Het
is 29 Maart 2023, 857ste
Ronde. Van de Onafhankelijke Radioamateurs Brabant “ORB”
*
Goedenavond zend-, en luisteramateurs,
U
luistert naar de woensdagavond ronde van de ORB.
Wij
proberen u, zoals bij elke ronde weer wat nieuws te brengen.
Onze
rondeleiders zijn Johan PD2JCW en Frank PF1SCT
De
eindredactie en webpagina worden verzorgd door Edmond PA3E.
We
bekijken momenteel hoe de ORB-bijeenkomsten
een
vervolg kunnen krijgen.
Hierover
volgt binnenkort meer informatie.
De
uitbreiding van het ORB-team is op korte termijn noodzakelijk.
Wanneer
u ons wil helpen laat het ons dan weten via PA3E@home.nl
Met
vriendelijke groet, Edmond PA3E, Johan PD2JCW en Frank PF1SCT.
* Frank PF1SCT stuur mij iets over een Tesla
in de ruimte.
Er zweeft nog een Tesla Roadster van SpaceX
in de ruimte, maar waar is hij?
Dunke van Boekel Wetenschap 15 feb 2023.
Menig mens kijkt ‘s nachts weleens naar de sterrenhemel en vraagt zich af
hoe het zou zijn om in die eindeloze leegte
rond te zweven.
Inmiddels zijn er al meer dan 600 mensen de ruimte in gegaan,
maar één van de opvallendste dingen die er in ons zonnestelsel rondzweven
zijn de Tesla Roadster van Elon Musk en de
chauffeur van het voertuig: Starman.
Het is inmiddels alweer 5 jaar geleden dat de auto van de controversïele Twitter-eigenaar
de ruimte in ging als onderdeel van de eerste Falcon Heavy testlancering.
Waarom de Tesla?
Wel, SpaceX had een nepvracht nodig voor de test
en Musk wilde “het gekste wat er te
bedenken valt” doen.
Lekker gek, een auto van zo’n 130 duizend
dollar de ruimte inschieten.
Maar dan is de vraag natuurlijk: waar is die
auto nu?
Hoe kunnen we de Tesla Model 3 volgen in de
ruimte?
Dankzij de website Whereisroadster.com kun je nu op elk moment
van de dag de locatie van Elon Musk’s Tesla
volgen.
De website bestaat al sinds 2018 en werd opgericht door Ben Pearson
uit enthousiasme voor de lancering van de
Starman en zijn bolide.
De vraag naar waar in de ruimte Starman zich nou eigenlijk bevond
werd namelijk steeds groter.
De website maakt gebruik van data uit de JPL Horizons System
van de California Institute of Technology
om de locatie van de Tesla Model 3 te
berekenen.
Het script dat de berekeningen uitvoert legt de bekende data
van Starman’s koers tegenover de data van
dit systeem.
Volgens Pearson zal de data steeds minder accuraat worden,
omdat Starman niet meer te zien is
en het Horizons System geen veranderingen mee
kan nemen.
Wat weten we nu van de Tesla Model 3?
Ondanks dat we dus niets meer zeker weten over de Tesla en zijn coureur,
kan de website ons nog steeds allerlei
interessante data toespelen.
Zo is op het moment van schrijven te zien dat de elektrische auto
met een snelheid van iets meer dan 14.000 kilometer per uur
richting de aarde aan het komen is.
Geen zorgen, de kans is zeer klein dat Musk’s bolide
in het ouderlijk huis op de koffie komt na
zijn vakantie in de ruimte.
De mogelijkheid is onderzocht door een team wetenschappers
die zeggen dat er een kans van maar 6 procent is
dat de Tesla Model 3 binnen een miljoen jaar
tegen de aarde aan komt.
Drink je koffie maar lekker zelf op.
Nu die schok van een crash hopelijk een beetje weg is:
je kunt ook naar andere intrigerende data
kijken.
Bijvoorbeeld dat de Tesla in de ruimte net zoveel afstand heeft afgelegd
als wanneer je op alle wegen op aarde 63.4
keer zou rijden.
Of dit: toen de Falcon Heavy werd gelanceerd luisterde
Starman naar Space Oddity (David Bowie).
Als de batterij het nog deed zou de pop op het moment
zo’n 498 duizend keer naar het nummer
geluisterd hebben.
