BundesNetzAgentur heeft dit experiment dit jaar verlengd.

Speciaal voor deze gelegenheid zal clubstation DL0DZ op de zondagmorgen rond 11.15 uur actief zijn

vanuit Emmerich, net over de grens bij Arnhem.

Er wordt gewerkt in FM op de frequentie 50.5250 MHz met een gerichte (horizontale) antenne naar Nederland.

Dat laat Hermann, DF5EO weten.

Ook zal er geluisterd worden op de 4-meter band.

Het gebruik door zendamateurs is niet toegestaan in deze band,

maar er kunnen wel duplex verbindingen gemaakt worden met de eerder genoemde frequentie op de 6-meter band.

Meer informatie is te vinden op de website van DARC-afdeling L04/Emmerich op l04.org.

hamnieuws PA3E

 

* Organische fotodiodes voor sensor toepassingen 23 mei 2014 

Samenvatting

Organische fotodiodes zijn goedkoop en buigzaam en kunnen eenvoudig geproduceerd worden.

Ze worden reeds toegepast in camera's en TV's onder andere.

Ze zijn eenvoudig naar klanten specificaties te produceren. 
Organische fotodiodes voor sensor toepassingen

Fotosensoren zetten licht om in elektrische signalen.

Tot voor kort werd daar meestal silicium voor gebruikt. In navolging van 'moeder natuur',

doet waar licht grootschalig in elektriciteit word omgezet, zijn wetenschappers van het Fraunhofer Research Institution for Organics,

Materials and Electronic Devices COMEDD in Dresden bezig fotodiodes te ontwikkelen van organische materialen. 
Daarbij wordt gebruik gemaakt van organische kleurstoffen, afhankelijk van de kleur, het golflengte spectrum, waarvoor de diode gevoelig moet zijn.
 
Het grote voordeel van deze organische diodes is dat de gebruikte materialen weinig kosten en goedkoop te produceren zijn.
 
De diodes zijn bovendien in alle maten te producer.

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB) 

PI4WNO PA3E

 

* Eindelijk, grafeen wordt supergeleidend  23 mei 2014 

Samenvatting

Wetenschappers hebben een manier ontdekt om grafeen supergeleidend te maken.

Een grote belofte voor toekomstige elektronica. 
 
Eindelijk, grafeen wordt supergeleidend

Grafeen is een een-atooms dunne laag koolstof atomen, met ongewone eigenschappen.

Men hoopt er zeer snelle transitore van te kunnen maken. 
De klassieke manier om het te maken is door het laag voor laag van een blok grafiet af te schillen.

(Met plakband bijvoorbeeld). 

Wetenschappers van het SLAC National Accelerator Laboratory en de Universiteit van Stanford gebruikten

een zeer krachtige bundel ultraviolet licht om diep in een structuur van afwisselende lagen grafeen en calcium te kijken. 
Hoewel reeds een aantal jaren bekend was dat deze structuur supergeleidend is bleek

pas door het SLAC onderzoek dat de grafeenlagen cruciaal waren. 
Daarmee werd een lang gekoesterde droom om grafeen supergeleidend te maken werkelijkheid.
 

De onderzoekers konden waarnemen hoe de elektronen heen en weer tussen het grafeen

en calcium terugkaatsten en de natuurlijke trillingsfrequenties van de atomaire structuur aansloegen. 
Daardoor gingen de elektronen zich in paren bewegen.
 
Supergeleiding ontstaat als elektronen zich in paren, Cooper paren, door het materiaal bewegen.

Daarbij ondervinden ze geen weerstand van de positief geladen atomen in de basisstructuur.

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB) 

Referenties, informatie:

SLAC Scientists Discover Potential Way to Make Graphene Superconducting

PI4WNO PA3E

 

*Draadloze USB-transceiver werkt drie jaar op één batterij

Geplaatst 27 mei 2014

Cypress Semiconductor introduceert een nieuwe ultra-low-power USB-transceiver

voor draadloze Human Interface Devices (HID) zoals muizen, toetsenborden, trackpads en afstandsbedieningen.

