Het is 29 Maart 2023, 857ste Ronde. Van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB”


* Goedenavond zend-, en luisteramateurs,

U luistert naar de woensdagavond ronde van de ORB.

Wij proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.

Onze rondeleiders zijn Johan PD2JCW en Frank PF1SCT

De eindredactie en webpagina worden verzorgd door Edmond PA3E.

We bekijken momenteel hoe de ORB-bijeenkomsten

een vervolg kunnen krijgen.

Hierover volgt binnenkort meer informatie.

De uitbreiding van het ORB-team is op korte termijn noodzakelijk.

Wanneer u ons wil helpen laat het ons dan weten via PA3E@home.nl

Met vriendelijke groet, Edmond PA3E, Johan PD2JCW en Frank PF1SCT.

 

 

* Frank PF1SCT stuur mij iets over een Tesla in de ruimte.

Er zweeft nog een Tesla Roadster van SpaceX in de ruimte, maar waar is hij?

Dunke van Boekel Wetenschap 15 feb 2023.

Menig mens kijkt ‘s nachts weleens naar de sterrenhemel en vraagt zich af 

hoe het zou zijn om in die eindeloze leegte rond te zweven.

Inmiddels zijn er al meer dan 600 mensen de ruimte in gegaan, 

maar één van de opvallendste dingen die er in ons zonnestelsel rondzweven 

zijn de Tesla Roadster van Elon Musk en de chauffeur van het voertuig: Starman.

Het is inmiddels alweer 5 jaar geleden dat de auto van de controversïele Twitter-eigenaar 

de ruimte in ging als onderdeel van de eerste Falcon Heavy testlancering. 

Waarom de Tesla?

Wel, SpaceX had een nepvracht nodig voor de test 

en Musk wilde “het gekste wat er te bedenken valt” doen.

Lekker gek, een auto van zo’n 130 duizend dollar de ruimte inschieten.

Maar dan is de vraag natuurlijk: waar is die auto nu?

Hoe kunnen we de Tesla Model 3 volgen in de ruimte?

Dankzij de website Whereisroadster.com kun je nu op elk moment 

van de dag de locatie van Elon Musk’s Tesla volgen.

De website bestaat al sinds 2018 en werd opgericht door Ben Pearson 

uit enthousiasme voor de lancering van de Starman en zijn bolide.

De vraag naar waar in de ruimte Starman zich nou eigenlijk bevond 

werd namelijk steeds groter.

De website maakt gebruik van data uit de JPL Horizons System 

van de California Institute of Technology 

om de locatie van de Tesla Model 3 te berekenen.

Het script dat de berekeningen uitvoert legt de bekende data 

van Starman’s koers tegenover de data van dit systeem.

Volgens Pearson zal de data steeds minder accuraat worden, 

omdat Starman niet meer te zien is 

en het Horizons System geen veranderingen mee kan nemen.

Wat weten we nu van de Tesla Model 3?

Ondanks dat we dus niets meer zeker weten over de Tesla en zijn coureur, 

kan de website ons nog steeds allerlei interessante data toespelen.

Zo is op het moment van schrijven te zien dat de elektrische auto 

met een snelheid van iets meer dan 14.000 kilometer per uur 

richting de aarde aan het komen is.

Geen zorgen, de kans is zeer klein dat Musk’s bolide 

in het ouderlijk huis op de koffie komt na zijn vakantie in de ruimte.

De mogelijkheid is onderzocht door een team wetenschappers 

die zeggen dat er een kans van maar 6 procent is 

dat de Tesla Model 3 binnen een miljoen jaar tegen de aarde aan komt.

Drink je koffie maar lekker zelf op.

Nu die schok van een crash hopelijk een beetje weg is: 

je kunt ook naar andere intrigerende data kijken.

Bijvoorbeeld dat de Tesla in de ruimte net zoveel afstand heeft afgelegd 

als wanneer je op alle wegen op aarde 63.4 keer zou rijden.

Of dit: toen de Falcon Heavy werd gelanceerd luisterde 

Starman naar Space Oddity (David Bowie).

Als de batterij het nog deed zou de pop op het moment 

zo’n 498 duizend keer naar het nummer geluisterd hebben.

(Is there Life On Mars? speelde in het andere oor van de pop, 

die teller staat nu op ongeveer 671 duizend keer).