(Is there Life On Mars? speelde in het andere oor van de pop,
die teller staat nu op ongeveer 671 duizend
keer).
Hoe ziet de toekomst van Starman en zijn
Tesla eruit?
We kunnen helaas dus niet meer zien
waar de Tesla Model 3 zich nu precies
bevindt.
Wel is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheid
om de auto over een jaar of dertig uit de ruimte te plukken
en in een museum neer te zetten.
Wie weet kunnen we deze ontdekkingsreiziger
ergens in de toekomst bekijken.
Al moet er dan wel iets van over blijven,
natuurlijk.
https://www.want.nl/
Edmond PA3E
*Langegolfzendstation in IJsland gestopt.
Frank Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst op 23 maart 2023.
Een lange golf radiozender in IJsland is stilgelegd en gesloopt,
aangezien IJsland die vorm van uitzending
geleidelijk stopzet.
Een politieteam stond in de buurt om toezicht te houden
op de veiligheid toen een lange golf zender
in Oost-IJsland werd uitgeschakeld en
gesloopt.
De vernietiging van de 218 meter hoge mast,
het op twee na hoogste bouwwerk van IJsland,
vond eind februari plaats als gevolg van een afname
van het aantal luisteraars naar lange golf
radio-uitzendingen.
De zender werd op 207 kHz geëxploiteerd door
de IJslandse omroep RUV, die nu voorrang
geeft aan FM.
Een andere RUV-zender blijft nog wat langer
werken in West-IJsland op 189 kHz
Dit is met 412 meter het hoogste bouwwerk van
IJsland.
Er zijn ook plannen om die zender te sluiten,
zodra FM-uitzendingen alle functies van de
kortegolfzender vervangen.
De gebruikers van lange golf zijn voornamelijk boeren met boerderijwerk,
kleine vissersboten en reizigers op afgelegen
plaatsen.
De impuls voor de verandering wordt gedeeltelijk gedreven
door de IJslandse burgerbescherming en andere organisaties
die de mogelijkheden voor noodmeldingen
willen verbeteren.
Die rol wordt overgedragen aan FM,
dat in heel IJsland langzaam wordt
opgewaardeerd.
De gerichte ontwikkeling van het FM-systeem
op minder bezochte locaties is in 2017
gestart en verloopt goed.
Er zijn zenders op de hooglanden geplaatst,
evenals grote zenders op belangrijke locaties
voor zeevarenden.
Back-up elektriciteitscentrales verminderen het risico
op transmissieonderbrekingen als gevolg van
weersomstandigheden en stroomuitval.
De verwachting is dat alle
langegolfuitzendingen voor eind 2024 worden stopgezet.
https://www.pi4raz.nl
Edmond PA3E
*RAZzies April 2023.
Frank Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst op 24 maart 2023.
De RAZzies voor de maand April 2023 is uit!
Met in dit nummer:
– De bouw van een B2 replica: de zender
– FT8 met Android telefoon
– Opa Vonk: Wat zegt de SWR
– Gestabiliseerde buizenvoeding
– PA3CNO’s Blog – Afdelingsnieuws
Je kunt ‘m HIER
downloaden
Veel leesplezier!
https://www.pi4raz.nl
Edmond PA3E
*Zendverboden 13cm band.
Frank Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst op 27 maart 2023.
Het voorjaar is begonnen, allerlei activiteiten gaan van start
en dus hebben primaire gebruikers onze 13m
band weer nodig.
Een opsomming.
Op 15 en 16 april vindt de Amstel Gold Race plaats in Limburg
en dus mag de hele provincie en alles daar 35km omheen
(hebben ze Duitsland en België ook geïnformeerd trouwens?)
die dagen de hele band van 2320-2400MHz niet gebruiken.
Ook niet op Limburg richten als je daar
buiten zit.
Eveneens op 15 en 16 april vinden er activiteiten plaats
rond de Marathon
van Rotterdam.
Deze twee dagen mag de hele band
van 2320-2400MHz niet gebruikt worden in-
en in een straal van 35km van Rotterdam.
En ook hier: daarbuiten niet op Rotterdam
richten.
26 en 27 april is men eveneens in Rotterdam in de weer
met Koningsdag en ook dan gaat
de hele band van 2320-2400MHz op slot.