Een van de belangrijkste eigenschappen van deze vierde-generatie 2,4 GHz ‘radio-on-a-chip’

is het lage stroomverbruik waardoor bijvoorbeeld de batterij in een draadloze muis slechts een keer in de drie jaar hoeft te worden vervangen.
De CYRF9935 verbruikt in de slaapmodus (waar HID’s in het algemeen de meeste tijd in doorbrengen) slechts 900 nA.

Het stroomverbruik tijdens zenden is 12 mA, en tijdens ontvangen is 15 mA nodig.

De transceiver werkt in de vergunningsvrije 2,4 GHz ISM-band met snelheden tot 2 Mb/s.

Storingen van WiFi, Bluetooth, draadloze telefoons en magnetrons worden effectief onderdrukt.

De 24-pens QFN-behuizing bevat een compleet geïntegreerde zender, ontvanger,

frequentiesynthesizer en baseband-engine.

De toegepaste WirelessUSB-NX-technologie van Cypress is compatibel met de gebruikelijke HF-modules

die in draadloze HID’s worden toegepast.

Hierdoor is het mogelijk om bestaande firmware bij de nieuwe transceiver te gebruiken en zo de ontwikkeltijd te verkorten.

elektor PA3E

 

*Geen (onder)dak meer voor amateur-radiostation TU/e

Geplaatst 22 mei 2014

Na een aanwezigheid van bijna 35 jaar en honderdduizenden radioverbindingen met amateurs over de hele wereld

gaat er een einde komen aan het bestaan van het amateur-radiostation ESRAC,

een samenwerkingsverband van de Faculteit Electrical Engineering van de Technische Universiteit Eindhoven,

de VERON afdeling Eindhoven en de Maxwell Stichting.

Hiermee verdwijnt een unieke mogelijkheid om in de praktijk alle technische mogelijkheden van het amateur-radioverkeer

onder de aandacht te brengen van TU/e studenten en leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs. 
De TU/e heeft in de afgelopen jaren over de hele wereld grote bekendheid gekregen door de verschillende activiteiten

van het station zoals APRS, Repeaters, Packetradio, webSDR-ontvangers, weerstations

en een volgstation voor satellieten waaronder het International Space Station ISS.

Een van de hoogtepunten van ESRAC is de verbinding die ze in 2004 met het ISS maakte

waarbij een aantal Eindhovense schoolkinderen en TU/e-studenten via radioamateurcontact

vragen konden stellen aan de Nederlandse astronaut André Kuipers.

De laatste jaren doet ESRAC, sinds 2004 onder beheer van de Maxwell Foundation,

het bijzonder goed in zendwedstrijden.

In 2013 won ze de ARRL DX Contest door in 48 uur 3.500 verbindingen te maken met circa 200 landen.  
Door de verhuizing van de Faculteit Electrical Engineering naar een nieuw gebouw is er geen plaats meer voor het radiostation,

zowel in het nieuwe gebouw als op het dak ervan waar antennes het rendement van de daar geplaatste zonnepanelen kunnen beïnvloeden.

elektor PA3E

 

* Meer werkgelegenheid in High Tech Systemen en Materialen in Twente

27 mei 2014 om 09:22 uur - Enschede

De werkgelegenheid in de sector hightech systemen en materialen (HTSM) in Twente is in 2013-2014 gegroeid.

Het aantal werkzame personen steeg met 0,2% en het aantal bedrijfsvestigingen met 1,9%.

Dit blijkt uit het onderzoek

‘Werkgelegenheid HTSM in Twente’ van Kennispunt Twente in opdracht van Platform Onderwijs Werk en Inkomen (POWI).

Er werken in totaal 27.995 personen in de HTSM-sector en Twente telt 2.562 bedrijven in de sector.

Het aandeel van HTSM in de totale werkgelegenheid in Twente is sinds het begin van de crisis in 2009 gestegen van 9,7 naar 10,1 procent.

Landelijk nam in de HTSM sector het aantal werkzame personen in deze sector juist af sinds 2009 met 0,2%.

De uitkomsten zijn opmerkelijk, omdat het algemene beeld van de werkgelegenheidsontwikkeling in Twente juist slechter zijn dan landelijk.

Twente heeft een sterke HTSM sector.