Hoe ziet de toekomst van Starman en zijn Tesla eruit?

We kunnen helaas dus niet meer zien 

waar de Tesla Model 3 zich nu precies bevindt.

Wel is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheid 

om de auto over een jaar of dertig uit de ruimte te plukken 

en in een museum neer te zetten.

Wie weet kunnen we deze ontdekkingsreiziger ergens in de toekomst bekijken.

Al moet er dan wel iets van over blijven, natuurlijk.

https://www.want.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Langegolfzendstation in IJsland gestopt.

Frank Webmaster PI4RAZ.

Geplaatst op 23 maart 2023.

Een lange golf radiozender in IJsland is stilgelegd en gesloopt, 

aangezien IJsland die vorm van uitzending geleidelijk stopzet.

Een politieteam stond in de buurt om toezicht te houden 

op de veiligheid toen een lange golf zender 

in Oost-IJsland werd uitgeschakeld en gesloopt.

De vernietiging van de 218 meter hoge mast, 

het op twee na hoogste bouwwerk van IJsland, 

vond eind februari plaats als gevolg van een afname 

van het aantal luisteraars naar lange golf radio-uitzendingen.

De zender werd op 207 kHz geëxploiteerd door 

de IJslandse omroep RUV, die nu voorrang geeft aan FM.

Een andere RUV-zender blijft nog wat langer werken in West-IJsland op 189 kHz

Dit is met 412 meter het hoogste bouwwerk van IJsland.

Er zijn ook plannen om die zender te sluiten, 

zodra FM-uitzendingen alle functies van de kortegolfzender vervangen.

De gebruikers van lange golf zijn voornamelijk boeren met boerderijwerk, 

kleine vissersboten en reizigers op afgelegen plaatsen.

De impuls voor de verandering wordt gedeeltelijk gedreven 

door de IJslandse burgerbescherming en andere organisaties 

die de mogelijkheden voor noodmeldingen willen verbeteren.

Die rol wordt overgedragen aan FM, 

dat in heel IJsland langzaam wordt opgewaardeerd.

De gerichte ontwikkeling van het FM-systeem 

op minder bezochte locaties is in 2017 gestart en verloopt goed.

Er zijn zenders op de hooglanden geplaatst, 

evenals grote zenders op belangrijke locaties voor zeevarenden.

Back-up elektriciteitscentrales verminderen het risico 

op transmissieonderbrekingen als gevolg van weersomstandigheden en stroomuitval.

De verwachting is dat alle langegolfuitzendingen voor eind 2024 worden stopgezet.

https://www.pi4raz.nl  Edmond PA3E

 

 

*RAZzies April 2023.

Frank Webmaster PI4RAZ.

Geplaatst op 24 maart 2023.

De RAZzies voor de maand April 2023 is uit!

Met in dit nummer:

– De bouw van een B2 replica: de zender

– FT8 met Android telefoon

– Opa Vonk: Wat zegt de SWR

– Gestabiliseerde buizenvoeding

– PA3CNO’s Blog – Afdelingsnieuws

Je kunt ‘m HIER downloaden

Veel leesplezier!

https://www.pi4raz.nl  Edmond PA3E

 

 

*Zendverboden 13cm band.

Frank Webmaster PI4RAZ.

Geplaatst op 27 maart 2023.

Het voorjaar is begonnen, allerlei activiteiten gaan van start 

en dus hebben primaire gebruikers onze 13m band weer nodig.

Een opsomming.

Op 15 en 16 april vindt de Amstel Gold Race plaats in Limburg 

en dus mag de hele provincie en alles daar 35km omheen 

(hebben ze Duitsland en België ook geïnformeerd trouwens?) 

die dagen de hele band van 2320-2400MHz niet gebruiken. 

Ook niet op Limburg richten als je daar buiten zit.

Eveneens op 15 en 16 april vinden er activiteiten plaats 

rond de Marathon van Rotterdam.

Deze twee dagen mag de hele band 

van 2320-2400MHz niet gebruikt worden in- 

en in een straal van 35km van Rotterdam.

En ook hier: daarbuiten niet op Rotterdam richten.

26 en 27 april is men eveneens in Rotterdam in de weer 

met Koningsdag en ook dan gaat 

de hele band van 2320-2400MHz op slot.