Dus geen 13cm activiteiten in Rotterdam
en in een straal van 35km daaromheen die dag.
En op dezelfde dagen, 26 en 27 april, strijkt Radio 538
neer in Breda vanwege Koningsdag.
Ook hier: geen activiteiten
binnen de hele band van 2320-2400MHz
en ook niet in een straal van 35km rond
Breda.
https://www.pi4raz.nl
Edmond PA3E
*PHILIPS: VERGEET JE R&D NIET!
25 MAART 2023.
Auteur Marcel Pelgrom (Elektrotechniek, Universiteit Twente)
werkte 33 jaar bij het Philips Natlab en NXP Research
als wetenschapper, projectleider, afdelingshoofd
en research fellow op het gebied van de
micro-elektronica.
Vanaf 2013 is hij industrieconsultant
en docent aan diverse onderwijsinstellingen.
Philips kondigde begin dit jaar een enorme reorganisatie aan,
waarbij alleen al in Nederland elfhonderd
arbeidsplaatsen zouden verdwijnen.
Blijven investeren in R&D is echter van levensbelang,
schrijft oud-Philipsmedewerker Marcel Pelgrom
in een column voor De Ingenieur.
Ofschoon het Philips Natuurkundig Laboratorium (Natlab) in Eindhoven
vooral voortleeft in de hoofden van hen die er ooit werkten,
leidde de recente mededeling dat er weer drastisch
in Philips Research wordt gesneden tot verontwaardiging,
ongeloof en verdriet bij betrokkenen.
Het Natlab vormde sinds 1914 het technisch-wetenschappelijke fundament
van een bedrijf dat op alle continenten
actief was.
Dit industriële laboratorium ondersteunde het Philips-conglomeraat
door het werven van jonge, slimme ingenieurs
en wetenschappers.
KWEEKVIJVER VOOR LEIDERS
Het Natlab bouwde een ijzersterk patentportfolio op
en vormde bovendien een kweekvijver voor
leiders van bedrijfsonderdelen.
Het stond aan de basis van vele beroemde innovaties,
van radio- en röntgenbuis tot kleurentelevisie, cassetteband,
compact disk en scheerapparaat.
Ook toen de Japanse aanval op de consumentenmarkt in de jaren zeventig
de producenten van consumentenelektronica in veel landen wegvaagde,
hield Philips stand, mede dankzij deze
Natlabinnovaties.
Het lab was ook een geldmachine: de royalty’s
op de patenten overtroffen verre het
Natlabbudget zelf.
NATLABINNOVATIES
Twintig jaar geleden bezette Philips wereldwijd nog een top-3-positie in verlichting,
consumentenelektronica, medische systemen
en veel andere producten.
Een breed palet aan producten waar allerlei
Natlabinnovaties een toepassing vonden.
Bovendien werd het conglomeraat ondersteund door componenten-
en halfgeleiderdivisies die leidend waren
in voor Philips belangrijke markten.
Omdat Philips de noodzakelijke investeringen voor een dergelijke waaier
aan activiteiten niet meer kon opbrengen,
gooide het Philipsmanagement het roer om: op de medische divisie
na werden alle onderdelen afgestoten.
Uiteraard is een huidig industrieel laboratorium
anders georganiseerd dan vroeger
Telde Philips rond 1980 vierhonderdduizend medewerkers,
nu zijn dat er nog tachtigduizend.
Ter vergelijking, Siemens en IBM waren in 1980 ongeveer even groot
en beschikten ook over industriële labs.
Beiden lieten consumentenelektronica over aan Aziatische bedrijven
en verschoven hun aandacht naar energie-infrastructuur,
medische apparatuur, computer hardware en
diensten.
Ook zij kregen met de grote mondiale ontwikkelingen te maken,
maar deden het beter.
Niet alleen hebben ze vandaag nog steeds zo’n 360.000 werknemers,
maar bovendien hielden ze hun laboratoria in
stand.
Daarbij letten ze op de laboratoria van
opkomende techgiganten, zoals
Alphabet (het moederbedrijf van Google),
ASML, Apple en Microsoft.
Hun resultaten op gebieden als machine learning, precisieapparatuur
en quantumcomputers kunnen leiden
tot verregaande verschuivingen op allerlei
markten.