Het aandeel van de HTSM in de totale werkgelegenheid is in Twente duidelijk hoger dan landelijk.

Landelijk is het aandeel per 2013 6,7%, in Twente is dat 10,1%. In het regionale innovatiebeleid waarin Regio Twente,

de provincie Overijssel, bedrijfsleven en kennisinstellingen nauw samenwerken is de verdere ontwikkeling van HTSM een speerpunt.

Keuze voor HTSM sluit aan bij het Nederlandse topsectorenbeleid en het EU-beleid.

“De cijfers bewijzen dat Twente terecht heeft gekozen voor HTSM als speerpunt in het innovatiebeleid”,

aldus Peter den Oudsten, voorzitter Regio Twente.

“Regio Twente investeert in het kader van het programma Innovatiesprong in totaal € 30 miljoen in de Twentse kenniseconomie.

De provincie Overijssel investeert ook fors in innovatie in Twente.

De komende jaren, wanneer de economie weer aan trekt, zal HTSM zich nog verder ontwikkelen

tot een pijler onder de Twentse kenniseconomie en voor banen zorgen.

Maar niet alleen in de kenniseconomie, want HTSM heeft een belangrijke toegevoegde waarde

voor andere sectoren in de Twentse economie, zoals de bouw, logistiek, dienstverlening en horeca.

De kracht van Twente is dat in het innovatiebeleid overheid, ondernemers en onderwijs onderzoeksinstellingen nauw samenwerken.”

Sectoren

In het onderzoek wordt ingezoomd op de sub-sectoren metaalindustrie,

vervaardiging machines en apparaten, vervaardiging van transportmiddelen en overig, advisering, technisch ontwerp en software.

In 2012-2013 kwamen er veel extra mensen aan het werk in bij nieuwe bedrijven in de sub-sector overig,

advisering, technisch ontwerp en software (+481).

Ook was er veel verlies in deze sub-sector door vertrek en beëindiging van bedrijven (-307).

Het onderzoek geeft verder aandacht aan het aantal mannen en vrouwen in de HTSM,

het aantal mensen dat fulltime en parttime werkt en het aantal uitzendkrachten.

De werkgelegenheid is geanalyseerd sinds 2004 en sinds 2009, het begin van de crisis.

De cijfers in het onderzoek zijn gebaseerd op de BIRO-enquête onder bedrijven

en instellingen in Overijssel met als laatste peildatum april 2013.

engineersonline PA3E

 

* RADIOMARKT BEETSTERZWAAG May 26, 2014

De datum voor de 36e radiomarkt is zaterdag 31 mei 2014 en uiteraard ook nu weer in en rondom zalencentrum:

“De Buorskip” aan de Vlaslaan 26 9255 CH Beetsterzwaag.

De markt is geopend van: 09.00 tot 15.30 uur.  
Entree prijs is: € 3,00 p.p.
Voor de radio zendamateur en elektronicahobbyist is dit de gelegenheid om hun slag te slaan

en juist dat onderdeel of andere waar  te kopen waar je wellicht al lang naar op zoek bent.
Onze markt is al jaren bekend als een gezellige markt, waar het goed vertoeven is.
Ruim 100 handelaren uit binnen en buitenland zullen er hun koopwaar aanbieden zowel oude,

nieuwe en ook dumpmateriaal maar ook radio-ontvangers, zenders, computers en computer onderdelen, antenne’s,

kabel, gereedschap, onderdelen voor zelfbouw, sloopmateriaal, en vele andere zaken.
Verder is de markt een belangrijk ontmoetingspunt voor zend- en luisteramateurs, computerfreaks, verzamelaars en andere techneuten.
 
Bij de stands van onze afdeling kunt u terecht om uw QSL kaarten voor de Regio 14 te halen of te brengen.
Ook zal ons service bureau u  inlichtingen over de vereniging kunnen verstrekken en cursusboeken aanschaffen.
De route naar de markt en de gratis parkeergelegenheid in de omgeving van de Vlaslaan, wordt aangegeven door borden.
 
Voor de mindervalide zijn er parkeerplaatsen tegenover de ingang gereserveerd.
 