Dus geen 13cm activiteiten in Rotterdam 

en in een straal van 35km daaromheen die dag.

En op dezelfde dagen, 26 en 27 april, strijkt Radio 538 

neer in Breda vanwege Koningsdag.

Ook hier: geen activiteiten 

binnen de hele band van 2320-2400MHz 

en ook niet in een straal van 35km rond Breda.

https://www.pi4raz.nl  Edmond PA3E

 

 

*PHILIPS: VERGEET JE R&D NIET!

25 MAART 2023.

Auteur Marcel Pelgrom (Elektrotechniek, Universiteit Twente) 

werkte 33 jaar bij het Philips Natlab en NXP Research 

als wetenschapper, projectleider, afdelingshoofd 

en research fellow op het gebied van de micro-elektronica.

Vanaf 2013 is hij ­industrieconsultant 

en docent aan diverse onderwijsinstellingen.

Philips kondigde begin dit jaar een enorme reorganisatie aan, 

waarbij alleen al in Nederland elfhonderd arbeidsplaatsen zouden verdwijnen.

Blijven investeren in R&D is echter van levensbelang, 

schrijft oud-Philipsmedewerker Marcel Pelgrom in een column voor De Ingenieur.

Ofschoon het Philips Natuurkundig Laboratorium (Natlab) in Eindhoven 

vooral voortleeft in de hoofden van hen die er ooit werkten, 

leidde de recente mededeling dat er weer drastisch 

in ­Philips Research wordt gesneden tot verontwaardiging, 

ongeloof en verdriet bij betrokkenen.

Het Natlab vormde sinds 1914 het technisch-wetenschappelijke fundament 

van een bedrijf dat op alle continenten actief was.

Dit industriële laboratorium ondersteunde het Philips-conglomeraat 

door het werven van jonge, slimme ingenieurs en wetenschappers.

KWEEKVIJVER VOOR LEIDERS

Het Natlab bouwde een ijzersterk patentportfolio op 

en vormde bovendien een kweekvijver voor leiders van bedrijfsonderdelen.

Het stond aan de basis van vele beroemde innovaties, 

van radio- en röntgenbuis tot kleuren­televisie, cassetteband, 

compact disk en scheerapparaat.

Ook toen de Japanse aanval op de consumentenmarkt in de jaren zeventig 

de producenten van consumentenelektronica in veel landen wegvaagde, 

hield Philips stand, mede dankzij deze Natlabinnovaties.

Het lab was ook een geldmachine: de royalty’s 

op de patenten overtroffen verre het Natlabbudget zelf.

NATLABINNOVATIES

Twintig jaar geleden bezette Philips wereldwijd nog een top-3-positie in verlichting, 

consumenten­elektronica, medische systemen en veel andere producten.

Een breed palet aan producten waar allerlei Natlabinnovaties een toepassing vonden.

Bovendien werd het conglomeraat ondersteund door componenten- 

en halfgeleider­divisies die leidend waren in voor Philips belangrijke markten. 

Omdat Philips de noodzakelijke investeringen voor een dergelijke waaier 

aan activiteiten niet meer kon opbrengen, 

gooide het Philips­management het roer om: op de medische divisie 

na werden alle onderdelen afgestoten.

Uiteraard is een huidig industrieel laboratorium 

anders georganiseerd dan vroeger

Telde Philips rond 1980 vierhonderdduizend medewerkers, 

nu zijn dat er nog tachtigduizend.

Ter vergelijking, Siemens en IBM waren in 1980 ongeveer even groot 

en beschikten ook over industriële labs.

Beiden lieten consumenten­elektronica over aan Aziatische bedrijven 

en verschoven hun aandacht naar energie-infrastructuur, 

medische apparatuur, computer hardware en diensten.

Ook zij kregen met de grote mondiale ontwikkelingen te maken, 

maar deden het beter.

Niet alleen hebben ze vandaag nog steeds zo’n 360.000 werknemers, 

maar bovendien hielden ze hun laboratoria in stand.

Daarbij letten ze op de laboratoria van opkomende techgiganten, zoals

Alphabet (het moederbedrijf van ­Google), ASML, Apple en Microsoft.