INDUSTRIEEL LABORATORIUM
Uiteraard is een huidig industrieel laboratorium
anders georganiseerd dan vroeger.
Researchteams worden nu multidisciplinair ingedeeld: kruisbestuiving
zoals die ooit soms bij toeval in de kantine plaatsvond,
is nu als het ware ingebouwd.
Behalve voor de lange termijn is een industrieel laboratorium
ook voor de directe ondersteuning van belang: was het drama
met de slaapapneu-apparaten gebeurd
als een goed toegerust Natlab had meegekeken?
Als Philips in een industrieel laboratorium één procent van de omzet
aan vrij onderzoek zou uitgeven, zoals tientallen jaren gebruikelijk was,
dan zou het beschikken over een formidabel wetenschappelijk team
om de medische innovatie te ondersteunen.
Het is een schande als die kans wordt gemist.
https://www.deingenieur.nl/
Edmond PA3E
*FCC zoekt richtlijnen voor een
satellietoptie voor mobiele telefoons.
Frank Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst op 28 maart 2023.
Een recente stap van het Amerikaanse AT,
de FCC, betekent dat steeds meer smartphonegebruikers
ontdekken wat radioamateurs al weten: dat wanneer
er geen aardse service is, extra dekking
direct beschikbaar is via satellieten.
Smartphones kunnen binnenkort, indien nodig,
een directe verbinding met satellieten maken,
na een poging van de Amerikaanse Federal Communications Commission
om richtlijnen voor een dergelijke service op
te stellen.
Hoewel verbindingen vanuit de ruimte al op beperkte basis
een realiteit zijn met Apple-telefoons en in de maak zijn voor T-Mobile,
SpaceX, Qualcomm en Iridium, zijn er nog steeds richtlijnen nodig
om de regels voor een bredere implementatie
uit te zoeken.
Een recent ontwerpdocument van de FCC probeert
dit soort aanvullende service te onderzoeken
en hoe het zou moeten werken.
De FCC zei in een persbericht dat hiervoor toestemming van de aardse providers nodig is,
zodat die een gelicentieerde werking kunnen
bieden op een deel van het spectrum dat voor hen is gereserveerd.
Telefoons zouden dan moeten overschakelen
naar het satellietsignaal als er geen ander signaal beschikbaar is.
https://www.pi4raz.nl
Edmond PA3E
*100 jaar radiocommunicatie Indonesië en
Nederland
28/03/2023 door Erwin van der Linden
(PE1CUP).
Dit jaar is het honderd jaar geleden dat tussen Indonesië en Nederland
een vaste radioverbinding voor het
overbrengen van telegrammen werd gerealiseerd.
Op 5 mei 1923 werden de radiostations in
Indonesië en Nederland officieel in gebruik genomen.
De twee radioamateurverenigingen VRZA en Radioclub Limburg (RCL)
zullen ter gelegenheid van deze gebeurtenis drie special event stations in de lucht brengen:
PA100PCG, PA100M, PA100K.
De officiële activiteiten zijn op 5, 6, en 7
mei.
Maar ook na deze dagen zullen de stations actief blijven in Nederland
gedurende de rest van de maand mei en juni.
Bas PD7BDN (VRZA) en Jan PA2P (RCL) stuurden
de VERON-redactie bijgaand verhaal.
Historie en achtergrond
Aan het begin van de twintigste eeuw konden telegrammen
tussen Indonesië en Nederland alleen worden verzonden
over een Engelse kabelverbinding.
Pas later kon ook een Duitse kabelverbinding
worden gebruikt.
Maar toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak,
werden de nadelen van de buitenlandse
kabelverbindingen duidelijk.
Het Indonesische station
Kort voor het begin van de Eerste Wereldoorlog werden
daarom plannen gemaakt voor een draadloze
radioverbinding.
Deze zijn vrijwel direct na de oorlog
uitgevoerd.
De bouw van een langegolfzendstation (roepletters PKX)
bij Malabar nabij Bandoeng begon in feite al
in 1917.
De zendfrequentie was vastgesteld op 17 kHz.
Omdat full-duplex-verbindingen tussen Indonesië en Nederland een vereiste was,
kwam het ontvangststation te staan in
Rancaekek.