De herkenbare medewerkers van de FRM helpen u graag.

pi4raz PA3E

 

*LAATSTE NEDERLANDSE BBC UITZENDING ONLINE May 26

Een leuke voor omroepenthousiasten: Chris Arundel van de BBC laat weten dat hij zojuist de laatste Nederlandstalige uitzending

van de BBC van 9 augustus 1957 op Soundcloud heeft gezet.

Leuk om te horen is hoe het Nederland veranderd is in de loop der jaren.

De uitgangs-'en' wordt nog netjes helemaal uitgesprokEN in plaats van uitgesprokAH zoals tegenwoordig.

Het fragment is te beluisteren op: 
https://soundcloud.com/bbc-ottringham

pi4raz PA3E

 

*DOELEN EN EISEN C2000 VOORAF NIET HELDER

Toen het communicatiesysteem C2000 voor de hulpdiensten werd ontwikkeld,

is niet goed nagedacht over het doel, de eisen en de kosten.

Ook is er niet goed gesproken met de mensen die ermee moesten gaan werken over wat ze precies nodig hadden.

Dat had in het voortraject moeten gebeuren maar daarin is onvoldoende geïnvesteerd,

waardoor toen al hiaten ontstonden.

Dat zei oud-minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken maandag tegen de commissie-Elias

die namens de Tweede Kamer onderzoekt waarom zoveel ICT-projecten bij de overheid mislopen.

Het nieuwe systeem werd in 1996 in gang gezet en in 2006 opgeleverd.

Dat was niet alleen jaren te laat, maar het was ook veel duurder geworden.

Bovendien vertoonde het gebreken en was er veel kritiek op van politie en brandweer, onder meer over de beperkte dekking.

Vernietigend rapport

De commissie hield hem voor dat C2000 bij oplevering 765 miljoen kostte, 30 procent meer dan begroot.

Verder is de overheid 86 miljoen euro aan exploitatiekosten kwijt, 100 procent meer dan verwacht.

Volgens Remkes was het een grove raming in 1996 en had die te maken met de technologie die toen gebruikt werd.

Volgens Remkes, nu commissaris van de Koning in Noord-Holland,

zijn na een vernietigend rapport destijds van de Algemene Rekenkamer alsnog veel problemen opgelost.

Maar „C2000 is een systeem dat nooit af is.

En beter is altijd mogelijk.”

pi4raz PA3E

 

* Slim systeem gaat filedruk rond Amsterdam verminderen

27 mei 2014 om 09:55 uur - Delft

Deze zomer gaat in en rond Amsterdam een unieke proef van start,

waaraan naar verwachting zo’n zestigduizend automobilisten meedoen.

Via slimme systemen op de weg en in de auto (in-car) krijgt de bestuurder real-time informatie

over de op dat moment handigste en snelste route.

De Praktijkproef Amsterdam (PPA) moet straks leiden tot een forse afname van de filedruk en tot een betrouwbare reistijd.

TNO vormt met ARS Traffic & Transport Technology een van de twee consortia die de in-car proef gaan uitvoeren.

Ze richten zich op systemen in de auto die de automobilist van op maat gesneden reisinformatie voorzien.

‘Je moet je voorstellen dat enkele tienduizenden mensen in de auto via hun smartphone real-time informatie krijgen

over bijvoorbeeld een ongeluk dat op de route heeft plaatsgevonden of een forse regenbui die een paar kilometer verder is losgebarsten.

Op basis hiervan ontvangt de automobilist onmiddellijk de beste alternatieve route voor dat moment.

De huidige systemen komen niet verder dan automobilisten op dat weggedeelte allemaal te adviseren

de volgende afslag te nemen.

Gevolg: het loopt daar vast. Wij zijn in staat al die bestuurders verschillende reisadviezen te geven,

gegeven dezelfde omstandigheden en locatie. Hierdoor wordt het verkeer over de regio verspreid

en blijft de doorstroming gegarandeerd. Dat bestaat nog nergens’,

aldus Marco Duijnisveld, PPA-projectleider binnen TNO.

Betere spreiding door ‘Smart routing’

De automobilist voert een rittenagenda in het systeem en die laat vóór vertrek steeds weten

wat het ideale moment is om in de auto te stappen en welke route het slimst is om tijdig op de plaats van bestemming te komen.