Hun resultaten op gebieden als machine learning, precisieapparatuur 

en quantumcomputers kunnen leiden 

tot verregaande verschui­vingen op allerlei markten.

INDUSTRIEEL LABORATORIUM

Uiteraard is een huidig industrieel laboratorium 

anders georganiseerd dan vroeger. 

Researchteams worden nu multidisciplinair ingedeeld: kruisbestuiving 

zoals die ooit soms bij toeval in de kantine plaatsvond, 

is nu als het ware ingebouwd.

Behalve voor de lange termijn is een industrieel laboratorium 

ook voor de directe ondersteuning van ­belang: was het drama 

met de slaapapneu-­apparaten gebeurd 

als een goed toegerust Natlab had meegekeken?

Als Philips in een industrieel laboratorium één procent van de omzet 

aan vrij onderzoek zou uitgeven, zoals tientallen jaren gebruikelijk was, 

dan zou het beschikken over een formidabel weten­schappelijk team 

om de medische innovatie te onder­steunen.

Het is een schande als die kans wordt gemist.

https://www.deingenieur.nl/  Edmond PA3E

 

 

*FCC zoekt richtlijnen voor een satellietoptie voor mobiele telefoons.

Frank Webmaster PI4RAZ.

Geplaatst op 28 maart 2023.

Een recente stap van het Amerikaanse AT, 

de FCC, betekent dat steeds meer smartphonegebruikers 

ontdekken wat radioamateurs al weten: dat wanneer 

er geen aardse service is, extra dekking direct beschikbaar is via satellieten.

Smartphones kunnen binnenkort, indien nodig, 

een directe verbinding met satellieten maken, 

na een poging van de Amerikaanse Federal Communications Commission 

om richtlijnen voor een dergelijke service op te stellen.

Hoewel verbindingen vanuit de ruimte al op beperkte basis 

een realiteit zijn met Apple-telefoons en in de maak zijn voor T-Mobile, 

SpaceX, Qualcomm en Iridium, zijn er nog steeds richtlijnen nodig 

om de regels voor een bredere implementatie uit te zoeken.

Een recent ontwerpdocument van de FCC probeert 

dit soort aanvullende service te onderzoeken en hoe het zou moeten werken.

De FCC zei in een persbericht dat hiervoor toestemming van de aardse providers nodig is, 

zodat die een gelicentieerde werking kunnen bieden op een deel van het spectrum dat voor hen is gereserveerd.

Telefoons zouden dan moeten overschakelen naar het satellietsignaal als er geen ander signaal beschikbaar is.

https://www.pi4raz.nl  Edmond PA3E

 

 

*100 jaar radiocommunicatie Indonesië en Nederland

28/03/2023 door Erwin van der Linden (PE1CUP).

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat tussen Indonesië en Nederland 

een vaste radioverbinding voor het overbrengen van telegrammen werd gerealiseerd.

Op 5 mei 1923 werden de radiostations in Indonesië en Nederland officieel in gebruik genomen.

De twee radioamateurverenigingen VRZA en Radioclub Limburg (RCL) 

zullen ter gelegenheid van deze gebeurtenis drie special event stations in de lucht brengen: 

PA100PCG, PA100M, PA100K.

De officiële activiteiten zijn op 5, 6, en 7 mei.

Maar ook na deze dagen zullen de stations actief blijven in Nederland 

gedurende de rest van de maand mei en juni.

Bas PD7BDN (VRZA) en Jan PA2P (RCL) stuurden de VERON-redactie bijgaand verhaal.

Historie en achtergrond

Aan het begin van de twintigste eeuw konden telegrammen 

tussen Indonesië en Nederland alleen worden verzonden 

over een Engelse kabelverbinding.

Pas later kon ook een Duitse kabelverbinding worden gebruikt.

Maar toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, 

werden de nadelen van de buitenlandse kabelverbindingen duidelijk.

Het Indonesische station

Kort voor het begin van de Eerste Wereldoorlog werden 

daarom plannen gemaakt voor een draadloze radioverbinding.

Deze zijn vrijwel direct na de oorlog uitgevoerd.

De bouw van een langegolfzendstation (roepletters PKX) 

bij Malabar nabij Bandoeng begon in feite al in 1917.

De zendfrequentie was vastgesteld op 17 kHz.