Dit was ten minste 50 kilometer verwijderd van de zender in Malabar,
waardoor men ontvangststoringen van de sterke
2,4MW-zender kon beperken.
Foto: het
zendstation bij Malabar aan de voet van de bergen.
De uitgestrekte langegolfzendantenne met een lengte van ruim 2 kilometer,
bestaande uit meerdere parallel lopende draden,
was schuin omhoog opgehangen in de kloof
tussen de bergen.
De antenne werd bevestigd aan meerdere 5 inch dikke staalkabels met isolatoren,
uitgestrekt tussen de bergen,
op sommige plekken wel over 2.000 meter van
top naar top.
In het zendgebouw een 2,4MW-LW-vonkenzender,
ontworpen door Dr. Ir De Groot, en een
400kW-machinezender van Telefunken.
Het Nederlandse station
In Nederland startte de bouw van het ontvangststation
in 1919 in het dorp Sambeek nabij Boxmeer.
Wederom om storing te voorkomen,
was de afstand tot de nog te bouwen zender in
Kootwijk tenminste 50 kilometer.
Foto: het
ontvangststation in Sambeek.
Vier van de in totaal zeven houten masten van 61,5 meter hoog zijn zichtbaar.
Rechts de middelste mast nummer 4 met daar
rechtsonder het houten ontvangstgebouw.
De totale afstand tussen mast één en mast
zeven was 1.800 meter.
In de masten werden drie dipoolantennes opgehangen,
waarvan de bovenste in de top met een afstand
van 2 x 900 meter.
In 1918 begon de bouw van het zendstation (roepletters PCG)
en de antenne in Kootwijk nabij Apeldoorn.
In 1923 was de bouw gereed.
Zes stalen vakwerkmasten van ieder 211,6 meter hoog werden in september 1918
in Duitsland besteld, want een leverancier
voor zulke masten was in Nederland niet aanwezig.
Ongeveer 380.000 kubieke meter grond werd
voor het grondwerk verplaatst om het terrein uit te vlakken.
De zes vakwerkmasten droegen een
parapluantenne.
In het hoofdgebouw (Gebouw A) werden twee Telefunken-machinezenders
met een vermogen van 400 kW geplaatst.
Panoramabeeld
van het zendstation bij Kootwijk.
Gebouw A (‘De Kathedraal’) in het midden,
omgeven door zes vakwerkmasten in een puntvorm.
Het grondwerk is duidelijk zichtbaar; een
uitgestrekt radialennetwerk is te zien.
Het eerste telegram
Op 5 mei 1923 werden de zend- en ontvangststations in Indonesië en Nederland
officieel in gebruik genomen door het versturen van een telegram vanuit Indonesië
met de gelukwensen aan de Koningin in
Nederland.
Afbeelding:
het originele telegramformulier gebruikt in 1923 met de originele tekst.
De tekst is echter later met de computer op
het formulier gekopieerd.
De tekst is een bericht met gelukwensen
van de gouverneur-generaal Mr. Dr. D. Fock
aan de Koningin.
Drie special event stations
Vanwege de viering van 100 jaar radiocommunicatie tussen Indonesië
en Nederland zullen drie special event
stations actief zijn:
Vanuit de locatie van het voormalige
ontvangststation: PA100K en PA100M.
Meer informatie: PA100K
en PA100M publieke activiteiten: 5, 6 en 7 mei 2023
Vanuit de locatie van het voormalige
zendstation: PA100PCG.
Meer informatie: PA100PCG
publieke activiteiten: 6 en 7 mei 2023
Op 6 mei 2023 zullen diverse radiotelegrammen in telegrafie worden verstuurd
tussen Indonesië naar Nederland, net zoals
100 jaar geleden werd gedaan.
Een officieel telegram van de Nederlandse ambassadeur in Indonesië, dhr. Grijns,
zal worden geseind naar de Indonesische
ambassadeur, dhr. Mayerfas, in Nederland.
Het antwoord van dhr. Mayerfas zal worden
terug geseind naar Indonesië.
Voor PA100PCG en haar Indonesische tegenstation(s)
zullen de officiële telegrammen in twee richtingen worden geseind
op 6 mei 2023 van 12:15 tot 13:00 UTC.