Tijdens de rit worden alternatieven doorgegeven, zodra zich onverwachte situaties voordoen.

‘In onze aanpak combineren we allerlei informatiebronnen, zoals lussen in en camera’s langs de weg,

het actuele en te verwachten weer, historische file-informatie en meer.

Het systeem rekent alles door en is zo in staat enerzijds voorspellingen te doen tot drie uur vooruit

en anderzijds op elk moment het reisadvies te actualiseren.

Omdat de adviezen individueel zijn en op hetzelfde weggedeelte per automobilist kunnen verschillen,

ontstaat er een veel betere spreiding op de weg.

Dit principe noemen we ‘smart routing’.

Overigens voedt de automobilist het systeem via ingebouwde sensoren ook met informatie over zijn reis.

Al die gegevens zijn van belang om steeds het beste reisadvies aan iedere automobilist te kunnen geven.’ Technologie en gedrag

Tijdens de proef gaat het om veel meer dan alleen slimme technologie.

Gedragsbeïnvloeding is een minstens zo belangrijke component.

Bij TNO werken daarom experts op het gebied van techniek, mobiliteit en menselijk gedrag samen met experts van ARS Traffic & Transport Technology.

Ook bestuderen zij hoe de informatie op de meest gebruikersvriendelijke en veilige manier is te presenteren.

De proef heeft inmiddels grote belangstelling vanuit het buitenland getrokken, waaronder China.

Ook is de PPA genomineerd voor een iMobility Award 2014.

‘Dat geeft al aan dat we in Nederland erkend worden als koploper met intelligente transportsystemen’,

aldus Duijnisveld.

De PPA is een initiatief van Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland

en de Stadsregio Amsterdam.

Zij werken samen met de TU Delft en verschillende bedrijven.

Zo draagt PPA bij aan het actieprogramma Connecting Mobility van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

engineersonline PA3E

 

*Gekko-tape draagt meer dan 300 kilo (video https://www.youtube.com/watch?v=9ZJYbcG0Ts0 )

27 mei 2014 om 11:15 uur - Amherst, Massachusetts (VS)

Een onderzoeksgroep van de University of Massachussetts Amherst hebben een verwijderbaar tape ontwikkeld genaamd ‘Geckskin’.

Het materiaal is geïnspireerd op de voeten van de gekko, een reptiel met enorme klimprestaties.

Met een stukje Geckskin ter grootte van een indexkaart kun je een gewicht van meer dan 300 kilo aan een glasplaat hangen.

De onderzoekers hebben goed gekeken naar de natuur.

De gekko klimt met gemak een verticale muur omhoog dankzij microscopisch kleine haartjes op zijn tenen.

Dit werkt dankzij de moleculaire aantrekkingskracht (ook wel vanderwaalskrachten genoemd) tussen de tenen en het oppervlak.

Ondanks de stevige verbinding tussen de gekkopoten en het oppervlak

kan het dier zijn voeten heel gemakkelijk weer optillen om zo voort te bewegen.

Krachtpatser

Geckskin tilt met gemak een gewicht van honderden kilo’s.

Dit is uniek, want andere oplossingen voor zulke grote adhesiekracht zijn vaak permanente oplossingen als epoxy’s.

Het voordeel van Geckskin is dat het hergebruikt kan blijven worden zonder dat de adhesiekracht afneemt.

Het project wordt geleid door Al Crosby, een materiaalwetenschapper

en engineer samen met Duncan Irschick, een bioloog en innovator wiens gekko-onderzoek

enorme inzichten verschafte in de adhesiekrachten van gekkovoeten.

Irschick in een reactie aan de Guardian: “We creëren geen nieuw materiaal waar een gekke nanotechnologie voor nodig is of miljoenen kost.

De creatie is simpel in concept, maar diepgaand in de manier waarop het in elkaar gezet wordt.”

Geckskin bestaat dan ook uit vrij verkrijgbare goedkope materialen zoals nylon,

badkamerkit en koolstofvezels of katoen.

Na-apen van gekkovoeten

Het geheim van Geckskin zit in de verdeling tussen twee hoofdcomponenten:

een zachte kant die verweven is met een stijve achterlaag.