Omdat full-duplex-verbindingen tussen Indonesië en Nederland een vereiste was, 

kwam het ontvangststation te staan in Rancaekek.

Dit was ten minste 50 kilometer verwijderd van de zender in Malabar, 

waardoor men ontvangststoringen van de sterke 2,4MW-zender kon beperken.

Foto: het zendstation bij Malabar aan de voet van de bergen.

De uitgestrekte langegolfzendantenne met een lengte van ruim 2 kilometer, 

bestaande uit meerdere parallel lopende draden, 

was schuin omhoog opgehangen in de kloof tussen de bergen.

De antenne werd bevestigd aan meerdere 5 inch dikke staalkabels met isolatoren, 

uitgestrekt tussen de bergen, 

op sommige plekken wel over 2.000 meter van top naar top.

In het zendgebouw een 2,4MW-LW-vonkenzender, 

ontworpen door Dr. Ir De Groot, en een 400kW-machinezender van Telefunken.

Het Nederlandse station

In Nederland startte de bouw van het ontvangststation 

in 1919 in het dorp Sambeek nabij Boxmeer.

Wederom om storing te voorkomen, 

was de afstand tot de nog te bouwen zender in Kootwijk tenminste 50 kilometer.

Foto: het ontvangststation in Sambeek.

Vier van de in totaal zeven houten masten van 61,5 meter hoog zijn zichtbaar. 

Rechts de middelste mast nummer 4 met daar rechtsonder het houten ontvangstgebouw.

De totale afstand tussen mast één en mast zeven was 1.800 meter.

In de masten werden drie dipoolantennes opgehangen, 

waarvan de bovenste in de top met een afstand van 2 x 900 meter.

In 1918 begon de bouw van het zendstation (roepletters PCG) 

en de antenne in Kootwijk nabij Apeldoorn.

In 1923 was de bouw gereed.

Zes stalen vakwerkmasten van ieder 211,6 meter hoog werden in september 1918 

in Duitsland besteld, want een leverancier voor zulke masten was in Nederland niet aanwezig.

Ongeveer 380.000 kubieke meter grond werd voor het grondwerk verplaatst om het terrein uit te vlakken.

De zes vakwerkmasten droegen een parapluantenne.

In het hoofdgebouw (Gebouw A) werden twee Telefunken-machinezenders 

met een vermogen van 400 kW geplaatst.

Panoramabeeld van het zendstation bij Kootwijk.

Gebouw A (‘De Kathedraal’) in het midden, omgeven door zes vakwerkmasten in een puntvorm.

Het grondwerk is duidelijk zichtbaar; een uitgestrekt radialennetwerk is te zien.

Het eerste telegram

Op 5 mei 1923 werden de zend- en ontvangststations in Indonesië en Nederland 

officieel in gebruik genomen door het versturen van een telegram vanuit Indonesië 

met de gelukwensen aan de Koningin in Nederland.

Afbeelding: het originele telegramformulier gebruikt in 1923 met de originele tekst.

De tekst is echter later met de computer op het formulier gekopieerd.

De tekst is een bericht met gelukwensen 

van de gouverneur-generaal Mr. Dr. D. Fock aan de Koningin.

Drie special event stations

Vanwege de viering van 100 jaar radiocommunicatie tussen Indonesië 

en Nederland zullen drie special event stations actief zijn:

Vanuit de locatie van het voormalige ontvangststation: PA100K en PA100M.

Meer informatie: PA100K en PA100M publieke activiteiten: 5, 6 en 7 mei 2023

Vanuit de locatie van het voormalige zendstation: PA100PCG.

Meer informatie: PA100PCG publieke activiteiten: 6 en 7 mei 2023

Op 6 mei 2023 zullen diverse radiotelegrammen in telegrafie worden verstuurd 

tussen Indonesië naar Nederland, net zoals 100 jaar geleden werd gedaan.

Een officieel telegram van de Nederlandse ambassadeur in Indonesië, dhr. Grijns, 

zal worden geseind naar de Indonesische ambassadeur, dhr. Mayerfas, in Nederland.

Het antwoord van dhr. Mayerfas zal worden terug geseind naar Indonesië.