Voor PA100M en PA100K gebeurt dat op 6 mei
2023 van 13:15 tot 14:00 UTC.
https://veron.nl/
Edmond PA3E
*In het paasweekend is het weer zo
ver….TeCoHIT.
27 March 2023.
Vele leden van Scouting Nederland gaan op
kamp.
Ze doen mee met de HIT.
De HIT is een nationaal evenement waarbij op meerdere plaatsen in het land
een thema kamp of hike (trektocht)
georganiseerd wordt.
Een van die themakampen in de TeCoHIT.
Deze HIT is een onderdeel van HIT Zeeland en wordt in ‘s Gravenpolder gehouden.
24 jeugdleden zullen dan naar het Scouting-clubhuis komen
en een weekend lang bezig zijn met onze radiohobby
en allerlei onderdelen die daarbij horen zoals een stukje computerkennis,
solderen, morse, radiogolven en antennebouw.
Spelenderwijs zullen ze dit weekend veel kennis opdoen.
Een van de onderdelen is natuurlijk ook het
maken van radioverbindingen.
Gedurende het weekend zou het dus kunnen dat
je een jonge Scout CQ hoort roepen.
We zouden het erg leuk vinden als je dan even
antwoord wilt geven.
Het zullen natuurlijk geen lange QSO’s zijn omdat het meestal de eerste radio-ervaring zal zijn,
maar ze zullen het zeker spannend en leuk
vinden als iemand reageert op hun aanroep.
We zijn niet het hele weekend QRV,
ons doel is zeker niet om veel QSO’s te maken maar om de kinderen
kennis mee te geven en vooral een leuke ervaring op te doen.
We kunnen actief zijn op verschillende banden in HF en VHF,
in spraak en in CW (langzaam hi).
73 Karin Mijnders PA2KM
Meer informatie klik
hier!
https://www.vrza.nl/
Edmond PA3E
*DASSENBURCHTEN ONDERMIJNEN HET SPOOR
27 MAART 2023.
Hoe gaat ProRail het spoor beschermen tegen
dassenburchten?
En welke andere dieren zijn een gevaar voor
onze infrastructuur?
Zeven vragen over dieren die wegen, sporen en
dijken ondergraven.
1. Wat is er aan de hand?
Tussen Den Bosch en Boxtel (Noord-Brabant)
reden in de tweede helft van maart geen
treinen.
Tussen Workum en Stavoren (Friesland) ligt het treinverkeer
zelfs nog tot 24 april stil.
Op beide plekken zijn dassenburchten
aangetroffen onder het spoor.
Dat is gevaarlijk, want het spoor kan
hierdoor verzakken.
En omdat de das een beschermde diersoort is,
mogen de burchten pas worden opgedoekt
als er alternatieve woonruimte voor de dieren
is gevonden – of gebouwd.
Zo’n dassenburcht bestaat uit holen,
verbonden door een gangenstelsel.
Dassen gebruiken een burcht vaak jaren of zelfs decennialang,
en breiden hem telkens uit.
Zo kan het gebied waaronder een burcht zit een oppervlakte bereiken
van een hectare – dat is bijna anderhalf
voetbalveld.
De burcht onder het Friese spoor ligt bij Molkwerum,
en bestaat volgens ProRail uit tientallen
holen.
Die kunnen plotseling bezwijken door de druk
van een passerende trein.
Dat is zowel gevaarlijk voor de dassen als
voor de treinpassagiers.
2. En nu zit ProRail dus zelf in de
dassenburchtbouw?
Ja, ProRail heeft bij Molkwerum met hulp van ecologen
een kunstmatige dassenburcht gebouwd, op een
kleine afstand van het spoor.
Deze bestaat voornamelijk uit een hoop zand
waar de dassen in kunnen graven.
Om de kunstburcht extra aantrekkelijk te maken is hij tevens voorzien
van voorgefabriceerde nestkasten en buizen.
In Noord-Brabant is een kunstmatige burcht
niet nodig.
De dassenfamilie die hier zit kan zelf wel wat nieuws vinden
in de omgeving, zeggen ecologen.
Er zijn voldoende geschikte alternatieven.
In Friesland is de enige andere optie eigenlijk een waterkerende dijk,
een paar honderd meter verderop…
3. Is dat de reden waarom het in Friesland
veel langer duurt voor de treinen weer rijden?
Voor een deel wel.