Deze stijve laag is ontworpen om de pezen van de gekkovoet na te bootsen.

Deze zijn namelijk, naast het teenoppervlak, cruciaal voor de klimvaardigheden van gekko’s.

Als er een lading aan Geckskin wordt gehangen dat wordt de volledige kleefkracht ingezet om de lading op z’n plek te houden.

Door het gewicht te verwijderen en het materiaal daarna omhoog te tillen komt het gemakkelijk los.

In tegenstelling tot regulier plakband of tape laat Geckskin ook geen residu achter en verliest het ook niet zijn plakkracht.

engineersonline PA3E

 

*Veiligheidsregio moet aanbesteding brandweerportofoons deels staken

27-05-2014

De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant moet de aanbesteding van nieuwe portofoons voor de brandweer deels staken.

Dit heeft de voorzieningenrechter bepaald in een kort geding dat is aangespannen

door enkele leveranciers van portofoons, waaronder Kenwood, AEG en Abiom.
Volgens de rechter zijn de door de Veiligheidsregio geformuleerde eisen voor DMR-portofoons

en voor een bedienterminal voor TETRA C-2000 mobilofoons specifiek toegesneden

op bepaalde apparatuur van het merk Motorola,

en bood de Veiligheidsregio andere fabrikanten onvoldoende tijd om apparatuur te ontwikkelen die aan de gestelde eisen voldoet. 
Risico's
De stelling van de Veiligheidsregio dat vertraging in de opdrachtverlening van DMR-portofoons

tot extra risico's en in het ergste geval tot onnodige slachtoffers zou kunnen leiden,

is volgens de rechter onvoldoende onderbouwd.

De aanbesteding van TETRA-C2000 mobilofoons en de bijbehorende bedienterminal mag wel worden voortgezet,

omdat de brandweer van de huidige apparatuur geen noodvoorraad of reserveapparatuur meer heeft. 
Te laat
De aanbesteding van TETRA C-2000 portofoons mag ook worden voortgezet.

De leveranciers hebben hun bezwaren tegen de aan deze portofoons gestelde eisen volgens de rechter te laat ingediend.

De waarde van de uitgevraagde intrinsiek veilige portofoons blijft onder de drempel voor verplichte aanbesteding. 
Nieuwe aanbesteding
De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant coördineert de openbare Europese aanbestedingsprocedure

van radiocommunicatieapparatuur voor de brandweer in totaal 15 veiligheidsregio's.

Daarbij gaat het om de aanschaf van apparatuur inclusief accessoires en onderhoud,

met een belang van 15 tot 16 miljoen euro.

De opdracht is nog niet gegund.

Als de Veiligheidsregio alsnog een opdracht wil vergeven voor de DMR-portofoons,

moet zij hiervoor een nieuwe aanbestedingsprocedure organiseren. 

verbinding PA3E

 

*Entropia Digital koopt landelijk semafonienetwerk van KPN 0-05-2014

Redactie

Entropia Digital koopt het semafonie-netwerk van KPN.

Wel blijft KPN de verkoop van abonnementen uitvoeren.

Entropia Digital past het semafonienetwerk aan en vernieuwt deze.

Hiermee wordt het missiekritische netwerk van Entropia in Nederland nog verder uitgebreid.
In het partnership met Entropia Digital zal KPN zorgdragen voor de verkoop

en levering van de abonnementen en de semafoons.

Entropia Digital neemt het bestaande netwerk over van KPN.

Tevens wordt blijvend in het netwerk fors geïnvesteerd

om de continuering van de dienst voor minimaal 10 jaar te waarborgen.
Uitgebreid
Entropia Digital bouwt op dit moment een landelijk digitaal Tetra netwerk

voor Portofonie en Telemetrie in Nederland.

Iedere mast wordt verbonden naar twee dubbele landelijke hoog redundante switchen,

net zoals de semafoniedienst van Entropia Digital wordt uitgebouwd.

Daardoor brengt Entropia haar missiekritische aansluitingen op iets meer dan 30.000 gebruikers in Nederland met 250 masten.