Voor PA100PCG en haar Indonesische tegenstation(s) 

zullen de officiële telegrammen in twee richtingen worden geseind 

op 6 mei 2023 van 12:15 tot 13:00 UTC.

Voor PA100M en PA100K gebeurt dat op 6 mei 2023 van 13:15 tot 14:00 UTC.

https://veron.nl/  Edmond PA3E

 

 

*In het paasweekend is het weer zo ver….TeCoHIT.

27 March 2023.

Vele leden van Scouting Nederland gaan op kamp.

Ze doen mee met de HIT.

De HIT is een nationaal evenement waarbij op meerdere plaatsen in het land 

een thema kamp of hike (trektocht) georganiseerd wordt.

Een van die themakampen in de TeCoHIT.

Deze HIT is een onderdeel van HIT Zeeland en wordt in ‘s Gravenpolder gehouden.

24 jeugdleden zullen dan naar het Scouting-clubhuis komen

en een weekend lang bezig zijn met onze radiohobby

en allerlei onderdelen die daarbij horen zoals een stukje computerkennis,

solderen, morse, radiogolven en antennebouw.

Spelenderwijs zullen ze dit weekend veel kennis opdoen.

Een van de onderdelen is natuurlijk ook het maken van radioverbindingen.

Gedurende het weekend zou het dus kunnen dat je een jonge Scout CQ hoort roepen.

We zouden het erg leuk vinden als je dan even antwoord wilt geven.

Het zullen natuurlijk geen lange QSO’s zijn omdat het meestal de eerste radio-ervaring zal zijn,

maar ze zullen het zeker spannend en leuk vinden als iemand reageert op hun aanroep.

We zijn niet het hele weekend QRV,

ons doel is zeker niet om veel QSO’s te maken maar om de kinderen

kennis mee te geven en vooral een leuke ervaring op te doen.

We kunnen actief zijn op verschillende banden in HF en VHF,

in spraak en in CW (langzaam hi).

73 Karin Mijnders PA2KM

Meer informatie klik hier!

https://www.vrza.nl/  Edmond PA3E

 

 

*DASSENBURCHTEN ONDERMIJNEN HET SPOOR

27 MAART 2023.

Hoe gaat ProRail het spoor beschermen tegen dassenburchten?

En welke andere dieren zijn een gevaar voor onze infrastructuur?

Zeven vragen over dieren die wegen, sporen en dijken ondergraven.

1. Wat is er aan de hand?

Tussen Den Bosch en Boxtel (Noord-Brabant)

reden in de tweede helft van maart geen treinen.

Tussen Workum en Stavoren (Friesland) ligt het treinverkeer

zelfs nog tot 24 april stil.

Op beide plekken zijn dassenburchten aangetroffen onder het spoor.

Dat is gevaarlijk, want het spoor kan hierdoor verzakken.

En omdat de das een beschermde diersoort is,

mogen de burchten pas worden opgedoekt

als er alternatieve woonruimte voor de dieren is gevonden – of gebouwd.

Zo’n dassenburcht bestaat uit holen, verbonden door een gangenstelsel.

Dassen gebruiken een burcht vaak jaren of zelfs decennialang,

en breiden hem telkens uit.

Zo kan het gebied waaronder een burcht zit een oppervlakte bereiken

van een hectare – dat is bijna anderhalf voetbalveld.

De burcht onder het Friese spoor ligt bij Molkwerum,

en bestaat volgens ProRail uit tientallen holen.

Die kunnen plotseling bezwijken door de druk van een passerende trein.

Dat is zowel gevaarlijk voor de dassen als voor de treinpassagiers.

2. En nu zit ProRail dus zelf in de dassenburchtbouw?

Ja, ProRail heeft bij Molkwerum met hulp van ecologen

een kunstmatige dassenburcht gebouwd, op een kleine afstand van het spoor.

Deze bestaat voornamelijk uit een hoop zand waar de dassen in kunnen graven.

Om de kunstburcht extra aantrekkelijk te maken is hij tevens voorzien

van voorgefabriceerde nestkasten en buizen.

In Noord-Brabant is een kunstmatige burcht niet nodig.

De dassenfamilie die hier zit kan zelf wel wat nieuws vinden

in de omgeving, zeggen ecologen.

Er zijn voldoende geschikte alternatieven.