Om te voorkomen dat de dassen toch naar de dijk vluchten,
is er bijvoorbeeld een periode van rust gepland tussen
de verhuizing en het werk aan het spoor.
Maar de voornaamste reden dat het in Friesland zo lang duurt,
is dat de dijk hoger is en de burcht dieper
ligt dan in het Brabantse Esch.
In Friesland moet een stuk spoor van 150 meter lang verwijderd worden,
inclusief de ballast (dus het spoorgrind).
In Noord-Brabant kan het afgraven van de
burcht waarschijnlijk vanaf de zijkant gebeuren.
4. Hoe krijg je de dassen zo ver dat ze
verhuizen en ook niet meer terugkeren?
Je kunt ze de toegang tot hun oude burcht onmogelijk maken met kleppen
voor de ingangen die maar naar één kant
opengaan.
Zo kunnen ze de burcht wel verlaten, maar vervolgens niet meer naar binnen.
Daarna moet de burcht héél voorzichtig worden afgegraven,
zodat achtergebleven dassen – na een verdoving door een dierenarts –
alsnog naar hun nieuwe onderkomen kunnen
worden verplaatst.
Dat ze op dezelfde plek opnieuw iets bouwen is te ontmoedigen
met maatregelen als gaas op de spoordijk,
ingegraven gaas of hekken in de dijk zelf en
het wegmaaien van het gras op het talud.
En door de nieuwe locatie aantrekkelijker te
maken dan de oude.
Dat kan onder meer door een goede verbinding te maken
tussen de nieuwbouwburcht en de plek waar de dieren eten moeten zoeken
– een route met struiken bijvoorbeeld,
eventueel met een tunnel onder het spoor door.
5. Is te verwachten dat dit vaker gaat
voorkomen?
Ja, zonder twijfel.
De das is in opkomst, en de spooromgeving is op veel plekken
zeer geschikt voor de das, vooral als er
spoordijken van zand zijn.
Op dit moment zijn er veertig plekken bekend waar dassen dicht bij het spoor zitten.
Op sommige daarvan is graafactiviteit te
zien.
6. Zijn er andere dieren waarmee ProRail te
kampen heeft?
Ja, bevers en ooievaars.
Dat zijn beide ook beschermde diersoorten.
Bevers zijn gravers, net als dassen, en ooievaars bouwen
weleens nesten op een bovenleidingportaal.
Die nesten kunnen wel honderd kilo wegen, en takken
die er uit vallen kunnen op het spoor terecht komen,
en de ooievaars zelf kunnen tegen de
bovenleiding aanvliegen en kortsluiting veroorzaken.
7. Is dit een probleem dat alleen bij
spoorlijnen speelt?
Nee.
Ook muskusratten en beverratten maken holen met grote gangenstelsels,
en die graven graag in waterkerende dijken.
Zij vormen dus een gevaar voor de
waterveiligheid.
Het grote verschil is dat deze dieren niet
beschermd zijn.
De waterschappen bestrijden de dieren dan ook
actief, met vallen en klemmen.
Het doel is ze terug te dringen tot aan de
landsgrens.
Bij de beverrat is dat al gelukt, voor de
muskusrat hoopt men het voor 2034 te hebben bereikt.
BRONNEN:
* Gravende
dassen: en nu? (website ProRail)
* Kunstburcht
voor de dassen bij Molkwerum (website ProRail)
* Reparatiewerk
Molkwerum is grote klus (website ProRail)
* Muskus-
en beverrattenbeheer (website Unie van Waterschappen)
https://www.deingenieur.nl/
Edmond PA3E
*Toevoeging in Engelse calls vanwege kroning
Charles.
Frank Webmaster PI4RAZ.
Geplaatst op 29 maart 2023.
Als onderdeel van de kroningsvieringsactiviteiten keurde het Engels AT,
Ofcom, de letter R goed als het optionele regionale secundaire prefixvoorvoegsel
dat alle Engelse radioamateurs in mei en juni
2023 mogen gebruiken.
Engelse amateurs moeten daartoe wel een Nov (Notice of Variation,
ofwel een mededeling van een afwijking) formulier invullen,
met de call die ze gaan gebruiken.
In de maanden mei en juni zal je dus Engels calls tegenkomen
met de letter R erin. G0ABC zal dan GR0ABC
worden.