De semafoniedienst wordt uitgebreid met internet gerelateerde diensten zoals webtoegang,

koppeling met het landelijke Tetra-netwerk van Entropia, uitgebreide telemetrie-diensten en meldkamersystemen.
Veel klanten als toezicht & handhaving, stadstoezichten, utility- & beveiligingsbedrijven,

openbaar vervoer, havenbedrijven, evenementen, pretparken en voetbalstadia maken reeds gebruik van Entropia Digital.

Met de overname van het landelijke semafonienetwerk in combinatie van de uitbouw

van het Tetra-netwerk biedt Entropia vitale draadloze diensten voor tienduizenden gebruikers in Nederland.
Ophef
Eerder was er ophef ontstaan bij waterschappen en drinkwaterbedrijven.

Zij werden geïnformeerd over een mogelijke stopzetting van de dienst Semafonie.

KPN probeerde haar klanten in april gerust te stellen door een persbericht uit te sturen.

KPN heeft toch besloten om de dienst Semafonie voor 10 jaar te continueren.

Wel verandert het aanbod. In het huidige aanbod wordt gebruik gemaakt van twee paging netwerken met elk hun eigen protocol.

Deze netwerken worden in 2014 samengevoegd tot één groot redundant netwerk.

verbinding PA3E

 

* 'Bermudadriehoek van de ruimte' geeft stilaan geheimen prijs  Stefan Grommen − 27/05/14, 10u45

Van crashende computers tot falende satellieten: er is plek in de ruimte,

een paar honderden kilometers boven de Braziliaanse kustlijn, die astronauten hoofdbrekens bezorgt.

Wetenschappers proberen nu die 'Bermudadriehoek van de ruimte' in kaart te brengen.

Mocht u niet genoeg hebben met de mysterieuze Bermudadriehoek op aarde -

een mythe die enkele maanden geleden overigens volledigonderuit gehaald werd 

door het Amerikaanse agentschap National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) -

dan kunt u uw fantasie botvieren op een andere plek die vraagtekens oproept.

Het gaat dan wel om een locatie in de ruimte, honderden kilometers boven de kust van Brazilië,

zo bericht New Scientist.
Het gaat om een deel van de Van Allen-gordels, twee gordels van geladen deeltjes rond de aarde.

Het gebied waar de binnenste van de Van Allen-gordels het aardoppervlak het dichtst nadert,

wordt de Zuid-Atlantische Anomalie genoemd (ook wel South Atlantic Anomaly of SAA).

De concentratie van hoogenergetische geladen deeltjes is daar op een bepaalde plaats hoger dan elders.

Gevarenzone
Astronauten in spaceshuttles merkten eerder dat hun laptops soms crashten wanneer ze langs die plek reisden.

Het internationaal ruimtestation ISS is om die reden extra beschermd tegen de straling in de SAA.

De Hubble-ruimtetelescoop is zelfs zo voorgeprogrammeerd dat delicate instrumenten

op die plek even worden uitgeschakeld om schade te vermijden.
Nu wetenschappers van het Nationale Instituut voor Astrofysica in Bologna een ruimtetelescoop

aan het ontwikkelen zijn die geregeld langs die gevarenzone zal passeren,

wordt het stilaan tijd om meer zicht te krijgen op het hoe en het waarom van de 'Bermudadriehoek van de ruimte'.

Dat doen ze door data van een oude satelliet die er vaak passeerde, BeppoSAX, opnieuw onder de loep te nemen. 
In kaart
Uit de gegevens blijkt dat het stralingsniveau in het lagere gedeelte van de SAA veel beperkter is dan in de bovenste lagen.

Dat komt overeen met de data van een andere satelliet die vijf jaar geleden geanalyseerd werden,

maar zorgt wel voor een veel gedetailleerder beeld van de plek.

Met de extra informatie wordt de SAA langzaam maar zeker in kaart gebracht,

waardoor 's werelds ruimteagentschappen en onderzoekscentra hun missies

en apparatuur effectiever kunnen uitrusten als ze door de SAA moeten reizen.

demorgen. PA3CAZ

 

* Speciale antenne maakt wifi in huis veel sneller

Door: Bard van de Weijer − 27/05/14, 08:26

Een vinding van de Universiteit Twente helpt draadloos internet thuis veel sneller te maken.