In Friesland is de enige andere optie eigenlijk een waterkerende dijk,

een paar honderd meter verderop…

3. Is dat de reden waarom het in Friesland veel langer duurt voor de treinen weer rijden?

Voor een deel wel.

Om te voorkomen dat de dassen toch naar de dijk vluchten,

is er bijvoorbeeld een periode van rust gepland tussen

de verhuizing en het werk aan het spoor.

Maar de voornaamste reden dat het in Friesland zo lang duurt,

is dat de dijk hoger is en de burcht dieper ligt dan in het Brabantse Esch.

In Friesland moet een stuk spoor van 150 meter lang verwijderd worden,

inclusief de ballast (dus het spoorgrind).

In Noord-Brabant kan het afgraven van de burcht waarschijnlijk vanaf de zijkant gebeuren.

4. Hoe krijg je de dassen zo ver dat ze verhuizen en ook niet meer terugkeren?

Je kunt ze de toegang tot hun oude burcht onmogelijk maken met kleppen

voor de ingangen die maar naar één kant opengaan.

Zo kunnen ze de burcht wel verlaten, maar vervolgens niet meer naar binnen.

Daarna moet de burcht héél voorzichtig worden afgegraven,

zodat achtergebleven dassen – na een verdoving door een dierenarts –

alsnog naar hun nieuwe onderkomen kunnen worden verplaatst.

Dat ze op dezelfde plek opnieuw iets bouwen is te ontmoedigen

met maatregelen als gaas op de spoordijk,

ingegraven gaas of hekken in de dijk zelf en het wegmaaien van het gras op het talud.

En door de nieuwe locatie aantrekkelijker te maken dan de oude.

Dat kan onder meer door een goede verbinding te maken

tussen de nieuwbouwburcht en de plek waar de dieren eten moeten zoeken

– een route met struiken bijvoorbeeld, eventueel met een tunnel onder het spoor door.

5. Is te verwachten dat dit vaker gaat voorkomen?

Ja, zonder twijfel.

De das is in opkomst, en de spooromgeving is op veel plekken

zeer geschikt voor de das, vooral als er spoordijken van zand zijn.

Op dit moment zijn er veertig plekken bekend waar dassen dicht bij het spoor zitten.

Op sommige daarvan is graafactiviteit te zien.

6. Zijn er andere dieren waarmee ProRail te kampen heeft?

Ja, bevers en ooievaars.

Dat zijn beide ook beschermde diersoorten.

Bevers zijn gravers, net als dassen, en ooievaars bouwen

weleens nesten op een bovenleidingportaal.

Die nesten kunnen wel honderd kilo wegen, en takken

die er uit vallen kunnen op het spoor terecht komen,

en de ooievaars zelf kunnen tegen de bovenleiding aanvliegen en kortsluiting veroorzaken.

7. Is dit een probleem dat alleen bij spoorlijnen speelt?

Nee.

Ook muskusratten en beverratten maken holen met grote gangenstelsels,

en die graven graag in waterkerende dijken.

Zij vormen dus een gevaar voor de waterveiligheid.

Het grote verschil is dat deze dieren niet beschermd zijn.

De waterschappen bestrijden de dieren dan ook actief, met vallen en klemmen.

Het doel is ze terug te dringen tot aan de landsgrens.

Bij de beverrat is dat al gelukt, voor de muskusrat hoopt men het voor 2034 te hebben bereikt.

BRONNEN:

* Gravende dassen: en nu? (website ProRail)

* Kunstburcht voor de dassen bij Molkwerum (website ProRail)

* Reparatiewerk Molkwerum is grote klus (website ProRail)

* Muskus- en beverrattenbeheer (website Unie van Waterschappen)

https://www.deingenieur.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Toevoeging in Engelse calls vanwege kroning Charles.

Frank Webmaster PI4RAZ.

Geplaatst op 29 maart 2023.

Als onderdeel van de kroningsvieringsactiviteiten keurde het Engels AT,

Ofcom, de letter R goed als het optionele regionale secundaire prefixvoorvoegsel

dat alle Engelse radioamateurs in mei en juni 2023 mogen gebruiken.

Engelse amateurs moeten daartoe wel een Nov (Notice of Variation,

ofwel een mededeling van een afwijking) formulier invullen,

met de call die ze gaan gebruiken.