Woeste kans dat er dan ook wel bijzonder QSL-kaarten te verkrijgen
zullen zijn vanwege de viering van de kroning
van Charles.
https://www.pi4raz.nl
Edmond PA3E
*VERON Pinksterkamp 2023
29/03/2023 door Erwin van der Linden (PE1CUP)
Het VERON Pinksterkamp (VPK) bestaat al meer
dan 50 jaar.
Ieder jaar komt een enthousiaste groep zendamateurs,
vaak samen met familie, bij elkaar voor een
actief kampeerweekend.
Voor wie dat wil, is er dan volop gelegenheid
om met onze hobby bezig te zijn.
Maar dat hoeft niet. Er worden namelijk nog tal van andere activiteiten
in de bosrijke omgeving georganiseerd.
Dit jaar is het Pinksterkamp in Vierhouten.
Het officiële programma is van vrijdag 26
mei t/m maandag 29 mei.
Lees hier het bericht van medeorganisator
Benno PA3FBX.
VERON Pinksterkamp terug in Vierhouten
Heeft u het VERON Pinksterkamp al in uw
agenda staan?
We gaan dit jaar terug naar Vierhouten.
Na onze noodkreet hebben we veel
ondersteuning gekregen.
De lange zoektocht heeft een mooie nieuwe
plek opgeleverd.
We zijn verheugd iedereen te ontvangen op Heidepark
Veluwsch Karakter.
Er zijn comfortkampeerplaatsen en chalets te huur
naast enkele grote groepsvelden vlakbij
prachtige natuurgebieden.
Dit is precies wat de VPK-gast nodig heeft.
Ook uw trouwe viervoeter, mits aangelijnd, is
welkom op dit kampeerterrein.
Zelf reserveren
Iedereen moet wel zelf een reservering doen
bij Heidepark Veluwsch Karakter voor een basiskampeerplaats,
een comfortkampeerplaats of een chalet.
De basiskampeerplaatsten zijn op twee grote velden
en worden door de VPK-organisatie ingedeeld.
Reserveren kan tot uiterlijk 15 april door een e-mail te sturen
naar de camping, waarin je je wensen aangeeft
en meldt dat je voor het VPK komt.
Meer informatie hierover en de kosten vind je op de website VERON Pinksterkamp
onder VPK-verblijfsmogelijkheid.
Beetje passen en meten
Het zal dit jaar nog een beetje passen en meten worden
en wennen worden voor iedereen,
maar we kunnen eindelijk beginnen met
organiseren.
Het officiële programma loopt van vrijdag 26 mei 18.00 uur
tot en met maandag 29 mei (tweede
pinksterdag), 12.00 uur.
Natuurlijk is het niet alleen gezellig om elkaar weer te treffen,
ook zal er voor jong en oud genoeg te beleven
zijn.
Er komt weer een VPK-tent met catering
tijdens alle activiteiten.
In de komende Electron-uitgaven zullen wij u uiteraard
op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.
Wij vinden het leuk als u ons volgt op Facebook,
waar ook regelmatig nieuwtjes over het kamp
te lezen zijn.
En natuurlijk kunt u alle informatie vinden op de
speciale website: VERON
Pinksterkamp.
Daar vindt u ook leuke foto’s van
voorgaande jaren om alvast weer in de stemming te komen.
Heeft u vragen of leuke ideeën, schroom dan
niet om contact op te nemen!
Namens de VPK-organisatie,
73, Benno PA3FBX
e-mail: vpk@plantagie.org
https://veron.nl/
Edmond PA3E
*Heeft
ook u iets te koop.
Of
weg te geven of u zoekt iets.
Misschien
hebt u informatie nodig?
Laat
het weten via het ORB e-mailadres
Wij
nemen het dan op in de ronde.
Misschien
kan een medeamateur u helpen*
Zo
nu zijn we weer aan het einde gekomen van deze 857ste ronde.
Johan PD2JCW en Frank PF1SCT die het u vertelden.
En Edmond PA3E
Die maakte dat U het op de ORB-site kon na lezen.
En onze vast copy leveranciers,
Wensen u nog een prettige avond verder.
Tot de volgende ronde maar weer.
Het ORB TEAM
Terug
naar de Ronde