Onderzoeker chipontwerpen Michiel Soer heeft een antenne ontwikkeld die stoorsignalen uitdooft.

Het is een beetje alsof je op een feestje staat waar iedereen door elkaar praat

Onderzoeker Michiel Soer

Doordat steeds meer apparaten draadloos online gaan, zowel in het eigen huis,

als bij buren, raakt de frequentie waarop wifi werkt vol en raken apparaten in elkaar digitale vaarwater.

De storingen die hiervan het gevolg zijn, maken dat datapakketjes beschadigd raken

en opnieuw moeten worden verstuurd.

De verbinding wordt stroperig, wat met name problematisch is bij toepassingen

die veel bandbreedte vragen, zoals het streamen van audio en video.

Veel gebruikers merken nu al dat hun draadloze internetverbinding trager is dan een paar jaar geleden.
Het is een beetje alsof je op een feestje staat waar iedereen door elkaar praat, aldus Soer.

Doordat je elkaar minder goed verstaat, moet je vaker herhalen wat je bedoelt en wordt de communicatie trager.

De onderzoeker heeft dit probleem opgelost door vier antennes te gebruiken om signalen op te vangen.

Als er sprake is van een stoorsignaal, bijvoorbeeld van de router van de buurman,

zal dit signaal eerst aankomen bij de eerste antenne en als laatste bij de vierde.

Hierdoor vangt elke antenne een iets andere versie op van alle signalen.

Met behulp van een computeralgoritme kunnen deze signalen uit elkaar worden getrokken.
Antigeluid
Door ook nog een vertraging mee te geven aan de stoorzender,

ontstaat een signaal dat precies in tegenfase is, waardoor de storing uitdooft.

Dit is vergelijkbaar met het principe van antigeluid, waarbij een geluidssignaal wordt geproduceerd

dat precies tegengesteld is aan de bron die onhoorbaar moet worden gemaakt.

Op dezelfde wijze waarop het stoorsignaal wordt uitgedoofd, kan het oorspronkelijke signaal juist worden versterkt,

waardoor een krachtig en schoon signaal overblijft. Resultaat: sneller internet.
Het idee is niet nieuw, maar eerdere toepassingen waren kostbaarder doordat met vier ontvangers gewerkt moest worden.

Soers variant heeft maar één ontvanger, waardoor de productie goedkoper kan en minder energie wordt verbruikt.

volkskrant PA3CAZ

 

 

*Google bouwt zelfrijdende auto woensdag 28 mei 2014,

De zelfrijdende auto van Google

Google heeft een prototype gepresenteerd van een zelfrijdende auto zonder stuur, gaspedaal en rempedaal.

Het is een olijk ogend wagentje met twee zitplaatsen.

Google is al langer bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's.

Tot nu toe werd die technologie bij bestaande auto's ingebouwd.

Het bedrijf wil zo'n 100 exemplaren van het prototype maken en later dit jaar beginnen met testritjes in Californië.

Het autootje zit tjokvol sensoren en elektronica die een volautomatische rit van A naar B mogelijk maken.

Chauffeur loos

De versies van het prototype die op de openbare weg getest zullen worden, krijgen wel een stuur en pedalen.

Anders zijn ze volgens de wet in Californië niet toegestaan.

Google zegt met andere bedrijven te willen samenwerken om uiteindelijk een chauffeur loze auto op de markt te brengen.

A10

Allerlei andere partijen zijn ook zelfrijdende auto's aan het ontwikkelen.

Zo reed in Nederland een auto van het samenwerkingsverband DAVI vorig jaar al over de A10.

Ook Daimler en BMW zijn auto's aan het testen.

De wetgeving rond zelfrijdende auto's moet nog ontwikkeld worden.

De Amerikaanse staat Nevada was in 2012 de eerste waar de auto's op de weg werden toegestaan.

Nos PA3CAZ

 

*Te koop kijkt a.u.b. voor meer informatie bij TE-KOOP

 

*Heeft ook u iets te koop.

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen

*Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 486e ronde.

Johan PD2JCW,

en onze vast copy leveranciers

wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende Ronde maar weer.


Terug naar de Ronde