In de maanden mei en juni zal je dus Engels calls tegenkomen

met de letter R erin. G0ABC zal dan GR0ABC worden.

Woeste kans dat er dan ook wel bijzonder QSL-kaarten te verkrijgen

zullen zijn vanwege de viering van de kroning van Charles.

https://www.pi4raz.nl  Edmond PA3E

 

 

*VERON Pinksterkamp 2023

29/03/2023 door Erwin van der Linden (PE1CUP)

Het VERON Pinksterkamp (VPK) bestaat al meer dan 50 jaar.

Ieder jaar komt een enthousiaste groep zendamateurs,

vaak samen met familie, bij elkaar voor een actief kampeerweekend.

Voor wie dat wil, is er dan volop gelegenheid om met onze hobby bezig te zijn.

Maar dat hoeft niet. Er worden namelijk nog tal van andere activiteiten

in de bosrijke omgeving georganiseerd.

Dit jaar is het Pinksterkamp in Vierhouten.

Het officiële programma is van vrijdag 26 mei t/m maandag 29 mei.

Lees hier het bericht van medeorganisator Benno PA3FBX.

VERON Pinksterkamp terug in Vierhouten

Heeft u het VERON Pinksterkamp al in uw agenda staan?

We gaan dit jaar terug naar Vierhouten.

Na onze noodkreet hebben we veel ondersteuning gekregen.

De lange zoektocht heeft een mooie nieuwe plek opgeleverd.

We zijn verheugd iedereen te ontvangen op Heidepark Veluwsch Karakter.

Er zijn comfortkampeerplaatsen en chalets te huur

naast enkele grote groepsvelden vlakbij prachtige natuurgebieden.

Dit is precies wat de VPK-gast nodig heeft.

Ook uw trouwe viervoeter, mits aangelijnd, is welkom op dit kampeerterrein.

Zelf reserveren

Iedereen moet wel zelf een reservering doen

bij Heidepark Veluwsch Karakter voor een basiskampeerplaats,

een comfortkampeerplaats of een chalet.

De basiskampeerplaatsten zijn op twee grote velden

en worden door de VPK-organisatie ingedeeld.

Reserveren kan tot uiterlijk 15 april door een e-mail te sturen

naar de camping, waarin je je wensen aangeeft en meldt dat je voor het VPK komt.

Meer informatie hierover en de kosten vind je op de website VERON Pinksterkamp

onder VPK-verblijfsmogelijkheid.

Beetje passen en meten

Het zal dit jaar nog een beetje passen en meten worden

en wennen worden voor iedereen,

maar we kunnen eindelijk beginnen met organiseren.

Het officiële programma loopt van vrijdag 26 mei 18.00 uur

tot en met maandag 29 mei (tweede pinksterdag), 12.00 uur.

Natuurlijk is het niet alleen gezellig om elkaar weer te treffen,

ook zal er voor jong en oud genoeg te beleven zijn.

Er komt weer een VPK-tent met catering tijdens alle activiteiten.

In de komende Electron-uitgaven zullen wij u uiteraard

op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.

Wij vinden het leuk als u ons volgt op Facebook,

waar ook regelmatig nieuwtjes over het kamp te lezen zijn.

En natuurlijk kunt u alle informatie vinden op de

speciale website: VERON Pinksterkamp.

Daar vindt u ook leuke foto’s van voorgaande jaren om alvast weer in de stemming te komen.

Heeft u vragen of leuke ideeën, schroom dan niet om contact op te nemen!

Namens de VPK-organisatie,

73, Benno PA3FBX

e-mail: vpk@plantagie.org

https://veron.nl/  Edmond PA3E

 

 

*Heeft ook u iets te koop.

Of weg te geven of u zoekt iets.

Misschien hebt u informatie nodig?

Laat het weten via het ORB e-mailadres

Wij nemen het dan op in de ronde.

Misschien kan een medeamateur u helpen*

Zo nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 857ste ronde.

Johan PD2JCW en Frank PF1SCT die het u vertelden.

En Edmond PA3E

Die maakte dat U het op de ORB-site kon na lezen.

En onze vast copy leveranciers,

Wensen u nog een prettige avond verder.

Tot de volgende ronde maar weer.

Het ORB TEAM


Terug naar de Ronde